PetroNor 2024: Året for utbytte og reprising?

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
31.05.2024 kl 19:10
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
E Desperados
PNOR 10.01.2024 kl 14:45 342682

Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:

PetroNor E&P ASA:

Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:

Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.

EDIT: Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:

-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Redigert 10.05.2024 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
Flodhest82
25.03.2024 kl 14:15 2825

Var bare tull fra min side, får da håpe at saken er ute av verden lenge før 2026
Fluefiskeren
25.03.2024 kl 14:05 2821

Hvis siktelsen mot de to blir henlagt på bevisets stilling kan saken tas opp igjen med eventuelt nytt regime.

Men selskapet blir nok temmelig sikkert ikke dratt inn uansett.
Flodhest82
25.03.2024 kl 13:51 2808

Kanksje de kommer til å vente til valget i håp om å få inn en ny president som er samarbeidsvillig 🤷‍♂️
E Desperados
25.03.2024 kl 12:27 2798

Når det gjelder presidentskifte i Kongo så er vel dødsfall pga alder største "trussel" og ikke at noen andre vinner valget. Men saken vil jo være 5 år gammel når det er valg i Kongo, så vi må vel sånn sett regne med at det har løst seg innen den tid.
Fluefiskeren
25.03.2024 kl 12:21 2811

Ser at det skal være valg i Kongo Brazzaville i 2026. Vi får håpe at økokrimsaken er konkludert i god tid til da.

« Opposition coalition in Republic of Congo holds first convention
Three parties in Congo-Brazzaville are meeting to lay out their objectives for the 2026 elections and challenge President Nguesso’s long rule.«

https://www.aljazeera.com/news/2023/5/8/opposition-coalition-in-republic-of-congo-holds-first-convention
Fluefiskeren
25.03.2024 kl 12:15 2821

En av grunnene til at kursen i Petronor er altfor lav i forhold til det fundamentale kan også være at de er så sårbare med produkdjon fra bare ett land. Flere av de andre påpekte viktigheten av å ha en portefølje over flere land.

Det ble aktuelt i dag:

« BP and Woodside worry as Senegal heads to polls amid concerns about oil and gas policy and overseas influence
A leading presidential candidate wants to change oil and gas terms as Persian Gulf state wheeler-dealers manoeuvre in the background for influence

BP and Woodside worry as Senegal heads to polls amid concerns about oil and gas policy and overseas influence
A leading presidential candidate wants to change oil and gas terms as Persian Gulf state wheeler-dealers manoeuvre in the background for influence«

https://www.upstreamonline.com/politics/bp-and-woodside-worry-as-senegal-heads-to-polls-amid-concerns-about-oil-and-gas-policy-and-overseas-influence/2-1-1616821

E Desperados
25.03.2024 kl 12:02 2852

Har såklart sett hele presentasjonen. Poenget mitt er at presentasjonen hvor de har "stadfestet" at det blir utbytte og ikke bare sier "intends" har ligger på hjemmesiden i over en måned.
Fluefiskeren
25.03.2024 kl 11:31 2904

OK, men jeg har også sett på de andres presentasjoner. Du bør se på Hamilton sin siden du er aksjonær i Panoro. Han er klar på utbytte, og han er også klar på at de ser etter nye assets.

Også en diskusjon mellom CEOene etter suste innlegg som er severdig.
Redigert 25.03.2024 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
E Desperados
25.03.2024 kl 11:27 2891

Den presentasjonen ligger på selskapets hjemmeside i PowerPoint-format.
Tm3P
25.03.2024 kl 11:17 2924

Ja her sa han "we will introduce". Mens det det Q4 presentasjonen sto "intends to introduce".
Så er nok ikke store tvilen på at det blir utbytte nei. Ikke for min del i hvert fall.
Fluefiskeren
25.03.2024 kl 10:51 2963

Synes Jens virket ganske klar på at det blir utbytte.

Se fra nest siste blåe strek.

https://sb1m.brightcovegallery.com/ec2024/detail/videos/oil-oil-service/video/6345179248112
henrik9
25.03.2024 kl 10:05 3037

Kan selvfølgelig være noen fra kjøpssida som har lagt ut disse. Men at de reelle selgerne veldig ofte lar seg påvirke å dermed senker sine krav gjør at vi ikke kommer noen vei ja. Noen meget merkelige selgere i denne aksjen her som bryr seg fint lite om å få betalt.
Flodhest82
25.03.2024 kl 08:24 3213

Se i dag og, kjøpsordrene ligger på 8.08 og salg på 8.21. Men for å presse starten ned, så ligger det 1 ordre på 4 aksjer på 8.08 og 2 ordrer på 15 aksjer til 8.17. Er helt latterlig, men har sett det så mange ganger no, ikke rart vi ikke kommer noen vei
Kvike11
25.03.2024 kl 03:10 3394

har fået mega skatteregning fra 2022 efter split, de siger det er fortjeneste i dk.
andre der har samme problem ??
Må være min bank der ikke oplyser korrekt.
Det er hetl galt, har endnu ikke solgt aktier og skal betale en formue i fortjeneste.
Nordnet har ikke styr på info til skattevæsenet i danmark
Flodhest82
24.03.2024 kl 19:36 3666

Noen som husker hva emisjonen var på ? Var det 1.10, altså 11 kr ?
Fluefiskeren
24.03.2024 kl 17:33 3784

Han betalte nok skatt på utbytte av tildelte PNOR -aksjer fra Panoro. Jeg gjorde i hvert fall det.
ks1977
24.03.2024 kl 17:19 3762

Betyr dette at du betalte utbytteskatt for PNor-aksjene for skatteåret 2022? Gjorde du det så vil jo reell inngangsverdi være 9,33 og du kan få realisert tap (hvis du har de på vanlig aksje- og fondskonto).

Hvis du ikke måtte betale utbytteskatt for de så er jo reell inngangsverdi 0 og, med mindre du ikke retter opp i feilen og gambler på å ikke bli oppdaget (og få straffeskatt), så må du betale skatt selv om du selger med "tap" nå - naturlig nok.

Gir du bort aksjene så får du IKKE skrevet av tapet (selv om du betalte skatt da du mottok de) - her er det en fallgruve å være oppmerksom på. Det samme gjelder dersom du selger til underkurs (Skatteetaten vil da anse det som en gave, helt eller delvis).

På tynn is nå, men jeg vil tro at gavemottaker vil måtte betale full skatt når han/hun selger (i beste fall så kanskje han/hun får bruke inngangsverdien du har, dersom du betalte skatt da du fikk aksjene, men jeg vil heller tro at det er en fallgruve her og dermed risiko for dobbelbeskatning).
Katly
24.03.2024 kl 12:29 3984

Du vil uansett få utbytteskatt på 37,84% på 9,33 kroner når det er betalt ut som utbytte, dersom det ikke er på aksjesparekonto
Katly
24.03.2024 kl 12:26 3979

Dersom inngangsverdien din er 9,33 så kan du realisere tap dvs du får tapet på : 9,33 - salgsverdien og får 37,84% av tapet tilbake. Dersom du gir aksjene som gave vil mottaker overta din inngangsverdi på 9,33 og trenger ikke å skatte før de selger med gevinst. Dette gjelder kun dersom aksjene ikke er på aksjesparekonten.
Trond.heim
24.03.2024 kl 12:01 3976

Skatteteknisk spørsmål:

Jeg har noen pnor aksjer, mottatt som utbyrre fra Pen etter Aje salget. Inngangsverdien er 9,33.

Betyr det at jeg får realisert et tap ved salg til dagens kurs og jeg i tillegg slipper å skatte for realisasjonssummen?

Dersom jeg gir bort aksjene, kan gavemottaker slippe skatt ved salg?
Tm3P
24.03.2024 kl 11:28 3938

Vet ikke helt hva jeg mener om "too good to be true". Kan ikke helt se det at det skulle være noe som hindrer større investorer med ressurser. Veksten i resultatet er jo veldig enkelt forklart med timing på liftinger, oljepris og vekst i produksjonen.
Vet man hva man skal lete etter så finner man ut av det på under timen ved å lese regnskapene.
Fluefiskeren
24.03.2024 kl 11:17 3877

Finansavisen
P/E 12 mnd. : 1,73

Yahoo finans
PE Ratio (TTM): 1,84

kjylling
24.03.2024 kl 11:04 3853

Leser av q4 rapport at pnor tjente 4,98 nok pr aksje i 2023, samtidig vises p/e uten verdi (kan tolkes som at selskapet taper penger) både hos financial times og morningstar. Ikke rart at aksjen får lite oppmerksomhet så lenge den screener såpass dårlig hos 2 av de største aktørene. Har ikke sjekket andre steder men det har kanskje andre? Noen som har en forklaring på hvorfor det er slik?
E Desperados
24.03.2024 kl 10:19 3882

At det ble aksjer istedenfor cash handlet om to ting: 1) Man var allerede i brudd med børsens free float-regler og måtte således betale ut deler av kjøpssummen i aksjer for å komme i mål og 2) man hadde en vanvittig likviditetsskvis fordi man hadde belaget seg på en avtale med ADNOC som ikke kom i mål tidsnok og man ble sittende med skjegget i postkassa da man ikke løftet noen ting før på høsten det året.
ks1977
24.03.2024 kl 09:25 3911

Lenken min kan faktisk bidra til å forklare laber interesse for PNor - den slår ikke spesielt godt ut ifht de andre selskapene (den slår ikke dårlig ut, men ligger langt fra tet). Hvis analytikerne ikke fanger opp ting, hvordan skal da "folk flest" gjøre det?

En annen ting jeg glemte å nevne er at det er et stort rødt flagg at PNor velger å utstede aksjer når selskapet tilsynelatende trader langt under faktiske verdier - jeg tenker da på Aje-transaksjonen hvor jeg selv ble aksjonær i PNor. Opprinnelig tenkte jeg å selge utbytteaksjene (fra PEN) i PNor - og det at PNor valgte å betale med aksjer i stedet for kontanter var noe av det som plaget meg, men jeg gravde litt mer i tallene og selskapet og valgte å forbli - dog med liten eksponering. Når de nå snakker om utbytte så har jeg økt litt (men fortsatt liten eksponering)
ks1977
24.03.2024 kl 08:59 3912

Jeg er ikke overbevist om at økokrimsaken (i form av potensielle aksjonærers frykt for straff) er det som legger (mest) press her (i så fall mest kombinert med andre faktorer):
1) For lite og illikvid selskap til at store fond hiver seg over, så da er det opp til retail å hive seg over
2) Too good to be true - bruker man enkle oversikter slik som Nordnet så har PNor en PE på 1,73 (mens Equinor har 7,17 - åpenbart noe muffens) (kan også legge til at PS er 0,61 og PB 0,62 - så tallene skriker "too good to be true" på alle de enkle parametrene man får fra Nordnet)
3a) Ekstremt ustabil inntjening - årsresultat 2020-2023 = 94/186/359/795. Bruker man årsresultatet for 2022 så er PE 3,2 og årsresultatet for 2021 gir PE 6,3. Skal man gidde å bruke mye tid og krefter (gjerne for å sette seg inn i noe man ikke kan skikkelig) bare for å oppdage at ja, det var selvfølgelig noe feil her?
3b) Man kan også se på dette som ekstrem vekst, men 100% resultatvekst ÅRLIG skurrer jo fælt
4) Utbyttehistorikk i Nordnet går tilbake til 2015 - selskapet har aldri gitt utbytte. Dette tyder på at selskapet bruker alle penger på å vokse (inn i solnedgangen), eller at tallene ikke er korrekte
5) Rammet av tradere - ser man på aksjekurshistorikken på Nordnet så har kursen gått sideveis (eller "sideveis nedover") i 6,5 år. Dette sliter ut både gamle og nye investorer (og kanskje mest de som trosset alle de røde flaggene og hev seg på for å tjene raske penger)
6) Resesjonsfare, oljeprisen kollapser rett rundt hjørnet (andre oljeselskap er også lavt priset)
7) Andre faktorere som "farlige land", ekstrem sårbar (hva skjer med selskapet dersom Bongo fra Kongo gjør statskupp og stjeler alle oljefeltene?)
= vi er ca på nivåene av de mest suspekte kinesiske selskapene notert på OTC hvor man handler til PE på 1

Dersom vi faktisk får et "meaningful" utbytte så kan dette kanskje begynne å snu; vi vil fortsatt slite med "for godt til å være sant", men noen av de røde flaggene vil forsvinne - og tullinger som meg (som ikke har noe problem med å vente i mange år dersom selskapet tjener penger og direkteavkastningen er hyggelig) vil kanskje flokke til selskapet og forbli aksjonærer. På sikt (uvisst om det vil skje umiddelbart eller om vi må ha noen runder med utbytte) så kan dette gi en press oppover på kursen til aksjekursen har et mer fornuftig nivå.

Nå begynner denne videoen å bli litt gammel, men jeg tenker det kan være nyttig å spre analyser og vurderinger fra troverdige kilder som et ledd for å overvinne disse røde flaggene:
https://www.youtube.com/watch?v=JSxIvfivLNM
Tm3P
23.03.2024 kl 23:01 4095

Kanskje Ludvigsen(Hagan AS) selger fordi han er i ferd med å inngå et forlik om bot med Økokrim? :)

Har lest litt rundt historien til Petronor og syns det var litt betryggende egentlig. Som selskap så har jo ikke dagens Petronor vært involvert i utdelingen av lisenser i Congo. Den første andelen av lisensen fikk de når gamle APCL overtok lisensen i PNGF Sud fra Petronor LTD i bytte mot utstedelser av aksjer i APCL. Den siste andelen overtok de fra Symero LTD, denne gangen også med utstedelse av aksjer. Ingen grunn til å ikke tro at begge disse transaksjonene ble gjort i god tro og til markedsverdi.
Så selv om det skulle ha skjedd noe grums i forbindelse med utdelingen av lisensen så kan jeg ikke skjønne at de skulle ha noe juridisk grunnlag for å gå etter dagens Petronor.
Fluefiskeren
23.03.2024 kl 17:49 4282

Jeg må bare rette dette enda engang. Styreleder har aldri vært siktet. Derimot hadde han status mistenkt en periode.
Tm3P
23.03.2024 kl 17:30 4268

Vanskelig å ikke nevne økokrim saken da, tror nok det er det som skremmer de fleste vekk. En ting er frykt for bøter, en annen ting er at man blir litt skeptisk til ledelsen. De som er siktet sitter jo fortsatt med en solid andel aksjer i selskapet. Styrelederen var også siktet en periode, selv om den ble frafalt ganske kjapt.

Det i kombinasjon med at de opererer i Afrika, ikke betaler utbytte, lav omsetning og at mindre oljeselskap er veldig upopulære og priset med en høy rabatt generelt sett forklarer nok en god del.

At det har gått til det punktet at det nå er like før net cash overstiger markedsverdien er fortsatt ganske utrolig. Spesielt når utsiktene for framtidig inntjening også ser veldig lyse ut.
Redigert 23.03.2024 kl 17:35 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
23.03.2024 kl 15:44 4357

Har du en god forklaring på at kursen ikke stiger og aksjen i liten grad tiltrekker seg større investorer.

Det er ikke nødvendik å nevne ØK-saken
Flodhest82
23.03.2024 kl 13:58 4430

Derfor eg mener at selskapet ikke skal kjøpe seg inn i flere felt no, det holder med det de har i pipelinen fremover. Så kan de heller kjøpe gjøre oppkjøp når de har kontroll på alt og Aje er i produksjon. Det er et lite selskap, så greit å ikke gape over for mye
Tm3P
23.03.2024 kl 12:42 4488

Syns folk generelt legger altfor liten vekt på den finansielle posisjonen i selskapene. Spesielt i disse tider med høye renter der det svir å ha en høy gjeld.
Litt for mye fokus på produksjon og vekst syns jeg.
såpe i øynene
23.03.2024 kl 11:05 4579

Enig.. Virker fullstendig useriøst. Ser det er noen sammenlikninger med PEN. En vesentlig forskjell er jo at PETRONOR er gjeldsfritt. De har ogå en stor cash beholdning, og tjener så mye hver dag at de må bestille blekk til seddelpressen i bulk.
Fluefiskeren
23.03.2024 kl 10:58 4567

Det skal jeg ikke uttale meg om. Som sagt er jeg ikke på hjemmebane her. Ser at linken min ikke fører til sammenligningen mellom selskapene. Finner den ikke igjen. Nå står det bare «valuation hidden». Har nok noe med betaling å gjøre.
Redigert 23.03.2024 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
Tm3P
23.03.2024 kl 10:52 4576

Hvor seriøst kan man ta det greiene der når de gir Petronor en profitability score på 69/100?
Et selskap som i fjor hadde et nettoresultat på 70% av den inngående egenkapitalen i selskapet.
Fluefiskeren
23.03.2024 kl 10:18 4618

Fant en oversikt over norske oljeselskaper hvor det er gitt verdivurdering av en del norske oljeaksjer.

Her kommer PNOR ut som UNDERVALUATION 35%.
PEN kommer ut med UNDERVALUATION 73 %

Se helt ned på kapittel 7

https://www.alphaspread.com/security/ose/pnor/summary

I tillegg til PNOR og PEN er også AKRBP, BNOR, IOX, VAR, DNO, NOR og OKEA vurdert.

Redigert 23.03.2024 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.03.2024 kl 10:09 4595

Ja, de har oppsiktvekkende lav OPEX. Jeg sier oppsiktsvekkende fordi PNGF Sud jo er et modent/gammelt felt. Panoro har lav OPEX i Tunisia, middels i Ekvatorial-Guinea og veldig høy i Gabon. Den økte og fortsatt økende produksjon vil selvsagt bringe OPEX nedover.