Saga Pure - nå bør kursen begynne å peke oppover

Marketwatch
SAGA 01.03.2024 kl 10:20 22824

Saga har en fri kapital på ca 800mill., samt en femtedels eierskap i Heimdal. Likevel klarer ikke selskapet å oppnå et øre i avkasning til aksjonærene. En hvilken som helst bestemor på Frogner ville klart det bedre enn den genierklærte ledelsen/styret som sitter i selskapet nå. Kanskje på tide å vurdere om ikke strategien de har lagt seg på, er helt feilslått?
Redigert 15.05.2024 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
Mammon
31.05.2024 kl 09:25 3176

anbefaler spedalen å ta en titt på SCANA og NRC :)

ddrill burde han dumpe asap før riggene synker til havets bunn ;(
macland
31.05.2024 kl 12:35 3207

Skal jeg tippe,så er det meste på 1,28 og noe av det som er solgt under,Bofa Sec. For 2 dager siden hadde de 212 aksjer igjen på en konto. De har 7 kontoer de handler på.
Redigert 31.05.2024 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
macland
04.06.2024 kl 13:05 3177

Tatt et overslag på hva de kan ha igjen i cash nå. Gikk ut fra en start på 636 mill ved start q2. Finner at de sannsynligvis har investert ca 54 mill i Lerøy og noe over 13 mill i Grieg Seafood. Om det stemmer har de ca 570 mill ledig om korreksjonen fortsetter. Vil tro at de ikke hopper på noe før man vet litt mer om hvor markedet går.
Marketwatch
04.06.2024 kl 16:47 3138

Du må plusse på Current Finanicial Investment på ca 167 mill. Dette er kortsiktige investeringer (kan være både børsaksjer og kortsiktige rentepapirer) de allerede "spiller" med pr 1/4-24. I tillegg er det i balansen kortsiktige fordringer/periodiseringer på vel 50 mill. jeg ikke helt vet hva er.
Redigert 04.06.2024 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
macland
04.06.2024 kl 17:28 3144

Ok,takk for opplysningen.Det visste jeg ikke,og det gjør bare dette mer attraktivt. Bye the way,en grei avslutning i dag,ose tatt i betraktning.
trek
04.06.2024 kl 21:18 3110

De 54 millionene i "other current assets" Består for det meste av et lån til Spetalen (med 12 % rente). Posten har vokst siden årsskiftet, sannsynligvis fordi lånet ble notert i USD.
Det flommer over av kontanter og ekvivalenter til dette. Kanskje på tide at selskapet benytter fullmakten fra GF til tilbakekjøp av 45 millioner aksjer? Det må jo være gunstig på alle måter, hvis målet er å få opp kursen.
macland
04.06.2024 kl 22:27 3097

Dette er bedre enn jeg trodde,og ser jeg bør være litt mer forsiktig med hva jeg skriver.Det fine er at ting blir rettet som i de siste innleggene, og er sikkert fler som ikke forstår alt og setter pris på det.. Takk for det. Tok inn MW´s innlegg i innledningen i den andre tråden (mulig jeg stenger den,,får se,meningen var å trekke flere mer fokus).
Redigert 04.06.2024 kl 22:29 Du må logge inn for å svare
aud590
06.06.2024 kl 18:08 2869

Tror ikke det er så mange her inne, som er klar over veksten til Heimdall Power siste tiden. Gå inn på deres nettsider og les. I mine øyne er det fantastisk.
Klimanytt
06.06.2024 kl 18:48 2940

Det er helt sant, tror vi kommer til å få oss en positiv overraskelse her… Har inngått stor avtale i Østerrike i dag:)
Møyfrid
06.06.2024 kl 20:26 2886

Joda, det tror jeg de fleste som følger selskapet er klar over, og desto mer irriterende er det at de ikke er notert, men nå er jo Spetalen blitt mindre og mindre kjent for sin timing av markedet.

En annen ting er om de tjener penger, og evnt når og hvor mye. Noe indikasjon kan man vel få når `23 regnskapet foreligger.

Marketwatch
07.06.2024 kl 15:34 2684

Vi får ikke være med Heimdal lengre. Spetalen & co kaster kortene. Om det var lurt eller ikke får vi svar på om noen år. Så lang tid har ikke Spetalen & co tålmodighet til å vente.
macland
07.06.2024 kl 16:32 2636

kl 16:21:12 kr 1,27 volum 12515768. Det må vel være resten av beholdningen til Scandinavia Enskilda som gikk?

I tillegg gikk det ca 230 k til 1,275 i slutten.
Redigert 07.06.2024 kl 16:35 Du må logge inn for å svare
aud590
07.06.2024 kl 16:40 2624

Hvor står det at Saga Pure har solgt seg ut av Heimdal?
Møyfrid
07.06.2024 kl 17:55 2628

Ikke solgt, kun et forslag om å kjøpe dem ut.
macland
07.06.2024 kl 21:56 2550

Møyfrid skrev Er nok flyttet.
Ok,skrev et spørsmål om dette,men sletta det. Får imidlertid ikke helt fred,så spør igjen. Hvorfor står det salg på 1,27 om de bare flytter?
Klimanytt
07.06.2024 kl 22:32 2515

Noen som kan fortelle hva som sto i den artikkelen om Heimdall i finansavisen i dag?
Møyfrid
07.06.2024 kl 22:44 2549

Tja, er vel bare en teknisk sak. Se siste omsatte kurs. Er ikke første gangen denne posten er flyttet. Det som er spennende er å se om den nå flyttes ut av SEB og over til rettmessige eier. Spesielt når det skjedde i dag, med tanke på dagens hendelser.

Litt fyr i SAGA teltet er stas!
Møyfrid
07.06.2024 kl 22:46 2580

I forhold til Saga er det kun at styret i Heimdall vil kjøpe ut Saga for summen Saga har bokført for eierandelen.

Jeg forventer at Spetalen kjører en motsatt Spettet/Larsen greie her, og sier det er ok om Simonsen anlegger skjegg.....
Klimanytt
08.06.2024 kl 00:26 2606

Takk for svar Møyfrid:) Hvem blir sittende med skjegget i postkassen her?…
Fevang
08.06.2024 kl 00:43 2682

Emisjon til 7,92. Og det etter at de har fått kjempekontrakter. Lukter svindel og bedrag laaaaange veier. At det i det hele tatt er mulig.

Fra FA:
«Heimdall Power wins record project» ble det flagget på selskapets hjemmeside onsdag 5. juni etter år med skuffelser. Kontrakten på 60 millioner tilsvarer 20 ganger 2021-omsetningen, 15 ganger 2022-omsetningen og nær 4 ganger 2023-omsetningen. Samtidig har Heimdall-sjef Jørgen Fostervold forespeilet enda større gjennombruddskontrakter i USA.

Samme kveld sendte Heimdall-styreleder Bjørn Simonsen en kalddusj mot aksjonærene. Sammen med Pareto foreslår selskapet nå en emisjon på 150 millioner kroner der selskapet som i 2021 ble priset til 500 millioner kroner nå blir gruset til bare 200 millioner.

Aksjekurs fra 21,50 til 7,92

Grusingen gjøres for å sluse inn tre nye investorer i Heimdall Power. Den ene er et polsk PE-fond. Den andre er NRP Zero, mens den tredje er Steinsvik-familien fra Romsdal.

Emisjonskursen kuttes fra 21,50 pr. aksje i 2021 til bare 7,92 kroner nå. Dagens storaksjonærer, som Sarsia Seed, Investinor, Hafslund og andre får delta med mindre beløp, tilsvarende 90 millioner kroner. Også dette til 7,92 kroner aksjen.
Redigert 08.06.2024 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Klimanytt
08.06.2024 kl 01:09 2668

Takk for det Fevang! Da forstår jeg frustrasjonen…
macland
08.06.2024 kl 02:46 2699

Takk Møyfrid .(og Fevang og som delte stykket)
Da får vi vente å se. Så sent som onsdag ser jeg SEB økte med ytterligere 282 917 aksjer.
trek
08.06.2024 kl 10:51 2596

Ser ikke den helt store katastrofen her. Saga sitter med sine 5 mill. aksjer og kommer vel ikke til å gi disse bort hverken for 7 kr. eller 7,92. At Heimdall har et stort kapitalbehov var helt tydelig ut fra 2022-tallene, som har vært tilgjengelig lenge. Forholdet mellom Simonsen og Spetalen er tydeligvis ikke det beste, og det er derfor ikke så rart og sikkert ikke uventet blant insidere at Simonsen, som styreleder i Heimdall ønsker andre investorer inn. Jeg regner med at de som går inn som storeiere på 7,92 føler seg sikre på en dobling eller mer på investeringen. Da drypper det litt på Saga også, selv om man nå er utvannet. Det som er bra for Heimdall vil også være bra for Saga. Kanskje får man tilbake det opprinnelig investerte beløpet i løpet av noen måneder, og det vil i så fall være en betydelig oppside i forhold til hva som er priset inn nå. Alt som ikke innebærer penger ut av kassa til Saga vil være en oppside i forhold dagens kurs.
Taycon
08.06.2024 kl 11:34 2561

Ingen gidder vel å bruke 5 øre på Heimdall så lenge ØSS er inne vil jeg tro. Det som er bra for Heimdall er å bli kvitt ØSS og at han blir kvitt det grønne sølet.
Redigert 08.06.2024 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
trek
08.06.2024 kl 13:00 2554

Nå blir han værende der som en minoritetsaksjonær. Hvis de nye eierne vil ha ham ut så må de nok bla opp litt mer. Ingen grunn til å selge seg ut til en lavere kurs enn nødvendig. Det er fordelen med å være gjeldfrie og godt kapitalisert. Så må vi regne med at han etterhvert kan selge seg ut og reversere mye av det tidligere bokførte tapet.
macland
08.06.2024 kl 17:56 2447

Litt tanker i helga. Mange vil nok mene det er svada,men det får jeg tåle.
For meg personlig ville det aller beste vært scenarioet som Marketwatch (og noen andre) ønsker. Nedlegging av selskapet og utbetaling av verdiene. Det ville gitt rask realisering av investeringen.

På en annen side..
Kom imidlertid inn for første gang på resultatdagen nå sist,så jeg har et snitt rundt der vi er nå. Grunnen til inngangen var ganske enkelt verdiene ift kursen, samt Sagas forsiktighet i markedet nå mht å ha kapital klar om det smeller.
------------------------------------
Fra Sagas hjemmeside.

We are curious – What is right today, might not be tomorrow – as the world keeps changing. Staying curious is our way of keeping our knowledge relevant and sharp.
We are bold – Bold action and bold technologies are needed for the remediation of the global ecosystems. Some of the best investments might not be what consensus agrees upon today.
We are agile – While timing is key, sometimes time itself is of essence – we are able to move fast.

-------------------------
Jeg er en av de som ser for meg og tror sterkt på en skikkelig korreksjon/crash globalt.
Tror vel egentlig det starter over dammen og vil forplante seg fort pga den globaliserte verden vi lever i nå.. Dette kan være banker som til slutt må ta tapene på eiendom og andre ting utlånt til fast rente under den renta de nå må betale selv. Dette gjelder spesielt kontorbygninger/næringseiendommer.Når det i tillegg ikke får inn renter og avdrag av låntaker pga at mye ble stående tomt etter covid,så blir problemer verre.

Usa som land har og rekordstor gjeld og mindre handlekraft om krise, samt fler og fler sliter og med å betale på både bolig og kredittkortgjeld (som stadig stiger til nye høyder).
Nå er det valgår i Usa,så da holder det kanskje til det er over??


Sagas kontantbeholdning kan bli gull verdt om/når dette skjer, og kanskje vi bare burde vente å se an litt, og ha dette som en hedge på dette.
Å finne gode investeringer når alt er på topp er kanskje ikke så enkelt, og antar det er derfor de har valgt utbytteaksjer.Så kanskje de ikke er helt "borte" allikevel?
Kanskje de tenker litt som Warren Buffett,fra ca 1 min og til 3 min ca ut i filmen. God helg.

https://www.youtube.com/watch?v=r-EI4A7HDCY&t=505s
Marketwatch
08.06.2024 kl 19:47 2385

Tanken om å ha penger på bok for å slå til på undervurderte selskaper i en situasjon med børskolaps er god den i utgangspunktet, men fungerer dette i praksis? Det å time markedet er nesten en umulighet sier de fleste eksperter. Det ser heller ikke ut til at Saga har kompetansen/tolmodigheten som skal til for å få selskaper til å gå fra utvikling til et lønnsomt foretak. Saga har vært inne i mange selskaper som skulle bli fantastisk, men har forlatt det ene etter det andre med halen mellom beina. Det ser ut som det å få delta på forhånd i opphaussede børskanditater, for så å selge seg ut like etterpå når stakkers småsparere kjøper seg inn, passer bedre for de som styrer selskapet. Når det gjelder "Who we are" skrytet du refrerer til, kan jeg ikke se at selskapet har levert på en eneste ting. De klarte å oppnå brukende avkastning i q1, det skal de ha, men det ga null utslag i aksjekursen. Mens OSE er opp over 10% hittil i år, er Saga med kontanter/kortsiktige plasseringer på ca 800 mill., ned med 3%. Kan heller ikke begripe at Spetalen, som har mye av sin formue plassert i Saga kan være fornøyd med dette. Nei, legg ned og utbetal ca kr 1,80 pr aksje til oss sulteforede aksjonærer.
Redigert 08.06.2024 kl 21:01 Du må logge inn for å svare
Fevang
08.06.2024 kl 21:09 2337

Som en av de større eierne burde jo Saga fått anledning til å få aksjer til 7.92.(alle nåværende burde få muligheten)

Noe annet er skandale når de kjører kursen så vanvittig lavt. For meg framstår det som direkte kriminelt å kjøre emi så lavt når ikke alle får delta. Det kan da umulig være i tråd med loven?
Redigert 08.06.2024 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
zxcvbnm
08.06.2024 kl 21:49 2309

Store aksjonærer som sarsia seed, Hafslund og andre får delta med mindre beløp 90 milloner, til 7.92kr
Lovlig? Som en del av refinansieringen foreslåt av styret og pareto skal saga pure selge sine aksjer for 7 kr. Er dette godkjent av saga eller ikke? Klassisk spettet, bare at nå blir vedkommende tatt av Simonsen. Er det takk for sist. Løsningen skal godkjennes senest 13 juni.

Heimdall Power og styret er drittlei lei Spetalen. Nå blir vedkommende skviset ut/får tilbud om å bli kjøpt ut.
Kaller det rosinen i pølsa å bli kvitt spettet.
Redigert 08.06.2024 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Fevang
08.06.2024 kl 22:16 2281

Alle aksjonærer skal vel behandles likt uansett om man er drittlei noen av dem eller ikke. Eller åpner loven for å kødde med dem man ikke liker??
zxcvbnm
08.06.2024 kl 22:47 2259

Styret trenger bare 2/3 flertall og spettet har ingen mulighet til å blokkere dette. Enten selger saga seg ut frivillig, eller så blir de kraftig utvannet. Igjen, siden de kaller det rosinen i pølsa i artikkelen, så er ikke saga veldig populær aksjonær. Regner med styret allerede har flertall for dette, siden det nå kommer ut på denne måten. Spettet er heller ikke ute med kommentarer. Saga har selv skrivd ned verdiene og får nå tilbud om å bli kjøpt ut, eller kraftig utvannet.
Redigert 08.06.2024 kl 22:49 Du må logge inn for å svare
Vågakallen
08.06.2024 kl 23:55 2204

Selskapet har over lang tid beholdt en defensiv posisjon og mister kontinuitet og momentum. Saga Pure har mistet tiden, og dette tidsvinduet kan dessverre ikke tas tilbake. Tillit i markedet og finansmiljøet er viktig for alle selskaper og ledelse. Tillit bygges oppover tid, og rives ned på sekunder, mv. Saga Pure har over tid med sin kjente markedsmessig strategi, og hopp & sprett investeringer opptrådt som et «grønt» forvirret eventyr😎
Fevang
09.06.2024 kl 01:05 2175

Marketwatch skrev Tror Saga vil ut
Ja - det tror jeg også. Men på minst det dobbelte av denne kursen som emi gjøres på.
Solan-(1)
09.06.2024 kl 02:03 2149

Da er det bare å si nei til dealen. Et styre kan ikke tvinge største eier til å selge til en gitt pris. Saga kan jo selv ta hele emisjonen dersom det blir nødvendig, forutsatt at Saga ønsker det.
Redigert 09.06.2024 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
EcstasyofGold
09.06.2024 kl 02:20 2138

Man er prisgitt hva Spetalen gjør. Lagde meg en regel for noen år siden: Aldri kjøp en aksje hvor Spetalen er i. Dere er saueflokken han har fortalt om flere ganger. Den dagen dette går opp, er det pump and dump og så er han ute. Kan hende han tenker på dere(aksjonærene)nå, men ville ikke satt penger på det. Men, pris under cash burde egentlig ikke være en dårlig greie. Jeg ser det som at mange har samme regel som meg. Dårlig rykte gir dårlig avkastning.