Ny giv for EIOF
Det blir spennende nyheter fremover.. Vurderer kjøp! Hvor høyt kan denne aksjen gå?
Mvh
Mvh
Redigert 07.02.2024 kl 17:04
Du må logge inn for å svare
operaorkesteret
19.02.2024 kl 17:19
4524
God nyhet i dag. Den som tror at lange kontrakter med «faste rater» ikke er lønnsomt må ta en prat med Gitte,
https://eidesvik.no/stock-notification/eiof-eidesvik-offshore-enters-into-contract-for-newbuild-low-emission-vessel-for-the-subsea-and-offshore-wind-markets/
https://eidesvik.no/stock-notification/eiof-eidesvik-offshore-enters-into-contract-for-newbuild-low-emission-vessel-for-the-subsea-and-offshore-wind-markets/
operaorkesteret
21.02.2024 kl 09:39
4339
Noen som har fått kikket på Q4 resultatene. Ganske bra kontroll vil jeg si.
https://eidesvik.no/wp-content/uploads/2024/02/EIOF-Q4-2023-Presentation.pdf
https://eidesvik.no/wp-content/uploads/2024/02/EIOF-Q4-2023-Presentation.pdf
Distant Force
21.02.2024 kl 11:16
4289
En utfordring med EIOF er kanskje dårlig eksponering mot spot-markedet, og mange kontrakter som ble inngått i mer "rolige" tider?
Ta for eksempel Viking Supply Ships, som nå eier 6 AHTS, og spot-markedet for slike skip er offshoreverdens kryptovaluta, de har 5/6 skip i spot-markedet, og tidlig i sykluser er det gjerne spot-, og ikke kontrakt-markedet man ønsker eksponering?
Ta for eksempel Viking Supply Ships, som nå eier 6 AHTS, og spot-markedet for slike skip er offshoreverdens kryptovaluta, de har 5/6 skip i spot-markedet, og tidlig i sykluser er det gjerne spot-, og ikke kontrakt-markedet man ønsker eksponering?
Redigert 21.02.2024 kl 11:18
Du må logge inn for å svare
Ser eiof har egenkapital til 23 kr pr aksje. De kan trolig selge seg inn til nye investorer til 17-20 kroner aksjen og fortsatt beholde kontrollen hos Eidesvik Invest. Tipper fort det kan bli tilfelle her hvis flere båter kommer i bestilling.
(Ide hentet fra Østensjø)
– Østensjø Rederi begynte å rette fokus mot havvindmarkedet i 2013 og fikk sine to første kontrakter med Ørsted i 2015. De to første SOV-ene ble levert i 2018. I 2019 sto vi ved et veiskille. Enten kunne rederiet bestille et par fartøy til og fortsette med fornybart som eget segment, eller så måtte vi satse med større investeringer der vi fikk inn flere eiere på laget. Vi valgte det sistnevnte, sier Kenneth Walland, administrerende direktør i Edda Wind.
https://www.kystens.no/nyheter/50-ars-offshorehistorie-har-skapt-verdens-forste-rendyrkede-havvindrederi-analytiker-spar-en-lukrativ-fremtid-/2-1-1465782
(Ide hentet fra Østensjø)
– Østensjø Rederi begynte å rette fokus mot havvindmarkedet i 2013 og fikk sine to første kontrakter med Ørsted i 2015. De to første SOV-ene ble levert i 2018. I 2019 sto vi ved et veiskille. Enten kunne rederiet bestille et par fartøy til og fortsette med fornybart som eget segment, eller så måtte vi satse med større investeringer der vi fikk inn flere eiere på laget. Vi valgte det sistnevnte, sier Kenneth Walland, administrerende direktør i Edda Wind.
https://www.kystens.no/nyheter/50-ars-offshorehistorie-har-skapt-verdens-forste-rendyrkede-havvindrederi-analytiker-spar-en-lukrativ-fremtid-/2-1-1465782
Veksten kommer til å være formidabel de neste årene. Både havvind og mer gass til Europa.
Elektrifisering koster, og oljeforbruket skal opp 10% de neste årene, ser jeg fra OPEC.
Norges første havvindpark kan koste 80 milliarder kroner
https://e24.no/energi-og-klima/i/bgRgXl/norges-foerste-havvindpark-kan-koste-80-milliarder-kroner
Elektrifisering koster, og oljeforbruket skal opp 10% de neste årene, ser jeg fra OPEC.
Norges første havvindpark kan koste 80 milliarder kroner
https://e24.no/energi-og-klima/i/bgRgXl/norges-foerste-havvindpark-kan-koste-80-milliarder-kroner
desirata
22.03.2024 kl 11:38
3881
NAV på 23kr, det er fra rederiet selv. Ikke uvanlig at NAV er 50% høyere i shipping.
Jeg kan kjøpe aksjer på børs hver dag for 13kr idag og det siste året. Hva mener du med 17-20kr aksjen. Si fra dersom du vet noen som vil betale det, så skal jeg gi de en god deal til 16kr !
Jeg kan kjøpe aksjer på børs hver dag for 13kr idag og det siste året. Hva mener du med 17-20kr aksjen. Si fra dersom du vet noen som vil betale det, så skal jeg gi de en god deal til 16kr !
Kort fortalt; mener at kursen burde stå i 17-20 kroner i løpet av 2024. Medio. Dvs har kjøpt aksjer i den tro.
Vi får se.
Vi får se.
Ser meg nå som ferdig kjøpt i EIOF. Tror april, mai og juni blir bra. Selskapet er bra i siget og priset langt under pers (bok GEOS, SIOFF, DOF og TDW). Er også spent på om det nye skipet får støtte fra Enova. Det ser ut til å være veldig innenfor parameter batteri og hydrogen (metanolsyntesen). Ren spekulasjon fra min side, men syntes mye rimer her https://www.enova.no/bedrift/sjotransport/hydrogen-i-fartoy/
Redigert 27.03.2024 kl 11:22
Du må logge inn for å svare
JSH
28.03.2024 kl 01:15
3436
Godt å høre at du er inne, men er du virkelig ferdig kjøpt? Man kan stille samme spørsmål til eidesvik familien. Skummet aksjonærlistene til Eidesvik. Mellom Caiano* invest og m eidesvik og sønner, så har det siden nyttår og frem til nå blitt kjøpt 290k aksjer i ro og mak mellom de to selskapene. 290k tilsvarer rundt 0.5% av selskapet, ikke store greiene, men de de vet mer enn vi vet.
*Caiano is owned by Kristian Eidesvik and his children, and is led by Eivind and Bernt Eidesvik.
*Caiano is owned by Kristian Eidesvik and his children, and is led by Eivind and Bernt Eidesvik.
Redigert 28.03.2024 kl 01:27
Du må logge inn for å svare
Takker, gode noter fra Eidesvik. Er komfortabel med aksjene jeg har, men kan forandres av hendelser. Hvem vet hva morgendagen bringer..
Men flere formasjoner i diagrammet taler for reprising, så her gjør de mye riktig, tror jeg.
Men flere formasjoner i diagrammet taler for reprising, så her gjør de mye riktig, tror jeg.
Jaynock
28.03.2024 kl 10:18
3328
Har litt i denne, men vurderer å øke. Nesten ikke gått sammenlignet med Dofg som jeg også har. Burde ikke disse transaksjonene børsmeldes?
JSH
28.03.2024 kl 12:47
3255
Det er ingen hemmelighet at familiemedlemmene i Eidesvik familien gjør business med hverandre. Lars Eidesvik som er styremedlem i EIOF eier 50% av et utleieselskap basert i Haugesund sammen med Caiano Eiendom*. MAO de snakker 100% sammen med hverandre om denne aksjen. Jo, jeg synes dette burde børsmeldes, men er ikke sikker om det er pålagt av verdipapirhandelloven. Er dog sikker på at noen dyr er mer likere enn andre.
https://www.proff.no/aksjon%C3%A6rer/bedrift/olaflaten-as/921087438
https://www.proff.no/aksjon%C3%A6rer/bedrift/olaflaten-as/921087438
Redigert 28.03.2024 kl 12:49
Du må logge inn for å svare
Observert flere ganger at disse reglene ikke er veldig strenge. Som beskrevet her; https://www.forskning.no/finans/forskere-har-funnet-skjult-innsidehandel-pa-oslo-bors/1941143
Redigert 28.03.2024 kl 16:15
Du må logge inn for å svare
Andre halvår i fjor, flere artikler om hvordan det grønne skifte på sjøen har stagnert. Det store tema på Arendalsuka. Ingen tør satse, tross gode muligheter for betydelig støtte. Man må ha ryddig økonomi, søke støtte etter at ordren er satt, levering og båt i drift innen 36 mnd. Eidesvik satser, blir spennende hvordan dette blir tatt i mot. Viktig for opsjonene, speilbildet til næringen, og Norge. Her står mye på spill, slik jeg ser det. Blir spennende.
Eidesvik igjen bryte grenser med introduksjonen av verdens mest miljøvennlige fartøy for subsea og offshore vind-markedene. Selskapene har også fått opsjoner for ytterligere fire fartøy.
https://maritimt.com/nb/maritimt-magasin/eidesvik-offshore-og-agalas-bygger-et-topp-moderne-konstruksjonsfartoy
https://www.nrk.no/vestland/det-grone-skiftet-pa-sjoen-har-stagnert-1.16429842
https://e24.no/energi-og-klima/i/kEzaAX/2-milliarder-enova-kroner-til-hydrogensatsing-blir-staaende-paa-bok
Eidesvik igjen bryte grenser med introduksjonen av verdens mest miljøvennlige fartøy for subsea og offshore vind-markedene. Selskapene har også fått opsjoner for ytterligere fire fartøy.
https://maritimt.com/nb/maritimt-magasin/eidesvik-offshore-og-agalas-bygger-et-topp-moderne-konstruksjonsfartoy
https://www.nrk.no/vestland/det-grone-skiftet-pa-sjoen-har-stagnert-1.16429842
https://e24.no/energi-og-klima/i/kEzaAX/2-milliarder-enova-kroner-til-hydrogensatsing-blir-staaende-paa-bok
Redigert 29.03.2024 kl 11:27
Du må logge inn for å svare
Ser mange fagfolk samler seg rundt grønn metanol/hydrogen.
Søknader har selvfølgelig konfidensialitet, men tar som god fisk at Eidesvik har søknad inne.
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18031010/enova-varsler-kraftig-styrking-av-virkemidler-for-produksjon-og-infrastruktur-for-hydrogen-og-ammoniakk-i-lopet-av-2024-lanserer-nye-virkemidler-for-hydrogen-og-ammoniakk-i-fartoy?publisherId=17848299&lang=no
Søknader har selvfølgelig konfidensialitet, men tar som god fisk at Eidesvik har søknad inne.
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18031010/enova-varsler-kraftig-styrking-av-virkemidler-for-produksjon-og-infrastruktur-for-hydrogen-og-ammoniakk-i-lopet-av-2024-lanserer-nye-virkemidler-for-hydrogen-og-ammoniakk-i-fartoy?publisherId=17848299&lang=no
Redigert 30.03.2024 kl 09:29
Du må logge inn for å svare
En annen ting når det gjelder innsidere. Sioff og Celina Midelfart. Hun har handleforbud 30 dager før finansiell rapportering. Sist kjøpte hun 6.feb og tall kom senere samme mnd. Hun har gjort lignende tidligere også. Men hun fungerer veldig fint som bjellesau.
Redigert 30.03.2024 kl 09:46
Du må logge inn for å svare
Som dere skjønner tror jeg grønne skip kan bli ny giv til EIOF. Litt som Alfred Nobel på sjøen;
Revolutionary Combination Vessel
When Agalas partners took the leap a couple of years ago, they secured very favorable contracts and options at Sefine Shipyard in Turkey. Now, as the market and demand for subsea vessels soar, these options have become even more attractive.
The new vessel is designed by NSK Ship Design in Harstad, Northern Norway, and will be a Construction Support Vessel (CSV) at 99.9 meters in length, 21 meters in width, featuring cutting-edge design, comfort, and functions – including a 150-ton wave-compensating crane and 900 square meters of deck space.
Within its operational areas, the vessel will be the world’s first to be delivered with both a hybrid battery system and dual-fuel engines – capable of running on both methanol and diesel. This can reduce emissions by 70 percent compared to equivalent vessels.
https://www.agalas.no/agalas-and-eidesvik-offshore-forms-strong-partnership-collaborate-to-build-new-green-offshore-subsea-vessel/
Revolutionary Combination Vessel
When Agalas partners took the leap a couple of years ago, they secured very favorable contracts and options at Sefine Shipyard in Turkey. Now, as the market and demand for subsea vessels soar, these options have become even more attractive.
The new vessel is designed by NSK Ship Design in Harstad, Northern Norway, and will be a Construction Support Vessel (CSV) at 99.9 meters in length, 21 meters in width, featuring cutting-edge design, comfort, and functions – including a 150-ton wave-compensating crane and 900 square meters of deck space.
Within its operational areas, the vessel will be the world’s first to be delivered with both a hybrid battery system and dual-fuel engines – capable of running on both methanol and diesel. This can reduce emissions by 70 percent compared to equivalent vessels.
https://www.agalas.no/agalas-and-eidesvik-offshore-forms-strong-partnership-collaborate-to-build-new-green-offshore-subsea-vessel/
Nytt Google søk, får flere spørsmål enn svar, så gjentar at jeg kun spekulerer. Har ikke peiling på om de får støtte.
Men det er mange flinke folk hos Eidesvik https://www.rederi.no/konjunkturrapporten-2024/maritim-verdiskaping/gar-for-sin-tredje-verdensrekord/
Men det er mange flinke folk hos Eidesvik https://www.rederi.no/konjunkturrapporten-2024/maritim-verdiskaping/gar-for-sin-tredje-verdensrekord/
Höegh får 146 mill. fra Enova
Höegh Autoliners får 146 millioner kroner i støtte fra Enova til to skip som skal bruke ammoniakk som drivstoff.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/03/05/8106239/enova-stotte-til-hoeegh
Höegh Autoliners får 146 millioner kroner i støtte fra Enova til to skip som skal bruke ammoniakk som drivstoff.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/03/05/8106239/enova-stotte-til-hoeegh
Hentet fra Enova.
Prosjektet:
1. omhandler investering i ett eller flere hydrogenfartøy (se krav til fartøy under neste overskrift). Investeringen kan enten være i et nytt fartøy/flere nye fartøy, i ombygging av eksisterende fartøy, eller en kombinasjon av disse.
2. skal være startet opp/ha signert kontrakt/tatt investeringsbeslutning (altså ha forpliktet seg til å gjennomføre prosjektet) innen 12 måneder etter utsendelse av tilsagnsbrevet. Om ikke vil tilsagnet om støtte trekkes tilbake.
3. skal være gjennomført/satt i drift innen 36 måneder etter at investeringsbeslutningen er tatt. Om ikke vil tilsagnet om støtte trekkes tilbake. Om prosjektet inneholder flere fartøy og søknader som er avhengig av hverandre, vil fristene endres til 36 måneder første fartøy, 42 måneder andre fartøy etc.
4. må i gjennomsnitt over de første fem driftsårene ha minimum 25 % av tilført energi til fartøyet/fartøyene i form av drivstoff som ikke slipper ut CO2 ved bruk (medberegnet elektrisitet). Dette er et minstekrav for å kunne tildele lovlig støtte i det generelle gruppeunntaket for statsstøtte.
5. må fremlegge en troverdig plan for hvor hydrogenet kan bli bunkret fra, inkludert;
a. intensjonserklæring(er) med relevante aktører. Intensjonserklæringen(ene) skal som et
minimum inneholde forventet prispunkt for hydrogen (kan oppgis som et intervall) og
antatt lokasjon(er) for bunkring av drivstoff,
b. en intensjon om å ha minst 25 % av tilført energi til fartøyet/fartøyene over de første fem
driftsårene i form av hydrogen.
6. må gjennomføres i henhold til gjeldende relevante regler og forskrifter.
7. installert effekt motor(er) kan ikke være lavere enn det som ble oppgitt på søknadstidspunktet
8. har et totalt støttebehov som ikke overskrider 300 millioner kroner, eller 30 millioner euro om
dette er et lavere beløp enn 300 millioner kroner på søknadstidspunktet.
9. kan ikke omhandle støtte til fartøy i offentlig rutegående trafikk.
Fartøyet/fartøyene:
1. må være designet og bygges for å operere med hydrogen som den primære energibæreren. Det vil si at fartøyet i normal drift i en periode over 30 døgn skal være designet for å ha minimum 50 % av tilført energi i form av hydrogen.
2. må bygges for å kunne operere fullstendig på drivstoff som ikke slipper ut CO2 ved normal drift (medberegnet elektrisitet). 2
3. skal opereres i kommersiell drift.
4. skal være registrert i NIS eller NOR.
Programkriterier for Hydrogen i fartøy_søknadsfrist_22mars2024 (pdf)
PDF 122,32 KB
Prosjektet:
1. omhandler investering i ett eller flere hydrogenfartøy (se krav til fartøy under neste overskrift). Investeringen kan enten være i et nytt fartøy/flere nye fartøy, i ombygging av eksisterende fartøy, eller en kombinasjon av disse.
2. skal være startet opp/ha signert kontrakt/tatt investeringsbeslutning (altså ha forpliktet seg til å gjennomføre prosjektet) innen 12 måneder etter utsendelse av tilsagnsbrevet. Om ikke vil tilsagnet om støtte trekkes tilbake.
3. skal være gjennomført/satt i drift innen 36 måneder etter at investeringsbeslutningen er tatt. Om ikke vil tilsagnet om støtte trekkes tilbake. Om prosjektet inneholder flere fartøy og søknader som er avhengig av hverandre, vil fristene endres til 36 måneder første fartøy, 42 måneder andre fartøy etc.
4. må i gjennomsnitt over de første fem driftsårene ha minimum 25 % av tilført energi til fartøyet/fartøyene i form av drivstoff som ikke slipper ut CO2 ved bruk (medberegnet elektrisitet). Dette er et minstekrav for å kunne tildele lovlig støtte i det generelle gruppeunntaket for statsstøtte.
5. må fremlegge en troverdig plan for hvor hydrogenet kan bli bunkret fra, inkludert;
a. intensjonserklæring(er) med relevante aktører. Intensjonserklæringen(ene) skal som et
minimum inneholde forventet prispunkt for hydrogen (kan oppgis som et intervall) og
antatt lokasjon(er) for bunkring av drivstoff,
b. en intensjon om å ha minst 25 % av tilført energi til fartøyet/fartøyene over de første fem
driftsårene i form av hydrogen.
6. må gjennomføres i henhold til gjeldende relevante regler og forskrifter.
7. installert effekt motor(er) kan ikke være lavere enn det som ble oppgitt på søknadstidspunktet
8. har et totalt støttebehov som ikke overskrider 300 millioner kroner, eller 30 millioner euro om
dette er et lavere beløp enn 300 millioner kroner på søknadstidspunktet.
9. kan ikke omhandle støtte til fartøy i offentlig rutegående trafikk.
Fartøyet/fartøyene:
1. må være designet og bygges for å operere med hydrogen som den primære energibæreren. Det vil si at fartøyet i normal drift i en periode over 30 døgn skal være designet for å ha minimum 50 % av tilført energi i form av hydrogen.
2. må bygges for å kunne operere fullstendig på drivstoff som ikke slipper ut CO2 ved normal drift (medberegnet elektrisitet). 2
3. skal opereres i kommersiell drift.
4. skal være registrert i NIS eller NOR.
Programkriterier for Hydrogen i fartøy_søknadsfrist_22mars2024 (pdf)
PDF 122,32 KB
Redigert 01.04.2024 kl 09:28
Du må logge inn for å svare
Fremstilling. Tidligere fremstilte man metanol ved tørrdestillasjon av tre, og det er her navnet tresprit kommer fra. Nå fremstilles den utelukkende syntetisk og hovedsakelig etter to metoder: Hydrogenering av karbonmonoksid under høyt trykk i nærvær av katalysatorer («metanolsyntesen»).
https://snl.no/metanol
Et uendelig behov
Behovet for metanol er anslått å ville øke fra dagens ca. 100 millioner tonn til over 500 millioner tonn i 2050.
Biometanol og øvrig grønn metanol vil utgjøre hhv 135 og 250 millioner tonn av denne økningen (kilde: Methanol Institute).
https://glocalgreen.com/stort-marked/
https://snl.no/metanol
Et uendelig behov
Behovet for metanol er anslått å ville øke fra dagens ca. 100 millioner tonn til over 500 millioner tonn i 2050.
Biometanol og øvrig grønn metanol vil utgjøre hhv 135 og 250 millioner tonn av denne økningen (kilde: Methanol Institute).
https://glocalgreen.com/stort-marked/
desirata
01.04.2024 kl 09:26
2442
og hva vil du oppnå med alle disse innlegga. Eventuelt Enova støtte vil utgjøre ca 70 øreper aksje og over flere år. Vil ikke bety noe særleg.
Eidesvik har ikke tjent skikkelige penger på 10år, må heller se på det. De har rapportert visse overskudd siste 2år, men det er kun salgs gevinster, eller reverse impairment.
Eidesvik har ikke tjent skikkelige penger på 10år, må heller se på det. De har rapportert visse overskudd siste 2år, men det er kun salgs gevinster, eller reverse impairment.
Sola skinner på andre påskedag. Nå skal jeg komme meg ut. Gjør det samme.
Støttesatsen er oppad begrenset til 80 % av prosjektets godkjente merkostnader, maksimalt 300 millioner kroner, eller 30 millioner euro om dette er et lavere beløp enn 300 millioner kroner på søknadstidspunktet.
Enova gjør oppmerksom på at selv om maksimalt lovlig støttesats er opp til 80 % av godkjente merkostnader, forventes faktisk oppnådd støttesats gjennom konkurransen å være lavere. Støtteprogrammet er satt opp som en konkurranse, dermed vil de aktørene som søker om lavest støtte per oppnådde resultat bli rangert høyest og dermed få tilskudd fra Enova (se «Rangeringskriterier» i programkriteriene).
https://www.enova.no/bedrift/sjotransport/hydrogen-i-fartoy/
Enova gjør oppmerksom på at selv om maksimalt lovlig støttesats er opp til 80 % av godkjente merkostnader, forventes faktisk oppnådd støttesats gjennom konkurransen å være lavere. Støtteprogrammet er satt opp som en konkurranse, dermed vil de aktørene som søker om lavest støtte per oppnådde resultat bli rangert høyest og dermed få tilskudd fra Enova (se «Rangeringskriterier» i programkriteriene).
https://www.enova.no/bedrift/sjotransport/hydrogen-i-fartoy/
Redigert 01.04.2024 kl 10:07
Du må logge inn for å svare
Investeringsstøtten gjelder teknologier for bruk av hydrogenbaserte energibærere i fartøy, som muliggjør operasjon uten utslipp av CO2 gjerne kombinert med:
Innovative løsninger for energiproduksjon som bidrar til vesentlig reduksjon av behovet for tilført energi
Innovative løsninger for energieffektivisering i fartøy som bidrar til vesentlig reduksjon av behovet for tilført energi
https://www.enova.no/bedrift/sjotransport/hydrogen-i-fartoy/
Innovative løsninger for energiproduksjon som bidrar til vesentlig reduksjon av behovet for tilført energi
Innovative løsninger for energieffektivisering i fartøy som bidrar til vesentlig reduksjon av behovet for tilført energi
https://www.enova.no/bedrift/sjotransport/hydrogen-i-fartoy/
Slettet brukerskrev Sola skinner på andre påskedag. Nå skal jeg komme meg ut. Gjør det samme.
Hepp. Da går jeg ut. Tror grønne skip kan være ny giv for EIOF. Om de får støtte vet jeg ikke noe om, men det er mulig. Ha en fin dag.
Enda en indikator? Alagas er relativt nytt selskap, og har mye gjeld. Ikke kandidat for Enova støtte. Med Eidesvik fremt er mulighetene for støtte mye bedre. Fremst = 50,1. Jeg samler på indikatorer. Tenke sjæl..
Generelle krav til søker – særlig krav til økonomisk soliditet
For å kunne søke støtte hos Enova må søker være et selskap registrert i norsk foretaksregister.
Enova har ikke anledning til å støtte virksomheter som er i økonomiske vanskeligheter eller står i fare for å bli insolvent. Denne begrensningen framgår av EØS-avtalen og tilhørende regler om statsstøtte. Hvilke virksomheter som er definert som virksomhet i vanskeligheter er også regulert av dette regelverket. Kort oppsummert gjøres følgende vurdering:
En bedrift er «i økonomiske vanskeligheter» dersom ett eller flere av følgende kriterier er oppfylt:
For små og mellomstore bedrifter (SMB) og store bedrifter:
1) Forutsatt at bedriften eller konsernet er eldre enn tre år fra foretaksregistrering: Hvis mer enn halvparten av den tegnede kapitalen (innskutt kapital), inkl. overkurs, har forsvunnet som resultat av akkumulerte tap. Tegnet kapital omfatter ikke ansvarlige lån eller andre gjeldsinstrumenter.
Denne «testen» må bestås både av bedriften og konsernet som bedriften eventuelt er en del av. I sistnevnte tilfelle skal konsoliderte regnskaper legges til grunn1.
2) Hvis bedriften eller konsernet som virksomheten inngår i er insolvente (grunnvilkåret for åpning av konkurs).
Generelle krav til søker – særlig krav til økonomisk soliditet
For å kunne søke støtte hos Enova må søker være et selskap registrert i norsk foretaksregister.
Enova har ikke anledning til å støtte virksomheter som er i økonomiske vanskeligheter eller står i fare for å bli insolvent. Denne begrensningen framgår av EØS-avtalen og tilhørende regler om statsstøtte. Hvilke virksomheter som er definert som virksomhet i vanskeligheter er også regulert av dette regelverket. Kort oppsummert gjøres følgende vurdering:
En bedrift er «i økonomiske vanskeligheter» dersom ett eller flere av følgende kriterier er oppfylt:
For små og mellomstore bedrifter (SMB) og store bedrifter:
1) Forutsatt at bedriften eller konsernet er eldre enn tre år fra foretaksregistrering: Hvis mer enn halvparten av den tegnede kapitalen (innskutt kapital), inkl. overkurs, har forsvunnet som resultat av akkumulerte tap. Tegnet kapital omfatter ikke ansvarlige lån eller andre gjeldsinstrumenter.
Denne «testen» må bestås både av bedriften og konsernet som bedriften eventuelt er en del av. I sistnevnte tilfelle skal konsoliderte regnskaper legges til grunn1.
2) Hvis bedriften eller konsernet som virksomheten inngår i er insolvente (grunnvilkåret for åpning av konkurs).
Info jeg har lett etter. Metanol er godkjent i «RFNBO hydrogen» EUs fornybardirektiv.
https://gh2.org/article/updated-green-hydrogen-standard-welcomed-industry-leaders-cop28-includes-green-methanol-and
https://info.enova.no/hydrogenknutepunkt
https://gh2.org/article/updated-green-hydrogen-standard-welcomed-industry-leaders-cop28-includes-green-methanol-and
https://info.enova.no/hydrogenknutepunkt
Redigert 02.04.2024 kl 20:09
Du må logge inn for å svare
Ser det nå som sannsynlig at EIOF får betydelig Enova støtte til den grønne delen av skipet.
Enda et skip?
– Vi jobber derfor aktivt for å realisere Agalas sitt tredje nybygg i løpet av 2024, og er sterk i troen på at dette skal være mulig, sier Nygaard Johnsen.
https://www.kystens.no/nyheter/markedet-var-slatt-ut-da-slo-harstad-rederiet-til-/2-1-1610674
Hvem er ute etter nytt skip på lang kontrakt?
Flere meglerhus meldte tirsdag at Equinor er i markedet med et anbud for et plattformforsyningsskip (PSV) som skal operere i Nordsjøen på en lang kontrakt.
Ifølge anbudet skal kontrakten være på enten ti år med fem ettårige opsjoner, eller på 15 år og med like mange opsjoner. Oppstart skal være i 2026–27.
https://www.finansavisen.no/energi/2024/01/23/8086372/equinor-pa-jakt-etter-nybygg
( Tror på EIOF kurs 17-20 kr ganske raskt).
Enda et skip?
– Vi jobber derfor aktivt for å realisere Agalas sitt tredje nybygg i løpet av 2024, og er sterk i troen på at dette skal være mulig, sier Nygaard Johnsen.
https://www.kystens.no/nyheter/markedet-var-slatt-ut-da-slo-harstad-rederiet-til-/2-1-1610674
Hvem er ute etter nytt skip på lang kontrakt?
Flere meglerhus meldte tirsdag at Equinor er i markedet med et anbud for et plattformforsyningsskip (PSV) som skal operere i Nordsjøen på en lang kontrakt.
Ifølge anbudet skal kontrakten være på enten ti år med fem ettårige opsjoner, eller på 15 år og med like mange opsjoner. Oppstart skal være i 2026–27.
https://www.finansavisen.no/energi/2024/01/23/8086372/equinor-pa-jakt-etter-nybygg
( Tror på EIOF kurs 17-20 kr ganske raskt).
Petrobras legger ut anbud på hele 12 nybygde supplyskip. – Et svært viktig signal, mener analysesjefen i Clarksons Offshore & Renewables.
https://www.finansavisen.no/energi/2024/04/04/8114728/viser-hvor-stramt-markedet-er
(Edit; Alt for lite god utveksling på forumet her. Trekker meg tilbake for godt. For gammel)
https://www.finansavisen.no/energi/2024/04/04/8114728/viser-hvor-stramt-markedet-er
(Edit; Alt for lite god utveksling på forumet her. Trekker meg tilbake for godt. For gammel)
Redigert 05.04.2024 kl 10:12
Du må logge inn for å svare
Ja jeg oppdaget egen feil i dette innlegget, sitat: "søke støtte etter at ordren er satt". Rettelse; skal være startet opp/ha signert kontrakt/tatt investeringsbeslutning (altså ha forpliktet seg til å gjennomføre prosjektet) innen 12 måneder etter utsendelse av tilsagnsbrevet. Om ikke vil tilsagnet om støtte trekkes tilbake.
Som dere skjønner kan jeg lite om dette, og vet mindre, men er nysgjerrig. Videre tror jeg grunnen for at eiof oppgraderer flåten forklares godt her;
“We definitely need to find shared-risk charter models and length of contract is an answer,” said Mr Lofnes. “Equinor will be taking a larger part of the downside and bonuses on the upside will be based on value created.”
State negotiator
The decarbonisation of OSVs in Norway will be state-led and backed by more stringent regulations. Norwegian Ministry of Climate and Environment, department of marine management and pollution control, chief negotiator, Sveinung Oftedal, expects to see zero-emissions OSVs operating from Norwegian bases in 2029.
He added the Norwegian Government would assist, support and encourage domestic shipping to decarbonise during this decade and beyond.
“We will require emissions reductions, and we will support decarbonisation through a scheme for climate reductions,” Mr Oftedal said. “We will stimulate decarbonisation through carbon pricing and co-ordinate and partner with shipping to make this happen.”
https://www.rivieramm.com/news-content-hub/news-content-hub/equinor-plans-long-term-partnerships-for-green-newbuilds-79138
Som dere skjønner kan jeg lite om dette, og vet mindre, men er nysgjerrig. Videre tror jeg grunnen for at eiof oppgraderer flåten forklares godt her;
“We definitely need to find shared-risk charter models and length of contract is an answer,” said Mr Lofnes. “Equinor will be taking a larger part of the downside and bonuses on the upside will be based on value created.”
State negotiator
The decarbonisation of OSVs in Norway will be state-led and backed by more stringent regulations. Norwegian Ministry of Climate and Environment, department of marine management and pollution control, chief negotiator, Sveinung Oftedal, expects to see zero-emissions OSVs operating from Norwegian bases in 2029.
He added the Norwegian Government would assist, support and encourage domestic shipping to decarbonise during this decade and beyond.
“We will require emissions reductions, and we will support decarbonisation through a scheme for climate reductions,” Mr Oftedal said. “We will stimulate decarbonisation through carbon pricing and co-ordinate and partner with shipping to make this happen.”
https://www.rivieramm.com/news-content-hub/news-content-hub/equinor-plans-long-term-partnerships-for-green-newbuilds-79138
Redigert 20.04.2024 kl 11:41
Du må logge inn for å svare
operaorkesteret
22.05.2024 kl 09:35
740
Ja, det er nok en god grunn til at Eidesvik-familien også har lastet «på vei oppover» her. Dette var gode resultater, beste på 7 år faktisk.
Og nå må de som hver gang jeg legger inn en post her og sier «EIOF tjener ikke penger på faste rater», mens Gitte hele tiden har påstått at dette utsagnet om at faste rater ikke stemmer. Hun (de) tenker langsiktig, slik at dette skal være en aksje som holder seg (både med faste kunder OG på børsen).
“EIOF delivers its strongest Q1 result in seven years. We successfully capitalized on thriving markets across all our operating segments and demonstrated outstanding operational performance”, says CEO Gitte Gard Talmo.
https://eidesvik.no/stock-notification/eiof-report-for-q1-2024/
https://eidesvik.no/investor-relations/presentations/
Og nå må de som hver gang jeg legger inn en post her og sier «EIOF tjener ikke penger på faste rater», mens Gitte hele tiden har påstått at dette utsagnet om at faste rater ikke stemmer. Hun (de) tenker langsiktig, slik at dette skal være en aksje som holder seg (både med faste kunder OG på børsen).
“EIOF delivers its strongest Q1 result in seven years. We successfully capitalized on thriving markets across all our operating segments and demonstrated outstanding operational performance”, says CEO Gitte Gard Talmo.
https://eidesvik.no/stock-notification/eiof-report-for-q1-2024/
https://eidesvik.no/investor-relations/presentations/