Hexagon Purus H2 (tung)transport, buss watch, Nikola m.m.

Rect Angel
HPUR 25.03.2024 kl 22:11 43612

De som har fulgt med noen år, kjenner denne avtalen, verdt i overkant av 2.3 milliarder NOK (€200 millioner) + mulig ytterligere oppside, for HPUR.

https://www.globenewswire.com/news-release/2021/04/29/2219300/0/en/Hexagon-Purus-selected-by-Nikola-Corporation-to-supply-hydrogen-cylinders-for-serial-production.html

Nikola-aksjen har lenge vært ute i grov sjø på børsen og aksjekursen har blitt gruset. De første hydrogendrevne tungtransportkjøretøyene (39) har imidlertid nådd markedet de siste månedene, og har blitt levert til kunder. Tidlige uttalelser kan tyde på kundetilfredshet. Så nå blir det spennende å følge fortsettelsen her. Ambisjonen er masseproduksjon.

Dagen i dag var en livlig børsdag i Nikola. Solid prosentvis kursoppgang på volum langt, langt over gjennomsnitt.

https://finance.yahoo.com/quote/NKLA


Hva annet vet vi, utover kontrakten med Nikola, om potensialet til Hexagon Purus når det gjelder hydrogendrevet tungtransport? Vel, konkret at de har jobbet med hydrogendrevet tungtransport siden høsten 2020 sammen med Hino Trucks (100% eid av Toyota) i Project Z. Og fra Project Z vet vi jo at det for lengst har blitt generert en monsteravtale til Hexagon Purus (verdt ca. 21.4 milliarder NOK [$ 2 milliarder]) som innebærer at Hexagon Purus skal produsere batterielektriske tungtransportkjøretøy for Hino Trucks. Project Z har helt fra starten av fokusert både på batterielektrisk og hydrogendrevet tungtransport.

https://www.hino-global.com/corp/news/2020/20201006-002702.html

https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/03/15/2627351/0/en/Hexagon-Purus-signs-landmark-long-term-agreement-with-Hino-Trucks-for-zero-emission-heavy-duty-trucks-in-the-U-S.html

Og hertil vet vi at Hexagon Purus er valgt av Ford til å levere til prototype Ford skal levere til et prestisjetungt EU-prosjekt når det gjelder hydrogendrevet tungtransport .

https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/12/07/2792237/0/en/Hexagon-Purus-awarded-purchase-order-by-Ford-Trucks-to-deliver-a-hydrogen-fuel-storage-system-for-their-prototype-heavy-duty-truck.html


Så var det Daimler. Kjenner ikke til noe konkret der pr. nå når det gjelder hydrogendrevet tungtransport, men vi vet at Hexagon Purus har mottatt milliardordre, under hvilken man skal levere batterielektriske Freightliner kjøretøy til DTA. Hexagon Composites har dessuten et langvarig kundeforhold til Daimler når det gjelder leveranser til Daimlers gassdrevne tungtransportkjøretøy.

https://www.globenewswire.com/news-release/2023/11/06/2774292/0/en/Daimler-Truck-North-America-Enters-Strategic-Partnership-with-Hexagon-Purus-for-Battery-Electric-Freightliner-eM2-for-Vocational-Applications.html

Kenworth er en joker. Som til Daimler, har Hexagon Composites lenge levert til Kenworths gassdrevne tungtransportkjøretøy. Andre jokere er heller ikke utenkelig.

Et relevant spørsmål å stille: Vil eventuell suksess for Nikola, gjøre at 'alle de andre' med ambisjoner innen hydrogendrevet tungtransport nå får det mer travelt?


13.08.2024

En tilføyelse helt til slutt, i dag 13.08.2024. Hydrogenbuss hadde jeg helt 'glemt' i denne trådstarten. Det blir helt feil. Når det gjelder hydrogendrevne busser, er Hexagon Purus nemlig leverandør av drifstoffsystemer til bussprodusenter som New Flyer, Solaris, CaetanoBus og NesoBus. Og nå i det siste har f.eks. Solaris meldt om en rekke ordrer for hydrogenbusser, fra flere europeiske nasjoner.

Edit) 13.08.2024.

Har i dag tilføyd et avsnitt til slutt i denne trådstarten. Hydrogenbuss er nemlig på kraftig fremmarsj og må absolutt med i denne samnenhengen.
Redigert 08.09.2024 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
Mammon
04.10.2024 kl 08:38 4822

Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets oppgraderer anbefaling på Hexagon Purus til kjøp fra hold og oppjusterer samtidig sitt kursmål på aksjen til 14 kroner fra 8 kroner.

Det fremgår av en oppdatering fredag.

"Aksjen handles 5--18 prosent under sammenlignbare aksjer for hydrogenutstyr på EV/omsetning i 2024-2026 og 6--13 prosent under på konsensus. Selv om rabatten til sammenlignbare aksjer har blitt redusert, mener vi at Hexagon Purus er bedre posisjonert industrielt", skriver meglerhuset.

DNB Markets oppjusterer samtidig sitt kursmål på Hexagon Composites til 50 kroner fra 45 kroner og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen.


ble dere lurt av piratbanken DnB???
Tyrkman
04.10.2024 kl 08:36 4770

Det positive i meldingen er at hpur kompenseres, guidance fastholdes og at det frigiver kapacitet til forfølge andre muligheder med højere margin
Rect Angel
02.10.2024 kl 22:46 5034

Da endte Nikola børsdagen +19.57%. På en oppsiktsvekkende høy omsetning, hele 5.25 * gjennomsnittlig, daglig volum (16 167 634 vs 3 082 234 aksjer).

https://finance.yahoo.com/quote/NKLA/

Så for oss Hexagon Purus aksjonærer er det bare å 🤞for at Nikolas fremganger med FCEVs fortsetter. Noe som vil være ensbetydende med suksessivt flere kjøpsordrer på rammeavtalen med Nikola (se trådstart) mens vi venter på at Toyota beggynner å legge inn kjøpsordrer på drivstoffsystemer for hydrogen med innebygd batterisupport til sin produksjon av FCEVs i 2025:

https://www.globenewswire.com/news-release/2024/05/22/2886163/0/en/Hexagon-Purus-to-supply-Toyota-Motor-North-America-for-serial-production-of-heavy-duty-fuel-cell-electric-powertrain-kits.html


Nikola’s Q3 Triumph: Unveiling the Strategy Behind Their Record-Breaking Sales

October 2, 2024 0 By Angela Linders

Nikola Corporation (NASDAQ: NKLA) Accelerates Growth Amid Record Sales and Strategic Expansions

In the ever-evolving landscape of electric vehicles, Nikola Corporation (NASDAQ:NKLA) has made significant strides, capturing the market’s attention with its robust Q3 performance and strategic growth initiatives. With a notable jump in early trading, Nikola’s recent financial news heralds a promising trajectory for the hydrogen fuel cell electric truck manufacturer. This article delves into the company’s impressive sales figures, strategic partnerships, infrastructure expansion, and overall growth trend.

https://www.hydrogenfuelnews.com/nikolas-q3-triumph-strategy/8567351/
Redigert 02.10.2024 kl 22:47 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
02.10.2024 kl 16:20 5155

Nikola rapporterer om godt salg av FCEV tungtransportkjøretøy med drivstoffsystemer produsert av Hexagon Purus i Q3 2024.

Nikola-aksjen er opp rundt 10% i skrivende stund, på en ikke altfor sprek børs. Omsetningen i aksjen har nådd gjennomsnittlig, daglig volum i aksjen, i løpet av de første 45 minuttene av dagens børshandel.


NIKOLA RECORDS SALES OF 88 HYDROGEN-POWERED CLASS 8 TRUCKS FOR NORTH AMERICAN CUSTOMERS IN Q3 2024; 200 TOTAL SOLD THIS YEAR

News provided by
Nikola Corporation 
Oct 02, 2024, 08:05 ET

PHOENIX, Oct. 2, 2024 /PRNewswire/ -- For Q3 2024, Nikola Corporation (Nasdaq: NKLA), a global leader in zero-emissions transportation and energy supply and infrastructure solutions, via the HYLA brand, wholesaled 88 Class 8 Nikola hydrogen fuel cell electric trucks, firmly within truck sales guidance of between 80 and 100 fuel cell units for the quarter.

For the first three quarters of 2024, Nikola wholesaled 200 hydrogen fuel cell trucks, and 235 total since the truck went on sale in Q4 of last year.

"This is a record sales quarter for Nikola, with 88 hydrogen fuel cell electric trucks wholesaled to our dealers for end customers, as well as the addition of a first-ever U.S. dealer-based HYLA modular refueling station," said Nikola CEO Steve Girsky. "Despite overall market headwinds, Nikola remains focused on our mission to pioneer solutions for a zero-emission world, and we're doing it one truck at a time."

All Nikola trucks are assembled in Coolidge, Ariz.

NOTE: Nikola has not completed its quarterly review process or the preparation of its financial statements for the third quarter ended September 30, 2024.

ABOUT NIKOLA CORPORATION

Nikola Corporation's mission is clear: pioneering solutions for a zero-emissions world. As an integrated truck and energy company, Nikola is transforming transportation and over-the-road freight services. With our Class 8 vehicles, including battery-electric (BEV) and hydrogen fuel cell electric trucks (FCEV), and our energy brand, HYLA, we are driving the advancement of the complete hydrogen refueling ecosystem. This encompasses supply, distribution, and dispensing, reflecting our commitment to sustainable practices and a cleaner future.

Nikola is based in Phoenix, Ariz. with a manufacturing facility in Coolidge, Ariz.

https://www.prnewswire.com/news-releases/nikola-records-sales-of-88-hydrogen-powered-class-8-trucks-for-north-american-customers-in-q3-2024-200-total-sold-this-year-302265198.html
Redigert 02.10.2024 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
Tyrkman
02.10.2024 kl 14:20 5201

Er vel bare gevinstsikring efter stor opgang på kort tid. Sidder helt roligt og tungt lastet i båden for jeg er 100% sikker på at den vil mangedoble sig de næste år 🤑🤑🤑
Rect Angel
02.10.2024 kl 12:07 5292

Video. Nyhetsintervju. California senator Josh Newman om fyllestasjoner for hydrogen og hydrogendrevet transport.

Senatoren ankommer 'for sikkerhets skyld' til intervjuet i sin hydrogendrevne personbil.

https://www.msn.com/en-us/autos/news/the-first-u-s-commercial-truck-dealership-hydrogen-refueling-station/vi-AA1rxqrQ?ocid=BingNewsVerp
kelle
02.10.2024 kl 11:05 5339

Burde ikke sagt noe om at det går bra. Da spupte kursen over 1 krone. Kommer nok opp igjen, får vi håpe.
kelle
02.10.2024 kl 10:12 2300

Det kan se ut for at Hpur klarer å etablere seg over støtten på 11,50. I så fall skal det være klar bane for en ny opptur. NEL gikk glipp på en større hydrogenavtale i USA, da den ble skjøvet en del ut i tid. Hpur har vel nok å gjøre, det nærmste året, med de avtalene de allerede har inngått.
kelle
30.09.2024 kl 16:40 2601

Hpur suste gjennom motstanden ved 11,50. En etablering over 11,50 gir klar bane opp mot tjue. Her kan det gå fort ! Det er et godt stykke igjen opp til ATH 82,10
Rect Angel
29.09.2024 kl 21:45 2786

Flott DrPepper. Kom over den fredag i samme slengen som jeg fant nyheten om at Nikola har skipet ut 20 FEVC til J.B. Hunt (se mitt forrige innlegg her på tråden). Pleier å bokmerke, men det har jeg tydeligvis glemt her så glemte hele nyheten.

Ja, dette er meget interessant. Det satses på produksjon av grønt hydrogen som energibærer i Afrika hvor man veldig mange steder har sol og også vind. Hydrogen til bruk i regionen som det påpekes i artikkelen, og mener også å huske å ha lest om planlegging av prosjekter med henbikk på eksport til EU. Infrastruktur som rørledninger er det dog neppe mye av så hyperinteressant nedslagsfelt for Hexagon Purus's mobile pipeline produkter for lagring og transport av hydrogen. Og når det gjelder det lengre løp, kan man altså også lese om ambisjoner når det gjelder hydrogen som drivstoff til kjøretøy på vei i Afrika.
Redigert 29.09.2024 kl 21:55 Du må logge inn for å svare
DrPepper
29.09.2024 kl 21:18 2784

Detta ser ju intressant ut. https://elemental.energy/elemental-energy-enters-into-distribution-deal-with-hexagon-purus

"Elemental Energy has been selected by Hexagon Purus, a world leading manufacturer of zero-emission mobility & hydrogen infrastructure solutions, to distribute its products in Southern and East Africa. The distribution agreement brings leading Type 4 cylinders, multi-element gas containers and hydrogen distribution systems to these markets at a time when the number of green hydrogen projects announced in the region continues to grow."
Rect Angel
29.09.2024 kl 14:24 2912

Nikola, med 'Oljefondet' som største aksjonær, får (iallefall inntil videre) mye juling på børs, men samtidig får selskapet stadig flere hydrogendrevne FCEV tungtransportkjøretøy ut i markedet til kunder. Og da vet vi at disse kjøretøyene er utstyrt med drivstoffsystemer levert av Hexagon Purus.

Fredag var det J.B. Hunt Transport Services Inc. (NASDAQ: JBHT), 'one of the largest supply chain solutions providers in North America', som meldt om at man har gått til anskaffelse av 20 Nikola Tre FCEVs.

J.B. Hunt er forøvrig også sentral når det gjelder opptak av Cummins nye 'game changer', den gassdrevne motoren X15N (RNG/CNG). Og her kommer Hexagon Agility (Hexagon Composites) inn i bildet. Inn i bildet så det rekker! Interesserte kan lese mer om dette i innlegg 17.09.2024 kl 00:45 på denne tråden:

https://www.finansavisen.no/forum/thread/152986/view/0/1


J.B. Hunt Adds 20 Additional Nikola FCEVs to Expand Sustainability Solutions for Customers

Business Wire

Fri, September 27, 2024 at 5:00 PM GMT+2 5 min read

LOWELL, Ark., September 27, 2024--(BUSINESS WIRE)--J.B. Hunt Transport Services Inc. (NASDAQ: JBHT), one of the largest supply chain solutions providers in North America, announced that it has added 20 Nikola Tre fuel cell electric vehicles (FCEVs) to expand sustainability solutions for customers with freight needs along the West Coast.

"Our expertise, resources and relationships uniquely position us to help our customers pursue and realize their sustainability goals," said Greer Woodruff, executive vice president of safety, sustainability and maintenance at J.B. Hunt. "Zero-emission vehicles such as these will help along the path to generate viable, sustainable options that help customers advance their efforts to reduce carbon emissions in their supply chain while also helping J.B. Hunt progress on its sustainability journey."

Several of the new FCEVs are anticipated to support J.B. Hunt Intermodal operations in California and will primarily be utilized for port and drayage transport. They are expected to help alleviate growing shipper concerns with recent requirements in the state aimed at reducing carbon emissions and adopting zero-emission vehicle technology, specifically rules from the California Air Resource Board (CARB) and the South Coast AQMD’s Warehouse Actions and Investments to Reduce Emissions (WAIRE) program. Customers can eliminate WAIRE fees and reduce their carbon footprint by working with J.B. Hunt to schedule zero-emission vehicle pick-ups and deliveries.

The Nikola FCEVs will join the 200-plus alternative-powered equipment vehicles that J.B. Hunt currently operates on behalf of customers, which includes battery-electric, hydrogen-electric and renewable natural gas (RNG) powered vehicles. Fueling and infrastructure support will be provided by Nikola via its HYLA brand. J.B. Hunt purchased three Nikola FCEVs in 2023 that are currently supporting dedicated customer operations.

https://finance.yahoo.com/news/j-b-hunt-adds-20-150000558.html
Redigert 29.09.2024 kl 14:31 Du må logge inn for å svare
Rocket hunter
20.09.2024 kl 16:45 3239

Rocket hunter skrev 5kr - bør være ok inngang.
Tatt ut nå, 10blank.
bernes
20.09.2024 kl 11:13 3309

HEX har jo negativ kontroll på HPUR og har signalisert at de vil delte på emisjonen senere iår.
Trur nok de vil fortsette som før som separate selskaper med HEX i føringen.
Selv om de har likheter er de forskjellig da HPUR er i hydrogen og HEX er i CNG og RNG.
Session88
20.09.2024 kl 10:06 3318

HPUR er sikkert attraktiv for PE selskap og/eller andre som satser fornybart.

Selv ser jeg vel at "risikoen" er størst for at vi konsolideres inn i HEX. Det er jo tross alt store likheter mellom selskapene og HPUR er jo nå i ferd med å stå på egne ben.

Andre som har noen tanker?
Singa
20.09.2024 kl 09:10 3372

Er Hex Purus en oppkjøpskandidat, eller hvordan ser dette ut?. Noen analytikere som har sett på dette?
Session88
18.09.2024 kl 23:05 3453

Helt enig med DrPepper, alltid gode og informative innlegg fra trådstarter.
HPUR er allerede et fantastisk selskap og en kanon investering.
Rect Angel
18.09.2024 kl 20:32 3500

Takker DrPepper. Er langsiktig, har klokkertro så fokuserer primært på å grave frem nyheter, om og relatert til selskapene.

Kortsiktige kursbevegelser på børsen tar traderene seg av. I Purus er det dessuten i.t.v. synlig shortposisjon (> 0.5%). Snarere et uforløst potensial enn et problem i dag? For noen minutter siden kuttet også Fed renten 0.5%.

Det er morsomt å følge Hexagon Group, inklusive Norwegian Hydrogen og dets Vireon, som aksjonær. For når det gjelder de som driver frem og jobber i disse selskapene, snakker vi iallefall skyhøy kvalitet, vil jeg påstå.
Redigert 18.09.2024 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
DrPepper
18.09.2024 kl 18:47 3555

Tänkte bara tacka dig Rect Angel för en bra trådstart och en mycket hög nivå på dina inlägg.
kelle
18.09.2024 kl 17:57 3572

18. september 2024 kl. 14:13 Støre med på opning av hydrogenanlegg Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) deltok på den offisielle opninga av det nye produksjonsanlegget for hydrogen på Hellesylt i Stranda i dag.
Hellesylt Hydrogen Hub skal produsere utsleppsfritt drivstoff på Sunnmøre gjennom å bruke vasskraft. Testproduksjonen starta allereie i sommar.

– Det er ei stor og krevjande sak dei har realisert her. Her får vi hydrogenproduksjon, som er ein del av framtida sitt energisystem, når vi skal kutte utslepp, seier Støre til NRK.

Noreg slit med eit kraftunderskot og Støre vedgår at dette også kan påverke satsinga på hydrogenproduksjon.

– Vi kjem til å trenge meir kraft i Noreg framover for å drive med hydrogen. Vi kjem til å trenge meir nett og vi må bruke krafta betre, seier han.

Ifølge selskapet Norwegian Hydrogen, som står bak anlegget, skal dei bidra til ein overgang frå fossilt brensel til nullutsleppsløysingar for lokal industri, tungtransport, ferjer, cruiseskip og hurtigbåtar.

Fabrikken vil ha ein maksimal produksjonskapasitet på 1,3 tonn, opplyser regjeringa.

Anlegget i Hellesylt på Sunnmøre har eit budsjett på 100 millionar kroner. Det har fått 47 millionar kroner i støtte gjennom det statlege finansieringstilbodet frå Enova, Pilot-e, som skal få fram nye, konkurransedyktige bedrifter innan miljøvennleg energiteknologi.
Rect Angel
17.09.2024 kl 16:11 3756

Støre er på plass under åpningen i Hellesylt imorgen. Mon tro om også Dagsrevyen kjenner sin besøkelsestid?
Redigert 17.09.2024 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
kelle
17.09.2024 kl 14:56 3793

I morgen blir det offisiell åpning av hydrogenfabrikken på Hellesylt. Det blir ikke lenge før Hpur er en aksje alle skal ha. Da vil vi få se andre kurser fremover. Kan være tid for å akumulere.
Rect Angel
17.09.2024 kl 12:06 3880

Hexagon Purus partner vinner “Bus of the Year 2025”!

Vi må jo bare være stolte også på vegne av vårt eget Hexagon Purus her ettersom det jo er Hexagon Purus som produserer og levererer drivstoffsystemene til Solaris Urbino 18 hydrogen.

Hexagon Purus er leverandør av drivstoffsystemer til Solaris, under en langsiktig ramneavtale.

Som man kan lese, tilskrives da også hydrogentankene og den tilhørende teknologien en god porsjon ære for suksessen!

"Thanks to the hydrogen technology used and the increased number of new, lightweight hydrogen tanks with a total capacity of 51.2 kg, the bus performs exceptionally well on longer routes. It can travel 600 km on a single refueling (based on e-SORT 2 energy consumption tests), while retaining all the benefits of electric drive."


Solaris Urbino 18 hydrogen awarded “Bus of the Year 2025” title!

17.09.2024

The international Bus of the Year jury has awarded the title of Bus of the Year 2025 to the Solaris Urbino 18 hydrogen. This marks the second title for a Solaris vehicle and the first time in the competition’s history, which has been held since 1989, that a zero-emission hydrogen-powered vehicle has won.

On 16 September, during a gala held at the opening of the IAA Transportation fair in Hannover, the statuette for the best bus of 2025 was presented the manufacturer of Urbino 18 hydrogen. The "Bus of the Year 2025" award was proudly accepted by Javier Iriarte, CEO of Solaris.

"This is a tremendous distinction not only for our product but for our entire zero-emission mobility strategy. I am extremely proud that our bus has been recognized by an international jury as the best vehicle in its class in 2025. This title acknowledges both the excellence of our product and our strong market position throughout Europe. We are greatly honored to be a leader in zero-emission solutions, supplying our customers with battery and hydrogen buses. I would like to take this opportunity to sincerely thank and congratulate all our employees, business partners, and customers. This is our shared success!" – said Javier Iriarte, CEO of Solaris Bus & Coach, which is part of the CAF Group, while receiving the award.
...
"Hydrogen is probably one of the most sustainable fuels, and its usage and share in energy mix will grow fastest in public transport in the coming years. The fact that Solaris has chosen to invest so heavily in this technology deserves great respect. Solaris has also managed to construct a bus that meets future requirements in terms of passenger comfort and capacity, driver safety, and a good workplace, as well as a sustainable and environmentally friendly powertrain. All in all, when Solaris presented the 18-metre hydrogen-powered articulated bus at this year's Bus Euro Test, it caused great excitement!” – noted Tom Terjesen, President of Bus of the Year Jury.
...
Thanks to the hydrogen technology used and the increased number of new, lightweight hydrogen tanks with a total capacity of 51.2 kg, the bus performs exceptionally well on longer routes. It can travel 600 km on a single refueling (based on e-SORT 2 energy consumption tests), while retaining all the benefits of electric drive.
...
https://www.solarisbus.com/en/press/solaris-urbino-18-hydrogen-awarded-bus-of-the-year-2025-title-more-info-2208?_gl=1*h5vrpf*_up*MQ..*_ga*ODI1OTQ4ODQ2LjE3MjY1NjYyMjc.*_ga_JKWEFR8KTK*MTcyNjU2NjIyNy4xLjEuMTcyNjU2NjI3MC4wLjAuMA..


https://www.solarisbus.com/en/press/solaris-urbino-18-hydrogen-named-bus-of-the-year-2025-2205?_gl=1*oj5ojb*_up*MQ..*_ga*ODI1OTQ4ODQ2LjE3MjY1NjYyMjc.*_ga_JKWEFR8KTK*MTcyNjU2NjIyNy4xLjEuMTcyNjU2NjI3MC4wLjAuMA..
Redigert 17.09.2024 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
kelle
16.09.2024 kl 08:54 4035

Veldig mye rundt og om Hpur for tiden. Blir ikke overrasket om denne tar av for alvor. Potensialet er mega stort ! Noe må gjøres for å bedre klimaet og det må skje raskt. Sentral Europa holder på å drukne i flomvann
Rect Angel
15.09.2024 kl 14:19 4155

PS) Se i denne forbindelse også innlegg 08.09.2024 kl 12:31 på denne tråden om samarbeid mellom Toyota og BMW. BMW med hvilken Hexagon Purus inngikk avtale om utviklig av drivstoffsystem til, for over to og et halvt år siden, 3.februar 2022. Alt om dette i nevnte innlegg nå som brikkene faller på plass.
Rect Angel
15.09.2024 kl 13:34 4073

Hexagon Purus smalt til ved å slippe denne meldingen til markedet 22.mai i år:

Hexagon Purus to supply Toyota Motor North America for serial production of heavy-duty fuel cell electric powertrain kits

May 22, 2024 - Press Release

Advanced Clean Transportation (ACT) Expo, Las Vegas, Wednesday 22 May: Hexagon Purus is pleased to announce it will be supplying components to Toyota North America (TMNA) for serial production of its heavy-duty fuel cell electric powertrain kits. Hexagon Purus will be providing a full hydrogen storage system and high voltage battery pack for the heavy-duty fuel cell electric powertrain kit1.

Hexagon Purus’s collaboration with Toyota started in 2017 as Toyota began development of the fuel cell electric powertrain kits for Class 8 trucks, including the proof of concept “Alpha” truck for the Port of Los Angeles, supporting the ports’ efforts to reduce harmful emissions. Hexagon Purus also supported the hydrogen-powered heavy-duty fuel cell electric truck powertrain employed in the “Ocean” trucks used in the ZANZEFF “Shore to Store” program (2020).

“We are entering a new era in our collaboration with Toyota supplying components for its fuel cell powertrain kits, to help pave the way for zero emission commercial transportation. Hydrogen can play a significant role in the reduction of emissions from heavy-duty transportation,” said Todd Sloan, Executive Vice President of Battery Systems and Vehicle Integration in Hexagon Purus.

“Combining our fuel cell stacks with Hexagon Purus’s full hydrogen storage system and high voltage battery pack provides our customers a one-stop solution to help meet their needs,” said Jay Sackett, Chief Engineer, Advanced Product Planning Office, Toyota Motor North America.

https://hexagonpurus.com/news/hexagon-purus-to-supply-toyota-motor-north-america-for-serial-production-of-heavy-duty-fuel-cell-electric-powertrain-kits


Purus-CEO Holum sa i den forbindelse at Toyota sjelden publiserer om underleverandører, men gjennom dette ville kommunisere til markedet at serieproduksjon av hydrogendrevet tungtransport nå kommer fra selskapet.

For egen del vil jeg også anføre at Toyota allerede på dette tidspunkt jo også hadde visshet om at Hexagon Purus's drivstoffsystemer for hydrogendrevet tungtransport faktisk fungerer tilfredsstillende. (Ref. Purus's leveranser av drivstoffsystemer til 'first mover' innen hydrogendrevet tungtransport/FEVs Nikola hvis kjøretøy er i produksjon og er levert til flere fornøyde kunder).

Videre får vi vite i meldingen fra 22.mai i år (se over) at Toyota og Hexagon Purus har samarbeidet om løsninger for hydrogendrevet transport helt siden 2017.


Så denne avtalen med Toyota om leveranser til Toyotas serieproduksjon av hydrogendrevet tungtransport allerede neste år, er jo selvsagt utrolig spennende saker. Men da jeg i dag kom over følgende artikkel, føltes det nesten som en 100 dobling av verdien av det tette samarbeidet mellom Toyota og Hexagon Purus når det gjelder løsninger for hydrogendrevet transport!

Toyota has a plan for the future and it is not EVs – They are preparing a new hydrogen engine that will change everything

by Unión Rayo US
14/09/2024 08:30 in Motor

The electric automotive industry has gained popularity in the automotive world as electric vehicle technology is constantly advancing. However, renowned car manufacturer Toyota has decided to focus its efforts on developing hydrogen infrastructure.

This strategy seeks to keep the brand in a competitive position in the long term, betting on the expansion of vehicles that use hydrogen fuel cells.

Toyota believes that this technology offers unique advantages in terms of autonomy and recharging times, thus differentiating itself in a market saturated with electric options.

It has been a significant discovery to find a green hydrogen deposit by a group of French scientists. This discovery has the potential to play a crucial role in complying with the Renewable Energy Directive (REDIII). According to this regulation, by 2030, almost half of the hydrogen used in European industry is expected to come from sustainable sources.

The exploitation of this green hydrogen field will not only boost progress towards more ambitious environmental goals but could also strengthen its position as a leader in clean and sustainable technologies in the energy sector.

Europe and the hydrogen.

To ensure a comprehensive and coordinated approach to the commercialisation of hydrogen technologies, Toyota Motor Europe (TME) will launch a new business operation called Hydrogen Factory Europe.

This factory will be responsible for overseeing the entire process, from the development and production of fuel cell systems to sales and after-sales service. The Hydrogen Factory will focus on the manufacturing of an increasing number of hydrogen systems, while expanding support for various business partnerships.

This strategy is aligned with Toyota’s ambitious goal of achieving carbon neutrality in Europe by 2040.

This step reinforces the company’s commitment to developing sustainable solutions and leading the transition to a clean energy-based economy.

Toyota expects Europe to be one of the largest hydrogen fuel cell markets globally by 2030, driven by growth-enhancing investments and regulatory measures.

Key investments include €45 billion from the European Commission’s Green Deal and €284 million from the EU Transport Infrastructure Fund for the deployment of hydrogen filling stations. This reflects the accelerated development of sustainable energy and mobility.

Europe is leading the way in hydrogen technology with significant investments, including €45 billion from the European Commission’s Green Deal and €284 million from the EU Transport Fund, earmarked for the installation of hydrogen refuelling stations along the Trans-European Network (TEN-T). Under the Renewable Energy Directive (REDIII), 42% of industrial hydrogen will need to be sustainable by 2030.

Thiebault parquet, Vice President of Toyota, highlighted the company’s commitment to hydrogen, working on both passenger cars and heavy-duty vehicles, and collaborating to develop a global hydrogen infrastructure.

https://unionrayo.com/us/toyota-new-hydrogen-engine/


Could there be a gold rush for buried hydrogen?
Emma Woollacott

Role,Technology of Business reporter
12 December 2023

Earlier this year Professor Jacques Pironon was searching for methane in the Lorraine Basin, northeast France, when his team made an unexpected discovery.

Around 3,000m underground they found a very large deposit of hydrogen.

https://www.bbc.com/news/business-67541581
Rect Angel
12.09.2024 kl 17:26 4312

Ikke usansynlig, for dette stod i børsmeldingen 20.august 2024, i forbindelse med den vellykkede, rettede emisjonen i Hexagon Composites:

The net proceeds from the Private Placement will be used to (i) secure flexibility to execute specific near-term synergetic acquisition opportunities, (ii) increase working capital to support the planned strong growth in Hexagon Agility, (iii) maintain ability to support Hexagon Purus, (iv) keep long-term net interest-bearing debt below 3x LTM EBITDA "steady state" as previously communicated, and (v) for general corporate purposes.

https://www.nordnet.no/market/news/f5bd2095-32a6-46a4-adbd-540ede0ebd37


Forøvrig var det styreleder Knut Flakk som ledet Q2 2024 presentasjonen i Hexagon Composites 15.august.

Under Q & A i etterkant av presentasjonen var det noen som tok opp den ventede kapitalinnhentingen i Hexagon Purus og ønsket å få vite. Her var imidlertid Flakk 'tight lipped' og ville ikke si noe, før han tilføyde at man ville gjøre det som var best for aksjonærene i Hexagon Composites.

Noen dager senere hentet så Hexagon Compisites altså penger i en emisjon. Så får det være opp til hver enkelt å pønske på hva man her faller ned på som beste løsning for aksjonærene i Hexagon Composites. Nå eier jo Hexagon Composites veldig mange aksjer i Hexagon Purus så det kan vel være god grunn til å tro at det man lander på, i praksis vil være en løsning man mener er mest mulig fordelaktig for aksjonærene i begge selskaper. Flakk touchet jo da også innom Purus under den nevnte HEX Q2 presentasjonen, og det hersket da ikke særlig tvil om at han så lyst på Purus sine fremtidsutsikter.

Har selv aksjer i begge, noe jeg har inntrykk av mange andre også har.
Redigert 12.09.2024 kl 17:44 Du må logge inn for å svare
bernes
12.09.2024 kl 17:19 4313

De hentet jo nylig in 300mill så noe av det blir nok brukt til dette.
Session88
12.09.2024 kl 16:51 4278

Vet ikke, håper det blir en åpen emisjon.
Tror uansett ikke behovet er veldig stort, begynner jo å strømme på godt med cash nå fremover.

Holum sa også at alle investeringer i kapasitet hadde godt etter plan, både på tid og kost.
kelle
12.09.2024 kl 16:41 4227

Session88 skrev Da er vi to om det:)
Nå som det meste ser ut for å falle på plass. Kan det være en mulighet for at Hex skyter inn noen kroner i Hpur? De har en del penger på bok etter salget av Ragasco. Hva tror Dere.
Rect Angel
12.09.2024 kl 15:49 4149

Takk for info.

Tar det som en bekreftelse på følelsen av at forventet kapitalinnhenting gang på gang forsøkes blåst opp som 'nyhet'.

Ikke overasket over at Holum presenterte godt. Er som du skjønner stor optimist her nå.
Redigert 12.09.2024 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
Session88
12.09.2024 kl 15:42 4034

Kapitalinnhenting var ikke tema under presentasjonen til Holum, det må være informasjon FA har plukket opp separat.

Holum var like klar som tidligere at de er på track som tidligere uttalt.
Hydrogen er allerede lønnsom, og batteriløsningene som rulles ut nå blir lønnsomme i 2025.

Meget god presentasjon fra Holum.
Rect Angel
12.09.2024 kl 15:16 3962

På samme konferanse har Hexagon Purus-sjef Morten Holum bekreftet at selskapet kommer til å hente kapital i år, ifølge TDN Direkt. Hexagon Purus-aksjen er opp rundt 7 prosent.

https://www.finansavisen.no/finans/2024/09/12/8178935/kjendisaksje-til-vaers-helseduo-stuper-pa-darlige-nyheter


En slik opplysning pleier jo ikke akkurat være kursdrivende. På den annen side var det jo kjent at en innhenting av kapital lå i kortene allerede før Q2 2024 ble presentert rundt midten av juli. Men da Q2 resultatene kom ut bedre enn ventet og kursen steg kraftig, gikk det ikke mange minuttene før denne allerede da forventede kapitalinnhentingen plutselig ble fremstilt som 'breaking news' med den følge at kursoppgangen forsvant på et blunk og istedet erstattet med kraftig kursfall. Alt dette i løpet av en børsdag, 18.juli. Og i dag blir så denne forventede kapitalinnhentingen altså nok en gang litt sånn presentert som en nyhet.

Så mitt tips når det gjelder dagens kraftige kursoppgang som nå er iferd med å svinne litt, er at noen som har pratet litt med Holum på Pareto-konferansen, skjønner hva som nå er under oppseiling i sekskapet og hva dette kan komme til å gjøre med aksjekursen. F.eks. er det nå neppe så altfor mange dagene igjen før de første TERN trucks blir handlet av kunder hos HINO trucks forhandlere i California. Og nettopp det er noe iallefall jeg venter på, med spenning.
Redigert 12.09.2024 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
11.09.2024 kl 23:47 4086

Jeg kom visst i forkant av Solaris's egen pressemelding om bussleveransene til Køln med nyheten om dette fra bus-news.com i foregående innlegg her på tråden.

bus-news.com har selvsagt sakset fra pressemeldingen, men i pressemeldingen står det mer, og jeg gjengir her det aller siste avsnittet, som er SVÆRT INTERESSANT.

For der får vi blant annet vite at Solaris har signerte kontrakter for 450 hydrogendreve busser som foreløpig ikke er levert til kunder!

Så dermed har vi her et alldeles glimrende, konkret eksempel på hva Hexagon Purus's CEO Morten Holum sikter til når han under siste kvartalspresentasjon forteller at vi er i tett dialog med våre partnere/kunder og har "good visibility of what's waiting in the pipeline" når det gjelder kommende ordrer som foreløpig IKKE er ført inn i ordreboken som faste kjøpsordrer selv om man VET SIKKERT at de kommer. Og i dette tilfellet er det altså leveranser av hundrevis av drifstoffsystemer til hydrogendrevne busser til en enkelt kunde/partner man ser i pipeline. Alle tiders. :)


First Solaris articulated hydrogen buses already in the RVK fleet from Cologne

11.09.2024
...
Over 40 customers from 10 European countries have signed contracts for over 700 Solaris Urbino hydrogen buses, with nearly 250 already serving passengers in 25 cities across Europe. The company also provides expert support for the after-sales service and maintenance of hydrogen vehicles.

https://www.solarisbus.com/en/press/first-solaris-articulated-hydrogen-buses-already-in-the-rvk-fleet-from-cologne-2199?_gl=1*19tf7v2*_up*MQ..*_ga*NjEzNjk0NDMxLjE3MjYwODk2MDE.*_ga_JKWEFR8KTK*MTcyNjA4OTYwMC4xLjAuMTcyNjA4OTYwMC4wLjAuMA..
Redigert 12.09.2024 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
11.09.2024 kl 19:07 4215

Hexagon Purus er som kjent leverandør av drivstoffsystemer, i en langsiktig avtale, til hydrogendrevne busser produsert av kjempen Solaris.

Så fin denne oppdateringen om hvordan hydrogendrevne busser med drivstoffsystemer fra Hexagon Purus inntar Køln-området i Tyskland, i stor skala. De nyeste er nettopp levert og det totale antallet vil etterhvert bli doblet.


Fleet

First Solaris Articulated Hydrogen Buses Enter RVK Fleet in Cologne

Author: Tiana May
Published: 11 Sep 2024

In early September, Regionalverkehr Köln GmbH (RVK) introduced the first Solaris articulated hydrogen buses into Cologne’s public transport network.

These 18-metre-long buses are part of an order placed in September 2023 for 18 hydrogen vehicles.

Eight of these Solaris Urbino 18 hydrogen buses have already joined RVK’s fleet, which now includes a total of 46 Solaris hydrogen buses.

With further deliveries on the way, RVK’s hydrogen fleet is set to become the largest in Europe. An additional 20 hydrogen buses—comprising nine 12-metre and eleven 18-metre models—are expected from Solaris following an order placed in March 2024.

Once these deliveries are complete, RVK will operate 84 hydrogen-powered Solaris buses.

The newly delivered articulated buses are equipped with a 100 kW fuel cell system, capable of storing over 50 kilograms of hydrogen in eight tanks on the roof. This design allows for increased passenger capacity by eliminating the need for a traditional engine compartment.

The buses also boast modern features, including an efficient air conditioning system with heat pump functionality, an advanced monitoring system, and driver assistance technologies.

Hydrogen buses provide several key advantages for public transport operators, including zero-emission operation, large passenger capacity, long range, and short refuelling times. These attributes are essential for connecting rural areas with Cologne, where RVK transports significant numbers of daily commuters.

https://bus-news.com/first-solaris-articulated-hydrogen-buses-enter-rvk-fleet-in-cologne/
Redigert 11.09.2024 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
kelle
09.09.2024 kl 09:52 4318

Kan se ut for at Hpur snur opp igjen ! Hex ser også bedre ut i dag.
kelle
08.09.2024 kl 15:01 4495

Rent teknisk er Hpur i samme situasjon som Hex Begge har ramlet under sine respektive støttenivåer. Hpur bør snarest komme seg over 9,30 . Etablert brudd kan gi en nedtur. Når det gjelder Hpur, ramler det inn positive meldinger nesten daglig. Her blir det en vending opp om så alt for lenge. Største frykten er vel børsklimaet generelt. Har vært noen stygge nedturer, spesielt i USA i det siste.
Har fortsatt trua på en bra høst for begge selskapene