Jobbtall usa driver rentene opp,ser vi 10% før vekst avtar?

geo01
RENTER 02.02.2024 kl 21:24 1154

Tallene for Des og Januar som enda er urevidert er skyhøye,og rentekutt kan snu til renteøkninger.
Dagens rente i Usa ser ikke ut til og stagge inflasjonen og den enorme veksten det fnugg,en dot com da tidligere rentehevelser ikke biter noen ting.
Her er økonomien på høygir som aldri før,og Norske lange og korte renter blir presset opp de også.
Dagens tall var så bullish på nye renteoppganger og nedgang er langt langt i det blå,skal den bli værende eller skal renten videre opp mot nye høyder,det ser ikke ut som det blir noen kjøpefest på lang tid i Norge som faller stygt mot valuta.
Rentefesten fortsetter nok videre..
geo01
02.02.2024 kl 22:27 1100

Økonomene sier rentenedgangen vil ta lengre tid,men dette tyder jo på det motsatte.
Økonomien i Usa er jo i høygir som aldri før.
FED medlemmene skal nok øke rentene i Mars uten tvil,en av de stemte for økning allerede nå i Januar,mens 6 sa hold og 2 ville senke.
Pipen snur nok til at her skal renta mye mere opp og at det vi ser er en enorm vekst som de må stoppe før det smeller.
Norge kan gå mot stagflasjon om dette fortsetter og dette gjør at NB må passe på NKR så ikke inflasjonen tar knekken på forbruk og mere fattige Nordmenn i matkø.
Sjoa
02.02.2024 kl 22:29 1093

Tror desverre vi får se flere i matkø og flere som MÅ selge sin bolig utover i 2024. Jeg har hele tiden trodd at rentene IKKE skal ned i 2024. Nå ser det ut til at dette matrialiserer seg, men jeg hadde ikke forventet oppgang, da blir det virkelig tragisk for forbrukerne.
geo01
05.02.2024 kl 00:17 898

Bankrise kan gi større påslag på penger og med en vekstfaktor i okonomien i USA som bare skyter opp med lønninger og jobbetterspørsel blinker lampene om det skulle bli en bankrise også opp i det hele.
Det kan bli en hardere landing som er undervurdert da alle venter på rentenedgangen som utsettes etter dårlige tall for rentenedgang.
Det er fortsatt høykonjuktur i USA det er det ingen tvil om selv etter retehoppene siste året.
Dollaren er nå så sterk at import er nærmest gratis,likevel er prisene høye fortsatt i Usa,noe skurrer.
Matprisene i Norge stiger det er sikkert,bensin litt opp,strøm billigere men nettleia skal opp,og vann og kloakk er vel ikke i NB kalkulatoren.
Jeg ser ingen vare som blir billigere ,salg på klær,men det er januarsalg.
Noen som ser/vet noe som har blitt billigere?
SEB med tall snart.
geo01
13.02.2024 kl 23:42 747

USA opplever en jump pga sterk dollar og billig import,Norge det motsatte inflasjon pga import.
AT NB og staten ikke har klart og balansere eksport og valuta nedre er helt utrolig.
Staten burde sende overskuddet fra oljen i dollar inn i realøkonomien som en dobbelvaluta der vi flesker i oss med billige varer i NKR.
Nå må de begynne og få opp øynenen og begynne med gavemildhet for egne borgere et par år.
Euro som tredje valuta er og tilgjengelig.
NKR blir bare svakere om ikke dette skjer.Så enkelt.
Redigert 14.02.2024 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
geo01
14.02.2024 kl 23:28 591

Det hjelper ikke med lønnsvekst på 5-6% når nedgangen i Norrsk produksjon faller og går konkurs.
Norge har ikke en inflasjon men stagflasjon pga Valuta.
Vi importerer alt og importerer oss til fattigdom jo lengre NB og denne regjeringen har samme kurs.
I Usa importerer de seg til rikdom og selger sterke varer dyrt til Norge.
Norge NKR trenger som ovenfor stimuli og det er bare en dollar og Euro tilførsel i innenriks økonomi stimuli som ordner,realøkonomisk stimuli av dollar fra overskuddet i oljeeksport.
Gi folk 1000 dollar hver i 12 mnd og vekslngen blir etterspørsel av Nkr.
Kronen styrkes kun ved etterspørsel.
geo01
29.02.2024 kl 23:12 425

Nå skal rentene sakte ned har ekspertene bestemt.
Regjeringen eller NB har ingen intensiver til og styrke kronen eller gi lavere renter enn så lenge.Regjeringen følger nøye med.
Nå skal alt bli bra og solen er på vei opp etter mye skyer sies det,men hvorfor er ingen som vet bortsett fra et sterkt lønnsoppgjør som kan gi dyrere mat og andre goder.
De uten lån koser seg i syden og andre livets goder og nyter livet,de andre må spise mere first price.
Inflasjonen biter seg fast og med flere penger i hånden og dårlig kronekurs blir nok burgeren på McDonalds dyrere desverre i år også.
Ikke_viktig
29.02.2024 kl 23:57 385

Da er det jo bare å slutte å spise på McDonalds så går prisene deres ned igjen. Jeg har sluttet å handle kjøtt og kylling i Norge. Handler det i Sverige. Tar også med meg noen liter ekstra med bensin hver gang jeg er over grensen. Sparer greit med penger på det. Og ytrefilet til 140 kr kiloen er helt grei pris. Kjøper ting når de er på tilbud. Kjøper ekstra og lagrer opp av de tingene som jeg gang på gang bruker. På den måten klarte jeg å presse kostnadene i fjor helt ned i 6500 kroner i måneden for 3 personer. Og da spiste vi god hjemmelaget mat. Det trenger ikke å være så veldig vanskelig, men det krever viljestyrke. I år har jeg kuttet ut brus og godteri og kommer nok enda lavere enn i fjor til tross for prisstigningene. Er beinhard på at jeg ikke kjøper dyr mat og spiser opp rester før jeg lager noe annet. Hvis flere kuttet ut overforbruket og ferdigmaten så ville vi fått både bedre utvalg og sikkert større konkurranse og bedre priser på disse tingene...