Hexagon Purus H2 (tung)transport, buss watch, Nikola m.m.
De som har fulgt med noen år, kjenner denne avtalen, verdt i overkant av 2.3 milliarder NOK (€200 millioner) + mulig ytterligere oppside, for HPUR.
https://www.globenewswire.com/news-release/2021/04/29/2219300/0/en/Hexagon-Purus-selected-by-Nikola-Corporation-to-supply-hydrogen-cylinders-for-serial-production.html
Nikola-aksjen har lenge vært ute i grov sjø på børsen og aksjekursen har blitt gruset. De første hydrogendrevne tungtransportkjøretøyene (39) har imidlertid nådd markedet de siste månedene, og har blitt levert til kunder. Tidlige uttalelser kan tyde på kundetilfredshet. Så nå blir det spennende å følge fortsettelsen her. Ambisjonen er masseproduksjon.
Dagen i dag var en livlig børsdag i Nikola. Solid prosentvis kursoppgang på volum langt, langt over gjennomsnitt.
https://finance.yahoo.com/quote/NKLA
Hva annet vet vi, utover kontrakten med Nikola, om potensialet til Hexagon Purus når det gjelder hydrogendrevet tungtransport? Vel, konkret at de har jobbet med hydrogendrevet tungtransport siden høsten 2020 sammen med Hino Trucks (100% eid av Toyota) i Project Z. Og fra Project Z vet vi jo at det for lengst har blitt generert en monsteravtale til Hexagon Purus (verdt ca. 21.4 milliarder NOK [$ 2 milliarder]) som innebærer at Hexagon Purus skal produsere batterielektriske tungtransportkjøretøy for Hino Trucks. Project Z har helt fra starten av fokusert både på batterielektrisk og hydrogendrevet tungtransport.
https://www.hino-global.com/corp/news/2020/20201006-002702.html
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/03/15/2627351/0/en/Hexagon-Purus-signs-landmark-long-term-agreement-with-Hino-Trucks-for-zero-emission-heavy-duty-trucks-in-the-U-S.html
Og hertil vet vi at Hexagon Purus er valgt av Ford til å levere til prototype Ford skal levere til et prestisjetungt EU-prosjekt når det gjelder hydrogendrevet tungtransport .
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/12/07/2792237/0/en/Hexagon-Purus-awarded-purchase-order-by-Ford-Trucks-to-deliver-a-hydrogen-fuel-storage-system-for-their-prototype-heavy-duty-truck.html
Så var det Daimler. Kjenner ikke til noe konkret der pr. nå når det gjelder hydrogendrevet tungtransport, men vi vet at Hexagon Purus har mottatt milliardordre, under hvilken man skal levere batterielektriske Freightliner kjøretøy til DTA. Hexagon Composites har dessuten et langvarig kundeforhold til Daimler når det gjelder leveranser til Daimlers gassdrevne tungtransportkjøretøy.
https://www.globenewswire.com/news-release/2023/11/06/2774292/0/en/Daimler-Truck-North-America-Enters-Strategic-Partnership-with-Hexagon-Purus-for-Battery-Electric-Freightliner-eM2-for-Vocational-Applications.html
Kenworth er en joker. Som til Daimler, har Hexagon Composites lenge levert til Kenworths gassdrevne tungtransportkjøretøy. Andre jokere er heller ikke utenkelig.
Et relevant spørsmål å stille: Vil eventuell suksess for Nikola, gjøre at 'alle de andre' med ambisjoner innen hydrogendrevet tungtransport nå får det mer travelt?
13.08.2024
En tilføyelse helt til slutt, i dag 13.08.2024. Hydrogenbuss hadde jeg helt 'glemt' i denne trådstarten. Det blir helt feil. Når det gjelder hydrogendrevne busser, er Hexagon Purus nemlig leverandør av drifstoffsystemer til bussprodusenter som New Flyer, Solaris, CaetanoBus og NesoBus. Og nå i det siste har f.eks. Solaris meldt om en rekke ordrer for hydrogenbusser, fra flere europeiske nasjoner.
Edit) 13.08.2024.
Har i dag tilføyd et avsnitt til slutt i denne trådstarten. Hydrogenbuss er nemlig på kraftig fremmarsj og må absolutt med i denne samnenhengen.
https://www.globenewswire.com/news-release/2021/04/29/2219300/0/en/Hexagon-Purus-selected-by-Nikola-Corporation-to-supply-hydrogen-cylinders-for-serial-production.html
Nikola-aksjen har lenge vært ute i grov sjø på børsen og aksjekursen har blitt gruset. De første hydrogendrevne tungtransportkjøretøyene (39) har imidlertid nådd markedet de siste månedene, og har blitt levert til kunder. Tidlige uttalelser kan tyde på kundetilfredshet. Så nå blir det spennende å følge fortsettelsen her. Ambisjonen er masseproduksjon.
Dagen i dag var en livlig børsdag i Nikola. Solid prosentvis kursoppgang på volum langt, langt over gjennomsnitt.
https://finance.yahoo.com/quote/NKLA
Hva annet vet vi, utover kontrakten med Nikola, om potensialet til Hexagon Purus når det gjelder hydrogendrevet tungtransport? Vel, konkret at de har jobbet med hydrogendrevet tungtransport siden høsten 2020 sammen med Hino Trucks (100% eid av Toyota) i Project Z. Og fra Project Z vet vi jo at det for lengst har blitt generert en monsteravtale til Hexagon Purus (verdt ca. 21.4 milliarder NOK [$ 2 milliarder]) som innebærer at Hexagon Purus skal produsere batterielektriske tungtransportkjøretøy for Hino Trucks. Project Z har helt fra starten av fokusert både på batterielektrisk og hydrogendrevet tungtransport.
https://www.hino-global.com/corp/news/2020/20201006-002702.html
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/03/15/2627351/0/en/Hexagon-Purus-signs-landmark-long-term-agreement-with-Hino-Trucks-for-zero-emission-heavy-duty-trucks-in-the-U-S.html
Og hertil vet vi at Hexagon Purus er valgt av Ford til å levere til prototype Ford skal levere til et prestisjetungt EU-prosjekt når det gjelder hydrogendrevet tungtransport .
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/12/07/2792237/0/en/Hexagon-Purus-awarded-purchase-order-by-Ford-Trucks-to-deliver-a-hydrogen-fuel-storage-system-for-their-prototype-heavy-duty-truck.html
Så var det Daimler. Kjenner ikke til noe konkret der pr. nå når det gjelder hydrogendrevet tungtransport, men vi vet at Hexagon Purus har mottatt milliardordre, under hvilken man skal levere batterielektriske Freightliner kjøretøy til DTA. Hexagon Composites har dessuten et langvarig kundeforhold til Daimler når det gjelder leveranser til Daimlers gassdrevne tungtransportkjøretøy.
https://www.globenewswire.com/news-release/2023/11/06/2774292/0/en/Daimler-Truck-North-America-Enters-Strategic-Partnership-with-Hexagon-Purus-for-Battery-Electric-Freightliner-eM2-for-Vocational-Applications.html
Kenworth er en joker. Som til Daimler, har Hexagon Composites lenge levert til Kenworths gassdrevne tungtransportkjøretøy. Andre jokere er heller ikke utenkelig.
Et relevant spørsmål å stille: Vil eventuell suksess for Nikola, gjøre at 'alle de andre' med ambisjoner innen hydrogendrevet tungtransport nå får det mer travelt?
13.08.2024
En tilføyelse helt til slutt, i dag 13.08.2024. Hydrogenbuss hadde jeg helt 'glemt' i denne trådstarten. Det blir helt feil. Når det gjelder hydrogendrevne busser, er Hexagon Purus nemlig leverandør av drifstoffsystemer til bussprodusenter som New Flyer, Solaris, CaetanoBus og NesoBus. Og nå i det siste har f.eks. Solaris meldt om en rekke ordrer for hydrogenbusser, fra flere europeiske nasjoner.
Edit) 13.08.2024.
Har i dag tilføyd et avsnitt til slutt i denne trådstarten. Hydrogenbuss er nemlig på kraftig fremmarsj og må absolutt med i denne samnenhengen.
Redigert 08.09.2024 kl 12:31
Du må logge inn for å svare
DrPepper
25.10.2024 kl 14:34
1029
Jo de har byggt upp mycket under de senaste åren, men det är ju inget nytt, allt detta har ju varit på bordet sedan de noterades, så inga nyheter på den fronten, däremot "fina" avtal och så, men ändå har aktiekursen kollapsat om man ser de senaste 4 åren. Det är ju positivt att de 20 största ägarna håller sina positioner, men de är nog knappast nöjda med detta resultat, de största sitter ju på optioner som ger de god avkastning så de klagar väl inte. De 4 största äger 70 % av alla aktierna, det förklarar kanske varför aktien slår hårt åt det ena eller det andra hållet, är ju inte så mycket aktier ute på "fria" marknaden. Bolaget har extremt mycket att bevisa hösten 24 och våren 25...
Rect Angel
25.10.2024 kl 15:13
996
Såvidt meg bekjent, har Hexagon Purus hele veien levert på den meget spentstige guidingen man ga markedet så tidlig som ved børsintro 2020, frem til kanselleringen av avtalen med DTNA kom, for noen uker siden.
En kansellering som selskapet uttaler ikke vil påvirke guidet omsetning for 2024, men redusere omsetningen i 2025 og forskyve EBITDA break-even med noen måneder inn i 2026, mot tidligere guidet i løpet av 2025.
Ut over dette avdramatiserer selskapet kanselleringen og hevder man etterhvert vil kunne erstatte avtalen med andre prosjekter med bedre marginer for selskapet. Børsen dramatiserer på sin side kanselleringen veldig. Litt som forventet, fra begge hold.
For meg fremstår imidlertid kursfallet (ca. -35%) i løpet av tre uker som i overkant, ikke minst når vi vet at rammeavtalen med Hino Trucks om batterielektriske TERN har en potensiell verdi på $2 milliarder mens den kansellerte rammeavtalen med DTNA hadde en potensiell verdi på $150 000.
En kansellering som selskapet uttaler ikke vil påvirke guidet omsetning for 2024, men redusere omsetningen i 2025 og forskyve EBITDA break-even med noen måneder inn i 2026, mot tidligere guidet i løpet av 2025.
Ut over dette avdramatiserer selskapet kanselleringen og hevder man etterhvert vil kunne erstatte avtalen med andre prosjekter med bedre marginer for selskapet. Børsen dramatiserer på sin side kanselleringen veldig. Litt som forventet, fra begge hold.
For meg fremstår imidlertid kursfallet (ca. -35%) i løpet av tre uker som i overkant, ikke minst når vi vet at rammeavtalen med Hino Trucks om batterielektriske TERN har en potensiell verdi på $2 milliarder mens den kansellerte rammeavtalen med DTNA hadde en potensiell verdi på $150 000.
Redigert 25.10.2024 kl 15:15
Du må logge inn for å svare
DrPepper
25.10.2024 kl 16:19
958
Väntat. "Carnegie nedgraderer sin anbefaling på Hexagon Purus til hold fra kjøp, og nedjusterer kursmålet til 8 kroner fra tidligere 13 kroner etter den kansellerte kontrakten med Daimler, ifølge en oppdatering fredag.
Carnegie anslår at omsetningen i tredje kvartal 2024 var 581 millioner kroner, opp 53 prosent på årsbasis. Ebitda i kvartalet anslås til -64 millioner kroner, som inkluderer en positiv effekt fra et kanselleringsgebyr på 30 millioner kroner fra Daimler."
Men aktiekursen håller sig stabil, så det är kanske botten vi har nått nu..
Carnegie anslår at omsetningen i tredje kvartal 2024 var 581 millioner kroner, opp 53 prosent på årsbasis. Ebitda i kvartalet anslås til -64 millioner kroner, som inkluderer en positiv effekt fra et kanselleringsgebyr på 30 millioner kroner fra Daimler."
Men aktiekursen håller sig stabil, så det är kanske botten vi har nått nu..
Candelstick
25.10.2024 kl 18:05
899
Kanseleringen forstyrrer Likviditetsbudsjettet som påvirker De Tre Helligheter : Profitt, Kvalitet og Kundetilfredshet.
Daimler kom med en uttalelse som ivaretar Kvalitet og Kundetilfredshet, men Hpurs ledelse sa at de ikke kunne erstatte ordreboken på kort sikt, ergo blir Profitt nedjustert.
Daimler kom med en uttalelse som ivaretar Kvalitet og Kundetilfredshet, men Hpurs ledelse sa at de ikke kunne erstatte ordreboken på kort sikt, ergo blir Profitt nedjustert.
DrPepper
25.10.2024 kl 19:16
851
"(25 October 2024 -- Oslo, Norway) Reference is made to the stock exchange release by Hexagon Purus ("the "Company") on 18 April 2023, where Hexagon Purus Systems USA LLC, a subsidiary of the Company, and Panasonic Energy Co., LTD ("Panasonic") signed a multi-year agreement for the supply of lithium-ion battery cells from Panasonic's new facility in Kansas, USA. The agreement included a requirement for Hexagon Purus to pre-pay approximately USD 43 million (of which approximately USD 8.6 million has been paid to date) for capacity reservation purposes, subject to the achievement of certain milestones.
Hexagon Purus Systems USA LLC and Panasonic have today signed an amended supply agreement. Amongst other, the parties have agreed to reduce the outstanding pre-payment amount of USD 34.4 million to USD 12.9 million.
As already stated in the stock exchange release on 18 April 2023, the supply of battery cells from Panasonic's new facility in Kansas are expected to commence in 2026, and the battery cells will be compliant with the United States-Mexico-Canada (USMCA) trade agreement as well as eligible for Inflation Reduction Act (IRA) incentives."
Detta är ju bra nyheter, Genom att minska den återstående förskottsbetalningen från 34,4 miljoner USD till 12,9 miljoner USD frigörs kapital för Hexagon Purus, vilket kan användas för andra investeringar eller operativa ändamål. Detta förbättrar bolagets likviditet och finansiella flexibilitet.
Hexagon Purus Systems USA LLC and Panasonic have today signed an amended supply agreement. Amongst other, the parties have agreed to reduce the outstanding pre-payment amount of USD 34.4 million to USD 12.9 million.
As already stated in the stock exchange release on 18 April 2023, the supply of battery cells from Panasonic's new facility in Kansas are expected to commence in 2026, and the battery cells will be compliant with the United States-Mexico-Canada (USMCA) trade agreement as well as eligible for Inflation Reduction Act (IRA) incentives."
Detta är ju bra nyheter, Genom att minska den återstående förskottsbetalningen från 34,4 miljoner USD till 12,9 miljoner USD frigörs kapital för Hexagon Purus, vilket kan användas för andra investeringar eller operativa ändamål. Detta förbättrar bolagets likviditet och finansiella flexibilitet.
Candelstick
25.10.2024 kl 19:37
827
Bra det, men når skal resterende betales inn?
Redigert 25.10.2024 kl 19:59
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
26.10.2024 kl 12:16
606
Spørsmål fra analytikerne om innhenting av kapital er vel egentlig en gjenganger under Q & As i forbindelse med Hexagon Purus's kvartalspresentasjoner. Under Q & A etter Q1 2024, tror jeg det var, svarte Alam noe sånt som at "We have a good dialog with the different stakeholders on this..."
Og her får vi demonstrert og bekreftet dette i praksis, for dette fungerer jo i praksis som innhenting av $21.5 millioner (ca. 235 millioner NOK) i frisk kapital, i påvente av at kontantstrømmen utvikler seg suksessivt gunstigere for selskapet.
Elegant og veldig gode nyheter.
Og her får vi demonstrert og bekreftet dette i praksis, for dette fungerer jo i praksis som innhenting av $21.5 millioner (ca. 235 millioner NOK) i frisk kapital, i påvente av at kontantstrømmen utvikler seg suksessivt gunstigere for selskapet.
Elegant og veldig gode nyheter.
Redigert 26.10.2024 kl 12:45
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
I dag kl 12:41
171
Ønsker man å få denne artikkelen opplest i sin helhet og lytte istedet for å lese, er det bare å åpne linken.
Nikola leader talks future of hydrogen-powered trucks in US
What’s coming in zero-emission trucking
Brinley Hineman
Tuesday, November 19, 2024
Nikola Corp. (NYSE: NKLA) leader Ryan Clayton said the rising demand for hydrogen could require as many as 50 fueling stations in the next three years to meet the need.
Speaking with FreightWaves CEO Craig Fuller at FreightWaves’ F3: Future of Freight Festival, Clayton discussed the future of hydrogen in trucking. Nikola, which is working to build solutions for a zero-emission world, offers both hydrogen and electric Class 8 trucks. The company also developed HYLA to distribute hydrogen.
“That’s going to take a tremendous push, not just from Nikola or HYLA,” the Nikola global head of sales said. “It’s going to take an ecosystem coming together, which we’re seeing.”
Nikola sees its trucks being used in government fleets, ports and drayage.
...
He hinted at changes coming next year for the company, including “a lot of big names.”
“This isn’t the end,” he said. “This is just the beginning for us.”
https://www.freightwaves.com/news/nikola-leader-talks-future-of-hydrogen-powered-trucks-in-us
Nikola leader talks future of hydrogen-powered trucks in US
What’s coming in zero-emission trucking
Brinley Hineman
Tuesday, November 19, 2024
Nikola Corp. (NYSE: NKLA) leader Ryan Clayton said the rising demand for hydrogen could require as many as 50 fueling stations in the next three years to meet the need.
Speaking with FreightWaves CEO Craig Fuller at FreightWaves’ F3: Future of Freight Festival, Clayton discussed the future of hydrogen in trucking. Nikola, which is working to build solutions for a zero-emission world, offers both hydrogen and electric Class 8 trucks. The company also developed HYLA to distribute hydrogen.
“That’s going to take a tremendous push, not just from Nikola or HYLA,” the Nikola global head of sales said. “It’s going to take an ecosystem coming together, which we’re seeing.”
Nikola sees its trucks being used in government fleets, ports and drayage.
...
He hinted at changes coming next year for the company, including “a lot of big names.”
“This isn’t the end,” he said. “This is just the beginning for us.”
https://www.freightwaves.com/news/nikola-leader-talks-future-of-hydrogen-powered-trucks-in-us
DrPepper
I dag kl 14:26
90
Det är ju bra, problemet är ju att det är Nikola som säger det, de är pressade, hade varit mer intressant om exempelvis Toyota gått ut och sagt något, deras ord väger 100 ggr mer än Nikola..