NOM og Høyesterett: Tap og Vinn med samme sinn ?

Fantilopen
NOM 05.02.2024 kl 19:27 5793

Høyesterett - tap og vinn med samme sinn?

Jeg lovet i en annen tråd å komme med mine betrakninger om utfallet av høyesterettssaken.

Mange har kanskje tenkt at man enten vinner eller taper, men så enkelt er det ikke.

Først, en megakort oppsummering for de som ikke liker å lese:
- Å vinne på §7b er den beste, men minst sannsynlige, måten å vinne på
- Å vinne på §32 betyr at det blir mye støy om AMRs prosjekt og om hvorvidt det kan driftes som et selvstendig prosjekt.
- Å tape betyr kanskje ikke så mye for de første 16 årene ettersom NOM har avtaler med grunneierne på østsiden av fjellet og AMR har rettighetene sine på vestsiden av fjellet.
- Å tape *kan* ha konsekvenser for royaltyavtalen, men det er usikkert og egentlig lite trolig.

Og så til den detaljerte begrunnelsen:

Slik jeg ser det, så er det to måter NOM kan vinne på:
A) Høyesterett kommer til at granaten inngår i “malm av titan” og idømmer NOM all granaten som statens mineral og hele forekomsten vil dermed ikke inneha noen grunneiermineraler overhodet.

Dette vil være å vinne etter §7b, men det er også det minst sannsynlige.
Både tingretten og lagretten var uenige med DMF om at mineralloven kunne tolkes slik. Det er verdt å merke seg at dagens driftstillatelse fra DMF nettopp bruker denne lovtolkningen for å gi NOM granaten på Vevring.

Hvis NOM vinner på denne paragrafen så ramler alle problemer bort og AMR har ingen ting de skulle sagt lenger. Dette utfallet er minst sannsynlig, men mest ønsket.

B) Høyesterett kommer til at granat er grunneiers mineral, og at NOM kan ta ut mineralet etter §32.1 og få lov til å selge det dersom betingelsene for §32.2 er innfridd.
Nå blir det litt mer komplisert.

§32.1 sier at de som kan ta ut statens mineraler (rutil i vårt tilfelle) også får lov til å “ta ut” grunneiers mineraler (granat) så langt det er nødvendig for å ta ut rutil. Siden disse to mineralene er sammenvevd i berget, så må NOM ta ut massevis av granat. Men 32.1 gir ikke NOM rett til å selge dette, bare ta det ut av fjellet.
Neste del av §32 sier at “hvis DMF, før driften kommer i gang, finner at grunneiers mineraler åpenbart kan driftes selvstendig”, så må NOM gi fra seg granaten.

Merk dere at det er DMF som skal gjøre denne lønnsomhetsvurderingen. Høyesterett kommer ikke til å gjøre dette siden de ikke har fagkompetanse til dette. Lagretten var innom samme argumentasjon i sin dom.
Det betyr at hvis NOM vinner og “aktiverer” §32, så blir det nye runder med krangling mellom AMR og staten om hvorvidt deres prosjekt åpenbart kan driftes selvstendig.

Vi vet fra Fjordsøksmålet at regjeringsadvokaten nærmest latterliggjorde AMRs prosjekt, og vi vet at DMF har null tiltro til dere prosjekt. Det er altså svært liten goodwill å hente fra staten. Uansett vil AMR anføre på det kraftigste at deres prosjekt er gjennomførbart og svært lønnsomt.
Dette er tross alt betingelsen for å få granaten og man kan dermed forvente nye rettsrunder med AMR og Staten.
Det er også viktig å få med seg at AMR i 2022 sendte anmodning til DMF om å faktisk foreta en slik lønnsomhetsvurdering. Dette ble avslått av DMF som argumenterte for at de hadde definert hele forekomsten som statens mineraler etter §7b, men lagretten kommenterte i sin dom at denne anmodningen hadde ikke DMF lov til å avslå.
Uansett ble den påklaget av AMR og ligger nå hos ankeinstansen, Nærings- og Fiskeridepartementet.

Så har vi en joker; lovens forarbeider (som er lange avhandlinger med diskusjoner som danner grunnlaget for lovparagrafene og danner lyset de skal tolkes i) inneholder en vesentlig bisetning i §32.2.
I selve lovparagrafen står det “[…]hvis Direktoratet for mineralforvaltning før driften settes i gang finner at mineralforekomstene åpenbart kan utnyttes selvstendig”.
I forarbeidene derimot, står det “hvis bergmesteren før gruvedrift, ***herunder
prøvedrift***, settes i gang, finner at de mineraler som ikke er mutbare, forekommer på stedet i
slik mengde og form at forekomsten av dem med fordel kan gjøres til gjenstand for
selvstendig utnyttelse”. (Bergmesteren er det gamle ordet på DMF, og “ikke mutbare” mineraler er det vi i dag kaller grunneiers mineraler).
Den ekstremt viktige bisetningen er “herunder prøvedrift”. Dette medfører faktisk at fristen for AMR er gått ut ettersom NOM hadde prøvedrift allerede i 2017.
Ved neste forespørsel kan DMF rett og slett si til AMR at “beklager dere, fristen for dette gikk ut i 2017”.
Hvis DMF eller NFD bruker denne bisetningen så vil NOM få alle grunneiermineralene og AMR er strippet for mineralrettigheter på Engebø.

Et annet kleint aspekt er at dagens godkjente driftstillatelse er basert på en uriktig lovtolkning. Hvis Høysterett kommer til at §7b ikke kan anvendes for å omdefinere granat til statens mineraler så må muligens hele driftstillatelsen revideres.
Hvis den revideringen tar tid grunnet spørsmål om hvordan §32 skal tolkes og om AMR sitt prosjekt er lønnsomt eller ikke - så kan hele driftstillatelsen henge i løse luften i en lang periode. Dette er noe vi ikke ønsker fordi NOM skal starte gruven sin i år. Forhåpentligvis kan DMF revidere tillatelsen slik at det omdiskuterte området har noen klausuler om drift slik at NOM kan starte gruven sin som planlagt. De har tross alt alle rettigheter til både rutil og granat grunnet avtaler med grunneiere på østsiden av engebøfjellet, der hvor gruven starter. Det er på vestsiden av fjellet, Vevring, AMR har sine eiendommer og NOM kommer ikke til å bryte fjell der før om ca 16 år. Det skulle vært nok tid for å avklare §32.

HVIS (og dette er lite sannsynlig) driftstillatelsen blir værende ugyldig i en lang periode så kommer NOM i en rimelig kjip posisjon. I så fall vil ikke NOM kunne starte opp, de får ingen penger inn, de kan komme i brudd med avtaler med enten obligasjonslånet eller royaltyhaver, de kan måtte si opp folk de nettopp har ansatt osv osv. En skikkelig shitstorm. Det er veldig lite sannsynlig, men det er viktig å vite om de verst tenkelige konsekvensene også. Merk også at NOM har ca 300 millioner kroner i prosjekresevere som nå til er ubrukt, så selv om det skulle gå mot worst case, så har de en ganske god buffer.

Men kort oppsummert; en seier er ikke nødvendigvis bare enkelt.





Men så har vi det med tap da.

Avhengig av hva dommen faktisk inneholder, så kan det bety at §32 ikke kan brukes for å “tilrive” seg verdier fra grunneiere. Det var denne argumentasjonen mindretallet i lagretten anførte i dommen.
I så fall vil AMR umiddelbart gå i forhandlinger med NOM om å selge de granaten for en real sum. Dette har Arnold allerede antydet så sent som i januar i år. I så fall betyr det samtlige skisser av gruven deres egentlig ikke er for en ekte gruve som planlegges realisert - men et luftslott for å vise hva de mener granaten kan være verdt hvis de gjennomførte prosjektet sitt. (Akkurat dette tror jeg DMF og regjeringsadvokaten for lengst har gjennomskuet).

Jeg tror også AMR kommer til å forsøke å gjøre driftskonsesjonen ugyldig for å presse NOM inn i en forhandlingsposisjon. De er jo ikke akkurat tjent med at NOM sier “bare vent 16 år dere, så kan vi kanskje avtale noe”. AMR vil ha penger kjapt, og det har de ønsket siden 2018.

Igjen får vi håpe at selv ved tap, så er NOM klar til driftsstart mot slutten av året ettersom alle avtaler er i orden på østsiden av fjellet.

Den ukjente jokeren er hva som står i avtalen med Orion, altså royaltyhaver. For de som ikke husker, så har NOM fått $55 millioner av de på forskudd, mot at Orion i *hele gruvens levetid* skal ha 11% av alle salgsinntekter. Altså salgsinntekter, ikke overskudd eller resultat eller EBIT eller noe - de skal ha fra topplinjen. De visste om høyesterettssaken da avtalen ble forhandlet, så det er nærliggende for meg å tro at de har gitt NOM dårlige betingelser for å få betalt for risikoen med den rettssaken. Alternativet er langt dårligere, nemlig at avtalen inneholder en klausul som gir NOM store problemer med tap. Jeg tror ikke det, men det er et mulig alternativ som må frem.


Det betyr oppsummert at et tap egentlig ikke kommer til å være noen krise. Det er i beste fall inntektene om 16 års tid som blir lavere. Alle beregninger om overskudd til nå har gjeldt de første ti årene, og det står fremdeles ved lag.




Full disclosure: Jeg er tungt inne i NOM med et sjusifret antall aksjer, men holder igjen en liten slant i kontanter for å fylle på ved en eventuell kursdipp ved tap - rett og slett fordi jeg regner med at et tap uansett fører til gruvedrift og høye overskudd i lang lang tid.

(edit: tok bort setningen om at obligasjonslånet står i fare for å ikke bli utbetalt ved worst case scenario - det står ingenting i betingelsene om dette)
Redigert 05.02.2024 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
HerbM
05.02.2024 kl 19:50 5737

" I så fall betyr det samtlige skisser av gruven deres egentlig ikke er for en ekte gruve som planlegges realisert - men et luftslott "

Det er helt sikkert. Vet om noen på innsiden av amr som har bekreftet dette. At amr skal starte egen drift tas ikke seriøst av noen, ikke en gang dem selv.
Octagon
05.02.2024 kl 20:23 5643

I det minste et bra innlegg (ikke i overflod på dette forum) selv om jeg er rimelig overbevist om at Nordic Mining vinner denne saken etter de klare dommene i tidligere instanser slik jeg ser det.

Får uansett liten umiddelbar økonomisk virkning for Nordic Mining som du nevner da planlagt uttak for denne delen av forekomsten er ca. 16 år frem i tid etter driftsplanen.


Ikke sett noe til klausulen du nevner i avtalen om utbetalingen av de 55 MUSD som kan gi NOM store problemer ved tap, i så fall må det eksistere en skjult tilleggsavtale om dette forholdet, noe jeg tror de ville måttet informere om.

De kan jo også kjøpe seg ut av halvparten av royalty avtalen senere.
Redigert 05.02.2024 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
Fantilopen
05.02.2024 kl 21:16 5534

Ingen har sett royaltyavtalen. Den er hemmelig. Den eneste som er offentlig er obligasjonslånsavtalen
John8
05.02.2024 kl 21:55 5439

Fantilopen:
Forbilledlig instruktiv oversikt. Samsvarer med mitt bilde av rettssaken og Orion avtalene.

Jeg limer inn link til børsmeldingen fra den gangen Orionavtalene ble inngått (3 oktober 2022).
Fantilopen har denne, men kan være av interesse for andre.
Fremgår klart av meldingen at Orion har krav på 11 % royalty av BRUTTO SALGSSUM i gruvens levetid. Dette er altså ikke noen nyhet, men har vært kjent for alle som har tatt seg bryet med å faktisk lese NOMs børsmeldinger. Royalty-betalingen er altså vederlaget for en innsprøyting av 5 + 50 MUSD fra Orion.

https://newsweb.oslobors.no/message/572425

Merk at meldingen er klar på størrelsen av royaltybetalingene:

«Royalty payments equal to 11 % of gross revenue from the sale of rutile and garnet from Engebø»
Redigert 05.02.2024 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
skadi
05.02.2024 kl 22:10 5383

Veldig informativ tråd så langt.
Når tror dere at saken vil kunne komme opp for høyesteretten?
John8
05.02.2024 kl 22:18 5345

Saken var oppe til behandling i Høyesterett i perioden 23-29 januar 2024.
Vi venter på dommen.
Redigert 05.02.2024 kl 22:21 Du må logge inn for å svare
Fantilopen
05.02.2024 kl 23:24 5232

Takk, men jeg mente at avtalevilkårene er hemmelig. Ikke utbetalingene etc
Slettet bruker
06.02.2024 kl 08:42 4966

Ledelsen er 100% sikker på at Amr ikke vinner frem i høyesterett heller. Få dager på å komme seg inn før domsavsigelse og et kjempebyks i kursen(ved positiv domsavsigelse) permits and licenses remain solid vs legal claims
On January 10th, the Oslo District Court ruled in favor of
the Norwegian state in the case were the environmental
NGO's Naturvernforbundet and Natur og Ungdom
summoned the state claiming that the permits for Engebø
are null and void
The NGO's have announced that they will appeal the above
ruling
The appeal case from AMR has been heard in the Supreme
Court. Engebø's mining rights will remain valid, and no
impact or insignificant impact is
Redigert 06.02.2024 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Hellboy
06.02.2024 kl 09:23 4824

Takk for veldig bra innlegg Fantilopen.

Men det er en ting som jeg stadig undrer meg over. Er ikke NOM feil part å saksøke? Om man skal gå på forutsetningene for tillatelsen som er gitt av staten, er det vel staten som burde være korrekt part å saksøke?
Fantilopen
06.02.2024 kl 09:41 4735

Jo, og dette var vurdert av tingretten da de tok opp saken.

AMR saksøkte NOM fordi det var mest beleilig på den tiden, og de håpet de kunne stikke kjepper i hjulene for finansering og byggestart osv.
Hellboy
06.02.2024 kl 09:45 4711

Burde ikke da Høyesterett egentlig avvise saken pga at det er feil saksøkt?
John8
06.02.2024 kl 09:58 4643

Se Fantilopens pkt A i trådstarten:

Det forholdet at både tingrett og lagmannsrett kom til DMF i tillatelsen har feiltolket § 7, indikerer at AMR i så fall hadde rett til å få prøvet saken for domstolene.

Pdas: Som Fantilopen også skriver, så ramler hele saken sammen for AMR dersom Høyesterett tolker § 7 på samme måte som DMF.
Om da Høyesterett enten frifinner NOM eller avviser saken mot NOM (avvisning pga feil saksøkt og derved manglende aktuell interesse i å få saken prøver for domstolene) blir en underordnet teknikalitet.
Redigert 06.02.2024 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
Hellboy
06.02.2024 kl 10:05 4608

Mnja...

Sliter fortsatt med å skjønne det, John. Og skjønner ikke at dette er i Høyesterett. Mulig de mener at paragraf 7 er feiltolket. Men de burde fortsatt avvist saken i underliggende instanser pga feil saksøkt, og gitt beskjed om "saksøk rett instans" og få saken prøvd mot korrekt instans.

Typ, om naboen gjør noe feil skal ingen kunne saksøke meg. Da må de saksøke naboen. Det er i mitt enkle hode en del av rettsstatens prinsipper. NOM har ikke gjort noe feil her. Det er det eventuelt staten som har gjort. Og da må staten saksøkes, ikke en uskyldig part.
Longrun
06.02.2024 kl 11:10 4470

Forklaringen på dette er vel at AMRs påstand om at NOM ikke har rett til å vinne ut granat bygger på flere ulike grunnlag. Det ene går på at den offentlige utvinningstillatelsen er ugyldig. Til dette sa lagmannsretten at dersom AMR skulle vunnet fram med det, måtte (også) staten vært saksøkt. Denne delen av AMRs saksanlegg ble derfor avvist uten realitetsbehandling, slik Hellboy etterlyser.
Under behandlingen av de andre grunnlagene sa lagmannsretten seg uenig i DMFs forståelse av § 7. Men dette hadde mer karakter av et såkalt obiter dictum i og med at gyldigheten av DMFs vedtak ikke var til behandling.
Er forøvrig enig i Fantilopens gjennomgang av saken.
Redigert 06.02.2024 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
Hellboy
06.02.2024 kl 11:24 4415

Takk, Longrun.

Mulig du og Fantilopen anser meg som litt treg, men jeg er ikke jurist, bare en skarve økonom. (Og kan sette sivil foran i motsetning til enkelte som dukker opp i media :D )

Men betyr det rett og slett at paragraf 7 er uaktuell. Driftstillatelsen er gyldig uavhengig av hva høyesterett sier i kjennelsen som kommer. Og at det eneste som Høyesterett strengt tatt kan si noe om er 32.2 og evt kompensasjon? Slik jeg har tenkt siste tiden, med unntak av referansene til paragraf, da ;)
Fantilopen
06.02.2024 kl 11:27 4389

Side ti i tingrettsdommen forklarer hvorfor saken ble tillat fremmet.
NOM anførte jo at saken skulle avvises fordi AMR angrep et forvaltningsvedtak, men dommeren tillot saken likevel.

Her er litt av begrunnelsen:


Selv om bestemmelsen direkte bare regulerer hvilket offentlig organ søksmålet skal reises
mot, er det på det rene at bestemmelsen skal forstås slik at søksmål om gyldigheten av
forvaltningsvedtak må reises mot det offentlige, se Ot. prp. nr. 51 (2004-2005) side 367.
Bestemmelsen er begrenset til å gjelde tilfeller hvor gyldighetsspørsmålet danner
tvistegjenstanden i saken. I lovforarbeidene er det presisert at bestemmelsen ikke er til
hinder for at domstolene i en tvist mellom private prejudisielt tar stilling til gyldigheten av
forvaltningsvedtak, uten at det offentlige er gjort til part i saken, se Ot. prp. nr.51 (2004-
2005) side 367. Det avgjørende er hva som er den reelle tvistegjenstanden i saken.
Ved vurderingen av om søksmålsbetingelsene er oppfylt, skal saksøkers pretensjoner om
rettsgrunnlag og faktum som utgangspunkt legges til grunn.
Det rettslige utgangspunktet til Arctic Mineral Resources er at tvisten gjelder
privatrettslige rettigheter. En forutsetning for å ta ut eller unytte mineraler er at man har en
privatrettslig tilgang til mineralene. Det er igjen et spørsmål om man har utvinningsrett.
Staten eier i utgangspunktet statens mineraler og kan overføre sine rettigheter ved å tildele
utvinningsrett, jf. mineralloven § 29. Grunneierne eier i utgangspunktet grunneiernes
mineraler og kan tildele utvinningsrett ved avtale, jf. mineralloven § 28.
Arctic Mineral Resources’ påstand er at Nordic Rutile ikke har rett til å undersøke, ta ut
eller utnytte grunneiers mineraler selv om utvinningsretten skulle være gyldig. Det er
spørsmål om hvilke privatrettslige rettigheter Nordic Rutile har overfor Arctic Mineral
Resources med hensyn til grunneiers mineraler på Vevringeiendommene.


Longrun
06.02.2024 kl 11:41 4321

Saken er uhyre komplisert, både prosessuelt og materielt.
§ 7 er fortsatt akutell i saken, nemlig spørsmålet om NOM også "eier" granaten ved at den inngår i samme malmen som NOMs rutil. Men på dette punktet tapte NOM i begge instanser.
Men DMFs vedtak og tolkning av § 7 er ikke tema.
Slik har iallfall jeg oppfattet dette. Kanskje Fantilopen kan si noe om dette.
Redigert 06.02.2024 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
Longrun
06.02.2024 kl 11:54 4276

Ja, tingretten behandlet realiteten i alle AMRs grunnlag, mens lagmannsretten avviste en del av dem under henvisning til at staten ikke var saksøkt.
Fantilopen
06.02.2024 kl 12:07 4228

Nå i Høyesterett er staten blitt part i saken og hvis dommen lander på at §7b ikke kan brukes slik staten til nå har brukt den, er jeg nysgjerrig på hva som skjer
Hellboy
06.02.2024 kl 12:11 4212

Jaja. Uansett hva som skjer må jeg rette en stor takk til deg Fantilopen og også til Longrun.

Det er lenge siden jeg opplevde å lære noe her inne på Hegnars Tivoli, men i denne tråden har jeg gjort det.

Men, uansett hva som skjer, så er det en 16 år til man i det hele tatt tenker på å utvide med de omstridte områdene, så investeringen skal ha gitt meget god avkastning før den tid uansett ;)
John8
06.02.2024 kl 13:37 4027

Staten erklærte vel partshjelp for HR, dette ble godtatt, og staten er da partshjelper på NOMs side.
Men staten er ikke derved part i saken.

Høyesrerett kan - prejudisielt - erklære at DMFs tolkning av § 7 er feil.
Men DMFs vedtak blir ikke ved denne prejudisielle erklæringen ugyldig.

For at DMFs vedtak skal kjennes ugyldig av en domstol, kreves det at AMR anlegger sak mot staten med påstand om ugyldighet.

I forhold til Hellboys innvendinger, er dette ulikheten mellom prejudisiell vurdering av § 7 i sak mellom AMR og NOM på den ene siden. Og på den andre siden sak mellom AMR og staten der AMR påstår DMFs vedtak kjent ugyldig.


Redigert 06.02.2024 kl 13:47 Du må logge inn for å svare
Fantilopen
06.02.2024 kl 13:48 3997

Du har rett.
Jeg hadde trodd at man automatisk ble part i saken, men når jeg leser om dette så er de en tredjepart.

Det gjør saken enda mer interessant ettersom det dermed ikke skal gi noen direkte konsekvenser for staten, herunder DMF og driftstillatelsen.

John8
06.02.2024 kl 14:38 3900

Blir faktisk enda mer interessant enn som så:

I begrepet «prejudisiell avgjørelse/uttalelse» ligger nettopp at domstolens uttalelse IKKE er bindende i en senere sak for domstolene der gyldighetsspørsmålet av DMFs vedtak er gjort til tvistegjenstand. Så langt, så greit.

Av Grunnloven følger at Høyesterett dømmer i siste instans (Grl § 88) og det er udiskutabel lære at alle underordnede domstoler plikter å legge Høyesteretts rettsoppfatning til grunn.

Men hva når Høyesteretts uttalelse er en prejudisiell uttalelse i en annen sak (her AMR - NOM)?
Prinsippet gjelder fortsatt - domstolene i den nye saken står fritt. Men 19 av 20 tingrettsdommere vil nok rent faktisk tendere i retning av å kopiere Høyesteretts uttalelse i den første saken. Det er det tryggeste.
Redigert 06.02.2024 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
Fantilopen
06.02.2024 kl 14:57 3842

Vil dommen fra høyesterett være prejudisiell?

Longrun
06.02.2024 kl 15:26 3748

Hvis også HR legger (prejudisielt) til grunn at AMR/grunneierne eier granaten, må man vel nærmest ta for gitt at DMF vil si det samme - og at NOM avstår fra å bringe dette inn for domstolene. Så da blir vel neste kapittel at DMF skal ta stilling til om selvstendig granat-drift ville vært lønnsom - noe som i så fall vil gi AMR/grunneierne rett på nettoverdien av den granaten som skal utvinnes på Vevring-siden av fjellet om 16-40 år.
Skulle HR komme til at AMR/grunneierne IKKE eier granaten, har AMRs anke vært en av de største tabber i nyere rettshistorie, for da kommer de langt dårligere ut enn om de ikke hadde anket.
John8
06.02.2024 kl 15:41 3692

Høyesteretts dom i ankesaken melllom AMR og NOM blir en vanlig dom som avgjør anken mellom partene.
Partene er kun AMR og NOM.

Men for det tilfellet at dommen inneholder Høyesteretts uttalelse om at DMF ikke har tolket § 7 korrekt i tillatelsen DMF ga NOM, så blir denne uttalelsen en prejudisiell uttalelse. Selv om Høyesteretts uttalelse skulle indikere at DMFs tillatelse med Høyesteretts tolkning må kjennes ugyldig, så blir ikke DMFs tillatelse automatisk ugyldig. For at en domstol skal kunne kjenne statsforvaltningens tillatelse ugyldig, så må NOM anlegge ny sak mot staten med påstand om ugyldighet.

I dette tenkte scenariet, tillot jeg meg å antyde i mitt forrige innlegg at den tingrettsdommeren som får den nye saken, sannsynligvis vil kopiere Høyesteretts prejudisielle uttalelse i den gamle saken, når denne dommeren skal skrive dom i den nye saken.

I din trådstart, Fantilopen, har du i pkt.A, sett på det motsatte scenariet:
At Høyesterett er enig med DMF i tolkningen av § 7.
I det scenariet tror jeg som deg at vi har det gunstigste scenariet for NOM (og tilsvarende ugunstig for AMR).
Men som du skriver i trådstarten er dette kanskje ikke det mest sannsynliges scenariet. Men det er lov å håpe.
Redigert 06.02.2024 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
Fantilopen
06.02.2024 kl 15:55 3641

Da er jeg tilbake på sporet. Takk for oppklaringen.

Det betyr at AMR må anlegge ny sak mot staten.
John8
06.02.2024 kl 16:06 3611

Ja.

Men det er en mulighet til som prinsipielt kan tenkes, men som jeg (foreløpig) ikke har brukt tid på å undersøke:

Kan forvaltningsorganet (DMF) omgjøre sitt vedtak etter forvaltningsloven § 35?

Link til lovstedet:

https://lovdata.no/nav/lov/1967-02-10/kapVI/§35
Redigert 06.02.2024 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2024 kl 16:42 3087

Siste oppdaterte topp 50 og alle sitter rolig🙂50 largest shareholders as of 6th Feb 2024

Name Total shares Change Relative change Ownership
1. FJORDAVEGEN HOLDING AS 324 369 792 0 0% 14.96%
2. IWATANI CORPORATION 319 582 667 0 0% 14.74%
3. MORGAN STANLEY & CO. INT. PLC. 192 569 634 −300 487 -0.16% 8.88%
4. CITIBANK, N.A. 64 433 932 0 0% 2.97%
5. NORDNET BANK AB 54 202 815 177 992 0.33% 2.5%
6. NORDNET LIVSFORSIKRING AS 36 298 243 228 123 0.63% 1.67%
7. CLEARSTREAM BANKING S.A. 27 591 219 10 000 0.04% 1.27%
8. PRO AS 18 744 097 0 0% 0.86%
9. TOLUMA NORDEN AS 18 269 667 0 0% 0.84%
10. GOLDMAN SACHS & CO. LLC 18 143 430 0 0% 0.84%
11. J.P. MORGAN SECURITIES LLC 18 143 430 0 0% 0.84%
12. STAVANGER FORVALTNING AS 17 000 000 0 0% 0.78%
13. TELLEF ORMESTAD 16 561 790 0 0% 0.76%
14. NORDEA BANK ABP 12 324 346 −51 168 -0.41% 0.57%
15. MELUM MØLLE AS 11 950 000 0 0% 0.55%
16. DANSKE BANK A/S 11 269 495 10 000 0.09% 0.52%
17. JOMA INVEST AS 9 200 000 0 0% 0.42%
18. SILJAN INDUSTRIER AS 8 350 000 0 0% 0.39%
19. SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB 7 450 000 0 0% 0.34%
20. DAG-VIDAR LORGEN 7 300 000 0 0% 0.34%
21. FRESENIUS HOLDING AS 6 735 474 0 0% 0.31%
22. LA STRADA AS 6 592 499 0 0% 0.3%
23. WAHL EIENDOM AS 6 400 000 0 0% 0.3%
24. JAN BIRGER CARLSEN 6 315 909 0 0% 0.29%
25. INFOINVEST AS 6 190 000 0 0% 0.29%
26. KARSTEN ANDRE HELLAND 5 150 001 0 0% 0.24%
27. JAN HENRIK DOORMAN 5 109 098 0 0% 0.24%
28. HGD INVEST AS 5 100 000 0 0% 0.24%
29. BÅRD GUNDERSEN INVEST AS 5 000 000 0 0% 0.23%
30. GTBA FORVALTNING AS 4 552 000 0 0% 0.21%
31. DARA INVEST AS 4 361 184 0 0% 0.2%
32. YANNICK AS 4 185 000 0 0% 0.19%
33. ERRYCO HOLDING AS 4 175 000 0 0% 0.19%
34. ABN AMRO GLOBAL CUSTODY SERVICES N 4 000 000 0 0% 0.18%
35. HMH INVEST AS 4 000 000 0 0% 0.18%
36. SEILSPORT MARITIMT FORLAG AS 3 983 834 0 0% 0.18%
37. KNUT FOSSE AS 3 840 156 0 0% 0.18%
38. JACK J HOLDING AS 3 773 376 0 0% 0.17%
39. ENRAM AS 3 750 000 0 0% 0.17%
40. MANUEL BEZERRA 3 600 000 0 0% 0.17%
41. TOR MARTIN ÅSHEIM 3 542 230 0 0% 0.16%
42. BNP PARIBAS 3 500 000 0 0% 0.16%
43. BSK INVEST AS 3 500 000 0 0% 0.16%
44. ANDERS JOHAN HAUGLAND 3 480 000 0 0% 0.16%
45. GUDVANGEN STEIN AS 3 479 167 0 0% 0.16%
46. TOFTENES EIENDOM AS 3 479 042 0 0% 0.16%
47. NORDENFJELDSKE MANAGEMENT AS 3 408 333 0 0% 0.16%
48. SAXO BANK A/S 3 361 663 0 0% 0.16%
49. ESPMART INVEST AS 3 140 000 0 0% 0.14%
50. ARVID PETTERSEN 3 140 000 0
kaunis
08.02.2024 kl 12:59 2693

Ja da må de ta et økonomisk oppgjør med NOM som ikke er til å anbefale. Kansje Nom må se om det er mulig å få erstatning om det kommer dumme forsøk på å hindre en produksjon innen rimelig tid???
Slettet bruker
13.02.2024 kl 12:41 2081

Siste oppdaterte topp 50 og ingen forandringer. Tror forresten Svelland overførte 10mill aksjer til short 31 januar som ble solgt i markedet dagen etter. N
NORDIC MINING
0.755

↑ 2.72%

1D
1W
1M
YTD
1Y
5Y
Max
Unfollow
Shareholder list
50 largest shareholders as of 12th Feb 2024


Name Total shares Change Relative change Ownership
1. FJORDAVEGEN HOLDING AS 324 369 792 0 0% 14.96%
2. IWATANI CORPORATION 319 582 667 0 0% 14.74%
3. MORGAN STANLEY & CO. INT. PLC. 192 028 507 0 0% 8.86%
4. CITIBANK, N.A. 64 463 076 −108 047 -0.17% 2.97%
5. NORDNET BANK AB 55 022 306 27 189 0.05% 2.54%
6. NORDNET LIVSFORSIKRING AS 36 577 504 −5 786 -0.02% 1.69%
7. CLEARSTREAM BANKING S.A. 27 839 649 18 500 0.07% 1.28%
8. PRO AS 18 744 097 0 0% 0.86%
9. TOLUMA NORDEN AS 18 269 667 0 0% 0.84%
10. J.P. MORGAN SECURITIES LLC 18 143 430 0 0% 0.84%
11. STAVANGER FORVALTNING AS 17 000 000 0 0% 0.78%
12. TELLEF ORMESTAD 16 561 790 0 0% 0.76%
13. NORDEA BANK ABP 12 361 856 −5 824 -0.05% 0.57%
14. MELUM MØLLE AS 11 950 000 0 0% 0.55%
15. DANSKE BANK A/S 11 293 511 0 0% 0.52%
16. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV 10 574 828 205 104 1.98% 0.49%
17. JOMA INVEST AS 9 200 000 0 0% 0.42%
18. SILJAN INDUSTRIER AS 8 350 000 0 0% 0.39%
19. SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB 7 450 000 0 0% 0.34%
20. DAG-VIDAR LORGEN 7 300 000 0 0% 0.34%
21. GOLDMAN SACHS INTERNATIONAL 7 257 372 0 0% 0.33%
22. FRESENIUS HOLDING AS 6 735 474 0 0% 0.31%
23. LA STRADA AS 6 592 499 0 0% 0.3%
24. WAHL EIENDOM AS 6 400 000 0 0% 0.3%
25. JAN BIRGER CARLSEN 6 315 909 0 0% 0.29%
26. INFOINVEST AS 6 190 000 0 0% 0.29%
27. KARSTEN ANDRE HELLAND 5 150 001 0 0% 0.24%
28. JAN HENRIK DOORMAN 5 109 098 0 0% 0.24%
29. HGD INVEST AS 5 100 000 0 0% 0.24%
30. BÅRD GUNDERSEN INVEST AS 5 000 000 0 0% 0.23%
31. GTBA FORVALTNING AS 4 552 000 0 0% 0.21%
32. DARA INVEST AS 4 361 184 0 0% 0.2%
33. KNUT FOSSE AS 4 228 156 0 0% 0.2%
34. YANNICK AS 4 185 000 0 0% 0.19%
35. ERRYCO HOLDING AS 4 175 000 0 0% 0.19%
36. ABN AMRO GLOBAL CUSTODY SERVICES N 4 000 000 0 0% 0.18%
37. HMH INVEST AS 4 000 000 0 0% 0.18%
38. SEILSPORT MARITIMT FORLAG AS 3 983 834 0 0% 0.18%
39. JACK J HOLDING AS 3 773 376 0 0% 0.17%
40. ENRAM AS 3 750 000 0 0% 0.17%
41. MANUEL BEZERRA 3 600 000 0 0% 0.17%
42. TOR MARTIN ÅSHEIM 3 543 567 0 0% 0.16%
43. BNP PARIBAS 3 500 000 0 0% 0.16%
44. BSK INVEST AS 3 500 000 0 0% 0.16%
45. ANDERS JOHAN HAUGLAND 3 480 000 0 0% 0.16%
46. GUDVANGEN STEIN AS 3 479 167 0 0% 0.16%
47. TOFTENES EIENDOM AS 3 479 042 0 0% 0.16%
48. SAXO BANK A/S 3 422 190 0 0% 0.16%
49. NORDENFJELDSKE MANAGEMENT AS 3 408 333 0 0% 0.16%
50. ESPMART INVEST AS 3 140 000 0 0% 0.14%
60.97% of the shares are owned by the top 50 list.
Boss 99
13.02.2024 kl 14:44 1890

Takk for info Kvekk kvekk og gekk gekk