💰 HAFNIA - Kursmål: 100,- 💰

Gulltider
HAFNIA 28.02.2024 kl 20:57 31783

Pareto increased its HAFNI price target from 90 to 100 NOK

Title of the report - Still plenty to go

We raise our H1’24 estimates significantly, as markets remain strong, and no obvious Red Sea solution seems to be in sight. A decisive Q4 report is now coming up, where HAFNI could signal a full dividend pay-out model as leverage is about to drop below 20% and newbuilds and/or heavy fleet investments seem out of the question. Seeing potential for a ~20% yield this year, with a NAV growing into three-digit territory – we raise our TP to NOK 100 (90) and reiterate BUY ahead of the report next week
Redigert 01.03.2024 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
Tony83
03.03.2025 kl 12:05 3952

Q4 was bad in whole tanker segment. Same with FRO -- Q4 was bad but the share price is still rising!
ibyx
04.03.2025 kl 09:07 3648

44,38
Da begynner det å bli ok pris for utbytte etterhvert?
Og når FRO stiger på økt oljefrakt så skal dette igjen raffineres og sendes ut på produkttank...
ibyx
04.03.2025 kl 09:22 3618

Hafnia YTD - 26%
FRO YTD +18%
Ubalanse?

Enten skal FRO ned eller Hafnia opp...

Det er FOMO-håp og styrke i FRO nå, men "makro-shit" blir for sterk?
Svakt i rødt nå.
Redigert 04.03.2025 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
Tony83
04.03.2025 kl 09:46 3566

Do you mean that FRO and HAFNI transport different products? I actually do not think so -- the segment is totally the same!
ibyx
04.03.2025 kl 09:47 3558

Går Mr Market for 43-tallet allerede idag?
Utbyttejustert er Hafnia nå lavere enn oppnådd pris for 2 år siden...
Er det forventninger om at den unevnelige putinvennen skal omdøpe skyggeflåten til drømmeflåten?
Redigert 04.03.2025 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
ibyx
04.03.2025 kl 09:50 3543

Tony. Jeg mener at det ikke kan bygge seg opp for stor avstand mellom crude og produkt over tid fordi de henger sammen i samme "næringskjede". Var det så vanskelig å utlede? :-)

PS. Forøvrig ble trykket mot FRO for sterkt nå. Dermed skal Hafnia ganske sikkert og snart under 44.
Det er frykt og short som driver spiralen nedover nå.
Ratene er jo heller ikke optimale selvsagt. Men kursen har også som vi ser snart blitt halvert i fx Hafnia nå fra toppen 31.5.24 på ca 81,5 (utbyttejustert)
Redigert 04.03.2025 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
Tony83
04.03.2025 kl 10:46 3494

I think the plunge is already unreal! Should rise tomorrow before EX DATO date!
Redigert 04.03.2025 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
kodenavn
04.03.2025 kl 12:12 3415

Ikke glem spillover-effekter mellom tanksegmentene.
Ratene for stortank var overraskende dårlig i høst, og en god del av råoljeskipene ble vasket og gikk over i product. På det meste gikk over 6 % av productdemand over på stortank.
På slutten av fjoråret steg ratene for råoljeskipene, og det førte til mindre producttransport på råoljeskip. Nå er det godt under 2 %, så altså en god del product-last som nå kommer tilbake på product-skip, som Hafnias.
Dette vil ratemessig smitte positivt ned på product og også kjemikalieskip.
Det er denne kannibaliseringen som Hafnia har påpekt, som nå bedrer seg kraftig.
Så bedre marked kommer.

Og det er faktisk slik at hvis ratene på stortank blir riktig gode, som mye tyder på, kan pendelen slå andre veien, ved at at noen clean/product går over i dirty/råolje.
Dette vil ytterligere styrke ratene i Hafnias segment.
Redigert 04.03.2025 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
Tony83
04.03.2025 kl 12:30 3389

Lets hope for the better --> the day isn't over yet and tomorrow the rise will continue!
ibyx
05.03.2025 kl 09:11 3136

Hmm. Antagelig en god dag for gevinstsikring? Så lenge det varer...?

3 grønne idag da. Ikke bare rødt (5)
https://x.com/ed_fin/status/1897189316557987903
atlantisk MR sklir til 20K
Redigert 05.03.2025 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Tony83
05.03.2025 kl 09:13 3124

I think it will last! Strange that people understood the situation only today.
ibyx
05.03.2025 kl 09:15 3108

Jeg er redd det kun er traderteknisk rekyl.
Generell markedsreaksjon idag.
Antagelig litt shortcoverdrevet også.
Redigert 05.03.2025 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
ibyx
10.03.2025 kl 09:59 2682

Ja hvorfor steg den?
Tilbake til 44?
1 rød 2 grønne
https://x.com/ed_fin/status/1899006959317053805
atlantisk MR 19.500
Over tid skal dette tære på skipsverdiene?
Eller er det dem som skal holde kursen oppe?
Gull i pungen
10.03.2025 kl 10:23 2640

Oslo (Infront TDN Direkt): Sparebank 1 Markets nedjusterer sitt kursmål på Hafnia til 52 kroner, fra tidligere 63 kroner. Nøytralanbefaling på aksjen fastholdes, ifølge en oppdatering søndag.

"Selv om mye negativitet allerede er reflektert i aksjekursen forblir vi forsiktige med produkttanksektoren, da vi mener risk-reward er skjev mot nedsiden. Selv om nylige markedsutviklinger fremstår mer gunstige for etterspørsel og tilbud i produkttanksegmentet - med økende crack-spreader og potensielle forstyrrelser i skyggeflåten fra lettelser i oljesanksjoner, som kan drive kortsiktige handelsvolumøkninger og ratetopper - ser vi strukturelle utfordringer som den mer dominerende faktoren for øyeblikket", skriver meglerhuset.

Sparebank 1 Markets forventer at tilbudsveksten (rundt seks prosent brutto både i 2025 og 2026) vil overgå etterspørselsveksten, med ytterligere nedsiderisiko fra en mulig tilbakevending av handelsstrømmer til mønstre før sanksjonene/krigen. Videre ventes det at strukturelt lavere raffinerimarginer vil begrense handelsvolumer og støtte for produkttankratene. Som et resultat forventer meglerhuset at de eksepsjonelle ratetoppene sett i 2022-24 ikke vil gjentas i samme grad.
kodenavn
12.03.2025 kl 09:06 2251

• BW Group buys more shares in the open market
BW Group has bought a further 1.6m shares in HAFNI, spread out between 400k at the Oslo Stock Exchange (avg. price NOK 44/sh) and 1.2m shares on the New York Stock Exchange (avg. price USD 4.15). The purchases come following the 2.6m purchase announced on 5 March and 2.4m purchase announced on 6 March. Consequently, BW Group has bought a total of 6.6m shares, equivalent of c. 1.3% of the outstanding shares, during the past week.
Tycoon
12.03.2025 kl 17:24 2091

Ikke rart det. De kan regne får jo en krone for 50 øre og får drahjelp fra halvskolerte røvere fra broiler studiene NHH og BI som ikke kan matte.
kodenavn
14.03.2025 kl 09:40 1780

Ratene har styrket seg bra siste uke.

LR2 + 25%
LR1 + 40%
MR + 17%

Og BW Group kjøper ca. annenhver dag. Så kanskje det er nå kursen snur opp igjen.
ibyx
17.03.2025 kl 12:24 1525

Er Hafnia billig nå?
Ca 43% ned fra ATL 31.5.24
Ca 240% opp siste 3 år
Ca 465% opp siste 5 år
Utbyttejustert via https://www.dn.no/investor/aksje/S1348/HAFNI/HAFNIA%20LIMITED

Man kan ihvertfall ikke konkludere med at "supersyklusen" er priset ut ennå?
Redigert 17.03.2025 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
ibyx
17.03.2025 kl 20:08 1358

Er det utidig å etterlyse "supersyklus" når fx Hafnia har gått over 400% siste 5 år?
https://www.tradewindsnews.com/tankers/don-t-bank-on-us-oil-sanctions-to-ignite-tanker-markets-warns-gibson/2-1-1793408
Winter is Here
18.03.2025 kl 08:20 1144

SEB NEDJUSTERER KURSMÅL TIL 50 (62), GJENTAR HOLD
Redigert 18.03.2025 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
ibyx
24.03.2025 kl 10:40 682

Interessante diskrepanser i Hafnia vs BCTI vs kurs?
BCTI er opp ca 30% siste 13 handelsdager...
"Traderkanalen" i Hafnia kan gi håp om ny inngang ned mot 44NOK nok en gang?
Småinteressant nå?

https://en.stockq.org/index/BCTI.php
Må faktisk tilbake til tidlig juni 24 for å se indeksen høyere.
Hafniakursen er ca 35% lavere nå. Utbyttejustert også.

Umiddelbart skulle man da tro at Hafnia av en eller annen grunn underperformerer sterkt og atypisk i sektoren?
Redigert 24.03.2025 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
ibyx
I går kl 09:25 408

"There go the NAVs." ?
https://x.com/InvestInOnG/status/1904242784359301414
LR1 “Chemtrans Polaris” (b. 2005, 72,291 dwt at Hudong Zhonghua, China) sold for $11.5m to ‘undisclosed’ buyers.
For comparison, a Korean LR1 b. 2004, 70k dwt was sold for $19m in September.
https://x.com/ed_fin/status/1904241381989560751

Spurte roboten: (ta forbehold!)
What is NAV consensus for Hafnia?
The Net Asset Value (NAV) consensus for Hafnia is approximately USD 7.63 per share or NOK 86.34, as reported at the end of Q4 2024. This value reflects a total NAV of USD 3.8 billion, primarily influenced by a decline in vessel values.
Analysts have noted that Hafnia's price-to-NAV (P/NAV) ratio is around 0.9, indicating that the stock trades at a discount relative to its NAV, which aligns with recent share buybacks executed at approximately 70% of NAV

Jeg lot meg dermed friste til et et oppfølgingsspørsmål.... (og fikk litt mer enn jeg ba om. for her skisseres vel nærmest en avrunding av "supersyklusen" over en litt lengre periode?)
How is the outlook for Hafnia the next 6 months?
The outlook for Hafnia over the next 6 months appears mixed, with some challenges but also potential for resilience:
Market Softening: The product tanker market softened in Q4 2024, impacted by crude sector cannibalization and shorter voyages. This trend may continue into early 2025.
Earnings Forecast: Analysts expect Hafnia's earnings to decline in the near term. The consensus forecast shows a 26.9% annual decline in earnings over the next three years.
Revenue Decline: Revenue is projected to decrease significantly, with a forecast 60% annual decline over the next three years.
Q1 2025 Coverage: Hafnia has secured 67% of Q1 2025 earning days at $23,989 per day, providing some near-term visibility and stability.
Supply Side: The product tanker orderbook-to-fleet ratio is approximately 22% as of February 2025, which could impact market dynamics.
Dividend Distribution: Hafnia will distribute $14.6 million in dividends, showing some financial stability.

Share Buybacks: The company recently completed share buybacks, indicating confidence in its value.
While the immediate outlook suggests some challenges, Hafnia's management has demonstrated resilience in navigating market shifts. The company's diversified business model and financial flexibility may help it weather near-term headwinds.

Forbehold om feil selvsagt. Og dette er KI-svar for det de er verdt hentet fra ulike kilder og klippet i hop. Men kanskje er det noen "tips" eller "hint" her?


PS. I lys av gårsdagens post om diskrepans vs BCTI er det kanskje riktig å konkludere med at det er NAV-nedgraderinger som står for mye av kursfallet?


Redigert i går kl 09:44 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
I går kl 14:38 268

Price 46
Nav 86
P/nav lik 0.9 ?

Skuffende når AI er dårligere enn en enkel kalkulator.