Ingen tvil lenger , Nom har sitt på det tørre.

kaunis
NOM 30.01.2024 kl 19:43 8386

Da er tiden kommet for helt å ha fremtiden i blikket. Alt har gått nesten på skinner i oppbyggingen av produksjonsanlegg og klargjøring for selve produksjonen. Snart kan den første skipslasten sendes ut i verden og Norge vil ha enda en gruve som vil produsere et etterspurt produkt til gode priser som verden trenger til sin produksjon av div produkter. Alt det juridiske er avklart ang. utvinningen fra Engebøfjellet i Førdefjorden og at rest massene skal legges lagvis på botnen i fjorden. Dette har vært en omfattende sak og tatt mange år, men det er viktig at alle som blir berørt skal høres og får den erstatningen som er mest mulig riktig forhold til ulemper.
Jeg gleder meg som et barn til jul, og har vært aksjonær i mange år. Jeg har jevnlig kjøpt aksjer og vært en trofast aksjonær. Så håper jeg at alle vi som ser frem til den dagen det hele er starter og har vært med lenge og de som vil være med videre som nye aksjonær, kan se frem til gode utbytter og stigende kurser i lang tid fremover. Jeg ønsker oss alle lykke til.
kaunis
05.03.2024 kl 18:46 1972

.Da tror jeg etter å lest statens innsigelser mot nom sine motstandere i Engebø saken. og fjord deponi. Anken har ikke klart å fokusere på noe som tingretten ikke har diskutert og anken virker svak og litt ute av kurs på deres ankepunkt ang. vandirektivet og dets forståelse på dvi, punkter. Saken fokuserer på om det er særlige grunner å ta hensyn til ved en etablering av en gruve i Engebøfjellet og masse deponering i førdefjorden og kvaliteten på vannet i Fjorden. Staten mener tingretten har vært innom og diskutert alt det som relevant og kan ikke se at Anken berører punkt som ikke er diskutert , men at anken tar opp temaer som ikke er aktuelle derfor uten betydning for rettens avgjørelser. Her mener jeg vi ikke trenger lenger å ta de som anker helt på alvor, men jeg tror at de er desperate og ha tatt utganspunkt i noe som ikke er noe å ha som ankepunkt. Tapet deres vurderer jeg til
Redigert 05.03.2024 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
kaunis
05.03.2024 kl 18:49 1963

fullstendig avvist.
Longrun
05.03.2024 kl 20:49 1807

Her kan man lese både statens anketilsvar (via link nederst på siden), og Naturvernforbundets useriøse harselas.
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18054613/frykter-staten-tap-i-fjordsoksmalet?publisherId=17848172&lang=no

Faktum er at anken fra miljøorganisasjonene/Kluge er så svak at den risikerer å ikke slippe inn til behandling i lagmannsretten over hodet, ikke minst fordi lagmannsretten også skal omsynta miljøorganisasjonenes egen økonomi. Det eneste som er nytt i anken er en dårlig begrunnet bønn til lagmannsretten om å forelegge saken for EFTA-domstolen. Det er som å slenge inn en Lotto-kupong.
Redigert 05.03.2024 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
Fantilopen
06.03.2024 kl 07:34 1553

Det viktigste momentet i anketilsvaret er i mine øyner dette som står på side 14 og 15:

"ESA har tre ganger behandlet, og lagt bort, klager fra bl.a. de ankende parter der
det ble anført at hensynet til lokal sysselsetting og skatteinntekter ikke kunne
utgjøre en «overriding public interest». Det vises til ESAs beslutning 18. januar
2017 om å lukke saken som gjaldt sjødeponiet på nettopp Engebø

De ankende parter har ikke vist til nye omstendigheter som har inntruffet etter ESAs
beslutninger, og det er ingen grunn til å tro at EFTA-domstolen vil komme til et annet
resultat.

Samlet sett foreligger det et omfattende rettskildegrunnlag, herunder praksis fra
EU-domstolen, som støtter tingrettens konklusjon."



Altså forsøker naturvernorganiasjonene å sparke en død hest. En død og begravet hest.
Redigert 06.03.2024 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
kaunis
21.03.2024 kl 11:30 1023

Ikke lenge til oppstart her, ankeparten får tørke sine tårer, når de kan se den første lasten forlate fjorden og så går det salg i slag i mange år. Penge strømmer inn i kassa til kommunens innbyggere, og skiller ikke da, mellom motstandere og tilhengere. Alle får en liten del av den store kaken. Det er kort tid igjen å for få kjøpt billige aksjer.
kaunis
21.03.2024 kl 15:34 866

Alvorlig talt så skjønner jeg lite av at klager, nettop som du refererer til , de har ingen støtte i noen som helst EU-domstol. Jeg er 100% sikker på at anken vil bli avvist, og at de endelig forstår å respektere en så gjennomgått sak, med så mange rettsinstanser sin gjennomgang, både ved godkjennelse og ankesaker.
kaunis
22.03.2024 kl 09:35 592

Ville bare minne på alle som har vært sikker i denne saken. Men det er en lettelse å lese at de IKKE fikk medhold. De hadde en tapt sak, men noen tror at de kan stoppe selv opplagte saker , og så var det ingen SAMER som staten måtte behandle med forsiktighet. Vi har mange gode år i vente med en klar margin for minst en dobling av kursen om ca 1år.
Redigert 22.03.2024 kl 09:36 Du må logge inn for å svare