ZENITH 2024

JobPeterson
ZENA 11.01.2024 kl 11:14 207011

Dette er en fortsettelse av forrige chat-forum.
Jotun71
I går kl 17:58 736

hei jantt. Hadde snitt på 106øre ca ved Tilapia bad new og har snittet jevnt og trutt ned. Angrer ikke på det. Har du snittet ned?
jantt
I går kl 18:12 701

Ikke snittet meget ned da jeg iforvejen var næsten all-in, men er da kommet ned fra omkring 1,30 til nu ca 0,95.
Jotun71
I går kl 18:38 637

ok, har en del mindre aksjer enn deg. Snart 600.000. Spennende tider. Selv om vi Zena folk har hatt mange tunge dager.
JanH
I går kl 21:44 483

Jeg vurderer denne i morgen, for første gang. Den har gått mye nå da; vil det være for sent for å få med en stor oppgang ?
Herman*
I går kl 21:53 445

De har rettet krav på ca 6 milliarder kroner mot Tunisia, så spørs det hva de ender opp med til slutt. Det ryktes at de har takket nei til et tilbud om ca 1.3 milliarder over 8 år, og det er vanskelig å vite hvor de ender opp. Oppsiden er veldig stor fra dagens aksjekurs, men la ikke noen fortelle deg at det er tilnærmet 0 risiko.
Redigert i går kl 21:54 Du må logge inn for å svare
futureistoday
I går kl 21:56 428

Oppgangen har vel strengt tatt ikke startet, skal man regne seg ut ett helt plausibelt scenario så er vel 8 ish kroner ved forlik eller 15 ++ ved full pott i begge saker. Jeg forventer at den starter på minimum 0,60 imorgen kanskje mye høyere også.
JanH
I går kl 22:01 399

Hva har skjedd de siste jule dagene ? Er det dette ryktet med erstatning som kom i jula? Ned-diskonter 1,3 milliarder på 8 år, det tilsvarer vel et årlig utbytte på 60 øre eller noe? Ja, denne kan være en fin aksje å gå inn i.
futureistoday
I går kl 22:14 334

De fikk gjennomslag som det sang etter i første voldgiftskravet sitt (icc1) på 9,7 mill USD (110 mill nok) neste icc (Icc2) er på 130 mill USD (1,5 milliard NOK) som skal ha siste omgang i februar før resultat, resultat sko fremlegges i sommeren 2025, og siste kravet er icsid som er på 503 mill USD ca 5,5 milliarder NOK. Det går rykter (som viser seg og være troverdige skal man følge track recorden) at Tunisia har forsøkt med ett forlik som ble takket nei til, i tillegg til at de har sparket sine rettslige forsvarere for tredje gang pga de får beskjed de har en tapt sak. Igjen så er dette rykter, men sålangt så er det grunn til og tro det er hold i dem. Jeg tror det blir en bratt opptur fra der vi er idag, og håper på melding om forlik ila januar.
Herman*
I går kl 22:21 304

Tror det er høyst usannsynlig at de vil akseptere å fordele erstatningen over 8 år. Det er ikke riktig at Zenith skal være bank for Tunisia. Det som er mer sannsynlig er at Tunisia vil hevde de ikke kan betale mer enn x i cash, og at Etap må gi noen eierandeler til Zenith. Her kan de jo komme godt ut av det med assets som både produserer og har exploration oppside. Fordelen her er at disse eierandelene i stor grad har utenlandske operatører og majoritetseiere. (Om jeg ikke husker feil). Med utvikling av egne felt, eierandeler i andre felt og mye cash, burde fremtiden til Zenith rent teoretisk se lys ut.