Pryme -Et nytt Kapittel Begynner - Reisen mot Suksess (?)

Vekst
PRYME 07.03.2024 kl 10:02 19490

Tillatter meg å lage en litt dristig, men aktuell tittel på innlegget.


Q4-rapporten i går ga ingen overraskelser - "No news is good news", som det heter. Men jeg hadde håpet at de skulle si noe mer om Shell-avtalen og de nye betingelsene.

Når det er sagt, kanskje vi fikk et hint i går; Tidligere i høst kommuniserte selskapet et kapitalbehov på EUR 12 millioner, men i rapporten står det EUR 8-12 millioner. Altså, potensielt, EUR 4 millioner lavere kapitalbehov. Det er berettiget å forvente at kommende kapitalinnhenting vil skje på høyere kurser enn dagens. Anlegget er overlevert og er i full gang med innkjøring mot årlig produksjon på 30-40.000 tonn pyrolyseolje til Shell og Lyondell.
Annet argument, grunderene er blant storaksjonærene og har et langt høyere snitt enn dagens kurs.

Anlegget er i drift og er godt i gang med fase 2, hvor de blant annet skal levere "first oil" til Shell i løpet av første halvdel av Q2 – April. Men, veldig små kvantuma vell å merke.

Et veldig interessant moment som jeg vil trekke frem:
"Med økende støtte til den avanserte resirkuleringsverdikjeden og økende kapasitet for oppgradering som forventes å komme på nett for petrokjemiske selskaper, øker interessen for sektoren raskt. Som respons lanserte ICIS, en global kilde for råvareintelligens, en Pyrolyseoljeindeks i oktober for å imøtekomme etterspørselen etter prisgjennomsiktighet. Andre enheter, som Argus, forventes å introdusere konkurrerende indekser snart, noe som signaliserer en trend mot forbedret prisgjennomsiktighet i industrien."

Litt om ICIS
ICIS er en ledende global leverandør av markedsinformasjon, analyse, priser og råvareintelligens for et bredt spekter av industrier, inkludert petrokjemi, olje og gass, kjemikalier, energi, og mer. Selskapet tilbyr omfattende dekning av markedene, med fokus på å gi nøyaktige og pålitelige data og innsikt for å hjelpe kunder med å ta informerte beslutninger.

ICIS er kjent for å tilby et bredt spekter av produkter og tjenester, inkludert prisrapporter, markedsanalyse, nyheter, prognoser og konsulenttjenester. Deres plattformer og verktøy gir kunder mulighet til å overvåke markedsutviklinger, analysere trender, vurdere risiko og identifisere muligheter i sine respektive bransjer.

Selskapet har et globalt nettverk av analytikere, journalister og eksperter som gir kontinuerlig dekning av markedene, og deres data og innsikt brukes av tusenvis av selskaper og profesjonelle over hele verden for å støtte sine forretningsbeslutninger.
ICIS' initiativ med å lansere en Pyrolyseoljeindeks demonstrerer deres engasjement for å møte behovene til markedet og bidra til å øke prisgjennomsiktigheten i industrien, noe som gjør dem til en viktig aktør i råvareinformasjonssektoren.
Kilde: https://www.icis.com

CIS har et bredt spekter av brukere og kunder innen ulike bransjer og sektorer. Noen av hovedgruppene av brukere inkluderer:
Petrokjemiske selskaper: Produsenter og distributører innen petrokjemisk industri benytter ICIS' tjenester for å overvåke markedstrender, analysere prisbevegelser, vurdere konkurrenters aktiviteter og ta informerte beslutninger om innkjøp, salg og produksjon.
- Kjemiske selskaper: Produsenter av kjemikalier og spesialiserte kjemiske produkter bruker ICIS' data og innsikt for å forstå markedssituasjonen, følge med på priser på råvarer og ferdige produkter, samt for å identifisere nye forretningsmuligheter.
- Olje- og gassindustrien: Selskaper i olje- og gasssektoren benytter ICIS' tjenester for å overvåke priser på råolje, drivstoff og petrokjemiske produkter, samt for å analysere markedstrender og prognoser for å planlegge investeringer og drift.

Samlet sett er ICIS' kunder og brukere spredt over en rekke sektorer og bransjer, og inkluderer både store multinasjonale selskaper og mindre bedrifter som er aktive innen råvarehandel, produksjon, distribusjon, handel og investering.

Finansiering
Selskaper melder om behov for €8-12 mill konstruksjon av nye fabrikker. Om jeg skal spekulere og alternativene er mange:
a) Selskapaet inngår en Joint venture (JV) med en aktør
b) Grønt lån igjennom EU Horizon
c) EK- emisjon
d) Lisensierer ut teknologien mot partner som vil ta utbyggingen, mens Pryme mottar Upfront + royalities.
e) ++

WPU – Det er veldig gledelig å se at WPU har lykkes med kommersialiseringsstadiet, selv om jeg ikke er aksjonær. Alle deres 6 reaktorer er nå i drift, slik det ble nevnt i tidligere innlegg. Etterspørselen i markedet er umettelig, og behovet for aktører som WPU, Pryme ++.

Ledelsen er sparsommelig med informasjon, og mitt personlige inntrykk er at de er profesjonelle og foretrekker å la resultatene tale for seg, heller enn å drive med overdreven hyping. Caset har og fortsatt er en tålmodighetsprøve, men Pryme er i ferd med å bli blant de grønne aksjene som virkelig har livets rett. Derfor blir det spennende å se om lønnsomheten virkelig er så god som de forutsier.
Jeg benyttet gårsdagens nedgang til å fylle på litt ekstra.
Redigert 07.03.2024 kl 10:02 Du må logge inn for å svare
Kvisla
17.07.2024 kl 19:11 3901

Selskapet starter nok reisen opp nå. Hvor mye gjenstår å se. Blir viktige produksjonsresultater nå snart. Håper de lykkes.
Redigert 17.07.2024 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
Zolly
31.07.2024 kl 17:23 3781

Veldig interessant å høre på Boudewijn Van Vilet som er en av de største aksjonærene i Pryme. Mannen har åpenbart mye kunnskap. Han har jobbet som trader, grunder mm og nå som investor.

Bilentusiasten
05.08.2024 kl 18:14 3706

I dag endte Pryme på kr. 7,78, altså laveste sluttkurs siste året. Ned over 10 % i dag. Selv med first oil og Pryme One i drift..! For et år siden var Pryme priset til rundt det dobbelte, men nå med fabrikk i drift og forbedret avtale med Shell, ligger kursen nær ATL..?? Forstår det den som kan.
Bilentusiasten
05.08.2024 kl 18:34 3686

8. mars i år ble Pryme priset til kr. 9,52 pr. aksje, ca. 100 mill. lavere enn ved emisjonen i 2022 (kr. 11 pr. aksje) og under emisjonen i år på kr. 11. Kursen nå er kr. 7,78 pr. aksje, Pryme prises dermed til kun like under kr. 400 millioner NOK..! WPU, med ca. samme fabrikkfaciliteter og kommet kun litt lengre i utviklingen, prises til like over kr. 1,2 milliarder NOK, altså over 3-gangern prisen på Pryme. Jeg tror bunnen er nå..
Redigert 05.08.2024 kl 18:35 Du må logge inn for å svare
Megler666
09.08.2024 kl 09:40 3562

Når Pryme produserer 30 000 MT på Pryme One, så er det estimert at de går 189 millioner i pluss i 2025:

Pr kvartal:
MT 7500 (Kilde: https://pryme-cleantech.com/)
Pris pr MT: 1200 euro (Avtale med Shell)

Inntekt: 9 millioner euro (7500 x 1200)
Utgift: 5 millioner euro (To siste kvartaler)
Gevinst: 4 millioner euro

Inntjening pr år: kr 189 millioner NOK

Gjennomsnittlig P/E er 20 x inntjening.

Basert på dette er anslått verdi på Pryme 3,78 milliarder - kurs 75,6

Gleder meg til 2025!
Redigert 09.08.2024 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
trani
13.08.2024 kl 13:48 3464

Hva skjer her?
Ikke et eneste ord fra selskapet, og verken bryr dem seg heller...?
Zolly
28.08.2024 kl 07:12 3293

Fra EU sine offisielle sider 7. august og omhandler blant annet Pryme:

https://oceans-and-fisheries.ec.europa.eu/news/infinity-recycling-blueinvest-investing-plastic-recycling-2024-08-07_en
Redigert 28.08.2024 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
Volume
28.08.2024 kl 07:50 3277

Mye info fra selskapet i halvårsrapporten lagt inn i Euronext 2. august.
Redigert 28.08.2024 kl 07:51 Du må logge inn for å svare
Zolly
02.09.2024 kl 11:59 3157

Svend Egil Larsen i siste utgave av Aksjesladder hinter om Pryme som mulig oppkjøpskandidat. Han holder åpenbart på å kjøpe seg inn.

https://podcasts.apple.com/no/podcast/emisjonsaspiranter-under-fimbulvinter/id1483894849?i=1000667619075

Ca 13 min inn i epsioden.

HVIS det kommer bud på Pryme i nærmeste fremtid så tror jeg det kan bli rekordhøyt - opp mot kr 30. Aksjen er kraftig underpriset og flere av største eierne har snitt på mellom kr 12-15.

Om Svend Egil Larsen kjøper seg opp vil man kunne se her om et par dager:

https://www.finansavisen.no/person/svend-egil-larsen/49

Redigert 02.09.2024 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Vekst
02.09.2024 kl 12:45 3133

Selskapets vekstplaner vil bli finansiert av enten:

1. Petrokjemiske selskaper (som allerede er på eiersiden)
2. Private equity (PE)

Oppkjøp - ser for meg en kombinasjon av både alternativ 1 og 2.
Bilentusiasten
06.09.2024 kl 10:33 3015

Pryme er absolutt ein av de heteste oppkjøpskandidatene på børs i Norge, etter min meining. De siste årene har de foretatt to større emisjoner, for å fullføre Pryme One og legge til rette for videre vekst med fleire fabrikker, begge emisjonene gjort på kurs langt over kursen på børs; kr. 11! Kursmål har tidligere vært kr. 24 og 27, mener jeg å erindre, men en del er endret siden dengang, pluss at Pryme er fullfinansiert til utti 2025 og ventes cash positiv på driften, uten tilførsel av ny kapital. Eierstrukturen i Pryme er slik at de 5 største aksjonærane eier 75,13 % av selskapet. Eg trur eit fond plutselig kommer med eit bud på heile Pryme! Tvi, tvi.. :)
Megler666
19.09.2024 kl 13:42 2736

Pryme kom med ny investorpresentasjon den 12. september på Pareto konferansen:

Pryme One:
Kapasitet: 30 000
MT pr time (Kapasitet pr døgn): 5 (69%) = 82,5 MT pr døgn
Fastprisleveranse med Shell: 1200 euro (pr MT)
Plastikk kostnad: 300 euro (pr MT)
Strøm-kostnad: 130 euro (pr MT)
Andre utgifter: 200 euro (pr MT)
EBITDA: 550 euro (pr MT)

Årlig kapasiet 30 000 x 550 euro = 16,5 millioner euro
Årlig kapasitet 165 millioner x 20: 3,3 milliarder
Antall aksjer: 61 millioner

3,3 millarder / 61 millioner: kr 54,1 pr aksje.

Link til investorpresentasjon: https://newsweb.oslobors.no/message/627596
Redigert 19.09.2024 kl 13:43 Du må logge inn for å svare
Megler666
19.09.2024 kl 22:17 2678

Innsidekjøp i Pryme.

Riktignok avtalt i april, men likefullt fullført nå.

Kurs kr 11 (57% over dagens kurs)
Megler666
20.09.2024 kl 13:00 2596

Topp 20 er oppdatert.

SIX SIS AG er nå største eier med ca 20 millioner aksjer.

Omnis har solgt ca 80 000 (samme som sist måned), mens Nordnet Livsforsikring har kjøpt ca 50 000 (samme som sist måned). Ellers stabilt.

Topp 10 eier nå 86,42% av selskapet.
Patron72
20.09.2024 kl 14:25 2563

Nå er det lenge siden jeg har fulgt med i pryme.
Men Omnis er vel en av grunnleggerne i selskapet.
Jos van der endt.

Så lite trivelig at han selger på disse nivåene. Mulig hann ikke er i Pryme lengre siden hans salg ikke er meldt til markedet?
Bilentusiasten
21.09.2024 kl 01:47 2516

Takk for en spennende utregning! Den viser med all tydelighet at Pryme er for lavt priset nå, tatt i betraktning de inntektene og overskuddene de vil generere snart.
Du skrev;

"Årlig kapasitet 165 millioner x 20: 3,3 milliarder".

Hvor får du tallet 20 fra?
Volume
21.09.2024 kl 15:31 2430

Spennende utredning ja, men husk, dette er utelukkende teori. Så får vi se hva de får til i praksis.
Megler666
21.09.2024 kl 19:41 2391

Skulle stått P/E 20
Megler666
23.09.2024 kl 08:46 2290

Kun 10 935 akjer opp til kr 11, og deretter helt tomt på selgersiden.

Siste mulighet før toget går?

Dette blir moro fremover.
Redigert 23.09.2024 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Bilentusiasten
23.09.2024 kl 13:43 2222

Nei, det skal ikkje mye kjøpsinteresse til no, før kursen på Pryme stiger til værs. Six Sis AG har no ein eigerandel på 32,74 %, og det er vel nære pliktig å gi bud, er det ikkje? Topp 10 eig no 86,42 % av Pryme. Eg tippe det kjem bud på heile selskapet snart. Kursen skal opp snart, det trur eg er sikkert og visst.
Kvisla
23.09.2024 kl 18:59 2168

Nå tror jeg det snart kommer oppgang her. De vil tjene penger og det gir nok kursen et løft.
Piltingsrud
07.10.2024 kl 09:40 1896

Tenker Pryme ikke greier å finansiere Pryme Two før One har vært i full drift over tid og vist seg driftsstabil og profitabel. Ligger ikke produksjonen til Pryme betydelig på etterskudd sammenlignet med fremdriften de tidligere har meldt, eller er det feil? Er det noen tegn til produksjons/drifts-problemer?
Uten at jeg sammenligner begjærer jo Circa Group seg konkurs i dag da de ikke greier å skaffe nødvendig finansiering, de skylder på markedsforhold. Virker som "grønn" finansiering er blitt betydelig vanskeligere enn tidligere.
Noen som vet hvorfor forrige CEO sluttet, og hvilken jobb han har i dag? Kan finansieringsproblemer av Pryme eller av Pryme Two ha sammenheng med at Chevrè sluttet og ny CEO ikke er på plass? De har brukt veldig lang tid på denne CEO prosessen, synes ikke det er særlig tillitsvekkende. Sier aktuelle kandidater nei takk til jobben, og i så fall hvorfor?
Noen som kan si hvor lenge Pryme har finansiering / likvider før de må skaffe mer kapital?
Redigert 07.10.2024 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
Bilentusiasten
09.10.2024 kl 16:54 1769

I følge Pryme, sikret selskapet i emisjonen i våres nok penger til å holde selskapet flytende, til godt ut i 2025. Og da går Pryme One mest sannsynlig i pluss, slik at ny emisjon nå først blir for vekst, for å planlegge og bygge Pryme Two.
Piltingsrud
10.10.2024 kl 08:35 1683

Hva er "godt ut i 2025"? Andre kvartal, tredje? Noen som har regnet på dette? Ligger ikke Pryme One betydelig på etterskudd? Forsinkelser betyr vanligvis problemer. Hva sier de nå om dato for full drift?
Redigert 10.10.2024 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Zolly
11.10.2024 kl 13:49 1594

Pryme One har tatt mye lengre tid enn forventet. Noe som i høyeste grad gjenspeiles i aksjekursen som akkurat nå er på 6-tallet og priser hele greia til under 400 mill.

Utifra det jeg leser så antar jeg at de er i full drift i løpet av Q1/Q2 2025. Pryme One alene vil gi innteker ved 30k MT på mer enn kr 400 mill årlig. Så hvor mye mer cash de trenger når første fabrikk kjører for fullt er vanskelig å si, men uansett så har Pryme aldri hatt problemer med å hente inn til godt over markedskurs. Skal ikke glemme at investeringsviljen i grønne prosjekter er mye høyere i Nederland enn her hjemme.
Redigert 11.10.2024 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Volume
11.10.2024 kl 15:28 1550

Også Nederland henger investeringsvilje sammen med evnen til å skape overskudd på driften. Når en fabrikken er i gangen så er det dette som gjelder.
Redigert 11.10.2024 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
Bilentusiasten
14.10.2024 kl 19:19 1410

At det har tatt tid å få opp produksjonen på Pryme One, er vel ikke helt uventet, og det har jo vært nevnt at 2024 skulle være et innkjøringsår.
Fra rapporten 1H 2024 side 3;

"Entering into the third quarter, Pryme is confident about achieving a steady increase in the production rates of
Pryme One. We expect the commissioning and ramp-up activities to continue in both the third and fourth quarter
with production levels at the end of the fourth quarter expected to approach breakeven levels at around 250
metric tons of weekly production."

og videre;

"On the liquidity side, Pryme completed a private placement for EUR 12 million in April 2024 thus securing
adequate funding until what we expect to be the time when Pryme One operations have reached commercially
attractive performance levels."

Jeg mener kursen på Pryme har falt mye mer, enn den lille forsinkelsen skulle tilsi. Kvartalsrapport i november. Kanskje det snur da? Forventningsrally?
Redigert 14.10.2024 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
Bilentusiasten
23.10.2024 kl 20:45 1211

Pryme kjørte emisjon i både 2023 og 2024 på kurs kr. 11. Nå har dei nok cash til drifta frem til Pryme One går i pluss, noe som er venta i Q4 2024. På tross av dette, er kursen ca. ATL, på kr. 6,42! Nesten ei halvering fra emisjonskursen og hva kursen var for eit år sida omtrent. Eg trur det snart vil komme bud på heile selskapet. Hva trur dere eit bud eventuelt vil ligge på? Tvi, tvi.
Aaleby
23.10.2024 kl 21:06 1196

Pryme vil aldri gå i pluss i Q4 om selskapet ikke får fart i produksjonen.
Bilentusiasten
23.10.2024 kl 21:32 1180

Produksjonen er i farta og de går snart i pluss. Kursen reflekterer ikkje dette faktum.
Fra rapporten 1H 2024 side 3;

"Entering into the third quarter, Pryme is confident about achieving a steady increase in the production rates of
Pryme One. We expect the commissioning and ramp-up activities to continue in both the third and fourth quarter
with production levels at the end of the fourth quarter expected to approach breakeven levels at around 250
metric tons of weekly production."
Aaleby
23.10.2024 kl 21:35 1173

Lett å guide. Må først bevises. Var langt unna ved forrige oppdatering.

Redigert 23.10.2024 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
Sunn Skepsis
30.10.2024 kl 09:14 856

Satser på at det blir stille fra Pryme-haussere en stund nå.
Herman*
30.10.2024 kl 11:13 783

Det jeg liker med Pryme er at de virker å ha en dyktig ledelse som ofte stiller opp med kapital over børskurs når det kniper. Det som ikke er bra, er at det ser ut som teknologien svikter dem. Alt handler om lønnsomhet, og lavere lønnsomhet betyr at det blir vanskeligere å skalere. En konsekvens er at de bruker lenger tid på å finjustere teknologien før de eventuelt «ruller» den ut i Europa.
Volume
30.10.2024 kl 11:50 753

I tillegg kan du legge til at de ikke klare å få ut mer olje enn 65% av plasten mens de trodde de skulle klare 75%. Er dette riktig forstått? Dette er ny teknologi, så slike tall får man ikke før man har testet i full skala.
Redigert 30.10.2024 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
Taycon
30.10.2024 kl 17:19 649

Kraftig overreaksjon?
Redigert 30.10.2024 kl 17:32 Du må logge inn for å svare
Bilentusiasten
30.10.2024 kl 19:45 569

Eg vil tru dette er ein kraftig overreaksjon. Verdsetjing no på kun kr. 138 millioner. Sjølv om dei treng 60-110 millioner kroner i frisk kapital, må ein ha i mente at Pryme har falt mykkje så langt i år, allereie. Emisjon i år over kurs på børs, vitner om eigarar som lett spøtter inn penger, gjerne over kurs på børs. Så vi får sjå i morgon kor mykkje Pryme stiger. Mitt tips; opp til kr. 3.
Volume
31.10.2024 kl 06:58 452

Selskapet sier nå at teknologien ikke klarer å levere på det de har trodd. Det fikk markedet med seg.
Volume
31.10.2024 kl 07:56 410

Disse eigarane som spytter inn leger på over børskurs på emisjon hvor mange aksjer hadde de fra før og hva hadde de gitt for dem på oppstart av selskapet?
Redigert 31.10.2024 kl 07:56 Du må logge inn for å svare