Hva skjer i Colombia med olje- og gasslisenser?

caso
IOX 07.02.2024 kl 12:37 576

Jeg har googlet litt og prøvd å finne info om hva som skjer med godkjente olje-og gasslisenser i Colombia som f.eks LLA-47. Myndigheten har hele tiden sagt at allerede godkjente lisenser ikke påvirkes av et eventuelt forbud mot nye lisenser. Det vil jo si at Iox sin lisens er trygg selv om alt er satt på vent.

Jeg fant flere interessante artikler som forteller om en del usikkerhet rundt dette eventuelt forbudet presidenten ønsker. Blant annet så tar alt tid og det er kun 2 år til neste valg. Med økonomiske problemer, frykt for enda større problemer uten oljeproduksjon, svakere valuta, høye priser på drivstoff og økende arbeidsledighet er det ikke gitt at denne regjeringen varer.

I denne artikkelen https://www.climatechangenews.com/2023/11/08/colombias-big-green-plans-run-into-headwinds/ kan dere blant annet lese at finansminister Bonilla har uttalt dette. "In August, Bonilla told a congressional commission that he was not ruling out future licensing but would first look at how much could be produced within areas already licensed for exploration."

Det store spørsmålet er når skjer det noe?

Er det andre som finner interessante opplysninger legg det ut her så kan vi kanskje få samlet litt info om temaet. Det er tross alt Colombia og LLa-47 som kan gi IOX de virkelig store inntektene.
Mdg1
07.02.2024 kl 12:50 546

Har lest at det er veldig stor motstand mot oljeleting på LLA47 i lokalbefolkningen og i det lokale styret. Tror neppe regjeringen vil godkjenne noe før de klarer å få lokalbefolkningen med seg.
Raknesi
07.02.2024 kl 15:28 475

Helt sikker er du vel ikke.... bare tror
caso
07.02.2024 kl 16:58 406

Det er vanlig at lokalbefolkning setter seg på bakbeina når selskaper kommer inn og skal utnytte ressursene på området deres. De vil jo ha en del av kaka så det er trolig snakk om hvor mye de vil få ut av det.
Jeg tror myndighetene er utfordringen. Om de sier go vil nok der andre løse seg.