PetroNor 2024: Året for utbytte og reprising?
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
31.05.2024 kl 19:10
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:
PetroNor E&P ASA:
Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
EDIT: Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:
-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
PetroNor E&P ASA:
Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
EDIT: Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:
-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Redigert 10.05.2024 kl 10:49
Du må logge inn for å svare
Tm3P
22.02.2024 kl 09:58
5882
En stor forskjell er at Panoro har meldt at 400-500m kroner skal brukes på utbytte/tilbakekjøp i år. Om Petronor hadde betalt ut en like stor andel av cash flow så ville vi nok sett en helt annen prising.
Virker som om de eneste (stort sett) som tiltrekkes oljesektoren nå er investorer som vil ha utbytte. Tenker interessen for Petronor vil øke drastisk om de slår til med et solid utbytteprogram.
Virker som om de eneste (stort sett) som tiltrekkes oljesektoren nå er investorer som vil ha utbytte. Tenker interessen for Petronor vil øke drastisk om de slår til med et solid utbytteprogram.
Fluefiskeren
22.02.2024 kl 10:07
5836
Fin rapport fra PEN. Tror John er konservativ når han guider 40 000 bopd gross fra Dussafu ved årslutt. Det blir nok mer hvis det nå endelig vil gå videre uten nye problemer.
Noe jeg spurte om her, men ikke husker om jeg fikk svar på er hvorfor Panoro og andre oljeselskaper melder utbytte samtidig med presentasjonen mens Petronor stadig må skyve på det til GF.
Jo, det er nok en mismatch mellom selskapenes børsverdi, men noe av dette skyldes nok Økokrimsaken. Også at PEN er mer framme i media og dekkes av hele 11 analysehus (samtlige med kjøp).
Noe jeg spurte om her, men ikke husker om jeg fikk svar på er hvorfor Panoro og andre oljeselskaper melder utbytte samtidig med presentasjonen mens Petronor stadig må skyve på det til GF.
Jo, det er nok en mismatch mellom selskapenes børsverdi, men noe av dette skyldes nok Økokrimsaken. Også at PEN er mer framme i media og dekkes av hele 11 analysehus (samtlige med kjøp).
Fluefiskeren
22.02.2024 kl 10:13
5819
Jo, jeg skylder mye på aksjonærene. Hvis de har tro på selskapet får de la være å selge. Hvis de gjemmer bort salgsknappen vil jo kursen stige.
smaa
22.02.2024 kl 10:21
5792
Men det gjør de jo ikke hverken på den ene eller andre måten, hva har vært «utbyttet» vårt her de siste årene: tap, tap, tap.
En ledelse som ikke vil nevne noe positivt og som betaler til MM ødeleggeren.
Jeg har vært med lenge og blir bare skuffet, men sitter i grunnen låst.
Alle dere som hele tiden prediker hvor bra det er gjør det ikke bedre, er vel ingen som spår riktig her bortsett fra HT da.
Ha en god dag, uke, måned og år, for kanskje👍🍀😀🧗
En ledelse som ikke vil nevne noe positivt og som betaler til MM ødeleggeren.
Jeg har vært med lenge og blir bare skuffet, men sitter i grunnen låst.
Alle dere som hele tiden prediker hvor bra det er gjør det ikke bedre, er vel ingen som spår riktig her bortsett fra HT da.
Ha en god dag, uke, måned og år, for kanskje👍🍀😀🧗
Tm3P
22.02.2024 kl 10:32
5755
Petronor har gjort det veldig bra siden jeg startet å kjøpe meg inn her.
Hvis de som hausse denne for alt det er verdt før hvert jævla kvartal kanskje man hadde unngått en haug med skuffa lykkejegere som selger seg ut hver gang Pnor har en drit dårlig fremleggelse. Dere som skaper så enorme forventninger her hver gang.
E Desperados
22.02.2024 kl 10:42
5711
PetroNor meldte jo flytting fra Australia til Norge og endret jo konsernhode. Det nystartede selskapet PetroNor E&P ASA har ennå ikke levert et offentlig godkjent regnskap som viser overskudd, derfor har de ikke anledning til å betale ut utbytte (eller kjøpe tilbake aksjer). Så snart dette er på plass for regnskapsåret 2023 har de oppfyllt kravene for aksjeutbytte i henhold til aksjeloven og kan melde og betale ut utbytte når det selv passer de også for fremtiden.
Tm3P
22.02.2024 kl 10:57
5678
Anser du det som hausing å skrive f.eks at selskapet er veldig billig priset når det har en cashbeholdning på over halvparten av markedsverdi eller at de hadde et overskudd tilsvarende halvparten av markedsverdien i 2023?
Og at når man kombinerer de tallene så har de en enterprice value som en lavere enn fjorårets overskudd?
Og at når man kombinerer de tallene så har de en enterprice value som en lavere enn fjorårets overskudd?
Flodhest82
22.02.2024 kl 11:01
5679
Og da er spm mitt for 3 gang, hvorfor er han så opptatt med å gå frem kostnader og homdet helt tett om forventede inntekter. Enten er han helt ubrukelig eller så har de en agenda. Eg var for første gang mange 10 000 lapper i pluss tirsdagen, men et no mange 10 000 lapper tilbake i minus. Vurderte å selge på tirsdag, men hadde virkelig troen denne gang. Skal vente til GF i slutten av mai, men skjer det ikke noe der, så selger eg ut med tap og hiver alt inn i Vår. Er møkk lei av at de ikke klarer å formidle verdiene i selskapet. Økokrim er kanskje en del, men som sakt så har kursen vært i 12kr etter den saken, og da var saken mye fersker. Ned nye 3% i dag, så snart tilbake på 7 tallet der vi startet
Tm3P
22.02.2024 kl 11:09
5653
Aldri hørt om et oljeselskap som kommer med "guiding" på inntekter. De kommer med guiding på produksjon noe han vel også gjorde.
Tviler på at det er noen agenda, de bare bryr seg ikke nevneverdig hvordan det går med kursen tenker jeg.
Tviler på at det er noen agenda, de bare bryr seg ikke nevneverdig hvordan det går med kursen tenker jeg.
På samme måte som folk her inne kaller alt jeg poster for dritt for egen vinning så tenker jeg ja… Så svart hvitt skal det tydeligvis være her inne. Enten er du for eller så er du i mot. Vurderer ny inngang men ikke før nærmere GF og nede på 7 tallet… Så selger jeg dagen før GF. Når man ser hvordan denne ble hausset opp før Q4 kan man jo tenke seg hva det blir før GF. Basert på forventninger til utbytte stiger aksjen på nytt men som vanlig alt for mye for sp og falle påfølgende dager uten at noen skjønner en dritt. Så inngang på nivåer rundt 7.5-7.8 og utgang rett før GF på tja… La oss si 8.5-9. Tror faktisk forumet greier å skape enda større forventninger før GF en de gjorde før Q4. Og pr.nå er det kun MM og folk her inne som handler denne… Så kan man se etter GF om det er noen seriøse som ønsker ta tak i denne. Så kan man vurdere inngang på rundt 8 igjen. Hvis idiotene i styret av en merkelig grunn skulle greie fremstille selskapet som noe annet enn ei tuberkuløs møkkakjerring kan det kanskje ligge til rette for en avkastning både på kurs og utbytte i fremtiden…
Fluefiskeren
22.02.2024 kl 11:15
5620
Fikk ikke med meg at det var så mye haussing før Q4. Likevel steg jo kursen kraftig. At den faller tilbake igjen sier mye om aksjonærene.
Litt lei av at du kaller alle her for haussere.
Litt lei av at du kaller alle her for haussere.
solid1
22.02.2024 kl 11:25
5581
Gode poeng.
Jeg mener presentasjon til Pace var god, nøktern – men god. De arbeider videre med selv å stå for leveranse av egen produksjon som også gir mer stabile inntekter.
Media som kommenterer tallene var imidlertid kun faktabasert.
Ved å presentere tall fra Q 4-22 som i grunn var selskapets produksjon helt fra sommeren 22, men som man ikke fikk levere før Q-4, fikk det til å se ut som nedgang av produksjon, - og det var det.
Mangel av strøm, noe som i fremtiden ikke vil være et problem, gjorde at selskapets produksjon i Q-4 23 var noe ned. Ergo var medias dekning av Q-4 resultatene, som de fleste av oss ikke-profesjonelle “investorer“ først ser på, - riktig.
Da selger de mange som “bare“ så Q-4. Profesjonelle aktører er ikke inne i P-Nor.
Årsresultatet og de seneste års disposisjoner av ledelsen er imidlertid en liten sensasjon. Fremtidsproduksjon og planer er nesten ubeskrivelig bra. Det er likevel vanskelig å se for seg tilbakekjøp av aksjer ettersom det er få aksjer i markedet under topp 20.
Men om ledelsen vil, så kan de “sjokkere“ hele markedet med å vedta både 2-3 og 4 kroner i utbytte i mai. Jevn produksjon over tid gir rom for dette. Skal vi ønske oss kr 5.-? Eller mulig det blir seks i mai, da blir vel også kona/kjæresten fornøyd.
En rekke selskaper har til og med tatt seg opp lån for å betale utbytte, inkludert tidligere Statoil. Det slipper Pnor.
Antar det vedtas et utbytte av kr 1.-, men vil kalle det nok en genistrek av ledelsen dersom de virkelig smekker til.
Jeg mener presentasjon til Pace var god, nøktern – men god. De arbeider videre med selv å stå for leveranse av egen produksjon som også gir mer stabile inntekter.
Media som kommenterer tallene var imidlertid kun faktabasert.
Ved å presentere tall fra Q 4-22 som i grunn var selskapets produksjon helt fra sommeren 22, men som man ikke fikk levere før Q-4, fikk det til å se ut som nedgang av produksjon, - og det var det.
Mangel av strøm, noe som i fremtiden ikke vil være et problem, gjorde at selskapets produksjon i Q-4 23 var noe ned. Ergo var medias dekning av Q-4 resultatene, som de fleste av oss ikke-profesjonelle “investorer“ først ser på, - riktig.
Da selger de mange som “bare“ så Q-4. Profesjonelle aktører er ikke inne i P-Nor.
Årsresultatet og de seneste års disposisjoner av ledelsen er imidlertid en liten sensasjon. Fremtidsproduksjon og planer er nesten ubeskrivelig bra. Det er likevel vanskelig å se for seg tilbakekjøp av aksjer ettersom det er få aksjer i markedet under topp 20.
Men om ledelsen vil, så kan de “sjokkere“ hele markedet med å vedta både 2-3 og 4 kroner i utbytte i mai. Jevn produksjon over tid gir rom for dette. Skal vi ønske oss kr 5.-? Eller mulig det blir seks i mai, da blir vel også kona/kjæresten fornøyd.
En rekke selskaper har til og med tatt seg opp lån for å betale utbytte, inkludert tidligere Statoil. Det slipper Pnor.
Antar det vedtas et utbytte av kr 1.-, men vil kalle det nok en genistrek av ledelsen dersom de virkelig smekker til.
Da foreslår jeg at du titter tilbake på forumet fra dagene før tallene da denne begynte å bevege seg.. Men samme det… Folk må bestemme selv. Når det er en retningsløs rollercoaster av en aksjeutvikling kan man enten sitte stille og håpe at man en dag går i pluss eller tjene penger på aksjeutslagene… Jeg har hvertfall ikke råd til å la være å trade de åpenbare kurssvingningene i denne fremover dessverre…
Børsbjarne
22.02.2024 kl 12:10
5529
Er der nogen her på Forum der kan se hvem der ligger enslydende poster ud på 7751?
viduka
22.02.2024 kl 12:13
5524
HT, gratulerer. Du har unektelig hatt den riktige tilnærmingen så langt.
Jeg dumpet inn i PNOR som følge av eierskap i PEN og utbytteaksjer ifm Aje. Hadde ingen kjennskap til aksjen før det. I stedet for å selge aksjene endte jeg med å akkumulere. Har per i dag ikke solgt en eneste aksje, men kjøpt meg opp. Uten å ha sjekket har jeg vel kommet inn på topp 40-50 og fortsetter å kjøpe - senest i dag og i går. Har GAV på 8.03 og er vel snart i minus igjen.
Uansett er det OK. Jeg vil fortsette å kjøpe så lenge aksjen ligger rundt dette nivået. Det jeg er tilnærmet 100% sikker på er at det vil lønne seg om kort tid - for meg er det innen 1-3 år, men tror det vil ta langt kortere tid og at vi vil se andre aksjekurser innen 6 måneder.
Du har åpenbart tjent mye mer enn meg på din tilnærming så langt. Så får vi se om 1-2 år om du fremdeles har en like klar oppside. Jeg innbiller meg at det ikke er alt for lenge før verdiene i større grad også kommer til syne i aksjekursen. Utbytter tror jeg også blir betydelige de nærmeste årene.
Lykke til videre uansett tilnærming!
Jeg dumpet inn i PNOR som følge av eierskap i PEN og utbytteaksjer ifm Aje. Hadde ingen kjennskap til aksjen før det. I stedet for å selge aksjene endte jeg med å akkumulere. Har per i dag ikke solgt en eneste aksje, men kjøpt meg opp. Uten å ha sjekket har jeg vel kommet inn på topp 40-50 og fortsetter å kjøpe - senest i dag og i går. Har GAV på 8.03 og er vel snart i minus igjen.
Uansett er det OK. Jeg vil fortsette å kjøpe så lenge aksjen ligger rundt dette nivået. Det jeg er tilnærmet 100% sikker på er at det vil lønne seg om kort tid - for meg er det innen 1-3 år, men tror det vil ta langt kortere tid og at vi vil se andre aksjekurser innen 6 måneder.
Du har åpenbart tjent mye mer enn meg på din tilnærming så langt. Så får vi se om 1-2 år om du fremdeles har en like klar oppside. Jeg innbiller meg at det ikke er alt for lenge før verdiene i større grad også kommer til syne i aksjekursen. Utbytter tror jeg også blir betydelige de nærmeste årene.
Lykke til videre uansett tilnærming!
Katly
22.02.2024 kl 12:19
5556
Bare vær glad til at kursen er lav. Pnor tjener penger som bare det og vi som følger med, har mulighet til å kjøpe med begge hendene før utbytte kommer. Kursen kommer til å gå når vi får 1,5 til 2 kroner aksjen i utbytte
Fluefiskeren
22.02.2024 kl 12:22
5536
Tror ikje han har tjent noenting. Han er en relativt stor aksjonær med snitt over dagens kurs hvis jeg husker riktig. Han har også spådd aksjen ned til 5-tallet sp her han bommet. Som jeg skrev for et par dager siden er det kun QEC av oljeaksjene så vidt jeg kan se som har hatt bedre kursutvikling i 2024. Ikke alt går på skinner. At infill-kampanjen igjen utsettes er skuffende. Her har det vært utsettelser på utsettelser. Nå altså skjøvet inn i 2025. I mellomtiden har vi decline.
E Desperados
22.02.2024 kl 12:30
5515
Net cashflow from operating activities var på 70 MUSD i 2023. Hadde de fått betalt for desember-liftingen før nyttår så hadde den vært 100 MUSD. Så blir vel fort CAPEX noe lavere i 2024, så et ganske realistisk scenario er at for 2024 så øker kontantbeholdningen med ca 50 MUSD fra drift pluss 30 MUSD som var betalingen for oljen som kom i januar. Da sitter man igjen med 120 MUSD net cash per 31.12.2024. Så kom det frem igår at de trenger 60 MUSD i egenkapital til Aje. Ergo er det ca 60 MUSD tilgjengelig. Betaler man ut 2 kr per aksje så sitter de da igjen med en buffer på 32 MUSD ved 31.12.2024. Hvis det er realistisk at man skal igang med PNGF Bis i 2025 så er det nok ikke fornuftig å betale ut mer enn 2 kr i år, men det er samtidig en sum som man fint kan klare hvert år frem til det er produksjon fra enten PNGF Bis eller Aje. Så kan man heller forvente økte utbytter etter det.
Så er det selvfølgelig en joker inne i bildet her som heter A4. Farm-out med free carry øker jo ikke CAPEX-behovet før man eventuelt finner kommersiell olje.
Så er det selvfølgelig en joker inne i bildet her som heter A4. Farm-out med free carry øker jo ikke CAPEX-behovet før man eventuelt finner kommersiell olje.
Ole2
22.02.2024 kl 12:36
5502
SpareBank 1 Markets 2024 Energikonferanse. 27-28 februar 2024 Grand Hotel, Oslo.
Jens Pace
13:30 - 14:45
Rom: Rokokko
Africa Focused Independents
Africa Oil - CEO Roger Tucker
Panoro Energy - CEO John Hamilton
Sintana Energy - President Robert Bose
Eco Atlantic Oil & Gas - CEO Gil Holzman
Afentra - CEO Paul McDade
PetroNor - Interim CEO Jens Pace Moderator: Teodor Sveen-Nilsen, Equity Research Analytiker, SpareBank 1 Markets
Meld deg på personlig eller virtuelt.
mulighet for 1-1 møte med Jens Pace
Jens Pace
13:30 - 14:45
Rom: Rokokko
Africa Focused Independents
Africa Oil - CEO Roger Tucker
Panoro Energy - CEO John Hamilton
Sintana Energy - President Robert Bose
Eco Atlantic Oil & Gas - CEO Gil Holzman
Afentra - CEO Paul McDade
PetroNor - Interim CEO Jens Pace Moderator: Teodor Sveen-Nilsen, Equity Research Analytiker, SpareBank 1 Markets
Meld deg på personlig eller virtuelt.
mulighet for 1-1 møte med Jens Pace
viduka
22.02.2024 kl 12:39
5499
Ja, greit at det blir noe forsinkelse i produksjonen, men det er kun en forsinkelse. I tillegg er det guidet over 5000 fat for 2024 som tilsier at vi havner i hvert fall på 2023 produksjon. Dette gir en god fortjeneste også i år. Som nevnt har jeg ingen bråhast med kursøkning ettersom jeg vet den vil komme på litt sikt. Jeg har ingen problemer med å bruke de nærmeste månedene til å kjøpe mer på disse nivåene.
Ellers har vi jo også BNOR som vi kan glede oss over i mellomtiden.
Ellers har vi jo også BNOR som vi kan glede oss over i mellomtiden.
Trymte
22.02.2024 kl 12:40
5590
Er ikke manglende kursutvikling så enkelt som at det er en korrupsjonssak knyttet til det eneste produserende asset til Petronor?
Sånn presenterte feks finansavisen gårsdagens tall:
"Oljeselskapet PetroNor E&P tjente 44,3 millioner dollar før skatt i fjerde kvartal, ned fra 57,3 millioner dollar samme periode året før. Aksjen faller 5,1 prosent.
PetroNor fortsetter samarbeidet med Økokrim og Justisdepartementet for å bistå i deres etterforskning av påstandene om korrupsjon av personer tilknyttet selskapet. Det er ingen ytterligere oppdateringer om etterforskningene, skriver selskapet."
Sånn presenterte feks finansavisen gårsdagens tall:
"Oljeselskapet PetroNor E&P tjente 44,3 millioner dollar før skatt i fjerde kvartal, ned fra 57,3 millioner dollar samme periode året før. Aksjen faller 5,1 prosent.
PetroNor fortsetter samarbeidet med Økokrim og Justisdepartementet for å bistå i deres etterforskning av påstandene om korrupsjon av personer tilknyttet selskapet. Det er ingen ytterligere oppdateringer om etterforskningene, skriver selskapet."
E Desperados
22.02.2024 kl 13:14
5610
Tror de fleste 2,5 år inn i etterforskningen skjønner at selskapet neppe blir siktet og at det i verste fall ender med en dom på privatpersoner. Søvold tok jo 600 000 ekstra aksjer når Nor Energy solgte ned til Søvold/Ludvigsen sine egne selskaper. Så de involverte selv er jo ikke veldig redd for utfallet her.
Jeg tror rett og slett kursen reflekterer at markedet er redd for at selskapet bruker opp alle pengene sine på prosjekter som plutselig ikke er lønnsomme i 2030 når oljen visstnok er overflødig.
Jeg tror rett og slett kursen reflekterer at markedet er redd for at selskapet bruker opp alle pengene sine på prosjekter som plutselig ikke er lønnsomme i 2030 når oljen visstnok er overflødig.
Flodhest82
22.02.2024 kl 13:25
5614
No er det omsatt ca 1 mill aksjer de siste 2 dagene, så da er det omsatt ca det samme som siste uken før tallene. Men salgssiden er fortsatt betydelig større en kjøpersiden. Så er nok ikke bare traderne som ville ha kjapp gevinst som selger, mange ble nok direkte skuffet av at vi for 100 gang får oppgang mot tall for så å falle som en stein de påfølgende dagene. Så det er veldig tydelig at markedet har funnet ut at 7-8 kr er fair prising, betyr ikke noe om de har oljen i brønner eller om de har pumpet den opp og solgt den. 5-6kr på aksje på bok blir verdsatt på samme måte som oljen fortsatt er i brønnene
hofa
22.02.2024 kl 13:26
5641
Ja de kan roligt samarbejde, men der er formentlig ingen at samarbejde med. Det er intet mindre end noget forbandet svineri fra økokrims side. Hvorfor melder de ikke ud, at de opgiver at komme til bunds i sagen ??????.
Tm3P
22.02.2024 kl 13:36
5644
Petronor har som sagt gjort det vesentlig bedre enn andre oljeaksjer på Oslo Børs. Så kan fort være noen investorer har redusert litt for å kjøpe seg opp i Okea, DNO, Panoro osv. Skal ikke mye til så lav omsetningen i aksjen er.
Det er ikke noe fungerende marked i Petronor, kun små og mellomstore individuelle investorer som tar det litt på feelingen. Når selskapet begynner å betale ut utbytte så vil dette rette seg opp automatisk (om man forutsetter at en god andel av cash flow går til utbytte). Aksjen vil ikke bli priset til 6kr hvis de betaler ut 2kr i utbytte i år for å si det slik.
Det er ikke noe fungerende marked i Petronor, kun små og mellomstore individuelle investorer som tar det litt på feelingen. Når selskapet begynner å betale ut utbytte så vil dette rette seg opp automatisk (om man forutsetter at en god andel av cash flow går til utbytte). Aksjen vil ikke bli priset til 6kr hvis de betaler ut 2kr i utbytte i år for å si det slik.
Redigert 22.02.2024 kl 13:38
Fluefiskeren
22.02.2024 kl 13:45
5805
Riktig. Min trøst inn olje og gass. Falt jo en del tilbake den også, men tok et lite comeback nylig. Får satse påen høyere gasspris når Tyra II kommer igang.
play4funn.
22.02.2024 kl 17:00
5694
Tok gevinst på det jeg klarte å selge i går, har blitt skuffet så mange ganger i pnor/apcl. Har dessverre blitt slik at selv om caset er skikkelig bra, så forventer man røde tall hver dag fram til neste nyhet.
Fluefiskeren
22.02.2024 kl 20:12
5503
A4
Fra rapporten:
«The Gambia
PetroNor is seeking partners in order to enter into a drilling commitment for an Exploration well on the A4 block in 2025. This highly prospective block contains multiple low risk commercial-size prospects and lies 30 km South of the Senegal “Sangomar” field (Woodside) which is anticipated to start production in 2024.»
« The Gambia - A4
Basic interpretation of the 3D seismic data is complete, gather conditioning for a 400km2 area over the main Lamia South prospect is also complete. Rock physics and modelling have been completed for wells in three key areas, by Ikon Science. Further work on the conditioned data will enable updates to volumetrics and risk assessments. The Gambia National Petroleum Corporation is working closely with PetroNor and Ikon on this project. It is hoped to incorporate the most recent Gambia well data into the project.
The latest view on the Gambia A4 farm-in opportunity was presented at Africa Oil Week in the Prospects Forum in October. PetroNor notes an increase in exploration activity overall and continues in its efforts to secure a partner ahead of the May 2024 decision to enter the 18-month commitment phase.»
Det virker som prosessering og tolking av data er ferdig. Tydelig at det har skjedd noe i forhold til gammel seismikk. Før var det enorme prospektive ressurser ( 3,5 milliarder mmbbl for A1 og A4 samlet), lav (og tildels svært lav) COS. Nå hevdes det at det er multiple prospekter med høy COS.
Jeg forventer at de presenterer et kart over lisensen hvor prospektene er tegnet inn og etterhvert angitt med COS og prospektive ressurser. Det er jeg vant med fra Panoro. APCL var mye flinkere på dette. Se side 14 og 15 her:
https://petronorep.com/media/b1getnwz/corporate-presentation-apr-2017-final.pdf
Fra rapporten:
«The Gambia
PetroNor is seeking partners in order to enter into a drilling commitment for an Exploration well on the A4 block in 2025. This highly prospective block contains multiple low risk commercial-size prospects and lies 30 km South of the Senegal “Sangomar” field (Woodside) which is anticipated to start production in 2024.»
« The Gambia - A4
Basic interpretation of the 3D seismic data is complete, gather conditioning for a 400km2 area over the main Lamia South prospect is also complete. Rock physics and modelling have been completed for wells in three key areas, by Ikon Science. Further work on the conditioned data will enable updates to volumetrics and risk assessments. The Gambia National Petroleum Corporation is working closely with PetroNor and Ikon on this project. It is hoped to incorporate the most recent Gambia well data into the project.
The latest view on the Gambia A4 farm-in opportunity was presented at Africa Oil Week in the Prospects Forum in October. PetroNor notes an increase in exploration activity overall and continues in its efforts to secure a partner ahead of the May 2024 decision to enter the 18-month commitment phase.»
Det virker som prosessering og tolking av data er ferdig. Tydelig at det har skjedd noe i forhold til gammel seismikk. Før var det enorme prospektive ressurser ( 3,5 milliarder mmbbl for A1 og A4 samlet), lav (og tildels svært lav) COS. Nå hevdes det at det er multiple prospekter med høy COS.
Jeg forventer at de presenterer et kart over lisensen hvor prospektene er tegnet inn og etterhvert angitt med COS og prospektive ressurser. Det er jeg vant med fra Panoro. APCL var mye flinkere på dette. Se side 14 og 15 her:
https://petronorep.com/media/b1getnwz/corporate-presentation-apr-2017-final.pdf
E Desperados
22.02.2024 kl 20:40
5459
Jeg personlig ville ansett A4 som vesentlig mer verdifull enn GB som man jo til slutt fikk farmet ut "internt". Eneste aberet er at det er en del dypere. Så jeg håper fortsatt at man får til noe selv om tiden begynner å løpe fra oss.
Drill-or-drop deadline er jo omtrent samtidig med Q1-presentasjonen, så kommer det ikke børsmelding innen den tid så er det nok kjørt.
Drill-or-drop deadline er jo omtrent samtidig med Q1-presentasjonen, så kommer det ikke børsmelding innen den tid så er det nok kjørt.
Fluefiskeren
22.02.2024 kl 21:02
5453
Jo, men de kan få utsettelse også der. Tipper myndighetene er temmelig ivrige etter å få til noe her. Både A1, A2 og A5 har jo vært en skuffelse. Det er neppe noen option for dem å sparke ut Petronor. De har selv 10 % eierandel. Og legge den ut på en ny mini-lisensrunde slik de gjorde med A1 er nok utelukket. Får ikke Petronor napp her greier ikke de det heller. Tror de jobber bra sammen.
Redigert 22.02.2024 kl 21:35
Kvike11
23.02.2024 kl 03:10
5298
alle venter bare på flere gode nyheder, som kan løfte kursen op på realistisk kurs.
Tror vi inden udgang af marts ser en løsning på økokrim sagen.
Kan ikke blive ved med at blive trukket i langdrag, det er en nul case.
lille dip i kursen, tror vi ser stigninger igen.
Tror vi inden udgang af marts ser en løsning på økokrim sagen.
Kan ikke blive ved med at blive trukket i langdrag, det er en nul case.
lille dip i kursen, tror vi ser stigninger igen.
E Desperados
23.02.2024 kl 08:15
5159
Vi kan utifra aksjonærlistene konkludere at om HT kjøpte på 7-tallet og solgte alt på tirsdag så snakker vi om så små volum at det ikke engang synes på listene. Så om det stemmer det han sier så blir han ikke veldig rik av å flippe 10% på et par tusen aksjer.
solb
23.02.2024 kl 08:52
5205
Sterke tall:
"Inntekter for hele året 2023 offentliggjort: EPS: USD 0,46 (mot USD 0,20 i FY 2022)
Resultater for hele året 2023:
EPS: USD 0,46 (opp fra USD 0,20 i FY 2022).
Inntekter: USD 187,3 millioner (opp 28 % fra FY 2022).
Nettoinntekt: USD 51,0 millioner (opp 90 % fra FY 2022).
Fortjenestemargin: 27 % (opp fra 18 % i FY 2022). Økningen i margin var drevet av høyere inntekter.
I løpet av de siste 3 årene, i gjennomsnitt, har inntjening per aksje økt med 88 % per år, men selskapets aksjekurs har falt med 15 % per år, noe som betyr at det er betydelig etterslep i inntjeningen."
"Inntekter for hele året 2023 offentliggjort: EPS: USD 0,46 (mot USD 0,20 i FY 2022)
Resultater for hele året 2023:
EPS: USD 0,46 (opp fra USD 0,20 i FY 2022).
Inntekter: USD 187,3 millioner (opp 28 % fra FY 2022).
Nettoinntekt: USD 51,0 millioner (opp 90 % fra FY 2022).
Fortjenestemargin: 27 % (opp fra 18 % i FY 2022). Økningen i margin var drevet av høyere inntekter.
I løpet av de siste 3 årene, i gjennomsnitt, har inntjening per aksje økt med 88 % per år, men selskapets aksjekurs har falt med 15 % per år, noe som betyr at det er betydelig etterslep i inntjeningen."
nkamok
23.02.2024 kl 08:58
5189
Min fornemmelse er, at han trader 10-20 k. Han skrev et indlæg sidste år, hvor han bildte FF ind (FF tror vist på det endnu🤭) , at han havde en fast post på 100 k ! Det hænger jo slet ikke sammen med, at han har været notorisk negativ i 2 år nu, og helt fraværende, når dagene er blå 🤷♂️Men ifølge ham er alle vi andre idioter og snot dumme , han kan tilsyneladende ikke forstå, at vi alle har forskellige investeringsstrategier , og nogle døjer nok med et stort minus pt. Jeg er dog ret sikker på, at vi får en masse plusser her i 2024 - om HT trader eller ej, er jeg lige glad med, men hans attitude er ikke den fineste 🥴
solb
23.02.2024 kl 09:07
5210
Hvorfor bruke energi på en notorisk baisser? Ingen baisser et verdiløst selskap!
E Desperados
23.02.2024 kl 09:11
5221
Om han trader 10k hvert kvartal med noen prosenter i avkastning så sitter han jo igjen med en hel ukelønn for et års innsats på forumet. Såpass unner jeg han for all tiden han bruker her inne 🤪
solb
23.02.2024 kl 09:15
5211
Så vidt jeg har forstått blir det vedtatt utbytte på nærmeste GF. Har jeg forstått det riktig at det vil gjelde utbytte for 2023? Og at dette vil utbetales i 2024?
Tm3P
23.02.2024 kl 09:26
5174
Tror det vil bli mest sannsynlig. En utbetaling i året.
Men Pace sa at de ikke helt hadde bestemt seg for om det skulle bli kvartalsvis eller årlige utbetalinger, men lå foreløpig an til å lande på årlige.
Men Pace sa at de ikke helt hadde bestemt seg for om det skulle bli kvartalsvis eller årlige utbetalinger, men lå foreløpig an til å lande på årlige.
solb
23.02.2024 kl 09:31
5160
Det jeg ser for meg, er en utbetaling for 2023, samt en/flere utbetalinger for 2024?
Tm3P
23.02.2024 kl 09:39
5113
Ja det hadde vært noe :) En større utbetaling med en gang for så å starte med kvartalsvise direkte etterpå.
Veldig hyggelig med utbetalinger hvert kvartal, spesielt i tider det går tregt med aksjekursen.
Veldig hyggelig med utbetalinger hvert kvartal, spesielt i tider det går tregt med aksjekursen.
kaptah70
23.02.2024 kl 09:42
5111
Ser at nøkkeltallene på Nordnet for PNOR er oppdatert med 2023 tall: P/E: 1,72 og EPS 4,72. Tidligere har disse tallene vært feil, kanskje selskapet blir fanga opp av fleire no (rapporter osv.)med slike nøkkeltall.
Redigert 23.02.2024 kl 09:44
Helg11
23.02.2024 kl 09:55
5061
Dividends on the horizon?
PNOR’s Q4 performance was in line with our expectations, underpinned by a stable
performance from the PNGF Sud assets. The plans for 2024 were largely reiterated except
for a half- year delay to the six-well infill program on Tchendo, where the timing effect in
itself only has a minor NAV impact. Our updated core NAV stands at 17.5 (15.4) NOK/sh and
we consequently increase our TP to 13 NOK/sh (0.75x core NAV). With a dividend policy
likely to be announced following the company’s AGM in May, we believe PNOR’s current
NAV discount will prove unsustainable over time.
P&L below, net cash better due to timing of farm-down proceeds
PNOR reported Q4 revenue of USD 74.7m (vs. ARCe USD 77.5m) and net profit of USD 49.5m
(vs. ARCe USD 61.2m). The net profit came in below our estimate primarily due to a lower booked
gain from the Guinea Bissau farm-down (USD 15.4m vs. ARCe USD 23m). The net cash position
at end Q4 amounted to USD 40.7m, representing a positive USD 23m deviation vs. ARCe, as the
proceeds from the Guinea Bissau farm-down were reflected as cash instead of a working capital
position to be released in Q1’24.
Operational outlook largely unchanged
PNOR reiterated its development plans for Congo-Brazzaville. The follow-up well to the 2022
Vandji discovery has just been spudded, and the company remains committed to drilling six
Tchendo infill wells. Due to increased lead times for equipment deliveries however, this is likely
to slip into 2025 (representing a delay of around six months). On the positive side, the 14-slot
wellhead platform equipped with an internal power generator has arrived at the Tcehndo field. This
solution will replace the existing power source (the neighboring Nkossa FPSO, which has been
prone to power outages), and should thus lead to improved production regularity/uptime going
forward. PNOR is also actively working with Perenco to secure a production sharing agreement on
the recently awarded and adjacent PNGF Bis licence, where a conclusion could be reached within
few months. Limited new information was given with regards to the Aje redevelopment project
in Nigeria or the A4 Block farm-down discussions in the Gambia. Lastly, it is worth highlighting
the potential upside related to the recently divested Guinea-Bissau licence, where the Atum-1X
exploration well be drilled later in 2024. Should a future discovery reach FID, PNOR will receive a
USD 30m payment, followed by another USD 30m payment once first oil is reached.
Valuation and recommendation
Our core NAV estimate has increased to 17.5 (15.4) NOK/sh, among others due to moving the
valuation point from YE’23 to Q2’24 in addition to a positive FX contribution. At its current share
price, PNOR trades at P/core NAV ~0.5x, with core NAV reflecting the Congo assets (14.0 NOK/
sh), a net cash position estimate as of end Q2’24 (6.5 NOK/sh), and overhead costs (negative ~3
NOK/sh). Our core NAV estimate is set in a cautious manner – we have applied a 20% WACC
and implemented a 20% risking factor to our production forecast from Q1’26 and onwards, to best
capture the single-asset and country specific risks. On the back of the NAV increase, we raise our
TP to 13 (12) NOK/sh, reflecting a 0.75x core NAV. With a dividend policy likely to be announced
following the company’s AGM in May, we believe the current NAV discount will prove unsustainable
over time. (Arctic)
PNOR’s Q4 performance was in line with our expectations, underpinned by a stable
performance from the PNGF Sud assets. The plans for 2024 were largely reiterated except
for a half- year delay to the six-well infill program on Tchendo, where the timing effect in
itself only has a minor NAV impact. Our updated core NAV stands at 17.5 (15.4) NOK/sh and
we consequently increase our TP to 13 NOK/sh (0.75x core NAV). With a dividend policy
likely to be announced following the company’s AGM in May, we believe PNOR’s current
NAV discount will prove unsustainable over time.
P&L below, net cash better due to timing of farm-down proceeds
PNOR reported Q4 revenue of USD 74.7m (vs. ARCe USD 77.5m) and net profit of USD 49.5m
(vs. ARCe USD 61.2m). The net profit came in below our estimate primarily due to a lower booked
gain from the Guinea Bissau farm-down (USD 15.4m vs. ARCe USD 23m). The net cash position
at end Q4 amounted to USD 40.7m, representing a positive USD 23m deviation vs. ARCe, as the
proceeds from the Guinea Bissau farm-down were reflected as cash instead of a working capital
position to be released in Q1’24.
Operational outlook largely unchanged
PNOR reiterated its development plans for Congo-Brazzaville. The follow-up well to the 2022
Vandji discovery has just been spudded, and the company remains committed to drilling six
Tchendo infill wells. Due to increased lead times for equipment deliveries however, this is likely
to slip into 2025 (representing a delay of around six months). On the positive side, the 14-slot
wellhead platform equipped with an internal power generator has arrived at the Tcehndo field. This
solution will replace the existing power source (the neighboring Nkossa FPSO, which has been
prone to power outages), and should thus lead to improved production regularity/uptime going
forward. PNOR is also actively working with Perenco to secure a production sharing agreement on
the recently awarded and adjacent PNGF Bis licence, where a conclusion could be reached within
few months. Limited new information was given with regards to the Aje redevelopment project
in Nigeria or the A4 Block farm-down discussions in the Gambia. Lastly, it is worth highlighting
the potential upside related to the recently divested Guinea-Bissau licence, where the Atum-1X
exploration well be drilled later in 2024. Should a future discovery reach FID, PNOR will receive a
USD 30m payment, followed by another USD 30m payment once first oil is reached.
Valuation and recommendation
Our core NAV estimate has increased to 17.5 (15.4) NOK/sh, among others due to moving the
valuation point from YE’23 to Q2’24 in addition to a positive FX contribution. At its current share
price, PNOR trades at P/core NAV ~0.5x, with core NAV reflecting the Congo assets (14.0 NOK/
sh), a net cash position estimate as of end Q2’24 (6.5 NOK/sh), and overhead costs (negative ~3
NOK/sh). Our core NAV estimate is set in a cautious manner – we have applied a 20% WACC
and implemented a 20% risking factor to our production forecast from Q1’26 and onwards, to best
capture the single-asset and country specific risks. On the back of the NAV increase, we raise our
TP to 13 (12) NOK/sh, reflecting a 0.75x core NAV. With a dividend policy likely to be announced
following the company’s AGM in May, we believe the current NAV discount will prove unsustainable
over time. (Arctic)
Redigert 23.02.2024 kl 09:56