Alternus Energy

lynx
ALT 22.02.2024 kl 14:09 59505

Jeg er ukjent med dette selskapet og prøver å skaffe litt oversikt, men synes det er vanskelig. Hovedkvarteret er i Irland, markedet er USA, og aksjen er notert både på Nasdaq og OSE. I går ble den omsatt på nasdaq for USD 0.34, tilsvarende NOK 3.5. I Oslo går den stadig rundt NOK 6??

Noen som vet hvordan det egentlig går med nedbetaling av obligasjonsgjelden? Den skulle vel vært i boks for lenge siden, men markedet synes ikke å ha veldig tiltro til at det vil skje. I såfall vil vel aksjene bli verdiløse?
urix
I dag kl 11:54 117

Trump har jo sagt at han vil fjerne støtten som er lovet, det kan virke inn. (Kopi fra M.Y.Peng)

Slik jeg har forstått det så gikk IRA igjennom i Kongressen , godkjent av både demokrater og republikanere og skal virke i 10 år fram til 2032. Er ikke sikker på om han kan gjøre noe med IRA. Vedtaket er gjort til en lov med en varighet på 10 år.

https://www.nho.no/tema/energi-miljo-og-klima/artikler/2022/inflation-reduction-act/

https://www.nettavisen.no/usa/politikk/utenriks/dette-er-inflation-reduction-act/x/5-95-851106

Legg merke til: Gjort til en lov.

https://legal-planet.org/2024/04/22/could-trump-cancel-the-ira/

Det finnes også republikanere som er positive til IRA, p.g.a, f.eks. arbeidsplasser i deres stater.

What are the US climate targets 2050?
IN LIGHT OF THIS URGENCY, THE UNITED STATES HAS SET A GOAL OF NET-ZERO GREENHOUSE GAS EMISSIONS BY NO LATER THAN 2050. observed warming of 1.0⁰C, but emissions of cooling aerosols have counteracted some of that warming. THIS U.S. NET-ZERO 2050 GOAL IS AMBITIOUS.


Amerikanske bedrifter trenger også forutsigbarhet, slik at de kan planlegge for framtiden.

For all del les denne: https://www.netzeroinvestor.net/news-and-views/can-trump-ruin-bidens-inflation-reduction-act

Komplisert for republikanske stater å bli med på dette, hittil har de hatt mest utbytte av IRA.
Redigert i dag kl 12:37 Du må logge inn for å svare
M.Y.Peng
I dag kl 06:53 214

Fint å se at du står der jeg trodde. Ingen kan være fornøyd med nær sagt ingen informasjon om fremdriften. Men jeg tror det er vanskelig å informere slik situasjonen er nå. Tror vi bare må gå ut fra at det jobbes på og at når informasjon etterhvert blir gitt så vil det vise om de har klart eller nærmer seg en løsning. Trump har jo sagt at han vil fjerne støtten som er lovet, det kan virke inn. Jeg har også satset på å sitte til dette er avklart. Ha en fin dag.
Redigert i dag kl 06:55 Du må logge inn for å svare
urix
I dag kl 03:00 248

Jeg ser noen røde flagg og er svært misfornøyd med ledelsen, når det er sagt så har jeg prediket om de leverer det de lover så vil muligens dette bli min beste investering ever.
Alle avvik fra selskapets planer, det være seg forsinkelser, (Regnskap for 2023), ikke oppdatering av topp 20, ingen meldinger ang. 80MW i USA eller 32MW i Spania, penalty bench, mangel av refinansiering, ingen nye oppkjøp, ingen kommunikasjon med markedet, det anser jeg som røde flagg. Ingen av disse går i positiv favør for selskapet, tvert imot etter mitt syn.

Jeg har ikke solgt en eneste aksje, jeg avventer om den faller mer så kjøper jeg flere, det er planen. P.t. har jeg 225k. Og planen er å sitte til 2026.

Nei, jeg har ikke mista trua, jeg har ingen agenda, jeg gidder ikke applaudere for en ledelse som arrogant neglisjerer aksjeeierne og markedet. Så ingenting fra min side er forandret jeg er positiv til prosjektet, jeg er negativ til ledelsens utførelse av prosjektene.. Det er en stor forskjell.

Er dere andre skribenter fornøyde med ledelsens kommunikasjon til markedet? Eller gjennomføring for den saks skyld? Håper på konstruktive innspill.

Påminnelse ang. ALCE : 26. desember 2023 sluttet den på 2,10$, tror ikke amerikanerne er så happy heller, sluttet i USA på fredag på 0,33$ i etterhandelen.
Det er gått bare 7 mnd. siden den gang, katastrofe for mange skuffede amerikanere.

Om dette hadde vært et forum hvor man måtte identifisere seg ville ordbruken vært annerledes og vi kunne organisert oss, tipper vi som frekventerer forumet har en eierandel på mellom 3 -5 % tilsammen, da ville vi vært høyt oppe på topp 20 lista.

Vi får gi ledelsen litt mer tid og håpe på bedre tider!

Ha en god søndag!!
Redigert i dag kl 04:14 Du må logge inn for å svare
M.Y.Peng
I går kl 18:25 361

Hva er det som har skjedd med deg urix ? Mista troa fullstendig ? Håper ikke du har solgt. Veldig spesielt å for kort tid siden kjøpe seg opp, for nå å blinke med varsellampene. Jeg slår nok ikke følge med deg om du gir deg nå. Hadde jeg trodd at dette forumet kunne påvirke utviklingen så kunne jeg mistenkt deg for å ha en agenda, men det har det selvsagt ikke. Det er jo svært få som selger, kun de som må.
rischioso
I går kl 16:58 402

Selv om 18mdr ikke er lenge siden så er det 3 ting som er spesielt viktige og som du også bør fokusere på - i alle fall prøve selv om du er gått fra positiv til negativ i løpet av kort tid....;)

(1) Det er blitt foretatt flere salg hvor gjeld er blitt betydelig redusert.
(2) Lånefasiliteten fra Deutche Bank er fortsatt gyldig.
(3) Det bygges ny solpark.

At det er blitt justeringer på kw milestones undervegs henger jo naturligvis sammen med at de ikke bare har kjøpt og bygd, men også solgt, men det desidert viktigste er at gjelden er blitt mindre, at lånefasiliteten som er øremerket for nettopp oppkjøp og bygging består og ikke minst at de faktisk bygger ny solpark as we speak.

Nå venter vi på oppdatering om og rundt byggingen av den siste solparken som er estimert å ferdigstilles i dette halvåret vi nå befinner oss i og i den forbindelse så kommer nok også REFI'en på plass.

Mao, viktig å ikke bli redd sin egen skygge, men heller fokusere på de viktige tingene som mindre gjeld, ny og nærstående solpark med direkte inntekter fra dag 1, en REFI som kommer nærmere for hver dag som går og ikke minst at lånefasiliteten fra Deutche Bank fortsatt består siden ingenting annet er meldt - altså ikke mange røde flagg, men kanskje et par rosa som et resultat av manglende oppdatering - men forsinkelser burde vi være vant til i dette caset hvor historikken forteller at de alltid har levert på nettopp overtid så hvorfor skulle det plutselig gi røde flagg denne gangen...?....;)

Og når det kommer til penalty bench så kjenner vi til at de har vært der før, ordnet opp i årsaken og blitt tatt ut igjen noe mange selskaper har opplevd det være seg at regnskapet kan være innsendt sent eller at kursen ligger for lavt over tid. Om det blir foretatt en omvendt split på Nasadaq fordi kursen ligger under minstegrensen på 1usd så endrer jo ikke det noen vendens ting utover at det blir færre aksjer så ser ikke helt at det skulle være et rødt flagg, men er man først blitt negativ så ser man vel kanskje røde flagg de fleste steder for å overbvise seg selv om at den beslutningen var rett....;)
Redigert i går kl 17:46 Du må logge inn for å svare
urix
I går kl 16:30 423

Ved utgangen av 2025 har Alternus som mål å eie og operere over 3,5 GW solcelleparker og forventer å øke de årlige gjentagende inntektene til mer enn 200 millioner euro fra dagens 30 millioner euro. (Kopi Rischioso) og 5Gw i 2027.

Artikkelen han henviser til ble trykket i desember 2022.

Dette er feil og gjelder ikke lenger.

Det var det de lovte når jeg begynte å investere i Alternus, ambisjonene er tatt betraktelig ned, nå er målet 3GW i 2028, tviler på om de klarer det med dette tempoet de har satt opp, de trenger mer finansielle muskler til å gjennomføre prosjektene framover, noe som kan vise lettere sagt enn gjort.

Ledelsen sin skyld at kursen ligger under 3 kr., liten info er kommet , til tross for forsinkelser hele veien og de har fortsatt ikke klart å få til en refinansiering, penalty bench, under en dollar på Nasdaq betyr hvis kursen der over dammen ikke endrer seg radikalt i løpet av kort tid så må de gjøre en spleis, røde flagg i fleng!!

Redigert i går kl 16:36 Du må logge inn for å svare
rischioso
I går kl 14:56 471

Vi bør anta at Deutche bank skjønner hva de driver med når de innvilget en løpende lånefasilitet på 500m euro eller nærmere 6 milliarder kroner for knappe 18mdr siden...;)

Irlands Alternus Energy Group Plc (OSE: ALT) har forseglet avtaler for å motta opptil 500 millioner euro (USD 531,6 millioner) i lån for bygging av opptil 600 MW solcelleprosjekter og anskaffelse av nye eiendeler over hele Europa.

Lånefasiliteten som ikke er regulerende, som har en godkjent innledende trekk på 80 millioner euro, vil bli utvidet av Tysklands Deutsche Bank. Det vil omfatte både senior- og mezzanintrancher, Independent Power Produsent (IPP) Alternus sa på torsdag.

Ved utgangen av 2025 har Alternus som mål å eie og operere over 3,5 GW solcelleparker og forventer å øke de årlige gjentagende inntektene til mer enn 200 millioner euro fra dagens 30 millioner euro. Det irske firmaet eier for tiden eiendeler som ligger i fem europeiske land.

https://renewablesnow.com/news/alternus-bags-deutsche-bank-debt-for-600-mw-solar-buildout-new-acquisitions-809440/
Gullhaugen
I går kl 14:55 473

Ja ikke hyggelig lesning for dagens aksjonærer. De trykker og trykker nye aksjer og betaler for tjenester med aksjer for kassen er tom.
Karybdis
I går kl 11:27 557

Ad Yara (kommentar til YNW..): likte godt den; du har rett solgte en del, men har kjøpt tilbake på 290-300.
oivindl
I går kl 10:20 590

"Du kommenterer absolutt ingenting annet enn det hen skriver her inne.”

Det er faktisk feil, men greit nok.
Jeg har forøvrig også gleden av å bli kommentert av Rischioso uten å være del av diskusjonen. Det kan jeg leve med.
Og han kommenterer innlegg jeg har skrevet til andre, også det helt greit, selv om stilen står til stryk, som her:
"Dette er det mest kunnskapsløse og misvisende innlegget på lenge og ikke overraskende kom det fra selveste forum kverulanten vår ”
-rischioso

Kanskje er det kombinasjonen av ufin oppførsel og svada som trigger meg, ikke godt å si.
YNWA250505
I går kl 09:58 622

Anbefaler deg å lese YARA rapporten som kom nå. Den var over all forventning. Pokker du solgte deg jo ut for en stund siden du.
YNWA250505
I går kl 09:56 625

Nei du trenger ikke å begrunne ditt syn på riskokeren og AKT han skriver. Du kommenterer absolutt ingenting annet enn det hen skriver her inne. Du forfølger hen faktisk og d begynner å bli ganske slitsomt. Det holder nå da det r patetisk. Jeg vet du er mye bedre en dette Øyvind.
Karybdis
I går kl 09:18 653

Anbefaler dere å lese rapporten per mars 2024. Den sier det meste, dessverre.
oivindl
I går kl 08:46 672

"Har han ligget med dama di eller hva er greia di."

Vet ikke hvor mange av Rischiosos innlegg du har lest, men om dette er eneste grunnen du kan komme på for å stille kritiske spørsmål til det han skriver, så tror jeg ikke jeg skal prøve å begrunne mer enn jeg har gjort ganske mange ganger allerede.
oivindl
I går kl 08:37 682

"det er pålagt etter regnskapsloven og foreta nedskriving av driftsmidler uavhengig om de har økt i verdi -”
-rischioso

"det kommer en dag hvor verdiene skal skrives opp igjen”
-rischioso

Her hadde det vært greit med en utdypende forklaring.
Skal de skrives opp igjen når verdien synker?
Er det automatikk i at verdiene skrives opp igjen?
Kanskje du kan hjelpe YNWA250505?, har ikke de store forhåpningene til Rischioso.

Redigert i går kl 08:39 Du må logge inn for å svare
oivindl
I går kl 08:29 689

Tenker du at markedet for refinansiering er spesielt bra i et selskap som ALT?
Virker pussig for meg.
Da må vel bankene se et potensiale som markedet foreløpig ikke ser?
Forøvrig var mine spørsmål ganske konkrete til caset, men som vanlig kommenterer Rischioso på person.
Ser du er i gang med det samme.
unikum
I går kl 00:35 760

Er det noe banker er opptatt av så er det bokførte verdier på eiendeler i selskap. Har absolutt aldri hørt om at banker er mer gla i eiendeler enn Cash! De anser verdier ofte en del lavere enn det som er bokført.
rischioso
I går kl 00:10 778

Kverulanten går rundt i den misforståtte troen at det man skriver på en tråd må skrives på alle tråder for ellers er man ikke konsekvent, men realiteten er at verken børs eller case er statisk så da kan jo heller ikke den enkelte være det. Ei heller er 2 case like. Mao, det som kan være negativt for et selskap kan være redningen for et annet osv, men ikke i hans verden der er alle selskaper på børsen like og man må mene det samme alltid om alle for ellers er man ikke konsekvent. Slik har han holdt på i årevis - noen perioder verre enn andre, men for meg er hans delinger ikke annet enn tomrom mellom innlegg av betydning så ikke bryet verdt å svare...;)
YNWA250505
I går kl 00:00 347

Øyvind, har riskokeren kommet skikkelig under huden din. Du må liksom bare inn å kommentere på alt hen skriver. Har han ligget med dama di eller hva er greia di.
YNWA250505
19.07.2024 kl 23:58 346

Du skrev d jo selv, så flott at du har selvinnsikt. Noe av d dummeste du har skrevet er vi enige om
oivindl
19.07.2024 kl 18:50 471

"av samme grunn så har banker og andre låntakere et helt annet syn på reelle verdier i selskapet enn deg og ser forbi regnskapstekniske detaljer"
-rischioso

Hvilket syn har da bankene og andre långivere på de reelle verdiene? Samme syn som markedet?
Og refi lar vente på seg, men nå er jo ikke markedet for refinansiering det beste, som du gjerne påpeker på andre tråder. Det gjelder vel også for ALT?
Redigert 19.07.2024 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
rischioso
19.07.2024 kl 16:13 568

Våre kjære forumvenn og bunnfiske konge - regnskap gir aldri et helt korrekt bilde av assets nettopp fordi assets som igjen er driftsmidler nedskrives over tid selv om de har økt i verdi i samme periode - mao, det kommer en dag hvor verdiene skal skrives opp igjen og ikke minst og av samme grunn så har banker og andre låntakere et helt annet syn på reelle verdier i selskapet enn deg og ser forbi regnskapstekniske detaljer hvor det er pålagt etter regnskapsloven og foreta nedskriving av driftsmidler uavhengig om de har økt i verdi - slik er det bare og ikke ulikt verken shipping eller rigg hvor driftsmidlene altså båter og rigger skrives ned over tid frem til de igjen skrives opp igjen, men helt naturlig at man leser slikt feil om man mangler den kunnskapen - så du er ikke alene - om det er noen trøst....;)
Redigert 19.07.2024 kl 16:16 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
19.07.2024 kl 13:51 638

Dette er tatt direkte fra selskapets q1 presentasjon side 8 som kom 21. mail 2024

Total gjeld 31. mars 2024 er 118 787 millioner dollar - Selskapet hadde en samlet egenkapital/(underskudd) på ($71,7) millioner per 31. mars 2024

Som vist i det medfølgende konsoliderte regnskapet i perioden som ble avsluttet 31. mars 2024, hadde selskapet et netto tap fra videreført drift på ($8,7) millioner og et netto tap på ($3,4) millioner for de tre månedene som ble avsluttet 31. mars 2024 og 2023 Selskapet hadde en samlet egenkapital/(underskudd) på ($71,7) millioner per 31. mars 2024 og ($63,3) millioner per 31. desember 2023. Selskapet hadde $1,4 millioner i ubegrensede kontanter på hånden per 31. mars 2024. .
Redigert 19.07.2024 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Rassen
19.07.2024 kl 13:45 641

Nei…. Lei nå…. Skal vi bare kjøre kursen ned til 1,- da så er det gjort? Den skal tydeligvis dit. Har sendt mail til selskapet og de gidder ikke en gang å svare. Har mistet trua nå. Store penger er tapt.
altin
19.07.2024 kl 12:44 692

Hvordan har du regnet deg frem til negativ egenkapital?

Alternus solgte solparker som utgjorde ca 40% av EBITDA for ca 80 mill €. Mener du verdien av resterende 60%, Unisun Energy, Uper energy, Nasdaq notering, fremførbart underskudd, avtaler, rettigheter o.s.v.. ikke overgår gjelden?
elnomi
19.07.2024 kl 10:51 766

Egenkapitalen er borte , negativ.»

Det er ikke bra for et selskap, hvordan skal det løses?,
Gullhaugen
19.07.2024 kl 10:23 803

Da synes jeg du skal lese q1 rapporten . Så kan du forklare de som kjøper hva Total Shareholders’ Deficit betyr samt hva som står tydelig side 1. Samt 2. Going Concern and Management’s Plans side 8
https://fintel.io/doc/sec-alternus-clean-energy-inc-1883984-10q-2024-may-21-19864-3115
M.Y.Peng
19.07.2024 kl 10:11 815

Hva er det DU ikke forstår. INGEN her bryr seg om deg.
Gullhaugen
19.07.2024 kl 10:00 832

Det blir ingen rekyl. Hva er det du ikke forstår? Egenkapitalen er borte , negativ.
urix
19.07.2024 kl 09:38 848

Topp 20 listen er ikke blitt oppdatert siden 15. juli.

Heller ikke dette klarer de.

Hvor lenge må vi vente før det kommer positive meldinger??
rischioso
19.07.2024 kl 08:51 893

YNWA250505 skrev Du tviler hahahaha
Spørsmålet er nok heller om han tviler på en rekyl - for hadde han gjort det så hadde han ikke brukt så mye som et sekund her inne - og rekylen kommer, men fra hvilket nivå gjenstår og se...;)
Kvisla
18.07.2024 kl 19:54 1095

Den er gjeldende, men det er for oppkjøp. Så tviler på det kan omgjøres til EK men der er jeg ikke sikker. Denne gjelder for kjøp i Europa og solparken i Italia blant annet betales med dette og trolig den i Valencia, men der har jeg ikke funnet skriftlig info.
Redigert 18.07.2024 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
18.07.2024 kl 09:24 1242

Haha jeg tviler på om denne fortsatt er gjeldene .De har jo ikke inntekter til å betjene dagens gjeld. Ingen med vettet i behold kjøpe denne aksjen nå. Det ser du tydelig på volumet.
Redigert 18.07.2024 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
18.07.2024 kl 09:11 1272

Ser du nevner 500 millioner. Tenker du på den finansinstitusjon Deutsche Bank som har gitt de 500 mill i lån? Dvs som ligger klart til bruk
Gullhaugen
18.07.2024 kl 08:44 1301

Det er dessverre ingen finansinstitusjoner som tar i dette papiret. Skal de få til refinans så må det inn MYE egenkapital i form av emisjon. Minst 500 millioner med ditto utvanning. Det er uunngåelig om ALT skal overleve.
Redigert 18.07.2024 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
rischioso
18.07.2024 kl 01:58 1416

Ja, i riktig rekkefølge - REFI først så kommer inntjeningen - dette henger sammen...;)