LINKs ukjente østeuropeiske perle…

Garderobemannen
LINK 27.01.2024 kl 17:04 1207

Mange med kjennskap til LINK vet at markedsandelene er store særlig i Norge og Norden. Færre vet at LINK er store også spesielt i Østerrike (etter WebSMS-kjøpet), men hvem vet at det finnes en annen liten «perle» i LINKs europeiske bukett - i Øst-Europa - og med en helt dominerende markedsposisjon. Og det er en interessant historie som involverer et børsnotert selskap på den tyske Frankfurt-børsen, en vanvittig tilfeldig gevinst for eierne av selskapene LINK kjøpte, et søksmål mot LINK for den internasjonale voldgiftsdomstolen i Wien, og en veldig fin totalpris for LINK for å oppnå den dominerende markedsandelen.

Heng med på en liten reise noen år tilbake, så forstår du dagens LINK enda litt bedre.

Intensjonsavtalen i februar 2018
Historien starter med en intensjonsavtale i februar 2018 hvor LINK kjøpte 100 % av aksjene og eierinstrumentene i fem av daværende Allterco JSCo’s datterselskaper - TeraComm-gruppen. (https://newsweb.oslobors.no/message/445162). Kjøpet omfattet fem datterselskaper i hovedsak i Bulgaria, men også i Romania og Nord-Makedonia.

Allterco var børsnotert i Bulgaria og kontrollert av de lokale majoritetseiere Svetlin Todorov og Dimitar Dimitrov, som til sammen eier tett innpå 65 % (i dag 62,39 %). I intensjonsavtalen var prisingen 5,5 ganger normaliserte konsolidert EBITDA for 2017, og betalingen skulle skje med 1/3 kontant, 1/3 selgerkreditt og 1/3 aksjeandel.

Salget ville medføre at Allterco avsluttet sin europeiske telekomvirksomhet, og de hadde bestemt seg for å restrukturere konsernet og innrette kjernefokuset mot «Internet of Things» (IoT).

For LINK betød oppkjøpet av Allterco at de kunne slå dette sammen med sin allerede sterke tilstedeværelse i Bulgaria som de hadde fått ved oppkjøpet av Voicecom AD (2003, Sofia, 32 ansatte, pris MEUR 3,8) i oktober 2017, som hadde åpnet døren til Bulgaria.

LINK kjøpes opp i juli 2018
Før partene rakk å inngå endelig avtale ble LINK selv gjenstand for oppkjøp, da ABRY (Victory Partners VIII Norway, med støtte fra Barings) den 2.7.2018 fremsatte budet på LINK (https://newsweb.oslobors.no/message/454885).

Budet medførte umiddelbart at den juridiske handlefriheten til LINK ble kraftig begrenset, og at formalisering i en bindende avtale måtte utsettes. Partene ble i oktober 2018 enige om en forlengelse av intensjonsavtalen til oppkjøpet av LINK var gjennomført.

Oppkjøpet av LINK ble gjennomført og siste noteringsdag på Oslo Børs var 17.10.2018.

Endelig avtale (SPA) i juli 2019
I juli 2019, året etter at LINK var de-listet fra Oslo Børs, signerte partene en endelig avtale (SPA). Prisen ble satt til MEUR 7,9 tilsvarende MNOK 76,4, og nå basert på en noe høyere relativ prising på 6,0 x TeraComm Groups faktiske normaliserte 2018-EBITDA på MEUR 1,3.

Den endelige strukturen på betalingen ble også noe annerledes enn i intensjonsavtalen, og innebar at LINK betalte 60 % kontant ved closing 29.7.2019, og 20 % av kjøpesummen tilsvarende EUR 1.562.000/MNOK 16,4 ble holdt tilbake på konto i LINK i drøye 2 år, uten rentegodskriving, med forfall 8.8.2021.

De siste 20 % av kjøpesummen ble betalt ved utsteding av aksjer i Victory Partners VIII Norway Holding AS (daværende eierselskap til LINK) med 67 259 aksjer til NOK 225 pr aksje. Alltercos eierandel i Victory Partners VIII Norway Holding AS representerte 0,62 % eierandel, og de ble da 1 av kun 9 aksjonærer. Aksjeposten Allterco fikk hadde en verdi på MNOK 16,4.

Selgerne var tydelig fornøyd med avtalen og da transaksjonen ble offentliggjort gikk børskursen på Allterco i ATH på den bulgarske børsen. Lite visste aksjonærene da at det ville bli mye mer å glede seg over.

LINK re-noteres på Oslo Børs i oktober 2020
Gjennom en aksjesplitt 1:20 (15.9.2020) i daværende privateide LINK i forkant av re-lanseringen (pynting av bruden) ble Alltercos totale antall aksjer i LINK 1 345 180 uten ytterligere kapitalinnskudd og uten endring av relativ eierandel.

Ved re-noteringen av LINK på Oslo Børs den 21.10.2020 ble disse 1 345 180 aksjene priset til kr 47 pr stk. Aksjeposten som opprinnelig innebar betaling av MNOK 16,4 og 20 % av salgssummen for Tera-Comm-gruppen, ble nå priset til MNOK 63,7 i en garantert emisjon, det vil si mer enn 4 ganger høyere.

Allterco valgte å selge 588 599 aksjer ved emisjonen og mottok MNOK 27,7. Allterco hadde dermed allerede sikret seg betaling for nesten 170 % av andelen aksjene utgjorde av den opprinnelige salgssummen.

Etter salget satt Allterco fortsatt igjen med 756 581 aksjer i LINK og benyttet Saxo Bank som forvalter. Aksjene var underlagt samme lock up-avtale som øvrige selgende aksjonærer på 6 måneder frem til 19.4.2021.
Redigert 19.02.2024 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
27.01.2024 kl 17:04 1203

Allterco selger aksjene i 2021-2023
Etter lock up-perioden har Allterco over tid gradvis redusert sin posisjon i LINK. Dette har dog skjedd på stadig lavere kurser, som følge av det bratte fallet i prisingen av alle CPaaS-aktører.

Allterco solgte 61 170 aksjer i 2021 (kurs ca 30,-), og 101 875 aksjer i 2022 (kurs ca 13,-), og hadde 593 536 aksjer i behold pr 31.12.2022. LINK var på dette tidspunktet svært lavt priset på OSE (NOK 7,52). I 2023 har Allterco gradvis solgt til sammen 133 536 aksjer fordelt på 2Q-2023 og 3Q-2023 (kurser ca kr 13,-), og jeg antar at de har solgt de siste 460 000 aksjene i 4Q-2023.

Samlet sett har dette likevel vært en fantastisk reise for Allterco, hvor de fikk en meget hyggelig ekstragevinst på sin aksjeandel på 20 %. De siste aksjene har Allterco/ nå Shelly Group fått omtrent MNOK 10,5 for, som kommer i tillegg til de MNOK 27,7 de fikk ved re-notering i oktober 2020, til sammen MNOK 38,3.

Allterco blir Shelly Group i juni 2023
Allterco JSCo byttet navn til Shelly Group Plc og ble notert på den tyske Frankfurt-børsen i juni 2023 med tickeren SLYG. Selskapet har fortsatt hovedkontor i Sofia, og på det halve året de har vært notert har de hatt en flott reise, hvor kursen er doblet.

De har valgt å satse særlig på forretningsområdet IoT Robotics og "smart home products/smart building products".

Konflikten om de siste 20 % i selgerkreditt i juli 2020
Mens aksjeandelen av transaksjonen hadde utviklet seg til en drøm for Allterco, skulle selgerkreditten vise seg å bli det motsatte.

Den siste andelen av salgssummen var en selgerkreditt på MEUR 1,56/ MNOK 16,4 som LINK etter avtalen holdt tilbake på escrow-konto i drøye 2 år, uten renter, og med forfall 8.8.2021.

I et brev 6.7.2020 fremmet LINK et utenrettslig erstatningskrav mot Allterco hvor de holdt dem ansvarlig for MEUR 2,9, tilsvarende MNOK 29,6. LINK erklærte motregning med MEUR 1,56 i det beløpet de hadde stående på escrow-konto som forfalt i august 2021. For det overskytende kravet på MEUR 1,34 krevde LINK at Allterco dekket dette ved tilbakeføring av en tilsvarende verdi av aksjer de hadde fått i LINK (Victory Partners VIII Norway AS). Kravet ble fremmet før re-noteringen av LINK, og var begrunnet i at LINK mente at tilsikrede egenskaper ved TeraComm-gruppen (salgsgjenstanden) ikke var oppfylt fra selgers side.

Ikke overraskende avviste Allterco innbitt dette kravet, og varslet at de forventet hele det ubeskårede beløpet overført til dem ved forfall i august 2021. SPA’en mellom LINK og Allterco bestemte at tvister var underlagt voldgiftsdomstolen i Wien, som er den anerkjente voldgiftsdomstolen for kommersielle tvister i Sentral- og Øst-Europa. LINK hadde formelt ikke fremmet kravet som en sak for voldgiftsretten, men som et utenrettslig krav, med trussel om senere formelt å fremme dette som en stevning for voldgiftsdomstolen hvis ikke Allterco frivillig ga etter.

Etter at Allterco i august 2021 konstaterte at LINK ikke betalte de resterende 20 % de hadde beholdt på escrow, valgte Allterco å bringe saken inn for den internasjonale voldgiftsdomstolen ved stevning. Saken dreide seg om betydelige verdier for Allterco som representerte mer enn 10 % av egenkapitalen.

Forliket i juni 2022
Etter at Allterco hadde tatt ut stevning for voldgiftsdomstolen, ble det gjennomført forhandlinger. I juni 2022 ble partene enige om en utenrettslig løsning hvor LINK betalte et redusert beløp på MNOK 11,4 av det resterende kravet. Dermed "sparte" LINK MNOK 4,8 (før egne kostnader, og med daværende dollarkurs) av det avtalte sluttoppgjøret på 20 %.

Samlet sett kom både Allterco og LINK finansielt ganske godt ut av denne dealen. LINKs kjøpesum ble redusert fra MNOK 76,4 til MNOK 72 (hensyntatt egne kostnader), så de er antakelig godt fornøyd. LINK er også godt fornøyd med den betydelige markedsandelen de med dette kjøpet fikk i det bulgarske markedet på omtrent 2/3, noe bare markedsandelen i Norge kan konkurrere med. Så vel "Gross margin" som "Adjusted EBITDA margin" for segmentet "Central Europe" hvor Bulgaria inngår, har siden 2021 vært de markert høyeste i hele LINK-systemet (sett bort fra bidraget fra MB i de 2 1/2 årene de eide dette).
Redigert 28.01.2024 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
27.01.2024 kl 17:06 1195

TeraComm-gruppe delfinansiert med EU-midler
Da LINK inngikk intensjonsavtalen med Allterco i februar 2018 hadde Alltercos TeraComm-gruppe gående flere utviklingsprosjekter som i stor grad var finansiert av EØS-midler via EUs ulike strukturelle fond for utvikling i Bulgaria. Paradoksalt nok var dette midler som siden oppstarten i 2014 frem til 2021 var finansiert av MEUR 210 i tilskudd fra EFTA-nasjonene Norge, Island og Liechtenstein ("betaling" for EFTA-statenes EØS-avtale med EU). Bulgaria (sammen med Romania) ble medlem av EU i 2007, og EU besluttet etterhvert at Bulgaria hadde behov for omfattende strukturelle reformer for å bringe alle deler av samfunnsstrukturen opp på EU-nivå.

Da intensjonsavtalen ble signert 26.2.2018 hadde TeraComm som LINK kjøpte gående intet mindre enn tre prosjekter som i stor grad var finansiert med disse EU-midlene. Totalt skulle TeraComm komme til å motta utbetalinger av MEUR 1,13/ MNOK 12,8 til TeraComm-gruppen for følgende tre prosjekter:

  1. EUR 667 742 for prosjektet "Development of a new mobile payment service for kids"

  2. EUR 266 358 for prosjektet "Improving the management and organization model and building capacity for growth of "Terra Communications" JSCo”

  3. EUR 196 000 for prosjektet "Introduction of organizational innovations in "Voicecom" Ltd for improvement of the company productivity and for export volume growth by implementation of integrated software solution for business processes management."

Ytterligere en søknad fra Tera Communications AD om støtte til prosjektet "Upgrading the skills of employees in "TERA COMMUNICATIONS" AD" som var planlagt å starte 31.1.2020 til 3.4.2021 fikk ikke støtte, og ble derfor ikke gjennomført.

Norge kan derfor indirekte sies å ha vært med å finansiere en liten del av den bulgarske virksomheten LINK i dag eier med en så dominerende markedsandel. Og LINK Bulgaria har gjort det bra i etterkant og vunnet noen fete klienter i Bulgaria, blant annet Coca-Cola (1Q-2021). Et lite apropos er at norske børsnoterte B2I (B2 Impact ASA) i september 2023 sluttførte oppkjøpet av det bulgarske inkassofirmaet Debt Collection Agency EAD, som også var en kunde LINK har markedsført at deres bulgarske virksomhet hadde kapret.

Bulgaria utgjør kun 10 % av segmentet "Central Europe" i LINK, som også inkluderer land som Tyskland, Østerrike og Nederland. Dette geografiske segmentet er det mest lønnsomme i LINKs portefølje og hadde en bruttomargin på 30,6 i 2022, mens "Northern Europe" hadde 27,55 og Western Europe hadde 22,28. Tilsvarende var bruttomarginen for 2021 høyest i LINK-systemet i "Central Europe" med 33,49 %, mens Northern og Western hadde hhv 28,65 og 22,83.

LINK har en betydelig sterkere markedsmakt i Bulgaria (68 %) i forhold til de øvrige landene (Tyskland 29 %), og dermed en betydelig sterkere lokal prisingsmakt. Det hadde vært interessant å få innsyn i bruttofortjenestetallene og adj EBITDA for LINK Bulgaria. LINKs posisjon i det bulgarske markedet er også interessant i et vekstperspektiv, fordi det er et av de markedene med det lavest antall "A2P Messages Per Capita" i hele LINKs portefølje, mer enn 9 ganger lavere enn i Norge. Jeg tror også man skal merke seg at LINK relativt ofte trekker Bulgaria frem i sammenligninger av land eller beskrivelser av nysatsinger.

LINKs Development HUB i Bulgaria
Etter kjøpet av TeraComm-gruppen i 2019 etablerte LINK en egen "Development HUB" i Bulgaria med 28 ansatte, organisert i selskapet "LINK Mobility Development Hub EOOD", og som i 2020 hadde vokst til mer enn 50 ansatte.

HUB'en var opprinnelig ikke LINKs eget påfunn, men noe de overtok da LINK høsten 2016 kjøpte det ledende finske B2C-meldingsselskapet Finnish Labyrintti Group for MEUR 11. Det finske selskapet hadde etablert sin egen utviklingsenhet (R&D-avdeling) med 10 ansatte i hovedstaden Sofia, blant annet for å kunne få tilgang til billig arbeidskraft og senere EU-midler, en enhet LINK senere oppgraderte.

HUB'en har bidratt til mye positiv utvikling i Bulgaria, og SSU-portalen ("Self Sign Up") under varemerket SMSAPI ble for eksempel utvidet til Bulgaria i 2022. SMSAPI er et sterkt polsk varemerke LINK hadde fått kontroll på i oktober 2017 da de kjøpte samtlige aksjer i det polske Comvision for MEUR 16, basert på 6 x 2017-EBITDA på MEUR 2,66. SMSAPI har LINK også markedsført som varemerke inn i det svenske markedet.

I juli 2022 ble HUB-selskapet fusjonert inn i LINK Mobility Bulgaria EAD. På den måten har de endelig samlet tidligere Voicecom, Labyrintti Groups bulgarske virksomhet, og Alltercos bulgarske virksomhet under én og samme paraply.
Redigert 28.01.2024 kl 18:04 Du må logge inn for å svare
Sequia
28.01.2024 kl 13:40 908

Takk for at du deler denne infoen. En særdeles innsikt du har i historikken til dette selskapet :) personlig synes jeg det blir mer og mer spennende å følge dette selskapet videre.