ArcticZymes Technologies ASA Q4 and 12M 2023 results

JosefK
AZT 01.02.2024 kl 07:02 5570



Tromsø, Norway, February 1st, 2024 - ArcticZymes Technologies (OSE: AZT)
reported sales of NOK 28.4 million and an EBITDA of NOK 2.0 million for the
fourth quarter of 2023.

Highlights from Q4 and 12 months 2023

· ArcticZymes Technologies (AZT) had Q4 sales of NOK 28.4 million (Q4 2022:
NOK 28.2 million) and sales for the whole year 2023 of NOK 118.9 million (12M
2022: NOK 137.0 million, NOK 122.0 million adjusted for Covid effects in 2022)

· AZT had a positive EBITDA for Q4 of NOK 2.0 million (Q4 2022: NOK 1.3
million) and a positive EBITDA for the whole year of NOK 22.2 million (12M 2022:
NOK 41.5 million and NOK 26.5 million adjusted for Covid effects in 2022)
· Operating expenses for Q4 were 27.1 million (Q4 2022: NOK 27.2 million) and
for the first 12 months expenses were NOK 97.4 million (12M 2022: NOK 96.2
million)
· Cash flow for Q4 was positive NOK 3.1 million (Q4 2022: NOK 5.6 million) and
NOK 2.1 million for 2023 (12M 2022: NOK 23.3 million), giving a cash balance of
NOK 180.9 million. In addition, NOK 69 million is invested in low-risk interest
rate funds.
· New partnership agreement with Biomatter to apply AI for generation of new
enzyme prototypes
· Launch of T7 RNA Polymerase for molecular research and diagnostics

CEO Michael B. Akoh comments:

"The conclusion of the fourth quarter signifies the close of a demanding year
for ArcticZymes and the broader life science tools sector. While we may not have
achieved all the goals outlined for 2023, we successfully reached significant
milestones crucial for the long-term growth of our business."
issis
01.02.2024 kl 07:32 4504

som vanlig guiding på produkter og planer fremover, men ingen økonomisk guiding
får satse på at dere som er tilstede på presentasjonen spør om dette
Grunnpilar
01.02.2024 kl 09:09 4331

vekstselskap som krymper. Ikke akkurat hurra for 2023 her, ned over 40% i profitt, men verste er at omsetning også faller.
Kursmål rundt 19 kroner med slik prestasjon ( hvis vi kun tar hensyn til tallene ).
Redigert 01.02.2024 kl 09:12 Du må logge inn for å svare
xjack
01.02.2024 kl 10:03 4184

En trasig seanse, nærmest gravferdstemning. Med gode produkter og solide attester i bakhånd, må oppfordringen fra aksjeeierne være: Hiv dere rundt og dra ut og selg!
rischioso
01.02.2024 kl 10:14 4143

Ja, det er helt tragisk at de ikke klarer å lage butikk etter så mange år - TexBurger Maritim sitter jo med mer igjen på bunnlinjen så å si at dette caset fortsatt er ei Pølsebu fra Utsira er ikke å overdrive ...;)
bj111
01.02.2024 kl 10:48 4053

Ja det er litt kjedelig men ikke så veldig overraskende. Vanlig at (pølsemakere) selskaper som begynner å tjene penger på bunnlinjen sender kostnadene til himmels slik AZT har gjort. Uvanlig at pølsemakeren setter fokus på kostnadene såpass tidlig for som regel skjer det etter at kassen har slanket seg kraftig og emisjonsspøkelset banker på døren.

Så positivt at de legger ned Oslo og kutter 4 stillinger der og at de omsider har kostnader som en post i presentasjonen med fokus på at de skal ned. Så vil det sikkert være de som tenker at reduserte kostnader fører til lavere salg men den oppfatning har ikke jeg.

De har ikke økt salget med sine økte kostnader men har flere produkter. Om økningen i antall produkter henger sammen med økning i kostnader kan hende men langt i fra sikkert. I det hele kan jeg ikke si at jeg ser noen vesentlige resultater av positiv karakter med kostnadsøkningen noe som jeg og forventet.

Har ikke fått sett presentasjonen kun skummet gjennom den som er lagt ut men salg i Q4 var som forventet herfra.
Fortsatt et langsiktig case som kan gå begge veier men har alle muligheter til å bli store innen sitt felt.
JosefK
01.02.2024 kl 11:12 4221


Nok et tøft kvartal etter et tøft år. Men det er et par ting her man bør ha i bakhodet:

-4-5 kvartaler med ~30 mill omsetning gjør meg trygg på at det danner et slags gulv
-Det er utelukkende eksterne faktorer (labert marked, spes biomanufacturing) som påvirker
-Drahjelp fra SAN GMP fom mid Q1, full effekt Q2
-outlooken peker på bedring andre halvår
-Tools gjør det bra fremdeles.
-Kostnadsreduksjon som følge av markedsforholdene, Akoh virker dynamisk.
-Full steam ahead med GMP strategien og utvikling.
-Bredden i produktutvalget kommer bedre frem enn noen gang (proteinase, ISOPOL, azscript)

Summa summarum: Labert salg i biomanufacturing. Med utsikt til bedring H2. Foruten det, så ser det bra ut. Og om jeg skulle fremheve noe, så er det morsomt å se ISOPOL bli nevnt i flere sammenhenger. Om det er maskiner fra de «riktige» produsentene, vil det bli en melkeku. Det spares på Oslo avdelingen. Et dynamisk trekk fra Akoh.

Og om jeg savner guiding, er jeg ikke i tvil om en ting: når markedet snur, så kommer det til å renne inn penger.

rischioso
01.02.2024 kl 11:20 4188

Ja, du er inne på noe vesentlig der - kort oppsummert - sparer seg til fant ...;I)
Lordstock
01.02.2024 kl 11:26 4163

What a fucking bad presentation, he need to step up at get more enthusiastic . Sounds like he is at a funeral. Didn't even manage to give a positive forecast of the industry, which can be read from the new Gene, Cell, + RNA Therapy Landscape Report https://asgct.org/global/documents/asgct-citeline-q4-2023-report.aspx?_zs=gxXTc&_zl=aQMt3. Industry has bottomed out and things start to look much better.
Lordstock
01.02.2024 kl 11:27 4157

Did Gillespie just come out at say they need to redo the entire company strategy (they didnt have any up to now ?) Talk about shaking up the shareholders and market.
Redigert 01.02.2024 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
JosefK
01.02.2024 kl 11:31 4143


Not that I heard. What I heard was development in alignment with industry needs (which makes sense) and slashing dev time in half by applying AI.

Lordstock
01.02.2024 kl 11:34 4131

If feels like the new management is reshaping the entire company, and I dont fell confident they are the right people to do this. Is our management the reason that the stock is performing like it is ? Sure sales need to go up, but management seem to be groping in the dark. Prove me wrong, please
Bearwizard
01.02.2024 kl 11:53 4068

For meg var dette spikeren i kista. Ute av AZT nå. Tapet mitt er betydelig, og jeg ser dessverre ikke at det er lysning i sikte i overskuelig fremtid. Ønsker alle dere som fortsatt sitter lykke til. Selskapet burde jo ha de beste forutsetninger (tenker da på produktporteføljen) for å lykkes, men min tålmodighet er som sagt slutt.
rischioso
01.02.2024 kl 12:35 3967

Ja, når man kommer til et punkt hvor nok er nok så er ikke det å realisere et tap verdens undergang, men en ny start en annen plass for det finnes faktisk noen case som det er verdt å ta en nærmere titt på selv i disse tøffe makro tider - uansett, lykke til videre!
kokkohill
01.02.2024 kl 12:53 3899

ArcticZymes Technologies Prises til 60% av OKEA og omsetter som en pizzahut. Dere er ikke enkle å forstå 😂
issis
01.02.2024 kl 12:53 3899

Ser det samme som deg Josef, men det er nødvendig at de setter selskapet inn i markedsmessig kontekst fremover.
Betenkelig at det ikke var et ord om markedenes størrelse eller visjoner. Mener Akoh startet jobben med at det skulle bli et ledende Europeisk enzymselskap. Dette oppnås ikke ved å si opp fire personer i Oslo og ta kontroll på kostandene. Savnet en flik av overordnede visjoner
OlJaOs
01.02.2024 kl 13:02 3851

Synst han svara godt ut på spørsmålet på QA ca 54:00 og likte spessielt godt
ca 56:40 ut i presentasjonen: You have to be patient, but not to patient
xjack
01.02.2024 kl 13:11 3814

Et big pharma med appetitt på enzymer kan nå skaffe seg billig tilgang til nøkkelprodukter. Er vel grenser for tålmodigheten hos de store eierne også?
JosefK
01.02.2024 kl 13:28 3751


Jeg er ikke uenig I det. Men du tar likevel feil. Hvis du slår opp slide 7 i presentasjonen vil du se markedsmessig kontekst for SAN.

Og om du vil ha det for resten av produktene har det blitt gjengitt i eksterne presentasjoner, typisk rettet mot meglerhus.
Lordstock
01.02.2024 kl 15:23 3556

Du har ret JosefK , men CEO svarer bare super svagt på spørgsmål om fremtidige markedsandel, tøvende og uden den store tro på sagen, syntes jeg. Måske tror han på sagen, men det slå bare ikke igennem på mig. Hele indtrykket af dagens presentation, efterlader mig uden enthusiasm og stort tro på fremtiden. Når man leverer et svagt regnskab, men har sat organisationen og produkter op til vækst, må vi kunne forvente at CEO kommer ud og kommunikere mere positivt. Jeg kommer også helt overraskende i tvivl om de har ret startegi, det har de tilsyneladende ikke, hvorfor de vil lave ny strategi som er mere drevet af efterspørgelse fra kunderne. Det har de sgu da altid gjort i AZT, problemer er bare at de skulle have laver DMF på mange mange flere produkter. Så nu er vi i en periode med STOP på vækst indtil de får DMFer på de andre produkter.
Superoptimist
01.02.2024 kl 15:47 3499

Det er ikke bare denne du. Norske farmaindustrier er jo katastrofer fra ende til annen!!!
JosefK
01.02.2024 kl 15:55 3463

Jeg tror du har sett en annen presentasjon enn det jeg har sett.

Hvordan i allverden får du til å slutte at DMF/GMP syrategien reverserer vekstambisjonen? Det er noe av det mest hårreisende villedende jeg har lest. Tvert om er det en bærende del av vekstambisjonen. Jfr 4Q for ett år siden.

Nå var det et dårlig kvartal for biomanufacturing. Noe som har med markedssituasjonen å gjøre og som ble klart og tydelig formidlet.

Redigert 01.02.2024 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
OlJaOs
01.02.2024 kl 16:00 3439

Spørsmålet om framtidig markedsandel for SAN, var vel det spørsmålet eg syntest han svarte best på.
Treng berre eit produkt eller 2 fra kundane som slår igjennom, så vil prosentandelen øke betraktelig. Og han hinta vel om at han hadde tru på at det ikkje var så langt fram i tid med kommentaren "You have to be patient, but not to patient "
Trur heller ikkje det vil være stopp på veksten før andre produkt får DMF. Den veksten vi ventar på er det SAN som skal stå for, og den trur eg vil pågå i mange år fremover. Og tolkar eg dei rett meinar dei at den startar i H2
bj111
01.02.2024 kl 16:06 3415

Jo det er veldig bra at de tar kontroll på kostnadene opp sier opp 4 ansatte og legger ned i Oslo. Den store økning i ansatte og følgelig kostnader gikk for fort og for langt. Det er alt for mange selskaper som har kjørt seg i grøfta med å øke utgiftene til ekstreme høyder uten at inntektene har hengt med og det var det bildet som lenge har tegnet seg at AZT også skulle gjøre. Veldig bra at de tar grep og det på et sent men allikevel tidlig tidspunkt.
Å bli et ledende Europeisk Enzymeselskap er vel ikke avskrevet med denne presentasjonen for i det ligger det å kunne tilby et godt sortiment av gode produkter som kundene vil ha. Jeg måler ikke et selskap sin størrelse av hvor mange ansatte de er men hvor mye de tjener. Foreløpig ser det ut til at AZT har etablert seg med et salg på omkring 30 mill i kvartalet. Med den ekstreme økning av ansatte de har hatt så er det å forvente at de gjør noe og da snakker jeg om kontakt og relasjonsbygging med potensielle og eksisterende kunder som vil føre til vekst. Dersom de nyansatte ikke leverer må man se på hvorfor og evt kippe de ut hvis det viser seg at de er overflødige.

Markedets størrelser står det om i presentasjonen men det er lite eller totalt uinteressant for det sies lite eller intet om hvor stor andel av dette de forventer å kunne ta.

Fortsatt et bra case på lang sikt (flere år) men kort sikt 2024 er det nok litt znork.
JosefK
01.02.2024 kl 16:17 3376


Ikke helt rett, det er H2 markedssituasjonen spås bedret. Det har for så vidt ingenting med SAN å gjøre som kan doble omsetningen et par ganger også under rådende markedsforhold, selv om sannsynligheten for det er lavere.


Lordstock
01.02.2024 kl 16:32 3333

Vi har jo igen vækst ! ?
Men nej selvklart tænker jeg at når de får kål på flere DMF da vil der komme mere vækst. Men aktionærene bliver jo forvirrede og kommer i tvivl om hvad de holder på med, nå de begynder at snakke om helt ny strategi. Det er jo ikke ny strategi, de har sgu da altid være reaktive og lydhøre for kundernes ønsker. Så hvad gik den snak om ny strategi ud på ?
JosefK
01.02.2024 kl 16:48 3288

Snakker du om vekst på grunnlag av ett kvartal? I så tilfelle fra når? (Hvis du tar fram 2019 tallene, vil du se at dagens biomanufacturing omsetter mer på ett kvartal (som attpåtil er det dårligste på lenge) enn de gjorde på ett år den gang 11,8/år vs 12,3/Q)

Strategien er i min optikk uendret. Og effekten av den ukjent, enn så lenge. Men jeg registrerer at en av CDMOene har signet opp for GMP, men det er litt lite data.
Redigert 01.02.2024 kl 16:58 Du må logge inn for å svare
Lordstock
01.02.2024 kl 17:08 3239

Fint med vækst på biomanufacturing, men det er jo hele virksomheden der tæller og den vækster ikke og har ikke gjort det på mange kvartaler. Nu vælger de så at ændre strategi og lukker Oslo, da det marked ikke er så stort som de troede. Det skaber fokus på bimanufacturing, som er godt !.
Jeg er enig, startegien er ikke ændret, men hvad helvede :-) snakker Gillespie så om ?? det forvirre total markedet, at nu vil de være mere lydhør efter kundernes behov. Jeg har ikke behov for at høre at AZT kan gøre dit og dat og måske skal de gøre noget trejde. Markedet har brug for at høre de har kål på det og rekomandere at SÅDAN har vi tænkt os at gøre.

Så alt i alt, syntes jeg deres kommunikation er en f..ck..ng disaster.
Redigert 01.02.2024 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
bj111
01.02.2024 kl 17:22 3204

Er vel bedre at de stenger Oslo enn å fortsette med noe som viser seg å være en feil? Hva de skulle til Oslo etter forsto jeg men så ikke annet enn økte utgifter med. Var en skrekkens tanke at AZT skulle gjøre som så mange andre, la kostnadene spinne ut av kontroll. Ble ikke bedre av at Jethro forlot selskapet for det styrket troen på at her går det over styr. Nå tar de grep å legger ned Oslo hvilket er veldig gledelig når det ikke har gitt noe kroner i kassen. Neste blir forhåpentlig å med kritisk blikk se på om de treger alle i Tromsø eller om det og finnes overflødig materie der.

Kommunikasjonen fra AZT har stort sett alltid blitt kritisert hvilket ikke er noe nytt. Bedre med dårlig kommunikasjon enn NANOV, Softox og lignende som var dyktige på tullprat.

Netto inntekter må øke og det er hva kursen står og faller på nå tror jeg. Der har vi vert før men den gang var det uten inntekter.
JosefK
01.02.2024 kl 17:31 3183


Hvis du ikke skjønner hva Gilespie snakker om, er det i hovedsak tre ting:

1. å ta fram nye varianter
2. spare tid (fra 3-4 år til 1-2 år)
3. forsterke IP

Verktøyet han snakker om er AI.
JosefK
01.02.2024 kl 17:41 3152


Det er merksnodig å snakke med folk som ikke skjønner hva strategi er. Akoh hadde en endring i strategien. Og det er partnerskap.

Men det er ingen som har sett det og blander vekst, snørr og tårer og sannsynligvis aksjekurser inn i det hele.

Lordstock
01.02.2024 kl 18:52 3032

Det skjønner jeg, men han starter præsentationen sin med at sige vi trænger en produkt startegi ( det har vi ikke haft før) det skaber spørgsmål og usikkerhed om en ny rejser med risk for fejl.
AI er en mulighed for fremtiden, ligesom alleandre i biotech branchen skal AZT naturligvis også benytte AI.
Syntes han presentation var en forfejlet forklaring på hvorfor de har lavet et partnerskab med Biomatter
JosefK
01.02.2024 kl 19:11 2990


Strategien er uendret. Fordi AI kun er et verktøy for å oppnå det de ville forsøkt å oppnå på annet vis -uavhengig av AI. Det er noe alle vet som har fulgt med: produktforbedringer og varianter er nemlig ikke nytt. Se på ISOPOL historikken fra 2016 og fram til i dag. To varianter og den tredje er på vei. Samt endringer i kjemi og frysetørking. Jeg kunne også vist deg en studie der Bernt Striberny studerer ulike varianter av ligasen. Den ble gjort uten AI, men er et eksempel på at strategien er intakt. Jeg mener å huske han hadde 20-30 forskjellige varianter, hvorav noen av dem var aktuell for prototyping.

AI er ikke en strategi, det er et verktøy. Utsagnet er gyldig helt til verktøyet blir strategien. Men det er mer aktuelt for Biomatter.



SomSa
01.02.2024 kl 19:45 2924


Ofte lønner det seg det å undersøke og tenke enkelt. I følge denne siden (med forbehold om feil eller misforståelse) koster:
T4 DNA Ligase, 5 x 1,000 units 2 465,00 kroner
https://www.thermofisher.com/order/catalog/product/EL0011

Taq DNA Polymerase, 10 x 500 units Price(NOK) 13 450,00
https://www.thermofisher.com/order/catalog/product/EP0406?SID=srch-srp-EP0406

Kostet ikke Jethro Holter totalt 2738804 kroner i 2022?
https://assets-global.website-files.com/64c25a874bf82d94feb670d6/64cce79d3afd959b0450bcd4_Annual-report-2022-ArcticZymes-Technologies.pdf

2738804 kroner/2 465 kroner =1111 eller det må selges ca. 5555000 units Taq DNA Polymerase for å dekke bare hans utgifter.

De ser sånn ut at deres produkter er like billig eller billigere tyggegummi/tepose. Hos meny koster tyggegummi (10 stk i pakningen) 20,2 kroner eller 2,02 kroner per stk. 5000 T4 DNA Ligase, koster 2 465,00 kroner eller 0,493 kroner per unit
https://meny.no/sok/?query=tyggegummi&expanded=products

Lemon Ginger (20 pos) koster 86 kroner eller 4,3 kroner per pose
https://meny.no/sok/?query=te&expanded=null
Redigert 01.02.2024 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
bj111
01.02.2024 kl 20:41 2840

Når du er i gang kan du ikke regne ut hvor mye de må selge av T4 Ligase for 118,9 millioner kroner. Just for fun for det er jo hva dette blir. Vet ikke pris hos AZT og jeg vet ikke hvor mye man trenger av de forskjellige produkter men det er godt gjort å selge tyggegummi for 118,9 millioner kroner eller?
Det jeg har lest er at det er svindyre produkter fra AZT og det kan være svindyrt med DNA Polymerase dersom det skulle være slik at et eksperiment krever 500 unit DNA Polymerase og dertil ikke veldig dyrt om det er 10 eller 1 unit per forsøk. Men jeg vet ikke forbruket på dette og det tviler jeg på at det er så mange her som vet noe om. Men de selger for i underkant av 30 mill pr kvartal slik markedet er nå.
OlJaOs
01.02.2024 kl 20:59 2799

Du har heilt rett i at det var markedssituasjonen som er spådd bedre i H2, og det var mi tolkning at bio( herunder SAN) ser ut til å være hardere påvirka av markedssituasjonen enn Tools. Dette sansynlegvis for at her er mange i startgropa, og finansiering alltid er vansklegast i starten.
Samtidig skriv dei " A large North American CMO will be using SAN HQ GMP for their client in stage II clinical trials." Så her er nok nokre SAN brukarar som er komt lenger enn startgropa. Tar vi det et steg lenger til fase 3 skal det vel prøvast ut på eit stort antall mennesker, og då byrjar ballen å rulle. Så eg er egentlig veldig positiv til framtida, vi må bærre være tolmodige litt til :)
Redigert 01.02.2024 kl 21:01 Du må logge inn for å svare
JosefK
01.02.2024 kl 21:12 2766


Da er vi på nett. 🥳
elnomi
01.02.2024 kl 21:22 2740

Hvorfor skuffer dette selskapet alltid ved levering av resultater?
Skal kursen tilbake på 20 tallet igjen?
Fünke
01.02.2024 kl 21:27 2717

Alt for sterk reaksjon ned i dag. Jeg kan være enig i at fremtoningen ikke var overentusiastisk, og bunnsolid er et uttrykk man kanskje ikke sitter igjen med etter en slik presentasjon. De er litt vage med tanke på fremtiden. Retorikken kunne med fordel vært mer fremoverlente. De har tross alt lansert SAN HQ GMP, men det var litt mye fokus på at de venter et par utfordrende kvartaler. Det handler nok om at akoh fortsatt er relativt ny og egentlig sikrer seg litt i sine uttalelser. De kan jo umulig tro at fremtiden skal bli verre med nye produkter i miksen og et marked som er på bedringens vei i følge noen av lederne i de store selskapene, samt bransjeorganisasjonene (feks asgct). Nå sitter mange aksjonærer igjen med et bilde hvor man ser for seg rundt 30 mill i omsetning i to kvartaler til. Det er derfor jeg tror aksjen ble solgt såpass ned i dag. Vi kan raskt få en overraskelse på oppsiden i kvartalene fremover med SAN GMP i spissen. Vi har jo en evig cash runway. Men som alltid sitter jeg igjen med samme spørsmål; hvorfor er det så forbannet vanskelig å selge SAN HQ, GMP eller ei. Det viser jo til ypperlig performance sammenlignet med sine konkurrenter.
JosefK
01.02.2024 kl 21:36 2693


Helt riktig. 10 poeng. 🥳
Lordstock
02.02.2024 kl 09:39 2378

Vi ved vel først om det er svært at sælge SAN HQ GMP om 1 eller 2 kvartal. Men når nu AZT udviklede DMF/GMP på baggrund af kunders efterspørgelse (afvisning af SAN HQ) er spørgsmålet om kunderne står klar til at købe SAN HQ GMP. De kunder der efterspurgte SAN HQ GMP har jo ikke ligget stille og ventet på AZT.