NSKOG: En titt på float og shortandel

Eventyrer
NSKOG 10.01.2024 kl 16:45 147442

Nordeas flagging i dag har fått meg til å ta en nærere titt på shortsituasjonen i Norske skog. Her er mine funn basert på tall fra aksjonærlister levert av tekinvestor:

Av ca 68 millioner aksjer på topp 50, (58 eks. NSKOGs egne), eies ca 4 millioner aksjer av 11 aktører som har tradet/solgt i vesentlig grad siste halvår. Alle andre har stort sett sittet i ro eller økt. Det vil si:
Ca float i topp 50, à 58 mill aksjer er 6.5-7%.

Om vi setter lik float i resterende aksjeeiere (27 mill aksjer (1.9 mill) er total float i NSKOG ca 6 mill aksjer! Selvsagt er dette beheftet med betydelig feilmargin, så la meg doble floatanslaget til 12 mill. aksjer (knappe 15%) og antyde en intervall på 6-12 mill aksjer float i NSKOG.

Synlig short er på drøyt 4.3 mill aksjer. Sist DN omtalte NSKOG og shorting i begynnelsen av november, var synlig og skjult short på tilsammen 10%. Det er ingenting som tyder på at det er vesentlig mer eller mindre nå. I så fall må shorten spise opp nærere 10% av selskapets aksjer, over 70% av maks float!! Og dette i tillegg til valueinvestorer som øker, så som Nordea, og mange andre i topp 50 (og undertegnde) er gode eksempler på.

Dette stinker av shortskvis innen rimelig kort tid, eller..?

--
Jeg derpet antall og prosent i Topp 50 i begynnelsen av innlegget mitt :/ Men topp 50 eier ca 65 mill aksjer, som er knappe 69% av selskapet, så resonnementet har ikke store feil uansett, drøye 0,5% avvik i float. Men noen må gjerne dobbeltsjekke igjen :) Jeg mener hovedsaken står seg.
Redigert 10.01.2024 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
thomasb
17.12.2024 kl 10:10 1605

Om igangkjøring på Golbey går fint, og tallene tar bort muligheten for ytterligere emisjon-spekulasjoner er sjansen for å bli en rakett utover i 25 veldig stor. Skal den tilbake mot bransjemultipler er oppsiden enorm.
Redigert 17.12.2024 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
thomasb
18.12.2024 kl 09:02 1359

Mer om de nedadgående råvareprisene i europa(resirk). Det skrives om mye nedetid på an del anlegg(flere har jo lagt ned i starten av fjerde kvartal) som årsak til svak etterspørsel etter resirk. Det forventes at nedadgående råvarepriser bunner ut i januar/februar, og at utnyttelsesgraden av papir/emballasjemaskinene igjen når høye nivåer: https://www.euwid-paper.com/news/markets/european-recovered-paper-markets-face-continued-pressure-in-december-171224/

Mitt inntrykk er at Bruck og Skogn har drevet på høy kapasitet i perioden, men har ikke fanget opp noen informasjon om temaet ved Saugbrug eller Golbey.
Tøff
18.12.2024 kl 12:45 1226

18.12.2024 08:24:34
STORA ENSO: TAR NEDSKRIVNING PÅ EUR 724M I 4.KV 2024
Oslo (Infront TDN Direkt): Stora Enso vil ta en nedskrivning på rundt 724 millioner euro i fjerde kvartal 2024.
Det fremgår av en melding onsdag.
Det foretas nedskrivninger av goodwill innenfor flere av Stora Ensos divisjoner, hvorav størstedelen skjer innenfor Packaging Solutions.
Inkludert en estimert positiv skatteeffekt på 56 millioner kroner, forventes det samlede nettoresultatet å bli negativt påvirket med 668 millioner euro.
Nedskrivningen påvirker ikke Stora Ensos guiding for justert driftsresultat for helåret 2024.

Junaid Razak finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

thomasb
18.12.2024 kl 12:57 1203

Enda mer om nedadgående resirkpriser: https://www.euwid-recycling.com/news/markets/recovered-paper-prices-continue-to-fall-in-france-italy-and-the-uk-171224/

Det kan ikke være tvil om at vi kan forvente noe bedre realiserte marginer hos Bruck(begge maskiner) og Golbey(publishing + innkjøpt lager for igangsetting av containerboard) i q4 kontra q3. Det er også å forvente at Skogn har profitere på prisnedgangen på massevirke fra baltikum fra q3 til q4. I q3 utgjorde cost of materials 64,8%, som er det høyeste av alle kvartalene tilgjengelig fra NSKOG siste rapportering (fra q1 2018). Snitt er 58,5 i denne perioden. Hadde cost of materials i q3 vært på snittet ville denne faktoren gitt en EBITDA forbedring for kvartalet lik MNOK 180. I tillegg er det altså snakk om prisøkning på publishing innrømmet fra og med Q4. Skal ikke begi meg inn på å kvantifisere samlet hva vi kan forvente - men en bedring fra Q3 har jeg god tro på. En ukjent faktor er tonnasje levert fra de ulike fabrikkene - mye tyder på høy aktivitet på Skogn("aldri mottat mer råvarer på en uke...") og Bruck("ny rekord i leveranser på en dag..."), så får vi se hvordan det går i Halden og med Golbey sin avispapirmaskin.

I tillegg til nevnte er det å forvente salg av CO2 kvoter i Q4, som det ikke ble solgt noe av i Q3.

Samlet sett håper jeg faktorene over gir et q4 som blir så pass bra mot q3 at emisjonsdiskusjonen kan legges død. Hvis så skjer, vil vi nok også få et rykk i kursen.
Tøff
19.12.2024 kl 16:17 966

19.12.2024 06:16:21
NSKOG: NORSKE SKOG SKOGN HAR INNGÅTT KRAFTAVTALE MED STATKRAFT
Oslo (Infront TDN Direkt): Statkraft og Norske Skog Skogn har inngått en treårig industrikraftavtale om levering av rundt 1 TWh (40 MW) i perioden 2027-2029 til selskapets papirfabrikk på Skogn i Nord-Trøndelag, ifølge en melding onsdag.
Sammen med tidligere kontrakter, sikrer avtalen store deler av fabrikkens kraftforsyning på konkurransedyktige vilkår ut 2030, opplyses det.
-Vi er godt fornøyde med denne avtalen, som vil gi fabrikken på Skogn en stabil og betydelig kraftforsyning til forutsigbare priser frem i tid. I NO3 er det fordelaktige kraftpriser i forhold til Sør-Norge. Avtalen bidrar til å sikre arbeidsplasser og konkurransekraften til Skogn samt være viktig for skognæringen i Midt-Norge, sier Geir Drangsland, konsernsjef i Norske Skog og styreleder i Norske Skog Skogn AS.

TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

thomasb
30.12.2024 kl 12:47 361

Det er mange som forventer et stramt fibermarked i Europafremover. Hovedårsak er mangelen på tømmer og pulp fra Russland. Leste en interessant analyse om verdenshansdelen med tømmer, pulp og resirk papp/papir. Den viser n til at det nå er etablert nye strømmer som stabiliserer seg og får konsekvenser rundt i verden. Tømmer og spesielt pulp går nå i store mengder fra Russland til spesielt Kina og noe India. En interessant konsekvens av dette er at det nå etableres stort overskudd av resirk i USA, og at det vises til muligheter for at dette også kan skje i Europa. Årsak er at begge markeder importerer mye papp fra kina og østen og returnerer ganske mye resirk til spesielt Kina. Kina er visstnok ikke lenger interessert i dette, da de mottar billig fresh fiber fra Russland. Dermed endrer markedene for resirk seg globalt. Dette kan føre til bedre resirk priser i Europa enn forventet. En fordel for totalbalansen av fiber i Europa, men fresh fiber i Europa endres mindre enn resirk. Golbey og Bruck kommer nok best ut av NSKOG sine anlegg om dette blir fremtiden.