Hexagon Purus H2 (tung)transport, buss watch, Nikola m.m.

Rect Angel
HPUR 25.03.2024 kl 22:11 36524

De som har fulgt med noen år, kjenner denne avtalen, verdt i overkant av 2.3 milliarder NOK (€200 millioner) + mulig ytterligere oppside, for HPUR.

https://www.globenewswire.com/news-release/2021/04/29/2219300/0/en/Hexagon-Purus-selected-by-Nikola-Corporation-to-supply-hydrogen-cylinders-for-serial-production.html

Nikola-aksjen har lenge vært ute i grov sjø på børsen og aksjekursen har blitt gruset. De første hydrogendrevne tungtransportkjøretøyene (39) har imidlertid nådd markedet de siste månedene, og har blitt levert til kunder. Tidlige uttalelser kan tyde på kundetilfredshet. Så nå blir det spennende å følge fortsettelsen her. Ambisjonen er masseproduksjon.

Dagen i dag var en livlig børsdag i Nikola. Solid prosentvis kursoppgang på volum langt, langt over gjennomsnitt.

https://finance.yahoo.com/quote/NKLA


Hva annet vet vi, utover kontrakten med Nikola, om potensialet til Hexagon Purus når det gjelder hydrogendrevet tungtransport? Vel, konkret at de har jobbet med hydrogendrevet tungtransport siden høsten 2020 sammen med Hino Trucks (100% eid av Toyota) i Project Z. Og fra Project Z vet vi jo at det for lengst har blitt generert en monsteravtale til Hexagon Purus (verdt ca. 21.4 milliarder NOK [$ 2 milliarder]) som innebærer at Hexagon Purus skal produsere batterielektriske tungtransportkjøretøy for Hino Trucks. Project Z har helt fra starten av fokusert både på batterielektrisk og hydrogendrevet tungtransport.

https://www.hino-global.com/corp/news/2020/20201006-002702.html

https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/03/15/2627351/0/en/Hexagon-Purus-signs-landmark-long-term-agreement-with-Hino-Trucks-for-zero-emission-heavy-duty-trucks-in-the-U-S.html

Og hertil vet vi at Hexagon Purus er valgt av Ford til å levere til prototype Ford skal levere til et prestisjetungt EU-prosjekt når det gjelder hydrogendrevet tungtransport .

https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/12/07/2792237/0/en/Hexagon-Purus-awarded-purchase-order-by-Ford-Trucks-to-deliver-a-hydrogen-fuel-storage-system-for-their-prototype-heavy-duty-truck.html


Så var det Daimler. Kjenner ikke til noe konkret der pr. nå når det gjelder hydrogendrevet tungtransport, men vi vet at Hexagon Purus har mottatt milliardordre, under hvilken man skal levere batterielektriske Freightliner kjøretøy til DTA. Hexagon Composites har dessuten et langvarig kundeforhold til Daimler når det gjelder leveranser til Daimlers gassdrevne tungtransportkjøretøy.

https://www.globenewswire.com/news-release/2023/11/06/2774292/0/en/Daimler-Truck-North-America-Enters-Strategic-Partnership-with-Hexagon-Purus-for-Battery-Electric-Freightliner-eM2-for-Vocational-Applications.html

Kenworth er en joker. Som til Daimler, har Hexagon Composites lenge levert til Kenworths gassdrevne tungtransportkjøretøy. Andre jokere er heller ikke utenkelig.

Et relevant spørsmål å stille: Vil eventuell suksess for Nikola, gjøre at 'alle de andre' med ambisjoner innen hydrogendrevet tungtransport nå får det mer travelt?


13.08.2024

En tilføyelse helt til slutt, i dag 13.08.2024. Hydrogenbuss hadde jeg helt 'glemt' i denne trådstarten. Det blir helt feil. Når det gjelder hydrogendrevne busser, er Hexagon Purus nemlig leverandør av drifstoffsystemer til bussprodusenter som New Flyer, Solaris, CaetanoBus og NesoBus. Og nå i det siste har f.eks. Solaris meldt om en rekke ordrer for hydrogenbusser, fra flere europeiske nasjoner.

Edit) 13.08.2024.

Har i dag tilføyd et avsnitt til slutt i denne trådstarten. Hydrogenbuss er nemlig på kraftig fremmarsj og må absolutt med i denne samnenhengen.
Redigert 08.09.2024 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
kelle
02.10.2024 kl 11:05 1314

Burde ikke sagt noe om at det går bra. Da spupte kursen over 1 krone. Kommer nok opp igjen, får vi håpe.
Rect Angel
02.10.2024 kl 12:07 1255

Video. Nyhetsintervju. California senator Josh Newman om fyllestasjoner for hydrogen og hydrogendrevet transport.

Senatoren ankommer 'for sikkerhets skyld' til intervjuet i sin hydrogendrevne personbil.

https://www.msn.com/en-us/autos/news/the-first-u-s-commercial-truck-dealership-hydrogen-refueling-station/vi-AA1rxqrQ?ocid=BingNewsVerp
Tyrkman
02.10.2024 kl 14:20 1151

Er vel bare gevinstsikring efter stor opgang på kort tid. Sidder helt roligt og tungt lastet i båden for jeg er 100% sikker på at den vil mangedoble sig de næste år 🤑🤑🤑
Rect Angel
02.10.2024 kl 16:20 1085

Nikola rapporterer om godt salg av FCEV tungtransportkjøretøy med drivstoffsystemer produsert av Hexagon Purus i Q3 2024.

Nikola-aksjen er opp rundt 10% i skrivende stund, på en ikke altfor sprek børs. Omsetningen i aksjen har nådd gjennomsnittlig, daglig volum i aksjen, i løpet av de første 45 minuttene av dagens børshandel.


NIKOLA RECORDS SALES OF 88 HYDROGEN-POWERED CLASS 8 TRUCKS FOR NORTH AMERICAN CUSTOMERS IN Q3 2024; 200 TOTAL SOLD THIS YEAR

News provided by
Nikola Corporation 
Oct 02, 2024, 08:05 ET

PHOENIX, Oct. 2, 2024 /PRNewswire/ -- For Q3 2024, Nikola Corporation (Nasdaq: NKLA), a global leader in zero-emissions transportation and energy supply and infrastructure solutions, via the HYLA brand, wholesaled 88 Class 8 Nikola hydrogen fuel cell electric trucks, firmly within truck sales guidance of between 80 and 100 fuel cell units for the quarter.

For the first three quarters of 2024, Nikola wholesaled 200 hydrogen fuel cell trucks, and 235 total since the truck went on sale in Q4 of last year.

"This is a record sales quarter for Nikola, with 88 hydrogen fuel cell electric trucks wholesaled to our dealers for end customers, as well as the addition of a first-ever U.S. dealer-based HYLA modular refueling station," said Nikola CEO Steve Girsky. "Despite overall market headwinds, Nikola remains focused on our mission to pioneer solutions for a zero-emission world, and we're doing it one truck at a time."

All Nikola trucks are assembled in Coolidge, Ariz.

NOTE: Nikola has not completed its quarterly review process or the preparation of its financial statements for the third quarter ended September 30, 2024.

ABOUT NIKOLA CORPORATION

Nikola Corporation's mission is clear: pioneering solutions for a zero-emissions world. As an integrated truck and energy company, Nikola is transforming transportation and over-the-road freight services. With our Class 8 vehicles, including battery-electric (BEV) and hydrogen fuel cell electric trucks (FCEV), and our energy brand, HYLA, we are driving the advancement of the complete hydrogen refueling ecosystem. This encompasses supply, distribution, and dispensing, reflecting our commitment to sustainable practices and a cleaner future.

Nikola is based in Phoenix, Ariz. with a manufacturing facility in Coolidge, Ariz.

https://www.prnewswire.com/news-releases/nikola-records-sales-of-88-hydrogen-powered-class-8-trucks-for-north-american-customers-in-q3-2024-200-total-sold-this-year-302265198.html
Redigert 02.10.2024 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
02.10.2024 kl 22:46 947

Da endte Nikola børsdagen +19.57%. På en oppsiktsvekkende høy omsetning, hele 5.25 * gjennomsnittlig, daglig volum (16 167 634 vs 3 082 234 aksjer).

https://finance.yahoo.com/quote/NKLA/

Så for oss Hexagon Purus aksjonærer er det bare å 🤞for at Nikolas fremganger med FCEVs fortsetter. Noe som vil være ensbetydende med suksessivt flere kjøpsordrer på rammeavtalen med Nikola (se trådstart) mens vi venter på at Toyota beggynner å legge inn kjøpsordrer på drivstoffsystemer for hydrogen med innebygd batterisupport til sin produksjon av FCEVs i 2025:

https://www.globenewswire.com/news-release/2024/05/22/2886163/0/en/Hexagon-Purus-to-supply-Toyota-Motor-North-America-for-serial-production-of-heavy-duty-fuel-cell-electric-powertrain-kits.html


Nikola’s Q3 Triumph: Unveiling the Strategy Behind Their Record-Breaking Sales

October 2, 2024 0 By Angela Linders

Nikola Corporation (NASDAQ: NKLA) Accelerates Growth Amid Record Sales and Strategic Expansions

In the ever-evolving landscape of electric vehicles, Nikola Corporation (NASDAQ:NKLA) has made significant strides, capturing the market’s attention with its robust Q3 performance and strategic growth initiatives. With a notable jump in early trading, Nikola’s recent financial news heralds a promising trajectory for the hydrogen fuel cell electric truck manufacturer. This article delves into the company’s impressive sales figures, strategic partnerships, infrastructure expansion, and overall growth trend.

https://www.hydrogenfuelnews.com/nikolas-q3-triumph-strategy/8567351/
Redigert 02.10.2024 kl 22:47 Du må logge inn for å svare
Tyrkman
I dag kl 08:36 665

Det positive i meldingen er at hpur kompenseres, guidance fastholdes og at det frigiver kapacitet til forfølge andre muligheder med højere margin
Mammon
I dag kl 08:38 653

Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets oppgraderer anbefaling på Hexagon Purus til kjøp fra hold og oppjusterer samtidig sitt kursmål på aksjen til 14 kroner fra 8 kroner.

Det fremgår av en oppdatering fredag.

"Aksjen handles 5--18 prosent under sammenlignbare aksjer for hydrogenutstyr på EV/omsetning i 2024-2026 og 6--13 prosent under på konsensus. Selv om rabatten til sammenlignbare aksjer har blitt redusert, mener vi at Hexagon Purus er bedre posisjonert industrielt", skriver meglerhuset.

DNB Markets oppjusterer samtidig sitt kursmål på Hexagon Composites til 50 kroner fra 45 kroner og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen.


ble dere lurt av piratbanken DnB???
kelle
I dag kl 10:35 466

Mener du at DNB viste om at avtalen skulle termineres? Iflg. selskapet er det heller ingen katastrofe : For 2025 forventer selskapet nå en omsetningsvekst på minst 50 prosent, med fortsatt betydelig forbedring av ebitda-marginen. Tidligere hadde selskapet mål om en omsetning på 4-5 milliarder kroner i 2025.

Videre forventer Hexagon Purus nå å oppnå en breakeven ebitda i 2026, som er endret fra den tidligere forventingen om å oppnå dette i 2025.

Beslutningen frigjør kapasitet til å håndtere andre kortsiktige muligheter for strategisk attraktive programmer for batteridrevne elektriske nyttekjøretøy med høyere volum- og fortjenestepotensial, skriver selskapet.

Dette gjør det også mulig for selskapet å styrke sitt fokus på den operasjonelle gjennomføringen og oppskaleringen av sin langsiktige avtale om levering av batteridrevne elektriske lastebiler til Hino Trucks, opplyses det.

Nyheter og/eller generelle investeringsanbefalinger ner du med dette at DNB viste om termineringen av avtalen? Iflg. selskapet er det heller ingen katastrofte:
Redigert i dag kl 10:39 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
I dag kl 10:40 459

He, he, ja ingenting kan utelukkes, og DNB ASSET MANAGEMENT AS har jo også blitt sittende i sin shortposisjon (0.99%) etter den oppgraderingen. Men samtidig er jo DNB MARKETS AKSJEHANDEL/-ANALYSE 7.største aksjonær i Purus  med 5 427 822 aksjer (1.95%). Så her står vi utvilsomt overfor et hus med 'mange baller i lufta' når det gjelder Hexagon Purus.

Ikke en umiddelbart hyggelig nyhet, men sånn er det, og dette er på ingen måte 'verdens undergang' for Purus. Har heller ingen tro på at der er 'ondt blod' mellom Hexagon Group og DTNA (Daimler). Under Composites's Q2 2024 i august guidet jo f.eks. Flakk at DTNA kommer inn på kundesiden når det gjelder drivstoffsystemer til DTNAs satsing på gassdrevne tungtransportkjøretøy for de aller tygste jobbene, utstyrt med Cummins's nye flaggskipsmotor X15N. Så tenker dette er en forretningsbasert beslutning når det gjelder elektrifisering av Freightliner eller ei. Altså at DTNA av markedsrelaterte, forretningsmessige årsaker har ombestemt seg og landet på ei her.

Og så understreker jo Purus i meldingen at DTNA kompenserer Purus for utgifter Purus har pådratt seg gjennom denne avtalen samt at denne kanselleringen åpner andre 'dører' for selskapet:


Daimler Truck North America and Hexagon Purus end supply agreement for battery electric vocational vehicles

i dag kl. 07:55 ∙ Global Newswire

(4 October 2024 -- Oslo, Norway) Reference is made to the stock exchange release by Hexagon Purus ASA ("Hexagon Purus" or the "Company") on 14 August 2023, where Hexagon Purus and Daimler Truck North America ("DTNA") signed a long-term agreement for complete vehicle integration of battery electric vocational vehicles.

The parties have today mutually agreed to terminate the 2024-2027 supply agreement, and DTNA will reimburse Hexagon Purus for certain costs that the Company has undertaken related to this agreement.

The decision unlocks capacity to address other near-term opportunities for strategically attractive battery electric commercial vehicle programs with higher volume and margin potential. It also enables the Company to enhance its focus on the operational execution and scale-up of its long-term agreement for the supply of battery electric trucks to Hino Trucks.

The Company maintains its financial guidance for 2024 and still expects revenue growth of at least 50% year-over-year for 2024, and a significant year-over-year improvement in the Company's EBITDA margin. For 2025, based on preliminary estimates, the Company expects revenue growth of at least 50% year-over-year and continued significant improvement in EBITDA margin. The Company expects to reach EBITDA break-even during 2026.

https://www.nordnet.no/market/news/33f18b65-d4de-474c-8733-598f8f2e2b33
Redigert i dag kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Tyrkman
I dag kl 12:29 311

Meget enig. Ser faldet i dag som en oplagt købsmulighed. Denne ordre er blot en blandt mange så hvis man er en tålmodig langsigtet investor er dette en gylden mulighed
Rect Angel
I dag kl 12:51 276

CFO til TDN Finans. Så i dette tilfellet er jeg ubskjeden nok til like godt å slå fast at antagelsene i mitt forrige innlegg traff, mer eller mindre, midt i blinken.


HPUR: DTNA HAR IKKE HATT PROBLEMER MED VÅRE PRODUKTER -ALAM

i dag kl. 11:27 ∙ TDN Finans

Oslo (Infront TDN Direkt): Det er flere faktorer på begge sider som ligger bak beslutningen for terminering av forsyningsavtalen mellom Hexagon Purus og Daimler Truck North America (DTNA). DTNA har imidlertid ikke hatt problemer med Hexagon Purus' produkter eller teknologi.

Det sier finansdirektør Salman Alam i Hexagon Purus til TDN Direkt fredag.

-Det er viktig å få frem at DTNA har ikke hatt problemer eller vært kritiske til vårt produkt eller teknologi, så det har de vært fornøyd med. Men det er et bakteppe for disse kjøretøy-OEMene som har vært ganske utfordrende i det siste, sier Alam.

Finansdirektøren fremhever at flere kjøretøy-OEMer som Stellantis og Volkswagen har kommet med resultatvarsel i det siste der selskapene har senket guiding for 2024, noe DTNA også gjorde i juli 2024.

-De har nok slitt litt med et tøffere makroøkonomisk klima, med mindre etterspørsel fra Kina, og generelt med denne adopsjonen av elektriske kjøretøy, ikke bare på den kommersielle siden, men spesielt i forhold til de lettere kjøretøyene, sier Alam.

Da selskapet meldte om signering av kontrakten i august 2023, var den potensielle salgsverdien estimert til 150 millioner dollar. Ifølge Alam er det ikke mye av dette beløpet som Hexagon Purus har fått ut av kontrakten før termineringen.

-Vi skulle egentlig begynne å levere på kontrakten nå i andre halvår 2024, så vi har for alle praktiske formål ikke begynt å levere på kontrakten ennå. DTNA terminerer før vesentlige leveranser starter, så det er ikke mye som fås ut av det, sier han.

Kostnadskompensasjonen som det samtidig ble meldt om fredag er ifølge finansdirektøren kostnader knyttet til programmet og ting som ble kjøpt eller investert i direkte relatert til programmet.

-Det er ikke et kjempestort beløp, men det er snakk om noen millioner dollar vi får tilbake som dekker mye av de direkte kostnadene vi har hatt i forbindelse med programmet, sier han.

For 2025 forventer selskapet nå en omsetningsvekst på minst 50 prosent, med fortsatt betydelig forbedring av ebitda-marginen. Tidligere hadde selskapet mål om en omsetning på 4-5 milliarder kroner i 2025. Videre forventer Hexagon Purus nå å oppnå en breakeven ebitda i 2026, som er endret fra den tidligere forventingen om å oppnå dette i 2025.

-Vi har tatt ned guiding for 2025 ettersom denne kontrakten skulle bidra med vesentlige inntekter neste år, og vi er ikke i stand til på veldig kort sikt å fylle det bortfallet med én gang, sier Alam.

Ifølge finansdirektøren har kontrakten dreid seg om kjøretøy som gatefeierbiler, kranbiler og lignende, som representerer et relativt lite marked. På grunn av full kapasitetsutnyttelse har mange kundeforespørsler blitt avslått. Når denne kontrakten nå bortfaller, åpner det for muligheten til å forfølge nye og mer attraktive kontrakter i andre potensielle programmer.

-Vi ville jo helst vært foruten, men når man først har kommet til det tror vi også at på sikt kan dette vært positivt for oss, sier han.
Redigert i dag kl 12:54 Du må logge inn for å svare
Candelstick
I dag kl 17:05 128

Da er det 3.test av halslinjen fra August. Denne gangen tror jeg ikke vi får en bounce.