PetroNor 2024: Året for utbytte og reprising?
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
31.05.2024 kl 19:10
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:
PetroNor E&P ASA:
Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
EDIT: Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:
-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
PetroNor E&P ASA:
Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
EDIT: Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:
-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Redigert 10.05.2024 kl 10:49
Du må logge inn for å svare
nkamok
31.05.2024 kl 19:10
2496
Nu er der jo rigtig mange andre selskaber på Børsen, som heller ikke har noget at melde om hver uge. Hvis man har købt aktien i håb om at at den ene febermelding efter den anden tikker ind, så bør man nok vurdere kryptovaluta i stedet for - der er der god action 😉
markie
31.05.2024 kl 19:09
2497
Surrealistisk om vi skal så lavt med et betydelig utbytte i nær fremtid.
Tm3P
31.05.2024 kl 18:59
2520
Ludvigsen går jo veldig fort tom for aksjer på nytt nå. Er sikkert en del som tok gevinst på høyere nivåer(bla. meg) som vil ta i mot aksjer på vei nedover. Mulig vi skal under 9, men tviler på at vi skal langt under.
Redigert 31.05.2024 kl 18:59
EspedalH
31.05.2024 kl 18:52
2554
Egf kan innkalles etter at revisor har godkjent årsregnskapet. De har sagt i løpet av H2, så som vanlig ingen hast med denne gjengen! Jeg tror nok at vi kan få kjøpt aksjer rundt 8kr igjen. Om Ludviksen fortsetter salget, samtidig som husa som har holdt volum den siste mnd stopper opp. Kan fort gå mnd uten stor mye som meldes her, tipper jeg! Synd at selskapet skal være så elendig på informasjon og IR tjeneste. De kunne tatt seg råd til å ansette en i denne posisjonen!!
Flodhest82
31.05.2024 kl 18:51
2556
Det kan du si, men eg er ikke så optimistisk som resten her inne. Når Økokrim har brukt 3 år av sin tid på dette, så er ikke de uskyldige. Er de det, så burde vi saksøkt Økokrim for økonomisk tap. Økokrimsaken har holdt denne aksjen i sjakk i 3 år. Regner ikke med du tror kursen hadde vært 9kr i dag uten den saken ?
E Desperados
31.05.2024 kl 17:30
2699
Ikke er de dømt og med mindre man har solgt i frykt så har man jo ikke blitt påført noe tap. Utbytte blir ca 25 MUSD enten kursen er 8 eller 10 kr.
nkamok
31.05.2024 kl 17:20
2727
Jeg ser nu en EGF som en trigger på kort sigt . Kan hurtig komme en indkaldelse i nær fremtid. Man fornemmer lidt, at flere har solgt lidt/meget og nu pludselig har fået “nej hatten på” . Kommer der en indkaldelse , så er jeg 100 på at der kommer fut i kursen.
Vi har da også solgt vores andel i GB, hvor der skal bores - det er da mega vigtigt for os, at de gør et kommercielt fund, så vi får yderligere 30 mill $ 🤷♂️🤩
Vi har da også solgt vores andel i GB, hvor der skal bores - det er da mega vigtigt for os, at de gør et kommercielt fund, så vi får yderligere 30 mill $ 🤷♂️🤩
Flodhest82
31.05.2024 kl 16:53
2777
Fy faen for noen egoister, først ødelegger de selskapet med Økokrim, for så å gruse kursen mer med å lempe ut aksjer. De tenker ikke mye på alle de ødelegger for, og som de påfører store økonomiske tap for
E Desperados
31.05.2024 kl 16:47
2793
Ludvigsen var fornøyd med å dumpe ut aksjer på lav 8 når han begynte, så jeg er redd vi hvertfall skal under 9 om det ikke kommer noen nyheter med det første.
Flodhest82
31.05.2024 kl 16:09
2874
Men som Fliefisker sier, så er det ikke tvil i at markedet ikke likte den siste saken, så i kombinasjon med at brødrene selger såpass mye aksjer og i gen triggere på kort sikt, så ser eg ikke hva som skal hindre kursen i å falle enda et stykke nedover
markie
31.05.2024 kl 16:01
2907
Han har formodentlig mye mail vedr siste tiders publisitet. Vi får gå ut fra at de fortsetter jobbe og leverer som annonsert. Er som kjent ingenting nytt under solen. Vi er sikkert noe tusen aksjonærer. Selv om det føles slik er det ikke vi som skal straffes. Penga renner inn det er klart viktigste. )) Det kanskje er stille før neste nyhet (overraskende sådan) til markedet.
Fluefiskeren
31.05.2024 kl 14:53
3055
Det er bare det at jeg synes korrupsjonssaken har spisset seg litt nå, men gjentar at jeg ikke tror det ender med noen tiltaler.
Får se om jeg kjøper opp igjen de aksjene jeg solgte når letingen på Atum i Guinea-Bissau starter. Liker spenningen. Når det gjelder produksjonen vil jo den ligge godt under 6000 bopd resten av året. Tidlig neste år starter vel en ny infill-kampanje. Denne gang på Tchendo. Tipper de skal bruke Axima igjen siden de venter så lenge. De kunne nok temmelig sikkert sikret en annen jack-up raskere. Axima borer i Gabon nå.
Får se om jeg kjøper opp igjen de aksjene jeg solgte når letingen på Atum i Guinea-Bissau starter. Liker spenningen. Når det gjelder produksjonen vil jo den ligge godt under 6000 bopd resten av året. Tidlig neste år starter vel en ny infill-kampanje. Denne gang på Tchendo. Tipper de skal bruke Axima igjen siden de venter så lenge. De kunne nok temmelig sikkert sikret en annen jack-up raskere. Axima borer i Gabon nå.
E Desperados
31.05.2024 kl 14:28
3124
En ting som virkelig plager meg er at IR tydeligvis har sluttet å besvare mine mail med spørsmål. Når selskapet heller ikke vil snakke med markedet kan man jo bli litt bekymret.
Kvike11
31.05.2024 kl 14:02
3191
Hvem fodrer dig med gamle artikler,
der er intet nyt under solen.
Prøv at se lidt fremad i stedet for., økokrim viser bare med denne sag, hvilken evner de har.
Økokrim skulle heller koncentrerer sig om de nordmænd som har storsvindlet i banksektoren, de slipper hvergang, tag bare nordmanden der var bankdirektør i Den Danske Bank og først chef for en banan afdeling i banken i et østland , der genererede milliarder, uden nogle syntes det var mystisk..
Alle klappede af ham.
PNOR har idag en olie produktion der er meget stabil, kraft forsyningen er idag stabil, og PNOR tjener mere end nogensinde før.
At der så har været 3 tidligere medarbejdere der idag kaster mudder mod hinanden i ren bitterhed, har intet med driften idag, og indtjeningen.
Håber den nye CEO får styr på nogle nye aftaler og kan genererer endnu flere penge til os aktionærer.
Forventer udbytte udbetalt inden slut August 2024.
Kan vel ikke være så svært for selskabet at betale lidt tilbage til aktionærerne.
der er intet nyt under solen.
Prøv at se lidt fremad i stedet for., økokrim viser bare med denne sag, hvilken evner de har.
Økokrim skulle heller koncentrerer sig om de nordmænd som har storsvindlet i banksektoren, de slipper hvergang, tag bare nordmanden der var bankdirektør i Den Danske Bank og først chef for en banan afdeling i banken i et østland , der genererede milliarder, uden nogle syntes det var mystisk..
Alle klappede af ham.
PNOR har idag en olie produktion der er meget stabil, kraft forsyningen er idag stabil, og PNOR tjener mere end nogensinde før.
At der så har været 3 tidligere medarbejdere der idag kaster mudder mod hinanden i ren bitterhed, har intet med driften idag, og indtjeningen.
Håber den nye CEO får styr på nogle nye aftaler og kan genererer endnu flere penge til os aktionærer.
Forventer udbytte udbetalt inden slut August 2024.
Kan vel ikke være så svært for selskabet at betale lidt tilbage til aktionærerne.
henrik9
31.05.2024 kl 13:47
3252
Personer i økokrim kan også være både venstrevridde og imot oljevirksomhet slik som alle andre selvsagt. Jeg skrev at det var spissformulert, men vi vet at enkelte for ikke å si mange lar personlige preferanser prege beslutninger og dermed leter etter nåla i høystakken for å skade uønsket virksomhet. Sa ikke at det er det som har skjedd her. Men det blir så man lurer på agendaen og det må det være fullt mulig å gjøre på et forum som dette.
Fluefiskeren
31.05.2024 kl 13:10
3372
Det er egentlig rart at Perenco synes uberørt. De overtok vel PNGF Sud i samme moment som Hemla. Og de har hatt flere tvilsomme saker i samme land tidligere. Men det er nok verre å ta dem på noe da de er mindre transparente og ikke er børsnotert.
«Oil giant Perenco’s suspicious deals with companies close to Congo’s ex-president«
https://www.investigate-europe.eu/posts/perenco-oil-suspicious-deals-congo-drc-ex-president-joseph-kabila
«Oil giant Perenco’s suspicious deals with companies close to Congo’s ex-president«
https://www.investigate-europe.eu/posts/perenco-oil-suspicious-deals-congo-drc-ex-president-joseph-kabila
solb
31.05.2024 kl 13:05
3394
Det forteller meg at det er andre krefter enn ØK som er ute og går. Legg for øvrig merke til alle børspostene på 6591 som slenges ut nå.
Tm3P
31.05.2024 kl 13:00
3410
Har lest intervjuet med finansavisen på nytt og hun sier egentlig ingenting galt om man antar at det er finansavisen som har oppsøkt henne.
Ingenting av det hun sier skulle tilsi at hun var irritert over Petronor sminking.
Ingenting av det hun sier skulle tilsi at hun var irritert over Petronor sminking.
Redigert 31.05.2024 kl 13:01
Mdg1
31.05.2024 kl 12:53
3448
Tenker det samme. Økokrim prøver å gjøre jobben sin. Eneste grunnen til at selskaper stort sett slipper fri er at det er veldig vanskelig å få dem dømt for lovbrudd gjort i utlandet. Jeg innbiller meg at det er lettere å få en dom på Ludvigsen og Søvold, men tror kanskje det også er vanskelig når lovbruddet har skjedd i Kongo. Det er nok mange norske selskaper som har sluppet unna straff for bestikkelser gjort i Afrika. Jeg er ikke i tvil om at det har vært bestikkelser i handelen, men fortsatt er jeg ganske trygg på at selskapet ikke blir dømt
Om ikke Hemla hadde tatt dealen med presidentdatteren hadde nok et annet selskap hoppet på, så det hadde ikke blitt noe mindre bestikkelser av den grunn. Sånn er det å drive forretninger i Kongo
Om ikke Hemla hadde tatt dealen med presidentdatteren hadde nok et annet selskap hoppet på, så det hadde ikke blitt noe mindre bestikkelser av den grunn. Sånn er det å drive forretninger i Kongo
Redigert 31.05.2024 kl 12:55
E Desperados
31.05.2024 kl 12:44
3481
Jeg tror også at dette vil få begrenset eller ingen reaksjon for selskapet, men blir litt oppgitt når folk er totalt urealistiske og beskylder Økokrim for å være imot oljevirksomhet og være venstrevridde…
Mdg1
31.05.2024 kl 12:39
3507
Det er jeg helt enig i. Det er derimot vanskelig for økokrim å straffe selskapet for lovbrudd gjort i utlandet. Er nok enklest å straffe enkeltpersoner. For at foretaket skal straffes må de to punkter under tilfredsstilles etter loven
Anvendelse av foretaksstraff for bestikkelser foretatt i utlandet forutsetter dermed at 1) korrupsjon er straffbart i landet overtredelsen ble begått og 2) at det er adgang til å anvende foretaksstraff i gjerningslandet.
Det første kan sikkert økokrim rettferdiggjøre ved å sette seg inn i lover i Kongo. Den siste tror jeg er veldig vanskelig å tilfredsstille. Klarer de ikke det vil de heller ikke sikte selskapet da det ikke kan føre noe vei.
Anvendelse av foretaksstraff for bestikkelser foretatt i utlandet forutsetter dermed at 1) korrupsjon er straffbart i landet overtredelsen ble begått og 2) at det er adgang til å anvende foretaksstraff i gjerningslandet.
Det første kan sikkert økokrim rettferdiggjøre ved å sette seg inn i lover i Kongo. Den siste tror jeg er veldig vanskelig å tilfredsstille. Klarer de ikke det vil de heller ikke sikte selskapet da det ikke kan føre noe vei.
Redigert 31.05.2024 kl 12:42
Kvike11
31.05.2024 kl 12:39
3510
Ingen af de involdveret er i selskabet mere.
FORSTÅR ikke økokrim er nød til at gå til pressen, for at retfærdig deres handling.
Virker meget amatøragtigt.
På tide de får afsluttet denne sag, inden de taber ansigt.
Skader hele børs systemet og akionærernes værdi i norge og ikke mindst i udlandet.
Tror på udbytte i den længe.
FORSTÅR ikke økokrim er nød til at gå til pressen, for at retfærdig deres handling.
Virker meget amatøragtigt.
På tide de får afsluttet denne sag, inden de taber ansigt.
Skader hele børs systemet og akionærernes værdi i norge og ikke mindst i udlandet.
Tror på udbytte i den længe.
E Desperados
31.05.2024 kl 12:32
3538
Presidentdatteren får 15% av aksjene i Hemla E&P Congo. Trenger ikke beskylde Økokrim for å være hverken venstrevridde eller ideologiske for å etterforske om noe snusk har foregått. Det er lov å være litt realistisk innimellom.
Fluefiskeren
31.05.2024 kl 11:50
3668
Liker ikke utviklingen i det hele tatt. Den oljeaksjen i energiindeksen på OB med størst fall i dag. Det er utviklingen i økokrimsaken som senker oss. Det er ikke rart synes jeg. Plutselig er vi gått fra å ikke være involvert til mistenkt i to saker til og med. Marianne Djupesland er på offensiven og påstår at de gjør framgang i saken. Får bare håpe det blir fortgang og at ikke selskapet får status som siktet. Veldig irriterende at denne saken skal ligge over selskapet. Stoppet hele den fine oppgangen vi var inne i og til og med reversert den litt.
Har imidlertid lite tro på at noen blir tiltalt i denne saken. Hverken selskapet eller noen av de involverte personene, men likevel mer bekymret enn jeg var.
Har imidlertid lite tro på at noen blir tiltalt i denne saken. Hverken selskapet eller noen av de involverte personene, men likevel mer bekymret enn jeg var.
henrik9
31.05.2024 kl 11:49
3671
Økokrim har tydeligvis ikke noen planer om et fremstøt mot selskapet som de må forstå vil påvirke kursen, da hadde vel ikke en av de siktede fått selge unna nå.
Kan økokrim ,eller noen av de ansatte der, være gjennomsyret av venstreradikal tenkning slik at de hater oljerelatert virksomhet og at de driver dette spillet nærmest av ideologiske grunner? Spissformulert dette selvsagt, men når man ser hvor ille det står til i enkelte kretser vdr. dette så kan man lure på hvor langt inn i maktapparatet det har spredd seg.
Kan økokrim ,eller noen av de ansatte der, være gjennomsyret av venstreradikal tenkning slik at de hater oljerelatert virksomhet og at de driver dette spillet nærmest av ideologiske grunner? Spissformulert dette selvsagt, men når man ser hvor ille det står til i enkelte kretser vdr. dette så kan man lure på hvor langt inn i maktapparatet det har spredd seg.
E Desperados
31.05.2024 kl 11:46
3681
Så lenge selskapet kun er mistenkt så går utbytte sin gang. Om selskapet skulle bli siktet av Økokrim så har de anledning til å stanse utbytte av penger som da angivelig skal stamme fra kriminell virksomhet inntil videre.
markie
31.05.2024 kl 10:45
3871
De som kjøper på dette nivået får bra avkastning på investeringen. Lovet utbytte gir nå over 20% med den prising vi ser nå. Ludvigsen kan selge som han vill. Kan ikke være rare greiene de har på han. Det etter flere år med etterforskning.
E Desperados
31.05.2024 kl 10:28
3932
Det ble jo nettopp delt ut 800' aksjer hver til Søvold/Ludvigsen, så det er jo tydelig at Ludvigsen skal selge ut det han har.
SEE
31.05.2024 kl 10:26
3943
👍 Så uten hans opphørssalg så hadde nok kursen holdt seg enda bedre! Blir godt å se utviklingen når han er tom, kan ikke være mye igjen nå?
E Desperados
31.05.2024 kl 10:24
3954
Ingen her vet om korrupsjon har foregått eller ikke, og om det har det så skal selvfølgelig de tiltalte straffes. Da får det heller være at aksjekursen går til helvete.
solb
31.05.2024 kl 10:10
3999
Ser det stadig kokes suppe på spikeren at ØK skal vinne frem med søksmål. Suppa blir tynnere og tynnere. Man må nesten tro at ØK spiller på lag med gjengen som maltrakterer selskapet? Rettferdighet skjer kanskje fyldest til slutt?
Flodhest82
31.05.2024 kl 00:18
4442
Hagan solgte nye 186 000 aksjer og Energie 90 000 aksjer, så de forsiktige salgene på 10 000 aksjer ser ut som er forbi. Håper de er ferdig å selge no når vi går inn i juni mdn og skatten er betalt
Fluefiskeren
30.05.2024 kl 12:55
5150
Jeg skrev i går at vi var inne i en operativ kjedelig periode nå.
Glemte i farta Guinea-Bissau. Et stykke fram fortsatt, men det går fort til juli hvor spud skal skje.
Glemte i farta Guinea-Bissau. Et stykke fram fortsatt, men det går fort til juli hvor spud skal skje.
Redigert 30.05.2024 kl 12:55
Katly
30.05.2024 kl 10:11
5496
De har ikke sagt at de skal starte tilbakekjøp. Jens har derimot sagt at free float trolig er for lite til å starte med tilbakekjøp, men at det vurderes. Det de har sagt er at de skal bruke 25 millioner dollar på utbytte hvor noe av summen kan vurderes til kjøp av aksjer