NSKOG: En titt på float og shortandel

Eventyrer
NSKOG 10.01.2024 kl 16:45 74232

Nordeas flagging i dag har fått meg til å ta en nærere titt på shortsituasjonen i Norske skog. Her er mine funn basert på tall fra aksjonærlister levert av tekinvestor:

Av ca 68 millioner aksjer på topp 50, (58 eks. NSKOGs egne), eies ca 4 millioner aksjer av 11 aktører som har tradet/solgt i vesentlig grad siste halvår. Alle andre har stort sett sittet i ro eller økt. Det vil si:
Ca float i topp 50, à 58 mill aksjer er 6.5-7%.

Om vi setter lik float i resterende aksjeeiere (27 mill aksjer (1.9 mill) er total float i NSKOG ca 6 mill aksjer! Selvsagt er dette beheftet med betydelig feilmargin, så la meg doble floatanslaget til 12 mill. aksjer (knappe 15%) og antyde en intervall på 6-12 mill aksjer float i NSKOG.

Synlig short er på drøyt 4.3 mill aksjer. Sist DN omtalte NSKOG og shorting i begynnelsen av november, var synlig og skjult short på tilsammen 10%. Det er ingenting som tyder på at det er vesentlig mer eller mindre nå. I så fall må shorten spise opp nærere 10% av selskapets aksjer, over 70% av maks float!! Og dette i tillegg til valueinvestorer som øker, så som Nordea, og mange andre i topp 50 (og undertegnde) er gode eksempler på.

Dette stinker av shortskvis innen rimelig kort tid, eller..?

--
Jeg derpet antall og prosent i Topp 50 i begynnelsen av innlegget mitt :/ Men topp 50 eier ca 65 mill aksjer, som er knappe 69% av selskapet, så resonnementet har ikke store feil uansett, drøye 0,5% avvik i float. Men noen må gjerne dobbeltsjekke igjen :) Jeg mener hovedsaken står seg.
Redigert 10.01.2024 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Eventyrer
21.03.2024 kl 09:28 5963

Innkalling til GF er noe interessant da...

Jeg sjekket med GF-innkalling i -23, og der står det at UTBYTTE må godkjennes av lånegivere. Så det kan se ut som tilbakekjøpsprogram, som foreslått i år, kan seile under radaren :) Men tilbakekjøpsprogrammer må børsmeldes, ref Finanstilsynets side om "Tilbakekjøp (Buy back)", og dette kan først skje etter GF, så vi må leve i uvissa noen uker til :)
Redigert 21.03.2024 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Kasperdd
21.03.2024 kl 10:28 6049

De skriver i sin årsrapport for 2022: "Any shareholder distribution is subject to waivers from certain lenders"

Så er spørsmålet om tilbakekjøp av aksjer anses som en "distribution". Jeg ville i utgangspunktet tenkt ja, og etter et kjapt søk på nettet kan det også virke slik.

Men man vet jo aldri. Aksjen er billig og man kunne nok solgt fabrikkene for mer enn 3x EV i dagens marked. Hadde jeg sittet i styret og som majoritetseier hadde jeg kjøpt tilbake aksjer i en forrykende fart.
Kasperdd
21.03.2024 kl 10:39 6081

Merker meg også at i agendaen som er sendt ut er følgende punkt med:

"12. Proposal of board authorisation to acquire own shares"

I fjor stod det det samme, og dette gjaldt tilbakekjøp av 10% av aksjene.
thomasb
22.03.2024 kl 09:17 5775

Årsrapporten er ute. Så en video med W Buffet en gang hvor han var tydelig på at når han åpnet en Q rapport eller årsrapport: Det første han så etter var bedriftens evne til å skape cash - cashflow from operations. Drangsland har jo vist til WB noen ganger og ser seg nok som en disippel av hans tankesett. I årsrapportens er det lett å finne cash from operations. Det fantastiske 22 leverte selskapet 21,65 per aksje i net cashflow from operations. Dette førte jo også til en all time high aksjekurs - opp mot 75. Det få ser ut til å ha fått med seg er at NSKOG i "begredelige" 23 leverte 21,11 per aksje i net cashflow from operations. Totalt altså 42,76 på to år. Minner om at aksjekursen er 35. Det tredje beste året til NSKOG på denne faktoren er 9,34 fra 2018. Selskapet er altså inne i en helt ny fase, og i tillegg kommer altså to store containerboardmaskiner, et marked som både er i vekst og tradisjonelt har vist betydelig høyere marginer enn papir til publishing. Det er noe fullstendig irrasjonelt i prisingen av Norske skog siste året, og det kan ikke vare. Selv har jeg valgt å plukke opp mer på 34 tallet.
Redigert 22.03.2024 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
thomasb
22.03.2024 kl 09:27 5778

Synlig short er nå nede på laveste nivå på svært lenge; 3,52 - på topp var den vel ca 5,5. Også alle gjenværende synlige shortere har redusert i sine siste aktiviteter.
Redigert 22.03.2024 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
ibyx
22.03.2024 kl 10:42 5804

33,64 fra tirsdag står som påle!
Var nok bunnen der...?
ibyx
22.03.2024 kl 11:19 5772

Ok. La oss se litt på Spread/Average target over tid.
Det er liten tvil om at analytikerne løper etter her?
Men nå begynner det kanskje å bli nok?
30.4.23 var spraden hele 121%
Idag er den "kun" 56% 😅
September 2012 da kursen sist var på dagens nivå var spraden på ca 40%...
Siden april 2023 har det kun gått nedover med kursmålene...
Tenker det snart skal snus?
Det laveste (avg) kursmål siden 2018 var i november/desember 2020 (coronahøsten) marginalt under dagens kurs..
Mean consensus
OUTPERFORM
Number of Analysts
3
Last Close Price
35.22 NOK
Average target price
53.33 NOK
Spread / Average Target
+51.43%
High Price Target
60 NOK
Spread / Highest target
+70.36%
Low Price Target
40 NOK
Spread / Lowest Target
+13.57%

https://www.marketscreener.com/quote/stock/NORSKE-SKOG-ASA-69788312/consensus/
Redigert 22.03.2024 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
soroys
22.03.2024 kl 14:40 5619

https://www.finansavisen.no/industri/2024/03/22/8112442/analytiker-ser-ingen-grunn-til-a-eie-norske-skog
Han har noen valide poeng, men personlig mener jeg konklusjonen vitner om at han litt for tidlig har gått inn i lidelsens høytid. En slik korsfesting av aksjen vitner om at tungsinnet har bitt seg fast. Vi får satse på at det kommer noe ved GF eller Q1 som slukker sorgen.
Merlin
22.03.2024 kl 14:42 5614

Analytiker ser ingen grunn til å eie Norske Skog
2024 er kjørt for Norske Skog, mener Pareto-analytiker Kenneth Sivertsen. – Det er derfor ingen grunner til å eie aksjen, sier han.

"Ingen nedstengninger

Det har imidlertid (ikke) kommet nedstengninger i vinter. Det har medført at markedet for publikasjonspapir er i ubalanse og at prisene stuper. Pareto-analytiker Kenneth Sivertsen er fredag ute med en analyse der Norske Skogs bunnlinje barberes med 18 prosent i år. For neste år tas estimatene ned med 11 prosent.

– Det er nå krise i publikasjonspapirmarkedet, sier Sivertsen."

Det ser altså bekmørt ut. Papirkonkurrentene sulter hverandre ut, og tappes for kapital. Ingen vil stoppe sin produksjon. Når for stor tilbudskapasitet bare oppretholdes, vil prisene fortsette å falle og falle. Men skal noen begynne å stenge papirproduksjonen? Store investeringer må da verdsettes til 0 og niks. Så alle er med på tur nedover og nedover. Selg før dette spinner videre enda lenger nedover.
Redigert 22.03.2024 kl 14:48 Du må logge inn for å svare
Uljanov
22.03.2024 kl 14:45 5662

Bidetekst:INGEN KUTT: Norske Skog-sjef Geir Drangsland håpet tidligere i vinter at konkurrentene skulle stenge ned papirproduksjon. Det har foreløpig ikke skjedd.

Stemmer dette da? Trodde flere hadde stengt ned fabrikker? Anyway, 9 mnd til 2025, når begynner posisjoneringen?
Merlin
22.03.2024 kl 14:53 5721

Stora Enso har stengt to containerboardfabrikker, mens Skogen bygger nye. Høres ikke lovende ut.

Restructurings in the Packaging Materials division
Stora Enso has, during the third quarter permanently, closed down one of the four containerboard production lines at its Ostrołęka site in Poland. The production line had an annual capacity of 120,000 tonnes of recycled containerboard. The closure impacts 50 employees locally.

In June 2023, Stora Enso completed change negotiations in the Packaging Materials division with a reduction of approximately 250 positions in its management and support functions. The consultation with employee representation relating to the planned closure of the De Hoop containerboard site in the Netherlands is ongoing and is expected to be concluded during the fourth quarter of 2023. The site has an annual capacity of 380,000 tonnes, employing 185 people.


https://www.storaenso.com/en/newsroom/regulatory-and-investor-releases/2023/9/stora-enso-progresses-with-restructuring-actions-to-improve-long-term-competitiveness-and-profitability
ibyx
22.03.2024 kl 15:01 5834

Noen som snekrer på den "perfekte" bris etter et års storm?
Kasperdd
22.03.2024 kl 15:02 5979

Lukk skuffen. Glem aksjen. Snakkes om 1 år. Håper ikke jeg har tapt alle pengene mine da.
ibyx
22.03.2024 kl 15:09 5999

32,86...
Lukter sagmugg her nå!
😅🎪 🤡

Timingen er også "perfekt"!
Fredag er fredag...
Litt shortcoverfuel fra annalytiker´n?
Redigert 22.03.2024 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
thomasb
22.03.2024 kl 15:13 5987

Jeg takker og bukker. De som har fulgt Sivertsen/Pareto i NSKOG har virkelig tapt store penger! 17. februar 23, etter at nedturen så vidt hadde startet var Sivertsen superbull og mente 110 var rett pris på aksjen. De som kjøpte da har halvert pengene frem til nå. Han sliter historisk med timingen i skogen - og det gjør han nok igjen. https://www.kapital.no/investor/investeringsanbefalinger/2023/02/17/7982902/norske-skog-har-mer-a-ga-pa-pa-oslo-bors?zephr_sso_ott=8pkLac
ibyx
22.03.2024 kl 15:17 5970

Disse gutta skjems ikke? 🤔
Kasperdd
22.03.2024 kl 15:25 5991

Morsomt at aksjen ikke beveget på seg før artikkelen kom ut. Det viser vel at det muligens er roboter som driver kursen. Analysen kom jo ut i dag tidlig.

Et annet rart punkt er at analytikeren sier "ser ingen grunn til å eie aksjen", men har likevel en "Hold" anbefaling. Bare litt morsomt at han motsier seg selv. Har ingenting i mot analytikere, men vær nå litt konsistent i tilnærmingen din herr Sivertsen, dette ser bare dumt ut.
ibyx
22.03.2024 kl 15:34 6063

Litt som dem som har hold-anbefaling med lavere kursmål enn dagens kurs. Det er også en artig variant... 🎪
thomasb
22.03.2024 kl 15:35 6111

Er man trader og kortsiktig, burde man jo bli forbanna. Er man long, er det bare å snitte ned og takke. Jeg ser at Sivertsen har uttalt over tid at tilsvarende aksjer handles til P/E på min 10, og at NSKOG også bør forsvare det. OK, så er vi en bunn av syklusen nå, men det er jo da det er gunstig å kjøpe disse aksjene. Snittet på gode 2022 og "dårlige" 2023 er en EPS på over 16. Samlet er nok de årene noe over snittet for syklene i bransjen, men husk da også veksten NSKOG står foran. La oss si et snitt på 10-14. Skulle gi en longverdi/kurs på 100-140 det da? Det caset tror jeg på. Finnes ikke bedre tidspunkter å kjøpe en aksje på enn når den er underpriset og upopulær.
ibyx
22.03.2024 kl 15:45 6109

Rett og slett en doblingskandidat!
Kan man si det uten å skjems "these days"? 😅🎪

Etter gjenkjøpsprogrammet kommer innsidekjøpene...
Og til slutt kommer "kinesrene"
Da vet du at tiden er overmoden? 😅
Redigert 22.03.2024 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
Tøff
22.03.2024 kl 16:07 6101

"INGEN KUTT: Norske Skog-sjef Geir Drangsland håpet tidligere i vinter at konkurrentene skulle stenge ned papirproduksjon. Det har foreløpig ikke skjedd."
Er dette begrunnelsen for ikke å beholde aksjen? Er man long, så er man long. Det kommer år etter 2024. Mulig dette er den absolutte bunnen. Det virker som et bunn-nivå i analyse, men jeg får ikke lest hele artikkelen.
omans
22.03.2024 kl 18:31 5948

Bear trap ble til Bull trap. Lurer på hvor aksjen hadde gått uten meglerhusa, mhp høyder og bunner, de kan jo diktere, være superbull på topper og ultra bearish på bunner. Så blir å se hvor det bunner. Snur ofte før det ser lyst ut,, men vet ikke om den skal lavere før høyere.
Merlin
22.03.2024 kl 18:49 5900

Avispapir ikke en fremtidsbransje.

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/eJ3o1M/slutt-for-rogalands-avis-etter-125-aar

Fra FA i dag:

Ingen nedstengninger

Det har imidlertid ikke kommet nedstengninger i vinter. Det har medført at markedet for publikasjonspapir er i ubalanse og at prisene stuper. Pareto-analytiker Kenneth Sivertsen er fredag ute med en analyse der Norske Skogs bunnlinje barberes med 18 prosent i år. For neste år tas estimatene ned med 11 prosent.

– Det er nå krise i publikasjonspapirmarkedet, sier Sivertsen.

– Det er altfor mye produksjonskapasitet, og nesten ingen har så langt valgt å foreta nødvendige nedstengninger. Alle aktørene krabber videre i et forsøk på å sulte i hjel de andre. Prisene er derfor ekstremt lave. Selv om Norske Skog har lave kostnader, så blir resultatene dårlige, legger han til.

Sivertsen spår nå at Norske Skog vil levere et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på bare 75 millioner kroner i første kvartal. Det er godt under konsensus på 111 millioner. For hele året venter han en EBITDA på 459 millioner kroner. I 2022 og 2023 leverte Norske Skog en EBITDA på henholdsvis 3,1 og 2,1 milliarder kroner.

– Selv om det skulle komme noen nedstengninger snart, er 2024 på mange måter kjørt for Norske Skog, sier Sivertsen.
Redigert 22.03.2024 kl 18:52 Du må logge inn for å svare
omans
22.03.2024 kl 22:02 5693

Hvorfor må alt dette gjentas over alt egentlig. Norske Skog har gått konk før, allikevel ville denne Stivertsen ha kursen til 110 for kort tid siden i et lengre tidsperspektiv. Der holder ikke å komme med prediksjoner i hytt og pine. Gi nå F i så kort sikt som 2024,, når ble jobben til Stivert en nyttig samfunnsjobb? De bidrar ikke til samfunnshjulet, de bare sitter der og gjør unyttige ting.

Hvordan skulle det gått hvis ingen skulle eid aksjer i selskapet? Hvem skulle eid de 82,5 mill aksjene?
Vet ikke om han selv skjønner hva han sier. Han kan få lov å la vær å eie aksjer der, sannsynligvis ville han heller ikke hatt anledning til det, så spørsmålet utgår. Fra før vet alle at han tok så grusomt feil med Bull analysen
Redigert 22.03.2024 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Tøff
23.03.2024 kl 08:55 5520

Sivertsen leverer en spådom. Markedet for papir og emballasje vil ikke ta seg opp, mener han. Det er essensen av det han sier. Derfor er det ingen grunn til å sitte med NSKOG, mener han. Hans tidsperspektiv er 2024. Jeg for min del har oppfattet det slik at markedet har nådd en bunn, men vil bedres. Avispapir er på vei ned blir det sagt. Hva med magasinpapir? Folk lommer vel fortsatt til å kjøpe Se og Hør? Økt aktivitet i produksjon og varehandel verden over vil medføre økt behov for emballasje. Hvis man er long i NSKOG, ser man lenger enn til 2024, i et selskap som er under ny utvikling. Det ville være helt feil å selge aksjen, etter å ha falt mer enn 50%, med de multiplene vi kjenner, og med NSKOG's solide balanse. Men det er det Sivertsen mener. Han anbefaler gjerne NHY og ELK, men ikke treforedling. Henger ikke helt på greip det, dersom det er bedre konjunkturer man tenker. Han er jo ikke inne med egne penger.
omans
23.03.2024 kl 09:04 5522

Jeg trodde nye Norske Skog var litt annerledes og at forrige norske skog som gikk konk var avlegs pga avispapir på en måte var død og begravet ift tidligere tider pga data alderen. (Men vet de tok for mye gjeld også)

Nye norske skog burde jo gå bedre om de tilpasser seg nye markeder eller markedsbehov. Dalende avispapiretterspørsel er jo ikke akkurat hot news, det har vel vært siden finanskrisa minst. Kanskje innerst inne grunnen for at jeg godtar reklame i poskassa er at da etterspør jeg mer papir, hvis alle sier ja takk til mer postkasse reklame så vil etterspørselen øke. Blir mye ila året... :)
Redigert 23.03.2024 kl 09:06 Du må logge inn for å svare
soroys
23.03.2024 kl 09:15 5525

Analytiker. Smak litt på ordet. Hva er en analytiker? Sivertsen gjør sine analyser i et 6-9 mnd perspektiv, uten antenner for hva som kommer etter. Langsiktighet og å se muligheter i en aksje som er underpriset og shortraidet er åpenbart ikke noe Pareto bryr seg om. Greit å vite hvor man har både Pareto og denne Sivertsen.
omans
23.03.2024 kl 09:37 5544

De vil bare prøve være "populære" og ligge på markeds sentimentet i nuet. Da er de trygge og kan gjøre sin meningsløse jobb trygt. Ville jo tatt seg ut om han hadde sagt kursmål 110 nå, mens kursen er lav, da hadde han ikke kunnet jobbe hos piratene.

Jeg kjøpte Kitron i 2008/2009 eller noe, kurs var gruset ( nede i 1-2 kroner) før det begynte å skje ting for ca 10 år siden. Kunne da fylle på litt i lavkurs perioden. På 10 år nå er det 1800 % avkastning på tross av siste nedgangen fra 40 tallet (solgte noe av beholdn på 40 tall), I tillegg kommer utbytter...
Redigert 23.03.2024 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
Patron72
23.03.2024 kl 10:00 5522

Nå ser det stygt ut for utbytte i nskog (ref årsrapport)
Selskapet meldte også still weak markeds i q4 rapport. Så denne analytikeren kan jo ha poeng med ingen grunn til å eie norske skog nå?
Tøff
23.03.2024 kl 11:32 5446

Nei utbytte blir det nok ikke i år. Markedet kan fort begynne å stramme seg til. Tror ikke en analytikkers kan forutse det, heller ikke vi aksjonærer. Derfor er det feil å selge på billigsalg, hvis man har et lengre perspektiv. Nå er det kjøp som gjelder. Må huske på at NSKOG blir kapitalisert til rundt 3 mldr etter aksjestrykning. Billig det.
poncho1
23.03.2024 kl 13:52 5331

Jeg skal ikke uttale meg om detaljene i Paretos analyse, og mener heller ikke skivebom-kursmålet på 110 nødvendigvis betyr at han ikke er verdt å lytte til. Analytikere bommer stadig vekk, akkurat som alle andre i aksjemarkedet. Det er greit. Man *kan* likevel ha peiling på det man snakker om.

Men – og nå kan det hende jeg er på tynn is, siden jeg ikke har sett hele analysen – jeg skjønner ikke hvordan man kan bomme så fundamentalt som det Pareto (og alle andre) har gjort her, og samtidig knapt anerkjenne det på noen måte. Jeg hadde lyttet til og stolt langt mer på en analyse som begynte med «For ett år siden mente vi at Norske Skog-aksjen skulle stige til 110, men ettertiden har vist at vi bommet helt på grunn av [dette og dette]», eller «Vi mener fremdeles at Norske Skog fundamentalt fortjener å prises høyere, men kursutviklingen, shorting og den generelle usikkerheten i papirmarkedet gjør det vanskelig å vurdere hvordan markedet vil reagere fremover» – enn sånne bastante «2024 er kjørt»- og «ingen grunn til å eie aksjen»-formuleringer.

Den gangen snakket han om alt markedet ikke hadde priset inn, denne gangen om nedsiderisikoen – selv om kursen er langt mer enn halvert i mellomtiden, og ligger 70 prosent under det tidligere kursmålet. Som vanlig med analytikervurderinger har denne komplette U-svingen kommet i form av en rekke mindre estimatendringer og kursmåljusteringer (som jo i seg selv er helt naturlig). Det gjør det enkelt å jatte videre med sånne «vi tar ned estimatene våre noe»-formuleringer og samtidig la være å anerkjenne hvor feil man har tatt i en noe lengre tidshorisont. Men hvis man har kommet med en spådom som slår fullstendig feil, og deretter skal komme med en ny spådom, vil det i alle andre sammenhenger i livet være naturlig å begynne med punkt 1: Hvorfor tok vi så feil forrige gang, og hva er grunnen til at noen likevel skal legge lit til den nye spådommen?

Som andre har påpekt, er det nærliggende å spørre seg om analytikeren virkelig mener at Norske Skog er verdt mindre enn en tredjedel av det han mente for ett år siden, eller om han vel så mye snur kappen etter vinden for å helgardere seg for hvordan kursutviklingen fortsetter fremover. Helgarderingen denne gangen er jo helt åpenbar: Kursmålet sier at kursen skal opp, selve anbefalingen er hold, formuleringene i FA-saken antyder at den skal ned. Da er det jo bare å se an utviklingen videre, og så velge hvilket av de tre punktene man skal plukke opp neste gang. Kursen fortsetter videre ned? Ja, det var det vi sa i forrige analyse. Kursen stabiliserer seg på midten av trettitallet, Q1 blir omtrent som ventet? Jepp, akkurat som vi spådde. Kursen snur og begynner å klatre oppover igjen, priser og etterspørsel begynner å ta seg opp? Jo da, vi har alltid sagt at en kurs på 30-tallet er for lavt, og at nedgangen fra toppåret 22 kom til å bli midlertidig. Det er sikkert effektivt for å opprettholde en slags overfladisk skinntroverdighet, men – i min verden, i hvert fall – langt mindre tillitvekkende enn hvis man faktisk forholder seg til usikkerheten og holder opp hånda og sier «her bomma vi».
Redigert 23.03.2024 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
than
23.03.2024 kl 17:04 5175

Ikke sikkert d blir så aller verst.
Prisene stiger på containerboard.
Skogen skal jo produsere 210 000 tonn og med en prisstigning på mellom 7 og 10% tikker d inn med prisstigning fra 1 april, meĺom 100 og 150 millioner ekstra.

Så skal jo produksjon økes etterhvert til 700 000 tonn+.
Kanskje er d nå man skal handle aksjen?

https://www.euwid-paper.com/topic/price-reporting/
Redigert 23.03.2024 kl 17:14 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
23.03.2024 kl 17:15 5175

Men Pareto prøver å skremme bort folk.
nima
23.03.2024 kl 17:19 5183

Så lenge scorter banden herjer er det bare å glemme aksjen.
omans
23.03.2024 kl 20:38 5084

Men de har nå kursmål 40, som er 7kr høyere enn sist omsatt. Og anbef er Hold. Ingen som lever på jorda kan se f.eks over 1-2 år inn i tiden hva gjelder poteniell utvikling for selskapet/aksjen. Ser ingen problemer, om man eier Norske Skog nå, hvorfor skal man selge på 33 eller lavere om man ikke trenger pengene med det første? Kan heller bli gode kjøps/akkumuleringsmuligheter. PS Jeg kjøpte forøvrig også Pexip på 8-10 kt når alle lo av den og mørket senket seg. Looking good now.
Redigert 23.03.2024 kl 20:38 Du må logge inn for å svare
soroys
26.03.2024 kl 07:24 4333

Dette er vel et punkts som står fast på agendaen, sammen med fullmakten til å innhente kapital, tilsvarende 10%. Er vel for å sikre styrets handlingsrom.

Men blir spennende å se hva de faktisk gjør 11. april.
omans
26.03.2024 kl 14:25 4105

Pareto ville lokke folk inn i aksjen på 60-70 kroner, og nå skremme folk ut av aksjen ved 30-35 kroner.
Slik går no syklusan. Do the opposite of them, and do it well...
ibyx
27.03.2024 kl 12:25 3781

NSKOG02 - Exercise of voluntary early redemption in part (call option)
https://newsweb.oslobors.no/message/614734
thomasb
02.04.2024 kl 09:02 3057

Gjør opp gjeld på mnok 400 før tiden, parallelt med at de avslutter sitt investeringsprogram på ca mrd nok 5 i ny containerboardkapasitet++. Kruttsterk balanse som følge av rå cashflow(mrdnok 4 fra drift siste 24 mnd.) gjør dette mulig. På kraftig steget balanse som følge av de enorme investeringene(som foreløpig vil gi driftstap en god periode til), er ek andel opprettholdt på 42% - mot covenentkrav på 25%(altså mrdnok 2,5 i EK over covenent). Kontantbeholdningen var på mrdnok 2,5 på slutten av 23, så dette er en fornuftig allokering av kapital. De søker ny fullmakt fra gen fors på tilbakekjøp av opptil 10% av utestående aksjer. Håper de gjennomfører det også - vil kun koste mnok 284 på dagens kurs etter strykingen av de 10% som alt er kjøpt(stryking skjer ifm gen fors.).