NSKOG: En titt på float og shortandel
Nordeas flagging i dag har fått meg til å ta en nærere titt på shortsituasjonen i Norske skog. Her er mine funn basert på tall fra aksjonærlister levert av tekinvestor:
Av ca 68 millioner aksjer på topp 50, (58 eks. NSKOGs egne), eies ca 4 millioner aksjer av 11 aktører som har tradet/solgt i vesentlig grad siste halvår. Alle andre har stort sett sittet i ro eller økt. Det vil si:
Ca float i topp 50, à 58 mill aksjer er 6.5-7%.
Om vi setter lik float i resterende aksjeeiere (27 mill aksjer (1.9 mill) er total float i NSKOG ca 6 mill aksjer! Selvsagt er dette beheftet med betydelig feilmargin, så la meg doble floatanslaget til 12 mill. aksjer (knappe 15%) og antyde en intervall på 6-12 mill aksjer float i NSKOG.
Synlig short er på drøyt 4.3 mill aksjer. Sist DN omtalte NSKOG og shorting i begynnelsen av november, var synlig og skjult short på tilsammen 10%. Det er ingenting som tyder på at det er vesentlig mer eller mindre nå. I så fall må shorten spise opp nærere 10% av selskapets aksjer, over 70% av maks float!! Og dette i tillegg til valueinvestorer som øker, så som Nordea, og mange andre i topp 50 (og undertegnde) er gode eksempler på.
Dette stinker av shortskvis innen rimelig kort tid, eller..?
--
Jeg derpet antall og prosent i Topp 50 i begynnelsen av innlegget mitt :/ Men topp 50 eier ca 65 mill aksjer, som er knappe 69% av selskapet, så resonnementet har ikke store feil uansett, drøye 0,5% avvik i float. Men noen må gjerne dobbeltsjekke igjen :) Jeg mener hovedsaken står seg.
Av ca 68 millioner aksjer på topp 50, (58 eks. NSKOGs egne), eies ca 4 millioner aksjer av 11 aktører som har tradet/solgt i vesentlig grad siste halvår. Alle andre har stort sett sittet i ro eller økt. Det vil si:
Ca float i topp 50, à 58 mill aksjer er 6.5-7%.
Om vi setter lik float i resterende aksjeeiere (27 mill aksjer (1.9 mill) er total float i NSKOG ca 6 mill aksjer! Selvsagt er dette beheftet med betydelig feilmargin, så la meg doble floatanslaget til 12 mill. aksjer (knappe 15%) og antyde en intervall på 6-12 mill aksjer float i NSKOG.
Synlig short er på drøyt 4.3 mill aksjer. Sist DN omtalte NSKOG og shorting i begynnelsen av november, var synlig og skjult short på tilsammen 10%. Det er ingenting som tyder på at det er vesentlig mer eller mindre nå. I så fall må shorten spise opp nærere 10% av selskapets aksjer, over 70% av maks float!! Og dette i tillegg til valueinvestorer som øker, så som Nordea, og mange andre i topp 50 (og undertegnde) er gode eksempler på.
Dette stinker av shortskvis innen rimelig kort tid, eller..?
--
Jeg derpet antall og prosent i Topp 50 i begynnelsen av innlegget mitt :/ Men topp 50 eier ca 65 mill aksjer, som er knappe 69% av selskapet, så resonnementet har ikke store feil uansett, drøye 0,5% avvik i float. Men noen må gjerne dobbeltsjekke igjen :) Jeg mener hovedsaken står seg.
Redigert 10.01.2024 kl 20:52
Du må logge inn for å svare
Itmann
02.11.2024 kl 22:52
1950
Det virker som dette prosjektet har vært planlagt siden 2022 og allerede vært under bygging noen år. Så ingen nye overraskelser for markedet der.
Jeg begynte å se litt på eksportmulighetene til andre markeder. Det europeiske markedet er ganske tett integrert.
Ser at prisene i usa er høyere og overkapasiteten er mye mindre der. International Paper, Westrock o.l. har gått ganske bra på børs i år. Det er også ventet at fraktprisene på containere skal ned pga veldig store mye nye containerskip som kommer inn i markedet. Så det kan bli gunstigere å eksportere dit fra EU/UK. Og et skip kan typisk frakte 150000-200000 tonn, så det er ganske mye du får med på ett skip. Viktig at man ikke får høye tariffer med Trump..
Men skulle likt å fått innsikt fra noen som kjenner mulighetene i eksportmarkedet her bedre.
Jeg begynte å se litt på eksportmulighetene til andre markeder. Det europeiske markedet er ganske tett integrert.
Ser at prisene i usa er høyere og overkapasiteten er mye mindre der. International Paper, Westrock o.l. har gått ganske bra på børs i år. Det er også ventet at fraktprisene på containere skal ned pga veldig store mye nye containerskip som kommer inn i markedet. Så det kan bli gunstigere å eksportere dit fra EU/UK. Og et skip kan typisk frakte 150000-200000 tonn, så det er ganske mye du får med på ett skip. Viktig at man ikke får høye tariffer med Trump..
Men skulle likt å fått innsikt fra noen som kjenner mulighetene i eksportmarkedet her bedre.
Redigert 02.11.2024 kl 23:04
ibyx
I dag kl 13:25
1573
Huff. Nesten 5% ned nå etter et par større nedsalg etter kl. 13.
Er visst ikke bunn her liksom?
VOLUME: 346.08K
65 DAY AVG: 260.2K
133% VS AVG
Markedsverdi under 2MRDNOK
Det er 1MRDNOK mindre enn vesle Salmon Evolution osv.
Er visst ikke bunn her liksom?
VOLUME: 346.08K
65 DAY AVG: 260.2K
133% VS AVG
Markedsverdi under 2MRDNOK
Det er 1MRDNOK mindre enn vesle Salmon Evolution osv.
Redigert i dag kl 13:29
Tøff
I dag kl 14:12
1465
Det må være robot mot robot. Flere aktører konkurrerer om presse kursen lengst mulig ned. Men det kjøpes jo også. Vanlige investorer, de som vil ut, har vel forlengst solgt og tatt sine tap? Dette har jo pågått i et par uker nå.
Redigert i dag kl 14:15
sorte
I dag kl 15:07
1302
Aksjen synes billig på dagens nivå. Men markedet er avventende, forståelig nok.
Det er nok en fare for at aksjen kan fortsette feil vei så lenge man ikke har noen avklaring. Enten så må største eier vise at han faktisk mener at det ikke er behov for en emisjon, da med et innsidekjøp. Og det holder ikke med et lite et, det må være et massivt kjøp på min 100mill. Melding om emisjon vil følgelig presse kursen lenger ned, men det setter jo en bunn som vil være emisjonskurs. Det mest riktige hadde vært om de samtidig med q3 tallene la frem konkrete planer for en emisjon hvor man hadde garatister på plass.
Slik det er nå så venter alle på en emisjon som må settes med en betydelig rabatt til børskurs, så hvorfor kjøpe til dagens kurs når man uansett kan få kjøpt aksjen billigere i emisjonen. Det kan se ut som at dette har vært en bevist handling fra Drangsland, la investorene bli usikre og la aksjen seile sin egen sjø frem til en emisjon. Slik sikrer man en lavest mulig emisjonskurs, hvor Drangsland opplagt har planer om å være med og helst øke sin eierandel i selskapet til lavest mulig pris. Oppskriften fungerer.
Det er nok en fare for at aksjen kan fortsette feil vei så lenge man ikke har noen avklaring. Enten så må største eier vise at han faktisk mener at det ikke er behov for en emisjon, da med et innsidekjøp. Og det holder ikke med et lite et, det må være et massivt kjøp på min 100mill. Melding om emisjon vil følgelig presse kursen lenger ned, men det setter jo en bunn som vil være emisjonskurs. Det mest riktige hadde vært om de samtidig med q3 tallene la frem konkrete planer for en emisjon hvor man hadde garatister på plass.
Slik det er nå så venter alle på en emisjon som må settes med en betydelig rabatt til børskurs, så hvorfor kjøpe til dagens kurs når man uansett kan få kjøpt aksjen billigere i emisjonen. Det kan se ut som at dette har vært en bevist handling fra Drangsland, la investorene bli usikre og la aksjen seile sin egen sjø frem til en emisjon. Slik sikrer man en lavest mulig emisjonskurs, hvor Drangsland opplagt har planer om å være med og helst øke sin eierandel i selskapet til lavest mulig pris. Oppskriften fungerer.
Tøff
I dag kl 15:27
1233
Emisjonskursen blir jo avhengig av antall rettigheter de gamle aksjonærene får i forhold til gamle aksjer. F.eks. 1 gammel aksje gir rett til å tegne 1 ny, eller 2 nye, eller flere? Det gjelder jo også Drangsland selvfølgelig. Det er et regnestykke, hvor det gjelder å oppnå mest mulig med emisjonen. Dersom emisjonen hadde vært nær forestående, hadde vel ikke Drangsland så klart benektet at det var aktuellt. Men det er ingen tvil om at tanken på emisjon har festet seg i markedet.
Tøff
I dag kl 15:49
1130
Tenker du da på en emisjon hvor de gamle aksjonærene ikke får delta? En rettet emisjon blir vel det.
ibyx
I dag kl 15:58
1079
Var det ikke noe at de tidligere har blir reddet av kinesiskrelaterte fond eller kanskje var det noe londonbasert som også tok en stor gevinst langt opp i kurs i forhold til nå?
Mulig jeg husker feil eller har misforstått?
Er ikke de fleste emisjoner på OSE rettede? Litt kritisert og klein statistikk på det?
Mulig jeg husker feil eller har misforstått?
Er ikke de fleste emisjoner på OSE rettede? Litt kritisert og klein statistikk på det?
Mr Å
I dag kl 16:00
1071
Begynner og bli i grense land smerte fult dette nå, men Drangsland har jo for en måned siden sagt at der ikke blir noe emisjon, og at det er god dialog med banken.
Du kan da umulig ene måneden utale dette og fyre opp en emisjon etter på, vil jo være helt natta.
Her må det være noen som har belånt og blir tvangs innløst eller desperat må ut, snart 10 prosent ned, begynner man og lure på hva F som skjer, inside info på avveie 🤔
Burde vært pauset.
Du kan da umulig ene måneden utale dette og fyre opp en emisjon etter på, vil jo være helt natta.
Her må det være noen som har belånt og blir tvangs innløst eller desperat må ut, snart 10 prosent ned, begynner man og lure på hva F som skjer, inside info på avveie 🤔
Burde vært pauset.
Mammon
I dag kl 16:03
1055
og d samme skrek badin i WOW LOL
nada insidekjøp av dragsland tipper mannen r veldig nærme ved å bli tvangsolgt og at grise-emi snart blir meldt
nada insidekjøp av dragsland tipper mannen r veldig nærme ved å bli tvangsolgt og at grise-emi snart blir meldt
Tøff
I dag kl 16:06
1028
Det er vel så at en rettet emisjon også kan være rettet mot de gamle aksjonærene. Det handler jo om å tilføre selskapet nye verdier. Men noen ganger får man en virksomhet i bytte for aksjer. Å forbigå gamle aksjonærer er vel ikke lov på Oslo Børs?
Mammon
I dag kl 16:10
1012
99,9999% er rettede som r en uting!
pirathusa gir gratis penger til sine premium kunder i bytte mot corporate oppdrag
totalt korrupt system hvor FT/ØK r kjøpt og betalt
pirathusa gir gratis penger til sine premium kunder i bytte mot corporate oppdrag
totalt korrupt system hvor FT/ØK r kjøpt og betalt
sorte
I dag kl 16:13
994
Jeg sitter selvsagt ikke på mer informasjon enn andre her, og kan ikke si noe om det blir en emisjon eller ikke. Jeg påpeker bare at forklaringen til fallet man har sett etter q3 er at markedet er avventende og nok frykter en større emisjon.
At ledelsen nekter for at det kommer noen emisjon er ikke så spesielt og sier veldig lite. Ledelsen kan ikke gå ut å si at det kommer en emisjon før alle brikker er på plass og at den da helst er full garantert. Om selskapet nå gikk ut å sa at de jobber med en emisjon, men at ingenting er på plass ennå ville vært drepen for aksjen.
Det må også være lov å spørre seg selv om hvorfor vi ikke ser flere store innsidekjøp på dagens nivå. Dersom det ikke er behov for noen emisjon så er jo dagens kurs et kupp. Når ikke de som sitter på informasjon ikke benytter muligheten, hvorfor skal vi ?
Du har helt rett i at det nok vil bli omsettelige tegningsretter, som kan dempe fallet noe. Men en emisjon presser normalt alltid børskursen ned. Og så får du et salgspress ved at mange ikke har penger tilgjengelig til å delta i emisjonen og ønsker å finansiere tegningen med salg av gamle aksjer, og eller tegningsretter.
At ledelsen nekter for at det kommer noen emisjon er ikke så spesielt og sier veldig lite. Ledelsen kan ikke gå ut å si at det kommer en emisjon før alle brikker er på plass og at den da helst er full garantert. Om selskapet nå gikk ut å sa at de jobber med en emisjon, men at ingenting er på plass ennå ville vært drepen for aksjen.
Det må også være lov å spørre seg selv om hvorfor vi ikke ser flere store innsidekjøp på dagens nivå. Dersom det ikke er behov for noen emisjon så er jo dagens kurs et kupp. Når ikke de som sitter på informasjon ikke benytter muligheten, hvorfor skal vi ?
Du har helt rett i at det nok vil bli omsettelige tegningsretter, som kan dempe fallet noe. Men en emisjon presser normalt alltid børskursen ned. Og så får du et salgspress ved at mange ikke har penger tilgjengelig til å delta i emisjonen og ønsker å finansiere tegningen med salg av gamle aksjer, og eller tegningsretter.
Mammon
I dag kl 16:15
973
godt sagt!
insidebørsen hvor info lekker som en sil
tipper melding om grise-emi kommer meget snart...
insidebørsen hvor info lekker som en sil
tipper melding om grise-emi kommer meget snart...
Harvald
I dag kl 16:32
865
Kanskje folk sitter med følelsen av at det kommer en emisjon ettersom Drangsland har solgt andre aksjer på børsen og nå har en del cash
ibyx
I dag kl 16:50
777
"Det må også være lov å spørre seg selv om hvorfor vi ikke ser flere store innsidekjøp på dagens nivå. Dersom det ikke er behov for noen emisjon så er jo dagens kurs et kupp. Når ikke de som sitter på informasjon ikke benytter muligheten, hvorfor skal vi ?"
Godt poeng! Såfremt ikke de er forhindret av regler da...
Godt poeng! Såfremt ikke de er forhindret av regler da...
Hartepool
I dag kl 16:51
772
Drangsland må betale formuesskatten basert på fjorårets kurs…det skal holde hardt…Sveits neste ?
Emisjon nå med en blakk hovedaksjonær er nok ikke tema.
Men dersom det kommer flere utsettelser eller snubletråder fra Frankrike er det nok game over for Drangsland .
Dersom alt allikevel skulle gå etter planen blir norske skog neste års store recoverystory med oppgang på et par hundre prosent.
Emisjon nå med en blakk hovedaksjonær er nok ikke tema.
Men dersom det kommer flere utsettelser eller snubletråder fra Frankrike er det nok game over for Drangsland .
Dersom alt allikevel skulle gå etter planen blir norske skog neste års store recoverystory med oppgang på et par hundre prosent.
Redigert i dag kl 16:52
triggerhappy10
I dag kl 18:18
504
Jeg tror Drangsland har kontroll. Salgene de siste 10-15% ned er tvangssalg og fond som skal ut koste hva det koste vil. Denne er tilbake på 30 tallet om et par måneder
soroys
I dag kl 18:57
412
Har ikke Drangsland en historie som en relativt ryddig kar? Som har stien sin noenlunde ren?
Han har vært tydelig på at det kommer ikke noen emisjon.
MEN de som hevder å vite at det ikke kommer noen emisjon, de handler heller ikke. Her er det ugler i mosen, og mer til...
Han har vært tydelig på at det kommer ikke noen emisjon.
MEN de som hevder å vite at det ikke kommer noen emisjon, de handler heller ikke. Her er det ugler i mosen, og mer til...
StephanDerrick
I dag kl 21:50
122
Om Drangsland har kontroll vet jeg ikke. Men han har på kurs 20,80 ihvertfall inne et tap på nokså nøyaktig 2/3 av hva han gikk inn med. Mao er tapet 66-67%. Etter så store tap både i % og i nominelle kroner (nær 1 milliard) er det fornuftig å spørre seg om hva han gjør nå eller hva han eventuelt blir tvunget til å gjøre.