0 dage til mulig Value inflection -countdown for cancervaccin

Rule
ULTIMO 28.02.2024 kl 21:59 17231

Så er vi gået i en helt afgørende og ny fase for Ultimovacs. Ventetiden kan være slut anyday.
Phase-2 read-out af cancer vaccine studiet INITIUM med UV1 kan foreligge når 1 handelsdag mere er slut jf selskabet.
Virker vaccinen rigtig godt i INITIUM er det ganske voldsomt og svært at kapere. Se nedenstående interview og uddrag:

https://www.biostock.se/en/2022/12/den-innovativa-kraften-bakom-ultimovacs-cancervaccin/

– UV1 is standing out as a unique vaccine both by virtue of the expression of its target, h-TERT, which is expressed in over 90 per cent of all cancers, and by its history as a second-generation vaccine, building on 10 years of experience and treatment of over 1000 patients with the first-generation vaccine, GV1001. h-TERT is THE immortalising factor giving cancer cells unlimited power to grow. Tumours are notoriously unstable, and a moving target for therapy. h-TERT is present from the earliest stage of tumour development and throughout the life and evolution of a tumour in the patients. No other tumour target matches this property.

- I expect to see UV1 used in an increasing number of cancer indications, in combination with the currently used CPIs and with novel CPIs and other drugs that may amplify the generation of UV1 specific T-cells during vaccination and facilitate the function of UV1 specific T-cells within the tumour microenvironment.

og lidt market intel om CPIs via Google:
-----------------------------------------------------
The global immune checkpoint inhibitor market size is projected to reach US$ 26,826.0 million in 2024. The sales of immune checkpoint inhibitors are expected to witness a strong CAGR of 14.7% from 2024 to 2034.


Lykke til alle eksisterende Ulti aktionærer. ! ! !
Mye læsestof her på FA FORUM og på TekInvestor med mye fakta tyngde - hvis man er interesseret i casen så er final countdown igang...glup..

Disclaimer: dette er ikke et investeringsråd og jeg har selv aktier i Ultimovacs
Redigert 07.03.2024 kl 09:44 Du må logge inn for å svare
elnomi
28.02.2024 kl 22:12 8667

Jeg er 90% sikker på at meldingen kommer senest innen ukeslutt neste uke. Og da kan det virkelig gå til himmels med raskt en kurs mellom kr 250-300. På litt sikt går en for «Donald Duck»
Rubin
28.02.2024 kl 22:31 8619

Kommer det gode nyheter taper vel shorterne flere hundre millioner kroner…
Herman*
29.02.2024 kl 00:32 8511

Har ikke tilgang til FA, men leser en overskrift fra november hvor DNBs analytiker spår at den ville gå 5x. Antar at han da forutsetter gode nyheter i mars. Kursen på det tidspunktet (nov) tror jeg var ca. 110 kroner, så da er vi på ca 550. Det er jo en god begynnelse. Som så mye annet i denne verden, vil jo resultatene være relative. Den endelige reprisingen vil derfor ikke komme før detaljene blir presentert om noen måneder.
Rassen
29.02.2024 kl 09:02 8300

Vanvittig bratt nedoverbakke det var fra toppen da!!! Total kollaps!!
elnomi
29.02.2024 kl 09:14 8235

Du kan sende en stor takk til det offentlige ved Folketrygdfondet som har gitt sin velsignelse og aktivt hjelper Janus til å få ned kursen med å lånet ut aksjene. Det er helt utrolig at det er i det offentliges interesser (og finansiert av oss skattebetalere) å bidra til å gjøre det vanskeligere fremover til at investorer vil stille med risikovillig kapital til prosjekter innen bioteknologi/farma. Denne sektoren bidrar også til medisin og annen forsking som bokstavelig talt redder og forbedrer livskvaliteten til mennesker verden over og er kapitalintensiv. Dette er altså Folketrygdfondet en aktiv bidragsyter til at kan bli vanskeligere å gjøre i Norge fremover. Helt utrolig. Janus lykkes i å skape frykt før resultatene og få ned kursen.

Om få dager spiller det ingen rollge og Janus kan gå på tidenes smell dersom Ultimovacs melder PE met. Da er det bye bye.
Redigert 29.02.2024 kl 09:15 Du må logge inn for å svare
Gunnars
29.02.2024 kl 09:14 8230

Der ble noen lei. Håper de har mye å komme med. Hold!
gade
29.02.2024 kl 09:34 8147

En eventuell emisjon i etterkant av avlesningen nå i mars vil p.g.a.Folkefiendefondet og Janus/Adage måtte skje til en lavere kurs enn uten Short ! Hvem taper, jo selskapet og oss aksjonærer !!De gruser aksjen i forkant for å redusere stigningen i etterkant som vi tror vil komme, men da fra et lavere nivå! Samtidig vil eventuelle. forhandlinger med BIG-Pharma gi et dårligere forhandlingsgrunnlag for selskapet .!!!!KanskjeJanus da kjøper aksjer selv utenom short og leverer FTH tilbake av dette ? Jeg håper som Rassen at de går på en solid smell !!!
Rassen
29.02.2024 kl 09:37 8134

Janus øker sikkert bare sin posisjon framover også…. Det er kanskje ikke før i april vi får se skikkelig oppgang ved positive nyheter i mars… da må dem jo levere tilbake det de har lånt.
Redigert 29.02.2024 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
elnomi
29.02.2024 kl 09:54 8083

Vi kommer til å se en stor oppgang ved PE met. (sannsynligvis +100%)
I fjor høst gikk kursen fra rundt kr 111 til over kr 170 på en melding om andre resultater som var positiv. PE Met vil være av et annet kaliber og da kan Janus heller ikke vente til ut i April med å dekke seg inn. At en får kjøpt Ultimovacs nå når det kun er timer/dager igjen til resultatene meldes er ganske utrolig, men flott for de som får sjansen. Nye investorer kommer inn nå før resultatene og ved PE met så vil det fattes interesse fra BG og større internasjonale aktører. Spennende dager nå, det er helt sikkert.
Gunnars
29.02.2024 kl 10:01 8055

Idag er det poster på 125 som manipulerer så det holder. Denne praksisen må få etterspill, da alle må se at dette ikke blir riktig. Vi vet også at det er regimer som har forbudt shorting. Med dagens teknologi og muligheter kan ikke noen med vett i behold se at denne praksisen er rett og bærekraftig. Regner med at noen med pondus og gode skriveferdigheter gjør det sovende FTF mere oppmerksomme. Dette kan ikke få fortsette i fremtiden, dette bidrar ikke til velfungerende marked, regelverket må justeres slik at de ikke får herje i tynne markeder der manipulasjon og utristing av nervøse aksjonærer blir agendaen for å tjene penger på små selskaper i etableringsfasen, spesielt innen medisin.
Gunnars
29.02.2024 kl 11:17 7951

Vi må ikke glemme at dette handler om å redde liv og forbedre livskvalitet. For oss som står midt oppe i denne forferdelige sykdommen er dette pri 1. At U greier å skape livsforlengende i en av de verste kreftformer har ingen greid tidligere. Ved god avlesning i Intium regner jeg med at det blir vaksine 95% sikkert i 90% av alle kreftformer. At da folkefiende fondet da medvirker til at denne prosessen forsinkes ved indirekte å bidra med markedsmanipulasjon er direkte forsinkende for å få god og bedre medisin på markedet.
Dette burde ikke være mulig og FTF burde skjemmes.
gade
29.02.2024 kl 11:40 7898

Nok er nok av Janus sine herjinger.! La oss støttekjøpe aksjer nå for å motvirke ytterligere agressiv short. Hvis mange av oss kjøper små poster av gangen (eks. 100-250 ) vil det dempe effekten .Vi må yte han motstand ,støtte selskapet og våre aksjeverdier. Dugnad folkens !!
Rule
29.02.2024 kl 11:40 7890

Aktien kommer med et ordentligt rekyll når angrebet er ovre. Og det ser ud til at vi bunder ud nu.
FTF havede 1.5mill aktier og der er synligt short på ca. 1.35mill aktier. Så er der usynlig short "on top".
Spillet deres er ude - ikke mere short ammo - og vi kan få ganske hyggelig rekyll de næste dage...
stimar
29.02.2024 kl 11:44 7876

Har kjøpt en liten post i dag, 120 stk. Ikke mye men "alle bekker små" .
Gunnars
29.02.2024 kl 12:01 7821

Støttekjøper noen små poster jeg også. Godt tiltak. Alle monner drar. Ultrasmå muligheter for at Intium skal lese av negativt når man ser forhistorien, spesielt nupi. Vi skal ikke glemme at uv1 vriker bedre og bedre dess lengre den får virke , og Intium er langt på overtid. Småsummene blir forhåpentligvis store, kan bli både 2gangen og opp til 5 gangen. Spennende dager fra imorgen.
elnomi
29.02.2024 kl 13:44 7684

stimar skrev Innlegget er slettet
Har Folketrygdfondet begynt å få kalde føtter rundt all den negative oppmerksomheten deres massive ødeleggende utlån til short som ikke er bra for noen aktører og som finner sted via våre alle fellesmidler fra skattebetaleres midler?

Dette må på agendaen og massiv hjelp til shorting av denne type selskaper kan da umulig være det Vestre og Støre mener når de snakker om "verktøy i verktøykassa" for næringslivet?
Redigert 29.02.2024 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
EliotS
29.02.2024 kl 14:03 7649

Jeg er investeret i Ultimovacs og har fulgt aktien i et stykke tid. Jeg har et spørgsmål som jeg ikke har afklaret men som jeg muligvis kan få svar på her.

Der er et emne som jeg kan se dukker op igen og igen her på Forumet. Der er tale om at Janus (kapital fondet som har shortet) må tilbakekøbe aktierne en gang i forået. Nu har jeg været i en del biotech aktier i de senere år. Et eksempel på en større investering er Zealand Pharma i Købehavn, hvor der også sidder en stor short position, som har gået med mere eller mindre hele vejen op. Den er nu reduceret med ca. 1/4 men det betyder jo fortsat at 3/4 af short position eksistere på trods af kursen har gået op over meget lang tid og med begivenheder som var til at forudset. Men hvorfor skulle Janus være tvunget til at tilbakekøbe i foråret 2024?
Redigert 29.02.2024 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
stimar
29.02.2024 kl 14:35 7582

Folktrygdfondet, som har lånt ut sine aksjer til short aktør Janus, har i sine statutter at de skal kunne utøve sin stemmerett på generalforsamlinger i selskaper de er investert i. For å kunne utøve sin stemmerett, så må aksjene de har lånt ut til Janus tilbakeføres i forkant av kommende generalforsamling i regi Ultimovacs.
Herman*
29.02.2024 kl 15:38 7453

Er dette et absolutt krav eller noe som kan forhandles ad hoc?
stimar
29.02.2024 kl 15:50 7421

Kjenner ikke til annet enn det som står skrevet i Folketrygdfondets statutter. Med fondet og dets ledelse sin forståelse om hva som er gunstig og en sunn utvikling for Ultimovacs posisjon i markedet, så vil ingenting egentlig overraske meg angående hva de går med på for å tjene noen tusenlapper.
EliotS
29.02.2024 kl 16:31 7335

Stimar - Takk for svar.

Jeg var ikke klar over at Folketrygdfondets havde dette som krav i sine statutter. Jeg er kun klar over at NBIM har nogen ligende krav.

Men jeg vil sette litt spørgsmålstegn om det er nødvendigt at tilbakeføre aktierne for at stemme. Jeg er ret sikker på at Folketrygdfondet fortsat står som ejer i aktionær-registeret og derfor fortsat er den ejer med den langsigtede interesse i aktien. Der kan derfor laves en avtale for utlån, hvor Folketrygdfondet kan stemme selvom aktierne er lånt ud. Dem som har lånt har derfor KUN retten til at sælge og ingen andre rettigheder såsom udbytte, nye tegningsretter og afgivelse af stemmer. Men jeg er IKKE ekspert på de norske regler. Jeg er derfor meget nysgerrig på om nogle kan komme med flere detaljer her.
EliotS
29.02.2024 kl 16:41 7354

Gunnars - Når jeg ser inn i handelsystemet efter afviklet lukke auktion står der de litt længere order tilbake. Her er i dag nogen som vil købe på 134 og der er nogen som vil sælge på 140,6. Dette stor gab (i dag på 6 kr) har jeg set flere gange i Ultimovacs hvor i andre selskaber er det mere snævert.
elnomi
29.02.2024 kl 16:55 7313

Dette er grundig dokumentert og forklart på tekinvestor. Janus må levere tilbake aksjene til Folketeygdfondet innen generalforsamlingen. Så enkelt er det.
Ensu i forrige uke, sas denne uken og Ultimovacs i neste ule/mars?
Rule
29.02.2024 kl 16:57 7309

Andre har svaret at det kan man ikke. Retmæssig ejer af aktierne er vel den nye ejer og dem som har stemmeret. Jeg vil da ikke købe aktier som JHI har dumpet ud i markedet uden der følger stemmeret på GF med...
Redigert 29.02.2024 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
Herman*
29.02.2024 kl 17:51 7207

Ensu var jo en festlig case på noen måter litt lik Ultimovacs. Ledelsen der var svært selvsikre på at de ville lykkes, usikkerheten var knyttet til om de ville lykkes før de måtte hente kapital. En liten brofinansiering hadde ikke vært så ille for å kjøpe seg en måned ekstra, men uansett gjorde usikkerheten at aksjen ble handlet på 11 øre før den toppet ut på 36 øre etter at bekreftelsen kom. I Ultimo har jo også ledelsen uttalt seg svært selvsikkert, men frykten for å tape 60-70% av investeringen er så stor hos enkelte at den overskygger helt muligheten til en gevinst på mange hundre prosent. Skjønner at småaksjonærer med små porteføljer er nervøse, men større aktører burde vel utnytte en god risk/reward? Tipper vi får en avklaring i løpet av neste uke.
Londonmannen
29.02.2024 kl 18:01 7172

Men det er da noen logikk i at FTF kan låne ut aksjer og så beholde stemmeretten . Så du mener at dem som kjøper disse aksjene ikke får stemmeretten med på kjøpet? Har du noen gang handlet aksjer og så fått beskjed om st «sorry, greit nok at du har kjøpt aksjene, men de tilhører egentlig X som har lånt dem ut til shorting, så dessverre, du får dessverre ikke rett til å stemme for aksjene du har kjøpt!»
Nei, tenkte det. Så klart stemmeretten følger med og i den grad FTF skal kunne stemme for aksjene de har lånt ut, så må de kreve å få den tilbakelevert. Eller skulle der være slik at både FTF som har lånt ut aksjene og den som har kjøpt dem i markedet skal kunne stemme? Da vil man altså få den situasjon at de aksjene som er lånt ut til shorting gir doble stemmer. Ja, det skulle tatt seg ut.
Rubin
29.02.2024 kl 18:33 7100

Ja, der ble «skapet satt på plass»... men mafiabørsen har jo sine egne regler, så dobbel «bokføring» går vel greit…hehehe
Rule
01.03.2024 kl 09:21 6765

Ingen børsmelding her til morgen. Typisk kommer meldingerne inden åbning. Spændende tider hvor jeg tjekker hver dag inden børs åben om der er kommet read-out. Glup.
Rule
01.03.2024 kl 09:48 6687

Klipper ind et uddrag fra TI, hvor en skribent har givet fremragende opsummering af hvor vi står henne:
----------------------------
....
Årsaken til at jeg velger å sitte over (og dermed er relativt sikker på at PE met) er
studien er kraftig på overtid (ref at melding før jul 2022 ville vært en fantastisk julegave. Nå er vi ett år på «overtid»).
positivt resultat fra NIPU (dvs (for meg) at UV1 faktisk har en virkning og at det styrker sannsynligheten for at den virker i INI studien betraktelig)
alle resultater fra phase 1 studiene i INI leser fortsatt av gode resultater
mulig det bare er meg, men jeg syns Carlos virker mer entusiastisk siden nyttår en jeg noen gang har sett ham siste 4 år. Han hadde ikke snakket så ivrig og med sånn innlevelse om hva de skal gjøre ifb med formidlingen av resultatet fra INI om han ikke var 99% sikker på at dette blir PE met med sensasjonelt godt resultat (kom ikke å si at de ikke vet noe om det potensielle resultatet som kommer om INI).
....
---------------------------
på mange måder kan man betragte som at NIPU virkelig har givet os det nødvendige Proof-Of-concept og holdt sammen med INITIUMphase-1 osv., så er sandsynligheden for gode resultater svært overlegen. Men igen, det er biologi og antal patienter i studierne er begrænset, så der er data risk for at det vi ser ikke er repræsentativt....
Redigert 01.03.2024 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
Gunnars
01.03.2024 kl 12:29 6478

Spisser seg til nå og selgerne fordufter. Risikosport å sitte over helgen, nyheter kommer før vi aner det, tik,tak, til,tak
elnomi
01.03.2024 kl 12:49 6426

Spisser seg til og vil ikke overraske om meldingen kommer i løpet av helgen eller senest innen neste uke. Nå drar det seg til i Ultimovacs og tiden er inne for å være posisjonert om en ønsker å sitte inne før neste børsmelding. Folketrygdfondet har virkelig gjort sitt til å forsøke å ødelegge kursoppgangen ved sitt utlån av aksjer til Janus men så langt har kursen gått jevnt og trutt oppover med 85% de siste 6 mnd.
Fluefiskeren
01.03.2024 kl 13:37 6324

Mars starter først nå. Kommer det melding nå har de jo svært nær bommet. Hvis de forventer det de første dagene hadde de skrevet primo mars eller månedskifte februar/mars. Det mest sannsynlige er vel medio mars.
h3nk1
01.03.2024 kl 13:53 6288

Det mest sannsynlige er at resultatet kommer før 11/3, gitt at dette er fristen for å søke deltakelse med såkalt "late breaking abstract" på verdens største kreftkonferanse (ASCO). Selskapet har vært tydelig på at de ønsker dette.
Redigert 01.03.2024 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
EliotS
01.03.2024 kl 14:51 6182

Londonmannen og Rubin - Tak for svar. Jeg kan godt se at det er en logisk nødvendighed at stemmer må følge med aktierne som sælges videre.

Men har dere kendskab til at FTF virkelig holder sig til statut kravene og så må der næsten også være tidligere eksempler på dette? - og er det sikkert at det er FTF, som har utlånet til Janus?

Redigert 01.03.2024 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
h3nk1
01.03.2024 kl 16:44 6042

FTF kaller alltid tilbake alle sine aksjer til ordinære generalforsamlinger i norske selskaper. FTF (og alle andre aksjonærer) må ha sine aksjer på eget VPS-depot for å kunne stemme med disse. Derfor er tilbakeleveringen helt nødvendig. Og til slutt: det er FTF som i praksis har lånt ut tilnærmet alle aksjene til JHI.
Londonmannen
01.03.2024 kl 17:08 6035

Man kan like det eller ikke like det, men i dan grad FTF skal kunne brulke stemmeretten for de aksjene de eier i Ultimobvacs, så må de tilbakekalle disse aksjene i tide til at de kommer tilbake på VPS tidsnok til å være registrert før GF.
Såvidt jeg kan se befinner Janus seg i en etterhvert ubehagelig squees. I den grad de velger å sitte short over den dag U sender ut børsmelding om PE met/PE not met, og det ender med PE met, da vil de ganske sikkert få store problemer med å få ta i det antallet aksjer de skal tilbakelevere, uten å måtte strekke seg rimelig høyt opp i kurs.

Næå er der fortsatt en teoretisk mulighet for at de treffer med sin short, men etter det jeg kan lese meg til begynner sannsynligheten for et slikt utfall å bli rimelig tynt.
Fluefiskeren
01.03.2024 kl 18:07 5952

De lar seg tydeligvis ikke skremme. Fortsetter å øke.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010851603
EliotS
02.03.2024 kl 14:54 5528

Londonmannen - Nu har jeg brugt lidt mere tid på at undersøge hele dette scenario omkring at FTF tilbakekalder de utlånte aktier fra Janus.

Jeg kan godt ses at FTF vanlig bruker sine aktier til at stemme ved GF og vanlig også giver begrundelser for forslag, hvor de ikke er enig. Jeg kan også se at dette er et krav til FTF at de skal være synlig ved GF. Dette vil i utgangspunktet kræve at FTF tilbakekalder aktierne.

Men her er en annen premis som skal være opfyldt. FTF skal jo have lånt ut sine Ultimovacs aktier til Janus. Jeg har IKKE kunne finde information om at den præmis er opfyldt. Jeg har kunne finde andre FTF meddelser om både utlånt og tilbakekaldelse men ikke for Ultimovacs.

Hvis det er en anden aktør i markedet som Janus har lånt aktier hos så er det absolut ikke sikkert at GF betyder noget.

Jeg har set at der har været meget diskussion rundt FTF utlån og Ultimovacs men jeg har kun set det diskuteret som noget mere teoretisk fordi FTF i princippet er helt åben for utlån. Så vidt jeg kan se har FTF kun i mindre omfang utlånt sin aktier til short i andre selskaber. Jeg savner derfor sikker information for at FTF faktisk har utlånt til Janus.
Redigert 02.03.2024 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
Rubin
02.03.2024 kl 16:49 5386

Nå har vel FTF jevnt og trutt redusert sin beholdning i Ultimovacs tilsvarende antallet Anus har shortet i samme periode. Men om andre også har lånt ut aksjer til short får andre svare på…
Redigert 02.03.2024 kl 16:55 Du må logge inn for å svare