Hvem kjøper opp NORSE ?

Octagon
24.01.2024 kl 20:21 3521

Finansavisen TV mener United Airlines i USA raskt kan ha behov for å "sluke" Norse. Se Video i artikkelen i link under.

Lovgivning gjør at om flyselskapet skal betraktes som USA eiet med de fordeler dette medfører så må det eies over 50% av USA registrerte selskap. (da oppstår naturligvis budplikt på hele selskapet etter vår lovgivning).

United oppgis å være 100 ganger større enn Norse i videoklippet, og er i en desperat fly mangel situasjon og benytter samme baser som Norse. Norse har 70% av passasjerfrakten sin til/fra USA i følge samme klipp.

https://www.finansavisen.no/finans/2024/01/24/8087223/norse-henter-70-mill.-i-reparasjonsemisjon

Er bare et tidsspørsmål før dette selskapet er kjøpt opp, men til hvilken pris ?

Norse er veldrevet og godt kapitalisert nå (enda bedre etter dagens 70% tegning i rep.emi) og vi nærmer oss høysesong hvor flymangel er et problem for mange av de store nå.

Også spekulativ leder artikkel på E24 i går om timingen av gårsdagens børsmelding vedrørende videreføring i neste trinn av strategiske samtaler sett i lys av like før fristen før tegning i reperasjons emisjonen gikk ut.

https://e24.no/boers-og-finans/i/q10bz1/norse-atlantics-strategiske-oppdatering-kommer-beleilig

Velger å tro at om de ønsket å spekulere i dette så hadde de f.eks. også tillatt overtegning i rep-emi som hadde gitt dem mye mer penger inn. Sier seg selv egentlig.

Velger også å tro at de sitter på informasjon som pliktig måtte børs meldes og at dette ikke ble gjort av spekulative årsaker som E24 artikkelen hentyder til.

De er ikke pliktige til å opplyse om detaljer i disse samtalene, men de er pliktige til å foreta en juridisk egen vurdering om dette har konsekvenser nok på dette tidspunktet til å måtte meldes til børsen og det har de jo åpenbart selv ment at de måtte - og så gjort.

Trader aldri en aksje i en scenario hvor et selskap med stor sannsynlighet snart kan bli kjøpt opp. Har "brent" meg et par ganger tidligere siste 25 år på å trade og tilfeldigvis sitte ute når et saftig bud kommer som "lyn fra klar himmel". Trader enkelte andre aksjer, men ikke denne og NAS. Og i det miste ikke nå om dagen, bare akkumulerer.

Uansett gunstigst om en ser historisk på det å være posisjonert i fly aksjer like før en sesong de fleste mener vil være god.
Med høyere billettpriser og marginer nå hos alle flyselskap og stadig økende reiselyst etter pandemien.

Sakset fra xtrainvestor NORSE chat nå. Har ikke flere holde punkter for sjekk enn hva denne investoren skriver - (som imidlertid kan googles i og med fullt navn under innlegget).

"Mossige i Sparebank1 som dekker Norse skrev i går til meglerne i meglerhuset at han ser verdier for dobbelte av dagens kurs.
FIkk tilsendt mailen selv fra min megler der."

Redigert 24.01.2024 kl 20:48 Du må logge inn for å svare
Realisten2
25.01.2024 kl 19:15 3410

Tror ikke vi trenger å vente lenge før der skjer noe. Inntjeningen styrkes betraktelig. American Airlines er opp 11% i dag, etter bedre tall en markedet ventet, samt positiv guiding for 2024. Også United og Delta er opp 3,5/4%.
Bransjen er klar til å friskmeldes etter noen tøffe år. Nå er det tid for konsolidering.... Går all in og sitter rolig...
Hobbykailn
25.01.2024 kl 21:35 3365

Har samme trua. Tror det snart kommer meget positiv og kursdrivende informasjon. Kjøpte max på rep.emien. Kommer ikke til å selge på lang tid.
Octagon
25.01.2024 kl 23:02 3320

Var litt av en snu operasjon i aksjen i dag. Fra ned over 5% på det meste og for å ende dagen i pluss :-)
Fikk ristet ut litt der, og som forventet strømmet en sterk kjøperside til etterhvert.
Konsoliderer for ny test av motstand rundt 13 kr.
Gitt all interessen og at det snart kan bli et oppkjøp så vil jeg bli overasket om ikke motstand her står for fall.
Antar også at de fleste i rep-emi ikke selger bare kursen er over 11 kr, men ser det store bildet rundt Norse som nå er i spill og i stor grad holder på aksjene,
og selv om noen naturligvis selger så er kjøpsinteressen såpass stor i aksjen at kursen fint svelger dette uten større bevegelser. Det er i det minste hva jeg tror basert på aksjens robusthet som tydelig kom frem i dagens handel...
Octagon
26.01.2024 kl 17:20 3248

Brøt vi teknisk motstand i dag eller skal vi se flere forsøk før endelig brudd ?

I så fall skal vi videre oppover nå om brudd.

De neste børsdager vil vise, aksjen er uansett i en klar opp trend...

Bullen
01.02.2024 kl 13:52 3104

Interessant case. Vurderer å trade litt her. Aksjen er nokså volatil. Det kommer ca 6 mill nye aksje omtrent 5 feb. Lett å tenke at en god del vil umiddelbart ta gevinst. Så kanskje best å vente liit med å kjøpe?
Octagon
01.02.2024 kl 15:03 3073

re: Bullen.

Trader en del aksjer, men tør ikke trade denne.

Årsaken er at det høyst sannsynlig vil foreligge et bud på selskapet innen de neste måneder og muligens før. Og da til en aksjekurs en god del høyere enn dagens.
Å bli sittende i aksjen vil da sannsynligvis gi en langt høyere gevinst enn ved trading, spesielt om en skulle være uheldig nok til akkurat å ha solgt når et bud foreligger.

Har vært gjennom nok oppkjøps og D.D. prosesser til å vite at når en undersøkelses fullmakt omgjøres til en handlings fullmakt så er det noe konkret på gang. Viser til børsmelding av 23.01.23 hvor Seabury autoriseres til direkte forhandlinger, Da foreligger det normalt bestemte forhandlings posisjoner å bygge videre på.

Det kommer en del nye aksjer nå 05.02 (6,9 mill), ikke et radikalt antall i forhold til totalen,

Naturligvis vil de lobotomerte og dem med behov for raske penger akkurat nå selge, kan bli en kortvarig liten dipp hvor jeg kjøper mer.
Selvfølgelig en del andre og sikkert også større aktører enn meg som tenker slik og som modererer eventuelt midlertidig kursfall.

I og med ikke emisjons-fare p.t. (nye 70 mill inn nå med rep.emi) og på vei inn i høysesongen for fly aksjer, så er det lite å tape på å ikke bli sittende i aksjen.
Redigert 01.02.2024 kl 15:05 Du må logge inn for å svare
Realisten2
01.02.2024 kl 21:46 3031

Octagon... jeg er fullstendig ombord og enig. Der er klar et potensial for trading, men jeg har låst 90% av min investering. Jeg vil være inne når der kommer nyheter. Har gått 'all in' fordi jeg er overbevist om at der skjer noe her ila noen uker/måneder - samt at jeg vurderer nedsiden som meget liten.
Har sett på alle risikosider jeg kan se for meg (som eks at leasingavtalene likevell ikke skulle være så gode som forutsatt..ol), men jeg klarer ikke å se at noen av disse senario kan være aktuelle. Dette fordi BT Larsen selv er så dypt inne i selskapet. Han har selv vært involvert i forhandlingene og jeg kan ikke se at der er særlig risiko her.
Der er altid en risiko når enn går inn i selskap som dette, men selv om reiselivet skulle kollapse, eller vi får aske-skyer ol, så anser jeg risikoen som moderat.

Alt i alt - støtter din vurdering - jeg sitter rolig i denne... Her skal jeg være med når selskapet går fra 1,5Mrd verdi til ??mrd
skadi
01.02.2024 kl 21:56 3015

Hvor mange fly disponerer Norse?
Utbytte123
03.02.2024 kl 02:20 2904

Norse har 15 fly av type 787 Dreamliner. Alle av nyere dato og meget kostnadseffektive. For øvrig har mine emi-aksjer kommet på nordnetkonto i dag/natt. Skal ikke selges på disse nivåer slik jeg ser mange er redd for. God helg.
Octagon
03.02.2024 kl 11:26 2827

Fornuftig resonnert det...

Likevel vil det alltid være noen som selger, slik at en liten forbigående "dupp" er mulig.
Sitter klar til å handle mer om så skjer, og det gjør sikkert andre også.

Ikke emisjons fare her de neste ca. 6 måneder i det minste. Kommer ikke heller om pengene begynner å renne inn fremover, tiden vil vise om det er behov for påfyll før vintersesongen 24-25. De fikk jo nettopp inn nye 70 MNOK fra rep.emi. må vi huske.

Nedside risiko er liten og slik jeg ser det måtte det være spesielle forhold som gjør at reiselysten brått avtar om en ekstraordinære forhold oppstår.

Redigert 03.02.2024 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Utbytte123
05.02.2024 kl 12:14 2684

Hyggelig å se at flere enn meg ikke gir bort aksjene på disse nivåene. Noen kjøper litt i dag, og med strukturerte selgere så kan det bli morro fremover 👍
Octagon
05.02.2024 kl 12:25 2676

Handelen ble også stanset for nærmere sjekk og nettopp... må være noen som kjøper med "begge hender".

Litt uvanlig kursbevegelse samme dag som det kom 6.9 millioner nye aksjer i spill etter rep-emi.

Kan være et tegn på at noen vet mer enn andre, sett dette flere ganger før i mine år i markedet, men behøver ikke være slik.
Har fundert på hvorfor aksjen ikke er re-priset for lengst, kursen skulle da ha ligget nærmere 18 kr enn nåværende leie slik selskapet fremstår nå i forhold til tidligere.

Tror heller ikke vi må vente så mye lengre på nyheter rundt oppkjøp heller, det er jo ikke en undersøkelses fullmakt Seabury har lengre (etter børsmeldingen 23.1) , men en konkret forhandlingsfullmakt med en ikke navngitt part. Skal vi gjette på at vi hører noe innen måneden ?
Redigert 05.02.2024 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
Hobbykailn
05.02.2024 kl 17:05 2604

Kom det melding om stans i handel i dag da?
Octagon
07.02.2024 kl 11:53 2472

God kjøpsmulighet denne i dag fikk kjøpt litt mer i dag...

Litt "sell on news" også velger jeg å tro etter at selskapet la frem greie trafikktall i dag som bekrefter fremgangen.

Så venter vi alle i spenning på hva som skjer videre etter at Seabury på vegne av Norse er i samtaler med en ikke navngitt strategisk partner.
Redigert 07.02.2024 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
Bullen
07.02.2024 kl 12:14 2455

Ja, tror også at Norse blir kjøpt opp etter hvert. Det ser ut som om rep emi aksjene er i omløp og legger litt press på aksjen
Octagon
07.02.2024 kl 15:15 2423

Enig.

Fikk kjøpt litt til (5000 stk.) på 12,63 nettopp...

Støtte er 12,60 kr. Og motstand (liten på 13 kr), og så 13,30 kr slik jeg tolker det. Så får vi se hva som skjer.

Volatil aksje uansett, går mye opp og ned med mange prosenter, men slik er det når det ikke er i overflod av aksjer.
Realisten2
07.02.2024 kl 19:56 2366

Kjøpte også litt mer i dag... Har så god tro på case at jeg tok litt tap i andre for å øke i Norse. Overbevist om at dette gir god avkastning.
Når salg av aksjer fra RepEmi nå er stabilisert så er vi fort på vei oppover. Synes ellers at det var positivt med 64% dekning for Januar... Kapasitetreduksjonen disse månedene er positivt for cash-burn. Salget for sommeren er bra - dette går veien utover våren.
Octagon
09.02.2024 kl 07:11 2262

Dow Jones Airlines indeks opp + 1.80 % i går.

https://finance.yahoo.com/quote/%5EDJUSAR/
Octagon
09.02.2024 kl 22:29 2168

Dow Jones Airlines Index opp ytterligere +0,70% i kveld.

Lite bekymret for short posisjon her på 0,56%.
Denne aktøren gikk da også - 1.23% i fjor totalt sett og modellene baserer seg på tekniske analyser av aksjer alene og ikke andre forhold.
Bullen
12.02.2024 kl 10:00 2013

Hva tenker dere om Norse nå? De forlenger utleie av 4 fly: Avtalene for tre av flyene vil bli utvidet med inntil ett år, med tilbakelevering mellom mars og mai, 2025. Avtalen for det fjerde flyet forlenges med to måneder, med tilbakelevering tidlig i mai, 2024.
Et selskap som vil kjøpe Norse vil vel ha alle flyene umiddelbart? Kanskje det likevel ikke er kjøpere der ute som vil ha hele selskapet, men heller en samarbeids partner som de har skrevet noe om?
Octagon
12.02.2024 kl 14:30 1936

Vil ikke spekulere i det, vi har for lite informasjon.

Leietaker (3 fly) er Air Europe som igjen er eiet av IAG (British Airways eier). Kan være dette er de som forhandler mest aktivt med Norse nå ?
Blir jo bare spekulasjoner dette naturligvis, men helt usannsynlig er det jo ikke. De "banket" jo også på hos Norwegian for noen år tilbake.
Slike disposisjoner som forlengelse av utleie på 3 fly, vil uansett ha blitt diskutert med dem de er i dialog med nå og avklart på et vis.
Adm.Dir. kommuniserte jo i fjor at de var i dialog med et "stort" og ett "mellomstort" selskap.

Og Seabury har fått utvidet sine fullmakter til også å forhandle om eierskap/aksjer, dette ville ikke vært nødvendig om det kun dreide seg om et samarbeide slik jeg ser det. Også naturlig at en større samarbeidspartner går inn på eier siden eller kjøper hele selskapet. Kjøp av Norse er uansett "småpenger" for disse større aktørene.

Fra meldingen 23 januar 2024:

"...execute some of Norse's strategic initiatives including developing strategic partnerships with an existing airline which may include a material ownership stake."

Uansett utfall - om oppkjøp kommer snart eller om noen måneder etc. så må en anta at de har fornyet på bedre kommersielle betingelser slik markedet er nå om dagen, og at Norse med dette uansett styrker økonomien ytterligere.
Redigert 12.02.2024 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
Bullen
12.02.2024 kl 15:23 1913

Bra tanker det.
Leser fra Newsweb 29.03.2021:
The Leases are at attractive rates and payment terms, allowing the Company a flexible implementation during start-up. The lease terms are approximately 8 years for the 787-8 aircraft and approximately 12 years for the 787-9 aircraft.

Går da flyene tilbake til Aercap som eiere av flyene?
Hobbykailn
12.02.2024 kl 17:04 1859

De 2 siste meldingene fra selskapet har for meg skapt økt usikkerhet. Men er forsiktig optimist og sitter på aksjene…
Realisten2
12.02.2024 kl 18:06 1820

Jeg tenker at Norse-ledelsen må gjøre det de kan for å sikre en positiv drift i 2024, og ikke la seg påvirke for mye av pågående diskusjoner. Også aktører som gjerne/mulig vil gå inn i Norse eller inngå et tettere samarbeid ser nok at des tryggere Norse er på positiv drift i 2024, des vanskeligere blir det å konkurrere med Norse på sikt...
Jeg vil tro at det bare styrker forhandlingsposisjonen om selskapet fortsetter strategien å bygger stein for stein og at enn ikke tar i bruk flere maskiner enn det enn kan holde operative i høysesongen. Jeg er mer bekymret for de maskinene som kun er en kostnad i dag og de neste månedene...
Octagon
16.02.2024 kl 09:38 1611

Regner med at NORSE også vil levere langt spenstigere tall etter børsmeldingen 07.02.24.

Spennende tider.

Mulig det også skjer mer med samtalene de har med større selskap og at vi får en oppdatering der ved presentasjonen. etter børsmeldingen av 23.01.24..

"Norse Atlantic is pleased to announce that the company will now engage Seabury as investment banker to execute some of Norse's strategic initiatives including developing strategic partnerships with an existing airline which may include a material ownership stake."

....som jo naturligvis er det mest interessante å få nærmere informasjon om før eller ved presentasjonen 28.02.24.

"In January, Norse Atlantic Airways began 2024 with positive year on year
performance. The month saw an average load factor of 64 per cent, representing
an increase of 12 percentage points (p.p.) year on year. During January, Norse
Atlantic Airways had 65,116 passengers across 313 flights, including 31 charter
flights. 71 per cent of flights arrived within 15 minutes of their scheduled
arrival time with a completion rate of 100 per cent.

'The first month of the year represented strong year on year growth for Norse
Atlantic with increases in load factor, ASK and RPK, demonstrating that we are
on the correct flightpath. We have continued our strategy to optimize fleet
utilisation over the quieter winter period by operating a greater number of
charters, a total of 31 in January, and we continue to see high levels of
interest in our services in this sector. Following a positive year on year start"

Teknisk spennende også, brudd opp gjennom 13.44 kr fra rektangelformasjon skal normalt gi kursløft like høyt som rektangelets høyde.
I dette tilfellet opp med ca. 2 kr. til nivå etter brudd ved 13.44 kr til 15.44 kr. Investtech skriver:

"Aksjen beveger seg i en rektangelformasjon mellom støtte på 12.48 kroner og motstand på 13.44 kroner. Etablert brudd på et av disse nivåene vil signalisere videre retning. Aksjen har marginalt brutt opp gjennom motstanden ved cirka 12.60 kroner. Etablert brudd vil indikere videre oppgang. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Dette styrker aksjen og indikerer økt mulighet for brudd opp."

Redigert 16.02.2024 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
Hobbykailn
18.02.2024 kl 11:44 1457

Hørte på aksjepoden med Sissener jr. Han var generelt negativ til flysektoren. Matematikerne gjør ofte store feil fordi de ikke klarer å se helhet. Sissener satt tungt inne i Flyr i håp om konkurs for konkurrentene. Flyr var i mine øyne dødføtt fordi konkurrentene alle senket prisene på de ruter de kom i konkurranse med Flyr. Derfor var lille flyr sjanseløs. At Sissener ikke så det sier mye om hans evne til å vurdere markedsmuligheter. Når det derimot gjelder Norse så er ikke konkurransen slik at det er andre som dumper prisen på de ruter Norse opererer. Derfor føler jeg meg trygg på at selskapet har livets rett og vil bli god butikk som gir mye tilbake til aksjonærene. Mye spennende kan skje nå fremover…
Octagon
18.02.2024 kl 15:25 1375

Enig, den neste tiden blir svært spennende og Norse kan på ingen måte sammenliknes med Flyr, eller Norwegian for den saks skyld. Helt annet konsept med lang distanse til priser noe under konkurrentene på gunstigere leasing avtaler.

Teknisk er det duket for et bra løft, det eneste som slik jeg ser det er usikkert er hvor mange ganger vi skal "dabbe" opp fra støtte eller ned fra motstand før det tekniske signalet fra rektangel formasjonen utløses. Skal da opp noen kroner. Ikke usannsynlig nå i oppløpet mot presentasjonen 28.2.

I øyeblikket (fredag) fikk Nordnet kundene sine rep-emi aksjer, noen få vil alltid selge (slik er det alltid uansett), men antar de fleste blir sittende.
Kan bety noe kortsiktig volatile kursutslag, men behøver ikke bli slik. Var ikke dramatisk nylig da de fleste rep emi aksjer ble tildelt tross alt.
Octagon
27.02.2024 kl 10:29 965

Får vi gode nyheter i morgen om utfallet av de strategiske samtaler som har foregått siden i fjor høst nå ?

Børsmeldingen av 23.01.24 viser jo at disse er gått over i en ny fase og vi er vel etter hvert modne for en konklusjon her ?

Mye avhenger av dette i forhold til børskursen nå og videre. Ingen regner med et sterkt Q4, det er lavsesong for flyaksjer og er nok bakt inn i kursen allerede.

Nedgang i kursen siste tiden, men på svært små volumer hvor robot handel og algoritmer plukker kursen ned på småhandler inn i mellom transaksjonene.
Øker interessen igjen for aksjen avhenger det mye av de nyheter og den guiding vi får i morgen og da nytter det ikke lengre å plukke kursen ned i samme mønster som beskrevet over.
Octagon
04.06.2024 kl 14:54 371

Synkende oljepris er svært gode nyheter for Norse (og øvrige flyselskap), viser igjen rett på bunnlinjen da dette er selskapets hoved kostnad.

Ser enkelte har regnet seg frem til at selskapet alene vil bruke 210 MUSD alene på fuel på et fullt år med de bookingtall som nå er meldt.

Likevel faller kursen i dag og gir god kjøps anledning her.

Også uttalte jo adm.dir også nå i mai at de var "90% ferdigforhandlet med strategisk partner", (Børsmorgen intervju med Finansavisen) så får dette heller komme som en bonus på kursen når det en dag om ikke lenge kommuniseres.

Og så har vi rekord sesong foran oss også i Norse hva bookingtall angår, og det til høyere billettpriser enn tidligere.

"Mye tyder på at denne sommeren blir tidenes beste høysesong i Europa og Nord Amerika" (Hans Jørgen Elnæs (WinAir sjef) til E24 i går,)
Gullhaugen
28.06.2024 kl 13:52 213

Nå er NORSE med 15 topp modere og nye super fly priset til MARKEDSVERDI
854,7 mill = 81 mill US. Hallo er det mulig. Bare leasing avtalene har vel verdi på mange milliarder. Vi snakker om mangel på slike fly i bransjen.
Dette må da være tidenes kjøp nå!!

På 3 – 4 mnd har de dunket inn den ene avtalen etter den andre.
Norse Atlantic Airways Signs Agreement with Neos for winter 2024 / 2025 season
https://newsweb.oslobors.no/message/621757
Norse Atlantic Airways Celebrates Inaugural Nonstop Flight from Athens to New York JFK
https://newsweb.oslobors.no/message/620346
Norse Atlantic Airways Selected as Airline Partner by P&O Cruises for Winter 2024/2025 Caribbean Season
https://newsweb.oslobors.no/message/619349
Norse Atlantic Airways Introduces New Route Between London Gatwick and Cape Town
https://newsweb.oslobors.no/message/616092
Ready. Set. Vegas - Norse Atlantic Airways Announces New Direct Flight from London Gatwick to Las Vegas
https://newsweb.oslobors.no/message/614776
Redigert 28.06.2024 kl 13:59 Du må logge inn for å svare