PetroNor 2024: Året for utbytte og reprising?

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
31.05.2024 kl 19:10
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
E Desperados
PNOR 10.01.2024 kl 14:45 333562

Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:

PetroNor E&P ASA:

Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:

Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.

EDIT: Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:

-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Redigert 10.05.2024 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
Nybegynner2
21.02.2024 kl 11:35 5066

Sa de noe om når neste løfting av olje skulle skje?
polion
21.02.2024 kl 12:09 4927

Dagens prestasjon var vel ikke nødvendigvis selve selskapspresentasjonen, men derimot at HT hittil i dag har klart å lire av seg ikke mindre enn 12 stk. innlegg. Ikke har denne spammeren lenger interesser i PNOR og heldigvis så blir han ei heller ofret særlig oppmerksomhet. Men hva kan da drivkraften egentlig være? Psykologisk analyse tilsier et febrilsk søk etter oppmerksomhet kombinert med renspikka toskeskap.
JUICEitUP
21.02.2024 kl 12:35 4856

Har da sett presentasjonen og gått gjennom presentasjonsmaterialet. Opplever totalen som litt over forventet da de annonserte det flere av oss håpet på rundt utbytte. At de ikke har en plan klar er helt ok. Som de seier er det regulatoriske krav som må oppfylles først og det må også vedtas på Gen.fors. De vil ha en plan klar til det så ingen ting å klage på at dette ikke er klart nå. Det viktigste er at det blir utbytte.

I tillegg har de nå ca. 80 millioner på bok og 5 millioner i gjeld. (46,5 for 2023 + 30 for lifting i januar + 3,5 fra utstyrssalg - 5,5 i gjeld), totalt ca. 75 MUSD. Det tilsvarer med en dollarkurs på 10,50 som i dag 5,5 kroner pr. aksje. PÅ BOK. Med kurs i dag på 8,30 er dagens produksjon og fremtidsutsikter kun verdt 2,8 kroner pr. aksje eller 38 MUSD. Når vi i tillegg vet at de kan ligge an til å hente 30+30 MUSD fra solgt eiendel avhengig av drill suksess blir det hele latterlig. Klikker en av disse inn har selskapet mer cash på bok enn selskapsverdien. Fremtidig produksjon og inntjening samt øvrige felt som de skal utvikle har da ingen verdi. At et selskap som har fremtiden foran seg prises til cash-beholdning har jeg aldri sett før for det skal ikke gå an.

Konklusjonen er at;
på den positive siden;
- Resultatet er utrolig bra,
- Utbytte kommer
- Det jobbes iherdig med AJE og utsiktene fremstår som lysende

På den negative siden;
- Litt svak argumentasjon på hvordan selskapet vil "markedsføre" seg selv
- Utsettelse av infill profram til neste år reduserer produksjon i forhold til hva vi hadde håpet på.

Konklusjon: Super Strong Buy
E Desperados
21.02.2024 kl 12:36 4853

Det ble ikke sagt noe. Men basert på teksten under (fra kvartalsrapporten) så kan det jo se ut som om de har løftet noe? Var hvertfall 100 000 fat på lager per 31.12, så det burde være sånn ca nå.

"In February 2024, the Company achieved a new operational milestone by exporting under its own capacity as a party to the Djeno terminal in Congo. The arrangements with the Djeno terminal increase the options available to the Company to bring to market its PNGF Sud oil production."
Mdg1
21.02.2024 kl 12:46 4803

Sa de noe om strømforsyning til feltene og når de var på full produksjon. Regner med de ligger rett over 5000 bod frem til det og rundt 6000 når den er på plass. Så vil vel produksjonen avta gradvis frem til de får nye brønner i produksjon første halvår 2025. Med 5,6 kroner pr aksje på bok så har ikke investorene særlig tro på at selskapet skal klare å skape verdi for aksjonærene med disse pengene.
Redigert 21.02.2024 kl 12:48 Du må logge inn for å svare
E Desperados
21.02.2024 kl 12:56 4749

J Pace sa at det lå på 5 500 bopd nå, hvilket var det nivået det ville ligge på fremover med litt decline. Så øker det muligens litt med den brønnen som akkurat var borret nå.
Slettet bruker
21.02.2024 kl 13:08 4720

Det går bra Polion. Skjønner at det er vanskelig å skjule skuffelsen av å igjen måtte vandre med lua i hånda etter å ha hausset opp foran en kvartalsrapport. Er jo ikke første gangen. Men i motsetning til deg har jeg hatt rett… Så må du gjerne ta mannen isteden for ballet for å skjule at du igjen har tatt feil men det lever jeg godt med.. Heldigvis er det nok ikke så mange som har kjøpt aksjer på mine analyser og forhåpentlig ikke på dine heller..
siddis
21.02.2024 kl 13:09 4742

Noen som vet dato neste generalforsamling?

Slettet bruker
21.02.2024 kl 13:14 4724

Men still det spørsmålet til et generelt analytikerkorps Polion. «Hvorfor i brunsvidde skal dere dekke en aksje om dere skal være negative?». Det der er barnehagementalitet Polion og det vet du… Men at du igjen er skuffa.. Full forståelse. Men du har ikke tapt noe før du selger.. Men hadde styret i Pnor vært styret i Equinor hadde de vært avsatt for lenge siden. Så lenge du forbeholder deg retten til å gneldre om en opptur som aldri kommer i innlegg etter innlegg forbeholder jeg meg retten til å gjøre det motsatte…

Men må også få takke deg Polion. Jeg kjøpte nede på 7 tallet og solgte i går. Så bare fortsatt med haussingen før tall og kvartal. Nok av idioter her inne som sluker det rått og gjør det enkelt og gjøre 10% i denne 4 eller 5 ganger i året.
Redigert 21.02.2024 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
Nacobo
21.02.2024 kl 13:25 4663

Slutten av mai om jeg ikke husker feil.

En fin lesning ifra rapporten som har skjedd ut i 2024:
n February 2024, long lead inventory that was purchased
in prior years for the exploration program in Guinea-Bissau
was sold for proceeds of USD 3.5 million.
In February 2024, the Company achieved a new
operational milestone by exporting under its own capacity
as a party to the Djeno terminal in Congo. The
arrangements with the Djeno terminal increase the
options available to the Company to bring to market its
PNGF Sud oil production.
The drilling rig Axima started a new Vandji well in Tchibeli
NE during mid-February.
OCEAN
21.02.2024 kl 13:46 4583

Velkommen tilbake HT! Ble ikke overasket når jeg så ditt navn med det første når jeg gikk inn på tråden. Det jeg ble overasket over derimot var de 14 innleggene dine. De fikk meg til å lure, hva er egentlig agendaen til HT? Du sitter helt klart ikke i selskapet samtidig som du heller ikke har troen på fremtiden. Så hva gjør du egentlig her? Virker som dette er en ego greie for din del. Helt klart at de personlige usikkerhetene dine bobler over når du søker oppmerksomhet og affirmasjon på en jævla finanstråd. Du sitter her å spekulerer mot en penny aksje. Ikke rart det går i din favør i blant, men hvor er du egentlig når ting går opp?
Flodhest82
21.02.2024 kl 13:56 4566

Mye positivt i rapporten, så satser på at kursen finner bunn over 8kr og fortsetter oppover fremover. Som flere ganger før, så er det noen som vil inn før rapporten og selge seg ut når den er sluppet, ble fort 5-10% på en uke. Eg hadde ikke mulighet å se presentasjonen, men ser flere plasser at man er misfornøyd med Pace og måten han legger frem tallene på i dag
polion
21.02.2024 kl 15:03 4394


Tror ikke HT kan være særlig gamle karen, virker ikke slik. Dette er siste gang jeg kommenterer leamikken, men det han lirer av seg 13:08 og 13:14 står bare til et latterlig stryk:

• Han beskylder meg for å ta mannen og ikke ballen. Når det ikke fnugg av ball, da tar man selvsagt den gale mannen. Her er det utelukkende mannen (guttungen) som er problemet.
• Videre kjøpte han visstnok PNOR på 7-tallet og solgte seg ut i går. Troverdig? Selvsagt ikke på en prikk. Slik han over lang tid har prediket, burde han aldri kjøpt ene eneste PNOR, alternativt solgt seg ut for lenge siden.
• Han referer til sine «analyser». Dummere blir det ikke, han har aldri analysert noe som helst.
• Han skriver noe om «barnehagementalitet». Selvinnsikt er tydeligvis ikke hans sterke side.
• Han skriver at polion er skuffet. Selvsagt skuffet over kursen, men det selskapet i dag presenterte var godt innafor mine forventninger, altså fornøyd med det.

Dagens cash-beholdning, resultat per aksje, samt varslet utbytte - her er det ingen foran og ingen ved siden, selskapet er i en bedre sitz enn noen gang. Nokså irriterende, men jeg er Ikke veldig bekymret selv om kursen henger godt etter.
Slettet bruker
21.02.2024 kl 15:48 4245

Må ikke bli så irritert Polion. Du vet jo uansett at du har rett så jeg skjønner ikke hvorfor du lar deg irritere av en idiot som meg😁.
Bsingh
21.02.2024 kl 17:27 4027

HT, du har 867 innlegg her siden 2019. Side 1 - 44 (som viser innleggene dine) omhandler kun PNOR, så vi vet alle at det er noe som ikke stemmer her. Kun du selv har fasiten, men det er tydelig at den heller ikke gjør deg fornøyd. 14 innlegg på en dag, hvorav alt handler om at du har rett osv. Du har det ikke så fint, det vet vi hvertfall.
nkamok
21.02.2024 kl 17:34 4001

I mit daglige job, har jeg næsten 40 års erfaring i at bedømme, om folk lyver eller taler sandt ! Jeg har lige fra de først underlige indlæg fra ham skrevet, at han ikke er til at stole på 🤷‍♂️
Han er blot en trader, som sælger sin sjæl til højestbydende, for at påvirke kursen til sin egen fordel .
Der har længe været et klart mønster i hans deltagelse her. Når han er inde i aktien, holder han sig fra debatten og satser på at der kommer en lille stigning, så han kan få solgt igen. Når han så er ude, hagler han aktien, ledelsen og mange skribenter ned med op til - tror det var næsten 30 indlæg om dagen - der er jo ingen grænser for hvor dumme vi andre er 🙄Tænker at selv de sidste godtroende skribenter her, endelig har fundet ud af, at han IKKE sidder long i Pnor , selvom han har forsøgt at bilde alle det ind. Egoistisk, selvforherligende, indbildsk, latterlig, løgner, nedladende og barnlig, det er vist en god beskrivelse af personen.
Redigert 21.02.2024 kl 17:36 Du må logge inn for å svare
Falketind
21.02.2024 kl 17:55 3947

Jeg er mere opptatt av det selskapet leverer av resultater og fremtidsutsikter. Som langsiktig aksjonær liker det jeg leser av selskapspresentasjonene. For egen del så virker dette veldig lovende, til og med utbytte. Kan ikke bli bedre da....🤣
Trond.heim
21.02.2024 kl 18:11 3897

Har ikke fått lest gjennom så mye.

Ble det konkludert noe vedr. fremtidig utbytte?
klaesp
21.02.2024 kl 18:26 3863

Re
Han er blot en trader, som sælger sin sjæl til højestbydende, for at påvirke kursen til sin egen fordel
Tror du forum deltakere kan påvirke kursen?
E Desperados
21.02.2024 kl 18:38 3831

Dividend policy fremlegges ved årsmøte. Ble også spurt under Q&A om tanken var årlig eller kvartalsvis og da var svaret årlig. Utover det så ble det ikke sagt noe.
Fluefiskeren
21.02.2024 kl 19:25 3731

Jeg ventet meg faktisk kursfall slik det alltid har lett for å skje både i PNOR og andre selskaper ved kvartalspresentasjoner, men 4,57 % var mye.
Makrobaronen
21.02.2024 kl 19:35 3691

Alle ser det betydelige potensial i PNOR, du får nesten ikke et selskap som er mer underpriset i forhold til sin inntjening kombinert med stort vekstpotensialet og store fremtidige overskudd. Det er imidlertid tre viktige faktorer som jeg mener hindrer selskapet i å realisere sitt fulle potensial.

For det første er det Jens Pace sine presentasjoner og at vi har en "midlertidig CEO". Til tross for imponerende resultater og syke tall, blir disse presentasjonene ofte kjedelige og lite engasjerende. Å formidle rekordår bør være en oppmuntrende og inspirerende opplevelse, noe som kan tiltrekke investorer istedenfor har vi en mann som ikke evner å selge seg quaaludes til Jordan Belfort. Han er kjedelig, snakker kort og konsist og fokuserer på kostnader og ikke fremtidig inntjening, med andre ord listen er lang. FÅ INN EN CEO som selger.

For det andre er markedsføringen av PNOR generelt sett ineffektiv. Hvordan er det mulig at et selskap med så sterke fundamentale tall har så lave multipler på børsen? Det er et klart behov for bedre markedsføring og kommunikasjon for å tiltrekke investorer og understreke selskapets reelle verdi.Her er PNOR dårligst på oslobørs, ingen andre klarer å ha samme inntjening med så lav børsverdi.

Sist, men ikke minst, er det algoritmehandel eller MM som også blir brukt heri aksjen som bare lager kvalme. Disse robotdritet skaper unødvendig volatilitet og presse aksjekursen nedover.

Jeg er overbevist om at med riktig lederskap og en mer effektiv markedsføringsstrategi, kan PNOR oppnå betydelig vekstpotensial. Det er på høy tid at markedet ser selskapets sanne verdi og investerer deretter.


Tallene i dag og 2023 er imponerende bare å ta av seg hatten


TP 25,-
siddis
21.02.2024 kl 19:51 3649

Utbytte kommer etter neste GF (i mai ?).
Mulig det blir kombinasjon utbytte/cash .

La merke med Pace sa det kommer inn ca 30 +3,5 mil USD i disse dager.

Kassen bugner av cash, 2 kroner bør være lett.

Forstod en skulle vurdere årlig eller kvartal utbytter....
EspedalH
21.02.2024 kl 19:58 3616

Styret kommer med forslag som det skal stemmes over når det innkalles til GF...
EspedalH
21.02.2024 kl 20:03 3607

Kan se den når du vil via hjemme siden, og linken til webcast.... Jens er kjedelig som alltid. På høy tid å skaffe permanent CEO.
EspedalH
21.02.2024 kl 20:05 3597

Nei han vet nøyaktig når han skal gå inn og ut av aksjer, sikkert en av de beste investorene på OB.
EspedalH
21.02.2024 kl 20:08 3604

Skulle tro de snart hadde penger nok til en egen IR også, ikke firsthouse. (Som jeg antar at de enda har)
polion
21.02.2024 kl 20:12 3612

Får vel legge meg paddeflat for min omtrentlighet. Temaet utbytte ble tutchet, men ikke noe mer enn at dette var noe som GF i så fall vil vedta uti mai. Når det sagt, så skal jeg spise skinnlua mi hvis utbytte ikke vedtas. PNOR-kassen er nemlig i ferd med å revne, og uti mai er den enda mer sprekkeferdig.
Flodhest82
21.02.2024 kl 21:23 3440

Som mange her inne har nevnt flere ganger, så kan man fortsatt spekulere i om Pnor vil ha kursen opp. Som dere sier, så snakker Pace kjedelig, fokuserer på kostnader og ikke inntjening. Ser ut som Mm fungerer dårlig. Kunne vært mye mer tydelig på at utbytte kommer. Ja det må gjennom GF, men det er bare formaliteter. Mange andre som sier rett ut hvor mye utbytte de vil foreslå for GF . Aldri hørt at dette ikke blir vedtatt. Så de kan absolutt gjøre mer for å fremme selskapet og skape interesse
Sølvbuen
21.02.2024 kl 22:02 3335

Hørte selv på presentasjon idag og får litt inntrykk av at dette selskapet er beleiret av godt honorerte herrer i sort dress, med perfekt engelsk og preget av agentproblemtikk. Jeg spør meg selv, hvor mye har ledelsen selv investert i selskapet ? Er de betalt med store faste og resultatavhengig honorar og/eller gjennom aksjer og opsjoner ? Hvis de hadde hatt mye aksjer ville de selv vært interessert i utbytte/kjøp av egne aksjer. Når et selskap har så god inntjening, hvorfor er ikke egenkapitalen/cash større ? Det blir litt slik som i Jinhui Shipping, der ledelse og hovedeier har blitt mistenkt i mange år for å forsyne grovt i både honorarer og annet. Er samme tilfelle her ? Når mye av virksomheten skjer i Afrika er man umiddelbart skeptisk ettersom korrupsjon her er mer utbredt. Hvor sikker kan man være at inntekter/pengene kommer dit de skal ? At tjenester og leveranser skjer uten mellommenn og til beste pris ? Aksjen ser spennende ut, men jeg har gjennom et langt liv lørt meg å være skeptisk. Noen som kan oppdatere om saken fra Økokrim ?
Fluefiskeren
21.02.2024 kl 22:05 3330

Føler meg temmelig sikker på at utbytte kommer. Tror det eneste som kan hindre det er at de kjøper seg inn i ett eller flere assets. Da forhåpentligvis med produksjon pluss oppside.

Synes han virker ganske klar. Kan ikke lokke med utbytte og så si æda bæda!
E Desperados
21.02.2024 kl 22:32 3257

Styreleder er jo største aksjonær i selskapet. J Pace derimot har bare en ubetydelig post og mottar fastlønn. Så han har ingen interesse av å få opp aksjekursen. Han bare sørger for at selskapet tjener penger.
The Observer
21.02.2024 kl 23:24 3144

Fortsatt ye snakk frem og tilbake an utbytte. Les rapporten:

Strengthening balance sheet and
positive operational outlook provides
PetroNor with the financial capacity to:
> Execute organic growth strategy with
re-investment into infill program fully
funded
> Board intend to propose a dividend
policy at the next AGM with the
objective of considering a
“meaningful” return of capital to
shareholders during 2024.
solid1
21.02.2024 kl 23:50 3103


Det er utrolig hva Page og ledelsen har maktet å skape av resultater i selskapet de siste par år.

Tallene viser det, og likevel klager mange.

Utbytte kommer dersom ikke annet mye bedre viser seg nødvendig.
Vi vet hvor stort utbytte blir rundt 17 mai, eller senest en uke før generalforsamling . Mulig tidligere.
Vi vet også at produksjon i 2024 med meget stor sannsynlighet passerer 2 million fat.

Både Page og ledelsen viser seg meget profesjonell.
Mulig noen av oss bør skifte batteri i våre kalkulatorer.
🍻
Sølvbuen
22.02.2024 kl 01:54 2995

Poenget er at dette er ikke forutsigbart nok ! En fremoverlendt ledelse vil alltid-alltid finne et godt prosjekt/CAPEX å bruke penger på , i konkuranse med utbytte og/eller tibakekjøp av egne aksjer. Bare se i jinhui, de finner alltid et godt skip som er billig nok. De kjøper og fakturerer 50-100 millnok i året til adminstrasjonsutgifter. Det er bare at dette er simpelthen ikke tilfredsstillende for aksjonærene. Jeg er redd det blir sånn i Petronor også desverre ! Enkelt sagt det holder ikke !
Kvike11
22.02.2024 kl 03:37 2985

vil glæde mig til udbytte eller tilbagekøb af aktier,
hvorfor skriver E24 og andre ikke hvorfor produktionen er faldet i 4 kvartal, er det fordi de er dumme, eller de ikke aner hvad de skriver om.
Det er kart det er på grund af strøm mangel i en periode,
bare rolig olien er der stadigvæk,
den pumper de op i dag og i morgen, så intet er tabt, bortset fra et aktiefald på næsten 5 %
Kursen burde stige kraftigt på etår 2023, med rekord indtjening og lovning om udbytte ?
Ledelsen arbejder vel i alle aktionærers interesse, om bestyrelsen gør det, ved jeg ikke.
Håber de speeder op deres gas projekt, måske tyskerne vil gå ind i det, de er jo før gået ind i afrika.
Strong buy venter en opgang på mere end 50 % på sigt
target burde være over kurs 15-17
siddis
22.02.2024 kl 08:31 2687

PANORO er et fint selskap som gjerne har noen felles trekk med PNOR.
Markedsverdi 3 milliarder produksjon 11000 bred, PNOR 1 milliard /6000 boed

Produksjonskostnader PNOR er svært lave ( 9 USD).

Som PNOR og alle oljeselskaper har q4 gitt en resultat nedgang pga lavere oljepris i 2023 kontra 2022. PEN betaler utbytte på 50-tallet og tilbakekjøp 400 mil.

Journalister skrive ikke noe om resultat til PEN er dårligere en q4 2022, fokuserer på utbytte😊

PEN har kontroll og gode på PR, PNOR surrer i vei med en smekkfull pengepung og vet ikke helt hva de skal gjøre.... de burde kantinen til et ekstraordinær GF for å spikre utbytte og tilbakekjøp ASAP?

Ingen kritikk av PEN her!
nkamok
22.02.2024 kl 08:54 2608

For det første , kan de ikke vedtage udbytte før, der er et godkendt regnskab for 2023 - det skal godkendes på AGM !
For det andet, var nedgangen i Q4 primært fordi, Pnor havde næsten hele sin 2023 indtægt i Q4, og så er det jo ikke til at sammenligne 🥴vi har i øvrigt desværre heller ikke en produktion på 6000 fat endnu 😉
Men ellers har du da ret 😎
Flodhest82
22.02.2024 kl 08:56 2612

Du har nok rett i mye av det du skriver, men ingen kan si noe sannet en at rapporten skuffet markedet. Med et fall på 5% i går på de tallene. Og vi kan ikke bare skylde på tradere som ville ha en kjapp gevinst, for visst alle tok godt i mot tallene i går, så skulle vi heller kommet opp 5-10% og da hadde det blitt mer penger på traderne
Makrobaronen
22.02.2024 kl 09:11 2550

Dette er veldig godt observert. Utbytte blir frontside i avisene hos Panoro og ikke resultatnedgang. PNOR vil trolig smelle veldig til på en slik melding. Jo raskere jo bedre, da vi for første gang også var 1-2 dag i en positivt trend som vi kunne surfet videre på. Vurderer forbrukslån.