Saga Pure - nå bør kursen begynne å peke oppover

Marketwatch
SAGA 01.03.2024 kl 10:20 28661

Saga har en fri kapital på ca 800mill., samt en femtedels eierskap i Heimdal. Likevel klarer ikke selskapet å oppnå et øre i avkasning til aksjonærene. En hvilken som helst bestemor på Frogner ville klart det bedre enn den genierklærte ledelsen/styret som sitter i selskapet nå. Kanskje på tide å vurdere om ikke strategien de har lagt seg på, er helt feilslått?
Redigert 15.05.2024 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
macland
18.06.2024 kl 00:23 4523

Da solgte de 100k GSF på torsdag ,sannsynlig pris mellom72-74 kr.
1,75 i utbytte går de da glipp av i morra??? Det er 175 000 kr. Hvorfor salg nå rett før utbytte den 19 juni?? De hadde 86100 aksjer igjen etterpå.
GRIEG SEAFOOD ASA
-100 000
↓ -0,0881%
86 103
17.06.24

Møyfrid
18.06.2024 kl 00:07 4477

Ja, Spetalen styrer skuta, men det er vel få som har sett verdiene forringe mer enn han.

Dette til tross for at han sikkert har hatt sin gratis fredagstaco på selskapets regning.

Det virker uansett som om selskapet har satt en solid bunn. Så får time sjå hva dem får til.

Marketwatch
17.06.2024 kl 23:49 4483

Jeg har investert en god del i Saga, selv om dette har gitt en mindre negativ avkastning siste år, velger jeg å sitte. Risikoen i aksjen ansees minimal, og det må da, selv med dagens ledelse gå an å oppnå en avkastning bedre enn bankrente. Dersom avvikling velges ville dette gitt en betydelig avkastning mot dagens kurs. Deler synspunktene du kommer med, avkastningen som er oppnådd siste år, må rett og slett være flau for ledelsen/styret. Kan ikke forstå annet enn at det snart tas grep som får fart på aksjen, Spetalen kan absolutt ikke være tjent med at hans eierdel på nærmere en halv milliard ligger nærmest uvirksom.
Redigert 17.06.2024 kl 23:50 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
17.06.2024 kl 23:26 4482

Og du er fortsatt like sint 🤣🤣🤣

Og med tanke på at selskapet nærmest er dødt, lite omtalt, lite diskutert og egentlig helt uinteressant, må du ha et særs og meget spesielt forhold til selskapet.

Men vi har jo alle våre interesser.
zxcvbnm
17.06.2024 kl 21:47 4538

Hvor lenge skal dere skylde på "det grønne sølet"? Poenget er at selskapet ikke evner å tjene penger I knallsterkt marked og det har ikke skjedd en dritt på 2 år. Derfor er Saga helt uinteressant for folk flest og kursen er på atl. Saga har tapt over 200 milloner på Heimdall og Hrgi etc siste 2 årene, dette med styreplasser og inngående kjennskap til selskapene (vanlige aksjonærer ikke har tilgang til). I tillegg har aksjonærene betalt over 150mnok i drift og forvaltning (i aksjer og honorarer), i Pure sin levetid. Saga pure har et fritt investerings mandat og evner nada. Prosjektet er dødt og burde vært avviklet i 22/2023. Enkelte skylder også på uenigheter mellom Simonsen og Spetalen. Det sier bare litt om kaoset og info flyten i Pure. Simonsen sin aksjepost er smuler og Heimdall posten er verdt knappe 35 mnok. Har dere troen er det bare å laste opp, det er milloner til salg under 1.3kr (vært i månedsvis). Helt utrolig at det ikke blir tatt grep om kursen og verdiene fra ledelsen/styret i saga. Prosjektet Saga Pure er dødt og planløst. Eneste som får kursen opp her er avvikling eller ansettelse av dyktige folk. Har selv prøvd å kjøpe på rykter før nyheter med vekslende hell. Dessverre er aksjen tiet ihjel og andre aksjer gir betydelig bedre avkastning.

Redigert 17.06.2024 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
trek
16.06.2024 kl 10:13 4795

Det er vel temmelig hypotetisk. Uten Spetalen ville selskapet heller ikke eksistert. Uten at jeg kjenner til hele historikken bak Saga Tankers så var det vel bare et skallselskap han tok over. De som kjøpte seg inn da selskapet var "grønt" gjorde vel det fordi de trodde det skulle gi god avkastning, evt. fordi alle andre kjøpte "grønne aksjer" uten å regne på prisingen av selskapene. Hadde selskapet blitt sittende med de grønne investeringene så ville også kapitalen i stor grad vært borte nå. Nå sitter man i stedet på en stor pengesekk man ikke helt vet hva man skal gjøre med. Det vil jeg si er et bedre alternativ, og ingen grunn til å sutre for de som kjøpte for 2-3 år siden.
Taycon
16.06.2024 kl 09:48 4813

Vi kan vel også konkludere med at Sagas aksjonærer ville hatt langt større verdier hvis de kvittet seg med største aksjonær og hans marionetter/management.
ELMARIACHI
16.06.2024 kl 00:10 4885

Jeg tror vi trygt kan konkludere med at noe så amatørmessig hadde ført til umiddelbar oppsigelse av alle involverte og krav om oppløsning av selskapet.
Marketwatch
15.06.2024 kl 21:25 4942

Synes du det er forenlig med en forsiktig investeringsstrategi?
trek
15.06.2024 kl 12:11 4929

Den beste investeringen for Saga nå, må være å investere i seg selv. Ved tilbakekjøp av aksjer kjøper de 1 krone for 70 øre. Det er langt mer enn hva de får ut av tradingen i aksjemarkedet. Når man har ristet ut en del av de mest utålmodige aksjonærene, så kan man starte med utbytter. Jeg regner med at Spetalen nå har avskrevet Heimdall Power, og selger seg ut så fort han får et realistisk bud på sin post der, som gjør at tidligere bokførte tap kan reverseres. I og for seg ingen hast med det.

Ser vi på lista over kjøpere og selgere så er det de samme hyperaktive øretrillerne som kjøper og selger opptil flere ganger pr. uke. Det kan ikke være stort mer enn hundrelapper de sitter igjen med etter hver trade, hvis de i det hele tatt tjener noe, etter kurtasje. Av og til ser vi noen etternølere etter den grønne hypen fra 2021 som nå selger seg ut. Tydeligvis var det en del som fortsatt håpet på at Saga skulle kuppe Heimdall, og som nå selger seg ut. Det kan ikke være mange av dem igjen nå? Hvem som skjuler seg bak SEB-kontoen har vi ennå ikke fått svar på
Manon1
15.06.2024 kl 08:26 4981

kunne vært artig om saga investerte i qec , da kunne det blitt fyr i bålet her og der.
Marketwatch
14.06.2024 kl 11:25 4515

Noen som vet hvordan det gikk i generalforsamlingen til Heimdal, tror den skulle avholdes 13/6?
Marketwatch
11.06.2024 kl 09:47 4721

Saga Pure (tidligere Saga Tankers) er Spetalens hovedinvestering, som han har vært inne i siden 2010. Kan derfor ikke forstå annet enn en positiv kursutvikling i Saga absolutt er i Spetalens sin interesse. Nåværende aktivitet (eller mangel på aktivitet) i Saga gir imidlertid ikke kursoppgang. De kortsiktige investeringene i børsnoterte aksjer, synes å skje uten mål eller mening. Hadde Saga f.eks roet investeringen i Akastor kunne de fort ha tjent et par millioner. Hadde de tatt seg bryet med å satt seg inn i caset, så hadde de forstått at eneste vei for aksjene i Akastor var opp. Nei, for tiden imponerer de som styrer Saga ikke i det hele tatt. Styreleder og Spetalen mv. ser heller ikke ut å få det til i Standard, selv om shipping mv er inne i en høykonjuktur.
macland
10.06.2024 kl 08:33 4831

"Man er prisgitt"
Hva tror dere han gjør? Vil ikke det som Spetalen gjør gagne Saga og? Er det noen som ser for seg et mulig scenario på kort eller lengre sikt her. Nedlegging av selskapet og utdeling av midler er vel ikke gjort over natta.
I morgen vet vi litt om hva som skjedde med SEB-posten.
Redigert 10.06.2024 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
EcstasyofGold
09.06.2024 kl 02:20 2929

Man er prisgitt hva Spetalen gjør. Lagde meg en regel for noen år siden: Aldri kjøp en aksje hvor Spetalen er i. Dere er saueflokken han har fortalt om flere ganger. Den dagen dette går opp, er det pump and dump og så er han ute. Kan hende han tenker på dere(aksjonærene)nå, men ville ikke satt penger på det. Men, pris under cash burde egentlig ikke være en dårlig greie. Jeg ser det som at mange har samme regel som meg. Dårlig rykte gir dårlig avkastning.
Solan-(1)
09.06.2024 kl 02:03 2911

Da er det bare å si nei til dealen. Et styre kan ikke tvinge største eier til å selge til en gitt pris. Saga kan jo selv ta hele emisjonen dersom det blir nødvendig, forutsatt at Saga ønsker det.
Redigert 09.06.2024 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
Fevang
09.06.2024 kl 01:05 2925

Marketwatch skrev Tror Saga vil ut
Ja - det tror jeg også. Men på minst det dobbelte av denne kursen som emi gjøres på.
Vågakallen
08.06.2024 kl 23:55 2938

Selskapet har over lang tid beholdt en defensiv posisjon og mister kontinuitet og momentum. Saga Pure har mistet tiden, og dette tidsvinduet kan dessverre ikke tas tilbake. Tillit i markedet og finansmiljøet er viktig for alle selskaper og ledelse. Tillit bygges oppover tid, og rives ned på sekunder, mv. Saga Pure har over tid med sin kjente markedsmessig strategi, og hopp & sprett investeringer opptrådt som et «grønt» forvirret eventyr😎
zxcvbnm
08.06.2024 kl 22:47 2984

Styret trenger bare 2/3 flertall og spettet har ingen mulighet til å blokkere dette. Enten selger saga seg ut frivillig, eller så blir de kraftig utvannet. Igjen, siden de kaller det rosinen i pølsa i artikkelen, så er ikke saga veldig populær aksjonær. Regner med styret allerede har flertall for dette, siden det nå kommer ut på denne måten. Spettet er heller ikke ute med kommentarer. Saga har selv skrivd ned verdiene og får nå tilbud om å bli kjøpt ut, eller kraftig utvannet.
Redigert 08.06.2024 kl 22:49 Du må logge inn for å svare
Fevang
08.06.2024 kl 22:16 2926

Alle aksjonærer skal vel behandles likt uansett om man er drittlei noen av dem eller ikke. Eller åpner loven for å kødde med dem man ikke liker??
zxcvbnm
08.06.2024 kl 21:49 2938

Store aksjonærer som sarsia seed, Hafslund og andre får delta med mindre beløp 90 milloner, til 7.92kr
Lovlig? Som en del av refinansieringen foreslåt av styret og pareto skal saga pure selge sine aksjer for 7 kr. Er dette godkjent av saga eller ikke? Klassisk spettet, bare at nå blir vedkommende tatt av Simonsen. Er det takk for sist. Løsningen skal godkjennes senest 13 juni.

Heimdall Power og styret er drittlei lei Spetalen. Nå blir vedkommende skviset ut/får tilbud om å bli kjøpt ut.
Kaller det rosinen i pølsa å bli kvitt spettet.
Redigert 08.06.2024 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Fevang
08.06.2024 kl 21:09 2808

Som en av de større eierne burde jo Saga fått anledning til å få aksjer til 7.92.(alle nåværende burde få muligheten)

Noe annet er skandale når de kjører kursen så vanvittig lavt. For meg framstår det som direkte kriminelt å kjøre emi så lavt når ikke alle får delta. Det kan da umulig være i tråd med loven?
Redigert 08.06.2024 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
08.06.2024 kl 19:47 2856

Tanken om å ha penger på bok for å slå til på undervurderte selskaper i en situasjon med børskolaps er god den i utgangspunktet, men fungerer dette i praksis? Det å time markedet er nesten en umulighet sier de fleste eksperter. Det ser heller ikke ut til at Saga har kompetansen/tolmodigheten som skal til for å få selskaper til å gå fra utvikling til et lønnsomt foretak. Saga har vært inne i mange selskaper som skulle bli fantastisk, men har forlatt det ene etter det andre med halen mellom beina. Det ser ut som det å få delta på forhånd i opphaussede børskanditater, for så å selge seg ut like etterpå når stakkers småsparere kjøper seg inn, passer bedre for de som styrer selskapet. Når det gjelder "Who we are" skrytet du refrerer til, kan jeg ikke se at selskapet har levert på en eneste ting. De klarte å oppnå brukende avkastning i q1, det skal de ha, men det ga null utslag i aksjekursen. Mens OSE er opp over 10% hittil i år, er Saga med kontanter/kortsiktige plasseringer på ca 800 mill., ned med 3%. Kan heller ikke begripe at Spetalen, som har mye av sin formue plassert i Saga kan være fornøyd med dette. Nei, legg ned og utbetal ca kr 1,80 pr aksje til oss sulteforede aksjonærer.
Redigert 08.06.2024 kl 21:01 Du må logge inn for å svare
macland
08.06.2024 kl 17:56 2918

Litt tanker i helga. Mange vil nok mene det er svada,men det får jeg tåle.
For meg personlig ville det aller beste vært scenarioet som Marketwatch (og noen andre) ønsker. Nedlegging av selskapet og utbetaling av verdiene. Det ville gitt rask realisering av investeringen.

På en annen side..
Kom imidlertid inn for første gang på resultatdagen nå sist,så jeg har et snitt rundt der vi er nå. Grunnen til inngangen var ganske enkelt verdiene ift kursen, samt Sagas forsiktighet i markedet nå mht å ha kapital klar om det smeller.
------------------------------------
Fra Sagas hjemmeside.

We are curious – What is right today, might not be tomorrow – as the world keeps changing. Staying curious is our way of keeping our knowledge relevant and sharp.
We are bold – Bold action and bold technologies are needed for the remediation of the global ecosystems. Some of the best investments might not be what consensus agrees upon today.
We are agile – While timing is key, sometimes time itself is of essence – we are able to move fast.

-------------------------
Jeg er en av de som ser for meg og tror sterkt på en skikkelig korreksjon/crash globalt.
Tror vel egentlig det starter over dammen og vil forplante seg fort pga den globaliserte verden vi lever i nå.. Dette kan være banker som til slutt må ta tapene på eiendom og andre ting utlånt til fast rente under den renta de nå må betale selv. Dette gjelder spesielt kontorbygninger/næringseiendommer.Når det i tillegg ikke får inn renter og avdrag av låntaker pga at mye ble stående tomt etter covid,så blir problemer verre.

Usa som land har og rekordstor gjeld og mindre handlekraft om krise, samt fler og fler sliter og med å betale på både bolig og kredittkortgjeld (som stadig stiger til nye høyder).
Nå er det valgår i Usa,så da holder det kanskje til det er over??


Sagas kontantbeholdning kan bli gull verdt om/når dette skjer, og kanskje vi bare burde vente å se an litt, og ha dette som en hedge på dette.
Å finne gode investeringer når alt er på topp er kanskje ikke så enkelt, og antar det er derfor de har valgt utbytteaksjer.Så kanskje de ikke er helt "borte" allikevel?
Kanskje de tenker litt som Warren Buffett,fra ca 1 min og til 3 min ca ut i filmen. God helg.

https://www.youtube.com/watch?v=r-EI4A7HDCY&t=505s
trek
08.06.2024 kl 13:00 3025

Nå blir han værende der som en minoritetsaksjonær. Hvis de nye eierne vil ha ham ut så må de nok bla opp litt mer. Ingen grunn til å selge seg ut til en lavere kurs enn nødvendig. Det er fordelen med å være gjeldfrie og godt kapitalisert. Så må vi regne med at han etterhvert kan selge seg ut og reversere mye av det tidligere bokførte tapet.
Taycon
08.06.2024 kl 11:34 3032

Ingen gidder vel å bruke 5 øre på Heimdall så lenge ØSS er inne vil jeg tro. Det som er bra for Heimdall er å bli kvitt ØSS og at han blir kvitt det grønne sølet.
Redigert 08.06.2024 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
trek
08.06.2024 kl 10:51 3067

Ser ikke den helt store katastrofen her. Saga sitter med sine 5 mill. aksjer og kommer vel ikke til å gi disse bort hverken for 7 kr. eller 7,92. At Heimdall har et stort kapitalbehov var helt tydelig ut fra 2022-tallene, som har vært tilgjengelig lenge. Forholdet mellom Simonsen og Spetalen er tydeligvis ikke det beste, og det er derfor ikke så rart og sikkert ikke uventet blant insidere at Simonsen, som styreleder i Heimdall ønsker andre investorer inn. Jeg regner med at de som går inn som storeiere på 7,92 føler seg sikre på en dobling eller mer på investeringen. Da drypper det litt på Saga også, selv om man nå er utvannet. Det som er bra for Heimdall vil også være bra for Saga. Kanskje får man tilbake det opprinnelig investerte beløpet i løpet av noen måneder, og det vil i så fall være en betydelig oppside i forhold til hva som er priset inn nå. Alt som ikke innebærer penger ut av kassa til Saga vil være en oppside i forhold dagens kurs.
macland
08.06.2024 kl 02:46 3170

Takk Møyfrid .(og Fevang og som delte stykket)
Da får vi vente å se. Så sent som onsdag ser jeg SEB økte med ytterligere 282 917 aksjer.
Fevang
08.06.2024 kl 00:43 3153

Emisjon til 7,92. Og det etter at de har fått kjempekontrakter. Lukter svindel og bedrag laaaaange veier. At det i det hele tatt er mulig.

Fra FA:
«Heimdall Power wins record project» ble det flagget på selskapets hjemmeside onsdag 5. juni etter år med skuffelser. Kontrakten på 60 millioner tilsvarer 20 ganger 2021-omsetningen, 15 ganger 2022-omsetningen og nær 4 ganger 2023-omsetningen. Samtidig har Heimdall-sjef Jørgen Fostervold forespeilet enda større gjennombruddskontrakter i USA.

Samme kveld sendte Heimdall-styreleder Bjørn Simonsen en kalddusj mot aksjonærene. Sammen med Pareto foreslår selskapet nå en emisjon på 150 millioner kroner der selskapet som i 2021 ble priset til 500 millioner kroner nå blir gruset til bare 200 millioner.

Aksjekurs fra 21,50 til 7,92

Grusingen gjøres for å sluse inn tre nye investorer i Heimdall Power. Den ene er et polsk PE-fond. Den andre er NRP Zero, mens den tredje er Steinsvik-familien fra Romsdal.

Emisjonskursen kuttes fra 21,50 pr. aksje i 2021 til bare 7,92 kroner nå. Dagens storaksjonærer, som Sarsia Seed, Investinor, Hafslund og andre får delta med mindre beløp, tilsvarende 90 millioner kroner. Også dette til 7,92 kroner aksjen.
Redigert 08.06.2024 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Klimanytt
08.06.2024 kl 00:26 3077

Takk for svar Møyfrid:) Hvem blir sittende med skjegget i postkassen her?…
Møyfrid
07.06.2024 kl 22:46 3051

I forhold til Saga er det kun at styret i Heimdall vil kjøpe ut Saga for summen Saga har bokført for eierandelen.

Jeg forventer at Spetalen kjører en motsatt Spettet/Larsen greie her, og sier det er ok om Simonsen anlegger skjegg.....
Møyfrid
07.06.2024 kl 22:44 3020

Tja, er vel bare en teknisk sak. Se siste omsatte kurs. Er ikke første gangen denne posten er flyttet. Det som er spennende er å se om den nå flyttes ut av SEB og over til rettmessige eier. Spesielt når det skjedde i dag, med tanke på dagens hendelser.

Litt fyr i SAGA teltet er stas!
Klimanytt
07.06.2024 kl 22:32 2986

Noen som kan fortelle hva som sto i den artikkelen om Heimdall i finansavisen i dag?
macland
07.06.2024 kl 21:56 3021

Møyfrid skrev Er nok flyttet.
Ok,skrev et spørsmål om dette,men sletta det. Får imidlertid ikke helt fred,så spør igjen. Hvorfor står det salg på 1,27 om de bare flytter?
Møyfrid
07.06.2024 kl 17:55 3099

Ikke solgt, kun et forslag om å kjøpe dem ut.