NSKOG: En titt på float og shortandel
Nordeas flagging i dag har fått meg til å ta en nærere titt på shortsituasjonen i Norske skog. Her er mine funn basert på tall fra aksjonærlister levert av tekinvestor:
Av ca 68 millioner aksjer på topp 50, (58 eks. NSKOGs egne), eies ca 4 millioner aksjer av 11 aktører som har tradet/solgt i vesentlig grad siste halvår. Alle andre har stort sett sittet i ro eller økt. Det vil si:
Ca float i topp 50, à 58 mill aksjer er 6.5-7%.
Om vi setter lik float i resterende aksjeeiere (27 mill aksjer (1.9 mill) er total float i NSKOG ca 6 mill aksjer! Selvsagt er dette beheftet med betydelig feilmargin, så la meg doble floatanslaget til 12 mill. aksjer (knappe 15%) og antyde en intervall på 6-12 mill aksjer float i NSKOG.
Synlig short er på drøyt 4.3 mill aksjer. Sist DN omtalte NSKOG og shorting i begynnelsen av november, var synlig og skjult short på tilsammen 10%. Det er ingenting som tyder på at det er vesentlig mer eller mindre nå. I så fall må shorten spise opp nærere 10% av selskapets aksjer, over 70% av maks float!! Og dette i tillegg til valueinvestorer som øker, så som Nordea, og mange andre i topp 50 (og undertegnde) er gode eksempler på.
Dette stinker av shortskvis innen rimelig kort tid, eller..?
--
Jeg derpet antall og prosent i Topp 50 i begynnelsen av innlegget mitt :/ Men topp 50 eier ca 65 mill aksjer, som er knappe 69% av selskapet, så resonnementet har ikke store feil uansett, drøye 0,5% avvik i float. Men noen må gjerne dobbeltsjekke igjen :) Jeg mener hovedsaken står seg.
Av ca 68 millioner aksjer på topp 50, (58 eks. NSKOGs egne), eies ca 4 millioner aksjer av 11 aktører som har tradet/solgt i vesentlig grad siste halvår. Alle andre har stort sett sittet i ro eller økt. Det vil si:
Ca float i topp 50, à 58 mill aksjer er 6.5-7%.
Om vi setter lik float i resterende aksjeeiere (27 mill aksjer (1.9 mill) er total float i NSKOG ca 6 mill aksjer! Selvsagt er dette beheftet med betydelig feilmargin, så la meg doble floatanslaget til 12 mill. aksjer (knappe 15%) og antyde en intervall på 6-12 mill aksjer float i NSKOG.
Synlig short er på drøyt 4.3 mill aksjer. Sist DN omtalte NSKOG og shorting i begynnelsen av november, var synlig og skjult short på tilsammen 10%. Det er ingenting som tyder på at det er vesentlig mer eller mindre nå. I så fall må shorten spise opp nærere 10% av selskapets aksjer, over 70% av maks float!! Og dette i tillegg til valueinvestorer som øker, så som Nordea, og mange andre i topp 50 (og undertegnde) er gode eksempler på.
Dette stinker av shortskvis innen rimelig kort tid, eller..?
--
Jeg derpet antall og prosent i Topp 50 i begynnelsen av innlegget mitt :/ Men topp 50 eier ca 65 mill aksjer, som er knappe 69% av selskapet, så resonnementet har ikke store feil uansett, drøye 0,5% avvik i float. Men noen må gjerne dobbeltsjekke igjen :) Jeg mener hovedsaken står seg.
Redigert 10.01.2024 kl 20:52
Du må logge inn for å svare
Itmann
06.11.2024 kl 21:06
6117
Håper på en melding om salg av Boyer eller nedleggelse og salg av eiendelene der. Dette har senere tid vært en negativ post på tallene, har hengt en usikkerhet over den fabrikken lenge. Tror det kunne vært en beslutning som markedet ville tatt postivt imot.
omans
06.11.2024 kl 22:59
5944
Tragisk hele greiene, lite som tyder på oppsving her, annet enn en kan si at det er alltid mørkest før soloppgang.
P.Eksperten
07.11.2024 kl 00:57
5835
Vet det er et temmelig upassende tidspunkt å leke på, men har lyst å spinne litt på innlegg den 31/10 adg redusert kapasitet fra Nordland Papier "NP". Etter det jeg har kommet frem til har NP en total kapasitet på 1,2 mill tonn "kontorpapir"/ubestrøket og antageligvis noe coated. Siden april i år så har leveransevolumene av bla ubestrøket tatt seg opp. Selv om prosentene tidvis har vært høye så ha volumene i tonn fortsatt vært relativt lave. Tror de vil fortsette å øke på fremover. Leveransene av ubestrøket har pr august økt med over 300K tonn ift ifjor. Med en maskin på 280K tonn fra NP nede så er det en forskyvning på 600K tonn til produsentenes fordel. Skogen produserer ikke kontorpapir, mulig litt i Aussie. Hva om Skogen vil ha NP? Betale med cash? Neppe, det har de ikke nok av for øyeblikket. Mer gjeld? Tror finansintuisjoner vil sette foten ned. Alternativet ville vært en rettet emisjon mot UPM-Kymmene. Til gjengjeld måtte det gives rabatt på dagens aksjekurs, og da ville det bli så stor trykking av aksjer at UPM ville tatt kontroll over Skogen. På den annen side så ville NP blitt lettere "omsettelig", m.a.o. istedenfor å bli kjøpt til en fast pris så kan hele selskapet stige i verdi på forventninger. Blir inntektene så gode at en kan kjøpe tilbake aksjer å slette dem så vil det også være positivt for aksjekursen. Hurth newsprint blir vel et konverteringsprosjekt eller en svært langsiktig investor kjøper det som en bigeskjeft til avispapiret tar seg opp igjen.
Redigert 07.11.2024 kl 01:58
thomasb
07.11.2024 kl 14:01
5546
Det er bare å akseptere at NSKOG er frakoblet operation og bakenforliggende verdier en periode. Likevel synes jeg det er interessant å se på forventninger til normal drift fremover - det er det jeg tenker at jeg er investert i. De siste 12 kvartalene har NSKOG skapt en cashflow fra operating activities på samlet mrdnok 4,2 - eller MNOK ca 350 per kvartal. Regner driften fra packaging som cash-nøytral de 7 kvartalene maskinen har vært i virksomhet(selv om den nok er negativ i område MNOK 100-150 samlet for disse kvartalene) - altså er nevnte cash fra publishing. Så har investeringsprogrammet selvsagt slukt dette og en del mer. Hvis vi ser på cashflow fra investeringer i eiendom og maskiner fra før det store omstillingsprogrammet, så lå den kvartalsvis på ca MNOK 120-130. I investeringsperioden har den ligget på ca MNOK 520 per kvartal - har da trukket ut forsikringsoppgjør og rep i den forbindelse. Om denne nå skal normaliseres rundt 120-130, så vil denne virksomheten generere omtrent 220-230 per normalisert kvartal. Cash til utdeling eller nye satsinger på MNOK 8-900 per år(NOK 9-11 per aksje)... I tillegg kommer så driften fra packaging - skal vi tippe at den kan få en cashflow i område MNOK 5-700 i et normalår. Samlet en cashflow(før nye satsinger) på ca MNOK 13-1600 per normalår(NOK 15-19 per aksje)? Tror fortsatt NSKOG kommer til å bli en meget god investering :)
Redigert 07.11.2024 kl 15:32
MortenRT
08.11.2024 kl 09:57
5208
Når du nevner cashflow, mener du free cash flow?
Hvordan kommer du frem til en så høy free cashflow, og hva tenker du investeringsbehovet til NSKOG blir fremover?
Hvordan kommer du frem til en så høy free cashflow, og hva tenker du investeringsbehovet til NSKOG blir fremover?
thomasb
08.11.2024 kl 10:06
5182
Ja, jeg mener generering av fri cashflow per kvartal/år på et grovt nivå før de evt velger annen anvendelse enn å drifte maskinene/anleggene de per nå besitter, med utgangspunkt i selskapets egne tall historisk(fra Q1 2018 - som de legger ut ifm fremleggelse hvert kvartal). Last ned regnearket selv(helt til høyre) og moduler å se hva du kommer frem til: https://www.norskeskog.com/investors/reports-and-presentations/financial-reports
thomasb
08.11.2024 kl 10:20
5144
Investeringsbehovet er begrenset, men over tid må gamle maskiner oppgraderes - men på publishing er det nok ikke aktuelt å investere noe særlig. Derimot vil de nok søke nye lønnsomme prosjekter som er fremtidsrettet mot vekstmarkeder. Pulplinjen i Saugbrugs skal de ta beslutning på innenfor første halvår 2025. Det er nok en svært attraktiv investering, der EK andelen i all hovedsak dekkes opp av forsikringsoppgjør - MNOK 600-650 utløses ved investering i nye maskiner/anlegg i Halden. Markedet på den tiden(løpende cashgenerering per dato) avgjør vel når de er modne for å ta den beslutningen. Jeg kunne tenkt meg at de søkte en løsning der de gjorde dette som en joint venture med Billerud som er svært interessert i bruke penger på dette(siden de benytter ferdigproduktet) og samtidig nå sliter med å få utslippstillatelse for et tilsvarende anlegg de har planlagt sammen med Viken Skog i Hønefoss. En slik konstruksjon(salg av 50% av et slikt anlegg til Billerud) kunne vært en svært god løsning for begge parter - mye billigere investering enn tilsvarende på Hønefoss. Nskog kunne få inn penger fra salg til Billerud, samtidig som de utløser forsikringsoppgjøret. De ville med det bedre i stede for å forverre den finansielle situasjonen om den er stram på dette tidspunktet(fortsatt igangkjøring og negativ EBITDA/cash fra Golbey).
Redigert 08.11.2024 kl 10:21
thomasb
08.11.2024 kl 12:36
4985
Muligheter for bedre driftsmarginer fremover? Det ser i alle fall ut til at massevirkeprisen endelig har snudd ned i Nordeuropa - Skogn importerer nå store andeler av sitt forbruk fra baltikum. Fant denne fra markedsrapportering fra AT Skog - skrevet 1/11:
"Når det gjelder massevirke, har prisene på cellulose vært på rekordhøye nivåer. De siste par månedene har prisene snudd og hatt en nedgang. Dette var dog ikke uventet. Prisene er fremdeles på et høyt nivå, men vi ser at etterspørselen etter massevirke i høst og inn mot vinteren er betraktelig mer lunken enn den var i vår. Prisene på tømmer i Baltikum er som alltid svært volatile, og de siste ukene har de falt svært mye."
Denne er fra Norske Skog Skogn for noen dager siden: Forrige uke satte vi ny rekord for innkjørt virke i løpet av en uke 🚆🚢🚛
Fordelt på syv båter(fra Latvia), syv tog og mange tømmerbiler, ankom hele 38 000m³ tømmer og flis fabrikken på Skogn.
Resirkulert papir har også endelig opplevd en prisnedgang i Europa siste par månedene.
Samlet bør dette kunne bidra til noe bedre marginer i Q4 og fremover enn i Q3. Sammen med evt salg av CO2 kvoter kan dette gi en bedre Q4 rapport enn markedet venter?
"Når det gjelder massevirke, har prisene på cellulose vært på rekordhøye nivåer. De siste par månedene har prisene snudd og hatt en nedgang. Dette var dog ikke uventet. Prisene er fremdeles på et høyt nivå, men vi ser at etterspørselen etter massevirke i høst og inn mot vinteren er betraktelig mer lunken enn den var i vår. Prisene på tømmer i Baltikum er som alltid svært volatile, og de siste ukene har de falt svært mye."
Denne er fra Norske Skog Skogn for noen dager siden: Forrige uke satte vi ny rekord for innkjørt virke i løpet av en uke 🚆🚢🚛
Fordelt på syv båter(fra Latvia), syv tog og mange tømmerbiler, ankom hele 38 000m³ tømmer og flis fabrikken på Skogn.
Resirkulert papir har også endelig opplevd en prisnedgang i Europa siste par månedene.
Samlet bør dette kunne bidra til noe bedre marginer i Q4 og fremover enn i Q3. Sammen med evt salg av CO2 kvoter kan dette gi en bedre Q4 rapport enn markedet venter?
Redigert 08.11.2024 kl 12:45
Itmann
08.11.2024 kl 15:04
4849
Det var gode nyheter.
I tillegg holder energiprisene i Frankrike seg godt over 100 EUR/MWh, så gode priser på overskuddskraft der. Det er vel ca 1 TWh som brukes på Golbey på en normalt år og jeg regner med det er nesten ingen forbruk der de neste månedene.
I tillegg holder energiprisene i Frankrike seg godt over 100 EUR/MWh, så gode priser på overskuddskraft der. Det er vel ca 1 TWh som brukes på Golbey på en normalt år og jeg regner med det er nesten ingen forbruk der de neste månedene.
Tøff
08.11.2024 kl 21:44
4574
Ny artikkel i FA. Jeg har ikke tilgang til innholdet. Kommenter gjerne:
HOLD-ANBEFALING: – Vi synes det er vanskelig å si med sikkerhet at det ikke kommer en emisjon i Norske Skog, sier analytiker Ole-Petter Sjøvold i SpareBank 1 Markets.
HOLD-ANBEFALING: – Vi synes det er vanskelig å si med sikkerhet at det ikke kommer en emisjon i Norske Skog, sier analytiker Ole-Petter Sjøvold i SpareBank 1 Markets.
Itmann
08.11.2024 kl 22:27
4517
Denne kom fra DnB i kveld
Since the Q3 report that showed that Norske Skog is in good shape in difficult markets, the share price is down c40% on apparent concerns that Norske Skog will become financially distressed. However, after scrutinising the balance sheet and the debt payment structure, we believe the situation is under control. With our earnings forecasts largely intact, we have upgraded to BUY (HOLD) and reiterate our NOK32 target price following the recent share price weakness, in our view based on unfounded concerns and misunderstanding.
Since the Q3 report that showed that Norske Skog is in good shape in difficult markets, the share price is down c40% on apparent concerns that Norske Skog will become financially distressed. However, after scrutinising the balance sheet and the debt payment structure, we believe the situation is under control. With our earnings forecasts largely intact, we have upgraded to BUY (HOLD) and reiterate our NOK32 target price following the recent share price weakness, in our view based on unfounded concerns and misunderstanding.
Tøff
08.11.2024 kl 22:49
4478
Det er hyggelig å se at DNB er enig med meg. Jeg har også gransket balansen og kommer fram til det samme.
Itmann
09.11.2024 kl 16:13
4090
FA har mye bra dekning av Skogen om dagen. Det gir veldig mening å bruke et joint venture for å satse på BCTMP i Halden for å få ut de 615 mill av forsikringspengene og sette igang med flere lønnsomme satsninger.
Redigert 09.11.2024 kl 16:24
StephanDerrick
09.11.2024 kl 21:25
3870
Både DNB analysen og Sparebank 1 analysen som vi har fått etter børsslutt i går gir mening.
"Norske Skog er veldig sensitive for ting som ligger utenfor selskapets kontroll, de er tross alt prisgitt råvaremarkeder. Selskapet har en tynn buffer og er samtidig veldig høyt operasjonelt giret. Går det veien for Norske Skog er det en veldig stor oppside", sa Ole-Petter Sjøvold til Finansavisen fredag.
Det er i grunnen essensen.
For egen del blir denne typen risiko for mye lotto slik det ligger an nå.
"Norske Skog er veldig sensitive for ting som ligger utenfor selskapets kontroll, de er tross alt prisgitt råvaremarkeder. Selskapet har en tynn buffer og er samtidig veldig høyt operasjonelt giret. Går det veien for Norske Skog er det en veldig stor oppside", sa Ole-Petter Sjøvold til Finansavisen fredag.
Det er i grunnen essensen.
For egen del blir denne typen risiko for mye lotto slik det ligger an nå.
thomasb
12.11.2024 kl 10:45
3125
Har gjort en simulering av Q4 basert på ny info. Nskog er innrømmet prisøkninger innenfor publishing fra og med Q4 i følge selskapet ifm fremleggelse Q3. Jeg har i snitt øket prisen med 3% mot Q3 tallene. Vi ser at resirk i europa er noe ned fra september og oktober. Vi ser at massevirke er betydelig ned oktober i de baltiske land, og dette sprer seg forsiktig også til Norge. Skogn henter hovedandelen i Latvia slik jeg forstår. Har lagt inn en snitt materialkostreduksjon på 2%. I tillegg har jeg lagt inn salg av CO2 kvoter på MNOK 50 - mer sannsynlig at det blir større salg enn mindre på denne tror jeg. Det var ingen salg i Q3. Alt annet likt. Samlet gir dette en økning i EBITDA til MNOK 260 og en EPS marginalt positivt (0,25). DNB som nå anbefaler kjøp ligger inne med en EPS negativt på litt over NOK 1.
Redigert 12.11.2024 kl 10:46
soroys
12.11.2024 kl 11:06
3082
Konsensus pr 23.10 sier EBITDA 107MNOK, så la oss håpe du får rett. Skogn melder om rekordmottak av latvisk tømmer til hyggelige priser, så det må jo slå positivt ut før eller senere.
Itmann
12.11.2024 kl 19:12
2818
Her trengs det mye papir. Noen som vet om Norske Skog produserer denne type papir?
https://www.theguardian.com/world/2024/nov/11/german-paper-industry-denies-claims-paper-shortage-could-hinder-election
https://www.theguardian.com/world/2024/nov/11/german-paper-industry-denies-claims-paper-shortage-could-hinder-election
thomasb
15.11.2024 kl 09:23
2361
Kan anbefale en titt på Norske Skog Golbey sin FB side og se siste video fra ombyggingsprosjektet. Legger merke til at det aller meste av rør og ledninger ser ut til å være koblet på :) Legger også merke til at stilaser som på tidligere bilder har stått rundt maskiner nå er plukket ned og tilsvarende at et stort uteareals nå er fyllt opp med råvarer(resirk papir) - der det på tidligere visninger ikke var noe. Ferdigvarelageret ser ferdig ut og testes med maskiner som rører på seg og fungerer :) Ser ut til at de forbereder oppstart av en containerboardfabrikk der nede.
soroys
15.11.2024 kl 09:57
2304
Et godt poeng, thomasb. At de legger ut denne videoen 12. november er en godt signal ifht. at de er i rute med ferdigstillelse og oppstart. Ting kan naturligvis skje i siste fase av testing, men jeg tar i allefall dette som et tegn på at fremdriften mot oppstart er som den skal være. Hvis ikke, så hadde de nok ikke lagt ut denne nå.
thomasb
19.11.2024 kl 09:01
1914
Nok en mindre papirfabrikk legger inn årene - 55´tpy ut av det franske markedet. Mange mindre markedshendelser bidrar til at det fundamentale i Europa tar skritt i riktig retning for tiden. Legger til rette for mindre kamp om råvarer - resirk, tømmer og pulp viser nå nedadgående priser. Avgjørende for å gå mot normalitet i marginbildet for NSKOG sine virksomhetsområder. https://www.euwid-paper.com/news/companies/french-specialty-paper-producer-stenpa-in-liquidation-181124/
Itmann
20.11.2024 kl 08:16
1669
Songa Capital, altså Arne Blystad, kjøpt 500000 aksjer til verdi ca 11 mill. Veldig interessant
thomasb
20.11.2024 kl 09:41
1542
"Another steep drop for ordinary recovered paper grades on German market".
"The downward price trend continued in November on the German recovered paper market. The ordinary grades mixed paper and supermarket paper and board once again saw considerable mark-downs of €15-20/t in most cases. Stable to slightly declining prices were usually reported for sorted graphic paper for deinking and for the medium and higher grades." EUWID 18/11
"The downward price trend continued in November on the German recovered paper market. The ordinary grades mixed paper and supermarket paper and board once again saw considerable mark-downs of €15-20/t in most cases. Stable to slightly declining prices were usually reported for sorted graphic paper for deinking and for the medium and higher grades." EUWID 18/11
thomasb
20.11.2024 kl 12:33
1375
Nye meldinger som bekrefter at råvaresiden - resirk papir/containerboard i Europa - endelig er på vei ned mot mer normale nivåer etter en lang periode på svært høyt nivå. Viktig for å bygge mer normaliserte marginer i bransjen fremover, og for NSKOG bidrar det til økt lønnsomhet for Bruck og Golbey. Det skrives om økte nedetid for en del anlegg i Europa, som bidrar til redusert etterspørsel - og det er naturlig med de marginale tilstandene markedet opplever - en del gamle anlegg taper penger på å opprettholde produksjon i dagens marked og det kan de jo ikke drive med over tid. Det har også vært uforutsette problemer på flere anlegg som har krevd vedlikehold/produksjonsstans. Her nytt fra Italia i dag(EUWID):
"Conditions on Italy’s recovered paper market have not improved in November, and it does not look as if the year’s end will bring a turnaround. Demand is anything but brisk in Italy. Exports to Asia were able to make up for soft domestic sales in part, but these sales were not enough to stave off price cuts.
Italian prices for ordinary recovered paper grades suffered a major setback in November. Deinking grades, especially magazines, became a little cheaper, too. Significant price cuts were now surfacing for high recovered paper grades, as well.
The mood on the market was downbeat in November. Prices for ordinary recovered paper grades have been trending lower for several months now but had only fallen marginally. This month brought more substantial price cuts."
"Conditions on Italy’s recovered paper market have not improved in November, and it does not look as if the year’s end will bring a turnaround. Demand is anything but brisk in Italy. Exports to Asia were able to make up for soft domestic sales in part, but these sales were not enough to stave off price cuts.
Italian prices for ordinary recovered paper grades suffered a major setback in November. Deinking grades, especially magazines, became a little cheaper, too. Significant price cuts were now surfacing for high recovered paper grades, as well.
The mood on the market was downbeat in November. Prices for ordinary recovered paper grades have been trending lower for several months now but had only fallen marginally. This month brought more substantial price cuts."
Redigert 20.11.2024 kl 12:34
habbu
20.11.2024 kl 13:30
1269
Tenk at det er over 5M aksjer som skal dekkes inn. Med tanke på at nesten alt salg i den siste perioden er short salg og kjøp (falsk volum) - kan det bli fryktelig interessant når spiralen setter fart her. Når vi får klarsignalet fra Goldby - som jeg tror er rett rundt hjørnet og på positive tall ved neste kvartalsfremleggelse tror jeg at dette kan bli en meget fin reise - MYE positive triggere i horisonten dersom man ser litt lengre frem enn kun årskiftet. Nedsiden er veldig liten og jeg er fullastet :D
Merlin
20.11.2024 kl 16:19
1080
"Det skrives om økte nedetid for en del anlegg i Europa, som bidrar til redusert etterspørsel"
Det gjelder selvfølgelig ikke bare på innkjøpssiden, men også på salgssiden. Rally i Skogen er lett overdrevet og muligens overoptimistisk?
Det gjelder selvfølgelig ikke bare på innkjøpssiden, men også på salgssiden. Rally i Skogen er lett overdrevet og muligens overoptimistisk?
grei
20.11.2024 kl 21:18
869
Prisen på returpapir har sunket med 130 kr/t siste mnd. For Brück alene vil det med full produksjon bety 500.000 bedret margin pr uke. Hvis salgsprisene ikke kommer under press er dette et steg i riktig retning.
thomasb
I går kl 10:13
621
Du har selvsagt rett i at etterspørselen etter grafisk papir er svak og nedadgående. Det som dog har vært spesielt over en god periode er at nedadgående marked og prispress på papir parallelt har opplevd svært høy pris på returpapir. Det er selvsagt helt unaturlig, og ser nå ut til å gå mot normalisering igjen. Gitt like utpriser betyr dette selvsagt bedre marginer for papirproduksjonen. Det har ikke blitt rapportert prisnedgang på papirprodukter på ganske lenge. NSKOG hevdet motsatt at de har fått aksept for prisøkning på grafisk papir fra start på Q4. Det som også er viktig å legge merke til er at NSKOG ikke har levert mer grafisk papir enn i Q3 24 siden Q4 22. Det skyldes ikke raset på Saugbrugs, som jo først skjedde i Q2 23. NSKOG tar altså betydelig markedsandeler i et nedadgående marked, og vi vet at UPM stengte to store grafiske maskiner nylig som gir mindre press i dette markedet en periode. Dagens prising av skogen handler først og fremst om uro rundt finansiering. I den sammenheng er det jo svært viktig å vurdere om selskapet viser evne til selvfinansiering eller ikke over oppstarten av Golbey. Økte marginer som følge av noe høyere snittpriser og kraftig nedadgående pris på viktigste råvarepris(OCC) og noe nedadgående pris også på massevirke, øker ytterligere driftsøkonomien over denne perioden. Bør bidra til mindre uro rundt selvfinansiering og dermed mindre trykk fra shorterne. På multipler må Skogen prises 80-400% opp for å utligne andre aktørers multippelprising - som opererer i samme svake marked. Jeg tror ikke en slik ubalanse vil vedvarer over tid om uroen rundt finansiering(og oppstart av Golbey) tar slutt.
Redigert i går kl 11:35
thomasb
I dag kl 08:19
289
PCA, en av de store i USA annonserte onsdag ny prisøkning som utgjør et betydelig løft på ca 11-12% i USA, og går med det foran markedet. Nå er det mange som venter å se at dette brer seg ut til også resten av markedet. PCA kjører for fullt, mens det er ledig kapasitet ellers i markedet. Om prisøkningen smitter over til Europa er usikkert, men det flyttes en del tonnasje mellom disse kontinentene - så noe koordinerte er de.
"Packaging Corporation of America on Wednesday announced increases of $70 per ton for linerboard and $90 per ton for medium that will take effect Jan. 1, analysts reported. Now, analysts are raising questions about whether the timing is optimal and whether other major board producers will follow suit. "
"Packaging Corporation of America on Wednesday announced increases of $70 per ton for linerboard and $90 per ton for medium that will take effect Jan. 1, analysts reported. Now, analysts are raising questions about whether the timing is optimal and whether other major board producers will follow suit. "
Redigert i dag kl 08:28
P.Eksperten
I dag kl 09:26
202
At det er redusert pris på returkartong betyr nødvendigvis ikke at det bare blir rimeligere råvarer for kartongprodusentene. Kan bety at det ikke er noe særlig drag for tiden for kartongprodusentene i Europa.