NSKOG: En titt på float og shortandel

Eventyrer
NSKOG 10.01.2024 kl 16:45 119650

Nordeas flagging i dag har fått meg til å ta en nærere titt på shortsituasjonen i Norske skog. Her er mine funn basert på tall fra aksjonærlister levert av tekinvestor:

Av ca 68 millioner aksjer på topp 50, (58 eks. NSKOGs egne), eies ca 4 millioner aksjer av 11 aktører som har tradet/solgt i vesentlig grad siste halvår. Alle andre har stort sett sittet i ro eller økt. Det vil si:
Ca float i topp 50, à 58 mill aksjer er 6.5-7%.

Om vi setter lik float i resterende aksjeeiere (27 mill aksjer (1.9 mill) er total float i NSKOG ca 6 mill aksjer! Selvsagt er dette beheftet med betydelig feilmargin, så la meg doble floatanslaget til 12 mill. aksjer (knappe 15%) og antyde en intervall på 6-12 mill aksjer float i NSKOG.

Synlig short er på drøyt 4.3 mill aksjer. Sist DN omtalte NSKOG og shorting i begynnelsen av november, var synlig og skjult short på tilsammen 10%. Det er ingenting som tyder på at det er vesentlig mer eller mindre nå. I så fall må shorten spise opp nærere 10% av selskapets aksjer, over 70% av maks float!! Og dette i tillegg til valueinvestorer som øker, så som Nordea, og mange andre i topp 50 (og undertegnde) er gode eksempler på.

Dette stinker av shortskvis innen rimelig kort tid, eller..?

--
Jeg derpet antall og prosent i Topp 50 i begynnelsen av innlegget mitt :/ Men topp 50 eier ca 65 mill aksjer, som er knappe 69% av selskapet, så resonnementet har ikke store feil uansett, drøye 0,5% avvik i float. Men noen må gjerne dobbeltsjekke igjen :) Jeg mener hovedsaken står seg.
Redigert 10.01.2024 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
BrdBu
22.10.2024 kl 15:00 4359

Fallende kniv er farlig....hadde ventet en stund til, bør ihvertfall ha noe tegn til stabilisering.
Tommyknocker
22.10.2024 kl 20:16 4169

Lå på lav 25, tok på slutten. Har nok av denne nå. Gikk 180k helt på tampen..De som kaster nedover her nå, tar tap. Sikkert smart det..men noen av oss lærer aldri🤥
soroys
23.10.2024 kl 08:06 3947

Man gjør seg noen tanker rundt strategien om å sitte langsiktig. Når oppgangen ligger såpass langt frem i tid, hvorfor sitte her passiv, når det er så mange andre attraktive tog som går? Jaja, vi har hørt alt før; "børsen er et sted for flytte penger fra de utålmodige til tålmodige, bla bla bla". Men?

All erfaring tilsier at om jeg selger nå, så stiger den brått...
Tøff
23.10.2024 kl 09:00 3874

Selger du nå, taper du penger, kanskje relativt mye. Det er vel ingen som selger i disse dager, som har kommet inn under 30. Det er i det kommende året en kan vente en viss bedring i resultatene. Året deretter, 2026, kan det bli enda bedre. Alle fabrikker er da i full virksomhet. NSKOG har vært i en oppbyggingsfase. Da blir det mye gjeld. Analytikerne angriper det. De sitter der med sine eksamenspapirer fra BI og NHH, men er ikke kreative nok til å se at dagens situasjon, det er ikke nødvendigvis morgendagens. De kommer bare diltende etter. Sitt på aksjene, men ha noen andre investeringer i tillegg, er mitt råd.
thomasb
24.10.2024 kl 08:59 3551

Interessant utvikling i NSKOG for tiden. Men, hvor konkurs er egentlig NSKOG, bortsett fra prisingen på børsen(MRDNOK 2,1)?
Etter konkursen i desember 2017, der selskapet vel endte opp med en gjeld på MRDNOK 10?? og utelukkende gamle publishingmaskiner. har jeg sett på driften etter dette. Snittkvartalet av siste 27 kvartaler(fra og med Q1 2018 og til og med Q3 2024) ser slik ut: Topplinje: 3080, EBITDA: 380, Bunnlinje etter skatt: 153. EPS på dagens antall aksjer NOK 1,81. Perioden inkluderer et veldig godt 2019, en veldig vanskelig koronaperiode i 2020/21, etterspørselsboomen i 22 og så hangoverperioden utover i 23 og videre inn i 24. Snitt-EPS gjort om til helt år er altså 7,23. Også viktig å merke seg at perioden 2022-24 har vært preget av en kraftig omstilling, med nedleggelser av produksjonslinjer og bygging/investering i nye - med denne svekkede driftsøkonomi og høye overheadkost dette innebærer. Veksten som følge av denne transformasjonen har nå så vidt startet - dog uten EBITDA-effekt foreløpig.

Fra balansen er snitt EK-andel i disse kvartalene 37% mot dagens 41,4%. Snitt totalbalanse på MRDNOK 10,8 mot dagens MRDNOK 14,8. Snitt EK MRDNOK 4,18 mot dagens MRDNOK 6,13. Cashbeholdning i perioden 2018-19 var i snitt MNOK 750, hvor de driftet en snitt-topplinje på MRDNOK 3,2(mot dagens ca MRDNOK 3). Dagens cashbeholdning er MRDNOK 1,6, men med et varelager som kan slankes minst MNOK 150 i tillegg til at det kan selges CO2kvoter verdt ca MNOK 150. Det kan også tas opp ytterligere gjeld. Mye skal gå galt om ikke Drangsland og Co, som absolutt ikke vil vannes ut eller skyte inn ytterligere cash nå, har god kontroll på likviditetsbehovene inntil Golbey er i god drift.

Snitt investeringer i faste eiendom og produksjonsmidler i perioden før containerboardprosjektene var ca MNOK 115 per kvartal. Fra oppstart prosjektene og frem til i dag har de vært MNOK 545 per kvartal(12 kvartaler) - men nå kraftig nedadgående til snitt MNOK 250 siste tre kvartaler. Fra normalisert drift(Q2/Q3 25), vil det altså frigjøres ca MNOK 400 i cash per kvartal sammenlignet med omstillingsperioden(siste 3 år).

Mot normalkvartalet nevnt over vil man fremover legge på toppen det som kommer fra packaging - snitt-EBITDA over syklusene på MNOK 900(per år).
Redigert 24.10.2024 kl 09:12 Du må logge inn for å svare
P.Eksperten
24.10.2024 kl 14:56 3368

Nå bør en vel egentlig ikke glede seg over nedleggelser som i tilfellet Saint - Michel. Nå var disse maskinene for små til å være lønnsomme om de ikke produserte spesialprodukter. Anyway, en oppkjøper/kjøper kan finne fremtidige verdier i anlegget og anleggsområdet som sikkert fortsatt har en god infrastruktur. I dag er det overkapasitet innen resirk kartong, men blir den absorbert så kan en bygge noe nytt og større der i fremtiden. Kanskje 2 x 800000 tonn?
Tøff
25.10.2024 kl 11:43 3012

Nei nå tror jeg NSKOG snur snart. Teknisk er det ingen tvil. Den vil opp igjen. Frykten for emisjon er sterkt overdrevet. Jeg var ikke snauere enn at jeg kjøpte en post til på 25. Da har jeg en gjennomsnitt under 40. Går an å leve med det mener jeg. Takk til alle truseskvettere.
Spar1000
29.10.2024 kl 12:45 2593

Ifølge "Bjellesauer" Finansavisa har Øyvin Brøymer økt sin eierandel i Norske Skog med 125.000 aksjer til 3,11 millioner (eierandel nå 3,53%). Under Norske Skog oversikten opererer han med firmaet Intertrade Shipping AS. Brøymer er også eier av Investtech - som vi vet gjør tekniske analyser. Synes dette var en god nyhet.
Merlin
29.10.2024 kl 14:28 2491

Skogen må vel regne med valutatap på sine utenlandsinvesteringer. Lav oljepris presser den norske krona. Rentenivået i Norge antas derfor å måtte holde seg høyt fremover. Kommer det nye utsettelser og overskridelser på Golbey? Returpapprisene er stigende, dvs reduserer lønnsomheten til containerboardproduksjon.

Men teknisk er aksjen oversolgt på lavt volum og kursen ser ut til å flate ut midlertidig i påvente av nyheter. Spørsmålet er om kursen er kommet langt nok ned nå, og om Skogen kan gjøre grep som medfører at man slipper emisjoner. Jeg tar et lite lodd nå, men det er i høyeste grad spekulativt. Så får vi se om et års tid hvor lurt det var....
Merlin
29.10.2024 kl 14:35 2476

thomasb er du ansatt i finansavdeligen i Nskog? Så langt har det ikke vært lurt å følge dine råd, de har hele tiden vært for optimistiske. Hva anser du er risikiene i Nskog fremover?
thomasb
30.10.2024 kl 09:40 2172

Timing kunne vært absolutt vært bedre. Jeg tror at hvis du tror på det du selv skriver, burde du ikke kaste penger etter NSKOG. Tror du derimot på normalisering av verden, markeder og multippelprising av NSKOG, så er det bare å kjøpe. Dagens prising av NSKOG inkluderer etter min mening at det kommer emisjon. Jeg mener ting må bli enda vesentlig verre driftsmessig(eller i Golbeyprosjektet) enn nå om emisjon skal bil nødvendig. Med sunn historisk driftsøkonomi(siste 3 år) og ingen fare for utvanning, har NSKOG aldri vært priset i nærheten av så lavt på multipler som nå. F. eks. P/B på 0,33 mot historisk mellom 0,9 og 1,1. Så markedet har nok tatt inn forventning om emisjon. Hovedutfordring nå er at markedet er svakt/overkapasitet parallelt med høye råvarepriser (både tømmer og resirkulert papir) - en uvanlig kombinasjon. NSKOG lever bedre med at energiprisene er høye enn tømmer/OCC, siden de da kan velge lønnsomt salg av strøm fremfor å holde maskinene i gang i et svakt marked. Markedet vil bedres med økt forbrukerspending i Europa - som normalt følger av nedadgående rentene i EU. Netthandelandelen øker igjen i Europa, men det har størst innvirkning om kjøpene gjøres av europeiske produsenter og ikke fra Kina. Dog vil kinesisk handel bidra til økt tilbud på resirkulert papir og mindre press på den råvarefaktoren. Tømmerprisene ser ut til å bli høye så lenge krigen i Ukraina fortsetter(og Russland ikke er en tilbyder av tømmer).
habbu
30.10.2024 kl 10:01 2121

Prises til konkurs nå.

Selskapets verdi prises til under summen av årsresultatet i 2022. (2 mrd vs 2,5 mrd)

Dersom selskapet hadde kjøpt tilbake akjer nå istedenfor i fjor, kunne selskapet kjøpt tilbake 25% av selskapets aksjer fremfor 10%. (https://www.norskeskog.com/investors/press-releases/norwegian-press-releases/igangsetter-tilbakekj%C3%B8psprogram?PID=4633&M=NewsV2&Action=1)

Drangesland har et urealisert tap på ca 1 mrd. (https://www.finansavisen.no/industri/2023/05/03/8005683/norske-skog-raideren-har-tapt-400-millioner-det-foles-ikke-rasjonelt)

Selskapet er priset til 400 millioner kroner under forsikringsummen på 2,4 MRD. (https://www.dn.no/bors/norske-skog/forsikring/forsikringsenighet-for-norske-skog/2-1-1546812)

Må jo bare være et tidspørsmål før noen store kommer på banen her.
Redigert 30.10.2024 kl 10:02 Du må logge inn for å svare
Mammon
30.10.2024 kl 10:05 2107

kommer til å gå konk på nytt dette her

storaksjonær blir tvangssolgt snart???
habbu
30.10.2024 kl 10:11 2080

Prises til konkurs ihvertfall.

Men det er ingenting som tilsier at selskapet på noen som helst måte vil gå konkurs eller ha et behov for tilføring av ny kapital. Det gjøres mye investeringer i endrede produksjonslinjer.

De som kjøper nå og har en tidshorisont på minst 2-3 år, tror jeg gjør et kupp. Norske skog kommer til å bli en utbytte maskin.

Nedsiderisikoen er tilnærmet fjernet. Finnes det bedre investeringsmuligheter på Oslo børs? Neppe.
thomasb
30.10.2024 kl 10:14 2065

100.000 tpy ut av markedet. Ikke direkte i konkurranse på produktsiden, men bidrar likevel til retning mot bedre markedsbalanse totalt sett mtp innsatsfaktorer osv: https://www.euwid-paper.com/news/companies/mondi-to-permanently-close-stambolijski-sack-kraft-paper-mill-in-bulgaria-251024/
thomasb
30.10.2024 kl 10:23 2039

Konkurs er en latterlig tanke. Markedsverdien av Bruck/Golbey(kjøp av anleggene) overgår langt gjeld og dagens market cap. Så kan resten slaktes - dog er både Skogn og Saugbrugs også svært konkurransedyktige anlegg, selv om maskinene ikke er nye :)

Selv om Golbey er kraftig forsinket og investeringen har økt ganske mye, ser investeringen fortsatt ut til å være svært god. Flere store containerboardprosjekter for ny kapasitet i årene 25, 26 og 27 er droppet med hovedargument at capex har skutt skikkelig i været de siste par årene. Det gjør at anlegget Golbey i seg selv vil ha svært høy markedsverdi, men ikke minst betyr det at markedsforholdene litt lenger frem enn på helt kort sikt sannsynlig vil bli svært gode - siden dette er et marked i vekst og gammel "tonnasje" naturlig glir ut av markedet.
Redigert 30.10.2024 kl 10:36 Du må logge inn for å svare
Itmann
30.10.2024 kl 10:54 1959

Kan det være noe på gang? Permitteringer, nyheter?
Ingen innsidekjøp, kursen raser og helt stille fra selskapet, og IR svarer heller ikke på mail. Innsidekjøpet på 34-35 for en mnd siden fremstår litt merkelig nå.
thomasb
30.10.2024 kl 15:55 1752

Dette er jo positivt for NSKOG - økt tilbud og prisnedgang på resirk i Frankrike: https://www.euwid-paper.com/news/markets/prices-for-various-recovered-paper-grades-in-france-slide-in-october-301024/
soroys
I går kl 09:29 1487

Jeg skjønner det er skepsis til casen og utsiktene i det korte og mellomlange bildet - og med rette, men det tungsinnet som råder nå virker være frakoblet realitetene.
Du som har solgte under 23.50 i dag - hvorfor gjorde du det?
Tøff
I går kl 10:06 1414

Må være en del robothandel nå. Når det handles flere hundre tusen aksjer hver dag, kan det ikke bare være truseskvettere. Men et samstemt analytikerkorps har jo sørget for denne nedgangen, så folk er jo selvfølgelig skremt. Det må gode nyheter til for å få løftet aksjen. Tidligst ved neste kvartalsresultat i februar vil jeg si. Viktigst nå: Golbey. Vi er jo ikke akkurat vant til positive overraskelser i NSKOG.
soroys
I går kl 10:19 1383

Men det har tross alt ikke vært SÅ dårlige nyheter? Ok, så var det kanskje litt uryddig av Drangsland å gå ut i media i etterkant av Q3-presentasjonen å indikere at gjelden vi øke ytterligere (burde opplagt vært tydelig kommunisert som en del av fremlegget), men han bekrefter også at det ikke vil være behov for emisjon. Markedet priser nå likevel inn emisjon. Kan det være tvangssalg og stop loss terskler som slår inn og skaper et dramatisk oversalg?
thomasb
I går kl 10:52 1320

Disse tar for seg NSKOG aksjen og dagens situasjon på en ryddig og grei måte. Det jeg er uenig i her og med de fleste analytikerne er at de ser markedet fremover som noe som beveger seg veldig forsiktig og over lang tid. Historisk er dette ikke riktig. Historisk ser en at marginene flytter seg raskt opp/ned fra kvartal til kvartal. Siden 2018 finner jeg 8 situasjoner hvor Ebitda from operating revenue flytter seg 6 prosentpoeng eller mer fra forrige kvartal. Derfor er det svært vanskelig å forutsi 25, 26 og 27 gjennom små prosentvise framskrivninger som analytikerne bedriver - fordi det ikke er slik dette markedet fungerer i praksis. Det virker mer meningsfullt å se snittet over syklusene og finne en fornuftig inngang ut i fra det. https://ettcase.no/podcast/19-blir-avispapir-kult-igjen-norske-skog/
Tøff
I går kl 12:04 1228

Å finne bånn her er ikke så lett. 22-tallet har vi sett i dag. En bør kjøpe nå, dersom man tar risiko og er langsiktig. Forutsetter vi at det ikke blir emisjon, er dette en kjøpsanledning, som aldri mer kommer tilbake. Da kan det aldri bli galt.
thomasb
I går kl 12:20 1209

Nok en liten nedleggelse. 65´ tpy cartonboard ut av markedet i Spania. Bra for både konkurransesituasjon og prisutviklingen på resirk i vest europa. https://www.euwid-paper.com/news/companies/iberboard-to-be-liquidated-311024/
thomasb
I går kl 13:25 1120

Ifm UPM kvartalsrapport ble det bekreftet at nedleggelse av Hürth newsprint skjedde ila Q3 og at Nordland Papier PM 3 stoppes i Q4 - planen om dette ble annonsert i sommer - men først nå det er bekreftet gjennomføring og volumene går ut av markedet. Samlet er dette over 600´tpy grafisk papir - altså et stort uttak. Lønnsomheten i UPM grafisk var den svakeste av alle divisjoner - og presset på samlede marginer fra aksjemarkedet gjør at de tar uttak av divisjonen løpende ved nedadgående kurver. Divisjonen er ute av strategi - ingen investeringer - kun med så lenge cashgenerering er på høyt nok nivå. Se side 13: https://www.upm.com/siteassets/asset/investors/2024/q3-2024-presentation_final.pdf
Spar1000
I går kl 14:42 1014

Insiderne kommer og Skog har fortsatt god egenkapital, så konkurs er langt unna, noe som spekuleres av enkelte uten peiling. Gjelden er stor, men håndterbar - ikke behagelig. Australia anlegget kan avhendes, ledelsen har sagt at dette anlegget ikke er i fremtidsplanene. En av Nskog største eiere økte sin eierandel i forrige uke. Det store området utenfor halden, som kan omreguleres til boligformål, kan også selges - litt frem i tid. I det lange bildet er innpakningspapir til mat en av de tingene som jeg har tro på. Frankrike er det forbud mot plast til innpakning av mat - det kommer i andre land også, her er vi med gjennom Skogn fabrikken.......det er mange ting som skjer i andre segmenter som er av positiv art. MEN det er viktig å opprette en så god drift og "cash flow" som mulig i mellomtiden og at markedet er med oss. Har ikke oversikt over nøyaktig tall, men vi har vel investert omtrent 4-5 mrd i nye anlegg og aksjen prises (market cap) på rundt 2 mrd? Dette ble tøft for oss alle også ledelsen og Geir har vel tapt mange 100 mill på sin investering. Vi får se, jeg har solgt mye, men velger å ha noe, samt kjøpt noen tusen i de siste dagene. Maskinene bryr jeg meg ikke om, skulle det gå galt så kan nok Nskog selge enheter.
Spar1000
I går kl 14:45 1008

Maskinene betyr, kjøp og salg av aksjer, lite presisert men.
StephanDerrick
I går kl 17:05 831

Drangsland må vel nå ha tapt nærmere 1 milliard på investeringen sin i Norske Skog, der han etter eget sigende gikk inn på snittkurs 61. I mai23 kunne vi ihvertfall lese i Finansavisen at han hadde tapt 400 mill etter et fall da fra 61 til 44.
I tidlig oktober da kursen sto i 31, var tapet ca 700 mill.
Nå er kursen 22,70

Kommer Drangsland/Byggma nå i en skvis kan fallet bli enda mer brutalt.
Teknisk er vi nå i ferd med å bryte ned i ukjent territorium.
Itmann
I går kl 18:22 731

Det blir vel ren spekulasjon, om du ikke kjenner til hans økonomiske situasjon? Eller?

Det er en David E. Drangsland f. 72 som har kjøpt ca 25000 aksjer de siste dagene. Skulle ikke forundre meg om det er slekt/familie. Han ville vel i såfall neppe ha kjøpt om det sto så dårlig til?
Itmann
I går kl 19:23 656

I denne artikkelen forteller Geir at hans fars slekt kommer fra Lyngdal
https://www.bygg.no/bygg-byggevare-profilen/byggma-milliardaeren-elsker-a-vaere-herre-i-eget-hus/215845

Googler David Erling Drangsland og han har også knytning til Lyngdal/Mandal. Begge to bor i Oslo. Begge har store poster i nskog. Tviler på at det er tilfeldig.
Redigert i går kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Falaer
I går kl 21:01 519

Ikke enig i det du skriver. Et samstemt analytikerkorps har sørget for nedgangen? Åpenbart gode analyser, siden aksjen har reagert slik de har antatt. Hadde NSKOG levert gode tall på tross av negative analyser så hadde ikke kursen falt tilsvarende.
Skremt ut av en aksje, ja kanskje det, eller så mister man tålmodighet når utsiktene er dystre. Er ikke første gang man ser denne utviklingen i et selskap som sliter.
thomasb
I dag kl 11:04 197

Gode analyser? Kursmålene i analysene settes normalt med en horisont på 12 mnd. Og analysene av Norske skog har over tid vært tragisk svake. Som eksempel lå vel konsensus kursmål per feb/mar 2023 på 110, mens kursen på tidspunktet var ca 70. 12 måneder frem (på tidspunkt for kursmål konsensus) var kursen 40. Om dagens kursmålkonsensus rundt 30 treffer like bra er kursen om 12 mnd enten 8,3 eller 64. Det er ingen ting som tyder på at analytikerne lykkes i å forutse papir/pappmarkedets svingninger og kraften i disse svingningene når de snur. Først og fremst følger de bare etter.
Redigert i dag kl 11:06 Du må logge inn for å svare
Harvald
I dag kl 11:09 185

Ser ut til at Drangsland har rigget seg til med 100mill i cash nå i oktober etter salg gjennom Drangsland kapital AS av diverse andre børsnoterte aksjer. Kan jo håpe på at han ønsker å øke i NSkog.
soroys
I dag kl 12:32 64

...eller at han trenger cash for å dekke inn for gjeld, slik at han faktisk greier HOLDE posisjonen i NSKOG.