Hexagon Purus H2 (tung)transport, buss watch, Nikola m.m.
De som har fulgt med noen år, kjenner denne avtalen, verdt i overkant av 2.3 milliarder NOK (€200 millioner) + mulig ytterligere oppside, for HPUR.
https://www.globenewswire.com/news-release/2021/04/29/2219300/0/en/Hexagon-Purus-selected-by-Nikola-Corporation-to-supply-hydrogen-cylinders-for-serial-production.html
Nikola-aksjen har lenge vært ute i grov sjø på børsen og aksjekursen har blitt gruset. De første hydrogendrevne tungtransportkjøretøyene (39) har imidlertid nådd markedet de siste månedene, og har blitt levert til kunder. Tidlige uttalelser kan tyde på kundetilfredshet. Så nå blir det spennende å følge fortsettelsen her. Ambisjonen er masseproduksjon.
Dagen i dag var en livlig børsdag i Nikola. Solid prosentvis kursoppgang på volum langt, langt over gjennomsnitt.
https://finance.yahoo.com/quote/NKLA
Hva annet vet vi, utover kontrakten med Nikola, om potensialet til Hexagon Purus når det gjelder hydrogendrevet tungtransport? Vel, konkret at de har jobbet med hydrogendrevet tungtransport siden høsten 2020 sammen med Hino Trucks (100% eid av Toyota) i Project Z. Og fra Project Z vet vi jo at det for lengst har blitt generert en monsteravtale til Hexagon Purus (verdt ca. 21.4 milliarder NOK [$ 2 milliarder]) som innebærer at Hexagon Purus skal produsere batterielektriske tungtransportkjøretøy for Hino Trucks. Project Z har helt fra starten av fokusert både på batterielektrisk og hydrogendrevet tungtransport.
https://www.hino-global.com/corp/news/2020/20201006-002702.html
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/03/15/2627351/0/en/Hexagon-Purus-signs-landmark-long-term-agreement-with-Hino-Trucks-for-zero-emission-heavy-duty-trucks-in-the-U-S.html
Og hertil vet vi at Hexagon Purus er valgt av Ford til å levere til prototype Ford skal levere til et prestisjetungt EU-prosjekt når det gjelder hydrogendrevet tungtransport .
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/12/07/2792237/0/en/Hexagon-Purus-awarded-purchase-order-by-Ford-Trucks-to-deliver-a-hydrogen-fuel-storage-system-for-their-prototype-heavy-duty-truck.html
Så var det Daimler. Kjenner ikke til noe konkret der pr. nå når det gjelder hydrogendrevet tungtransport, men vi vet at Hexagon Purus har mottatt milliardordre, under hvilken man skal levere batterielektriske Freightliner kjøretøy til DTA. Hexagon Composites har dessuten et langvarig kundeforhold til Daimler når det gjelder leveranser til Daimlers gassdrevne tungtransportkjøretøy.
https://www.globenewswire.com/news-release/2023/11/06/2774292/0/en/Daimler-Truck-North-America-Enters-Strategic-Partnership-with-Hexagon-Purus-for-Battery-Electric-Freightliner-eM2-for-Vocational-Applications.html
Kenworth er en joker. Som til Daimler, har Hexagon Composites lenge levert til Kenworths gassdrevne tungtransportkjøretøy. Andre jokere er heller ikke utenkelig.
Et relevant spørsmål å stille: Vil eventuell suksess for Nikola, gjøre at 'alle de andre' med ambisjoner innen hydrogendrevet tungtransport nå får det mer travelt?
13.08.2024
En tilføyelse helt til slutt, i dag 13.08.2024. Hydrogenbuss hadde jeg helt 'glemt' i denne trådstarten. Det blir helt feil. Når det gjelder hydrogendrevne busser, er Hexagon Purus nemlig leverandør av drifstoffsystemer til bussprodusenter som New Flyer, Solaris, CaetanoBus og NesoBus. Og nå i det siste har f.eks. Solaris meldt om en rekke ordrer for hydrogenbusser, fra flere europeiske nasjoner.
Edit) 13.08.2024.
Har i dag tilføyd et avsnitt til slutt i denne trådstarten. Hydrogenbuss er nemlig på kraftig fremmarsj og må absolutt med i denne samnenhengen.
https://www.globenewswire.com/news-release/2021/04/29/2219300/0/en/Hexagon-Purus-selected-by-Nikola-Corporation-to-supply-hydrogen-cylinders-for-serial-production.html
Nikola-aksjen har lenge vært ute i grov sjø på børsen og aksjekursen har blitt gruset. De første hydrogendrevne tungtransportkjøretøyene (39) har imidlertid nådd markedet de siste månedene, og har blitt levert til kunder. Tidlige uttalelser kan tyde på kundetilfredshet. Så nå blir det spennende å følge fortsettelsen her. Ambisjonen er masseproduksjon.
Dagen i dag var en livlig børsdag i Nikola. Solid prosentvis kursoppgang på volum langt, langt over gjennomsnitt.
https://finance.yahoo.com/quote/NKLA
Hva annet vet vi, utover kontrakten med Nikola, om potensialet til Hexagon Purus når det gjelder hydrogendrevet tungtransport? Vel, konkret at de har jobbet med hydrogendrevet tungtransport siden høsten 2020 sammen med Hino Trucks (100% eid av Toyota) i Project Z. Og fra Project Z vet vi jo at det for lengst har blitt generert en monsteravtale til Hexagon Purus (verdt ca. 21.4 milliarder NOK [$ 2 milliarder]) som innebærer at Hexagon Purus skal produsere batterielektriske tungtransportkjøretøy for Hino Trucks. Project Z har helt fra starten av fokusert både på batterielektrisk og hydrogendrevet tungtransport.
https://www.hino-global.com/corp/news/2020/20201006-002702.html
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/03/15/2627351/0/en/Hexagon-Purus-signs-landmark-long-term-agreement-with-Hino-Trucks-for-zero-emission-heavy-duty-trucks-in-the-U-S.html
Og hertil vet vi at Hexagon Purus er valgt av Ford til å levere til prototype Ford skal levere til et prestisjetungt EU-prosjekt når det gjelder hydrogendrevet tungtransport .
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/12/07/2792237/0/en/Hexagon-Purus-awarded-purchase-order-by-Ford-Trucks-to-deliver-a-hydrogen-fuel-storage-system-for-their-prototype-heavy-duty-truck.html
Så var det Daimler. Kjenner ikke til noe konkret der pr. nå når det gjelder hydrogendrevet tungtransport, men vi vet at Hexagon Purus har mottatt milliardordre, under hvilken man skal levere batterielektriske Freightliner kjøretøy til DTA. Hexagon Composites har dessuten et langvarig kundeforhold til Daimler når det gjelder leveranser til Daimlers gassdrevne tungtransportkjøretøy.
https://www.globenewswire.com/news-release/2023/11/06/2774292/0/en/Daimler-Truck-North-America-Enters-Strategic-Partnership-with-Hexagon-Purus-for-Battery-Electric-Freightliner-eM2-for-Vocational-Applications.html
Kenworth er en joker. Som til Daimler, har Hexagon Composites lenge levert til Kenworths gassdrevne tungtransportkjøretøy. Andre jokere er heller ikke utenkelig.
Et relevant spørsmål å stille: Vil eventuell suksess for Nikola, gjøre at 'alle de andre' med ambisjoner innen hydrogendrevet tungtransport nå får det mer travelt?
13.08.2024
En tilføyelse helt til slutt, i dag 13.08.2024. Hydrogenbuss hadde jeg helt 'glemt' i denne trådstarten. Det blir helt feil. Når det gjelder hydrogendrevne busser, er Hexagon Purus nemlig leverandør av drifstoffsystemer til bussprodusenter som New Flyer, Solaris, CaetanoBus og NesoBus. Og nå i det siste har f.eks. Solaris meldt om en rekke ordrer for hydrogenbusser, fra flere europeiske nasjoner.
Edit) 13.08.2024.
Har i dag tilføyd et avsnitt til slutt i denne trådstarten. Hydrogenbuss er nemlig på kraftig fremmarsj og må absolutt med i denne samnenhengen.
Redigert 08.09.2024 kl 12:31
Du må logge inn for å svare
DrPepper
I dag kl 14:26
124
Det är ju bra, problemet är ju att det är Nikola som säger det, de är pressade, hade varit mer intressant om exempelvis Toyota gått ut och sagt något, deras ord väger 100 ggr mer än Nikola..
Rect Angel
I dag kl 12:41
205
Ønsker man å få denne artikkelen opplest i sin helhet og lytte istedet for å lese, er det bare å åpne linken.
Nikola leader talks future of hydrogen-powered trucks in US
What’s coming in zero-emission trucking
Brinley Hineman
Tuesday, November 19, 2024
Nikola Corp. (NYSE: NKLA) leader Ryan Clayton said the rising demand for hydrogen could require as many as 50 fueling stations in the next three years to meet the need.
Speaking with FreightWaves CEO Craig Fuller at FreightWaves’ F3: Future of Freight Festival, Clayton discussed the future of hydrogen in trucking. Nikola, which is working to build solutions for a zero-emission world, offers both hydrogen and electric Class 8 trucks. The company also developed HYLA to distribute hydrogen.
“That’s going to take a tremendous push, not just from Nikola or HYLA,” the Nikola global head of sales said. “It’s going to take an ecosystem coming together, which we’re seeing.”
Nikola sees its trucks being used in government fleets, ports and drayage.
...
He hinted at changes coming next year for the company, including “a lot of big names.”
“This isn’t the end,” he said. “This is just the beginning for us.”
https://www.freightwaves.com/news/nikola-leader-talks-future-of-hydrogen-powered-trucks-in-us
Nikola leader talks future of hydrogen-powered trucks in US
What’s coming in zero-emission trucking
Brinley Hineman
Tuesday, November 19, 2024
Nikola Corp. (NYSE: NKLA) leader Ryan Clayton said the rising demand for hydrogen could require as many as 50 fueling stations in the next three years to meet the need.
Speaking with FreightWaves CEO Craig Fuller at FreightWaves’ F3: Future of Freight Festival, Clayton discussed the future of hydrogen in trucking. Nikola, which is working to build solutions for a zero-emission world, offers both hydrogen and electric Class 8 trucks. The company also developed HYLA to distribute hydrogen.
“That’s going to take a tremendous push, not just from Nikola or HYLA,” the Nikola global head of sales said. “It’s going to take an ecosystem coming together, which we’re seeing.”
Nikola sees its trucks being used in government fleets, ports and drayage.
...
He hinted at changes coming next year for the company, including “a lot of big names.”
“This isn’t the end,” he said. “This is just the beginning for us.”
https://www.freightwaves.com/news/nikola-leader-talks-future-of-hydrogen-powered-trucks-in-us
Rect Angel
26.10.2024 kl 12:16
640
Spørsmål fra analytikerne om innhenting av kapital er vel egentlig en gjenganger under Q & As i forbindelse med Hexagon Purus's kvartalspresentasjoner. Under Q & A etter Q1 2024, tror jeg det var, svarte Alam noe sånt som at "We have a good dialog with the different stakeholders on this..."
Og her får vi demonstrert og bekreftet dette i praksis, for dette fungerer jo i praksis som innhenting av $21.5 millioner (ca. 235 millioner NOK) i frisk kapital, i påvente av at kontantstrømmen utvikler seg suksessivt gunstigere for selskapet.
Elegant og veldig gode nyheter.
Og her får vi demonstrert og bekreftet dette i praksis, for dette fungerer jo i praksis som innhenting av $21.5 millioner (ca. 235 millioner NOK) i frisk kapital, i påvente av at kontantstrømmen utvikler seg suksessivt gunstigere for selskapet.
Elegant og veldig gode nyheter.
Redigert 26.10.2024 kl 12:45
Du må logge inn for å svare
DrPepper
25.10.2024 kl 19:55
836
Candelstick skrev Bra det, men når skal resterende betales inn?
12,9m USD återstår att betala in, jag vet inte när..
Candelstick
25.10.2024 kl 19:37
861
Bra det, men når skal resterende betales inn?
Redigert 25.10.2024 kl 19:59
Du må logge inn for å svare
DrPepper
25.10.2024 kl 19:16
885
"(25 October 2024 -- Oslo, Norway) Reference is made to the stock exchange release by Hexagon Purus ("the "Company") on 18 April 2023, where Hexagon Purus Systems USA LLC, a subsidiary of the Company, and Panasonic Energy Co., LTD ("Panasonic") signed a multi-year agreement for the supply of lithium-ion battery cells from Panasonic's new facility in Kansas, USA. The agreement included a requirement for Hexagon Purus to pre-pay approximately USD 43 million (of which approximately USD 8.6 million has been paid to date) for capacity reservation purposes, subject to the achievement of certain milestones.
Hexagon Purus Systems USA LLC and Panasonic have today signed an amended supply agreement. Amongst other, the parties have agreed to reduce the outstanding pre-payment amount of USD 34.4 million to USD 12.9 million.
As already stated in the stock exchange release on 18 April 2023, the supply of battery cells from Panasonic's new facility in Kansas are expected to commence in 2026, and the battery cells will be compliant with the United States-Mexico-Canada (USMCA) trade agreement as well as eligible for Inflation Reduction Act (IRA) incentives."
Detta är ju bra nyheter, Genom att minska den återstående förskottsbetalningen från 34,4 miljoner USD till 12,9 miljoner USD frigörs kapital för Hexagon Purus, vilket kan användas för andra investeringar eller operativa ändamål. Detta förbättrar bolagets likviditet och finansiella flexibilitet.
Hexagon Purus Systems USA LLC and Panasonic have today signed an amended supply agreement. Amongst other, the parties have agreed to reduce the outstanding pre-payment amount of USD 34.4 million to USD 12.9 million.
As already stated in the stock exchange release on 18 April 2023, the supply of battery cells from Panasonic's new facility in Kansas are expected to commence in 2026, and the battery cells will be compliant with the United States-Mexico-Canada (USMCA) trade agreement as well as eligible for Inflation Reduction Act (IRA) incentives."
Detta är ju bra nyheter, Genom att minska den återstående förskottsbetalningen från 34,4 miljoner USD till 12,9 miljoner USD frigörs kapital för Hexagon Purus, vilket kan användas för andra investeringar eller operativa ändamål. Detta förbättrar bolagets likviditet och finansiella flexibilitet.
Candelstick
25.10.2024 kl 18:05
933
Kanseleringen forstyrrer Likviditetsbudsjettet som påvirker De Tre Helligheter : Profitt, Kvalitet og Kundetilfredshet.
Daimler kom med en uttalelse som ivaretar Kvalitet og Kundetilfredshet, men Hpurs ledelse sa at de ikke kunne erstatte ordreboken på kort sikt, ergo blir Profitt nedjustert.
Daimler kom med en uttalelse som ivaretar Kvalitet og Kundetilfredshet, men Hpurs ledelse sa at de ikke kunne erstatte ordreboken på kort sikt, ergo blir Profitt nedjustert.
DrPepper
25.10.2024 kl 16:19
992
Väntat. "Carnegie nedgraderer sin anbefaling på Hexagon Purus til hold fra kjøp, og nedjusterer kursmålet til 8 kroner fra tidligere 13 kroner etter den kansellerte kontrakten med Daimler, ifølge en oppdatering fredag.
Carnegie anslår at omsetningen i tredje kvartal 2024 var 581 millioner kroner, opp 53 prosent på årsbasis. Ebitda i kvartalet anslås til -64 millioner kroner, som inkluderer en positiv effekt fra et kanselleringsgebyr på 30 millioner kroner fra Daimler."
Men aktiekursen håller sig stabil, så det är kanske botten vi har nått nu..
Carnegie anslår at omsetningen i tredje kvartal 2024 var 581 millioner kroner, opp 53 prosent på årsbasis. Ebitda i kvartalet anslås til -64 millioner kroner, som inkluderer en positiv effekt fra et kanselleringsgebyr på 30 millioner kroner fra Daimler."
Men aktiekursen håller sig stabil, så det är kanske botten vi har nått nu..
Rect Angel
25.10.2024 kl 15:13
1030
Såvidt meg bekjent, har Hexagon Purus hele veien levert på den meget spentstige guidingen man ga markedet så tidlig som ved børsintro 2020, frem til kanselleringen av avtalen med DTNA kom, for noen uker siden.
En kansellering som selskapet uttaler ikke vil påvirke guidet omsetning for 2024, men redusere omsetningen i 2025 og forskyve EBITDA break-even med noen måneder inn i 2026, mot tidligere guidet i løpet av 2025.
Ut over dette avdramatiserer selskapet kanselleringen og hevder man etterhvert vil kunne erstatte avtalen med andre prosjekter med bedre marginer for selskapet. Børsen dramatiserer på sin side kanselleringen veldig. Litt som forventet, fra begge hold.
For meg fremstår imidlertid kursfallet (ca. -35%) i løpet av tre uker som i overkant, ikke minst når vi vet at rammeavtalen med Hino Trucks om batterielektriske TERN har en potensiell verdi på $2 milliarder mens den kansellerte rammeavtalen med DTNA hadde en potensiell verdi på $150 000.
En kansellering som selskapet uttaler ikke vil påvirke guidet omsetning for 2024, men redusere omsetningen i 2025 og forskyve EBITDA break-even med noen måneder inn i 2026, mot tidligere guidet i løpet av 2025.
Ut over dette avdramatiserer selskapet kanselleringen og hevder man etterhvert vil kunne erstatte avtalen med andre prosjekter med bedre marginer for selskapet. Børsen dramatiserer på sin side kanselleringen veldig. Litt som forventet, fra begge hold.
For meg fremstår imidlertid kursfallet (ca. -35%) i løpet av tre uker som i overkant, ikke minst når vi vet at rammeavtalen med Hino Trucks om batterielektriske TERN har en potensiell verdi på $2 milliarder mens den kansellerte rammeavtalen med DTNA hadde en potensiell verdi på $150 000.
Redigert 25.10.2024 kl 15:15
Du må logge inn for å svare
DrPepper
25.10.2024 kl 14:34
1063
Jo de har byggt upp mycket under de senaste åren, men det är ju inget nytt, allt detta har ju varit på bordet sedan de noterades, så inga nyheter på den fronten, däremot "fina" avtal och så, men ändå har aktiekursen kollapsat om man ser de senaste 4 åren. Det är ju positivt att de 20 största ägarna håller sina positioner, men de är nog knappast nöjda med detta resultat, de största sitter ju på optioner som ger de god avkastning så de klagar väl inte. De 4 största äger 70 % av alla aktierna, det förklarar kanske varför aktien slår hårt åt det ena eller det andra hållet, är ju inte så mycket aktier ute på "fria" marknaden. Bolaget har extremt mycket att bevisa hösten 24 och våren 25...
Rect Angel
24.10.2024 kl 23:34
969
Ja, du kan så si og spørre, men jeg kan ikke svare. Man gjør seg jo selvfølgelig sine tanker, men disse endrer ikke aksjekursen så ser ikke noe stort poeng i å prate høyt om kortsiktig kursutvikling. Der er så mange aktører, motivasjoner, strategier, tidshorisonter osv. på børs. Og så har vel Topp 20 f.eks. økt beholdningen med 5- 6% siden siste kapitalinnhenting. Men hva betyr nå det? Nei, si det...
Det fokuseres veldig på at selskapet foreløpig har brukt mer penger enn det tjener. Personlig tenker jeg at jeg skjønner at det koster å, i løpet av noen ganske få år, bygge 7 produksjonsanlegg på 3 kontinent og fylle disse med med produksjonsutstyr, råvarer og kvalifiserte ansatte. Men så har de jo som du påpeker også litt av en partner-/kundeportefølje å slå i bordet med. Det var jo f. eks. primært partnerskapet med Toyota jeg fokuserte på i mitt forrige innlegg. Og hadde jeg ikke trodd dette vil utvikle seg til en god business hvor inntektene etterhvert vil overstige utgiftene, hadde jeg selvfølgelig kvittet meg med aksjene. Men dette er kun noen personlige betraktninger. Time will show.
Det fokuseres veldig på at selskapet foreløpig har brukt mer penger enn det tjener. Personlig tenker jeg at jeg skjønner at det koster å, i løpet av noen ganske få år, bygge 7 produksjonsanlegg på 3 kontinent og fylle disse med med produksjonsutstyr, råvarer og kvalifiserte ansatte. Men så har de jo som du påpeker også litt av en partner-/kundeportefølje å slå i bordet med. Det var jo f. eks. primært partnerskapet med Toyota jeg fokuserte på i mitt forrige innlegg. Og hadde jeg ikke trodd dette vil utvikle seg til en god business hvor inntektene etterhvert vil overstige utgiftene, hadde jeg selvfølgelig kvittet meg med aksjene. Men dette er kun noen personlige betraktninger. Time will show.
Redigert 25.10.2024 kl 00:08
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
24.10.2024 kl 23:32
973
Slettet. Dobbeltposting.
Redigert 25.10.2024 kl 02:08
Du må logge inn for å svare
Session88
24.10.2024 kl 23:30
980
Jeg tror markedet anser HPUR kun som et rent hydrogenselskap som lager tanker til lagring og transport av hydrogen, og ikke ser helheten av hva selskapet tilbyr av teknologi og produkter.
DrPepper
24.10.2024 kl 23:13
1009
Jo allt ser bra ut för företaget och har så gjort i flera år, frågan man bör ställa sig, varför går aktiekursen nedåt så mycket? I slutändan handlar allt om aktievärde, hitintills är det inte infriat trots fina avtal och en marknad som verkar ta sig, så varför tror inte marknaden på bolaget? Vad är det som håller nere aktien så mycket? för du har ett ras på över 90% från toppnotering. Börsvärdet borde ju idag ligga på 10 miljarder och inte 2. De har samarbete med alla viktiga aktörer, du har full produktion av tanksystemen, så varför är bolaget värt så lite, något känns väldigt fel gällande detta...
Redigert 24.10.2024 kl 23:21
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
24.10.2024 kl 21:38
1088
Her sier jeg defintivt - Ja takk, begge deler DrPepper. Nikola OG Toyota takk! :)
Ønsker altså Nikola som 'first mover' all mulig hell og lykke i markedet med sine hydrogendrevne Nikola Tre FCEV, for Hexagon Purus har jo en rammeavtale med Nikola, verdt 2.3 milliarder NOK + muligheter for ytterligere oppside (se trådstart for mer om denne avtalen).
Og mye tyder på at dette er virkelig bra kjøretøyer ettersom kjempestore aktører i Nord-Amerika allerede har tatt dem i bruk og sjåførene skryter. Samtidig har man problematikken rundt høy 'cash burn' i en tidlig fase, og Nikola er det 3.mest shortede selskap på Nasdaq. Så dette er et spennende drama på highways og børs. Og feelingen er litt at Nokola nok trenger forspranget de har på Toyota og andre aktører 🤞 Det norske 'Oljefondet' er forøvrig største aksjonær i Nikola.
I børsmeldingen, publisert 22.mai i år uttalte Jay Sackett, 'Chief Engineer, Advanced Product Planning Office, Toyota Motor North America' dette:
“Combining our fuel cell stacks with Hexagon Purus’s full hydrogen storage system and high voltage battery pack provides our customers a one-stop solution to help meet their needs,”
https://hexagonpurus.com/news/hexagon-purus-to-supply-toyota-motor-north-america-for-serial-production-of-heavy-duty-fuel-cell-electric-powertrain-kits
Holum uttalte at det er uvanlig at Toyota opplyser om underleverandører da Purus tidligere i år børsmeldte denne avtalen om disse leveransene til Toyotas produksjon til FCEV tungtransporter. Holum sa at Toyota i dette tilfellet valgte å gjøre et unntak fordi man ønsket å kommunisere tidlig til markedet at produksjonen starter neste år.
For egen del tenker jeg dessuten at Toyota som selvfølgelig, i likhet med flere andre aktører, betrakter Nikolas produksjon og salg av FCEVs fra sidelinjen med stor interesse, gjennom å bevitne Nikolas suksess, har fått en 'ekstra forsikring' og nå har opparbeidet den visshet man trenger om at Hexagon Purus's drivstoffsystemer i 'real life testing' faktisk holder den høye tekniske kvaliteten som et selskap som Toyota må ha 100% trygghet for, før man starter opp med en serieproduksjon. Og dertil kanskje også at Hexagon Purus er ensbetydende med kvalitetsgaranti av en så høy grad at å offentliggjøre hvem som skal levere drivstoffsystemene til Toyotas serieproduserte FCEVs tungtransporter, i god tid før serieproduksjonen starter, rett og slett også er et tidlig salgsargument.
De fleste vet kanskje at Hexagon Purus og Hino Trucks (100% eid av Toyota) nå er i gang med serieproduksjon av batterielektriske (BEV) tugtransportkjøretøy (TERN) som nå når markedet om kort tid. Kanskje vet ikke alle at dette kjøretøyet er et resultat av flerårig samarbeid, initiert i 2020, mellom Toyota, Hino Trucks, Hexagon Purus og XOS i et prosjekt kalt 'Project Z'. Men 'Project Z' er ikke bare dedikert til batterielektrisk tungtransport, men også hydrogendrevet. Og når det gjelder hydrogendrevet tungtransport, er altså Toyota nå øyeblikkelig klar til å serieprodusere med integrerte drivstoffsystemer med batteri 'backup' "levert av Hexagon Purus.
https://www.hino-global.com/corp/news/2020/20201006-002702.html
Ønsker altså Nikola som 'first mover' all mulig hell og lykke i markedet med sine hydrogendrevne Nikola Tre FCEV, for Hexagon Purus har jo en rammeavtale med Nikola, verdt 2.3 milliarder NOK + muligheter for ytterligere oppside (se trådstart for mer om denne avtalen).
Og mye tyder på at dette er virkelig bra kjøretøyer ettersom kjempestore aktører i Nord-Amerika allerede har tatt dem i bruk og sjåførene skryter. Samtidig har man problematikken rundt høy 'cash burn' i en tidlig fase, og Nikola er det 3.mest shortede selskap på Nasdaq. Så dette er et spennende drama på highways og børs. Og feelingen er litt at Nokola nok trenger forspranget de har på Toyota og andre aktører 🤞 Det norske 'Oljefondet' er forøvrig største aksjonær i Nikola.
I børsmeldingen, publisert 22.mai i år uttalte Jay Sackett, 'Chief Engineer, Advanced Product Planning Office, Toyota Motor North America' dette:
“Combining our fuel cell stacks with Hexagon Purus’s full hydrogen storage system and high voltage battery pack provides our customers a one-stop solution to help meet their needs,”
https://hexagonpurus.com/news/hexagon-purus-to-supply-toyota-motor-north-america-for-serial-production-of-heavy-duty-fuel-cell-electric-powertrain-kits
Holum uttalte at det er uvanlig at Toyota opplyser om underleverandører da Purus tidligere i år børsmeldte denne avtalen om disse leveransene til Toyotas produksjon til FCEV tungtransporter. Holum sa at Toyota i dette tilfellet valgte å gjøre et unntak fordi man ønsket å kommunisere tidlig til markedet at produksjonen starter neste år.
For egen del tenker jeg dessuten at Toyota som selvfølgelig, i likhet med flere andre aktører, betrakter Nikolas produksjon og salg av FCEVs fra sidelinjen med stor interesse, gjennom å bevitne Nikolas suksess, har fått en 'ekstra forsikring' og nå har opparbeidet den visshet man trenger om at Hexagon Purus's drivstoffsystemer i 'real life testing' faktisk holder den høye tekniske kvaliteten som et selskap som Toyota må ha 100% trygghet for, før man starter opp med en serieproduksjon. Og dertil kanskje også at Hexagon Purus er ensbetydende med kvalitetsgaranti av en så høy grad at å offentliggjøre hvem som skal levere drivstoffsystemene til Toyotas serieproduserte FCEVs tungtransporter, i god tid før serieproduksjonen starter, rett og slett også er et tidlig salgsargument.
De fleste vet kanskje at Hexagon Purus og Hino Trucks (100% eid av Toyota) nå er i gang med serieproduksjon av batterielektriske (BEV) tugtransportkjøretøy (TERN) som nå når markedet om kort tid. Kanskje vet ikke alle at dette kjøretøyet er et resultat av flerårig samarbeid, initiert i 2020, mellom Toyota, Hino Trucks, Hexagon Purus og XOS i et prosjekt kalt 'Project Z'. Men 'Project Z' er ikke bare dedikert til batterielektrisk tungtransport, men også hydrogendrevet. Og når det gjelder hydrogendrevet tungtransport, er altså Toyota nå øyeblikkelig klar til å serieprodusere med integrerte drivstoffsystemer med batteri 'backup' "levert av Hexagon Purus.
https://www.hino-global.com/corp/news/2020/20201006-002702.html
Redigert 24.10.2024 kl 23:13
Du må logge inn for å svare
DrPepper
23.10.2024 kl 20:18
1295
Goda nyheter, Toyota må komma igång och sälja så inte Nikola får för stort försprång. Här är månadens viktigaste nyhet gällande hydrogen. https://www.finansavisen.no/energi/2024/10/23/8195898/trosser-norge-exit-bygger-hydrogennett-til-224-milliarder
Rect Angel
23.10.2024 kl 19:54
1321
Fint å se at stadig flere Nikola hydrogendrevne trucks med drivstoffsystemer levert av Hexagon Purus ruller ut på amerikanske highways.
Tidligere har vi sett at blant andre både Walmart og Nestlé har gått til anskaffelse av slike. Og nå gjør altså også logistikkjempen DHL det samme.
ADDING MULTIMEDIA DHL Supply Chain and Diageo North America Power Up Sustainability Partnership with Deployment of Hydrogen Fuel Cell Trucks
Nikola trucks to be the first Class 8 hydrogen fuel cell electric vehicles operated day-to-day in the state of Illinois
October 23, 2024 10:01 AM Eastern Daylight Time
WESTERVILLE, Ohio--(BUSINESS WIRE)--DHL Supply Chain, the Americas leader in contract logistics, and Diageo North America, a premium drinks company, have announced plans to incorporate two fuel cell electric trucks, powered with hydrogen, to their U.S. fleet. The Class 8 trucks, manufactured by Nikola Corporation, will be deployed and fueled with a HYLA modular refueler at the Diageo campus in Plainfield, Ill., marking a milestone for the state.
DHL Supply Chain, Diageo North America’s trusted contract logistics partner for over 20 years, has been actively working to develop innovative solutions that help to decarbonize its customers’ logistics operations. The hydrogen fuel cell electric trucks are part of a broader sustainable supply chain strategy that has included use of battery electric vehicles, optimizing vehicle usage and routes, shifting to a multimodal approach, and increased use of US EPA SmartWay partner carriers. These efforts have resulted in year-over-year reductions in carbon dioxide emissions for both Diageo and DHL.
"We are thrilled to integrate Nikola's hydrogen fuel cell electric trucks into our U.S. fleet," said Jim Monkmeyer, President of Transportation, DHL Supply Chain. "As a global logistics company with the goal of decarbonizing its business, we’ve integrated sustainability as a fourth strategic bottom line named "Green Logistics of Choice" in our newly announced Strategy 2030. The deployment of these fuel cell electric vehicles is one of many initiatives that demonstrates how we are putting action behind our words.”
...
“We are extremely excited to be a part of this partnership delivering the first set of heavy-duty hydrogen trucks to Illinois, home to our largest manufacturing hub in North America. This initiative is part of our continued work to decarbonize our footprint in Plainfield, Illinois making our operations more efficient and sustainable,” said Marsha McIntosh, President of North America Supply at Diageo.
https://www.businesswire.com/news/home/20241023191334/en/
Tidligere har vi sett at blant andre både Walmart og Nestlé har gått til anskaffelse av slike. Og nå gjør altså også logistikkjempen DHL det samme.
ADDING MULTIMEDIA DHL Supply Chain and Diageo North America Power Up Sustainability Partnership with Deployment of Hydrogen Fuel Cell Trucks
Nikola trucks to be the first Class 8 hydrogen fuel cell electric vehicles operated day-to-day in the state of Illinois
October 23, 2024 10:01 AM Eastern Daylight Time
WESTERVILLE, Ohio--(BUSINESS WIRE)--DHL Supply Chain, the Americas leader in contract logistics, and Diageo North America, a premium drinks company, have announced plans to incorporate two fuel cell electric trucks, powered with hydrogen, to their U.S. fleet. The Class 8 trucks, manufactured by Nikola Corporation, will be deployed and fueled with a HYLA modular refueler at the Diageo campus in Plainfield, Ill., marking a milestone for the state.
DHL Supply Chain, Diageo North America’s trusted contract logistics partner for over 20 years, has been actively working to develop innovative solutions that help to decarbonize its customers’ logistics operations. The hydrogen fuel cell electric trucks are part of a broader sustainable supply chain strategy that has included use of battery electric vehicles, optimizing vehicle usage and routes, shifting to a multimodal approach, and increased use of US EPA SmartWay partner carriers. These efforts have resulted in year-over-year reductions in carbon dioxide emissions for both Diageo and DHL.
"We are thrilled to integrate Nikola's hydrogen fuel cell electric trucks into our U.S. fleet," said Jim Monkmeyer, President of Transportation, DHL Supply Chain. "As a global logistics company with the goal of decarbonizing its business, we’ve integrated sustainability as a fourth strategic bottom line named "Green Logistics of Choice" in our newly announced Strategy 2030. The deployment of these fuel cell electric vehicles is one of many initiatives that demonstrates how we are putting action behind our words.”
...
“We are extremely excited to be a part of this partnership delivering the first set of heavy-duty hydrogen trucks to Illinois, home to our largest manufacturing hub in North America. This initiative is part of our continued work to decarbonize our footprint in Plainfield, Illinois making our operations more efficient and sustainable,” said Marsha McIntosh, President of North America Supply at Diageo.
https://www.businesswire.com/news/home/20241023191334/en/
DrPepper
23.10.2024 kl 10:34
1429
https://www.openpr.com/news/3705982/hydrogen-market-size-is-expected-to-reach-309-17-bn-by-2030-as-per
Ser att Hexagon Purus nämns bland nyckelföretagen inom sektorn.
Ser att Hexagon Purus nämns bland nyckelföretagen inom sektorn.
DrPepper
22.10.2024 kl 11:27
1586
Ja det var verkligen goda nyheter, eftersom det rör Kalifornien, det är där mer hydrogendrivet måste till, oavsett lastbilar eller bussar. Priset är väldigt högt per kg hydrogen där, 33 dollar, så det är bra med mer fordon, mer efterfrågan, pris ner :)
Bra för Hexagon Purus att de nu har anläggningarna klara att producera, de söker inte så mycket personal där nu så de bör ha fått in all personal de behöver..
Aktien är ju katastrof för Hexagon, men bolaget verkar snurra på rätt bra, bara få undan emissionen så kan de fokusera på driften, för det är nu det gäller, maximera produktion och tjäna pengar!! Gör de inte det så kommer aktien att ligga runt 5 kr snart..
Bra för Hexagon Purus att de nu har anläggningarna klara att producera, de söker inte så mycket personal där nu så de bör ha fått in all personal de behöver..
Aktien är ju katastrof för Hexagon, men bolaget verkar snurra på rätt bra, bara få undan emissionen så kan de fokusera på driften, för det är nu det gäller, maximera produktion och tjäna pengar!! Gör de inte det så kommer aktien att ligga runt 5 kr snart..
Redigert 22.10.2024 kl 11:30
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
22.10.2024 kl 11:19
1598
Den som følger med, vet at Hexagon Purus er leverandør av drivstoffsystemer til produksjonen av New Flyers hydrogendrevne busser, i en langsiktig rammeavtale. New Flyer er 'the largest transit bus manufacturer in North America'.
Den som følger med, vet også at hydrogenbuss er på sterk fremmarsj i Nord-Amerika og i europeiske storbyer og at Hexagon Purus også er leverandør av drivstoffsystemer i langsiktige rammeavtaler til de store bussprodusentene Gillig (USA) og europeiske Solaris, Caetanobus m.fl.
New Flyer publiserer i dag nyheten om man har mottatt den største enkeltordren i selskapets historie når det gjelder hydrogdrevne busser.
Hydrogenbuss er utvilsomt en pent voksende business for Hexagon Purus.
(Og det hadde kanskje ikke skadet, men snarere vært ganske konstruktivt, hvis aktører som nå om dagen uttaler seg bombastisk negativt om utviklingen i selskapet i finanspressen, faktisk hadde fulgt litt [bedre] med på alt som skjer, for det er mye)
Press Releases
New Flyer awarded largest hydrogen fuel cell-electric contract in company history, 108 buses to California’s SamTrans
10.21.24
St. Cloud, Minnesota, USA – October 21, 2024: (TSX: NFI, OTC: NFYEF, TSX: NFI.DB) New Flyer of America Inc. (New Flyer), a subsidiary of NFI Group Inc. (NFI) and a leader in zero-emission electric mobility solutions, today announced a new firm order for 108 zero-emission hydrogen fuel cell-electric Xcelsior CHARGE FC™ 40-foot transit buses from San Mateo County Transit (SamTrans), marking the largest single fuel cell bus order in New Flyer’s history. The contract for 108 buses was added to New Flyer’s backlog in Q2 2024, with firm orders placed over the second and third quarters.
SamTrans provides transportation services in San Mateo County, extending its reach to San Francisco and Palo Alto, California, delivering close to nine million bus rides across an extensive network of 74 bus routes.
https://www.newflyer.com/2024/10/nfi-subsidiary-new-flyer-awarded-largest-hydrogen-fuel-cell-electric-contract-in-company-history-108-buses-to-californias-samtrans/
About New Flyer
https://www.newflyer.com/company-new/about-new-flyer/
Den som følger med, vet også at hydrogenbuss er på sterk fremmarsj i Nord-Amerika og i europeiske storbyer og at Hexagon Purus også er leverandør av drivstoffsystemer i langsiktige rammeavtaler til de store bussprodusentene Gillig (USA) og europeiske Solaris, Caetanobus m.fl.
New Flyer publiserer i dag nyheten om man har mottatt den største enkeltordren i selskapets historie når det gjelder hydrogdrevne busser.
Hydrogenbuss er utvilsomt en pent voksende business for Hexagon Purus.
(Og det hadde kanskje ikke skadet, men snarere vært ganske konstruktivt, hvis aktører som nå om dagen uttaler seg bombastisk negativt om utviklingen i selskapet i finanspressen, faktisk hadde fulgt litt [bedre] med på alt som skjer, for det er mye)
Press Releases
New Flyer awarded largest hydrogen fuel cell-electric contract in company history, 108 buses to California’s SamTrans
10.21.24
St. Cloud, Minnesota, USA – October 21, 2024: (TSX: NFI, OTC: NFYEF, TSX: NFI.DB) New Flyer of America Inc. (New Flyer), a subsidiary of NFI Group Inc. (NFI) and a leader in zero-emission electric mobility solutions, today announced a new firm order for 108 zero-emission hydrogen fuel cell-electric Xcelsior CHARGE FC™ 40-foot transit buses from San Mateo County Transit (SamTrans), marking the largest single fuel cell bus order in New Flyer’s history. The contract for 108 buses was added to New Flyer’s backlog in Q2 2024, with firm orders placed over the second and third quarters.
SamTrans provides transportation services in San Mateo County, extending its reach to San Francisco and Palo Alto, California, delivering close to nine million bus rides across an extensive network of 74 bus routes.
https://www.newflyer.com/2024/10/nfi-subsidiary-new-flyer-awarded-largest-hydrogen-fuel-cell-electric-contract-in-company-history-108-buses-to-californias-samtrans/
About New Flyer
https://www.newflyer.com/company-new/about-new-flyer/
Redigert 22.10.2024 kl 11:25
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
19.10.2024 kl 13:29
1944
Ja, man står fritt når det gjelder å dramatisere og spekulere rundt kommende kvartalspresentasjoner.
Kvartalspresentasjoner som alltid vil være det aller viktigste i vurderinger av børsnoterte selskap.
Og det er vanskelig å spå, særlig om fremtiden. Men i denne forbindelse bør det kanskje ikke helt glemmes at selskapet selv senest 04.10.2024 opprettholdt tidligere gitt guiding om minst 50% vekst og betydelig forbedret EBITDA-margin i 2024:
The Company maintains its financial guidance for 2024 and still expects revenue growth of at least 50% year-over-year for 2024, and a significant year-over-year improvement in the Company's EBITDA margin.
https://www.nordnet.no/market/news/33f18b65-d4de-474c-8733-598f8f2e2b33
Det er målsetningen om 4 - 5 milliarder i omsetning og EBITDA break-even som ble skjøvet noen måneder frem i tid fra 2025 til 2026 på grunn av den kansellerte avtalen med DTNA, i selskapets oppdaterte guiding:
I fredagens melding opprettholder Hexagon Purus 2024-guidingen, men kutter 2025-guidingen til en omsetningsvekst på minst 50 prosent, som ifølge Arctic Securities tilsvarer over tre milliarder kroner, fra tidligere guidet omsetning på fire-fem milliarder kroner.
-Vi har tatt ned guiding for 2025 ettersom denne kontrakten skulle bidra med vesentlige inntekter neste år, og vi er ikke i stand til på veldig kort sikt å fylle det bortfallet med én gang, sier finansdirektør Salman Alam til TDN Direkt fredag.
Videre forventer Hexagon Purus å oppnå en breakeven ebitda i 2026, fra tidligere forventet 2025.
Termineringen resulterer i en negativ effekt på ebitda-marginen for 2025, men det forsinkede punktet for ebitda breakeven inn i 2026 er kun en justering av "måneder", ifølge Arctic, som henviser til en analytikersamtale med selskapets administrerende direktør fredag morgen.
Ettersom dette fører til mindre arbeidskapitalbehov, mener meglerhuset at termineringen har en nøytral innvirkning på selskapets kapitalbehov for 2025.
Selskapet fremhevet imidlertid på analytikersamtalen at de ikke har opplevd en kommersiell nedgang med andre kunder eller i andre forretningsområder, inkludert Hino-avtalen, skriver Arctic.
Finansdirektøren sier også til TDN Direkt at på grunn av full kapasitetsutnyttelse har selskapet måttet avslå mange kundeforespørsler, og tror at på sikt kan termineringen være positiv ettersom selskapet kan forfølge nye og mer attraktive kontrakter.
https://www.finansavisen.no/tdn/2024/10/07/06400913/kommentar-oljerelaterte-aksjer-steg-pa-oslo-bors-fredag
Kvartalspresentasjoner som alltid vil være det aller viktigste i vurderinger av børsnoterte selskap.
Og det er vanskelig å spå, særlig om fremtiden. Men i denne forbindelse bør det kanskje ikke helt glemmes at selskapet selv senest 04.10.2024 opprettholdt tidligere gitt guiding om minst 50% vekst og betydelig forbedret EBITDA-margin i 2024:
The Company maintains its financial guidance for 2024 and still expects revenue growth of at least 50% year-over-year for 2024, and a significant year-over-year improvement in the Company's EBITDA margin.
https://www.nordnet.no/market/news/33f18b65-d4de-474c-8733-598f8f2e2b33
Det er målsetningen om 4 - 5 milliarder i omsetning og EBITDA break-even som ble skjøvet noen måneder frem i tid fra 2025 til 2026 på grunn av den kansellerte avtalen med DTNA, i selskapets oppdaterte guiding:
I fredagens melding opprettholder Hexagon Purus 2024-guidingen, men kutter 2025-guidingen til en omsetningsvekst på minst 50 prosent, som ifølge Arctic Securities tilsvarer over tre milliarder kroner, fra tidligere guidet omsetning på fire-fem milliarder kroner.
-Vi har tatt ned guiding for 2025 ettersom denne kontrakten skulle bidra med vesentlige inntekter neste år, og vi er ikke i stand til på veldig kort sikt å fylle det bortfallet med én gang, sier finansdirektør Salman Alam til TDN Direkt fredag.
Videre forventer Hexagon Purus å oppnå en breakeven ebitda i 2026, fra tidligere forventet 2025.
Termineringen resulterer i en negativ effekt på ebitda-marginen for 2025, men det forsinkede punktet for ebitda breakeven inn i 2026 er kun en justering av "måneder", ifølge Arctic, som henviser til en analytikersamtale med selskapets administrerende direktør fredag morgen.
Ettersom dette fører til mindre arbeidskapitalbehov, mener meglerhuset at termineringen har en nøytral innvirkning på selskapets kapitalbehov for 2025.
Selskapet fremhevet imidlertid på analytikersamtalen at de ikke har opplevd en kommersiell nedgang med andre kunder eller i andre forretningsområder, inkludert Hino-avtalen, skriver Arctic.
Finansdirektøren sier også til TDN Direkt at på grunn av full kapasitetsutnyttelse har selskapet måttet avslå mange kundeforespørsler, og tror at på sikt kan termineringen være positiv ettersom selskapet kan forfølge nye og mer attraktive kontrakter.
https://www.finansavisen.no/tdn/2024/10/07/06400913/kommentar-oljerelaterte-aksjer-steg-pa-oslo-bors-fredag
Redigert 19.10.2024 kl 13:41
Du må logge inn for å svare
DrPepper
18.10.2024 kl 21:31
2118
Ja eller nyemissionen som kan komma vilken dag som helst. Hade ju varit bra om det fått undan den när bolagsvärdet var 3 miljarder, nu är ju värdet nere i enbart 2 miljarder, är ju ca 1 miljard de behöver.. 5 november blir intressant, kan sluta i dubbelkatastrof, dålig rapport och Trump vinner valet, det vore illa...
Candelstick
18.10.2024 kl 17:14
2229
Ser da ut som papiret legger ett gulv på dette nivået. Q3 presentasjonen blir nok avgjørende for retningen videre. 👍
Rect Angel
18.10.2024 kl 13:25
2323
Har god tro.
På kort sikt har jo aksjen bare i løpet av de to siste ukene blitt ekstremt hardt straffet (ca. -30%) på grunn av den kansellerte rammeavtalen om batterielektriske kjøretøy med DTNA (potensiell verdi $150 000 t.om. 2027) som selskapet selv altså uttaler man på litt sikt skal greie å erstatte med andre prosjekter med bedre marginer.
Rammeavtalen med HINO om batterielektriske TERN, har til sammenligning en potensiell verdi på $2 milliarder t.o.m. 2030. Så utvilsomt en ekstrem avstraffelse av aksjen i markedet de siste to ukene.
På kort sikt har jo aksjen bare i løpet av de to siste ukene blitt ekstremt hardt straffet (ca. -30%) på grunn av den kansellerte rammeavtalen om batterielektriske kjøretøy med DTNA (potensiell verdi $150 000 t.om. 2027) som selskapet selv altså uttaler man på litt sikt skal greie å erstatte med andre prosjekter med bedre marginer.
Rammeavtalen med HINO om batterielektriske TERN, har til sammenligning en potensiell verdi på $2 milliarder t.o.m. 2030. Så utvilsomt en ekstrem avstraffelse av aksjen i markedet de siste to ukene.
Redigert 18.10.2024 kl 13:47
Du må logge inn for å svare
DrPepper
18.10.2024 kl 13:05
2348
Det gäller ju att man tjänar pengar under dessa år, annars får de ju producera hur mycket de vill, det ger ju inget aktievärde, men det ser bra ut just nu. Om allt går som det ska med företaget så tror jag att det kommer att styckas upp, Hydrogen ett företag och elektrisk ett annat, vi får hoppas på det :)
Kalifornien blir nu intressant att följa med miljökraven som nu införts 2024, gäller att få ut produkter på marknaden, jag tror som du nämner, Tern är viktig och blir intressant att följa, misslyckas de där så blir det inte många kronor i aktievärde.. 2025 ska väl Toyota rulla ut Kenworth T680 och Peterbilt 579 på marknaden i större skala, med start redan nu? Så det är mycket spännande saker som sker och otroligt mycket som kan misslyckas..
Kalifornien blir nu intressant att följa med miljökraven som nu införts 2024, gäller att få ut produkter på marknaden, jag tror som du nämner, Tern är viktig och blir intressant att följa, misslyckas de där så blir det inte många kronor i aktievärde.. 2025 ska väl Toyota rulla ut Kenworth T680 och Peterbilt 579 på marknaden i större skala, med start redan nu? Så det är mycket spännande saker som sker och otroligt mycket som kan misslyckas..
Rect Angel
18.10.2024 kl 12:29
2387
Som du påpeker, står vi nå på terskelen til en meget spennede fase. En fase der det for alvor nå etterhvert må kunne forventes en gradvis økende pengestrøm inn fra 'Zero-emissions vehicle' (ZEV)-segmentet. I første omgang fra salg av serieproduserte, batterielektriske TERN, i samarbeid med Toyota-eide HINO Trucks i USA. Så hvordan TERN, som er spesialdesignet for transport i urbane og tett befolkede områder, mottas i markedet av 'fleets' og aktører med store transportbehov, blir det ekstremt spennede å følge med på.
Som du også påpeker, har Purus allerede 'hendene fulle' når det gjelder produkter for lagring og transport av hydrogen. Dette forretningsområdet er jo allerede EBITDA-positivt og CEO Holum har vel der sagt at det ikke er etterspørselen, men selskapets produksjonskapasitet som vil være en begrensende faktor det neste tiåret. Sagt med andre ord, regner man altså der med å få solgt alt man makter å produsere, i minst et tosifret antall år frem i tid.
Som du også påpeker, har Purus allerede 'hendene fulle' når det gjelder produkter for lagring og transport av hydrogen. Dette forretningsområdet er jo allerede EBITDA-positivt og CEO Holum har vel der sagt at det ikke er etterspørselen, men selskapets produksjonskapasitet som vil være en begrensende faktor det neste tiåret. Sagt med andre ord, regner man altså der med å få solgt alt man makter å produsere, i minst et tosifret antall år frem i tid.
Redigert 18.10.2024 kl 12:31
Du må logge inn for å svare
DrPepper
18.10.2024 kl 11:49
2414
Nu är ju Hexagon Purus i stadiet när de ska effektivisera och bli lönsamma enligt strategin Purus haft i 5 år. Det allra mesta är färdigbyggt och nu ska pengarna in helt enkelt, frågan är om de klarar av det? Allt har ju gått relativt bra än så länge, lite motgångar men mest framgångar när det gäller själva företaget, aktien har varit en katastrof för de som ägt den sedan start. Klarar de inte av att tjäna pengar så kommer aktien att ligga och skvalpa runt 5-10 kr, rätt bortkastad tid som aktieägare då, men självklart får vi hoppas på att de börjar tjäna pengar.
De behöver flera kontrakt gällande elektriska lastbilar, på hydrogenfronten tror jag de har fullt upp, vilket även sista kvartalsrapporten visade. De behöver bara finslipa lite så tjänar de ännu mer pengar inom den kategorin.. Denna aktie är mycket spännande, kan utan problem 5 dubblas, men kan lika gärna skvalpa runt 5 kronor i evigheter..... Upp till bevis för ledningen helt enkelt, kanske byte av VD nu när företaget går in i en ny fas?
De behöver flera kontrakt gällande elektriska lastbilar, på hydrogenfronten tror jag de har fullt upp, vilket även sista kvartalsrapporten visade. De behöver bara finslipa lite så tjänar de ännu mer pengar inom den kategorin.. Denna aktie är mycket spännande, kan utan problem 5 dubblas, men kan lika gärna skvalpa runt 5 kronor i evigheter..... Upp till bevis för ledningen helt enkelt, kanske byte av VD nu när företaget går in i en ny fas?
Rect Angel
18.10.2024 kl 11:27
2447
Knytter ikke ytterligere kommentarerer til denne artikkelen, bortsett fra å påpeke at Hexagon Purus jo skal begynne å levere drivstoffsystemer m/integrert batteri-backup til Toyotas serieproduksjon av hydrogendrevne tungtransportkjøretøy allerede i 2025 og dessuten samarbeider med Toyota om hydrogen innen en del annet.
Norwegian Hydrogens (med Hexagon Purus som en av hovedeierne) avtale med australske Provaris når det gjelder eksport av grønt hydrogen til Tyskland/EU hvor Uniper er mottaker, omtales også i artikkelen.
Toyota er jo ikke akkurat noen startup eller 'hvemsomhelst' så interessant lesning dette, for på noen områder er det utvilsomt ennå 'tidlig i verden'.
Tech Bytes: Can Toyota’s swappable hydrogen fuel cells end range anxiety for electric vehicles?
Published 18/10/2024, 11:52 am
https://au.investing.com/news/stock-market-news/tech-bytes-can-toyotas-swappable-hydrogen-fuel-cells-end-range-anxiety-for-electric-vehicles-3492347
Norwegian Hydrogens (med Hexagon Purus som en av hovedeierne) avtale med australske Provaris når det gjelder eksport av grønt hydrogen til Tyskland/EU hvor Uniper er mottaker, omtales også i artikkelen.
Toyota er jo ikke akkurat noen startup eller 'hvemsomhelst' så interessant lesning dette, for på noen områder er det utvilsomt ennå 'tidlig i verden'.
Tech Bytes: Can Toyota’s swappable hydrogen fuel cells end range anxiety for electric vehicles?
Published 18/10/2024, 11:52 am
https://au.investing.com/news/stock-market-news/tech-bytes-can-toyotas-swappable-hydrogen-fuel-cells-end-range-anxiety-for-electric-vehicles-3492347
Redigert 18.10.2024 kl 11:29
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
16.10.2024 kl 23:03
2645
Mer heder og ære til Solaris's 'Solaris Urbino 18 hydrogen'. Bare en måned etter at 'Solaris Urbino 18 hydrogen' ble utropt som 'Bus of The Year' i en annen prestisjefylt konkurranse, innkasserer altså Solaris en ny utmerkelse for den samme hydrogendrevne bussen.
Det er grunn til å tro at disse utmerkelsene bør være ensbetydende med stor etterspørsel etter 'Solaris Urbino 18 hydrogen' fra europeiske storbyer der hydrogenbuss nå virkelig er på fremmarsj.
Og Hexagon Purus er altså leverandør av drivstoffsystemer til Solaris's hydrogendrevne busser, i en langsiktig rammeavtale.
Solaris Urbino 18 hydrogen wins another award – Transexpo 2024 Medal!
16.10.2024
The Solaris Urbino 18 hydrogen has been awarded the Kielce Trade Fair Medal in the "Buses" category. The hydrogen-powered articulated bus impressed the jury with its innovative, zero-emission technology, offering an impressive range and increased passenger capacity. Just a month earlier, this model was also named the 2025 Bus of the Year in an international competition.
At this year's International Fair of Public Transport Transexpo, Solaris was honored with the prestigious Kielce Trade Fair Medal in the "Buses" category for its innovative zero-emission Urbino 18 hydrogen model.
The Solaris Urbino 18 hydrogen combines advanced fuel cell technology with zero-emission and quiet operation of the electric motor, providing an impressive range of up to 600 km on a single refueling (according to the eSORT II test). Thanks to the modular architecture of the drivetrain, this articulated bus can carry up to 140 passengers, while innovative driver assistance systems ensure safety and comfort for both drivers and passengers.
"At Solaris, we are continuously committed to creating eco-friendly and efficient solutions that contribute to improving the quality of life in cities. Awards like this one at the Transexpo fair not only prove that have taken the right track by developing our zero-emission vehicle portfolio for years, but also inspire us to push forward in advancing sustainable transport," said Dariusz Michalak, Chief Technology Officer at Solaris Bus & Coach.
This is not the first award for the hydrogen-powered vehicle from Solaris. The Urbino 18 hydrogen has recently earned the title of "Bus of the Year 2025", awarded by an international Bus of the Year jury. Today, Solaris is a leader among European manufacturers of zero-emission vehicles. Among nearly 3,000 zero-emission buses delivered by Solaris, over 320 are hydrogen-powered.
https://www.solarisbus.com/en/press/solaris-urbino-18-hydrogen-wins-another-award-transexpo-2024-medal-2227?_gl=1*p15vio*_up*MQ..*_ga*MTI2MjY1OTQ3OC4xNzI5MTExNTYy*_ga_JKWEFR8KTK*MTcyOTExMTU2Mi4xLjAuMTcyOTExMTU2Mi4wLjAuMA..
Det er grunn til å tro at disse utmerkelsene bør være ensbetydende med stor etterspørsel etter 'Solaris Urbino 18 hydrogen' fra europeiske storbyer der hydrogenbuss nå virkelig er på fremmarsj.
Og Hexagon Purus er altså leverandør av drivstoffsystemer til Solaris's hydrogendrevne busser, i en langsiktig rammeavtale.
Solaris Urbino 18 hydrogen wins another award – Transexpo 2024 Medal!
16.10.2024
The Solaris Urbino 18 hydrogen has been awarded the Kielce Trade Fair Medal in the "Buses" category. The hydrogen-powered articulated bus impressed the jury with its innovative, zero-emission technology, offering an impressive range and increased passenger capacity. Just a month earlier, this model was also named the 2025 Bus of the Year in an international competition.
At this year's International Fair of Public Transport Transexpo, Solaris was honored with the prestigious Kielce Trade Fair Medal in the "Buses" category for its innovative zero-emission Urbino 18 hydrogen model.
The Solaris Urbino 18 hydrogen combines advanced fuel cell technology with zero-emission and quiet operation of the electric motor, providing an impressive range of up to 600 km on a single refueling (according to the eSORT II test). Thanks to the modular architecture of the drivetrain, this articulated bus can carry up to 140 passengers, while innovative driver assistance systems ensure safety and comfort for both drivers and passengers.
"At Solaris, we are continuously committed to creating eco-friendly and efficient solutions that contribute to improving the quality of life in cities. Awards like this one at the Transexpo fair not only prove that have taken the right track by developing our zero-emission vehicle portfolio for years, but also inspire us to push forward in advancing sustainable transport," said Dariusz Michalak, Chief Technology Officer at Solaris Bus & Coach.
This is not the first award for the hydrogen-powered vehicle from Solaris. The Urbino 18 hydrogen has recently earned the title of "Bus of the Year 2025", awarded by an international Bus of the Year jury. Today, Solaris is a leader among European manufacturers of zero-emission vehicles. Among nearly 3,000 zero-emission buses delivered by Solaris, over 320 are hydrogen-powered.
https://www.solarisbus.com/en/press/solaris-urbino-18-hydrogen-wins-another-award-transexpo-2024-medal-2227?_gl=1*p15vio*_up*MQ..*_ga*MTI2MjY1OTQ3OC4xNzI5MTExNTYy*_ga_JKWEFR8KTK*MTcyOTExMTU2Mi4xLjAuMTcyOTExMTU2Mi4wLjAuMA..
Redigert 16.10.2024 kl 23:06
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
10.10.2024 kl 22:59
3010
Hexagon Purus leverer altså drivstoffsystemene til Nikola Tre FEVCs. Her er to ferske nyheter om kundeopptak av disse fra Nikola.
Nestlé Purina PetCare Debuts Use of Hydrogen Fuel Cell Electric Semi-Truck in California
News provided by
Nestle Purina PetCare
Oct 08, 2024, 13:54 ET
The truck — which is the newest Nikola hydrogen fuel cell truck model — will transport products like Tidy Cats cat litter with zero tailpipe emissions, supporting Purina's sustainability strategy
ST. LOUIS, Oct. 8, 2024 /PRNewswire/ -- Nestlé Purina PetCare, in collaboration with The Kenan Advantage Group, Inc. (KAG) and Nikola Corporation, launched its first zero-tailpipe-emission delivery with the use of a hydrogen fuel cell electric semi-truck this week. On its inaugural journey, the truck is transporting Purina products, including Tidy Cats cat litter, between three California cities: Stockton, Maricopa and Modesto. This represents a small part of Purina's overall strategy to reduce greenhouse gas emissions.
"We are continuously identifying new opportunities within our business and through partnerships to help us meet our sustainability goals," said Travis Krous, Purina senior director of Supply Chain Operations. "This truck represents an exciting opportunity to test new technology and determine if it's feasible to scale."
https://www.prnewswire.com/news-releases/nestle-purina-petcare-debuts-use-of-hydrogen-fuel-cell-electric-semi-truck-in-california-302270491.html
GTS GROUP JOINS NIKOLA DEALERSHIP NETWORK
PR Newswire
Thu, October 10, 2024 at 2:45 PM GMT+2 5 min read
Southern California-based dealership expands to include industry-leading Class 8 Nikola zero-emission trucks with the creation of their "NGT" division
FONTANA, Calif., Oct. 10, 2024 /PRNewswire/ -- Nikola Corporation (Nasdaq: NKLA), a global leader in zero-emissions transportation and energy supply and infrastructure solutions, via the HYLA brand, has expanded in the southern Calif. market with the introduction of the "Next Generation Truck" (NGT) division of GTS Group as its newest sales and service dealer.
The dealership, located at 14578 Valley Boulevard in Fontana, will sell both Nikola Class 8 trucks – battery-electric and hydrogen fuel cell electric and assist customers with securing local, state and federal incentives.
"After many successful years specializing in traditional diesel-powered Class 8 trucks, GTS is thrilled to embark on an exciting new chapter by introducing Next Generation Truck – what we call NGT – a new division that was created for the sales and service of Nikola trucks," said Amir Delvarani, CEO of GTS Group. "We believe that Nikola has created the best Class 8 zero-emission trucks in the world, between the battery-electric and hydrogen fuel cell electric vehicles, with superior technology that will help drivers, fleet owners and companies meet their goals. Adoption of Nikola trucks into a fleet marks a significant step toward sustainability, and we are eager to contribute to a cleaner future for the trucking industry."
This additional dealer brings the number of Nikola sales and service locations up to nineteen locations across the U.S. as it rapidly continues to fulfill its commitment to the expansion of the distribution network.
"Nikola is committed to building a strong and comprehensive sales and service network to ensure our customers receive the best support for their zero-emission transportation needs," said Nikola President and CEO, Stephen Girsky. "Partnering with GTS Group strengthens our ability to deliver clean, efficient trucks while providing top-tier service and infrastructure solutions across Southern California."
Delvarani added, "As we expand our offerings, we at GTS and NGT remain fully committed to providing the same exceptional support and service to our valued customers across the nation. Together, we are driving the future of transportation forward."
https://finance.yahoo.com/news/gts-group-joins-nikola-dealership-124500424.html
Nestlé Purina PetCare Debuts Use of Hydrogen Fuel Cell Electric Semi-Truck in California
News provided by
Nestle Purina PetCare
Oct 08, 2024, 13:54 ET
The truck — which is the newest Nikola hydrogen fuel cell truck model — will transport products like Tidy Cats cat litter with zero tailpipe emissions, supporting Purina's sustainability strategy
ST. LOUIS, Oct. 8, 2024 /PRNewswire/ -- Nestlé Purina PetCare, in collaboration with The Kenan Advantage Group, Inc. (KAG) and Nikola Corporation, launched its first zero-tailpipe-emission delivery with the use of a hydrogen fuel cell electric semi-truck this week. On its inaugural journey, the truck is transporting Purina products, including Tidy Cats cat litter, between three California cities: Stockton, Maricopa and Modesto. This represents a small part of Purina's overall strategy to reduce greenhouse gas emissions.
"We are continuously identifying new opportunities within our business and through partnerships to help us meet our sustainability goals," said Travis Krous, Purina senior director of Supply Chain Operations. "This truck represents an exciting opportunity to test new technology and determine if it's feasible to scale."
https://www.prnewswire.com/news-releases/nestle-purina-petcare-debuts-use-of-hydrogen-fuel-cell-electric-semi-truck-in-california-302270491.html
GTS GROUP JOINS NIKOLA DEALERSHIP NETWORK
PR Newswire
Thu, October 10, 2024 at 2:45 PM GMT+2 5 min read
Southern California-based dealership expands to include industry-leading Class 8 Nikola zero-emission trucks with the creation of their "NGT" division
FONTANA, Calif., Oct. 10, 2024 /PRNewswire/ -- Nikola Corporation (Nasdaq: NKLA), a global leader in zero-emissions transportation and energy supply and infrastructure solutions, via the HYLA brand, has expanded in the southern Calif. market with the introduction of the "Next Generation Truck" (NGT) division of GTS Group as its newest sales and service dealer.
The dealership, located at 14578 Valley Boulevard in Fontana, will sell both Nikola Class 8 trucks – battery-electric and hydrogen fuel cell electric and assist customers with securing local, state and federal incentives.
"After many successful years specializing in traditional diesel-powered Class 8 trucks, GTS is thrilled to embark on an exciting new chapter by introducing Next Generation Truck – what we call NGT – a new division that was created for the sales and service of Nikola trucks," said Amir Delvarani, CEO of GTS Group. "We believe that Nikola has created the best Class 8 zero-emission trucks in the world, between the battery-electric and hydrogen fuel cell electric vehicles, with superior technology that will help drivers, fleet owners and companies meet their goals. Adoption of Nikola trucks into a fleet marks a significant step toward sustainability, and we are eager to contribute to a cleaner future for the trucking industry."
This additional dealer brings the number of Nikola sales and service locations up to nineteen locations across the U.S. as it rapidly continues to fulfill its commitment to the expansion of the distribution network.
"Nikola is committed to building a strong and comprehensive sales and service network to ensure our customers receive the best support for their zero-emission transportation needs," said Nikola President and CEO, Stephen Girsky. "Partnering with GTS Group strengthens our ability to deliver clean, efficient trucks while providing top-tier service and infrastructure solutions across Southern California."
Delvarani added, "As we expand our offerings, we at GTS and NGT remain fully committed to providing the same exceptional support and service to our valued customers across the nation. Together, we are driving the future of transportation forward."
https://finance.yahoo.com/news/gts-group-joins-nikola-dealership-124500424.html
Rect Angel
10.10.2024 kl 21:23
3081
Takk
"Selskapet fremhevet imidlertid på analytikersamtalen at de ikke har opplevd en kommersiell nedgang med andre kunder eller i andre forretningsområder, inkludert Hino-avtalen, skriver Arctic."
https://www.finansavisen.no/tdn/2024/10/07/06400913/kommentar-oljerelaterte-aksjer-steg-pa-oslo-bors-fredag
Og Hino-avtalen (TERN) gjelder altså, som den kansellerte DTNA-avtalen, også batterielektriske kjøretøy. Hino-avtalen har en ramme på $2 milliarder, den kansellerte DTNA-avtalen hadde en ramme på $150 000...
"Selskapet fremhevet imidlertid på analytikersamtalen at de ikke har opplevd en kommersiell nedgang med andre kunder eller i andre forretningsområder, inkludert Hino-avtalen, skriver Arctic."
https://www.finansavisen.no/tdn/2024/10/07/06400913/kommentar-oljerelaterte-aksjer-steg-pa-oslo-bors-fredag
Og Hino-avtalen (TERN) gjelder altså, som den kansellerte DTNA-avtalen, også batterielektriske kjøretøy. Hino-avtalen har en ramme på $2 milliarder, den kansellerte DTNA-avtalen hadde en ramme på $150 000...
Redigert 10.10.2024 kl 21:23
Du må logge inn for å svare
Candelstick
10.10.2024 kl 20:14
3129
Vanskelig å se det tekniske med makrostøy alt fra valg i USA, børstrøbbel i Kina, megakonflikten i Midtøsten og Ukraina, oljeavtalen med Saudis
Selskapsmessig bortfall av kalkulerte inntekter, hvor stor blir en eventuell emisjon og til hvilken kurs. Hvor fort vokser inntektene i de segmentene som er igang.
Mange velger vel å sikre noen kroner og kanskje realisere litt tap/gevinst.
Sånn teknisk ser jeg støtte på 7,30 ish og om det ikke holder blir det vel en visitt ned til 5 tallet.
Lykke til.
Selskapsmessig bortfall av kalkulerte inntekter, hvor stor blir en eventuell emisjon og til hvilken kurs. Hvor fort vokser inntektene i de segmentene som er igang.
Mange velger vel å sikre noen kroner og kanskje realisere litt tap/gevinst.
Sånn teknisk ser jeg støtte på 7,30 ish og om det ikke holder blir det vel en visitt ned til 5 tallet.
Lykke til.
kelle
09.10.2024 kl 22:37
3308
Grønne drømmer kan her resirkuleres til fossil lønnsomhet
Grønn mobilitet knuses av billig naturgass og høyere renter. Tvisten er at det blir sterk vekst i lastebiler som går på LNG.
Logo
HEX
·
40,50
-0,98%
Logo
HPUR
·
8,46
-3,42%
Grønn mobilitet knuses av billig naturgass og høyere renter. Tvisten er at det blir sterk vekst i lastebiler som går på LNG.
Logo
HEX
·
40,50
-0,98%
Logo
HPUR
·
8,46
-3,42%
Rect Angel
08.10.2024 kl 23:21
3515
Vet ikke, men vet jo at Iveco er kunde av Hexagon Purus, Kassel, Tyskland. Så slett ikke utenkelig at drivstoffsystemer fra Hexagon Purus vil spille en rolle også her.
Stadig økende utbredelse av hydrogenbuss i europeiske byer. Oslo burde jo f.eks. også hatt noen. Hadde kommet godt med når den strengste kulda setter inn. Ref. de farseaktige tilstandene i kulda sist vinter.
Hexagon Purus customers include the bus manufacturer Solaris, the truck manufacturer Iveco and Linde from the industrial gases sector. In the future, they will be supplied with high-pressure hydrogen bottles from Kassel.
https://www.hna.de/kassel/ein-neubau-fuer-die-energiewende-92535256.html
Stadig økende utbredelse av hydrogenbuss i europeiske byer. Oslo burde jo f.eks. også hatt noen. Hadde kommet godt med når den strengste kulda setter inn. Ref. de farseaktige tilstandene i kulda sist vinter.
Hexagon Purus customers include the bus manufacturer Solaris, the truck manufacturer Iveco and Linde from the industrial gases sector. In the future, they will be supplied with high-pressure hydrogen bottles from Kassel.
https://www.hna.de/kassel/ein-neubau-fuer-die-energiewende-92535256.html
Redigert 08.10.2024 kl 23:22
Du må logge inn for å svare
DrPepper
07.10.2024 kl 21:19
3767
Visst är det Purus som tillverkar åt Hyundai? https://www.greencarcongress.com/2024/10/20241001-iveco.html
Candelstick
07.10.2024 kl 18:05
3877
Flaskehalsen nå er vel usikkerheten rundt adopsjonshastigheten til Hpurs segmenter. Blir spennende å høre hva ledelsen kommer med på neste Q.
Rect Angel
06.10.2024 kl 12:23
4190
Noen (etter)tanker når det gjelder kanselleringen av kontrakten med DTNA. Sakset fra medling fra TDN Finans fredag (for hele meldingen, se innlegg 04.10.2024 kl 12:51 her på tråden):
"Ifølge finansdirektøren har kontrakten dreid seg om kjøretøy som gatefeierbiler, kranbiler og lignende, som representerer et relativt lite marked. På grunn av full kapasitetsutnyttelse har mange kundeforespørsler blitt avslått. Når denne kontrakten nå bortfaller, åpner det for muligheten til å forfølge nye og mer attraktive kontrakter i andre potensielle programmer."
CFO Salman Alam sier altså de facto her til TDN Finans at Hexagon Purus i den senere tid har måttet avslå forespørsler fra kunder fordi allerede inngåtte kontrakter har vært ensbetydende med full kapasitetsutnyttelse. Og ikke bare det, men altså også at produksjonskapasiteten den kansellerte kontrakten frigjør, potensielt nå kan fylles av kontrakter med mer attraktive marginer for selskapet.
Dette er faktisk veldig interessant, for under de seneste kvartalspresentasjonene har CEO Morten Holum gjentatt at risiko for selskapet, slik han ser det, ligger ikke på etterspørselssiden, men snarere på produksjonskapasiteten. Med andre ord opplever selskapet en større etterspørsel enn man til nå har maktet å produsere og levere på. Ja, mener faktisk å huske at Holum under en av presentsjonene sa at dette var et scenario han så for seg ville vedvare, iallefall de 10 nærmeste årene.
Konklusjon. Summen av CEOs og CFOs uttalelser:
Produksjonskapasitet er frigjort så det blir nå spennende å følge Hexagon Purus fremover med henblikk på potensiell inngang av nye ordrer.
"Ifølge finansdirektøren har kontrakten dreid seg om kjøretøy som gatefeierbiler, kranbiler og lignende, som representerer et relativt lite marked. På grunn av full kapasitetsutnyttelse har mange kundeforespørsler blitt avslått. Når denne kontrakten nå bortfaller, åpner det for muligheten til å forfølge nye og mer attraktive kontrakter i andre potensielle programmer."
CFO Salman Alam sier altså de facto her til TDN Finans at Hexagon Purus i den senere tid har måttet avslå forespørsler fra kunder fordi allerede inngåtte kontrakter har vært ensbetydende med full kapasitetsutnyttelse. Og ikke bare det, men altså også at produksjonskapasiteten den kansellerte kontrakten frigjør, potensielt nå kan fylles av kontrakter med mer attraktive marginer for selskapet.
Dette er faktisk veldig interessant, for under de seneste kvartalspresentasjonene har CEO Morten Holum gjentatt at risiko for selskapet, slik han ser det, ligger ikke på etterspørselssiden, men snarere på produksjonskapasiteten. Med andre ord opplever selskapet en større etterspørsel enn man til nå har maktet å produsere og levere på. Ja, mener faktisk å huske at Holum under en av presentsjonene sa at dette var et scenario han så for seg ville vedvare, iallefall de 10 nærmeste årene.
Konklusjon. Summen av CEOs og CFOs uttalelser:
Produksjonskapasitet er frigjort så det blir nå spennende å følge Hexagon Purus fremover med henblikk på potensiell inngang av nye ordrer.
Redigert 07.10.2024 kl 11:35
Du må logge inn for å svare
Candelstick
04.10.2024 kl 17:05
4544
Da er det 3.test av halslinjen fra August. Denne gangen tror jeg ikke vi får en bounce.
Rect Angel
04.10.2024 kl 12:51
4692
CFO til TDN Finans. Så i dette tilfellet er jeg ubskjeden nok til like godt å slå fast at antagelsene i mitt forrige innlegg traff, mer eller mindre, midt i blinken.
HPUR: DTNA HAR IKKE HATT PROBLEMER MED VÅRE PRODUKTER -ALAM
i dag kl. 11:27 ∙ TDN Finans
Oslo (Infront TDN Direkt): Det er flere faktorer på begge sider som ligger bak beslutningen for terminering av forsyningsavtalen mellom Hexagon Purus og Daimler Truck North America (DTNA). DTNA har imidlertid ikke hatt problemer med Hexagon Purus' produkter eller teknologi.
Det sier finansdirektør Salman Alam i Hexagon Purus til TDN Direkt fredag.
-Det er viktig å få frem at DTNA har ikke hatt problemer eller vært kritiske til vårt produkt eller teknologi, så det har de vært fornøyd med. Men det er et bakteppe for disse kjøretøy-OEMene som har vært ganske utfordrende i det siste, sier Alam.
Finansdirektøren fremhever at flere kjøretøy-OEMer som Stellantis og Volkswagen har kommet med resultatvarsel i det siste der selskapene har senket guiding for 2024, noe DTNA også gjorde i juli 2024.
-De har nok slitt litt med et tøffere makroøkonomisk klima, med mindre etterspørsel fra Kina, og generelt med denne adopsjonen av elektriske kjøretøy, ikke bare på den kommersielle siden, men spesielt i forhold til de lettere kjøretøyene, sier Alam.
Da selskapet meldte om signering av kontrakten i august 2023, var den potensielle salgsverdien estimert til 150 millioner dollar. Ifølge Alam er det ikke mye av dette beløpet som Hexagon Purus har fått ut av kontrakten før termineringen.
-Vi skulle egentlig begynne å levere på kontrakten nå i andre halvår 2024, så vi har for alle praktiske formål ikke begynt å levere på kontrakten ennå. DTNA terminerer før vesentlige leveranser starter, så det er ikke mye som fås ut av det, sier han.
Kostnadskompensasjonen som det samtidig ble meldt om fredag er ifølge finansdirektøren kostnader knyttet til programmet og ting som ble kjøpt eller investert i direkte relatert til programmet.
-Det er ikke et kjempestort beløp, men det er snakk om noen millioner dollar vi får tilbake som dekker mye av de direkte kostnadene vi har hatt i forbindelse med programmet, sier han.
For 2025 forventer selskapet nå en omsetningsvekst på minst 50 prosent, med fortsatt betydelig forbedring av ebitda-marginen. Tidligere hadde selskapet mål om en omsetning på 4-5 milliarder kroner i 2025. Videre forventer Hexagon Purus nå å oppnå en breakeven ebitda i 2026, som er endret fra den tidligere forventingen om å oppnå dette i 2025.
-Vi har tatt ned guiding for 2025 ettersom denne kontrakten skulle bidra med vesentlige inntekter neste år, og vi er ikke i stand til på veldig kort sikt å fylle det bortfallet med én gang, sier Alam.
Ifølge finansdirektøren har kontrakten dreid seg om kjøretøy som gatefeierbiler, kranbiler og lignende, som representerer et relativt lite marked. På grunn av full kapasitetsutnyttelse har mange kundeforespørsler blitt avslått. Når denne kontrakten nå bortfaller, åpner det for muligheten til å forfølge nye og mer attraktive kontrakter i andre potensielle programmer.
-Vi ville jo helst vært foruten, men når man først har kommet til det tror vi også at på sikt kan dette vært positivt for oss, sier han.
HPUR: DTNA HAR IKKE HATT PROBLEMER MED VÅRE PRODUKTER -ALAM
i dag kl. 11:27 ∙ TDN Finans
Oslo (Infront TDN Direkt): Det er flere faktorer på begge sider som ligger bak beslutningen for terminering av forsyningsavtalen mellom Hexagon Purus og Daimler Truck North America (DTNA). DTNA har imidlertid ikke hatt problemer med Hexagon Purus' produkter eller teknologi.
Det sier finansdirektør Salman Alam i Hexagon Purus til TDN Direkt fredag.
-Det er viktig å få frem at DTNA har ikke hatt problemer eller vært kritiske til vårt produkt eller teknologi, så det har de vært fornøyd med. Men det er et bakteppe for disse kjøretøy-OEMene som har vært ganske utfordrende i det siste, sier Alam.
Finansdirektøren fremhever at flere kjøretøy-OEMer som Stellantis og Volkswagen har kommet med resultatvarsel i det siste der selskapene har senket guiding for 2024, noe DTNA også gjorde i juli 2024.
-De har nok slitt litt med et tøffere makroøkonomisk klima, med mindre etterspørsel fra Kina, og generelt med denne adopsjonen av elektriske kjøretøy, ikke bare på den kommersielle siden, men spesielt i forhold til de lettere kjøretøyene, sier Alam.
Da selskapet meldte om signering av kontrakten i august 2023, var den potensielle salgsverdien estimert til 150 millioner dollar. Ifølge Alam er det ikke mye av dette beløpet som Hexagon Purus har fått ut av kontrakten før termineringen.
-Vi skulle egentlig begynne å levere på kontrakten nå i andre halvår 2024, så vi har for alle praktiske formål ikke begynt å levere på kontrakten ennå. DTNA terminerer før vesentlige leveranser starter, så det er ikke mye som fås ut av det, sier han.
Kostnadskompensasjonen som det samtidig ble meldt om fredag er ifølge finansdirektøren kostnader knyttet til programmet og ting som ble kjøpt eller investert i direkte relatert til programmet.
-Det er ikke et kjempestort beløp, men det er snakk om noen millioner dollar vi får tilbake som dekker mye av de direkte kostnadene vi har hatt i forbindelse med programmet, sier han.
For 2025 forventer selskapet nå en omsetningsvekst på minst 50 prosent, med fortsatt betydelig forbedring av ebitda-marginen. Tidligere hadde selskapet mål om en omsetning på 4-5 milliarder kroner i 2025. Videre forventer Hexagon Purus nå å oppnå en breakeven ebitda i 2026, som er endret fra den tidligere forventingen om å oppnå dette i 2025.
-Vi har tatt ned guiding for 2025 ettersom denne kontrakten skulle bidra med vesentlige inntekter neste år, og vi er ikke i stand til på veldig kort sikt å fylle det bortfallet med én gang, sier Alam.
Ifølge finansdirektøren har kontrakten dreid seg om kjøretøy som gatefeierbiler, kranbiler og lignende, som representerer et relativt lite marked. På grunn av full kapasitetsutnyttelse har mange kundeforespørsler blitt avslått. Når denne kontrakten nå bortfaller, åpner det for muligheten til å forfølge nye og mer attraktive kontrakter i andre potensielle programmer.
-Vi ville jo helst vært foruten, men når man først har kommet til det tror vi også at på sikt kan dette vært positivt for oss, sier han.
Redigert 04.10.2024 kl 12:54
Du må logge inn for å svare
Tyrkman
04.10.2024 kl 12:29
4729
Meget enig. Ser faldet i dag som en oplagt købsmulighed. Denne ordre er blot en blandt mange så hvis man er en tålmodig langsigtet investor er dette en gylden mulighed