Hva skjedde egentlig med LINK den 1.2.2024

Garderobemannen
LINK 02.02.2024 kl 13:47 1893

Her gjelder det å være på vakt - dere kan være utsatt for et åpenbart spill...

Det er også en annen åpenbar begrunnelse som jeg ikke kan se er berørt av så mange andre, som kan være årsaken til gårsdagens fall.

Her er noen av mine takes på spillet...

Twilio sine bomkjøp og tiltak under hypen
På denne tiden (17.5.2021) kjøpte for eksempel Twilio en annen stor e-post-fokusert aktør i det Seattle-baserte selskapet Zipwhip Inc for MUSD 850 (50/50 cash og aksjer). Dette ble et gedigent og kostbart bomkjøp for Twilio. Kostbart fordi det skjedde under toppen av hypen i markedet og på ingen måte forsvarte prisen og ressursene Twilio måtte dedikere til dette.

Halvannet år senere – den 3.11.2022 - meldte Twilio at de stengte/la ned virksomheten i Zipwhip fra 1.12.2023, en virksomhet som da hadde omtrent 30 000 kunder. Dette etter at virksomheten i ZipWhip viste en dårlig inntjening kun MUSD 34 i 2Q-2022, hvor et samlet Twilio hadde levert et LTM-tap på USD 1,38 milliarder, mens inntektsveksten var redusert fra 48 % til 15 %.

Virkeligheten hadde da virkelig slått inn over Twilio som den 15.9.2021 hadde offentliggjort første runde med oppsigelser av 11 % (900 ansatte). Den 2. runden med nedbemanninger ble meldt 17.2.2023 hvor arbeidsstokken ble redusert med 17 % (1.500 ansatte).

Senere ble Twilio også ble tvunget til å gjennomføre en rekke andre tiltak for å spare penger/ bedre inntjeningen, blant annet salg av sin IoT-SaaS-virksomhet til KORE (27.3.2023) med tap, salg av sin indiske virksomhet i Value First Digital Media Private Ltd til indiske Tanla for MUSD 38,2, før de gjennomførte en 3. runde med oppsigelser (6.12.2023) med ytterligere 5 % av arbeidsstokken (295 ansatte).

Det foreløpig siste dramatiske som har skjedd var da hovedgründer og mangeårig CEO Jeff Lawson måtte fratre sin stilling, for å bli erstattet av Khozema Shipchandler.

Det er liten tvil om at mange av disse nødvendige tiltakene ble forsert/ presset frem som følge av det betydelige presset som aktivist-investorer under ledelse av Anson Funds og Legion Partners la på selskapet da de tok mindretallsposisjoner (MUSD 50) i Twilio. CEO’en Gupta hadde gått fra Legion Partner til Anson Funds, så de to aktørene kjente hverandres strategi inn og ut, og det har kommet frem at de også avholdt 6 møter med Twilios ledelse.

MessageBird - Bird
Jeg velger å kalle selskapet MessageBird som jeg har gjort helt frem til nå. Jeg vet at de nå har rebrandet seg under Bird.

Blåmandagen i markedet traff også MessageBird hardt fra høsten 2021 og utover i 2022-2023, som den 30.11.2022 måtte meddele at de måtte si opp 1/3 av sine ansatte. Mens Twilio gjennomført dette mer planlagt og strukturer over flere runder, rykket MessageBird virkelig av plasteret….

MessageBird hadde også gjort betydelige kjøp i 2021, til en prising som viste seg å være fullstendig over-hypet. Kjøpet av det San Francisco basert SparkPost den 28.4.2021 for flatterende MUSD 600 står satt på spissen som MessageBird « ZipWhip»-kjøp, med den forskjellen at MessageBird ikke la ned virksomheten. Det ikke-børsnoterte MessageBird hadde rett forut for dette hentet inn finansiering på MUSD 1 000 fra flere tunge investorer (deriblant BlackRock, Tiger Global, Owl Rock og Accel Partner), i en kombinasjon av gjeld og aksjer. Tidligere hadde MessageBird gjort flere mindre kjøp av UK-baserte Pusher Ltd for MUSD 5 (16.12.2020) og det Atlanta-baserte kundedataselskapet Hull Inc (Hull.io) (30.3.2021) og det nederlandsk-baserte video-plattform-selskapet 24sessions.com B.V. (30.3.2021), begge for ikke publisert kjøpesum.

I etterkant er det liten tvil om at også MessageBird har betalt en utrolig overpris i forhold til dagens nivåer.

CEO Robert Vip er kjent som en meget frittalende og til dels kontroversiell type, som også med tidligere uttalelser har skapt oppsikt med sine uttalelser. Og det var ikke bare med uttalelsen om sin prisreduksjon han har budt på seg selv i det siste. For et par dager siden ble dette postet på LinkedIN: https://siliconcanals.com/news/messagebird-robert-vis-on-acquisition-hunt/ - det et tydelig at deres kommunikasjon av rebrandingen nå skjer i alle kanaler.

Sinch
Sinch sine mange dyre oppkjøp under hypen har jeg beskrevet i tidligere innlegg (https://www.finansavisen.no/forum/thread/162844/view/5734123), så de trenger jeg ikke å ta på nytt.
Redigert 02.02.2024 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
02.02.2024 kl 13:47 1893

LINK
I lys av disse enorme eksessene de nevnte tre store aktørene har betalt, fremstår LINKs verdibevaring smått fantastisk. LINK klart å få tilbake betydelig mer enn det de betalte for Message Broadcast midt under hypen, pga salgsavtalens store kontantandel.

Som beskrevet i annen tråd (https://www.finansavisen.no/forum/thread/164119/view/5834647) har salget faktisk medført at LINK fikk dekket inn kontantandelen for samtlige oppkjøp de tidligere har gjort, helt tilbake fra tidenes morgen. Jeg skal ile til å si at dette er i nominelle kroner (NOK), men dette er uansett enormt sterkt. Sagt med andre ord har LINK beholdt mer enn sin opprinnelige kjøpekraft, som de kan utnytte i dagens vesentlig mer edruelig prisede marked.

Hva skjedde i går og hvorfor – og hva er etter mitt syn en mulig annen hovedårsak?
Jeg tror SPB1 er inne på noen av de sentrale årsakene når det gjelder forholdet til prisreduksjonen. Her har MessageBird antakelig forledet noen investorer som solgte seg akutt ut i går, hvis de har solgt på «nyheten» om at MessageBird senker prisene på ett av sine produkter. Dette utgjør uansett en veldig liten del, og kan etter mitt syn ikke være signifikant. Ulike innelåsningseffekter av kundene hos aktører som LINK er betydelig sterkere enn dette begrensede prismomentet.

Skal jeg legge til noe betyr det en hel del i min bok at amerikanske investorer så ut til å ta blogginnlegget fra Vip med et stort gjest. Selv ikke Twilio selv, som angivelig skulle være oppkjøpsobjektet til MessageBird, økte vesentlig i kurs. Omsetningen i går var imidlertid betydelig større enn normalt, noe jeg kommer tilbake til nedenfor. Snittomsetningen i Twilio er 2,95 millioner aksjer, mens det i går ble omsatt 3,52 millioner.

En faktor jeg ikke kan se noen har omtalt er den strategiske reposisjoneringen investorer ofte tar innenfor samme bransje, hvis en av aktørene blir gjenstand for oppkjøpsspekulasjoner. På grunn av begrensninger i frihetsgradene i investeringsmandater, må mange aktører selge seg ut av én aktør for å kunne kjøpe seg opp i en annen aktør, når det er i samme bransje. Jeg tror derfor at en del av nedsalget i LINK vel så gjerne kan være begrunnet i at samme aktører kjøper seg opp i Twilio, i påvente av et slikt oppkjøp. Og med en såpass liten relativ omsetning det er i LINK resulterer en slik akutt salgsiver i et bratt fall for LINK. Legg så til at en rekke stop-loss antakelig ble utløst på veien nedover, samt at noen fikk litt hetta, så har du begrunnelsen for et betydelig fall.

Tilsvarende salgsiver og akutt nedgang så vi i Sinch.

Omsetningen i Twilio var en god del høyere enn gjennomsnittet, og jeg er rimelig overbevist om at en del tidligere LINK-penger og Sinch-penger skiftet over i Twilio-penger i går. Så derfor trenger det ikke å være frykt for at LINK eller Sinch skal bli rammet av disse prisjusteringene fra MessageBird, men reposisjonering fra investorer som ønsker å være posisjonert i en aktør som tydeligere står foran et mulig oppkjøpsforsøk.

En annen årsak kan jo være at MessageBird faket den uttrykte interessen for Twilio. På nær sagt alle parametre ville jo det å få kloa i LINK være et større scoop en Twilio. LINK er verdsatt til mindre enn halvparten relativt til Twilio. Hva ville ikke skjedd om aktører i ledtog med MessageBird flagger en betydelig eierandel i LINK…
Og hva vil ikke da kunne skje med kursen...
DnB er jo også nær å passere første flaggegrensen på 5 %. Hvis noen av DnBs fond har nettokjøpt noen aksjer de siste 2 dagene, blir jeg ikke overrasket over om DnB flagger snart.

Mandag førstkommende (pga T+2) er litt klokere og nærmere å få vite hvem som var store nettoselgere og -kjøpere i torsdagens frenzy...
Redigert 02.02.2024 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
Sequia
05.02.2024 kl 10:21 1529

Når saken har lagt seg er det vanskelig å vite hva man skal skylde på - om det skyldes nervøse markeder eller kunnskapsløse aksjonærer. Jeg må være innrømme at jeg ikke hadde god nok call på akkurat dette. Men etter å ha snakket med SP1M, PA og en ledende ansatt innenfor en norsk operatør som har inngående kunnskap om hvordan dette fungerer, er min konklusjon at dette er en ikke sak. Når man inkl at Bird ikke engang er en konkurrent til LINK, men omsetningen deres i all hovedsak er i US og Asia (således mer en konkurrent til Sinch og Twilio), at det er stor forskjell på gross margin i US og Asia vs Europa, at Bird har levert elendige resultater de siste 2 år og samtidig skyter fra hoften om at de ønsker å kjøpe et selskap 14x større enn seg selv, for deretter å endre prising mekanismen i markedet etc etc, er svaret gitt, hvis man er investor med lange briller.
Redigert 05.02.2024 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
Sequia
06.02.2024 kl 07:38 1405

DNB fondene var den store nettokjøperen på torsdagen. Kjøpte mer enn 500k aksjer og flagget nå 5.02%. Spørsmålet er nå bare hvor mye aksjer de skal ha.
Redigert 06.02.2024 kl 09:08 Du må logge inn for å svare
Serboss
06.02.2024 kl 08:58 1339

Og Q4 blir svakere etter at salget av Usa virksomheten ble gjennomfört...
Sequia
06.02.2024 kl 08:59 1335

US virksomheten ble closet i Q1 2024, fortsatt en vesentlig forskjell mellom signing og closing ;) Så fikk man USD 260 millioner for denne virksomheten
Redigert 06.02.2024 kl 09:03 Du må logge inn for å svare
Serboss
06.02.2024 kl 09:12 1315

Ja, ja, du har rett i det, men fremover, Q1...q2, hva slags planer kan dem ha ?
Sequia
06.02.2024 kl 09:15 1312

Ville startet med å lese børsmeldinger og litt analyser. Selskapet er nå tilnærmet gjeldfritt og vel 3.3-3.5 milliarder på bok hvor en vesentlig del skal brukes til m&a, og de kan plukke selskaper i Europa til en kraftig rabatt. Sjekk innleggene til Garderobemannen så får du mer info enn hva du klarer å plukke opp fra analysene
Redigert 06.02.2024 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
06.02.2024 kl 12:07 1203

Bird (MessageBird frem til forrige torsdag) har i dag lagt ut et blogginnlegg på sine nettsider hvor de opplyser at de reduserer sine priser i Sverige:

https://bird.com/blog/bird-crm-sanker-sms-priset-i-sverige-med-65

Bird sier avslutningsvis:

Bird har samlat in
1,1 miljarder dollar i kapital från ledande investerare som Accel Partners, Atomico och Tiger

Global, inklusive svenska investerare som Niklas Zennström och familjen Bonnier.

Når Bird sier dette, burde de kanskje også lagt til følgende:

Av de innhentede midlene var MUSD 330 lån og MUSD 770 egenkapital. Nesten alt av egenkapitalinnskuddet brukte vi til å betale MUSD 600 for selskapet SparkPost Inc i USA i april 2021, hvor vi i ettertid ser at vi beklageligvis traff omtrent toppen av prisings-hypen. Renteutgiftene var dessuten nesten 0 da vi kjøpte, men har siden steget noe helt jævlig.

En måned før hadde vi også kjøpt videoplatform-selskapet 24sessions.com i Nederland og kundedataselskapet Hull. Inc (Hull.io), også dette på hypens topp. Heldigvis var prisen på disse selskapene lavere, og vi holdt det for oss selv hva vi faktisk betalte. Vi har dessverre ikke noe igjen av disse frie midlene i dag, men har beholdt all gjelden (NOK 3,5 milliarder), og tatt opp litt ekstra også, men liker å sole oss i glansen av verdiene på hypens topp. Vi brant også så mye på driften at vi måtte si opp 1/3 av alle ansatte i november 2022 pga nettopp økende inflasjon og rentenivå, men det tror vi ingen lenger tenker på nå. Og vi går jo ikke bra i dag heller, men håper at vi kan låne mere penger, selv om renta er blitt så utrolig høy nå.

Siden vi ikke er børsnotert er det jo ikke noen daglig verdsetting av virksomheten og verdiene, som gjør at vi trenger å bry oss om verdidestruksjonen, som for eksempel Ericsson, Sinch og Twilio må. Vi synes fortsatt at det i dag er mye kulere å bruke de gamle høye tallene fra midten av 2021, i sammenligninger pr idag med Twilio, Sinch, Ericsson etc.
Redigert 06.02.2024 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
Sequia
06.02.2024 kl 12:09 1200

Blogginnlegget ble lagt ut igår, og derfor kom dette svaret fra Sinch.

https://www.sinch.com/blog/sinch-comments-global-sms-pricing/

"We are concerned that recent comments about SMS pricing are consciously misleading and fail to relay the fundamental economics behind the global pricing of SMS. They also undermine the importance of security, data sovereignty, data privacy, and compliance."

Redigert 06.02.2024 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
Sequia
06.02.2024 kl 20:57 1020

ABG's analytiker i Sverige om Bird's stunt mot Sinch, som av en eller annen grunn påvirker Sinch negativt til tross for at inntektene bare utgjør 2% i Sverige...og enda mer fjernt påvirker sentimentet rundt LINK - som knapt er i de samme markeder...

"One could speculate that shorts in Sinch (7.2% of shares) could be behind this drive, and want as much of an effect as possible on the Sinch share. Highly speculative, but more and more point in that direction, without us knowing of course. Especially as this comes when Sinch is in silent period. Conclusion: We stick to our view that Bird’s move is a marketing gimmick from a stressed company that need to create a buzz to be sold itself or raise capital."
kokkohill
07.02.2024 kl 19:21 818

Noen tanker om Hva som nå skjer i Link?
Sequia
07.02.2024 kl 21:13 743

Tror ikke det skjer så mye utover at selskapet fokuserer på å levere varene innenfor et globalt marked som vokser, med fokus på Europa. Sikkert en del m&a ila 2024. Markedet globalt er gigantisk og plass til mange spillere