ZENITH 2024

JobPeterson
ZENA 11.01.2024 kl 11:14 200516

Dette er en fortsettelse av forrige chat-forum.
birol
20.12.2024 kl 13:08 2485

Siterer tweet med unntak av parantes: Their (Etter min mening mener Lady ,Tunisia) proposal of $120 million, spread over eight years in installments, was unequivocally dismissed. However, after losing the first arbitration the pressure is on them to come to save money with an amicable settlement. Stay tuned...🚀#zenithenergy
Mdg1
20.12.2024 kl 13:18 2474

Eller Their -> meaning Zenith? Om Tunisia har tilbudt 1,3 mrd over 8 år så er jo kursen i dag helt feil. Selskapet er jo priset til 130 mill og har allerede vunnet 100 mill som snart er på konto
Redigert 20.12.2024 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
Aldara
20.12.2024 kl 13:23 2475

Vi trenger noe forløsende som gjør at kursen skyter fart!
En bekreftelse fra 3.part vedr at Tunisia ønsker å settle utenfor court hadde vært bullsEYE..
birol
20.12.2024 kl 13:26 2463

However, after losing the first arbitration the pressure is on them to come to save money with an amicable settlement. Stay tuned...🚀#zenithenergy

Dette gjelder jo Tunisia? det er jo dem som tapte igår. og Lady sier det er dem som må komme med nytt offer. 120M var første settlement, men taper de så taper de 630M til mtp 10 allerede er tapt.
birol
20.12.2024 kl 13:28 2506

forøvrig ser du videoen som nylig er sluppet ut av Andrea så sier han klart å tydelig det er TUNISIA som må komme med et godt forslag, og at Zenith er veldig fonrøyd med å gå videre med rettsaker.
Fundam1talist
20.12.2024 kl 13:46 2431

AC sier i en video på YouTube at det er Tunisia som må komme til dem med et tilbud, så dette ryktet baserer seg på Tunisia som har lagt 120MUSD på bordet, men at selskapet har takket nei.
Redigert 20.12.2024 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
Mdg1
20.12.2024 kl 16:11 2197

Han sier vel også at han mer eller mindre garanterer seier i neste sak på 130m$. Med gode kort i siste sak også så tipper jeg vi skal se over 3 mrd på bordet før AC takker ja
Barneskirenn
20.12.2024 kl 16:15 2194

De har nok en god sak! Hvis de bare aksepterer 1/3 av kravet, vil det være 6kr pr aksje... helt enorm uttelling!
Vil være en stor revansje for AC.
Jotun71
20.12.2024 kl 20:00 1956

jeg er så glad at jeg har fått snittet ned til 63øre. Jeg har alltid hatt troa. Litt sta kanskje :-) Hold på aksjene fremover. God helg.
BMU
I går kl 00:55 1729

I think this time is for reel, he has ben through sum cain of renaissance as much as I haw noticed in the last 4 years.
And I think that's because of us mainly. We haven't exactly been particularly nice and understanding in recent years. In order to truly understand someone, you have to put yourself in their shoes.
TheLondonOiler
I dag kl 15:48 1028

I recall the intense criticism and personal attacks directed at AC, yet the significant efforts and strategic work carried out behind the scenes during the COVID period were largely unacknowledged. The results of his dedication should now be evident in the company's share price. How many individuals do we know who can transform a small $10 million company into one with $600 million in value, especially in a challenging and corruption-prone environment like Tunisia?
Herman*
I dag kl 16:07 995

Are you not getting a little ahead of yourself? 600 mill value is just a theoretical exercise with very little realism. I have takeb a position in Zenith, and I would be over the moon if the market cap ever reaches 150 mill. As for AC deserving credit: Argentina: failure. Norway: Failure. Nigeria: failure. Congo: failure. Kazhakstan: failure. West Africa: failure. Jemen: failure. Other: failure. Tunisia: Limited success but with good reason. Italy: very limited success.
Redigert i dag kl 16:24 Du må logge inn for å svare
Blientotre
I dag kl 16:50 922

Jeg kjenner ikke tida med Argentina, Nigeria og Congo.
Men:

I Jemen eskalerte det til stor krig etter de startet å forhandle, der det var lurt av AC og avslutte prosjektet.

Kazhakstan tror jeg ble avsluttet for kontoen var tom.
Så har vi heller ikke fått noen ny informasjon fra der - kanskje er prosjektet fremdeles på vent.

Italia har faktisk vært en suksess der anlegget deres har produsert kontunerlig og i tillegg økt i produksjon. Det er selvfølgelig ikke noen store tall det er snakk om. Men prosjektet har vært stabilt.

Benin var også lurt å holde seg unna - da anlegget var veldig gammelt og trenger enorme summer for å vedlikeholde og starte.
Fluefiskeren
I dag kl 17:55 813

Var det ikke snakk om Sør-Sudan også? På linje med Jemen.
Redigert i dag kl 17:55 Du må logge inn for å svare
Herman*
I dag kl 18:09 783

I USA har de vel ikke hatt noe særlig likviditet tilgjengelig til å gjøre så mye? Har ikke lest meg opp på hele den historien, men mener å huske at de kjøpte et børsnotert skall som de skal bruke etterhvert.
Tobias
I dag kl 18:28 743

Hvorfor bruke så mye tid på tidligere dårlige investeringer til Zena?

Zena caset er vel ganske enkelt nå. Enten taper eller så vinner de arbitasjesakene i 2025 (februar).
Sannsynligheten for et godt resultat i arbitasjesakene ( eller forlik) har økt betydelig etter siste vunnet sak.
Har man tro på en positiv utgang så er "risk reward" veldig god.

Jeg har kun investert i Zena ut i fra det.
Fin kjøpsmulighet dette.
Aldara
I dag kl 18:49 696

Hvor stor mener dere muligheten er for at tunisiske myndigheter nå "slenger inn" et forslag om forlik på 3,4 eller 5 kroner?
De har en dårlig case og tiden løper fra dem! Beløpet forrentes med en eventyrlig fart! Da gjelder det jo å kjøpe NÅ siden et "bud" praktisk talt kan falle inn når som helst!? Er dette helt galt tenkt? I det øyeblikk det kringkastes at de vil fex betale forlik på 4 kroner så vl aksjen være verdt nettopp det: 4 kroner! En multi100% dobling over natten! Dette er faktisk mulig nå! Derfor hadde jeg ALDRI i denne verden solgt nettopp nå!!
Herman*
I dag kl 18:53 680

Hvorfor sier du februar? Saken avsluttes i feb men dommen publiseres vel til sommeren?
Tobias
I dag kl 18:55 676

Det er denne vurdering alle bør ta nå.
Har man tro på en positiv utgang i arbitasjesakene så er dette en god investeringsmulighet.

Så enkelt er det.
Tobias
I dag kl 19:02 657

Det er riktig at dommen publiseres til sommeren.
Et forlik før den tid er vel også en stor sannsynlighet.
Herman*
I dag kl 19:12 622

Etter min mening er det ikke korrekt. Om det inngås et forlik som tilsvarer 3-4 kroner per aksje, vil ikke kursen gå fullt så høyt. Årsaken til det er at Zenith har en lang track record for å ødelegge aksjonærverdier, ikke skape dem. Et annet selskap som f eks får tilført to milliarder, vil kunne bruke disse til å skape ytterligere noen milliarder.
Tobias
I dag kl 19:14 615

Det er en større risiko å stå uten aksjer i Zena hvis det meldes om forlik i sakene.
Strategien til AC er det vel ingen som har kontroll på hvis det kommer et nytt tilbud fra myndighetene i Tunisia.

Forventningene til positivt utfall arbitasjesakene eller forlik vil gjøre Zena til en nyttårsrakett.
Blientotre
I dag kl 19:51 530

Får vi et forlik på 1,5milliarder kroner kan det regnes ut til ca 4kr på aksjeverdien. Ryktene sier at 1,5milliarder i forlik er avslått - og det tror jeg på. Her må Tunisia minst gi over halve kravet for at AC vil begynne å tenke på forlik.

Får vi halve kravet som er 3 milliarder så utgjør det ca. 8kr pr aksje.

Det kan fort være et tilbud Tunisia må bite i seg og gå for skal de prøve å komme seg billigst mulig i fra saken.

Et annet senario kan være feks 2-3milliarder og tildelt nye og gamle felt som vil gi Zenith kjapp cashflow og saftig kapital.
Redigert i dag kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Herman*
I dag kl 19:59 499

Dette er dessverre ikke korrekt. Ledelsen har bevilget seg en enorm mengde warrants, og uten at jeg får regnet eksakt på det, tror jeg det er ca 3 kroner fullt utvannet. Ryktene sier at de takket nei til 120 mill dollar over 8 år. Det er vel i overkant av 1.3 milliarder. Ikke meningen å være en kverulant, men vi er ikke tjent med å legge frem oppblåste tall.
jantt
I dag kl 20:00 495

Jeg tror også på forlig hvis det er rigtigt at et forslag fra Tunesien er afslået. Melding kan komme som lyn fra klar himmel. Det kan være om en uge eller en måned. Tror ihvertfald inden 25/2 hvor anden afgørselse er sat til. Hvorfor der så bliver solgt aktier til kurser under 1 nkr undrer mig. Efter at have vundet første sag kan jeg ikke se at det ikke skulle gå i Zenith vej med anden afgørelse.
Blientotre
I dag kl 20:12 464

Ja, du har rett. Eller nærmere 1.35 milliarder NOK.
Så har jeg ikke regnet med warrents, for de er fremdeles ikke innfridd. Som vil gi 3,7kr på aksjen.
Tobias
I dag kl 20:16 445

Fint om du viser hvordan du har regnet ut 3 kroner fullt utvannet.
Ellers blir det bare et tall som man ikke kan forholde seg til.
Blientotre
I dag kl 20:18 436

Jeg tror rett og slett dette til nå har gått litt under radaren for folk flest i markedet. De med kapital ser på Zenith som en bløff og for lite selskap til at de har aksjen som et alternativ.

Jeg har flere bekjente som har god kapital på børs som bare ler og overser det som nå foregår i Zenith.

Så jeg blir ikke sjokkert om det i morgen eller innen januar bare skyter i været med flere 100% på en dag.

Blientotre
I dag kl 20:25 412

Casen er relativt stor og godt informert utenfor Norge også, så det kan fort komme store kjøp fra aksjonærer utenfor Norges grenser.
Herman*
I dag kl 20:26 409

Det er ca 370 mill aksjer i selskapet i dag. De bevilget seg nylig 95 millioner warrents. Jeg vet ikke hvor mange warrents som er utstedt tidligere, men la oss si 40 mill. (Noen som vet?) Om jeg ikke er langt unna, så blir det totalt 505 mill aksjer. Et forlik på 1.5 milliarder tilsvarer da 2.97 kroner per aksje.
Blientotre
I dag kl 20:46 353

Det var nytt for meg at det finnes flere warrents.
Jeg vet kun om de 95 mill. Som da gir 461 millioner aksjer.
Da det fra før er 366 millioner aksjer.
Som da gir 3,2kr per aksje.

Men her kan vi uansett sitte frem og tilbake så lenge vi vil - poenget er jo at om det er 3 eller 4kr så er det en enorm opptur.
Utenom dette er det jo også ufattelige mange andre faktorer som kan spille inn på kursen.
Herman*
I dag kl 20:54 322

Hva med alle de warrents/opsjoner som er tildelt tidligere? Noen kan opplyse oss om det etterhvert.
Redigert i dag kl 21:00 Du må logge inn for å svare
Tobias
I dag kl 20:57 303

Det blir litt merkelig at vi bruker 1,5 mrd som utgangspunkt for dommen/forlik når det hevdes at Zena har sagt nei til et bud på 1,354 mrd.
futureistoday
I dag kl 20:59 293

Opsjoner blir gitt til og kjøpes ut innen ett visst tidsrom. Alle andre opsjoner er utgått
Herman*
I dag kl 21:02 286

Det var over 8 år. Hvem gidder å vente 8 år på en erstatning…Men du har rett, det endelige beløpet kan bli høyere enten ved et forlik eller ved å stå løpet ut.
Redigert i dag kl 21:03 Du må logge inn for å svare
Herman*
I dag kl 21:04 283

Takk, håper du har rett i at warrents/opsjoner har løpt ut.