Informasjonskrig Nordic Mining - På tide med motoffensiv!

Carbo
NOM 22.01.2024 kl 13:38 4652

I lang tid har Nom vært rammet av at Naturvernforbundet bruker media som verktøy til å svartmale og villede folk til å tro at Engebøprosjektet er en naturkatastrofe av dimensjoner. Naturvernforbundet har gjort et formidabelt stykke arbeid og har langt på vei lyktes med å få folk til å tro at livet i Førdefjorden nå skal ofres til fordel for dumping av 170M tonn tildels uutnyttet avgangsmasse.

For det første mener jeg grensen er nådd for hva som kan tolereres fra Naturvernforbundet!
Det ser ikke ut som de har grenser for virkemidler som kan benyttes, enten det gjelder direkte feilinformasjon eller bruk av tolkninger som formidles som etablerte sannheter.
For meg virker det som at Engebøprosjektet skal stoppes for enhver pris, selv om det går på bekostning av hva som er fakta.

For det andre mener jeg at informasjonen som formidles til media fra Naturvernforbundet, tildels kommer fra kilder med interessekonflikter som sammenblander naturvern og forretningsmessige interesser til selskapet AMR.
AMR krever som kjent rettighetene ett av mineralene som Nom har fått tildelt fra staten på Vevring siden.

Det er nå på tide at det settes ned et utvalg som aktivt arbeider for å ivareta Nom`s og mineralnæringens renomme! Hvor er Norsk Bergindustri som skal ivareta sine medlemmer i bransjen? De skriver at «…økt forståelse for bergindustriens samfunnsrolle er blant våre viktigste arbeidsoppgaver».
Spesielt har de et ansvar for faktaformidling ved en tilspisset konflikt mellom egne medlemmer. Ikke en lyd å høre fra dem mens Naturvernforbundet til stadighet får spaltelass i media til å spre ensidig misvisende informasjon om Engebøprosjektet. Media har et stort ansvar i sin formidling og det er nå på tide at et utvalg går gjennom publiserte artikler og vurderer disse opp mot fakta.
Det er åpenbart at resultatet av en slik gjennomgang vil være grunnlag for saker som kan og bør meldes til PFU.

Oppfordring til dere som leser dette:

Lag en e-post og kopier inn teksten over.
Send til:

ah@norskbergindustri.no


Slettet bruker
22.01.2024 kl 13:58 4602

Melding sendt
Ransen
22.01.2024 kl 14:12 4552

Helt enig i det du skriver. Tror egentlig at norsk bergindustri bare ignorerer all dumskapen som hagler fra miljøværnerne og journalistene.
De som taper er dem som tror på naturvernerne og selger.
Lite vet dem at denne type gruvedrift er svært sentral i det grønne skiftet.
For min egen del så skal bare miljøpampene stikke så mange kjepper i hjulene for ny og grønnere industri at vi kan produsere olje og gass i ro og fred de neste 100 år.
Heldigvis er driften i Engbøfjellet såpass gjennomanalysert og i tiden at selv rettsapparatet må hensynta dette..
speculator
22.01.2024 kl 15:08 4447

Melding sendt.
hgsd33
22.01.2024 kl 15:11 4429

Melding sendt.
Carbo
22.01.2024 kl 15:55 4325

Enig i at Norsk Bergindustri bare ignorerer dumskapen.
Men, det er ikke bra at Naturvernforbundet får drive opplysningskampanjer med uriktig unformasjon gjennom media.
Her mener jeg Norsk Bergindustri har en plikt med å korrigere informasjonen for å få fram fakta til opinionen.

longterm
22.01.2024 kl 17:01 4209

Vet ikke hvor mye vi skal skylde på naturvernorganisasjonene. Selvsagt er det ugreit at de ikke går av veien for å benytte uriktige påstander. Men det som virkelig er alvorlig, er at det åpenbart ikke finnes en eneste journalist hos verken NRK eller TV2 som har satt seg såpass inn i saken at de er i stand til å stille selv det minst kritiske motspørsmål. Det er et problem noen flere enn kun aksjonærene i NOM burde tenke litt på.
Slettet bruker
22.01.2024 kl 17:38 4144

enig. hvor er den kritiske/grave journalistikken blitt av. forsvant den med den forrige generasjonen. virker som alt bare blir slukt uten noen motargumenter.
Redigert 22.01.2024 kl 17:38 Du må logge inn for å svare
rischioso
22.01.2024 kl 20:55 3934

Enig i at det er en ubalanse i fakta fremstillingen caset har fått i media basert på Naturvernforbundets teatralske fremtoning noe som for øvrig ble avkledd i retten og det til det fulle, men samtidig så gir jo dette også muligheter både for de som ennå ikke har tatt en inngang og for de som fortsatt ønsker å plukke mer så aldri er noe så galt at det ikke er godt for noe - mao, kjøp, hold og kjøp mer om man kan for denne kommer når den kommer og den vil komme godt jo nærmere vi kommer ferdigstillelse, prod, leveranse, klingende mynt i kassa og utbytter ...;)
Carbo
22.01.2024 kl 23:24 3727

Jeg ser ikke på dette kun gjennom mine investorbriller.
Vi snakker om et selskap som har brukt nesten 20 år på å ferdigstille et prosjekt etter utallige utredninger for optimal ivaretakelse av miljø og utnyttelse av ressurser.
Alle er enige om at gruvedrift alltid medfører uheldige miljømessige utfordringer, men at Naturvernforbundet lykkes med å fremstille dette prosjektet som en miljøværsting er rett og slett en skandale som jeg aldri kan akseptere.

Fra mitt perspektiv synest jeg det faktisk er så galt at det ikke er godt for noe.
Redigert 22.01.2024 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2024 kl 15:39 3203

Den ankende part (AMR) er på siste reis . Det var i alle fall ganske tydelig etter dagens tur innom høyesterett. Jeg drar innom på mandag også. Ukens positive kursutvikling kan tyde på at det er flere som har har vært innom rettssalen og sett det samme. Til å være ungdom er statsadvokatenHenrik Vaaler veldig dyktig.


12
Slettet bruker
27.01.2024 kl 10:36 2957

Tviler sterkt på om det blir noen anke fra naturvernforbundet. Ikke mye giverglede nå som de har tapt. https://www.spleis.no/project/359022
speculator
27.01.2024 kl 12:21 2827

Synd minste spleis var 5.kr, Ellers skulle eg vippset
Truls Gulowsen 1.kr til en sukkerbit for en kopp kaffe.. Så slipper han å vær så sur...
Slettet bruker
29.01.2024 kl 10:08 2270

En liten rapport fra siste dag i retten og hittil har Amr blitt plukket sønder og sammen. Nom-Amr= 10-0 etter første time
Hellboy
29.01.2024 kl 10:28 2219

Du vet at å legge ut linken her medfører økt sjanse til at spleisen lykkes?

Hadde vært bedre å legge ut info etter at tidsperioden er over.
Troll_Leff
29.01.2024 kl 10:42 2165

Er helt enig, skjønner ikke hvorfor denne duste linken gjør på disse trådene. Motstanderne burde heller blitt fratatt all trygd og makt, og kommet seg i arbeid, i stede for å protestere mot alt som skaper penger til fellesskapet i landet.
BLOODLINE
29.01.2024 kl 12:15 2001

Her er linken til spleisen: https://www.spleis.no/project/359022
Gir litt hver dag, idag kr 200:)
kaunis
29.01.2024 kl 12:20 1988

Dumhet og ondskap går som vanlig hand i hand, start heller en dummistråd.
Slettet bruker
30.01.2024 kl 14:39 1551

Copy pasta teksten her:

Da er saken over! Synes oppsumeringen nom advokat Thomas Farhang kom med i dag var særlig bra. Der snakket han blant annet om den nye informasjonen han hadde presentert for høyesterett som ikke lagmansretten hadde hatt tilgang til. Som han selv kalte det "den siste puslespillbrikken som falt på plass". Hva var denne informasjonen og hvorfor var det så viktig? Jo, fordi dette var priser på rutil og granat, og undersøkelser som viste at rutil ville stå for 60% av inntektene til erg og granaten 40%. Mindretallet i lagmannsretten som ga amr medhold begrunnet dette med at granaten sto for klart mesteparten av verdien i prosjektet. Det viser seg nå at det var feil, og det ble heller ikke argumentert mot fra amr sin side. Tvert i mot virket det som amr hadde gitt opp på det området, som nå beskriver granat som "ikke neglesjerbart" sammenlignet med "desidert mest verdt" som de gjorde før. Føler meg rimelig trygg på at dette går rett vei :)
Ransen
30.01.2024 kl 14:50 1509

Det virker å være god tilgang på aksjer til under halv pris ennå.
Håper de holder på slik til feriepengene er på konto, så man kan doble dem og...
kaunis
30.01.2024 kl 14:51 1502

Dette virker mer enn sikkert, fakta er fakta og da er det endelig i boks. Bare å fylle på no, det er ikke mange mnd før det klinger kraftig i kassen til Nom og aksjeverdiene vil stige jevnt i mange år.