PetroNor 2024: Året for utbytte og reprising?
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
31.05.2024 kl 19:10
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:
PetroNor E&P ASA:
Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
EDIT: Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:
-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
PetroNor E&P ASA:
Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
EDIT: Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:
-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Redigert 10.05.2024 kl 10:49
Du må logge inn for å svare
pelo
05.02.2024 kl 09:28
4303
Enig NB2, men så SKAL det jo fremlægges ved præsentationen af årsregnskabet den 21.2. - det giver ikke nogen mening, at skulle ud med en pressemeddelelse ind i mellem disse to begivenheder. Så lad os stadig holde øjnene stift rettede mod præsentation af årsregnskabet 😉
God morgen,
No har eg sete i denne akjsen i over eit år.
Eg har but i Afrika i nokre år og veit at ting tar ti, men burde det ikke skjedd noko snart ?
No har eg sete i denne akjsen i over eit år.
Eg har but i Afrika i nokre år og veit at ting tar ti, men burde det ikke skjedd noko snart ?
Kvike11
05.02.2024 kl 10:19
4196
Hvor ved du det fra.
Jeg tviler på det bliver løst i nær fremtid, det er krigsgale mennesker der er involveret i konflikten, på begge sider.
Afrika gas er nu i spil, endda til højere priser end lokalt.
Måske Pape løfter sløret på konferancen, ville være en god ide ASP.
Udbytte måske ret hurtigt
Jeg tviler på det bliver løst i nær fremtid, det er krigsgale mennesker der er involveret i konflikten, på begge sider.
Afrika gas er nu i spil, endda til højere priser end lokalt.
Måske Pape løfter sløret på konferancen, ville være en god ide ASP.
Udbytte måske ret hurtigt
E Desperados
05.02.2024 kl 10:30
4157
At ting har løst seg i Suez-kanalen inntil da er selvfølgelig bare mine antagelser. J Pace nevnte på forrige presentasjon at med FID på AJE mot slutten av 2024 så var det full produksjon fra Q1 2027. Og jeg tar det som en selvfølge at hvis ikke tumultene der nede roer seg innen så alt for lang tid så kommer USA til bombe inntil det igjen er trygt å seile gjennom Suez-kanalen. Så at PNOR skal rushe frem utbygging på AJE mtp at det akkurat nå er litt uroligheter fremstår i beste fall som korttenkt.
Mdg1
05.02.2024 kl 14:50
3969
Noen som vil tippe hva nettoresultat for q4 blir. To løftinger på til sammen 57,3m$ og 23m$fra salg av Guinnea lisens?
JUICEitUP
05.02.2024 kl 15:01
3955
Tja, på grunn av at PNOR har veldig lav OPEX vil jeg tippe et 60/40 forhold, dvs. at 40% går til div kost som OPEX, G&A, avskrivninger etc. Dermed sitter de igjen med et netto på 60%. Det betyr 34,5 fra løftingene. 23 fra Guinea går jo rett i foret så det er ikke noen kostander forbundet med det. Dermed burde resultatet ende i området 57,5 MUSD.
JUICEitUP
05.02.2024 kl 18:08
3728
Nå er jo salget av Guinea med i den beregningen da. Dette er en engangseffekt hvis de da ikke starter produksjon og vi får utbetalt siste rest i tillegg. Uansett kan du egentlig ikke regne inn den i "resultatet". Men siden du spurte inkl. den utbetalingen tok jeg den med.
Uten blir vel resultatet ca. 30% av MCAP. Det er kanskje litt optimistisk, men vi vet jo hvor lavt priset selskapet er i forhold til inntjening så ser det ikke som helt usannsynlig. Det er jo nettopp på grunn av denne verdsettelsen at jeg tror det kommer et bud, heller før enn siden.
Uten blir vel resultatet ca. 30% av MCAP. Det er kanskje litt optimistisk, men vi vet jo hvor lavt priset selskapet er i forhold til inntjening så ser det ikke som helt usannsynlig. Det er jo nettopp på grunn av denne verdsettelsen at jeg tror det kommer et bud, heller før enn siden.
Flodhest82
05.02.2024 kl 19:31
3706
Ser ikke ut som medaksjonærene er enig, for vi siger litt ned hver dag
Fluefiskeren
05.02.2024 kl 20:04
3654
Frustrerende, men vi vet jo hva det skyldes. Brent faller mye de siste dagene (men er litt på vei opp nå etter børslukk). Tror kursen i alle oljeselskapene gikk ned i dag med unntak for Vår Energi.
Det som er litt rart er at de fleste selskapene faller ikke ubetydelig mer enn Brent så lang i år.
Men så har vi det at PNOR ofte har fulgt Brent i liten grad og ikke nødvendigvis følger olja opp igjen. Likevel mener jeg det var langt mer påfallende tidligere.
Effekten på oljeprisen med trøbbel i Rødehavet er tydeligvis i ferd med å svekkes den også. Egentlig synes jeg ikke det er så veldig rart. Olja kommer seg jo frem uansett selv om det blir en omvei. Sprer urolighetene seg ytterligere og Iran sperrer Hormuzstredet så blir omkring 20 % av verdens olje borte fra markedet. Da snakker vi, men vi får ikke håpe på det synes jeg.
Det som er litt rart er at de fleste selskapene faller ikke ubetydelig mer enn Brent så lang i år.
Men så har vi det at PNOR ofte har fulgt Brent i liten grad og ikke nødvendigvis følger olja opp igjen. Likevel mener jeg det var langt mer påfallende tidligere.
Effekten på oljeprisen med trøbbel i Rødehavet er tydeligvis i ferd med å svekkes den også. Egentlig synes jeg ikke det er så veldig rart. Olja kommer seg jo frem uansett selv om det blir en omvei. Sprer urolighetene seg ytterligere og Iran sperrer Hormuzstredet så blir omkring 20 % av verdens olje borte fra markedet. Da snakker vi, men vi får ikke håpe på det synes jeg.
E Desperados
05.02.2024 kl 20:38
3608
0,14-0,15$/aksje etter skatt fra drift på PNGF Sud. Så tror jeg de har tidligere kostnader nok til å få hele første salgssummen på GB-lisensen skattefri. Isåfall er det nye 0,16$/aksje der. Om det er litt som må skattes av der så kan man trekke fra et par cents.
Harvald
05.02.2024 kl 22:01
3499
Mine grove beregninger gir netto resultat Q4 på 32 MUSD av "vanlig drift".
Kan plusse på 23 MUSD for salg av GB, men har ikke peiling på hvordan dette skal plasseres i regnskapet og hvor mye skatt som skal betales.
Kan også trekke fra 3 MUSD for betaling i forbindelse med rettsaken i Senegal. Vet heller ikke her hvordan denne utgiften skal plasseres i regnskapet.
Kan plusse på 23 MUSD for salg av GB, men har ikke peiling på hvordan dette skal plasseres i regnskapet og hvor mye skatt som skal betales.
Kan også trekke fra 3 MUSD for betaling i forbindelse med rettsaken i Senegal. Vet heller ikke her hvordan denne utgiften skal plasseres i regnskapet.
Harvald
06.02.2024 kl 09:04
3232
Ser min beregning har over 10 MUSD høyere resultat fra driften enn hva du har ( 0,15$ * 142356855 aksjer = 21,3 MUSD ).
Er tallene dine av "reell" drift Q4, eller slik de vil fremstå i rapporten for Q4 hvor resultatet gjenspeiler at det er solgt mer enn produsert olje?
Er tallene dine av "reell" drift Q4, eller slik de vil fremstå i rapporten for Q4 hvor resultatet gjenspeiler at det er solgt mer enn produsert olje?
Flodhest82
06.02.2024 kl 09:19
3208
Oljeprisen stiger, Oslo børs er opp men i Pnor står selgerne i kø. Ser samme mønster hver dag, salgslistene starter der kursen er. Kjøpspostene ligger et stykke bed i boken, så da går det nedover
E Desperados
06.02.2024 kl 10:05
3126
63,6 M$ i solgt olje i H1 ga 26,8 M$ etter skatt til "owners of the parent". Da korrigerte jeg enkelt og greit 57 M$ i salg i H2 til å gi ca 22 M$ etter skatt til "owners of the parent" i H2. Så var det -2,2 M$ i Q3, hvilket gir Q4-resultat på 24,2 M$ og så trekker man fra de 3 M$ som skal betales til Senegal og så sitter man igjen med 21,2 MUSD --> 0,15$ per aksje.
Det var et forenklet regnestykke, for jeg sitter ikke på noen informasjon om hva selskapets driftskostnader i Q4 har vært.
Det var et forenklet regnestykke, for jeg sitter ikke på noen informasjon om hva selskapets driftskostnader i Q4 har vært.
Harvald
06.02.2024 kl 10:22
3167
Ok, da er det nok jeg som ikke har skilt ut NCI i min beregning. Kan ikke konsernregnskap.
Er det slik å forstå at NCI i dette tilfellet er minoritetseieren i Hemla E&P Congo, og at så lenge det aller meste av PNORs inntekter kommer fra PNGF sud kan vi trekke av ca. 15% av resultatet fordi regnskapet tar med 100% av inntektene til Hemla? Eller er jeg helt på jordet nå?
Er det slik å forstå at NCI i dette tilfellet er minoritetseieren i Hemla E&P Congo, og at så lenge det aller meste av PNORs inntekter kommer fra PNGF sud kan vi trekke av ca. 15% av resultatet fordi regnskapet tar med 100% av inntektene til Hemla? Eller er jeg helt på jordet nå?
E Desperados
06.02.2024 kl 10:49
3167
Konsernregnskapet til PetroNor E&P ASA inkluderer hele regnskapet til Hemla E&P Congo. Det er derfor man ser at etter at resultatet etter skatt er klart så er det delt opp i to deler. "Owners of the parent" og "Non-controlling interest". Det er kun den delen som er til owners of the parent som tilfaller oss aksjonærer. Så for resultat per aksje etter skatt så er det denne delen som er relevant.
Net cash osv er derimot bare oss aksjonærer sine penger. Det er derfor man i noen kvartaler ser at det er betalt utbytte til NCI.
Net cash osv er derimot bare oss aksjonærer sine penger. Det er derfor man i noen kvartaler ser at det er betalt utbytte til NCI.
Makrobaronen
06.02.2024 kl 11:12
3136
Spiste litt av 7,7kr posten.
Satser på at den blir slukt og en liten rekyl kommer.
Satser på at den blir slukt og en liten rekyl kommer.
Flodhest82
06.02.2024 kl 11:53
3067
Men hva er det selgerne ser som vi ikke ser ? 2 selger som selger en post på 100 000 aksjer, så er jo ikke bare smågrisete som selger. Er bare et par uker til Q4 tallene kommer, likevel lempes det ut. Så noe må det være, alt annet er grønt i dag så man kan begynne å lure på om noen skal holde denne rød for alt det er verdt
Ransen
06.02.2024 kl 12:10
3030
Tror folket nærmest tvinges til salg av ulike årsaker. Det er litt dumt, da aksjen etter all sannsynlighet vil reprises kraftig..Jeg tar det som en kjøpsmulighet...
Makrobaronen
06.02.2024 kl 13:01
2932
Godt spørsmål. Jeg tokk så mange jeg hadde råd til nå så og si all in etter mitt kjøp på 7.70- Den prisen er penger på gaten etter q4 og årsresultat er publisert. Hvis alle kjøper litt så forsvinner den fort da er det også tynt oppover i boken.
Jeg tror det kan være greit å ta litt rev i seila og innse at det ikke er noen garanti for knalltall og utbytte på Q4... At folk faktisk velger å selge på disse nivåene er et ganske klart eksempel på at ingenting er skrevet i stein. Og erfaringsmessig er vel folk her inne klar over at det i hvertfall ikke er tilfelle når det kommer til PNOR. Så hvis alle som sitter med en post i PNOR forventer at Q4 skal revolusjonere markedet. Hva er da oppsiden i aksjekursen? Alle som driver med aksjer kan vel i utgangspunktet regne seg frem til hva dette skal bli. Noe mange har gjort her inne nå flere ganger. Så hvorfor skal dette overraske markedet? Tallene kan være knallbra de men at det kommer noe som overrasker markedet har jeg liten tro på... Hvorfor skal aksjen stige på melding om utbytte om dette er noe alle aksjonærer forventer? Så lenge denne aksjen har 0 interesse i markedet er det kun her inne på forumet, internt, aksjene byttes uansett. Er noen her inne villig til å kjøpe mine aksjer for kr 10? Nei. Er noen her inne interessert i å kjøpe mine aksjer for kr 8 akkurat nå. Nei. Hvorfor? Fordi selv om alle her inne er kjempepositive til aksjen er det ingen som er villig til å betale mer for aksjen enn det laveste selger legger ut for.....
markie
06.02.2024 kl 14:46
2759
Selvsagt handler markedet 1 kr for 50 øre. Selv du forstår at noe kommer hende her dersom inntektene fortsetter i samme tempo eller øker . Hvilket de quider.
Flodhest82
06.02.2024 kl 14:47
2761
Hvorfor skal folk være tvunget til å selge Pnor aksjer ? Og hvor lenge skal den unnskyldningen vare. Først var det for å betale restskatt i sommer, så var det for å få igjen på skatten for de tapte verdiene rett før jul. Og no må folk selge. Gjelder alt dette bare Pnor ?
Yes. I tillegg er PNOR den eneste aksjen der kursen ikke betyr noe...
smaa
06.02.2024 kl 15:53
2721
Det er så bra vi har troen, for noe annet er det snart ikke igjen når det gjelder denne aksjen.
År etter år, tro og tro, belønning her eller i himmelen, vi får se og🙏, moro har og er det i hvert fall ikke👍
År etter år, tro og tro, belønning her eller i himmelen, vi får se og🙏, moro har og er det i hvert fall ikke👍
Flodhest82
06.02.2024 kl 17:14
4480
Om vi ser på dagens omsetning, så er vi kanskje kommet til en bunn der folk mener at det er verdt å kjøpe. Omsatt for nesten 2 mill i dag, siste uken har vi flere dager med under 500 000 i omsetning
E Desperados
06.02.2024 kl 20:01
4316
Smell å kjøpe nå når denne ifølge forumets guru kan kjøpes for 6,5 kr om åtte år når selskapet har 600 MUSD på konto og ingen gjeld…
Du må gjerne kjøpe Desperados.... Svi av hele studielånet ditt... Men jeg kommer ikke til å gjøre det...
E Desperados
06.02.2024 kl 20:35
4254
Jeg begynte å jobbe når jeg var ferdig med min master i finans. Så løpet er kjørt for å kjøpe PNOR-aksjer med studielånet. Dessverre 😥
nkamok
06.02.2024 kl 21:28
4172
Fik 20k stk. i dag til 7.70 - ville gerne ha’ haft 5k i 7.67, men der ville sælgerne tilsyneladende ikke ned, jeg fik ikke alle 🤷♂️Satser på en pæn lille opgang soooooon 😇🙏🏻
Flodhest82
07.02.2024 kl 09:22
3921
Omsatt for over 400 000 første 20 min, å fortsatt mye til salgs. Mange poster på 8046 aksjer, så er nok en eller flere lstørre som selger
henrik9
07.02.2024 kl 10:30
3826
Hehe, noen store venter til kursen har seget endel og omsetningen er lav, deretter lemper dem ut i stor stil for virkelig å få fart på nedturen ? Ikke veldig logisk ,men veldig mye pussigheter i det selskapet her.
Flodhest82
07.02.2024 kl 10:43
3817
Enig at det er rart, men ingen småsparere har hverken nok aksjer eller kjører algostyrt trading. Men til dere som ikke er for utbytte, se på Eqn i dag, de skal gi mindre utbytte i år en i fjor og faller dermed 5% på børsen. Utbytter betyr veldig mye for investorer
henrik9
07.02.2024 kl 11:15
3771
Nei, ingen småsparer på egenhånd. Blir så man lurer på om noen av disse samarbeider og at de bruker MM til sin fordel.
Mdg1
07.02.2024 kl 11:40
3723
Nå ble det så billig at jeg bare måtte kjøpe litt mere. Nå er jeg overlastet i PNOR
Fluefiskeren
07.02.2024 kl 11:45
3741
Jepp. På samme måte som det er viktig å ha med litt godterier på skitur med barn.
Mdg1
07.02.2024 kl 12:11
3690
Ellers er det vel ikke lenge før det blir nytt løft på 300k tønner netto nå. La oss håpe oljeprisen holder seg rundt 80$, så blir det nye 24m$ på konto
Mdg1
07.02.2024 kl 12:55
3629
Under to uker til Q4 rapport. Jeg tror vi får litt reprising i forkant, men PNOR aksjen har lurt meg før. Helt sikker på at resultatet kommer til å få en fin overskrift på FA, da det vil være uten sidestykke i inntjening i forhold til verdi innen olje og gass
Fluefiskeren
07.02.2024 kl 15:14
3558
Dette skrev de 10. januar:
«Forecasted activities in Q1 include a probable lifting and sale of the Company’s inventory of entitlement oil of over 300,000 bbls. In addition, drilling operations for the previously announced Tchibeli NE well to the Vandji Formation are expected to begin. Further details will be issued when available.»
Det kan bli salg av mye olje. Ser også fram til boringer igjen. Både den nevnte presalt brønnen og gjenoppstart på infill -kapanje.
«Forecasted activities in Q1 include a probable lifting and sale of the Company’s inventory of entitlement oil of over 300,000 bbls. In addition, drilling operations for the previously announced Tchibeli NE well to the Vandji Formation are expected to begin. Further details will be issued when available.»
Det kan bli salg av mye olje. Ser også fram til boringer igjen. Både den nevnte presalt brønnen og gjenoppstart på infill -kapanje.
Redigert 07.02.2024 kl 15:15
Du må logge inn for å svare
The Observer
07.02.2024 kl 15:18
3545
Kvartal for kvartal stadig:
økende inntekter
økende driftsresultat
økende overskudd
økende kontantbeholdning
økende sjanse for utbytteutbetaling
egentlig det mest åpenbare plussforetak man kan kjøpe seg aksjer i.
Det snakkes her på forumet om at jeg gjentar meg selv men hvor mange ganger skal dere skrive det samme om og om igjen? Mange av innleggene her er jo copy/paste fra alle tidligere kvartalsrapporter. Nå skjer det, nå skjer det, nå skjer det..... Og dere har blitt skuffa hver gang. Men denne gangen skjer det hvertfall... Spent på unnskyldningene i dagene etter Q4 da det ikke skjedde denne gangen heller......
Fluefiskeren
07.02.2024 kl 20:26
3330
Da må jeg være atypisk. Har absolutt det inntrykk at kursen gjerne faller litt ifm. kvartalspresentasjoner. Det virker som noen ikke forstår at man ikke kan sitte å ruge på kursdrivende nyheter. De kommer når de er klare. Noen blir da skuffet og selger seg ut.
Selvsagt finnes det unntak. Denne gangen er situasjonen annerledes for Petronor enn vanlig. Nå skal det vel komme nyheter om utbytte. Det kan jo bli en liten trigger.
Selvsagt finnes det unntak. Denne gangen er situasjonen annerledes for Petronor enn vanlig. Nå skal det vel komme nyheter om utbytte. Det kan jo bli en liten trigger.