PetroNor 2024: Året for utbytte og reprising?
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
31.05.2024 kl 19:10
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:
PetroNor E&P ASA:
Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
EDIT: Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:
-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
PetroNor E&P ASA:
Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
EDIT: Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:
-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Redigert 10.05.2024 kl 10:49
Du må logge inn for å svare
Mdg1
12.02.2024 kl 12:39
6670
Jeg har vel tredoblet posten min i Pnor siste to mnd. Tenker at nå er tiden kommet for stabile utbytter. De hadde lenge planer om å kjøpe produserende assets, men jeg tror disse har blitt så dyre i markedet nå at det heller går mot en solid utbyttepolitikk på kanskje opp i 20% årlig ved dagens kurs.I tillegg tror jeg det vil komme ekstraordinære utbytter sammen med eventuelle nye betalinger fra Guinnea farmout
Fluefiskeren
12.02.2024 kl 12:44
6663
Jeg har sittet helt siden APCL- tiden hvor jeg drev en del trading. Har vært ut og inn. Sitter helt rolig i denne nå uten å stresse. Med et snitt på 10,84 kr har det riktignok vært sorgen, men jeg også sittet i et par aksjer hvor det har vært katastrofe. Hvis man sjekker ut en del aksjer er det slett ikke uvanlig at de er ned 90 % og mer fra ATH. Da må man jo bare kapitulere og ta tapet og få igjen en del på skatten. I PNOR føler jeg meg trygg på at dette ikke vil skje. Skal ikke så mye til før jeg er i pluss egentlig. Men skulle ønske denne Økokrimsaken henlegges snart. Tatt utrolig lang tid, men det er mulig de ikke har arbeidet kontinuerlig med den. Det må være en belastning å være siktet for grov korrupsjon så de burde ikke dra det ut så mye mer.
The Observer
12.02.2024 kl 13:22
6592
Enig FF.
Jeg har også et tap opp mot dagens aksjekurs, men noe lavere enn deg. Hjelpt av stadig litt nye kjøp på kurser rundt 8 pluss. Aksjen er høypotent for kjøp ut fra alle talltekniske parametere, så rallyet må komme snart. Snart eller raskt.
Jeg har også et tap opp mot dagens aksjekurs, men noe lavere enn deg. Hjelpt av stadig litt nye kjøp på kurser rundt 8 pluss. Aksjen er høypotent for kjøp ut fra alle talltekniske parametere, så rallyet må komme snart. Snart eller raskt.
Vikestad
12.02.2024 kl 13:27
6574
Har hatt aksjer her siden mars 2022. Kjøpte like etter jeg fikk meg en livbåt fra katastrofecaset IOX. Caset her er mye bedre, så jeg tåler et år til i hvert fall.
Redigert 12.02.2024 kl 13:28
Mdg1
12.02.2024 kl 13:32
6557
Helt enig. Sitter selv med gav på 9,2. Håper å være i pluss før utgangen av mai. Et lite utbytte på 2 kr så er det i boks. Ingen som har priset inn kontantene uansett, så kursen vil ikke falle ved utbyttebetaling
Harvald
12.02.2024 kl 14:43
6490
Tipper det er INTERACTIVE BROKERS LLC. De har 175 000 aksjer i PNOR for tiden. Var lignende algoritme 7. februar også. Da solgte de 21 000 aksjer.
Harvald
12.02.2024 kl 14:57
6476
Økokrim har jo rask saksbehandling som et uttalt mål :) Marianne Djupesland var den som ofte kommuniserte med pressen i forbindelse med med saken. Nå er vel hun fullt opptatt med å grille Besseberg.
Redigert 12.02.2024 kl 15:01
Fluefiskeren
12.02.2024 kl 16:06
6366
Stusser litt på hvilke saker de behandler. Å etterforske Anette Trettebergstuen synes jeg var merkelig. Hun var dum, men la kortene på bordet. Hun har vel ikke hatt noen økonomisk vinning ved å ansette bekjente?
E Desperados
12.02.2024 kl 16:43
6301
Økonomisk vinning for hennes venner. Ergo økonomisk kriminalitet. Jobbet ikke akkurat gratis for de styrehonorarene man fikk.
Flodhest82
13.02.2024 kl 11:42
5935
Snart 83$ fatet, så på tide å snu siste tids negative trend å komme oss opp over 8 tallet igjen. Sikkert en glad kar i dag som endelig fikk solgt sine 8000 aksjer til 7.77. Den ordren har lagt ute i flere dager, både dag og natt 😅 Hadde vært fantastisk om vi fikk over 80$ på neste lifting, er vel dessverre en stund til enda. Vi fikk noen minutter på 7.8 tallet i dag da det ble handlet hele 1 aksje
Redigert 13.02.2024 kl 11:43
Mdg1
13.02.2024 kl 11:52
6011
Neste lifting kan vel komme når som helst. De sa vel bare at det ble en lifting i q1. Hadde håpet de kunne ha lifting ca annenhver mnd for mer stabilitet. Uansett bare 8 dager til tidenes kvartalsresultat
The Observer
13.02.2024 kl 11:54
6056
Pnor manipuleres og puleres. Vel, vel, det kommer nok en tid for de tålmodige. I mellomtiden kan "ikke vin eksperter" gjøre et bra valg til Valentin dagen ved å kjøpe inn vinene som er mest solgt i 2023:
Polets bestsegende hvitvin I 2023: Chill Out Chardonnay, Australsk,
Og tett fulgt av Concha y Toro Chardonnay fra Chile.
Beste musserende var DelormeCremant de Bourgogne Brut
Ny rødvin med sterk volumøkning var Johan Uten Land, utviklet for norske ganer.
Polets bestsegende hvitvin I 2023: Chill Out Chardonnay, Australsk,
Og tett fulgt av Concha y Toro Chardonnay fra Chile.
Beste musserende var DelormeCremant de Bourgogne Brut
Ny rødvin med sterk volumøkning var Johan Uten Land, utviklet for norske ganer.
Flodhest82
13.02.2024 kl 11:58
6037
Tidenes kvartal kommer ja, men det er noe de aller fleste vet. Så er vel bare utbytte som kan gi en større kursreaksjon
E Desperados
13.02.2024 kl 12:56
5981
Nå ligger det vel i kortene at når Marianne Djupesland er ferdig å grille Besseberg om hans klokker og jaktturer så skal hun videre på tilsvarende undersøkelser hos Norsk Industri. Så skjer neppe noe med "vår" sak i år heller…Bare å smøre seg med tålmodighet.
Fluefiskeren
13.02.2024 kl 13:23
5928
Har Økokrim startet etterforsking mot Lier-Hagen?
En annen ting. Enda en svovelpredikant.
«Da skal du ikke sitte i oljeaksjer»
https://www.finansavisen.no/energi/2024/02/12/8095609/mads-johannesen-om-oljeaksjer-som-investeringscase
Mads Johannesen i Nordnet heller kaldt vann i blodet på alle som håper på oljepriser over 100 dollar. Det flommer over av olje, påpeker han.»
En annen ting. Enda en svovelpredikant.
«Da skal du ikke sitte i oljeaksjer»
https://www.finansavisen.no/energi/2024/02/12/8095609/mads-johannesen-om-oljeaksjer-som-investeringscase
Mads Johannesen i Nordnet heller kaldt vann i blodet på alle som håper på oljepriser over 100 dollar. Det flommer over av olje, påpeker han.»
Redigert 13.02.2024 kl 13:23
Mdg1
13.02.2024 kl 13:26
5938
Jeg tror ikke mer enn 5% av investorene på Oslo børs vet noe som helst om Pnor. Om det kommer minioppslag på FA og andre finansaviser så kan det kanskje øke til 25%. Folk følger gjerne noen få aksjer. Jeg vet ikke hva mer enn 20% av selskapene på Oslo børs driver med. Om man i tellegg kunne kommet på en vinnerliste og få et par dager med høyt volum vil det kunne gjøre at enda flere blir kjent med caset.
Mdg1
13.02.2024 kl 13:28
5947
Ellers er det også helt uhørt at et selskap som har en så høy kontantstrøm som Pnor i forhold til MCAP ikke betaler ut rimelig store utbytter. Da må de ha en veldig god grunn til å investere pengene på andre måter
Abu
13.02.2024 kl 13:40
5920
Eg er trygt ute av den kvite "sjølvplagings-månaden" og er mesta flau når eg ofte går til billeghylla på polet for å hente Concha Y Toro kartongen min; men kvifor betale meir enn du må, den er god nok for Abu!
Men fint og å ha plenty av chateauar i huset til "fine vestkant-fruer" og ditto ekte vin-kjennarar som av og til ser innom!
Det blir masse å feire no framover, får ein vone og tru!
Og HT ser ut å ha slutta i PNOR-baisse-jobben sin frå vår 2022?
Dette kan vere eit STORT kjøpssignal då det i så fall no er høgt på tide for "arbeidsgjevaren" hans å cashe inn og profitere på oppkjøp av lutlaget til manipulert spottpris!
Dette blir morosamt og profitabelt de lux!
Men fint og å ha plenty av chateauar i huset til "fine vestkant-fruer" og ditto ekte vin-kjennarar som av og til ser innom!
Det blir masse å feire no framover, får ein vone og tru!
Og HT ser ut å ha slutta i PNOR-baisse-jobben sin frå vår 2022?
Dette kan vere eit STORT kjøpssignal då det i så fall no er høgt på tide for "arbeidsgjevaren" hans å cashe inn og profitere på oppkjøp av lutlaget til manipulert spottpris!
Dette blir morosamt og profitabelt de lux!
Fluefiskeren
13.02.2024 kl 13:44
5903
Men vi visste jo at deres policy var å ikke utbetale utbytte. Fra Prospectus for snaue 2 år siden. Nevnt under risks:
« 2.4.3.Limitations on dividends
The Company currently anticipates that it will retain all future earnings, if any, to finance the growth and development of its business. The Company does not intend to pay cash dividends in the foreseeable future. Any payment of cash dividends will depend upon the Group’s financial condition, capital requirements, earnings and other factors deemed relevant by its Board and general meeting of shareholders.»
Heldigvis ser de ut til å være på glid vekk fra dette.
« 2.4.3.Limitations on dividends
The Company currently anticipates that it will retain all future earnings, if any, to finance the growth and development of its business. The Company does not intend to pay cash dividends in the foreseeable future. Any payment of cash dividends will depend upon the Group’s financial condition, capital requirements, earnings and other factors deemed relevant by its Board and general meeting of shareholders.»
Heldigvis ser de ut til å være på glid vekk fra dette.
klaesp
13.02.2024 kl 14:18
5821
Økokrim har holdt på lenge nå, antar de nærmer seg siktelse i kombinasjon med utvidelse i saken.
Det er selvsagt ikke tilfeldig at større aktører selger seg ned/ut av selskapet..
Det er selvsagt ikke tilfeldig at større aktører selger seg ned/ut av selskapet..
Bsingh
13.02.2024 kl 14:28
5809
Ok, men da er det jo fint om du selger ut alt du har, ettersom at du allerede har sett inn i fremtiden. Om det ikke er tilfeldig at større aktører selger seg ut, så burde du jo bare slenge deg på, er en no brainer det.
Harvald
13.02.2024 kl 14:34
5829
Det er jo egentlig kun nå fra høsten 2023 at PNOR har begynt å opparbeide seg kontanter.
Infill-programmet på PNGF-sud har gått fra november 2021 og vil bli ferdigstilt i år. Dette har jo økt produksjonen betraktelig. Tror ca. 60 MUSD av overskuddet til PNOR har gått/går til CAPEX-utgifter i dette programmet. Dette vil vi høste ekstra kontanter av i de kommende årene etterhvert som "opparbeidet CAPEX-balanse" avskrives.
For øvrig vil jeg tro det trenges cash til PNGF-Bis byggingen ganske snart. CAPEX-utgifter her er vel beregnet til ca. 50-70 MUSD for PNOR sin andel.
Infill-programmet på PNGF-sud har gått fra november 2021 og vil bli ferdigstilt i år. Dette har jo økt produksjonen betraktelig. Tror ca. 60 MUSD av overskuddet til PNOR har gått/går til CAPEX-utgifter i dette programmet. Dette vil vi høste ekstra kontanter av i de kommende årene etterhvert som "opparbeidet CAPEX-balanse" avskrives.
For øvrig vil jeg tro det trenges cash til PNGF-Bis byggingen ganske snart. CAPEX-utgifter her er vel beregnet til ca. 50-70 MUSD for PNOR sin andel.
E Desperados
13.02.2024 kl 15:11
5750
Faktum er at i løpet av 2024 så har den ene siktede hos Økokrim (Søvold) vektet seg opp med et par hundre tusen aksjer som han har kjøpt av den andre siktede (Ludvigsen). Så å si at de selger seg ned/ut er direkte feil og i og med at Søvold øker sin beholdning så er det absolutt ingenting som tyder på at denne saken blir utvidet.
nkamok
13.02.2024 kl 15:28
5734
Måske du bare skulle holde dig på DNO Forum, hvor du klamrer dig til “komiske Ali” fra Irak 😂😂Sooooon - “indenfor 3 dage starter eksporten op” det er så 4 måneder siden - mens “Brian” snakker om max. 2 år 🙄
Nacobo
13.02.2024 kl 20:51
5469
ikke bry dere om klaesp, han er bare sur for at mdg1 poker bjøren på iox trådene å har nevnt pnor noen ganger for mye der inne xD
Fluefiskeren
14.02.2024 kl 15:13
5004
John Kristian Elden raser mot Økokrim.
« Elden tordner mot Trettebergstuen-sak: – Økokrim har ikke foretatt seg noe helst
Advokat John Chrisitan Elden omtaler Økokrims etterforskning av Anette Trettebergstuen som «tragikomisk»
« Dette er rett og slett tragikomisk. Det fremstår svært uklart på hvilket grunnlag Økokrim-sjefen valgte å åpne etterforskning, men når han først velger å gjøre det så må de jo faktisk etterforske. Det eneste Økokrim gjør nå er å gjeninnføre gapestokken i Norge ved å sende ut pressemeldinger som etterlater et helt annen inntrykk enn hva som er de faktiske forholdene, sier advokat John Christian Elden.»
« Dette er rett og slett tragikomisk. Det fremstår svært uklart på hvilket grunnlag Økokrim-sjefen valgte å åpne etterforskning, men når han først velger å gjøre det så må de jo faktisk etterforske. Det eneste Økokrim gjør nå er å gjeninnføre gapestokken i Norge ved å sende ut pressemeldinger som etterlater et helt annen inntrykk enn hva som er de faktiske forholdene, sier advokat John Christian Elden.»
https://www.tv2.no/nyheter/elden-tordner-mot-trettebergstuen-sak-okokrim-har-ikke-foretatt-seg-noe-helst/16461866/
Økokrim får ikke akkurat ros for å være raske nei, og saken er nok ikke så klar som du mener. Synes Søvold nå bør få en konklusjon i saken sin. Det må være noe skitt å ha hengende over seg.
« Elden tordner mot Trettebergstuen-sak: – Økokrim har ikke foretatt seg noe helst
Advokat John Chrisitan Elden omtaler Økokrims etterforskning av Anette Trettebergstuen som «tragikomisk»
https://www.tv2.no/nyheter/elden-tordner-mot-trettebergstuen-sak-okokrim-har-ikke-foretatt-seg-noe-helst/16461866/
Økokrim får ikke akkurat ros for å være raske nei, og saken er nok ikke så klar som du mener. Synes Søvold nå bør få en konklusjon i saken sin. Det må være noe skitt å ha hengende over seg.
Redigert 14.02.2024 kl 15:15
hofa
14.02.2024 kl 16:21
4945
Ja FF, men det kan absolut ikke komme bag på nogen, her taler vi om en sag der er 3 måneder gammel, hvad med en sag der er 3 år gammel og hvor der heller ikke sker en skid. Diverse pressemeddelser sender de ud i forhåbning om, at der er nogle der ligger inde med viden, de så kommer ud med. Jeg har skrevet til dem 2 gange, men har ikke fået noget svar, end ikke en afvisning på min anmodning. Det er som advokaten skriver tragikomisk og vi betaler.
Fluefiskeren
15.02.2024 kl 10:06
4515
Skikkelig action i handelen. Omsatt to ganger i dag første timen med samlet 5000 aksjer til den nette sum av kr 39 934.
Redigert 15.02.2024 kl 10:07
Makrobaronen
15.02.2024 kl 10:07
4521
Ikke mye som skal til før vi går over 8kr,- fremtiden ser unektelig lys ut. Jeg stacker hver måned. og skal fortsette med det så lenge denne blir behandlet som en uslipt diamant. Denne våren vil kontoen til PNOR være ekstrem i forholdt til markedsverdi og triggere og inntekt vil komme fremover. Oljen har kommet for å bli, og PNOR kommer til å surfe på store inntekter lenge.
Lager kursmål frem til sommeren på 12kr som jeg tror aksjen kan besøke hvis ting klaffer slik jeg tror.
Lager kursmål frem til sommeren på 12kr som jeg tror aksjen kan besøke hvis ting klaffer slik jeg tror.
Flodhest82
15.02.2024 kl 11:00
4429
Lite volum ja, men fikk en fin oppgang før selgerne kom på banen. Men satser på at vi kommer over 8kr før tallene neste uke
nkamok
15.02.2024 kl 11:05
4424
Ja det er tæt på, at der er kortere til 10 end til 6 , men den må gerne holde sig her, indtil jeg får solgt mig ud i DNO - så skal midlerne tilbage til Pnor 😎
Redigert 15.02.2024 kl 11:05
Mdg1
15.02.2024 kl 14:23
4258
Utrolig at denne ikke vil over 8, men det er jo bare MM som handler med seg selv
Mdg1
15.02.2024 kl 14:29
4258
Men, det er jo ikke mye aksjer til salgs heller om man vil kjøpe. I mitt hode er fair pris her et sted mellom 20-30 kr
Flodhest82
15.02.2024 kl 14:42
4235
Er det MM som har alle 7807 postene ? For den hopper fra kjøp til selg og omvendt hele tiden, kan jo ikke gå noen vei med sånn handel
E Desperados
15.02.2024 kl 14:43
4237
Er vel begrenset med folk som vil selge denne for 8 kr 3 børsdager før Q4 kommer. Men er sikkert noen etterpå om de ikke sier noe håndfast om utbytte.
Mdg1
15.02.2024 kl 14:44
4270
Ganske sikker på at det er MM. Derfor jeg sier at stort sett all handel i PNOR er fiktiv handel. Aksjen er helt dørd Ingen vil selge til disse prisene og ingen nye vil inn i caset
Redigert 15.02.2024 kl 14:45
Flodhest82
15.02.2024 kl 15:21
4202
Men no når kursen er 8.04, hvorfor skal da MM ha 4 salgsposter under kursen ? Da presser den jo ned kursen, har aldri sett at den har kjøpsordrer over kursen
Men styret er jo iflg alle her inne genier! Da må jo også det og betale for en MM tjeneste være en genistrek. Om du skal så tvil om styrets hensikt i denne aksjen er det bare å komme seg ut av dette forumet. her er det liten plass til kritisk tankegang... Over lengre tid har vel denne tjenesten vist at den ikke tjener til aksjonærenes beste. Men vurderes den tatt vekk? Mulig det er styrets erkjennelse av at de selv aldri greier å skape interesse og omsetning i denne aksjen.
Hva skal vi gjøre for å pleie markedet? Jo! Vi leier inn en tjeneste som holder kursen nede.....