Hvordan kjøpe bolig uten Egenkapital?

Greigutt
04.01.2018 kl 11:51 32335

Hvordan kjøpe uten Egenkapital? .. Er 30 år og har en god fast jobb med 1.2m i årslønn. Etter studiene har jeg vært opptatt av å reise på ferier og helgeturer og ikke spart opp noe. Har leid i 5 år. Men nå skal huseier selge for å sikre pensjonen sin tydeligvis. Er litt stress å flytte inn i nok en leiebolig.

Nå fikk jeg beskjed i Januar og må ut i Mars, har 50k på konto og 50k utestående i reiseregninger, og kan klare å spare kanskje 50k på toppen så maks 150k Egenkapital. De leilighetene jeg ser på koster 4-5m og jeg må da ha 600-700k.

Er det ikke slik at bankene kan unnta EK hrav for 8% av lånene? Hvordan får man slike lån? Har vært i kontakt med bank om lån før, men de ba meg om kausjon, noe jeg ikke har, har ingen foreldre som kan hjelpe med noe.

Er det noen andre triks jeg kan bruke?
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
04.01.2018 kl 14:30 32201

Gjør som hovedparten i oslo, ta opp forbrukslån for å dekke egenkapitalen. Kjempesmart, det får man aldri nedbetalt og man sitter i saksa i årevis. Det er det som fører til krakket nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
paneldata
04.01.2018 kl 14:45 32165

Er vel bare prøve et par banker? Med så ung alder og høy inntekt burde du få lån. Du må nok forplikte deg til litt tøft avdragsregime gjetter jeg på. Men det er vel ok.
Hadde vært supert om du delte erfaringen din her om du prøver deg.

Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Octagon
04.01.2018 kl 14:48 32142

Det som bekymrer meg mest er effekten av det nye gjelds registeret som kom nå 1.1.2018.

Det er ingen hemmelighet at mange har brukt stadige re finansieringer for å opprettholde forbruken nå som real disponibel inntekt har pekt nedover en stund. (ned 11.000 i 2017).

Det er vel heller ingen hemmelighet at mange har underrapportert gjelden i nye lånesøknader på lån.

For disse er det "brå stopp" nå, og jeg kan vanskelig se noe annet for meg at vi får en synkende innenlandsk etterspørsel i privatmarkedet som også vil påvirke eiendoms prisingen og samfunnsøkonomien kraftig og i lang tid fremover. Langt færre vil kunne finansiere nye boliger og langt flere tvinges ut i leie markedet.

Så blir følgene av en håpløs boligpolitikk at vi ytterligere skaper skiller i landet mellom rike eiere og fattigge leiere.

Hovedinnlegget her bekrefter bare den skakk kjørte politikken.

Bør ikke være nødvendig for "greigutt" her å få noen som helst vansker med å finansiere bolig ved en sunn boligpolitikk.

At myndigehetene bruker Husbanken eller lignende virkemilder til å bygge tusener av nye boliger i våre største byer slik en gjorde det i perioden etter krigen er eneste måte å få boligpriser på et normalt nivå igjen i forhold til inntekt.

Slik at ikke kun de med de høyeste inntektene vil ha råd ti å eie og alle andre tvinges ut i en håpløs spiral hvor en må leie dyrt og derved ikke har midler til å kunne spare nok til å skaffe egen bolig.

Og med et olje fond som vokser langt langt fortere enn antatt , nærmer vi oss rentenist nivå hvor det ikke betyr så mye fra eller til om vi fortsatt fyller på det med oljekroner. Ja da har vi en mulighet til å løse problemet som få andre land har.

Men med en regjering som dag for dag kommer med nye tiltak som bidrar til økte forskjeller mellom fattig og rik, så regner jeg ikke med at noe slikt vil skje.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Greigutt
04.01.2018 kl 14:50 32133

Maaseide skal starte egen bank for å redde de som har gjort det.

https://e24.no/naeringsliv/bank/bjoern-maaseide-starter-bank-i-seks-byer/24222040

Uansett ikke spesielt aktuelt for meg. Lurte bare på hvem de 8% ene er som får unntak er? Hvorfor får ikke jeg et tilbud om det?

Hvis jeg ikke får nok lån til å kjøpe noe jeg kan bo 10 år i, så gidder jeg ikke, da leier jeg et lite høl 30 minutter fra sentrum, selger bilen og alt annet crap på finn, og bor som en Hobo i et år for å spare opp Egenkapital, kanskje jeg får råd til drømme leiligheten på vei ned.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Onkel_S
04.01.2018 kl 16:03 32069

Ettersom du skriver "8% som får unntak" går jeg ut i fra at det er Oslo du sikter deg inn på.
Og da må jeg dessverre skuffe deg. Det er laaannngggttttt i fra 8% som er unntakskvoten.

I Oslo er begrensningen: maks 10 millioner i 'unntaksutlån' pr kvartal pr bank.

Så om du vil låne 4,5 millioner må du få en bank til å bruke 45% av sin unntakskvote for kvartalet på deg. Eller 135% av sin kvote den måneden.

Veldig bra årslønn du har. Hvordan i huleste har du greiet å ikke spare opp noen verdens ting på den?! Vi er en familie på 6 stykker som enkelt legger oss opp over 200k pr år med merkbart mindre i samlet inntekt (inkl. leieinntekter).
Hvis en bank skal gi deg en så stor bit av deres unntakskvote tror jeg du må ha en meget god forklaring på hvporfor du med den inntekt ikke har greiet å spare opp noe. For å betjene et lån må man ha overskud i økonomien. Det bør du natuligvis enkelt kunne ha med den inntekt, men du har ikke bevist det ennå.

Selvfølgelig bør du kunne betjene et lån tilsvarende din utleiers nettoleie (dvs ca 70% av det du betaler). Men du har ikke vist noe økonomisk råderom ut over dette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Ulrik1
04.01.2018 kl 16:10 32041

Før de nye låneforskriftene og med oppgangen fra 1992 og frem til nå nylig så var det enkelt å låne over 100%. Da kunne en gå i banken og begrunne lånesøknaden med at en også skulle heve verdien på boligen og ville foreta en ny takst innen kort tid slik at hele lånet kom innenfor 80/70% av låneverdi. Det kan du jo bare glemme i dag. Tror det beste er to lån, et maxlån (hovedlån så stort som mulig) fra banken med avdragsfrihet og et tilleggslån fra banken eller annen lånegiver som du betaler ned på så kort tid som mulig så starter du nedbetaling av maxlånet etter at det andre lånet er ferdig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Greigutt
04.01.2018 kl 16:13 32047

Man betaler nok mindre skatt når inntekten er delt på 2. Betaler 450k i skatt sist jeg sjekket. Ellers har jeg bil, og er singel, og reiser litt. Reiste ikke før studier slik som mange gjør. Men har vært litt i Asia og Amerika. Har innimellom hatt noen hundre tusen på konto, men nå har det vært jul og nyttår og det har gått litt penger, samt at jeg reiste i slutten av november. Så oppsigelsen kom litt ubeleilig på meg. Hadde jeg fått et hint om at jeg vill bli sagt opp kunne jeg jo ha spart litt. Men samtidig gidder jeg ikke kjøpe en leilighet jeg bor i 2-3 år slik situasjonen er nå, da leier jeg bare videre.

Takk for info om unntakskvoten...
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 16:47 31997

Ulrik1: Spot on. Kjøp rett utenfor Oslo-sirkelen innenfor 10/15 min tog/buss grensen til Oslo S. Denne ringen vil stige vanvittig i årene fremover, Lillestrøm, Ski, Asker .......
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Onkel_S
04.01.2018 kl 16:59 31990

Du har fortsatt greiet å bruke 750,000 kr pr år du har hatt den jobben (antar det ikke er veldig mange år, dog).
Du kan innenfor låneforskriftene låne opp til 6 millioner (hadde EK vært på 1 million, forstås), men du ville skulle overbevise en bankrådgiver om at du kan - og vil - redusere ditt personlige forbruk i meget stor grad for å få lån i det hele tatt.
Høy inntekt og høyt forbruk utgjør en stor risiko: Skulle du på dagpenger en periode vil de bli beregnet etter en inntekt på ca halvparten av din, og bruttoinntekten ville da bli ca 30% av det du har nå mot 62,4% for en med normal lønn. (Selv kunne jeg gå over i dagpengersystemet uten at vort rådighetsbeløp går ned mer enn enn vi uansett sparer hver måned. Så vort forbruk ville kunne opprettholdes selv med en mistet jobb).
Om du kan vise til at du har tillatt deg noen vesentlige engangsutgifter som du lett vil kunne skjære bort, vil det sikkert hjelpe mye. Men start med å gå ditt løpende dagligdagse forbruk etter. Det må være mange 1000-lapper som ikke treng bli brukt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
04.01.2018 kl 17:35 31917

OS,
Jeg tror du tar feil når det gjelder 10 millioner. Tror det gjelder små banker hvor 0,8% er lavere enn 10 mill.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 18:25 31871

Vel med ditt forbruk av penger er det jo ingen som vil gi deg lån

Du sier du tjener 1.2 ?
Og spart kun skarve 50.000 ?

Lykke til. Du kan leie av meg, 8500 i måneden
Du må nok ha egenkapital minst 500.00
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Megleren2017
04.01.2018 kl 18:32 31840

Spørsmålstiillingen din baserer seg nok på en, tilsynelatende vanlig, misforståelse. Riktig spørsmål er: Hvordan tjene 1,2 mill, og bruke 750.000 i året, og ikke klare å spare mer en knappe 50.000 kroner? I svaret på dette spørsmålet - ligger årsaken til at du ikke får lån. Og enda viktigere - heller ikke burde ha lån.

Jeg regner egentlig med at trådstart er forfattet med ironi for å belyse galskapen i mentaliteten som har rådd der ute, og jeg synes den er god.

Ellers så illustrerer også svaret fra diverse her også samme rådende mentalitet, der altså forventingen er at inflasjonen skal betale boliglånet. Livet har vært finansierert på fremtidige inntekter.

Den yngre generasjon, og med yngre mener jeg også folk langt over 40, som i stor grad har denne forestillingen, har også fått den foret inn av bankene som også begynte en ny fin praksis etter finanskrisen – nemlig å gi boliglån til studenter basert på fremtidig lønn. Haha.

Det har vært ansett som ”lurt” å ikke betale avdrag, og hundretusener har heller ikke gjort det. De har ikke betalt avdrag, og de har heller ikke spart. Avdragsfriheten har vært ”fikset” ved å enten selge og kjøpe nytt, eller ved å flytte lån og så videre.

Som med alle andre MLM-systemer og pyramidespill funker denne oppskriften kjempefint helt til det ikke er nok kjøpere igjen på ”bunnen” som vil kjøpe startpakken med kremer og vitaminer, fordi de skjønner at de må spise dem opp selv, og at det bare er verdiløst søppel.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Greigutt
04.01.2018 kl 21:43 31819

Det er ikke slik at jeg har 75k utbetalt i mnd, jeg har 53k/mnd, +feriepenger,lønnsøkning og noe ekstra i desember. Hovedårsaken til at jeg ikke har spart mer er jo at jeg har reist på dyre ferier. Klarer fint å spare 10-15 i mnd men bruker de i løpet av året på reiser.

Tidligere i uken drev jeg og googlet på "hvordan få lån uten egenkapital" og fikk bare opp svar om startlån og slikt for lavtlønnede og asylsøkere.

Men har funnet ut at jeg må søke om å få unntak fra 15% regelen.

"I boliglånsforskriften gis bankene i Norge en kvote der de kan gi lån uten at 15 prosentkravet er innfridd, på inntil 10 prosent av lånesøknadene (8 % i Oslo).

Hvis du mener du er verdig et unntak blir det opp til deg som lånesøker å levere en sterk overbevisende søknad om hvorfor akkurat du kan regnes som en sikker betaler tross manglende egenkapital."


Så kommer til å levere inn en søknad på unntak til DNB over helgen så får vi se hvordan det går. Har ikke hatt 1.2m i årslønn så lenge. Startet på 600k for 5 år siden, og fikk opp til 900k så 1.2m der jeg er nå. Var i dialog med banken for noen år siden når jeg tjente 900k om lån og da ville de ha kausjon og ga litt opp etter det, da jeg ikke hadde det.

Så føler jeg er litt i mål, så får vi se hva DNB sier.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Picosalax
04.01.2018 kl 22:43 31711

Utrolig teit spørsmål. Hvorfor har jeg ikke EK m 1,2 mill i årsinntekt? Bare å gratulere
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Eiendomsm 008
25.01.2018 kl 14:35 31427

Hvis du virkelig er en grei gutt og ikke en som kødder:) så ville jeg forsøkt å finne en som kan kausjonere for deg. Klarer du å spare 100 000 i året vil sparingen ikke engang oppveie normal prisstigning. Uansett er det ikke økonomisk smart å leie når man har såpass resurser som du. Jo lenger du venter, jo dyrere blir boligkjøpet for deg.

Ps Hadde jeg vært din onkel ville jeg kausjonert for deg og satt krav om at du leiet ut deler av boligen om du fikk trøbbel underveis for å unngå salg. Da blir risikoen liten for kausjonisten. Da min eldste sønn kjøpte bolig kausjonerte jeg for lånet i 3 år, noe banken aksepterte (DNB).
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
patrolist
25.01.2018 kl 14:58 31402

Hovedproblemet ditt er enkelt; du har prioritert bort sparing. Derfor har du ingen EK. Ingen å skylde på eller lettvindte løsninger du kan benytte deg av. Ønsker du dette nok må du spare. Og du kan spare MYE mer enn du tror. Kanskje litt kynisk, men likevel sannheten.

Ikke noe ræl, kaffe ute, spise ute, på byn, impulsinnkjøp, reiser eller dyre ting, så skal du se det går meget fort. ;-) Og ja, ut med dyr bil, klipp kredittkort og bo billig. Like kjedelig - og lett å glippe på - som sunt kosthold og trening, men det enkle er det beste. ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2018 kl 02:35 31274

Store endringer kommer de neste 3 årene. Oil is back, økt lønnsvekst og økt inflasjon. Renta skal opp. MANGE par med helt vanlige jobber bor i boliger de egentlig ikke har råd til med «normale» renter på 5-6%. Selv på 3% rente sliter de med å betale.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare