NTI fortjener mer åtgaum, Northrop Grumman, Airbus, Boeing!!!!
Start med dette intervjuet å legg dere opp en mening. Smått fantastisk hva de kan gjøre. Å att det de lager er i ypperste klasse. Dette kommer til å bli like solid som våpenaksjer, eller hakket over.
https://www.finansavisen.no/industri/2024/02/08/8094141/har-airbus-og-boeing-som-kunder-na-er-det-kronerulling-i-norsk-titanium
https://3dprinting.com/news/norsk-titaniums-3d-printers-qualified-for-airbus-production/
"Norsk Titanium, based in Hønefoss, Norway, has achieved a huge milestone by successfully qualifying its Merke IV additive manufacturing machine and patented Rapid Plasma Deposition (DED) technology for Airbus component production. The announcement comes after rigorous testing and validation, positioning Norsk Titanium as a key player in the aerospace manufacturing sector."
https://www.tctmagazine.com/additive-manufacturing-3d-printing-news/metal-additive-manufacturing-news/norsk-titanium-delivers-3d-printed-aerospace-parts-to-genera/
https://newsweb.oslobors.no/message/616751
«Norsk Titanium Signs Agreement with Boeing for Serial Production«
https://newsweb.oslobors.no/message/616407
«Norsk Titanium Enters Into Long-Term Master Supply Agreement With Airbus»
https://www.finansavisen.no/industri/2024/02/08/8094141/har-airbus-og-boeing-som-kunder-na-er-det-kronerulling-i-norsk-titanium
https://3dprinting.com/news/norsk-titaniums-3d-printers-qualified-for-airbus-production/
"Norsk Titanium, based in Hønefoss, Norway, has achieved a huge milestone by successfully qualifying its Merke IV additive manufacturing machine and patented Rapid Plasma Deposition (DED) technology for Airbus component production. The announcement comes after rigorous testing and validation, positioning Norsk Titanium as a key player in the aerospace manufacturing sector."
https://www.tctmagazine.com/additive-manufacturing-3d-printing-news/metal-additive-manufacturing-news/norsk-titanium-delivers-3d-printed-aerospace-parts-to-genera/
https://newsweb.oslobors.no/message/616751
«Norsk Titanium Signs Agreement with Boeing for Serial Production«
https://newsweb.oslobors.no/message/616407
«Norsk Titanium Enters Into Long-Term Master Supply Agreement With Airbus»
Redigert 25.04.2024 kl 07:57
Du må logge inn for å svare
rischioso
15.06.2024 kl 12:48
5254
Ikke vanskelig for å forstå, men vi snakker nok litt forbi hverandre hvor du befinner deg i den andre enden av prosessen. Når du snakker om stikkprøver så er det en inhouse QC sjekk - altså stikkprøver i prod på deler som allerede er godkjent og allerede er i en sereiprod. Ikke uenig i det, MEN det er prosessen i forkant jeg ref til.
Jeg snakker om hver nye del som skal selges inn til flyselskapene - altså den pålagte uttesting -og godkjennings prosedyren før den går i serieprod. Det er den som nå vil bli forlenget pga økt uttesting og kontroll. Om du ikke er kjent med dette, vel - så burde du bli det for økte tidslinjer vil naturligvis påvirke caset direkte negativt i form av at ledetiden fra tilbud til ordre vil øke tilsvarende - dette henger naturlig sammen og vil være et indirekte resultat av avviket som FAA har funnet dermed blir det feil å skulle bagatellisere hendelsen og påstå at det ikke har noe med NTI å gjøre - noe det dessverre får i form av nettopp økt uttesting og kontroll.
Vi må ikke glemme at dette gjelder flydeler, en bransje hvor det ikke finnes rom for avvik da majoriteten av alle deler på et fly går under kategorien kritiske. Hadde avviket gjaldt prod av hårspenner så ville det ikke hatt noen innvirkning for andre produsenter - viktig å skjønne forskjellen...;)
Uansett - om man ikke skjønner det nå så vil man i alle fall skjønne det ved de neste kvartalsrapporteringer....
Fortsatt god helg!
Jeg snakker om hver nye del som skal selges inn til flyselskapene - altså den pålagte uttesting -og godkjennings prosedyren før den går i serieprod. Det er den som nå vil bli forlenget pga økt uttesting og kontroll. Om du ikke er kjent med dette, vel - så burde du bli det for økte tidslinjer vil naturligvis påvirke caset direkte negativt i form av at ledetiden fra tilbud til ordre vil øke tilsvarende - dette henger naturlig sammen og vil være et indirekte resultat av avviket som FAA har funnet dermed blir det feil å skulle bagatellisere hendelsen og påstå at det ikke har noe med NTI å gjøre - noe det dessverre får i form av nettopp økt uttesting og kontroll.
Vi må ikke glemme at dette gjelder flydeler, en bransje hvor det ikke finnes rom for avvik da majoriteten av alle deler på et fly går under kategorien kritiske. Hadde avviket gjaldt prod av hårspenner så ville det ikke hatt noen innvirkning for andre produsenter - viktig å skjønne forskjellen...;)
Uansett - om man ikke skjønner det nå så vil man i alle fall skjønne det ved de neste kvartalsrapporteringer....
Fortsatt god helg!
Redigert 15.06.2024 kl 12:58
Du må logge inn for å svare
unikum
15.06.2024 kl 11:01
5313
Nå måtte jeg avblokke ris sine 2 innlegg , dere 2 er på 2 forskjellige planeter. Du diskuterer casen mens ris kverulering er kun på generelt grunnlag og forstår ikke produksjonslinje i det hele tatt. Han aner ikke hva en godkjent produksjon innbærer. La være å diskutere med han, han leser kun TA derfor viktig å få småinvestorer til å selge på stadig lavere kurser for å bryte linjer på ned avgående kurs. Ingen synlig short her så da venter vi heller på neste melding/kontrakt fra selskapet.
gandhi-21
15.06.2024 kl 10:05
5367
Dont ferd the troll. Ingen vits i å prøve å få riskokeren til å skjønne noe som helst. Foreslår at han pakker sammen og går tilbake til Ensu-tråden og fortsetter å diskuterer med seg selv der.
asbjørnsen
15.06.2024 kl 08:04
5449
Dette stemmer nok ikkje. Her blandar du epler og pærer er eg redd.
Ein stor og viktig del av produksjonsmetoden er nettopp det at alle delar går igjennom ikkje destruktiv testing (non-destructive testing) dette blir ikkje konvensjonelle komponentat sidan der er det framstillingsmetoden av råmaterialet sjølv som er godkjent. Stikkprøvar av sluttprodukt blir gjennomført, men det er ein liten prosentandel.
Kanskje du har venskeleg å forstå dette. Tidlegare innlegg har eg poengtert det same, men det verkar som du ikkje heilt klare å forstå det.
Problemet som FAA no undersøker er forfalskning av opprinnelsesdokumentasjon for primærtitan for framstilling av konvensjonelle komponentat. Dette har ikkje noko med NTI å gjere slik eg ser det. Airbus og Boeing vil vere heilt avhengig av konvensjonelle komponentat i langt tid framover sidan NTI ikkje har på nær nok produksjonskapasitet... endå ...;)
Ein stor og viktig del av produksjonsmetoden er nettopp det at alle delar går igjennom ikkje destruktiv testing (non-destructive testing) dette blir ikkje konvensjonelle komponentat sidan der er det framstillingsmetoden av råmaterialet sjølv som er godkjent. Stikkprøvar av sluttprodukt blir gjennomført, men det er ein liten prosentandel.
Kanskje du har venskeleg å forstå dette. Tidlegare innlegg har eg poengtert det same, men det verkar som du ikkje heilt klare å forstå det.
Problemet som FAA no undersøker er forfalskning av opprinnelsesdokumentasjon for primærtitan for framstilling av konvensjonelle komponentat. Dette har ikkje noko med NTI å gjere slik eg ser det. Airbus og Boeing vil vere heilt avhengig av konvensjonelle komponentat i langt tid framover sidan NTI ikkje har på nær nok produksjonskapasitet... endå ...;)
Redigert 15.06.2024 kl 12:41
Du må logge inn for å svare
rischioso
15.06.2024 kl 02:10
5535
Jeg må dessverre si som deg at det ikke stemmer det du skriver. Nå må vi ikke blande epler og pærer. En godkjent produksjonsmetode er en ting og en separat godkjenning for hvert nye produkt som skal inn i produksjonslinja er en annen og det er den siste godkjenningen som nå vil få en lengre tidslinje. Det er ikke slik at en godkjent produksjonsmetode automatisk godkjenner hvert eneste nytt produkt og som da ikke trenger en separat kontroll før den går i masseproduksjon - det gir jo seg selv. Godkjent produksjonsmetode må ligge i bunn for i det hele tatt å komme i betraktning som leverandør - MEN hvert eneste nytt produkt må testes ut godkjennes av kunde før den settes i produksjon. Og etter fadesen med den Kinesiske produsenten på toppen av alle andre fadeser og med F.A.A. hengende på ryggen som et resultat av det + en mengde andre hendelser de siste årene så vil dette føre til at en utvidet kontroll av hvert eneste nytt produkt som må testes ut og godkjennes før det blir satt i produksjon. Boeing har brukt opp sin tabbekvote for lengst og med FDA hengende på ryggen så vil det bli slik noe neste skuffende kvartalsvise oppdatering vil bekrefte som en bieffekt av dette - thats a fact...;)
asbjørnsen
15.06.2024 kl 01:05
5558
Nei det stemmer nok ikkje det du skriv her...
Dei har fått godkjent produksjonsmetoden, altså metoden for framstilling er godtkjent. Dei har blitt testa langt meir nøye enn konvensjonelle leverandørar av naturlege årsakar, det er jo ny teknologi.
Dette er ikkje noko meir enn ei skikkeleg ripe i lakke for begge produsentane, og dei vil måtte gå grundig inn i sine rutiner.
Dette er verken positivt eller negativt for NTI. Begge produsentane er heilt avhengig av konvensjonell framstilling, men 3D printa delar vil ta over meir og meir framover. Det er veldig positivt for NTI som ligger langt framfor sine konkurrentat ca 7år som blei sagt under CMD på Eggemoen.
Så er det berre å glede seg over at norsk metallurgisk teknologi no er verdsleiande, synd vi ikkje kan få ein slik fabrikk i Noreg. Det hadde vore grøn omstilling!!
Dei har fått godkjent produksjonsmetoden, altså metoden for framstilling er godtkjent. Dei har blitt testa langt meir nøye enn konvensjonelle leverandørar av naturlege årsakar, det er jo ny teknologi.
Dette er ikkje noko meir enn ei skikkeleg ripe i lakke for begge produsentane, og dei vil måtte gå grundig inn i sine rutiner.
Dette er verken positivt eller negativt for NTI. Begge produsentane er heilt avhengig av konvensjonell framstilling, men 3D printa delar vil ta over meir og meir framover. Det er veldig positivt for NTI som ligger langt framfor sine konkurrentat ca 7år som blei sagt under CMD på Eggemoen.
Så er det berre å glede seg over at norsk metallurgisk teknologi no er verdsleiande, synd vi ikkje kan få ein slik fabrikk i Noreg. Det hadde vore grøn omstilling!!
Redigert 15.06.2024 kl 01:06
Du må logge inn for å svare
rischioso
15.06.2024 kl 00:29
5574
Jo, i korte trekk og ved første tanke så skulle man kunne tro det, MEN i det korte til mellomlange bildet så vil naturligvis slike dirty oppdagelser føre til strengere kontroller og lengre uttesting noe som dessverre vil ramme ikke bare NTI men alle titan leverandører noe som igjen vil føre til at det vil gå lengre tid mellom hver godkjente part pga lengre tester og strengere kontroller noe som til syvende og sist men ikke minst vil føre til at det vil gå lengre tid mellom hver ordre noe jeg har highlighted som en reell risk tidligere. Det er noe vi kjenner til at NTI så absolutt ikke har råd til for det øker risken betydelig for at de opphaussa måla selskapet nylig har satt seg og meldt i markedet er tapt før de er begynt noe som vil bidra til ikke annet enn forsinkelser, lavere omsetning, skuffelser og kurspress fremover....
Redigert 15.06.2024 kl 00:32
Du må logge inn for å svare
Gripmuligheten
14.06.2024 kl 23:25
5621
1. 3
"Hvilket materiale som er det mest økonomiske valget blir motintuitivt når additiv produksjon er involvert, sier Steve Fournier, seniorleder for Additive Design and Manufacturing Center of Excellence for General Atomics Aeronautical Systems Inc. "Jeg argumenterer ikke for at råmaterialet til aluminium er dyrere enn råmaterialet til titan,» sier han, men den totale produksjonskostnaden inkluderer mange andre faktorer Når det gjelder denne delen, drev både designfordeler og kostnadsbesparelser valget om å ta den i stedet for det som hadde vært en maskinbearbeidet aluminiumsdel. titan det billigere metallet, selv om råvarekostnaden er høyere I denne videoen argumenterer han for og beskriver de relevante faktorene."
"Hvilket materiale som er det mest økonomiske valget blir motintuitivt når additiv produksjon er involvert, sier Steve Fournier, seniorleder for Additive Design and Manufacturing Center of Excellence for General Atomics Aeronautical Systems Inc. "Jeg argumenterer ikke for at råmaterialet til aluminium er dyrere enn råmaterialet til titan,» sier han, men den totale produksjonskostnaden inkluderer mange andre faktorer Når det gjelder denne delen, drev både designfordeler og kostnadsbesparelser valget om å ta den i stedet for det som hadde vært en maskinbearbeidet aluminiumsdel. titan det billigere metallet, selv om råvarekostnaden er høyere I denne videoen argumenterer han for og beskriver de relevante faktorene."
WETrader
14.06.2024 kl 23:12
5616
"Which material is the more economical choice becomes counterintuitive when additive manfuacturing is invovled, says Steve Fournier, senior manager of the Additive Design and Manufacturing Center of Excellence for General Atomics Aeronautical Systems Inc. “I am not arguing that the raw material of aluminum is more expensive than the raw material of titanium,” he says, but the total manufacturing cost includes many other factors. Total cost determines when to adopt 3D printed titanium parts like the wing splice described in episode #72 of The Cool Parts Show. In the case of this part, both design advantages and cost savings drove the choice to adopt it in place of what had been a machined aluminum part. When the choice is between 3D printed titanium and 3D printed aluminum, Fournier says, total cost analysis tends to make titanium the cheaper metal, even though the raw material cost is higher. In this video, he makes the argument and describes the relevant factors."
https://www.additivemanufacturing.media/kc/cool-parts/articles/titanium-cheaper-than-aluminum-the-cool-parts-show-all-access
https://www.additivemanufacturing.media/kc/cool-parts/articles/titanium-cheaper-than-aluminum-the-cool-parts-show-all-access
Spirrevippen
14.06.2024 kl 17:31
2171
https://www.nytimes.com/2024/06/14/us/politics/boeing-airbus-titanium-faa.html
Dette må da være positivt for NTI! Man fjerner useriøse aktører fra markedet, og så kan seriøse selskap som NTI få høyere ordrebøker.
Dette må da være positivt for NTI! Man fjerner useriøse aktører fra markedet, og så kan seriøse selskap som NTI få høyere ordrebøker.
Redigert 14.06.2024 kl 17:31
Du må logge inn for å svare
rischioso
14.06.2024 kl 16:36
2214
Det finnes ingen teknisk støtte av betydning før 2,25nok....;)
Til uka vet vi mer - god helg, alle mann alle!
Til uka vet vi mer - god helg, alle mann alle!
Krelva
14.06.2024 kl 08:16
2423
Helt riktig ,,,ny rammeavtale kommer ,,,,jeg har lastet mye på dippen som har hvert nå ...
Dagens vinner på Børsen i dag?
Dagens vinner på Børsen i dag?
Spirrevippen
14.06.2024 kl 01:43
2555
Takk for spennende artikkel hellcat! Noterer meg siste avsnitt:
“The part is currently undergoing flight testing as a final step to validate it. And in the meantime, other structural components of the same aircraft are being reconsidered, redesigned for replacing aluminum parts with 3D printed titanium parts that are more compact and likely less expensive, as well.”
Kan vel bety at det nærmer seg ny rammeavtale?
“The part is currently undergoing flight testing as a final step to validate it. And in the meantime, other structural components of the same aircraft are being reconsidered, redesigned for replacing aluminum parts with 3D printed titanium parts that are more compact and likely less expensive, as well.”
Kan vel bety at det nærmer seg ny rammeavtale?
Hellcat
14.06.2024 kl 00:05
2579
https://www.additivemanufacturing.media/articles/3d-printed-titanium-replaces-aluminum-for-unmanned-aircraft-wing-splice-the-cool-parts-show-72
https://youtu.be/f1IaI6ztGuQ?si=pGhMHxLn5tIJm6yc
https://youtu.be/f1IaI6ztGuQ?si=pGhMHxLn5tIJm6yc
Redigert 14.06.2024 kl 00:07
Du må logge inn for å svare
Aaleby
13.06.2024 kl 23:02
2610
Riskokeren som leker værprofet ved å stikke fingeren opp i luften. Noe forandrer seg aldri.
Eri_invest
12.06.2024 kl 10:27
3039
Det er vel naturlig at det går den veien, men støtten er rundt 2,61-2,65 hvis vi skal følge din 3-dagers mantra Ris. Er ganske sikker på at vi får en mye mer positiv Ris iløpet av kort tid, for da har han kjøpt seg inn ;-)
rischioso
11.06.2024 kl 19:09
3248
Ikke overraskende så er kursen godt på vei ned til en krysning av emi kursen på 2,5...;)
asbjørnsen
11.06.2024 kl 13:39
3367
For dei som ikkje veit så er det ikkje vanleg prosedyre mtp rettigheiter for emisjonen som no går over to periodar. Første trudde eg dette skulle ligge i vps.no, men ein må laste ned skjema frå nettet. Følg linken under:
https://www.carnegie.no/warrants-in-norsk-titanium-as/
https://www.carnegie.no/warrants-in-norsk-titanium-as/
unikum
10.06.2024 kl 16:22
3664
Snitt i dag 2,8. Tildeling av rep emi aksjer er vel det de prøver å tilpasse seg til som er på 2,5 men det var vel kun rundt 11 mill aksjer.
unikum
10.06.2024 kl 16:04
3678
Akkurat de samme apekattene som drar ned kursen som kommer til å dra opp kursen igjen kanskje allerede i morgen. Opp 7-13% ene dagen ned 7-9 % andre dagen. Imellom her er det noen som taper penger. De som selger seg helt ut, uten evt de som velger snitte seg ned. Det siste er der man tjener penger med litt tålmodighet.
Bullen
10.06.2024 kl 15:25
3734
Ja, blir kortsiktige spekulasjoner. Lifecare gjør det omtrent på samme måten. Begge bruker Carnegie. En Carnegie greie som øker profitten til meglerhuset??
Eri_invest
10.06.2024 kl 15:19
3751
Billig uansett hvordan du ser det! spesielt mhp potensiallet til NTI.
Bullen
10.06.2024 kl 14:44
3809
Akkurat nå: kurs 2,78. Tegningsrett 1,63 + utøvelseskurs 1,0689, totalt = 2.698...... så hva skal man gjøre?
tjeste
10.06.2024 kl 09:27
3980
Nei, ikke meg bekjent. Kun slidsene som vel sier det meste om potensialet i NTI.
Krelva
10.06.2024 kl 08:40
4033
tjeste skrev Happeningen var i forrige uke, så litt seint nå.
Ok ,takk ,,er det noe link så det går an og se reprise? Eller noe referat på Norsk .
Vennlig hilsen Stian Damholt.
Vennlig hilsen Stian Damholt.
tjeste
10.06.2024 kl 08:37
4036
Happeningen var i forrige uke, så litt seint nå.
Redigert 10.06.2024 kl 08:38
Du må logge inn for å svare
Krelva
10.06.2024 kl 08:11
4086
Hei ,hvet du når Investorpresentasjonen er ?
Kan jeg som aksje eier møte?
Vennlig hilsen Stian Damholt
Kan jeg som aksje eier møte?
Vennlig hilsen Stian Damholt
Spirrevippen
10.06.2024 kl 00:28
4161
Tipper det er mange som velger å holde, denne aksjen er rett og slett meget attraktiv på kurs under 3 kr! og det nærmer seg at selskapet går fra utvikling til business case. De komme til å håve inn mye penger de neste årene!
asbjørnsen
09.06.2024 kl 23:44
4131
I morgon begynde den første av to tegningsperiodar ifb med emisjonen tidlegare i år.
Kva tenker vil bli utfallet av den?
Blir det innløst, og i så tilfelle kos mange. Kjem det ei melding i etterkant av sluttføring den 21 juni. Eg trur dei fleste helde igjen til siste rundt...
Kva tenker vil bli utfallet av den?
Blir det innløst, og i så tilfelle kos mange. Kjem det ei melding i etterkant av sluttføring den 21 juni. Eg trur dei fleste helde igjen til siste rundt...
Eri_invest
06.06.2024 kl 09:33
4455
Det at deter overtegnet sier ne om interessen for aksjen og også om emi-kursen. Det er derfor å forvente at den vil gå opp. Antar at den vil stabilisere seg over 3kr. etter 14.juni.
tjeste
06.06.2024 kl 08:34
4497
Investorpresentasjon i Oslo denne uken.
Flotte slides som viser potensialet ligger ved. Absolutt verdt en titt for interesserte.
https://newsweb.oslobors.no/message/620781
Flotte slides som viser potensialet ligger ved. Absolutt verdt en titt for interesserte.
https://newsweb.oslobors.no/message/620781
TheKurgan
06.06.2024 kl 08:14
4538
Ja dette er bra🤩
Så er det jo et faktum også at det kommer mange nye aksjer på markedet nå, og da vil ikke kursen automatisk gå opp.
Det motsatte kan også skje da disse allerede har gevinst med emi-kurs på 2.50.
Så er det jo et faktum også at det kommer mange nye aksjer på markedet nå, og da vil ikke kursen automatisk gå opp.
Det motsatte kan også skje da disse allerede har gevinst med emi-kurs på 2.50.
unikum
05.06.2024 kl 09:22
4732
De har god fortjeneste så ikke veldig merkelig. De har sikkert noen emi aksjer snart igjen
Granly
05.06.2024 kl 09:14
4763
god morgen, Ser noen av de kjente profilene selger de siste dagene
Datum a/s har solgt 1.750 000 aksjer
ferd har solgt 1. 500 000 aksjer
silvercoin har solgt sine 40 .000 aksjer og er ute av selskapet.
Granly
Datum a/s har solgt 1.750 000 aksjer
ferd har solgt 1. 500 000 aksjer
silvercoin har solgt sine 40 .000 aksjer og er ute av selskapet.
Granly
Svendand
30.05.2024 kl 11:06
5137
Her tror jeg de som har kjøpt seg inn, holder. Kursen har gått litt opp og ned fordi daytradere og algoritmer prøver å få folk til å selge. Caset er svært godt, men algoritmene prøver å plukke aksjer under 3 kr. De som forstår caset (veldig godt forklart av FA-intervjuet nylig) er inne og går ikke ut pga små algoritme-krumspring. De som ikke er inne, kommer inn etterhvert men da vil kursen raskt opp fordi de som faktisk har en viss mengde aksjer å selge, ikke vil ut (de forstår det gode caset). Et eksempel på det var forleden når aksjen gikk opp fra 2.70 til 3.30 på noen timer. Det viser kraften i at få aksjer er til salgs. Jeg tror derfor på 2x til 4x i løpet av 2024. Enig/uenig i denne "analysen"?
unikum
29.05.2024 kl 11:05
5413
Er vel stort sett rep emi aksjene hos oss som evt skal ut, og hver av oss små investorer får vel ca 1000- 15 000 stk tror ikke det vil ha store betydningen. Er nok andre krabater som herjer og det vil ikke overraske meg om vi ser 1 eller 2 synlige short snart som tipper over 0,5% grensen.