Pensions selskab og fonden vil kaste sig over ENSURGE MICROPOWER

Kvike11
ENSU 15.02.2024 kl 10:28 23904

Pensionsselskaber i hele Norden vil nu investerer kraftigt i ENSU og muligvis store selskaber i USA.
Endelig lykke det for selskabet af fremstille et batteri, der slår alle andre på marked.
Bliver en milliard forretning.
Mange snakker om kurs nkr 1, det bliver hurtigt til kurs 10 og måske 100
BULL BULL BULL
oivindl
12.10.2024 kl 15:32 1973

Har ikke behov for det, min engelsk er ikke perfekt, men regner med du med din doktorgrad skjønte poenget.
Etter min mening er det å lure seg selv å ikke anse papirtap på linje med realiserte tap.
I motsetning til deg, er jeg ikke så opptatt av skrivefeil eller andre bagateller.

Forøvrig synes jeg heller ikke at "å gni det inn er halve moroa".
Men der har jo enhver sine gleder.
Redigert 12.10.2024 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
iTRADER09
12.10.2024 kl 15:52 1950

Det har vel litt sammenheng med tidsperspektivet. Om noen kjøpte ENSU for 0.89 for en uke siden ville jeg ikke nødvendigvis regne 0.87 igår for et tap. Selv 0.94 for to uker siden vil jeg ikke nødvendigvis regne som et tap, det er ikke noe fundamentalt som har endret seg og alternativ avkastningen ville være nær 0.
Men den som kjøpte for 11.20 for to år siden har klart tapt 92% av pengene sine enten aksjene ble solgt igår eller hen fortsatt sitter på dem. Hadde hen puttet de samme pengene i f.eks. et indexfond så ville hen idag kunne kjøpe like mange ENSU aksjer for 30% av avkastingen på index fondet.
Redigert 12.10.2024 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
oivindl
12.10.2024 kl 16:29 1913

Enig i det, både tidsperspektivet og svingningene vil være med på å avgjøre hvordan man tenker om dette, men prinsippet er likevel det samme.
Regner med at de fleste som er på børs aksepterer at kursen svinger, uten å konstant beregne tap eller gevinst.
Men å ikke anse store papirtap som reelle tap, tror jeg ikke er en fornuftig strategi. Det betyr ikke at man ikke likevel kan bli sittende i aksjen med tro på at det snur.
Men her velger jo enhver hvordan en ønsker å se på dette.
rischioso
I går kl 02:31 1739

Det er absolutt ingenting ved deg som er perfekt - ikke en gang kveruleringen mestrer du, men det å gni ting inn, floskler og det å ta ting ut av sammenheng er det du mestrer best selv om også dette er langt i fra bra nok. ...

Hva gjør du egentlig her på forumet? Over 5000 intetsigende og høyst kverulerende innlegg om ikke annet enn andre skribenter er det du stort sett har bidratt med - kanskje lurt å ta en tidlig juleferie så vi andre kan diskutere det som skal diskuteres - ikke hverandre, men caset:

https://www.finansavisen.no/forum/user/14316/view
rischioso
I går kl 02:58 1733

Det er jo selvfølgelig helt rett og skatteetaten sier det samme - uten salg/realisering av negativ avkastning så er ikke det for tap og regne:

https://www.skatteetaten.no/satser/faktor-for-oppjustering-av-gevinsttap-eller-utbytte-pa-aksjer/

For personer gjelder skatteplikt for gevinst/fradragsrett for tap ved realisasjon av aksjer mv. etter sktl. § 10-30 - uten realisasjon (salg) ingen fradrag nettopp fordi uten realisasjon så er det ikke for tap å regne - egentlig ikke mer komplisert enn det....;)

* Mao, at aksjene svinger den gale retningen og blir mindre verdt på ubestemt tid er ikke å anse som et reelt tap, men kun et midlertidig papirtap. At visse ikke klarer å akseptere realiteter, men må kverulere (også på dette) endrer jo ingenting annet enn at trådene blir fylt opp med ting som vi kunne vært foruten - kverulanten i et nøtteskall - også han kunne vi godt ha vært foruten...;)
Redigert i går kl 03:11 Du må logge inn for å svare
oivindl
I går kl 08:19 1665

"ikke en gang kveruleringen mestrer du,”
-rischioso

Den har du stjålet fra meg, Rischioso, men helt greit det.
Sist hadde jeg doktorgrad i kverulering, ingen over og ingen ved siden, men ingenting er statisk som du liker å påpeke.

"floskler og det å ta ting ut av sammenheng"
-rischioso

Kjekt du også tar etter når det gjelder begrepet floskler.
Det som mangler er bare litt dokumentasjon.

Resten er vel bare det sedvanlige oppgulpet.
Redigert i går kl 11:13 Du må logge inn for å svare
oivindl
I går kl 08:28 1657

"* Mao, at aksjene svinger den gale retningen og blir mindre verdt på ubestemt tid er ikke å anse som et reelt tap, men kun et midlertidig papirtap.”

Tror alle er klar over den regelen.
Har du en ASK konto, regnes det heller ikke som tap eller gevinst om pengene blir stående etter salg. Da har man ikke et tap selv om man har solgt.
Hvordan skattereglene er innrettet, er et politisk spørsmål, om du har et tap er et rent logisk spørsmål.

Og hvordan anses verdien av aksjene når formuen skal beregnes?
rischioso
I går kl 13:29 1489

Fint at du selv bekrefter hvor langt ute på viddene du befinner deg og det i reneste sami ednan stil. For her er du i ditt ess hvor du bare fortsetter å kverulere og om ting som ikke angår denne tråden - altså diskusjonen om og rundt caset ENSU som seg hør og bør og kun det.

Mao, du klarer ikke å forholde deg til temaet uansett hvilken tråd du popper opp på med ditt glade åsyn, sikkert fordi du ikke eier den kunnskapen og heller ikke er interessert i å tilegne deg den kunnskapen for det blir jo vanskelig kverulering av slikt, men igjen - du er langt på vei til å ødelegge også denne tråden og akkurat det er du jo en mester i og det verste av alt med moderators velsignelse ser det dessverre ut til....

Men som de fleste kjenner til så vil den største moderatoren av dem alle - nemlig karma - før eller siden og på den ene eller andre måten ordne opp og når det skjer så vil nok de fleste være glade for at man ikke er eier av nicket ovindl - for å si det forsiktig...

Fortsatt god helg og slit med helsa - så lenge det går...;)
Redigert i går kl 13:36 Du må logge inn for å svare
OPC1000
I går kl 13:45 1461

Man velger forskjellige steder å «lagre» sine verdier; Gull, Bitcoin, Eiendom, Aksjer, cash etc.
Når en av disse faller taper verdien seg.
Velger men å sitte videre der man har tapt kan verdien ta seg opp igjen eller falle videre.
Man har ingen garanti for at verdien tar seg opp igjen.
Redigert i går kl 13:55 Du må logge inn for å svare
FinnMcCool
I går kl 14:16 1411

Given that you bought in around 2kr and say you are a top 50 shareholder, and your share value has dropped 55%, you obviously believe the share value will bounce back above your initial investment because you see the potential as do all other shareholders in ENSU!
oivindl
I går kl 14:58 1364

"For her er du i ditt ess hvor du bare fortsetter å kverulere og om ting som ikke angår denne tråden - altså diskusjonen om og rundt caset ENSU som seg hør og bør og kun det."

Jeg skrev en kommentar til et innlegg, det kunne endt der, men så hoppet jo du på saken uten at jeg kan se at du bidro med annet enn det normale våset.
oivindl
I går kl 15:02 1361

"Men som de fleste kjenner til så vil den største moderatoren av dem alle - nemlig karma - før eller siden og på den ene eller andre måten ordne opp og når det skjer så vil nok de fleste være glade for at man ikke er eier av nicket ovindl - for å si det forsiktig...”

Hehe, har du samme innfallsvinkel når det gjelder aksjer?
Karma ordner opp for deg når du har tabbet deg ut?
Alby
I dag kl 09:10 1079


I dag er det EG , kan vi forvente noe ?
RobRoy
I dag kl 09:13 1071

Subsequent offering blir kanselert og resten av punktene på agendaen blir «godkjent».
rischioso
I dag kl 11:35 934

Yeap, og med cash på bok og mange mulige triggere i vente så skal man ikke se bort i fra at vi tar en EAM ...;)
Kvike11
I dag kl 11:51 899

På tide med en stor kurs opgang
Kingen
I dag kl 12:38 821

Jeg sitter med både Ensu og EAM, samt Fingerprint, så ikke kjedelig nei. Har noen andre aksjer også som er litt "tryggere";)
Herman*
I dag kl 15:36 664

Det er ikke sikkert rep emisjonen blir droppet. Om de tror de kan komme opp med en liten trøstepremie mens vi venter på de virkelig gode nyhetene, kan jo kursen bikke 1 krone. Hvis de trodde at det var store nyheter på gang, ville de nok ha droppet den da det er bedre å hente kapital på f eks 3 kroner enn 1 krone.
Alby
I dag kl 16:08 610


Betyr det du sier at store nyheter ikke i nær fremtid ?
Herman*
I dag kl 16:36 566

Jeg spekulerer i at hvis de var sikre på at «det store gjennombruddet» kommer i løpet av et par uker, hadde de nok helst sett at det ikke ble en rep emisjon på 1 krone.
Redigert i dag kl 16:36 Du må logge inn for å svare
Alby
I dag kl 17:06 503


Er det noen som har hørt noe fra EG ?
Herman*
I dag kl 17:23 463

Det gikk som jeg spådde. De droppet ikke rep emisjonen. Jeg spekulerer i at det skyldes at de trenger pengene da de ønsker å ha så lang "runway" som mulig. Dette er igjen et resultat av at de anser at det er umulig å vite når de er i mål. Tipper de forsøker å få kursen over krona med en melding i løpet av kort tid. Kanskje eksisterende kunde vil utvide sin ordre? Ren spekulasjon fra min side.
OPC1000
I dag kl 17:46 382

Å droppe rep. emi stod ikke på agendaen.
Redigert i dag kl 17:47 Du må logge inn for å svare
Herman*
I dag kl 18:00 351

Nei, men det ville vært naturlig at de hadde droppet den da kursen har lagt på 0.8-0.9 i lengre tid. Om de ikke hadde tid til å endre agendaen, kunne de ha anbefalt aksjonærene å stemme mot.
Redigert i dag kl 18:03 Du må logge inn for å svare
OPC1000
I dag kl 18:21 305

Om de dropper den, som er sannsynlig, gjøres ikke det på EG men på et styremøte der de har nødvendig fullmakt.
Herman*
I dag kl 19:35 183

Det er mulig at jeg har gjort meg skyldig i litt vel mye spekulasjon og overanalysering, men slik ser jeg det: Det normale er (slik jeg forstår det) at styret ber EGF om en fullmakt til en rep emisjon. Hvis kursen faller under tegningskurs over flere dager i tegningsperioden, kan styret kansellere rep emisjonen da aksjonærene har hatt mulighet til å handle i markedet til en lavere kurs. I dette tilfellet har aksjonærene hatt anledning til å handle langt under tegningskurs i flere uker før EGF, og det ville vel vært mest naturlig at styret trakk forslaget hvis de ikke hadde til hensikt å benytte fullmakten?
Nvanellak
I dag kl 19:38 177

Ble ikke rep.emi kansellert før egf sist emi runde? Kan det da tenkes at melding om produksjonsklart batteri er nært forestående?
Herman*
I dag kl 19:58 139

Det tror jeg ikke, les tidligere begrunnelse.
Nvanellak
I dag kl 20:10 108

Ingen som deltar på en rep.emi så lenge man kan handle med 10% rabatt.