Hexagon Purus H2 (tung)transport, buss watch, Nikola m.m.
De som har fulgt med noen år, kjenner denne avtalen, verdt i overkant av 2.3 milliarder NOK (€200 millioner) + mulig ytterligere oppside, for HPUR.
https://www.globenewswire.com/news-release/2021/04/29/2219300/0/en/Hexagon-Purus-selected-by-Nikola-Corporation-to-supply-hydrogen-cylinders-for-serial-production.html
Nikola-aksjen har lenge vært ute i grov sjø på børsen og aksjekursen har blitt gruset. De første hydrogendrevne tungtransportkjøretøyene (39) har imidlertid nådd markedet de siste månedene, og har blitt levert til kunder. Tidlige uttalelser kan tyde på kundetilfredshet. Så nå blir det spennende å følge fortsettelsen her. Ambisjonen er masseproduksjon.
Dagen i dag var en livlig børsdag i Nikola. Solid prosentvis kursoppgang på volum langt, langt over gjennomsnitt.
https://finance.yahoo.com/quote/NKLA
Hva annet vet vi, utover kontrakten med Nikola, om potensialet til Hexagon Purus når det gjelder hydrogendrevet tungtransport? Vel, konkret at de har jobbet med hydrogendrevet tungtransport siden høsten 2020 sammen med Hino Trucks (100% eid av Toyota) i Project Z. Og fra Project Z vet vi jo at det for lengst har blitt generert en monsteravtale til Hexagon Purus (verdt ca. 21.4 milliarder NOK [$ 2 milliarder]) som innebærer at Hexagon Purus skal produsere batterielektriske tungtransportkjøretøy for Hino Trucks. Project Z har helt fra starten av fokusert både på batterielektrisk og hydrogendrevet tungtransport.
https://www.hino-global.com/corp/news/2020/20201006-002702.html
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/03/15/2627351/0/en/Hexagon-Purus-signs-landmark-long-term-agreement-with-Hino-Trucks-for-zero-emission-heavy-duty-trucks-in-the-U-S.html
Og hertil vet vi at Hexagon Purus er valgt av Ford til å levere til prototype Ford skal levere til et prestisjetungt EU-prosjekt når det gjelder hydrogendrevet tungtransport .
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/12/07/2792237/0/en/Hexagon-Purus-awarded-purchase-order-by-Ford-Trucks-to-deliver-a-hydrogen-fuel-storage-system-for-their-prototype-heavy-duty-truck.html
Så var det Daimler. Kjenner ikke til noe konkret der pr. nå når det gjelder hydrogendrevet tungtransport, men vi vet at Hexagon Purus har mottatt milliardordre, under hvilken man skal levere batterielektriske Freightliner kjøretøy til DTA. Hexagon Composites har dessuten et langvarig kundeforhold til Daimler når det gjelder leveranser til Daimlers gassdrevne tungtransportkjøretøy.
https://www.globenewswire.com/news-release/2023/11/06/2774292/0/en/Daimler-Truck-North-America-Enters-Strategic-Partnership-with-Hexagon-Purus-for-Battery-Electric-Freightliner-eM2-for-Vocational-Applications.html
Kenworth er en joker. Som til Daimler, har Hexagon Composites lenge levert til Kenworths gassdrevne tungtransportkjøretøy. Andre jokere er heller ikke utenkelig.
Et relevant spørsmål å stille: Vil eventuell suksess for Nikola, gjøre at 'alle de andre' med ambisjoner innen hydrogendrevet tungtransport nå får det mer travelt?
13.08.2024
En tilføyelse helt til slutt, i dag 13.08.2024. Hydrogenbuss hadde jeg helt 'glemt' i denne trådstarten. Det blir helt feil. Når det gjelder hydrogendrevne busser, er Hexagon Purus nemlig leverandør av drifstoffsystemer til bussprodusenter som New Flyer, Solaris, CaetanoBus og NesoBus. Og nå i det siste har f.eks. Solaris meldt om en rekke ordrer for hydrogenbusser, fra flere europeiske nasjoner.
Edit) 13.08.2024.
Har i dag tilføyd et avsnitt til slutt i denne trådstarten. Hydrogenbuss er nemlig på kraftig fremmarsj og må absolutt med i denne samnenhengen.
https://www.globenewswire.com/news-release/2021/04/29/2219300/0/en/Hexagon-Purus-selected-by-Nikola-Corporation-to-supply-hydrogen-cylinders-for-serial-production.html
Nikola-aksjen har lenge vært ute i grov sjø på børsen og aksjekursen har blitt gruset. De første hydrogendrevne tungtransportkjøretøyene (39) har imidlertid nådd markedet de siste månedene, og har blitt levert til kunder. Tidlige uttalelser kan tyde på kundetilfredshet. Så nå blir det spennende å følge fortsettelsen her. Ambisjonen er masseproduksjon.
Dagen i dag var en livlig børsdag i Nikola. Solid prosentvis kursoppgang på volum langt, langt over gjennomsnitt.
https://finance.yahoo.com/quote/NKLA
Hva annet vet vi, utover kontrakten med Nikola, om potensialet til Hexagon Purus når det gjelder hydrogendrevet tungtransport? Vel, konkret at de har jobbet med hydrogendrevet tungtransport siden høsten 2020 sammen med Hino Trucks (100% eid av Toyota) i Project Z. Og fra Project Z vet vi jo at det for lengst har blitt generert en monsteravtale til Hexagon Purus (verdt ca. 21.4 milliarder NOK [$ 2 milliarder]) som innebærer at Hexagon Purus skal produsere batterielektriske tungtransportkjøretøy for Hino Trucks. Project Z har helt fra starten av fokusert både på batterielektrisk og hydrogendrevet tungtransport.
https://www.hino-global.com/corp/news/2020/20201006-002702.html
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/03/15/2627351/0/en/Hexagon-Purus-signs-landmark-long-term-agreement-with-Hino-Trucks-for-zero-emission-heavy-duty-trucks-in-the-U-S.html
Og hertil vet vi at Hexagon Purus er valgt av Ford til å levere til prototype Ford skal levere til et prestisjetungt EU-prosjekt når det gjelder hydrogendrevet tungtransport .
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/12/07/2792237/0/en/Hexagon-Purus-awarded-purchase-order-by-Ford-Trucks-to-deliver-a-hydrogen-fuel-storage-system-for-their-prototype-heavy-duty-truck.html
Så var det Daimler. Kjenner ikke til noe konkret der pr. nå når det gjelder hydrogendrevet tungtransport, men vi vet at Hexagon Purus har mottatt milliardordre, under hvilken man skal levere batterielektriske Freightliner kjøretøy til DTA. Hexagon Composites har dessuten et langvarig kundeforhold til Daimler når det gjelder leveranser til Daimlers gassdrevne tungtransportkjøretøy.
https://www.globenewswire.com/news-release/2023/11/06/2774292/0/en/Daimler-Truck-North-America-Enters-Strategic-Partnership-with-Hexagon-Purus-for-Battery-Electric-Freightliner-eM2-for-Vocational-Applications.html
Kenworth er en joker. Som til Daimler, har Hexagon Composites lenge levert til Kenworths gassdrevne tungtransportkjøretøy. Andre jokere er heller ikke utenkelig.
Et relevant spørsmål å stille: Vil eventuell suksess for Nikola, gjøre at 'alle de andre' med ambisjoner innen hydrogendrevet tungtransport nå får det mer travelt?
13.08.2024
En tilføyelse helt til slutt, i dag 13.08.2024. Hydrogenbuss hadde jeg helt 'glemt' i denne trådstarten. Det blir helt feil. Når det gjelder hydrogendrevne busser, er Hexagon Purus nemlig leverandør av drifstoffsystemer til bussprodusenter som New Flyer, Solaris, CaetanoBus og NesoBus. Og nå i det siste har f.eks. Solaris meldt om en rekke ordrer for hydrogenbusser, fra flere europeiske nasjoner.
Edit) 13.08.2024.
Har i dag tilføyd et avsnitt til slutt i denne trådstarten. Hydrogenbuss er nemlig på kraftig fremmarsj og må absolutt med i denne samnenhengen.
Redigert 08.09.2024 kl 12:31
Du må logge inn for å svare
Tyrkman
24.08.2024 kl 12:33
5237
Helt korrekt. Jeg sidder også med en del i HEX da de som moderselskab naturligvis også er interessante. Jeg ser ingen risiko forbundet med en eventuel emmission hvis man er long da det blot vil være et udtryk for endnu mere og hurtigere vækst end hvis de skal vente på at udvide til de selv har tjent pengene. Hvis de venter vil det let betyde missed opportunity da de risikerer at andre spillere kommer ind. Pt sidder de solidt i markedet og den position skal de naturligvis holde fast i. Jeg er overbevist om at har man tålmodighed og de fortsætter at levere som nu vil kursen som minimum ligge i intervallet 80-100 i 2030. Potientialet er enormt da nuværende prissætning er særdeles lav
Bassefix
24.08.2024 kl 13:35
5208
Jeg har også en del i HEX.
Og ikke så mange i Purus.
Skal man købe flere og hvilke af dem skal man købe
Og ikke så mange i Purus.
Skal man købe flere og hvilke af dem skal man købe
kelle
24.08.2024 kl 21:06
5089
Hva man bør kjøpe er ikke så lett å svare på. Selv sitter jeg med flest aksjer i Hex. Hex føles som tryggest. Dessuten eier di 38% i Hpur. Selskapet er godt forankret i USA og har og vil få mer enn nok å gjøre i årene framover. Får bare håpe at Mr. Trump ikke kommer til makta igjen.
Når det gjelder fremtidige aksjekurser og du har en tidshorisont på 5-6 år, fram til 2030, tror jeg nok Hpur vil gå av med seieren % vis. Ikke usannsynlig med 4- 500% eller mer, fram til 2030
Når det gjelder fremtidige aksjekurser og du har en tidshorisont på 5-6 år, fram til 2030, tror jeg nok Hpur vil gå av med seieren % vis. Ikke usannsynlig med 4- 500% eller mer, fram til 2030
Redigert 25.08.2024 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
25.08.2024 kl 13:20
4921
Svært interessante ting er under oppseiling når det gjelder hydrogendrevet transport på vei i Norge og Norden forøvrig.
Per Øyvind Voie som er sjefen i Vireon, er med i AH2C prosjektets styringsgruppe. Vireon etablerer fyllestasjoner for hydrogen i Norden og eies 100% av Norwegian Hydrogen hvor Hexagon Purus er en av hovedeierne.
Dette er AH2C
Arctic Hydrogen Corridor skal bidra til utbygging av infrastruktur for fylling av hydrogen i Nord-Norge, med samarbeid mot Sverige, Finland og resten av Norge. Bedriftsnettverket skal dekke hele verdikjeden; produsenter, innkjøpere, transportører, vareeiere, teknologi- og infrastrukturleverandører, sluttkunder med flere.
https://www.ah2c.no/
Sist oppdatert: 15-08-2024 Pressemelding
Ambisiøse ekspansjonsplaner
Selskapene i Arctic Hydrogen Corridor vil få 100 hydrogenlastebiler med tilhørende infrastruktur for fylling og produksjon på veiene i Nord-Norge i løpet av 2 år.
- Det etableres allerede hydrogenkorridorer for lastebiler i sør. Nå skal vi jobbe for å forlenge de nordover og starter med Trondheim – Bodø.
- Teknologien utvikler seg raskt og nå kommer det lastebiler på hydrogen til Norge, men foreløpig er planene langt mer konkrete for Sør-Norge enn i nord.
https://norskbyggebransje.no/nyheter/vil-utvide-arctic-hydrogen-corridor
Per Øyvind Voie som er sjefen i Vireon, er med i AH2C prosjektets styringsgruppe. Vireon etablerer fyllestasjoner for hydrogen i Norden og eies 100% av Norwegian Hydrogen hvor Hexagon Purus er en av hovedeierne.
Dette er AH2C
Arctic Hydrogen Corridor skal bidra til utbygging av infrastruktur for fylling av hydrogen i Nord-Norge, med samarbeid mot Sverige, Finland og resten av Norge. Bedriftsnettverket skal dekke hele verdikjeden; produsenter, innkjøpere, transportører, vareeiere, teknologi- og infrastrukturleverandører, sluttkunder med flere.
https://www.ah2c.no/
Sist oppdatert: 15-08-2024 Pressemelding
Ambisiøse ekspansjonsplaner
Selskapene i Arctic Hydrogen Corridor vil få 100 hydrogenlastebiler med tilhørende infrastruktur for fylling og produksjon på veiene i Nord-Norge i løpet av 2 år.
- Det etableres allerede hydrogenkorridorer for lastebiler i sør. Nå skal vi jobbe for å forlenge de nordover og starter med Trondheim – Bodø.
- Teknologien utvikler seg raskt og nå kommer det lastebiler på hydrogen til Norge, men foreløpig er planene langt mer konkrete for Sør-Norge enn i nord.
https://norskbyggebransje.no/nyheter/vil-utvide-arctic-hydrogen-corridor
kelle
26.08.2024 kl 12:36
4718
Det ser ut for at Hpur har tatt et hvileskjær i dag. Denne har sterk motstand rundt 11,50, ryker den kan det gå fort oppover.
Rect Angel
05.09.2024 kl 20:38
4557
Denne fra British Columbia, Canada som handler om at det nå bygges opp et økosystem for hydrogendrevet transport i de to kanadiske delstatene British Colombia og Alberta, er veldig interessant.
Dette er en veldig interessant artikkel om et ditto og spennende prosjekt, som den som er interessert i dette absolutt bør lese (i sin helhet, ikke bare det som gjengis her).
Og særlig interessant og av spesiell interesse for oss som følger Hexagon Purus, er dette avsnittet:
"Vehicles from six different truck manufacturers are currently accredited for the Pilot Trucks Project. The most recent, the Nikola TRE FCEV, was announced last month. It joins the Hyundai XCIENT fuel-cell truck as well as fuel-cell trucks from Kenworth, Peterbilt, Elemental Trucks and Hexagon Purus."
Hydrogendrevne 'trucks` fra Hexagon Purus er altså involvert i prosjektet. Så vil tiden vise om dette dreier seg om hydrogendrevne' trucks' i samarbeid med Toyota (til hvilke vi allerede har fått vite gjennom børsmelding at Hexagon Purus skal begynne å levere drivstoffsystemer m/innebygd, supplerende batterisystemer til allerede i 2025) eller om Hexagon Purus faktisk 'koker opp noe' i en regi også når det gjelder hydrogendrift til dette prosjektet og eventuelt annet...
For meg fremstår det som om Hexagon Purus befinner 'midt i smørøyet' både når det gjelder batterielektrisk tungtransport og hydrogendrevet tungtransport + buss i Nord-Amerika, i kraft av sine teknologiske løsninger og produkter. Veldig imponerende og ekstremt spennende!
Hertil er store investeringer i oppskalert produksjonkapasitet på det nordamerikanske kontinentet nå tatt. Og ferdigstillingen av disse produksjonsanleggene gir en stadig sterkere følelse av perfekt timing fra Hexagon Purus's side, med henblikk på å inneha nødvendig produksjonskapasitet til å møte den forventede, økende etterspørselen.
PMeet HTEC, the company building a $1-billion hydrogen transportation ecosystem in British Columbia
Hydrogen Vehicles
Sep 4, 2024
Mehanaz Yakub
Since May, HTEC has announced plans to build three hydrogen production facilities, a liquefaction plant, a 20-station refuelling network and to launch a new subsidiary to deploy 100 hydrogen trucks. Its goal: to fast-track the adoption of hydrogen transportation by driving both supply and demand
Vancouver-based hydrogen technology provider Hydrogen Technologies and Energy Corp. (HTEC) is celebrating its 20th anniversary this year.
Since 2004, the company and its leadership — many with lengthy careers in B.C.’s rich hydrogen ecosystem — have steadily built a profile designing, developing and operating clean-hydrogen fuel production, infrastructure and supply solutions.
Even so, this summer has been something of a coming out.
In May, HTEC unveiled a $900-million initiative called H2 Gateway. Backed by a $337-million loan from the Canada Infrastructure Bank, the project calls for the development of a robust hydrogen production infrastructure alongside a network of 20 refuelling stations in B.C. and Alberta for medium- and heavy-duty industrial vehicles. (HTEC already owns the five existing light-duty vehicle hydrogen fueling stations currently operating in B.C.)
A month later, HTEC announced a plan to deploy 100 hydrogen fuel-cell electric trucks across B.C. To put that into play, it created a new, wholly owned subsidiary, Vehicle Leasing Corp. (VLC), which will manage vehicle deployment and help coordinate regional hydrogen supply and demand.
Along with the CIB’s $337-million loan, the H2 Gateway project’s remaining funding will come from a mix of private and public investors.
...
Both projects aim to demonstrate the viability of hydrogen fuel-cell technology as an alternative to diesel-powered trucks. They were developed before HTEC conceived the H2 Gateway, says Grant.
“They’ve been on the books and in the works for a few years, and now we’re just starting to see the vehicles being delivered.”
Vehicles from six different truck manufacturers are currently accredited for the Pilot Trucks Project. The most recent, the Nikola TRE FCEV, was announced last month. It joins the Hyundai XCIENT fuel-cell truck as well as fuel-cell trucks from Kenworth, Peterbilt, Elemental Trucks and Hexagon Purus.
https://electricautonomy.ca/automakers/hydrogen-vehicles/2024-09-04/htec-hydrogen-transportation-ecosystem-british-columbia/
Dette er en veldig interessant artikkel om et ditto og spennende prosjekt, som den som er interessert i dette absolutt bør lese (i sin helhet, ikke bare det som gjengis her).
Og særlig interessant og av spesiell interesse for oss som følger Hexagon Purus, er dette avsnittet:
"Vehicles from six different truck manufacturers are currently accredited for the Pilot Trucks Project. The most recent, the Nikola TRE FCEV, was announced last month. It joins the Hyundai XCIENT fuel-cell truck as well as fuel-cell trucks from Kenworth, Peterbilt, Elemental Trucks and Hexagon Purus."
Hydrogendrevne 'trucks` fra Hexagon Purus er altså involvert i prosjektet. Så vil tiden vise om dette dreier seg om hydrogendrevne' trucks' i samarbeid med Toyota (til hvilke vi allerede har fått vite gjennom børsmelding at Hexagon Purus skal begynne å levere drivstoffsystemer m/innebygd, supplerende batterisystemer til allerede i 2025) eller om Hexagon Purus faktisk 'koker opp noe' i en regi også når det gjelder hydrogendrift til dette prosjektet og eventuelt annet...
For meg fremstår det som om Hexagon Purus befinner 'midt i smørøyet' både når det gjelder batterielektrisk tungtransport og hydrogendrevet tungtransport + buss i Nord-Amerika, i kraft av sine teknologiske løsninger og produkter. Veldig imponerende og ekstremt spennende!
Hertil er store investeringer i oppskalert produksjonkapasitet på det nordamerikanske kontinentet nå tatt. Og ferdigstillingen av disse produksjonsanleggene gir en stadig sterkere følelse av perfekt timing fra Hexagon Purus's side, med henblikk på å inneha nødvendig produksjonskapasitet til å møte den forventede, økende etterspørselen.
PMeet HTEC, the company building a $1-billion hydrogen transportation ecosystem in British Columbia
Hydrogen Vehicles
Sep 4, 2024
Mehanaz Yakub
Since May, HTEC has announced plans to build three hydrogen production facilities, a liquefaction plant, a 20-station refuelling network and to launch a new subsidiary to deploy 100 hydrogen trucks. Its goal: to fast-track the adoption of hydrogen transportation by driving both supply and demand
Vancouver-based hydrogen technology provider Hydrogen Technologies and Energy Corp. (HTEC) is celebrating its 20th anniversary this year.
Since 2004, the company and its leadership — many with lengthy careers in B.C.’s rich hydrogen ecosystem — have steadily built a profile designing, developing and operating clean-hydrogen fuel production, infrastructure and supply solutions.
Even so, this summer has been something of a coming out.
In May, HTEC unveiled a $900-million initiative called H2 Gateway. Backed by a $337-million loan from the Canada Infrastructure Bank, the project calls for the development of a robust hydrogen production infrastructure alongside a network of 20 refuelling stations in B.C. and Alberta for medium- and heavy-duty industrial vehicles. (HTEC already owns the five existing light-duty vehicle hydrogen fueling stations currently operating in B.C.)
A month later, HTEC announced a plan to deploy 100 hydrogen fuel-cell electric trucks across B.C. To put that into play, it created a new, wholly owned subsidiary, Vehicle Leasing Corp. (VLC), which will manage vehicle deployment and help coordinate regional hydrogen supply and demand.
Along with the CIB’s $337-million loan, the H2 Gateway project’s remaining funding will come from a mix of private and public investors.
...
Both projects aim to demonstrate the viability of hydrogen fuel-cell technology as an alternative to diesel-powered trucks. They were developed before HTEC conceived the H2 Gateway, says Grant.
“They’ve been on the books and in the works for a few years, and now we’re just starting to see the vehicles being delivered.”
Vehicles from six different truck manufacturers are currently accredited for the Pilot Trucks Project. The most recent, the Nikola TRE FCEV, was announced last month. It joins the Hyundai XCIENT fuel-cell truck as well as fuel-cell trucks from Kenworth, Peterbilt, Elemental Trucks and Hexagon Purus.
https://electricautonomy.ca/automakers/hydrogen-vehicles/2024-09-04/htec-hydrogen-transportation-ecosystem-british-columbia/
Redigert 05.09.2024 kl 21:00
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
08.09.2024 kl 12:31
4377
At det blir spennende å følge Hexagon Purus fremover, er et understatement.
På kort sikt er det ingen tvil om at det aller mest spennende er det nært forestående slippet av Hexagon Purus's batterielektriske tungtansportkjøretøy TERN, spesielt designet for urbane og befolkede områder, til kunder, distribuert gjennom Hino Trucks salgsnettverk i USA. Avtalen med Hino Trucks har som kjent en potensiell ramme verdt $2 milliarder for Hexagon Purus frem til 2030. Hino Trucks er 100% eid av Toyota.
Men her på denne tråden, handler det altså primært om hydrogrendrevet transport langs veiene, og i dag har jeg kommet over noe veldig så interessant 'in the coming', vil jeg påstå.
Og her er det først på sin plass å minne om denne børsmeldingen, datert 3.februar 2022:
Hexagon Purus joins forces with BMW, Bosch and TesTneT on project “FlatHyStor” to research innovative hydrogen storage system solutions for hydrogen-powered vehicles
February 03, 2022 - Stock Exchange Release
BMW AG, Robert Bosch GmbH, TesTneT Engineering GmbH and Hexagon Purus are working together in research and advanced development of an innovative hydrogen storage system solution for future fuel cell passenger cars.
The project called FlatHyStor – “Functional design and testing of an innovative hydrogen tank system” - with a total project budget of 6 million EUR has been granted funding by the German BMWi (Federal Ministry for Economic Affairs and Energy). The aim of the project is to develop an advanced hydrogen storage system solution for the flat space of light-duty car underbodies that are usually intended for the integration of the battery modules in Battery Electric Vehicles (BEVs).
https://hexagonpurus.com/news/hexagon-purus-joins-forces-with-bmw-bosch-and-testnet-on-project-flathystor-to-research-innovative-hydrogen-storage-system-solutions-for-hydrogen-powered-vehicles
Så til dagsferske nyheter, og nå dukker en svært så velkjent Hexagon Purus partner opp sammen med BMW. Ingen ringere enn verdens største kjøretøyprodusent Toyota:
News
BMW Hydrogen Production Car Coming In 2028 With Toyota’s Help
Horatiu Boeriu
September 5, 2024 / 2 minutes read
The rumors were true – BMW and Toyota are expanding their collaboration in the field of fuel cell technology. Better yet, the German luxury brand intends to launch a series-production hydrogen car in 2028. Although there have been numerous prototypes over the decades, this will be the company’s first hydrogen car sold to customers.
Understandably, BMW doesn’t go into details about the vehicle’s identity. It’s just too early. However, it does say the hydrogen vehicle will be a version of an existing model line. In other words, it won’t create another “Series” since the vehicle will be integrated within the existing portfolio. We’ll have to wait and see whether it’ll be an SUV or a different body style. The Munich-based marque doesn’t say if the vehicle will sit on the CLAR platform or the upcoming Neue Klasse architecture.
...
In four years from now, BMW will become the first luxury automaker to sell a hydrogen car. In the mainstream segment, Toyota has been doing it since 2014 with the Mirai. The sedan is currently in its second generation, launched in 2020. As you can imagine, the Japanese brand will roll out its own models resulting from the collaboration with BMW. The two companies promise cars with “distinct brand identities and characteristics,” so expect a lot more than just rebadging.
Aside from working on fuel cell tech, BMW and Toyota are channeling their efforts into improving the refueling infrastructure. They’re looking for partners to build more hydrogen stations of which there were reportedly fewer than 1,000 at the end of last year.
Source: BMW
https://www.bmwblog.com/2024/09/05/bmw-hydrogen-production-car-2028/
Det siste jeg gjengir fra artikkelen over, er altså at Toyota og BMW ikke bare går sammen om produksjon av hydrogendrevne kjøretøy. De to skal også samarbeide om infrastruktur i form av nettverk av fyllestasjoner for hydrogen. Og når det gjelder dette samarbeidet, er det muligheter for at flere kjøretøyprodusenter vil inn. Her mer om dette:
BMW and Toyota Aim to Deploy Hydrogen Filling Stations
05/09/2024
Today’s announcement of an extensive hydrogen collaboration between the two manufacturers is based on the belief that the necessary infrastructure will be developed.
During a digital press conference, which Hydrogen Today attended, Dr. Michael Rath, Vice President in charge of hydrogen vehicles at BMW, provided some context. He indicated that Europe is supporting the deployment of hydrogen stations, citing the AFIR directive. He mentioned a target of 400 stations by 2030, emphasizing that these stations would be available for both cars and other types of vehicles.
He also mentioned efforts in Japan, South Korea, and China, where considerable work is being done to set up hydrogen stations. Therefore, BMW will offer hydrogen-powered vehicles in markets where the network is being established.
In their joint video message, the leaders of BMW and Toyota emphasized the importance of timing. The vehicles will be introduced at a time when there will be a greater number of hydrogen stations available. Koji Sato, President of Toyota, mentioned the need to collaborate to accelerate the rollout of the network, acknowledging that Toyota alone could not achieve this.
This initiative, spearheaded by ‘the world’s largest manufacturer’ and ‘a global premium manufacturer,’ already carries considerable weight. It may also gain support from other major players like Honda, Renault, and Stellantis.
https://hydrogentoday.info/en/bmw-toyota-hydrogen-stations/
På kort sikt er det ingen tvil om at det aller mest spennende er det nært forestående slippet av Hexagon Purus's batterielektriske tungtansportkjøretøy TERN, spesielt designet for urbane og befolkede områder, til kunder, distribuert gjennom Hino Trucks salgsnettverk i USA. Avtalen med Hino Trucks har som kjent en potensiell ramme verdt $2 milliarder for Hexagon Purus frem til 2030. Hino Trucks er 100% eid av Toyota.
Men her på denne tråden, handler det altså primært om hydrogrendrevet transport langs veiene, og i dag har jeg kommet over noe veldig så interessant 'in the coming', vil jeg påstå.
Og her er det først på sin plass å minne om denne børsmeldingen, datert 3.februar 2022:
Hexagon Purus joins forces with BMW, Bosch and TesTneT on project “FlatHyStor” to research innovative hydrogen storage system solutions for hydrogen-powered vehicles
February 03, 2022 - Stock Exchange Release
BMW AG, Robert Bosch GmbH, TesTneT Engineering GmbH and Hexagon Purus are working together in research and advanced development of an innovative hydrogen storage system solution for future fuel cell passenger cars.
The project called FlatHyStor – “Functional design and testing of an innovative hydrogen tank system” - with a total project budget of 6 million EUR has been granted funding by the German BMWi (Federal Ministry for Economic Affairs and Energy). The aim of the project is to develop an advanced hydrogen storage system solution for the flat space of light-duty car underbodies that are usually intended for the integration of the battery modules in Battery Electric Vehicles (BEVs).
https://hexagonpurus.com/news/hexagon-purus-joins-forces-with-bmw-bosch-and-testnet-on-project-flathystor-to-research-innovative-hydrogen-storage-system-solutions-for-hydrogen-powered-vehicles
Så til dagsferske nyheter, og nå dukker en svært så velkjent Hexagon Purus partner opp sammen med BMW. Ingen ringere enn verdens største kjøretøyprodusent Toyota:
News
BMW Hydrogen Production Car Coming In 2028 With Toyota’s Help
Horatiu Boeriu
September 5, 2024 / 2 minutes read
The rumors were true – BMW and Toyota are expanding their collaboration in the field of fuel cell technology. Better yet, the German luxury brand intends to launch a series-production hydrogen car in 2028. Although there have been numerous prototypes over the decades, this will be the company’s first hydrogen car sold to customers.
Understandably, BMW doesn’t go into details about the vehicle’s identity. It’s just too early. However, it does say the hydrogen vehicle will be a version of an existing model line. In other words, it won’t create another “Series” since the vehicle will be integrated within the existing portfolio. We’ll have to wait and see whether it’ll be an SUV or a different body style. The Munich-based marque doesn’t say if the vehicle will sit on the CLAR platform or the upcoming Neue Klasse architecture.
...
In four years from now, BMW will become the first luxury automaker to sell a hydrogen car. In the mainstream segment, Toyota has been doing it since 2014 with the Mirai. The sedan is currently in its second generation, launched in 2020. As you can imagine, the Japanese brand will roll out its own models resulting from the collaboration with BMW. The two companies promise cars with “distinct brand identities and characteristics,” so expect a lot more than just rebadging.
Aside from working on fuel cell tech, BMW and Toyota are channeling their efforts into improving the refueling infrastructure. They’re looking for partners to build more hydrogen stations of which there were reportedly fewer than 1,000 at the end of last year.
Source: BMW
https://www.bmwblog.com/2024/09/05/bmw-hydrogen-production-car-2028/
Det siste jeg gjengir fra artikkelen over, er altså at Toyota og BMW ikke bare går sammen om produksjon av hydrogendrevne kjøretøy. De to skal også samarbeide om infrastruktur i form av nettverk av fyllestasjoner for hydrogen. Og når det gjelder dette samarbeidet, er det muligheter for at flere kjøretøyprodusenter vil inn. Her mer om dette:
BMW and Toyota Aim to Deploy Hydrogen Filling Stations
05/09/2024
Today’s announcement of an extensive hydrogen collaboration between the two manufacturers is based on the belief that the necessary infrastructure will be developed.
During a digital press conference, which Hydrogen Today attended, Dr. Michael Rath, Vice President in charge of hydrogen vehicles at BMW, provided some context. He indicated that Europe is supporting the deployment of hydrogen stations, citing the AFIR directive. He mentioned a target of 400 stations by 2030, emphasizing that these stations would be available for both cars and other types of vehicles.
He also mentioned efforts in Japan, South Korea, and China, where considerable work is being done to set up hydrogen stations. Therefore, BMW will offer hydrogen-powered vehicles in markets where the network is being established.
In their joint video message, the leaders of BMW and Toyota emphasized the importance of timing. The vehicles will be introduced at a time when there will be a greater number of hydrogen stations available. Koji Sato, President of Toyota, mentioned the need to collaborate to accelerate the rollout of the network, acknowledging that Toyota alone could not achieve this.
This initiative, spearheaded by ‘the world’s largest manufacturer’ and ‘a global premium manufacturer,’ already carries considerable weight. It may also gain support from other major players like Honda, Renault, and Stellantis.
https://hydrogentoday.info/en/bmw-toyota-hydrogen-stations/
Redigert 08.09.2024 kl 14:13
Du må logge inn for å svare
Session88
08.09.2024 kl 14:48
4297
Takk for informasjonen, det blir spennende å følge HPUR fremover.
kelle
08.09.2024 kl 15:01
4349
Rent teknisk er Hpur i samme situasjon som Hex Begge har ramlet under sine respektive støttenivåer. Hpur bør snarest komme seg over 9,30 . Etablert brudd kan gi en nedtur. Når det gjelder Hpur, ramler det inn positive meldinger nesten daglig. Her blir det en vending opp om så alt for lenge. Største frykten er vel børsklimaet generelt. Har vært noen stygge nedturer, spesielt i USA i det siste.
Har fortsatt trua på en bra høst for begge selskapene
Har fortsatt trua på en bra høst for begge selskapene
Rect Angel
11.09.2024 kl 19:07
4069
Hexagon Purus er som kjent leverandør av drivstoffsystemer, i en langsiktig avtale, til hydrogendrevne busser produsert av kjempen Solaris.
Så fin denne oppdateringen om hvordan hydrogendrevne busser med drivstoffsystemer fra Hexagon Purus inntar Køln-området i Tyskland, i stor skala. De nyeste er nettopp levert og det totale antallet vil etterhvert bli doblet.
Fleet
First Solaris Articulated Hydrogen Buses Enter RVK Fleet in Cologne
Author: Tiana May
Published: 11 Sep 2024
In early September, Regionalverkehr Köln GmbH (RVK) introduced the first Solaris articulated hydrogen buses into Cologne’s public transport network.
These 18-metre-long buses are part of an order placed in September 2023 for 18 hydrogen vehicles.
Eight of these Solaris Urbino 18 hydrogen buses have already joined RVK’s fleet, which now includes a total of 46 Solaris hydrogen buses.
With further deliveries on the way, RVK’s hydrogen fleet is set to become the largest in Europe. An additional 20 hydrogen buses—comprising nine 12-metre and eleven 18-metre models—are expected from Solaris following an order placed in March 2024.
Once these deliveries are complete, RVK will operate 84 hydrogen-powered Solaris buses.
The newly delivered articulated buses are equipped with a 100 kW fuel cell system, capable of storing over 50 kilograms of hydrogen in eight tanks on the roof. This design allows for increased passenger capacity by eliminating the need for a traditional engine compartment.
The buses also boast modern features, including an efficient air conditioning system with heat pump functionality, an advanced monitoring system, and driver assistance technologies.
Hydrogen buses provide several key advantages for public transport operators, including zero-emission operation, large passenger capacity, long range, and short refuelling times. These attributes are essential for connecting rural areas with Cologne, where RVK transports significant numbers of daily commuters.
https://bus-news.com/first-solaris-articulated-hydrogen-buses-enter-rvk-fleet-in-cologne/
Så fin denne oppdateringen om hvordan hydrogendrevne busser med drivstoffsystemer fra Hexagon Purus inntar Køln-området i Tyskland, i stor skala. De nyeste er nettopp levert og det totale antallet vil etterhvert bli doblet.
Fleet
First Solaris Articulated Hydrogen Buses Enter RVK Fleet in Cologne
Author: Tiana May
Published: 11 Sep 2024
In early September, Regionalverkehr Köln GmbH (RVK) introduced the first Solaris articulated hydrogen buses into Cologne’s public transport network.
These 18-metre-long buses are part of an order placed in September 2023 for 18 hydrogen vehicles.
Eight of these Solaris Urbino 18 hydrogen buses have already joined RVK’s fleet, which now includes a total of 46 Solaris hydrogen buses.
With further deliveries on the way, RVK’s hydrogen fleet is set to become the largest in Europe. An additional 20 hydrogen buses—comprising nine 12-metre and eleven 18-metre models—are expected from Solaris following an order placed in March 2024.
Once these deliveries are complete, RVK will operate 84 hydrogen-powered Solaris buses.
The newly delivered articulated buses are equipped with a 100 kW fuel cell system, capable of storing over 50 kilograms of hydrogen in eight tanks on the roof. This design allows for increased passenger capacity by eliminating the need for a traditional engine compartment.
The buses also boast modern features, including an efficient air conditioning system with heat pump functionality, an advanced monitoring system, and driver assistance technologies.
Hydrogen buses provide several key advantages for public transport operators, including zero-emission operation, large passenger capacity, long range, and short refuelling times. These attributes are essential for connecting rural areas with Cologne, where RVK transports significant numbers of daily commuters.
https://bus-news.com/first-solaris-articulated-hydrogen-buses-enter-rvk-fleet-in-cologne/
Redigert 11.09.2024 kl 20:06
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
11.09.2024 kl 23:47
3940
Jeg kom visst i forkant av Solaris's egen pressemelding om bussleveransene til Køln med nyheten om dette fra bus-news.com i foregående innlegg her på tråden.
bus-news.com har selvsagt sakset fra pressemeldingen, men i pressemeldingen står det mer, og jeg gjengir her det aller siste avsnittet, som er SVÆRT INTERESSANT.
For der får vi blant annet vite at Solaris har signerte kontrakter for 450 hydrogendreve busser som foreløpig ikke er levert til kunder!
Så dermed har vi her et alldeles glimrende, konkret eksempel på hva Hexagon Purus's CEO Morten Holum sikter til når han under siste kvartalspresentasjon forteller at vi er i tett dialog med våre partnere/kunder og har "good visibility of what's waiting in the pipeline" når det gjelder kommende ordrer som foreløpig IKKE er ført inn i ordreboken som faste kjøpsordrer selv om man VET SIKKERT at de kommer. Og i dette tilfellet er det altså leveranser av hundrevis av drifstoffsystemer til hydrogendrevne busser til en enkelt kunde/partner man ser i pipeline. Alle tiders. :)
First Solaris articulated hydrogen buses already in the RVK fleet from Cologne
11.09.2024
...
Over 40 customers from 10 European countries have signed contracts for over 700 Solaris Urbino hydrogen buses, with nearly 250 already serving passengers in 25 cities across Europe. The company also provides expert support for the after-sales service and maintenance of hydrogen vehicles.
https://www.solarisbus.com/en/press/first-solaris-articulated-hydrogen-buses-already-in-the-rvk-fleet-from-cologne-2199?_gl=1*19tf7v2*_up*MQ..*_ga*NjEzNjk0NDMxLjE3MjYwODk2MDE.*_ga_JKWEFR8KTK*MTcyNjA4OTYwMC4xLjAuMTcyNjA4OTYwMC4wLjAuMA..
bus-news.com har selvsagt sakset fra pressemeldingen, men i pressemeldingen står det mer, og jeg gjengir her det aller siste avsnittet, som er SVÆRT INTERESSANT.
For der får vi blant annet vite at Solaris har signerte kontrakter for 450 hydrogendreve busser som foreløpig ikke er levert til kunder!
Så dermed har vi her et alldeles glimrende, konkret eksempel på hva Hexagon Purus's CEO Morten Holum sikter til når han under siste kvartalspresentasjon forteller at vi er i tett dialog med våre partnere/kunder og har "good visibility of what's waiting in the pipeline" når det gjelder kommende ordrer som foreløpig IKKE er ført inn i ordreboken som faste kjøpsordrer selv om man VET SIKKERT at de kommer. Og i dette tilfellet er det altså leveranser av hundrevis av drifstoffsystemer til hydrogendrevne busser til en enkelt kunde/partner man ser i pipeline. Alle tiders. :)
First Solaris articulated hydrogen buses already in the RVK fleet from Cologne
11.09.2024
...
Over 40 customers from 10 European countries have signed contracts for over 700 Solaris Urbino hydrogen buses, with nearly 250 already serving passengers in 25 cities across Europe. The company also provides expert support for the after-sales service and maintenance of hydrogen vehicles.
https://www.solarisbus.com/en/press/first-solaris-articulated-hydrogen-buses-already-in-the-rvk-fleet-from-cologne-2199?_gl=1*19tf7v2*_up*MQ..*_ga*NjEzNjk0NDMxLjE3MjYwODk2MDE.*_ga_JKWEFR8KTK*MTcyNjA4OTYwMC4xLjAuMTcyNjA4OTYwMC4wLjAuMA..
Redigert 12.09.2024 kl 00:48
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
12.09.2024 kl 15:16
3816
På samme konferanse har Hexagon Purus-sjef Morten Holum bekreftet at selskapet kommer til å hente kapital i år, ifølge TDN Direkt. Hexagon Purus-aksjen er opp rundt 7 prosent.
https://www.finansavisen.no/finans/2024/09/12/8178935/kjendisaksje-til-vaers-helseduo-stuper-pa-darlige-nyheter
En slik opplysning pleier jo ikke akkurat være kursdrivende. På den annen side var det jo kjent at en innhenting av kapital lå i kortene allerede før Q2 2024 ble presentert rundt midten av juli. Men da Q2 resultatene kom ut bedre enn ventet og kursen steg kraftig, gikk det ikke mange minuttene før denne allerede da forventede kapitalinnhentingen plutselig ble fremstilt som 'breaking news' med den følge at kursoppgangen forsvant på et blunk og istedet erstattet med kraftig kursfall. Alt dette i løpet av en børsdag, 18.juli. Og i dag blir så denne forventede kapitalinnhentingen altså nok en gang litt sånn presentert som en nyhet.
Så mitt tips når det gjelder dagens kraftige kursoppgang som nå er iferd med å svinne litt, er at noen som har pratet litt med Holum på Pareto-konferansen, skjønner hva som nå er under oppseiling i sekskapet og hva dette kan komme til å gjøre med aksjekursen. F.eks. er det nå neppe så altfor mange dagene igjen før de første TERN trucks blir handlet av kunder hos HINO trucks forhandlere i California. Og nettopp det er noe iallefall jeg venter på, med spenning.
https://www.finansavisen.no/finans/2024/09/12/8178935/kjendisaksje-til-vaers-helseduo-stuper-pa-darlige-nyheter
En slik opplysning pleier jo ikke akkurat være kursdrivende. På den annen side var det jo kjent at en innhenting av kapital lå i kortene allerede før Q2 2024 ble presentert rundt midten av juli. Men da Q2 resultatene kom ut bedre enn ventet og kursen steg kraftig, gikk det ikke mange minuttene før denne allerede da forventede kapitalinnhentingen plutselig ble fremstilt som 'breaking news' med den følge at kursoppgangen forsvant på et blunk og istedet erstattet med kraftig kursfall. Alt dette i løpet av en børsdag, 18.juli. Og i dag blir så denne forventede kapitalinnhentingen altså nok en gang litt sånn presentert som en nyhet.
Så mitt tips når det gjelder dagens kraftige kursoppgang som nå er iferd med å svinne litt, er at noen som har pratet litt med Holum på Pareto-konferansen, skjønner hva som nå er under oppseiling i sekskapet og hva dette kan komme til å gjøre med aksjekursen. F.eks. er det nå neppe så altfor mange dagene igjen før de første TERN trucks blir handlet av kunder hos HINO trucks forhandlere i California. Og nettopp det er noe iallefall jeg venter på, med spenning.
Redigert 12.09.2024 kl 15:46
Du må logge inn for å svare
Session88
12.09.2024 kl 15:42
3888
Kapitalinnhenting var ikke tema under presentasjonen til Holum, det må være informasjon FA har plukket opp separat.
Holum var like klar som tidligere at de er på track som tidligere uttalt.
Hydrogen er allerede lønnsom, og batteriløsningene som rulles ut nå blir lønnsomme i 2025.
Meget god presentasjon fra Holum.
Holum var like klar som tidligere at de er på track som tidligere uttalt.
Hydrogen er allerede lønnsom, og batteriløsningene som rulles ut nå blir lønnsomme i 2025.
Meget god presentasjon fra Holum.
Rect Angel
12.09.2024 kl 15:49
4003
Takk for info.
Tar det som en bekreftelse på følelsen av at forventet kapitalinnhenting gang på gang forsøkes blåst opp som 'nyhet'.
Ikke overasket over at Holum presenterte godt. Er som du skjønner stor optimist her nå.
Tar det som en bekreftelse på følelsen av at forventet kapitalinnhenting gang på gang forsøkes blåst opp som 'nyhet'.
Ikke overasket over at Holum presenterte godt. Er som du skjønner stor optimist her nå.
Redigert 12.09.2024 kl 15:52
Du må logge inn for å svare
kelle
12.09.2024 kl 16:41
4081
Nå som det meste ser ut for å falle på plass. Kan det være en mulighet for at Hex skyter inn noen kroner i Hpur? De har en del penger på bok etter salget av Ragasco. Hva tror Dere.
Session88
12.09.2024 kl 16:51
4132
Vet ikke, håper det blir en åpen emisjon.
Tror uansett ikke behovet er veldig stort, begynner jo å strømme på godt med cash nå fremover.
Holum sa også at alle investeringer i kapasitet hadde godt etter plan, både på tid og kost.
Tror uansett ikke behovet er veldig stort, begynner jo å strømme på godt med cash nå fremover.
Holum sa også at alle investeringer i kapasitet hadde godt etter plan, både på tid og kost.
bernes
12.09.2024 kl 17:19
4167
De hentet jo nylig in 300mill så noe av det blir nok brukt til dette.
Rect Angel
12.09.2024 kl 17:26
4166
Ikke usansynlig, for dette stod i børsmeldingen 20.august 2024, i forbindelse med den vellykkede, rettede emisjonen i Hexagon Composites:
The net proceeds from the Private Placement will be used to (i) secure flexibility to execute specific near-term synergetic acquisition opportunities, (ii) increase working capital to support the planned strong growth in Hexagon Agility, (iii) maintain ability to support Hexagon Purus, (iv) keep long-term net interest-bearing debt below 3x LTM EBITDA "steady state" as previously communicated, and (v) for general corporate purposes.
https://www.nordnet.no/market/news/f5bd2095-32a6-46a4-adbd-540ede0ebd37
Forøvrig var det styreleder Knut Flakk som ledet Q2 2024 presentasjonen i Hexagon Composites 15.august.
Under Q & A i etterkant av presentasjonen var det noen som tok opp den ventede kapitalinnhentingen i Hexagon Purus og ønsket å få vite. Her var imidlertid Flakk 'tight lipped' og ville ikke si noe, før han tilføyde at man ville gjøre det som var best for aksjonærene i Hexagon Composites.
Noen dager senere hentet så Hexagon Compisites altså penger i en emisjon. Så får det være opp til hver enkelt å pønske på hva man her faller ned på som beste løsning for aksjonærene i Hexagon Composites. Nå eier jo Hexagon Composites veldig mange aksjer i Hexagon Purus så det kan vel være god grunn til å tro at det man lander på, i praksis vil være en løsning man mener er mest mulig fordelaktig for aksjonærene i begge selskaper. Flakk touchet jo da også innom Purus under den nevnte HEX Q2 presentasjonen, og det hersket da ikke særlig tvil om at han så lyst på Purus sine fremtidsutsikter.
Har selv aksjer i begge, noe jeg har inntrykk av mange andre også har.
The net proceeds from the Private Placement will be used to (i) secure flexibility to execute specific near-term synergetic acquisition opportunities, (ii) increase working capital to support the planned strong growth in Hexagon Agility, (iii) maintain ability to support Hexagon Purus, (iv) keep long-term net interest-bearing debt below 3x LTM EBITDA "steady state" as previously communicated, and (v) for general corporate purposes.
https://www.nordnet.no/market/news/f5bd2095-32a6-46a4-adbd-540ede0ebd37
Forøvrig var det styreleder Knut Flakk som ledet Q2 2024 presentasjonen i Hexagon Composites 15.august.
Under Q & A i etterkant av presentasjonen var det noen som tok opp den ventede kapitalinnhentingen i Hexagon Purus og ønsket å få vite. Her var imidlertid Flakk 'tight lipped' og ville ikke si noe, før han tilføyde at man ville gjøre det som var best for aksjonærene i Hexagon Composites.
Noen dager senere hentet så Hexagon Compisites altså penger i en emisjon. Så får det være opp til hver enkelt å pønske på hva man her faller ned på som beste løsning for aksjonærene i Hexagon Composites. Nå eier jo Hexagon Composites veldig mange aksjer i Hexagon Purus så det kan vel være god grunn til å tro at det man lander på, i praksis vil være en løsning man mener er mest mulig fordelaktig for aksjonærene i begge selskaper. Flakk touchet jo da også innom Purus under den nevnte HEX Q2 presentasjonen, og det hersket da ikke særlig tvil om at han så lyst på Purus sine fremtidsutsikter.
Har selv aksjer i begge, noe jeg har inntrykk av mange andre også har.
Redigert 12.09.2024 kl 17:44
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
15.09.2024 kl 13:34
3927
Hexagon Purus smalt til ved å slippe denne meldingen til markedet 22.mai i år:
Hexagon Purus to supply Toyota Motor North America for serial production of heavy-duty fuel cell electric powertrain kits
May 22, 2024 - Press Release
Advanced Clean Transportation (ACT) Expo, Las Vegas, Wednesday 22 May: Hexagon Purus is pleased to announce it will be supplying components to Toyota North America (TMNA) for serial production of its heavy-duty fuel cell electric powertrain kits. Hexagon Purus will be providing a full hydrogen storage system and high voltage battery pack for the heavy-duty fuel cell electric powertrain kit1.
Hexagon Purus’s collaboration with Toyota started in 2017 as Toyota began development of the fuel cell electric powertrain kits for Class 8 trucks, including the proof of concept “Alpha” truck for the Port of Los Angeles, supporting the ports’ efforts to reduce harmful emissions. Hexagon Purus also supported the hydrogen-powered heavy-duty fuel cell electric truck powertrain employed in the “Ocean” trucks used in the ZANZEFF “Shore to Store” program (2020).
“We are entering a new era in our collaboration with Toyota supplying components for its fuel cell powertrain kits, to help pave the way for zero emission commercial transportation. Hydrogen can play a significant role in the reduction of emissions from heavy-duty transportation,” said Todd Sloan, Executive Vice President of Battery Systems and Vehicle Integration in Hexagon Purus.
“Combining our fuel cell stacks with Hexagon Purus’s full hydrogen storage system and high voltage battery pack provides our customers a one-stop solution to help meet their needs,” said Jay Sackett, Chief Engineer, Advanced Product Planning Office, Toyota Motor North America.
https://hexagonpurus.com/news/hexagon-purus-to-supply-toyota-motor-north-america-for-serial-production-of-heavy-duty-fuel-cell-electric-powertrain-kits
Purus-CEO Holum sa i den forbindelse at Toyota sjelden publiserer om underleverandører, men gjennom dette ville kommunisere til markedet at serieproduksjon av hydrogendrevet tungtransport nå kommer fra selskapet.
For egen del vil jeg også anføre at Toyota allerede på dette tidspunkt jo også hadde visshet om at Hexagon Purus's drivstoffsystemer for hydrogendrevet tungtransport faktisk fungerer tilfredsstillende. (Ref. Purus's leveranser av drivstoffsystemer til 'first mover' innen hydrogendrevet tungtransport/FEVs Nikola hvis kjøretøy er i produksjon og er levert til flere fornøyde kunder).
Videre får vi vite i meldingen fra 22.mai i år (se over) at Toyota og Hexagon Purus har samarbeidet om løsninger for hydrogendrevet transport helt siden 2017.
Så denne avtalen med Toyota om leveranser til Toyotas serieproduksjon av hydrogendrevet tungtransport allerede neste år, er jo selvsagt utrolig spennende saker. Men da jeg i dag kom over følgende artikkel, føltes det nesten som en 100 dobling av verdien av det tette samarbeidet mellom Toyota og Hexagon Purus når det gjelder løsninger for hydrogendrevet transport!
Toyota has a plan for the future and it is not EVs – They are preparing a new hydrogen engine that will change everything
by Unión Rayo US
14/09/2024 08:30 in Motor
The electric automotive industry has gained popularity in the automotive world as electric vehicle technology is constantly advancing. However, renowned car manufacturer Toyota has decided to focus its efforts on developing hydrogen infrastructure.
This strategy seeks to keep the brand in a competitive position in the long term, betting on the expansion of vehicles that use hydrogen fuel cells.
Toyota believes that this technology offers unique advantages in terms of autonomy and recharging times, thus differentiating itself in a market saturated with electric options.
It has been a significant discovery to find a green hydrogen deposit by a group of French scientists. This discovery has the potential to play a crucial role in complying with the Renewable Energy Directive (REDIII). According to this regulation, by 2030, almost half of the hydrogen used in European industry is expected to come from sustainable sources.
The exploitation of this green hydrogen field will not only boost progress towards more ambitious environmental goals but could also strengthen its position as a leader in clean and sustainable technologies in the energy sector.
Europe and the hydrogen.
To ensure a comprehensive and coordinated approach to the commercialisation of hydrogen technologies, Toyota Motor Europe (TME) will launch a new business operation called Hydrogen Factory Europe.
This factory will be responsible for overseeing the entire process, from the development and production of fuel cell systems to sales and after-sales service. The Hydrogen Factory will focus on the manufacturing of an increasing number of hydrogen systems, while expanding support for various business partnerships.
This strategy is aligned with Toyota’s ambitious goal of achieving carbon neutrality in Europe by 2040.
This step reinforces the company’s commitment to developing sustainable solutions and leading the transition to a clean energy-based economy.
Toyota expects Europe to be one of the largest hydrogen fuel cell markets globally by 2030, driven by growth-enhancing investments and regulatory measures.
Key investments include €45 billion from the European Commission’s Green Deal and €284 million from the EU Transport Infrastructure Fund for the deployment of hydrogen filling stations. This reflects the accelerated development of sustainable energy and mobility.
Europe is leading the way in hydrogen technology with significant investments, including €45 billion from the European Commission’s Green Deal and €284 million from the EU Transport Fund, earmarked for the installation of hydrogen refuelling stations along the Trans-European Network (TEN-T). Under the Renewable Energy Directive (REDIII), 42% of industrial hydrogen will need to be sustainable by 2030.
Thiebault parquet, Vice President of Toyota, highlighted the company’s commitment to hydrogen, working on both passenger cars and heavy-duty vehicles, and collaborating to develop a global hydrogen infrastructure.
https://unionrayo.com/us/toyota-new-hydrogen-engine/
Could there be a gold rush for buried hydrogen?
Emma Woollacott
Role,Technology of Business reporter
12 December 2023
Earlier this year Professor Jacques Pironon was searching for methane in the Lorraine Basin, northeast France, when his team made an unexpected discovery.
Around 3,000m underground they found a very large deposit of hydrogen.
https://www.bbc.com/news/business-67541581
Hexagon Purus to supply Toyota Motor North America for serial production of heavy-duty fuel cell electric powertrain kits
May 22, 2024 - Press Release
Advanced Clean Transportation (ACT) Expo, Las Vegas, Wednesday 22 May: Hexagon Purus is pleased to announce it will be supplying components to Toyota North America (TMNA) for serial production of its heavy-duty fuel cell electric powertrain kits. Hexagon Purus will be providing a full hydrogen storage system and high voltage battery pack for the heavy-duty fuel cell electric powertrain kit1.
Hexagon Purus’s collaboration with Toyota started in 2017 as Toyota began development of the fuel cell electric powertrain kits for Class 8 trucks, including the proof of concept “Alpha” truck for the Port of Los Angeles, supporting the ports’ efforts to reduce harmful emissions. Hexagon Purus also supported the hydrogen-powered heavy-duty fuel cell electric truck powertrain employed in the “Ocean” trucks used in the ZANZEFF “Shore to Store” program (2020).
“We are entering a new era in our collaboration with Toyota supplying components for its fuel cell powertrain kits, to help pave the way for zero emission commercial transportation. Hydrogen can play a significant role in the reduction of emissions from heavy-duty transportation,” said Todd Sloan, Executive Vice President of Battery Systems and Vehicle Integration in Hexagon Purus.
“Combining our fuel cell stacks with Hexagon Purus’s full hydrogen storage system and high voltage battery pack provides our customers a one-stop solution to help meet their needs,” said Jay Sackett, Chief Engineer, Advanced Product Planning Office, Toyota Motor North America.
https://hexagonpurus.com/news/hexagon-purus-to-supply-toyota-motor-north-america-for-serial-production-of-heavy-duty-fuel-cell-electric-powertrain-kits
Purus-CEO Holum sa i den forbindelse at Toyota sjelden publiserer om underleverandører, men gjennom dette ville kommunisere til markedet at serieproduksjon av hydrogendrevet tungtransport nå kommer fra selskapet.
For egen del vil jeg også anføre at Toyota allerede på dette tidspunkt jo også hadde visshet om at Hexagon Purus's drivstoffsystemer for hydrogendrevet tungtransport faktisk fungerer tilfredsstillende. (Ref. Purus's leveranser av drivstoffsystemer til 'first mover' innen hydrogendrevet tungtransport/FEVs Nikola hvis kjøretøy er i produksjon og er levert til flere fornøyde kunder).
Videre får vi vite i meldingen fra 22.mai i år (se over) at Toyota og Hexagon Purus har samarbeidet om løsninger for hydrogendrevet transport helt siden 2017.
Så denne avtalen med Toyota om leveranser til Toyotas serieproduksjon av hydrogendrevet tungtransport allerede neste år, er jo selvsagt utrolig spennende saker. Men da jeg i dag kom over følgende artikkel, føltes det nesten som en 100 dobling av verdien av det tette samarbeidet mellom Toyota og Hexagon Purus når det gjelder løsninger for hydrogendrevet transport!
Toyota has a plan for the future and it is not EVs – They are preparing a new hydrogen engine that will change everything
by Unión Rayo US
14/09/2024 08:30 in Motor
The electric automotive industry has gained popularity in the automotive world as electric vehicle technology is constantly advancing. However, renowned car manufacturer Toyota has decided to focus its efforts on developing hydrogen infrastructure.
This strategy seeks to keep the brand in a competitive position in the long term, betting on the expansion of vehicles that use hydrogen fuel cells.
Toyota believes that this technology offers unique advantages in terms of autonomy and recharging times, thus differentiating itself in a market saturated with electric options.
It has been a significant discovery to find a green hydrogen deposit by a group of French scientists. This discovery has the potential to play a crucial role in complying with the Renewable Energy Directive (REDIII). According to this regulation, by 2030, almost half of the hydrogen used in European industry is expected to come from sustainable sources.
The exploitation of this green hydrogen field will not only boost progress towards more ambitious environmental goals but could also strengthen its position as a leader in clean and sustainable technologies in the energy sector.
Europe and the hydrogen.
To ensure a comprehensive and coordinated approach to the commercialisation of hydrogen technologies, Toyota Motor Europe (TME) will launch a new business operation called Hydrogen Factory Europe.
This factory will be responsible for overseeing the entire process, from the development and production of fuel cell systems to sales and after-sales service. The Hydrogen Factory will focus on the manufacturing of an increasing number of hydrogen systems, while expanding support for various business partnerships.
This strategy is aligned with Toyota’s ambitious goal of achieving carbon neutrality in Europe by 2040.
This step reinforces the company’s commitment to developing sustainable solutions and leading the transition to a clean energy-based economy.
Toyota expects Europe to be one of the largest hydrogen fuel cell markets globally by 2030, driven by growth-enhancing investments and regulatory measures.
Key investments include €45 billion from the European Commission’s Green Deal and €284 million from the EU Transport Infrastructure Fund for the deployment of hydrogen filling stations. This reflects the accelerated development of sustainable energy and mobility.
Europe is leading the way in hydrogen technology with significant investments, including €45 billion from the European Commission’s Green Deal and €284 million from the EU Transport Fund, earmarked for the installation of hydrogen refuelling stations along the Trans-European Network (TEN-T). Under the Renewable Energy Directive (REDIII), 42% of industrial hydrogen will need to be sustainable by 2030.
Thiebault parquet, Vice President of Toyota, highlighted the company’s commitment to hydrogen, working on both passenger cars and heavy-duty vehicles, and collaborating to develop a global hydrogen infrastructure.
https://unionrayo.com/us/toyota-new-hydrogen-engine/
Could there be a gold rush for buried hydrogen?
Emma Woollacott
Role,Technology of Business reporter
12 December 2023
Earlier this year Professor Jacques Pironon was searching for methane in the Lorraine Basin, northeast France, when his team made an unexpected discovery.
Around 3,000m underground they found a very large deposit of hydrogen.
https://www.bbc.com/news/business-67541581
Rect Angel
15.09.2024 kl 14:19
4009
PS) Se i denne forbindelse også innlegg 08.09.2024 kl 12:31 på denne tråden om samarbeid mellom Toyota og BMW. BMW med hvilken Hexagon Purus inngikk avtale om utviklig av drivstoffsystem til, for over to og et halvt år siden, 3.februar 2022. Alt om dette i nevnte innlegg nå som brikkene faller på plass.
kelle
16.09.2024 kl 08:54
3889
Veldig mye rundt og om Hpur for tiden. Blir ikke overrasket om denne tar av for alvor. Potensialet er mega stort ! Noe må gjøres for å bedre klimaet og det må skje raskt. Sentral Europa holder på å drukne i flomvann
Rect Angel
17.09.2024 kl 12:06
3734
Hexagon Purus partner vinner “Bus of the Year 2025”!
Vi må jo bare være stolte også på vegne av vårt eget Hexagon Purus her ettersom det jo er Hexagon Purus som produserer og levererer drivstoffsystemene til Solaris Urbino 18 hydrogen.
Hexagon Purus er leverandør av drivstoffsystemer til Solaris, under en langsiktig ramneavtale.
Som man kan lese, tilskrives da også hydrogentankene og den tilhørende teknologien en god porsjon ære for suksessen!
"Thanks to the hydrogen technology used and the increased number of new, lightweight hydrogen tanks with a total capacity of 51.2 kg, the bus performs exceptionally well on longer routes. It can travel 600 km on a single refueling (based on e-SORT 2 energy consumption tests), while retaining all the benefits of electric drive."
Solaris Urbino 18 hydrogen awarded “Bus of the Year 2025” title!
17.09.2024
The international Bus of the Year jury has awarded the title of Bus of the Year 2025 to the Solaris Urbino 18 hydrogen. This marks the second title for a Solaris vehicle and the first time in the competition’s history, which has been held since 1989, that a zero-emission hydrogen-powered vehicle has won.
On 16 September, during a gala held at the opening of the IAA Transportation fair in Hannover, the statuette for the best bus of 2025 was presented the manufacturer of Urbino 18 hydrogen. The "Bus of the Year 2025" award was proudly accepted by Javier Iriarte, CEO of Solaris.
"This is a tremendous distinction not only for our product but for our entire zero-emission mobility strategy. I am extremely proud that our bus has been recognized by an international jury as the best vehicle in its class in 2025. This title acknowledges both the excellence of our product and our strong market position throughout Europe. We are greatly honored to be a leader in zero-emission solutions, supplying our customers with battery and hydrogen buses. I would like to take this opportunity to sincerely thank and congratulate all our employees, business partners, and customers. This is our shared success!" – said Javier Iriarte, CEO of Solaris Bus & Coach, which is part of the CAF Group, while receiving the award.
...
"Hydrogen is probably one of the most sustainable fuels, and its usage and share in energy mix will grow fastest in public transport in the coming years. The fact that Solaris has chosen to invest so heavily in this technology deserves great respect. Solaris has also managed to construct a bus that meets future requirements in terms of passenger comfort and capacity, driver safety, and a good workplace, as well as a sustainable and environmentally friendly powertrain. All in all, when Solaris presented the 18-metre hydrogen-powered articulated bus at this year's Bus Euro Test, it caused great excitement!” – noted Tom Terjesen, President of Bus of the Year Jury.
...
Thanks to the hydrogen technology used and the increased number of new, lightweight hydrogen tanks with a total capacity of 51.2 kg, the bus performs exceptionally well on longer routes. It can travel 600 km on a single refueling (based on e-SORT 2 energy consumption tests), while retaining all the benefits of electric drive.
...
https://www.solarisbus.com/en/press/solaris-urbino-18-hydrogen-awarded-bus-of-the-year-2025-title-more-info-2208?_gl=1*h5vrpf*_up*MQ..*_ga*ODI1OTQ4ODQ2LjE3MjY1NjYyMjc.*_ga_JKWEFR8KTK*MTcyNjU2NjIyNy4xLjEuMTcyNjU2NjI3MC4wLjAuMA..
https://www.solarisbus.com/en/press/solaris-urbino-18-hydrogen-named-bus-of-the-year-2025-2205?_gl=1*oj5ojb*_up*MQ..*_ga*ODI1OTQ4ODQ2LjE3MjY1NjYyMjc.*_ga_JKWEFR8KTK*MTcyNjU2NjIyNy4xLjEuMTcyNjU2NjI3MC4wLjAuMA..
Vi må jo bare være stolte også på vegne av vårt eget Hexagon Purus her ettersom det jo er Hexagon Purus som produserer og levererer drivstoffsystemene til Solaris Urbino 18 hydrogen.
Hexagon Purus er leverandør av drivstoffsystemer til Solaris, under en langsiktig ramneavtale.
Som man kan lese, tilskrives da også hydrogentankene og den tilhørende teknologien en god porsjon ære for suksessen!
"Thanks to the hydrogen technology used and the increased number of new, lightweight hydrogen tanks with a total capacity of 51.2 kg, the bus performs exceptionally well on longer routes. It can travel 600 km on a single refueling (based on e-SORT 2 energy consumption tests), while retaining all the benefits of electric drive."
Solaris Urbino 18 hydrogen awarded “Bus of the Year 2025” title!
17.09.2024
The international Bus of the Year jury has awarded the title of Bus of the Year 2025 to the Solaris Urbino 18 hydrogen. This marks the second title for a Solaris vehicle and the first time in the competition’s history, which has been held since 1989, that a zero-emission hydrogen-powered vehicle has won.
On 16 September, during a gala held at the opening of the IAA Transportation fair in Hannover, the statuette for the best bus of 2025 was presented the manufacturer of Urbino 18 hydrogen. The "Bus of the Year 2025" award was proudly accepted by Javier Iriarte, CEO of Solaris.
"This is a tremendous distinction not only for our product but for our entire zero-emission mobility strategy. I am extremely proud that our bus has been recognized by an international jury as the best vehicle in its class in 2025. This title acknowledges both the excellence of our product and our strong market position throughout Europe. We are greatly honored to be a leader in zero-emission solutions, supplying our customers with battery and hydrogen buses. I would like to take this opportunity to sincerely thank and congratulate all our employees, business partners, and customers. This is our shared success!" – said Javier Iriarte, CEO of Solaris Bus & Coach, which is part of the CAF Group, while receiving the award.
...
"Hydrogen is probably one of the most sustainable fuels, and its usage and share in energy mix will grow fastest in public transport in the coming years. The fact that Solaris has chosen to invest so heavily in this technology deserves great respect. Solaris has also managed to construct a bus that meets future requirements in terms of passenger comfort and capacity, driver safety, and a good workplace, as well as a sustainable and environmentally friendly powertrain. All in all, when Solaris presented the 18-metre hydrogen-powered articulated bus at this year's Bus Euro Test, it caused great excitement!” – noted Tom Terjesen, President of Bus of the Year Jury.
...
Thanks to the hydrogen technology used and the increased number of new, lightweight hydrogen tanks with a total capacity of 51.2 kg, the bus performs exceptionally well on longer routes. It can travel 600 km on a single refueling (based on e-SORT 2 energy consumption tests), while retaining all the benefits of electric drive.
...
https://www.solarisbus.com/en/press/solaris-urbino-18-hydrogen-awarded-bus-of-the-year-2025-title-more-info-2208?_gl=1*h5vrpf*_up*MQ..*_ga*ODI1OTQ4ODQ2LjE3MjY1NjYyMjc.*_ga_JKWEFR8KTK*MTcyNjU2NjIyNy4xLjEuMTcyNjU2NjI3MC4wLjAuMA..
https://www.solarisbus.com/en/press/solaris-urbino-18-hydrogen-named-bus-of-the-year-2025-2205?_gl=1*oj5ojb*_up*MQ..*_ga*ODI1OTQ4ODQ2LjE3MjY1NjYyMjc.*_ga_JKWEFR8KTK*MTcyNjU2NjIyNy4xLjEuMTcyNjU2NjI3MC4wLjAuMA..
Redigert 17.09.2024 kl 12:13
Du må logge inn for å svare
kelle
17.09.2024 kl 14:56
3647
I morgen blir det offisiell åpning av hydrogenfabrikken på Hellesylt. Det blir ikke lenge før Hpur er en aksje alle skal ha. Da vil vi få se andre kurser fremover. Kan være tid for å akumulere.
Rect Angel
17.09.2024 kl 16:11
3610
Støre er på plass under åpningen i Hellesylt imorgen. Mon tro om også Dagsrevyen kjenner sin besøkelsestid?
Redigert 17.09.2024 kl 16:44
Du må logge inn for å svare
kelle
18.09.2024 kl 17:57
3426
18. september 2024 kl. 14:13 Støre med på opning av hydrogenanlegg Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) deltok på den offisielle opninga av det nye produksjonsanlegget for hydrogen på Hellesylt i Stranda i dag.
Hellesylt Hydrogen Hub skal produsere utsleppsfritt drivstoff på Sunnmøre gjennom å bruke vasskraft. Testproduksjonen starta allereie i sommar.
– Det er ei stor og krevjande sak dei har realisert her. Her får vi hydrogenproduksjon, som er ein del av framtida sitt energisystem, når vi skal kutte utslepp, seier Støre til NRK.
Noreg slit med eit kraftunderskot og Støre vedgår at dette også kan påverke satsinga på hydrogenproduksjon.
– Vi kjem til å trenge meir kraft i Noreg framover for å drive med hydrogen. Vi kjem til å trenge meir nett og vi må bruke krafta betre, seier han.
Ifølge selskapet Norwegian Hydrogen, som står bak anlegget, skal dei bidra til ein overgang frå fossilt brensel til nullutsleppsløysingar for lokal industri, tungtransport, ferjer, cruiseskip og hurtigbåtar.
Fabrikken vil ha ein maksimal produksjonskapasitet på 1,3 tonn, opplyser regjeringa.
Anlegget i Hellesylt på Sunnmøre har eit budsjett på 100 millionar kroner. Det har fått 47 millionar kroner i støtte gjennom det statlege finansieringstilbodet frå Enova, Pilot-e, som skal få fram nye, konkurransedyktige bedrifter innan miljøvennleg energiteknologi.
Hellesylt Hydrogen Hub skal produsere utsleppsfritt drivstoff på Sunnmøre gjennom å bruke vasskraft. Testproduksjonen starta allereie i sommar.
– Det er ei stor og krevjande sak dei har realisert her. Her får vi hydrogenproduksjon, som er ein del av framtida sitt energisystem, når vi skal kutte utslepp, seier Støre til NRK.
Noreg slit med eit kraftunderskot og Støre vedgår at dette også kan påverke satsinga på hydrogenproduksjon.
– Vi kjem til å trenge meir kraft i Noreg framover for å drive med hydrogen. Vi kjem til å trenge meir nett og vi må bruke krafta betre, seier han.
Ifølge selskapet Norwegian Hydrogen, som står bak anlegget, skal dei bidra til ein overgang frå fossilt brensel til nullutsleppsløysingar for lokal industri, tungtransport, ferjer, cruiseskip og hurtigbåtar.
Fabrikken vil ha ein maksimal produksjonskapasitet på 1,3 tonn, opplyser regjeringa.
Anlegget i Hellesylt på Sunnmøre har eit budsjett på 100 millionar kroner. Det har fått 47 millionar kroner i støtte gjennom det statlege finansieringstilbodet frå Enova, Pilot-e, som skal få fram nye, konkurransedyktige bedrifter innan miljøvennleg energiteknologi.
DrPepper
18.09.2024 kl 18:47
3409
Tänkte bara tacka dig Rect Angel för en bra trådstart och en mycket hög nivå på dina inlägg.
Rect Angel
18.09.2024 kl 20:32
3354
Takker DrPepper. Er langsiktig, har klokkertro så fokuserer primært på å grave frem nyheter, om og relatert til selskapene.
Kortsiktige kursbevegelser på børsen tar traderene seg av. I Purus er det dessuten i.t.v. synlig shortposisjon (> 0.5%). Snarere et uforløst potensial enn et problem i dag? For noen minutter siden kuttet også Fed renten 0.5%.
Det er morsomt å følge Hexagon Group, inklusive Norwegian Hydrogen og dets Vireon, som aksjonær. For når det gjelder de som driver frem og jobber i disse selskapene, snakker vi iallefall skyhøy kvalitet, vil jeg påstå.
Kortsiktige kursbevegelser på børsen tar traderene seg av. I Purus er det dessuten i.t.v. synlig shortposisjon (> 0.5%). Snarere et uforløst potensial enn et problem i dag? For noen minutter siden kuttet også Fed renten 0.5%.
Det er morsomt å følge Hexagon Group, inklusive Norwegian Hydrogen og dets Vireon, som aksjonær. For når det gjelder de som driver frem og jobber i disse selskapene, snakker vi iallefall skyhøy kvalitet, vil jeg påstå.
Redigert 18.09.2024 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
Session88
18.09.2024 kl 23:05
3307
Helt enig med DrPepper, alltid gode og informative innlegg fra trådstarter.
HPUR er allerede et fantastisk selskap og en kanon investering.
HPUR er allerede et fantastisk selskap og en kanon investering.
Singa
20.09.2024 kl 09:10
3226
Er Hex Purus en oppkjøpskandidat, eller hvordan ser dette ut?. Noen analytikere som har sett på dette?
Session88
20.09.2024 kl 10:06
3172
HPUR er sikkert attraktiv for PE selskap og/eller andre som satser fornybart.
Selv ser jeg vel at "risikoen" er størst for at vi konsolideres inn i HEX. Det er jo tross alt store likheter mellom selskapene og HPUR er jo nå i ferd med å stå på egne ben.
Andre som har noen tanker?
Selv ser jeg vel at "risikoen" er størst for at vi konsolideres inn i HEX. Det er jo tross alt store likheter mellom selskapene og HPUR er jo nå i ferd med å stå på egne ben.
Andre som har noen tanker?
bernes
20.09.2024 kl 11:13
3163
HEX har jo negativ kontroll på HPUR og har signalisert at de vil delte på emisjonen senere iår.
Trur nok de vil fortsette som før som separate selskaper med HEX i føringen.
Selv om de har likheter er de forskjellig da HPUR er i hydrogen og HEX er i CNG og RNG.
Trur nok de vil fortsette som før som separate selskaper med HEX i føringen.
Selv om de har likheter er de forskjellig da HPUR er i hydrogen og HEX er i CNG og RNG.
Rocket hunter
20.09.2024 kl 16:45
3093
Rocket hunter skrev 5kr - bør være ok inngang.
Tatt ut nå, 10blank.
Rect Angel
29.09.2024 kl 14:24
2766
Nikola, med 'Oljefondet' som største aksjonær, får (iallefall inntil videre) mye juling på børs, men samtidig får selskapet stadig flere hydrogendrevne FCEV tungtransportkjøretøy ut i markedet til kunder. Og da vet vi at disse kjøretøyene er utstyrt med drivstoffsystemer levert av Hexagon Purus.
Fredag var det J.B. Hunt Transport Services Inc. (NASDAQ: JBHT), 'one of the largest supply chain solutions providers in North America', som meldt om at man har gått til anskaffelse av 20 Nikola Tre FCEVs.
J.B. Hunt er forøvrig også sentral når det gjelder opptak av Cummins nye 'game changer', den gassdrevne motoren X15N (RNG/CNG). Og her kommer Hexagon Agility (Hexagon Composites) inn i bildet. Inn i bildet så det rekker! Interesserte kan lese mer om dette i innlegg 17.09.2024 kl 00:45 på denne tråden:
https://www.finansavisen.no/forum/thread/152986/view/0/1
J.B. Hunt Adds 20 Additional Nikola FCEVs to Expand Sustainability Solutions for Customers
Business Wire
Fri, September 27, 2024 at 5:00 PM GMT+2 5 min read
LOWELL, Ark., September 27, 2024--(BUSINESS WIRE)--J.B. Hunt Transport Services Inc. (NASDAQ: JBHT), one of the largest supply chain solutions providers in North America, announced that it has added 20 Nikola Tre fuel cell electric vehicles (FCEVs) to expand sustainability solutions for customers with freight needs along the West Coast.
"Our expertise, resources and relationships uniquely position us to help our customers pursue and realize their sustainability goals," said Greer Woodruff, executive vice president of safety, sustainability and maintenance at J.B. Hunt. "Zero-emission vehicles such as these will help along the path to generate viable, sustainable options that help customers advance their efforts to reduce carbon emissions in their supply chain while also helping J.B. Hunt progress on its sustainability journey."
Several of the new FCEVs are anticipated to support J.B. Hunt Intermodal operations in California and will primarily be utilized for port and drayage transport. They are expected to help alleviate growing shipper concerns with recent requirements in the state aimed at reducing carbon emissions and adopting zero-emission vehicle technology, specifically rules from the California Air Resource Board (CARB) and the South Coast AQMD’s Warehouse Actions and Investments to Reduce Emissions (WAIRE) program. Customers can eliminate WAIRE fees and reduce their carbon footprint by working with J.B. Hunt to schedule zero-emission vehicle pick-ups and deliveries.
The Nikola FCEVs will join the 200-plus alternative-powered equipment vehicles that J.B. Hunt currently operates on behalf of customers, which includes battery-electric, hydrogen-electric and renewable natural gas (RNG) powered vehicles. Fueling and infrastructure support will be provided by Nikola via its HYLA brand. J.B. Hunt purchased three Nikola FCEVs in 2023 that are currently supporting dedicated customer operations.
https://finance.yahoo.com/news/j-b-hunt-adds-20-150000558.html
Fredag var det J.B. Hunt Transport Services Inc. (NASDAQ: JBHT), 'one of the largest supply chain solutions providers in North America', som meldt om at man har gått til anskaffelse av 20 Nikola Tre FCEVs.
J.B. Hunt er forøvrig også sentral når det gjelder opptak av Cummins nye 'game changer', den gassdrevne motoren X15N (RNG/CNG). Og her kommer Hexagon Agility (Hexagon Composites) inn i bildet. Inn i bildet så det rekker! Interesserte kan lese mer om dette i innlegg 17.09.2024 kl 00:45 på denne tråden:
https://www.finansavisen.no/forum/thread/152986/view/0/1
J.B. Hunt Adds 20 Additional Nikola FCEVs to Expand Sustainability Solutions for Customers
Business Wire
Fri, September 27, 2024 at 5:00 PM GMT+2 5 min read
LOWELL, Ark., September 27, 2024--(BUSINESS WIRE)--J.B. Hunt Transport Services Inc. (NASDAQ: JBHT), one of the largest supply chain solutions providers in North America, announced that it has added 20 Nikola Tre fuel cell electric vehicles (FCEVs) to expand sustainability solutions for customers with freight needs along the West Coast.
"Our expertise, resources and relationships uniquely position us to help our customers pursue and realize their sustainability goals," said Greer Woodruff, executive vice president of safety, sustainability and maintenance at J.B. Hunt. "Zero-emission vehicles such as these will help along the path to generate viable, sustainable options that help customers advance their efforts to reduce carbon emissions in their supply chain while also helping J.B. Hunt progress on its sustainability journey."
Several of the new FCEVs are anticipated to support J.B. Hunt Intermodal operations in California and will primarily be utilized for port and drayage transport. They are expected to help alleviate growing shipper concerns with recent requirements in the state aimed at reducing carbon emissions and adopting zero-emission vehicle technology, specifically rules from the California Air Resource Board (CARB) and the South Coast AQMD’s Warehouse Actions and Investments to Reduce Emissions (WAIRE) program. Customers can eliminate WAIRE fees and reduce their carbon footprint by working with J.B. Hunt to schedule zero-emission vehicle pick-ups and deliveries.
The Nikola FCEVs will join the 200-plus alternative-powered equipment vehicles that J.B. Hunt currently operates on behalf of customers, which includes battery-electric, hydrogen-electric and renewable natural gas (RNG) powered vehicles. Fueling and infrastructure support will be provided by Nikola via its HYLA brand. J.B. Hunt purchased three Nikola FCEVs in 2023 that are currently supporting dedicated customer operations.
https://finance.yahoo.com/news/j-b-hunt-adds-20-150000558.html
Redigert 29.09.2024 kl 14:31
Du må logge inn for å svare
DrPepper
29.09.2024 kl 21:18
2638
Detta ser ju intressant ut. https://elemental.energy/elemental-energy-enters-into-distribution-deal-with-hexagon-purus
"Elemental Energy has been selected by Hexagon Purus, a world leading manufacturer of zero-emission mobility & hydrogen infrastructure solutions, to distribute its products in Southern and East Africa. The distribution agreement brings leading Type 4 cylinders, multi-element gas containers and hydrogen distribution systems to these markets at a time when the number of green hydrogen projects announced in the region continues to grow."
"Elemental Energy has been selected by Hexagon Purus, a world leading manufacturer of zero-emission mobility & hydrogen infrastructure solutions, to distribute its products in Southern and East Africa. The distribution agreement brings leading Type 4 cylinders, multi-element gas containers and hydrogen distribution systems to these markets at a time when the number of green hydrogen projects announced in the region continues to grow."
Rect Angel
29.09.2024 kl 21:45
2640
Flott DrPepper. Kom over den fredag i samme slengen som jeg fant nyheten om at Nikola har skipet ut 20 FEVC til J.B. Hunt (se mitt forrige innlegg her på tråden). Pleier å bokmerke, men det har jeg tydeligvis glemt her så glemte hele nyheten.
Ja, dette er meget interessant. Det satses på produksjon av grønt hydrogen som energibærer i Afrika hvor man veldig mange steder har sol og også vind. Hydrogen til bruk i regionen som det påpekes i artikkelen, og mener også å huske å ha lest om planlegging av prosjekter med henbikk på eksport til EU. Infrastruktur som rørledninger er det dog neppe mye av så hyperinteressant nedslagsfelt for Hexagon Purus's mobile pipeline produkter for lagring og transport av hydrogen. Og når det gjelder det lengre løp, kan man altså også lese om ambisjoner når det gjelder hydrogen som drivstoff til kjøretøy på vei i Afrika.
Ja, dette er meget interessant. Det satses på produksjon av grønt hydrogen som energibærer i Afrika hvor man veldig mange steder har sol og også vind. Hydrogen til bruk i regionen som det påpekes i artikkelen, og mener også å huske å ha lest om planlegging av prosjekter med henbikk på eksport til EU. Infrastruktur som rørledninger er det dog neppe mye av så hyperinteressant nedslagsfelt for Hexagon Purus's mobile pipeline produkter for lagring og transport av hydrogen. Og når det gjelder det lengre løp, kan man altså også lese om ambisjoner når det gjelder hydrogen som drivstoff til kjøretøy på vei i Afrika.
Redigert 29.09.2024 kl 21:55
Du må logge inn for å svare
kelle
30.09.2024 kl 16:40
2455
Hpur suste gjennom motstanden ved 11,50. En etablering over 11,50 gir klar bane opp mot tjue. Her kan det gå fort ! Det er et godt stykke igjen opp til ATH 82,10
kelle
02.10.2024 kl 10:12
2154
Det kan se ut for at Hpur klarer å etablere seg over støtten på 11,50. I så fall skal det være klar bane for en ny opptur. NEL gikk glipp på en større hydrogenavtale i USA, da den ble skjøvet en del ut i tid. Hpur har vel nok å gjøre, det nærmste året, med de avtalene de allerede har inngått.