NHY - en investering for de tålmodige.
NHY er et bunnsolid selskap for de med middels til lav risikoprofil. Brasil-fadesen skapte et godt utgangspunkt for en solid investering. Jeg for min del kjøpte til sammen 12 400 aksjer i dagene etter at meldingen om full nedstenging i høst med snitt 42,30. Dette med vishet om at Brasil-affæren kommer til å ta tid.
Grunnen til mitt kjøp da var enkel. NHY tjener gode penger til tross for halv maskin på sørkontinentet, dollaren er rekordhøy og det samme er råvareprisene i ferd med å bli. Men den største grunnen av alle er at denne Brasil-affæren har en utløpsdato, før eller senere (mitt estimat er i løpet av februar/mars neste år) vil det bli en løsning med myndighetene i Brasil og dette vil gi, etter min mening, et lettelsesrally i selskapet og selskapet kan da fort se 50,- i løpet av få uker.
Så er du en investor med middels til lav risikoprofil og har en dose tålmodighet er dette selskapet for deg.
Eller du kan høyne risikoen betraktelig å kjøpe 3000 PHO aksjer til 33 kr per stykk å anse pengene som tapt eller mangedoblet de neste 2 årene, det gjorde nemlig jeg.
Grunnen til mitt kjøp da var enkel. NHY tjener gode penger til tross for halv maskin på sørkontinentet, dollaren er rekordhøy og det samme er råvareprisene i ferd med å bli. Men den største grunnen av alle er at denne Brasil-affæren har en utløpsdato, før eller senere (mitt estimat er i løpet av februar/mars neste år) vil det bli en løsning med myndighetene i Brasil og dette vil gi, etter min mening, et lettelsesrally i selskapet og selskapet kan da fort se 50,- i løpet av få uker.
Så er du en investor med middels til lav risikoprofil og har en dose tålmodighet er dette selskapet for deg.
Eller du kan høyne risikoen betraktelig å kjøpe 3000 PHO aksjer til 33 kr per stykk å anse pengene som tapt eller mangedoblet de neste 2 årene, det gjorde nemlig jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35
Du må logge inn for å svare
tv68
28.11.2018 kl 11:14
9371
Norne kommer med en oppdatering på Hydro-aksjen onsdag før selskapets kapitalmarkedsdag torsdag.
Norne tror den nåværende aksjekursen til Norsk Hydro er et godt inngangspunkt før full gjenopptagelse ved Alunorte, skriver meglerhuset i en oppdatering.
Norne gjentar sin kjøpsanbefaling på Hydro-aksjen med et noe høyere kursmål på 56 kroner.
Hydro stengte til kursen 41,15 kroner tirsdag.
Meglerhuset venter for øvrig lite nytt om Alunorte på kapitalmarkedsdagen torsdag, men spår oppdateringer om investeringsprognoser og utsiktene for aluminiumsmarkedet.
Norne tror den nåværende aksjekursen til Norsk Hydro er et godt inngangspunkt før full gjenopptagelse ved Alunorte, skriver meglerhuset i en oppdatering.
Norne gjentar sin kjøpsanbefaling på Hydro-aksjen med et noe høyere kursmål på 56 kroner.
Hydro stengte til kursen 41,15 kroner tirsdag.
Meglerhuset venter for øvrig lite nytt om Alunorte på kapitalmarkedsdagen torsdag, men spår oppdateringer om investeringsprognoser og utsiktene for aluminiumsmarkedet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:56
nikkers
28.11.2018 kl 09:48
9416
Tre nøkkelord før CMD i morgen for hydro: Alunorte, Alunorte og Alunorte. Alt annet er bare støy.
upsndowns
28.11.2018 kl 09:37
9442
Gode nyheter fra Kina også i går som fikk lite oppmerksomhet, nedstengingen av fem smelteverk med en kapasitet på 550 000 tonn denne vinteren vil merkes i markedet. Aluminium vil nok få en god prisstigning denne vinteren. I morgen er det kapitalmarkedsdag for selskapet, blir spennende å høre om fremtidsutsiktene for markedet.
upsndowns
28.11.2018 kl 09:27
9462
Etterspørselen på aluminium er stigende på verdensbasis og produksjonen er på vei ned, spesielt nå om vinteren. Dersom tonen mellom USAs president Donald Trump, og Kinas president Xi Jinping er god under G-20 og de på noe lenger sikt klarer å komme fram til en slags løsning mener jeg vi vil få et lite lettelsesrally på børsen og er vi skikkelig heldig blir dette etterfulgt av en løsning for NHY og full produksjon i Brasil. God inngang i aksjen nå, mener jeg.
bådleguten
27.11.2018 kl 21:02
9662
Ser på E24 at det er snakk om toll på 25 prosentfor import av biler til USA. Bilaksjer ned idag men lover vel ikke godt for NHY heller?
Ingen fest i denne aksjen nå. Har satset på at nivået nå er en slags bunn
upsndowns
27.11.2018 kl 14:20
9865
Like greit å gjøre det skikkelig i brasil så slipper men å havne i samme situasjon som Yara gjorde for noen år siden da de tok innover seg de lokale skikkene i østlige strøk. Når det gjelder OSE, verdensmarkedet og det kommende G-20 møte tror jeg korreksjonen nå er over, verden går for godt etter min mening til at en real nedtur kommer nå og markedet er sulteforet på nyheter, ved den minste antydning til kinesisk ettergivelse ovenfor USA vil dette gi en momentant oppgang. Jeg mener de store tunge norske selskapene med lav gjeldsgrad og høy inntjening har lav risiko dersom man tenker i ett 12 mnd. perspektiv.
ULKEN
27.11.2018 kl 13:58
9894
NHY kunne løst Brasil problemet kjapt med å bestikke de rette personene. Men som lokalisert i moralens høyborg, Norge ville da korrupsjonsanklagene ha kommet som perler på en snor. Den ene politikeren ville remje høyere enn den andre for å vise sin prektighet og hoder forlangt på ett fat. Derfor må hydro betale den drøye prisen det er å ikke være korrupt i en av verdens mest korrupte land, da er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente til brassene finner det for godt å gjøre noe. Det kan muligens hjelpe at den nye presidenten har satt kampen mot korrupsjon høyt på sin liste over ting han vil bekjempe, men det har også andre politikere i Brasil gjort uten å oppnå mye. Å bekjempe korrupsjonen i Brasil som hele det politiske system og maktapparatet er gjennomsyret med er en nesten umulig oppgave før offentlig ansatte i landet får en lønn til å leve av, det har de ikke i dag og ser derfor ingen grunn til å forhaste seg.
nikkers
27.11.2018 kl 13:28
9956
ikke uenig i at Alunorte problematikken har en utløpsdato. Spørsmålet jeg fremdeles stiller meg er hvorvidt det skal bli verre før det blir bedre, ref. rapporten som kom og som Hydro motstrider. Her er ikke siste ord sagt enda. Å gå tungt inn i aksjemarkedet rett før G20 som kan gi ytterligere fart på uroen innebærer etter mitt syn at ingen aksjer fortjener om dagen stemplet "lav risiko"....
bådleguten
27.11.2018 kl 12:06
10047
Kjem alltids et utbytte og alumarkedet blir vel strammere utover 2019?