Hexagon Purus H2 (tung)transport, buss watch, Nikola m.m.
De som har fulgt med noen år, kjenner denne avtalen, verdt i overkant av 2.3 milliarder NOK (€200 millioner) + mulig ytterligere oppside, for HPUR.
https://www.globenewswire.com/news-release/2021/04/29/2219300/0/en/Hexagon-Purus-selected-by-Nikola-Corporation-to-supply-hydrogen-cylinders-for-serial-production.html
Nikola-aksjen har lenge vært ute i grov sjø på børsen og aksjekursen har blitt gruset. De første hydrogendrevne tungtransportkjøretøyene (39) har imidlertid nådd markedet de siste månedene, og har blitt levert til kunder. Tidlige uttalelser kan tyde på kundetilfredshet. Så nå blir det spennende å følge fortsettelsen her. Ambisjonen er masseproduksjon.
Dagen i dag var en livlig børsdag i Nikola. Solid prosentvis kursoppgang på volum langt, langt over gjennomsnitt.
https://finance.yahoo.com/quote/NKLA
Hva annet vet vi, utover kontrakten med Nikola, om potensialet til Hexagon Purus når det gjelder hydrogendrevet tungtransport? Vel, konkret at de har jobbet med hydrogendrevet tungtransport siden høsten 2020 sammen med Hino Trucks (100% eid av Toyota) i Project Z. Og fra Project Z vet vi jo at det for lengst har blitt generert en monsteravtale til Hexagon Purus (verdt ca. 21.4 milliarder NOK [$ 2 milliarder]) som innebærer at Hexagon Purus skal produsere batterielektriske tungtransportkjøretøy for Hino Trucks. Project Z har helt fra starten av fokusert både på batterielektrisk og hydrogendrevet tungtransport.
https://www.hino-global.com/corp/news/2020/20201006-002702.html
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/03/15/2627351/0/en/Hexagon-Purus-signs-landmark-long-term-agreement-with-Hino-Trucks-for-zero-emission-heavy-duty-trucks-in-the-U-S.html
Og hertil vet vi at Hexagon Purus er valgt av Ford til å levere til prototype Ford skal levere til et prestisjetungt EU-prosjekt når det gjelder hydrogendrevet tungtransport .
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/12/07/2792237/0/en/Hexagon-Purus-awarded-purchase-order-by-Ford-Trucks-to-deliver-a-hydrogen-fuel-storage-system-for-their-prototype-heavy-duty-truck.html
Kenworth er en joker. Hexagon Composites lenge levert til Kenworths gassdrevne tungtransportkjøretøy. Andre jokere er heller ikke utenkelig.
Et relevant spørsmål å stille: Vil eventuell suksess for Nikola, gjøre at 'alle de andre' med ambisjoner innen hydrogendrevet tungtransport nå får det mer travelt?
13.08.2024
En tilføyelse helt til slutt, i dag 13.08.2024. Hydrogenbuss hadde jeg helt 'glemt' i denne trådstarten. Det blir helt feil. Når det gjelder hydrogendrevne busser, er Hexagon Purus nemlig leverandør av drifstoffsystemer til bussprodusenter som New Flyer, Solaris, CaetanoBus og NesoBus. Og nå i det siste har f.eks. Solaris meldt om en rekke ordrer for hydrogenbusser, fra flere europeiske nasjoner.
https://www.globenewswire.com/news-release/2021/04/29/2219300/0/en/Hexagon-Purus-selected-by-Nikola-Corporation-to-supply-hydrogen-cylinders-for-serial-production.html
Nikola-aksjen har lenge vært ute i grov sjø på børsen og aksjekursen har blitt gruset. De første hydrogendrevne tungtransportkjøretøyene (39) har imidlertid nådd markedet de siste månedene, og har blitt levert til kunder. Tidlige uttalelser kan tyde på kundetilfredshet. Så nå blir det spennende å følge fortsettelsen her. Ambisjonen er masseproduksjon.
Dagen i dag var en livlig børsdag i Nikola. Solid prosentvis kursoppgang på volum langt, langt over gjennomsnitt.
https://finance.yahoo.com/quote/NKLA
Hva annet vet vi, utover kontrakten med Nikola, om potensialet til Hexagon Purus når det gjelder hydrogendrevet tungtransport? Vel, konkret at de har jobbet med hydrogendrevet tungtransport siden høsten 2020 sammen med Hino Trucks (100% eid av Toyota) i Project Z. Og fra Project Z vet vi jo at det for lengst har blitt generert en monsteravtale til Hexagon Purus (verdt ca. 21.4 milliarder NOK [$ 2 milliarder]) som innebærer at Hexagon Purus skal produsere batterielektriske tungtransportkjøretøy for Hino Trucks. Project Z har helt fra starten av fokusert både på batterielektrisk og hydrogendrevet tungtransport.
https://www.hino-global.com/corp/news/2020/20201006-002702.html
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/03/15/2627351/0/en/Hexagon-Purus-signs-landmark-long-term-agreement-with-Hino-Trucks-for-zero-emission-heavy-duty-trucks-in-the-U-S.html
Og hertil vet vi at Hexagon Purus er valgt av Ford til å levere til prototype Ford skal levere til et prestisjetungt EU-prosjekt når det gjelder hydrogendrevet tungtransport .
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/12/07/2792237/0/en/Hexagon-Purus-awarded-purchase-order-by-Ford-Trucks-to-deliver-a-hydrogen-fuel-storage-system-for-their-prototype-heavy-duty-truck.html
Kenworth er en joker. Hexagon Composites lenge levert til Kenworths gassdrevne tungtransportkjøretøy. Andre jokere er heller ikke utenkelig.
Et relevant spørsmål å stille: Vil eventuell suksess for Nikola, gjøre at 'alle de andre' med ambisjoner innen hydrogendrevet tungtransport nå får det mer travelt?
13.08.2024
En tilføyelse helt til slutt, i dag 13.08.2024. Hydrogenbuss hadde jeg helt 'glemt' i denne trådstarten. Det blir helt feil. Når det gjelder hydrogendrevne busser, er Hexagon Purus nemlig leverandør av drifstoffsystemer til bussprodusenter som New Flyer, Solaris, CaetanoBus og NesoBus. Og nå i det siste har f.eks. Solaris meldt om en rekke ordrer for hydrogenbusser, fra flere europeiske nasjoner.
Redigert 30.11.2024 kl 18:56
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
22.10.2024 kl 11:19
3001
Den som følger med, vet at Hexagon Purus er leverandør av drivstoffsystemer til produksjonen av New Flyers hydrogendrevne busser, i en langsiktig rammeavtale. New Flyer er 'the largest transit bus manufacturer in North America'.
Den som følger med, vet også at hydrogenbuss er på sterk fremmarsj i Nord-Amerika og i europeiske storbyer og at Hexagon Purus også er leverandør av drivstoffsystemer i langsiktige rammeavtaler til de store bussprodusentene Gillig (USA) og europeiske Solaris, Caetanobus m.fl.
New Flyer publiserer i dag nyheten om man har mottatt den største enkeltordren i selskapets historie når det gjelder hydrogdrevne busser.
Hydrogenbuss er utvilsomt en pent voksende business for Hexagon Purus.
(Og det hadde kanskje ikke skadet, men snarere vært ganske konstruktivt, hvis aktører som nå om dagen uttaler seg bombastisk negativt om utviklingen i selskapet i finanspressen, faktisk hadde fulgt litt [bedre] med på alt som skjer, for det er mye)
Press Releases
New Flyer awarded largest hydrogen fuel cell-electric contract in company history, 108 buses to California’s SamTrans
10.21.24
St. Cloud, Minnesota, USA – October 21, 2024: (TSX: NFI, OTC: NFYEF, TSX: NFI.DB) New Flyer of America Inc. (New Flyer), a subsidiary of NFI Group Inc. (NFI) and a leader in zero-emission electric mobility solutions, today announced a new firm order for 108 zero-emission hydrogen fuel cell-electric Xcelsior CHARGE FC™ 40-foot transit buses from San Mateo County Transit (SamTrans), marking the largest single fuel cell bus order in New Flyer’s history. The contract for 108 buses was added to New Flyer’s backlog in Q2 2024, with firm orders placed over the second and third quarters.
SamTrans provides transportation services in San Mateo County, extending its reach to San Francisco and Palo Alto, California, delivering close to nine million bus rides across an extensive network of 74 bus routes.
https://www.newflyer.com/2024/10/nfi-subsidiary-new-flyer-awarded-largest-hydrogen-fuel-cell-electric-contract-in-company-history-108-buses-to-californias-samtrans/
About New Flyer
https://www.newflyer.com/company-new/about-new-flyer/
Den som følger med, vet også at hydrogenbuss er på sterk fremmarsj i Nord-Amerika og i europeiske storbyer og at Hexagon Purus også er leverandør av drivstoffsystemer i langsiktige rammeavtaler til de store bussprodusentene Gillig (USA) og europeiske Solaris, Caetanobus m.fl.
New Flyer publiserer i dag nyheten om man har mottatt den største enkeltordren i selskapets historie når det gjelder hydrogdrevne busser.
Hydrogenbuss er utvilsomt en pent voksende business for Hexagon Purus.
(Og det hadde kanskje ikke skadet, men snarere vært ganske konstruktivt, hvis aktører som nå om dagen uttaler seg bombastisk negativt om utviklingen i selskapet i finanspressen, faktisk hadde fulgt litt [bedre] med på alt som skjer, for det er mye)
Press Releases
New Flyer awarded largest hydrogen fuel cell-electric contract in company history, 108 buses to California’s SamTrans
10.21.24
St. Cloud, Minnesota, USA – October 21, 2024: (TSX: NFI, OTC: NFYEF, TSX: NFI.DB) New Flyer of America Inc. (New Flyer), a subsidiary of NFI Group Inc. (NFI) and a leader in zero-emission electric mobility solutions, today announced a new firm order for 108 zero-emission hydrogen fuel cell-electric Xcelsior CHARGE FC™ 40-foot transit buses from San Mateo County Transit (SamTrans), marking the largest single fuel cell bus order in New Flyer’s history. The contract for 108 buses was added to New Flyer’s backlog in Q2 2024, with firm orders placed over the second and third quarters.
SamTrans provides transportation services in San Mateo County, extending its reach to San Francisco and Palo Alto, California, delivering close to nine million bus rides across an extensive network of 74 bus routes.
https://www.newflyer.com/2024/10/nfi-subsidiary-new-flyer-awarded-largest-hydrogen-fuel-cell-electric-contract-in-company-history-108-buses-to-californias-samtrans/
About New Flyer
https://www.newflyer.com/company-new/about-new-flyer/
Redigert 22.10.2024 kl 11:25
Du må logge inn for å svare
DrPepper
22.10.2024 kl 11:27
3073
Ja det var verkligen goda nyheter, eftersom det rör Kalifornien, det är där mer hydrogendrivet måste till, oavsett lastbilar eller bussar. Priset är väldigt högt per kg hydrogen där, 33 dollar, så det är bra med mer fordon, mer efterfrågan, pris ner :)
Bra för Hexagon Purus att de nu har anläggningarna klara att producera, de söker inte så mycket personal där nu så de bör ha fått in all personal de behöver..
Aktien är ju katastrof för Hexagon, men bolaget verkar snurra på rätt bra, bara få undan emissionen så kan de fokusera på driften, för det är nu det gäller, maximera produktion och tjäna pengar!! Gör de inte det så kommer aktien att ligga runt 5 kr snart..
Bra för Hexagon Purus att de nu har anläggningarna klara att producera, de söker inte så mycket personal där nu så de bör ha fått in all personal de behöver..
Aktien är ju katastrof för Hexagon, men bolaget verkar snurra på rätt bra, bara få undan emissionen så kan de fokusera på driften, för det är nu det gäller, maximera produktion och tjäna pengar!! Gör de inte det så kommer aktien att ligga runt 5 kr snart..
Redigert 22.10.2024 kl 11:30
Du må logge inn for å svare
DrPepper
23.10.2024 kl 10:34
2926
https://www.openpr.com/news/3705982/hydrogen-market-size-is-expected-to-reach-309-17-bn-by-2030-as-per
Ser att Hexagon Purus nämns bland nyckelföretagen inom sektorn.
Ser att Hexagon Purus nämns bland nyckelföretagen inom sektorn.
Rect Angel
23.10.2024 kl 19:54
2892
Fint å se at stadig flere Nikola hydrogendrevne trucks med drivstoffsystemer levert av Hexagon Purus ruller ut på amerikanske highways.
Tidligere har vi sett at blant andre både Walmart og Nestlé har gått til anskaffelse av slike. Og nå gjør altså også logistikkjempen DHL det samme.
ADDING MULTIMEDIA DHL Supply Chain and Diageo North America Power Up Sustainability Partnership with Deployment of Hydrogen Fuel Cell Trucks
Nikola trucks to be the first Class 8 hydrogen fuel cell electric vehicles operated day-to-day in the state of Illinois
October 23, 2024 10:01 AM Eastern Daylight Time
WESTERVILLE, Ohio--(BUSINESS WIRE)--DHL Supply Chain, the Americas leader in contract logistics, and Diageo North America, a premium drinks company, have announced plans to incorporate two fuel cell electric trucks, powered with hydrogen, to their U.S. fleet. The Class 8 trucks, manufactured by Nikola Corporation, will be deployed and fueled with a HYLA modular refueler at the Diageo campus in Plainfield, Ill., marking a milestone for the state.
DHL Supply Chain, Diageo North America’s trusted contract logistics partner for over 20 years, has been actively working to develop innovative solutions that help to decarbonize its customers’ logistics operations. The hydrogen fuel cell electric trucks are part of a broader sustainable supply chain strategy that has included use of battery electric vehicles, optimizing vehicle usage and routes, shifting to a multimodal approach, and increased use of US EPA SmartWay partner carriers. These efforts have resulted in year-over-year reductions in carbon dioxide emissions for both Diageo and DHL.
"We are thrilled to integrate Nikola's hydrogen fuel cell electric trucks into our U.S. fleet," said Jim Monkmeyer, President of Transportation, DHL Supply Chain. "As a global logistics company with the goal of decarbonizing its business, we’ve integrated sustainability as a fourth strategic bottom line named "Green Logistics of Choice" in our newly announced Strategy 2030. The deployment of these fuel cell electric vehicles is one of many initiatives that demonstrates how we are putting action behind our words.”
...
“We are extremely excited to be a part of this partnership delivering the first set of heavy-duty hydrogen trucks to Illinois, home to our largest manufacturing hub in North America. This initiative is part of our continued work to decarbonize our footprint in Plainfield, Illinois making our operations more efficient and sustainable,” said Marsha McIntosh, President of North America Supply at Diageo.
https://www.businesswire.com/news/home/20241023191334/en/
Tidligere har vi sett at blant andre både Walmart og Nestlé har gått til anskaffelse av slike. Og nå gjør altså også logistikkjempen DHL det samme.
ADDING MULTIMEDIA DHL Supply Chain and Diageo North America Power Up Sustainability Partnership with Deployment of Hydrogen Fuel Cell Trucks
Nikola trucks to be the first Class 8 hydrogen fuel cell electric vehicles operated day-to-day in the state of Illinois
October 23, 2024 10:01 AM Eastern Daylight Time
WESTERVILLE, Ohio--(BUSINESS WIRE)--DHL Supply Chain, the Americas leader in contract logistics, and Diageo North America, a premium drinks company, have announced plans to incorporate two fuel cell electric trucks, powered with hydrogen, to their U.S. fleet. The Class 8 trucks, manufactured by Nikola Corporation, will be deployed and fueled with a HYLA modular refueler at the Diageo campus in Plainfield, Ill., marking a milestone for the state.
DHL Supply Chain, Diageo North America’s trusted contract logistics partner for over 20 years, has been actively working to develop innovative solutions that help to decarbonize its customers’ logistics operations. The hydrogen fuel cell electric trucks are part of a broader sustainable supply chain strategy that has included use of battery electric vehicles, optimizing vehicle usage and routes, shifting to a multimodal approach, and increased use of US EPA SmartWay partner carriers. These efforts have resulted in year-over-year reductions in carbon dioxide emissions for both Diageo and DHL.
"We are thrilled to integrate Nikola's hydrogen fuel cell electric trucks into our U.S. fleet," said Jim Monkmeyer, President of Transportation, DHL Supply Chain. "As a global logistics company with the goal of decarbonizing its business, we’ve integrated sustainability as a fourth strategic bottom line named "Green Logistics of Choice" in our newly announced Strategy 2030. The deployment of these fuel cell electric vehicles is one of many initiatives that demonstrates how we are putting action behind our words.”
...
“We are extremely excited to be a part of this partnership delivering the first set of heavy-duty hydrogen trucks to Illinois, home to our largest manufacturing hub in North America. This initiative is part of our continued work to decarbonize our footprint in Plainfield, Illinois making our operations more efficient and sustainable,” said Marsha McIntosh, President of North America Supply at Diageo.
https://www.businesswire.com/news/home/20241023191334/en/
DrPepper
23.10.2024 kl 20:18
2911
Goda nyheter, Toyota må komma igång och sälja så inte Nikola får för stort försprång. Här är månadens viktigaste nyhet gällande hydrogen. https://www.finansavisen.no/energi/2024/10/23/8195898/trosser-norge-exit-bygger-hydrogennett-til-224-milliarder
Rect Angel
24.10.2024 kl 21:38
2730
Her sier jeg defintivt - Ja takk, begge deler DrPepper. Nikola OG Toyota takk! :)
Ønsker altså Nikola som 'first mover' all mulig hell og lykke i markedet med sine hydrogendrevne Nikola Tre FCEV, for Hexagon Purus har jo en rammeavtale med Nikola, verdt 2.3 milliarder NOK + muligheter for ytterligere oppside (se trådstart for mer om denne avtalen).
Og mye tyder på at dette er virkelig bra kjøretøyer ettersom kjempestore aktører i Nord-Amerika allerede har tatt dem i bruk og sjåførene skryter. Samtidig har man problematikken rundt høy 'cash burn' i en tidlig fase, og Nikola er det 3.mest shortede selskap på Nasdaq. Så dette er et spennende drama på highways og børs. Og feelingen er litt at Nokola nok trenger forspranget de har på Toyota og andre aktører 🤞 Det norske 'Oljefondet' er forøvrig største aksjonær i Nikola.
I børsmeldingen, publisert 22.mai i år uttalte Jay Sackett, 'Chief Engineer, Advanced Product Planning Office, Toyota Motor North America' dette:
“Combining our fuel cell stacks with Hexagon Purus’s full hydrogen storage system and high voltage battery pack provides our customers a one-stop solution to help meet their needs,”
https://hexagonpurus.com/news/hexagon-purus-to-supply-toyota-motor-north-america-for-serial-production-of-heavy-duty-fuel-cell-electric-powertrain-kits
Holum uttalte at det er uvanlig at Toyota opplyser om underleverandører da Purus tidligere i år børsmeldte denne avtalen om disse leveransene til Toyotas produksjon til FCEV tungtransporter. Holum sa at Toyota i dette tilfellet valgte å gjøre et unntak fordi man ønsket å kommunisere tidlig til markedet at produksjonen starter neste år.
For egen del tenker jeg dessuten at Toyota som selvfølgelig, i likhet med flere andre aktører, betrakter Nikolas produksjon og salg av FCEVs fra sidelinjen med stor interesse, gjennom å bevitne Nikolas suksess, har fått en 'ekstra forsikring' og nå har opparbeidet den visshet man trenger om at Hexagon Purus's drivstoffsystemer i 'real life testing' faktisk holder den høye tekniske kvaliteten som et selskap som Toyota må ha 100% trygghet for, før man starter opp med en serieproduksjon. Og dertil kanskje også at Hexagon Purus er ensbetydende med kvalitetsgaranti av en så høy grad at å offentliggjøre hvem som skal levere drivstoffsystemene til Toyotas serieproduserte FCEVs tungtransporter, i god tid før serieproduksjonen starter, rett og slett også er et tidlig salgsargument.
De fleste vet kanskje at Hexagon Purus og Hino Trucks (100% eid av Toyota) nå er i gang med serieproduksjon av batterielektriske (BEV) tugtransportkjøretøy (TERN) som nå når markedet om kort tid. Kanskje vet ikke alle at dette kjøretøyet er et resultat av flerårig samarbeid, initiert i 2020, mellom Toyota, Hino Trucks, Hexagon Purus og XOS i et prosjekt kalt 'Project Z'. Men 'Project Z' er ikke bare dedikert til batterielektrisk tungtransport, men også hydrogendrevet. Og når det gjelder hydrogendrevet tungtransport, er altså Toyota nå øyeblikkelig klar til å serieprodusere med integrerte drivstoffsystemer med batteri 'backup' "levert av Hexagon Purus.
https://www.hino-global.com/corp/news/2020/20201006-002702.html
Ønsker altså Nikola som 'first mover' all mulig hell og lykke i markedet med sine hydrogendrevne Nikola Tre FCEV, for Hexagon Purus har jo en rammeavtale med Nikola, verdt 2.3 milliarder NOK + muligheter for ytterligere oppside (se trådstart for mer om denne avtalen).
Og mye tyder på at dette er virkelig bra kjøretøyer ettersom kjempestore aktører i Nord-Amerika allerede har tatt dem i bruk og sjåførene skryter. Samtidig har man problematikken rundt høy 'cash burn' i en tidlig fase, og Nikola er det 3.mest shortede selskap på Nasdaq. Så dette er et spennende drama på highways og børs. Og feelingen er litt at Nokola nok trenger forspranget de har på Toyota og andre aktører 🤞 Det norske 'Oljefondet' er forøvrig største aksjonær i Nikola.
I børsmeldingen, publisert 22.mai i år uttalte Jay Sackett, 'Chief Engineer, Advanced Product Planning Office, Toyota Motor North America' dette:
“Combining our fuel cell stacks with Hexagon Purus’s full hydrogen storage system and high voltage battery pack provides our customers a one-stop solution to help meet their needs,”
https://hexagonpurus.com/news/hexagon-purus-to-supply-toyota-motor-north-america-for-serial-production-of-heavy-duty-fuel-cell-electric-powertrain-kits
Holum uttalte at det er uvanlig at Toyota opplyser om underleverandører da Purus tidligere i år børsmeldte denne avtalen om disse leveransene til Toyotas produksjon til FCEV tungtransporter. Holum sa at Toyota i dette tilfellet valgte å gjøre et unntak fordi man ønsket å kommunisere tidlig til markedet at produksjonen starter neste år.
For egen del tenker jeg dessuten at Toyota som selvfølgelig, i likhet med flere andre aktører, betrakter Nikolas produksjon og salg av FCEVs fra sidelinjen med stor interesse, gjennom å bevitne Nikolas suksess, har fått en 'ekstra forsikring' og nå har opparbeidet den visshet man trenger om at Hexagon Purus's drivstoffsystemer i 'real life testing' faktisk holder den høye tekniske kvaliteten som et selskap som Toyota må ha 100% trygghet for, før man starter opp med en serieproduksjon. Og dertil kanskje også at Hexagon Purus er ensbetydende med kvalitetsgaranti av en så høy grad at å offentliggjøre hvem som skal levere drivstoffsystemene til Toyotas serieproduserte FCEVs tungtransporter, i god tid før serieproduksjonen starter, rett og slett også er et tidlig salgsargument.
De fleste vet kanskje at Hexagon Purus og Hino Trucks (100% eid av Toyota) nå er i gang med serieproduksjon av batterielektriske (BEV) tugtransportkjøretøy (TERN) som nå når markedet om kort tid. Kanskje vet ikke alle at dette kjøretøyet er et resultat av flerårig samarbeid, initiert i 2020, mellom Toyota, Hino Trucks, Hexagon Purus og XOS i et prosjekt kalt 'Project Z'. Men 'Project Z' er ikke bare dedikert til batterielektrisk tungtransport, men også hydrogendrevet. Og når det gjelder hydrogendrevet tungtransport, er altså Toyota nå øyeblikkelig klar til å serieprodusere med integrerte drivstoffsystemer med batteri 'backup' "levert av Hexagon Purus.
https://www.hino-global.com/corp/news/2020/20201006-002702.html
Redigert 24.10.2024 kl 23:13
Du må logge inn for å svare
DrPepper
24.10.2024 kl 23:13
2704
Jo allt ser bra ut för företaget och har så gjort i flera år, frågan man bör ställa sig, varför går aktiekursen nedåt så mycket? I slutändan handlar allt om aktievärde, hitintills är det inte infriat trots fina avtal och en marknad som verkar ta sig, så varför tror inte marknaden på bolaget? Vad är det som håller nere aktien så mycket? för du har ett ras på över 90% från toppnotering. Börsvärdet borde ju idag ligga på 10 miljarder och inte 2. De har samarbete med alla viktiga aktörer, du har full produktion av tanksystemen, så varför är bolaget värt så lite, något känns väldigt fel gällande detta...
Redigert 24.10.2024 kl 23:21
Du må logge inn for å svare
Session88
24.10.2024 kl 23:30
2759
Jeg tror markedet anser HPUR kun som et rent hydrogenselskap som lager tanker til lagring og transport av hydrogen, og ikke ser helheten av hva selskapet tilbyr av teknologi og produkter.
Rect Angel
24.10.2024 kl 23:32
2798
Slettet. Dobbeltposting.
Redigert 25.10.2024 kl 02:08
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
24.10.2024 kl 23:34
2813
Ja, du kan så si og spørre, men jeg kan ikke svare. Man gjør seg jo selvfølgelig sine tanker, men disse endrer ikke aksjekursen så ser ikke noe stort poeng i å prate høyt om kortsiktig kursutvikling. Der er så mange aktører, motivasjoner, strategier, tidshorisonter osv. på børs. Og så har vel Topp 20 f.eks. økt beholdningen med 5- 6% siden siste kapitalinnhenting. Men hva betyr nå det? Nei, si det...
Det fokuseres veldig på at selskapet foreløpig har brukt mer penger enn det tjener. Personlig tenker jeg at jeg skjønner at det koster å, i løpet av noen ganske få år, bygge 7 produksjonsanlegg på 3 kontinent og fylle disse med med produksjonsutstyr, råvarer og kvalifiserte ansatte. Men så har de jo som du påpeker også litt av en partner-/kundeportefølje å slå i bordet med. Det var jo f. eks. primært partnerskapet med Toyota jeg fokuserte på i mitt forrige innlegg. Og hadde jeg ikke trodd dette vil utvikle seg til en god business hvor inntektene etterhvert vil overstige utgiftene, hadde jeg selvfølgelig kvittet meg med aksjene. Men dette er kun noen personlige betraktninger. Time will show.
Det fokuseres veldig på at selskapet foreløpig har brukt mer penger enn det tjener. Personlig tenker jeg at jeg skjønner at det koster å, i løpet av noen ganske få år, bygge 7 produksjonsanlegg på 3 kontinent og fylle disse med med produksjonsutstyr, råvarer og kvalifiserte ansatte. Men så har de jo som du påpeker også litt av en partner-/kundeportefølje å slå i bordet med. Det var jo f. eks. primært partnerskapet med Toyota jeg fokuserte på i mitt forrige innlegg. Og hadde jeg ikke trodd dette vil utvikle seg til en god business hvor inntektene etterhvert vil overstige utgiftene, hadde jeg selvfølgelig kvittet meg med aksjene. Men dette er kun noen personlige betraktninger. Time will show.
Redigert 25.10.2024 kl 00:08
Du må logge inn for å svare
DrPepper
25.10.2024 kl 14:34
5508
Jo de har byggt upp mycket under de senaste åren, men det är ju inget nytt, allt detta har ju varit på bordet sedan de noterades, så inga nyheter på den fronten, däremot "fina" avtal och så, men ändå har aktiekursen kollapsat om man ser de senaste 4 åren. Det är ju positivt att de 20 största ägarna håller sina positioner, men de är nog knappast nöjda med detta resultat, de största sitter ju på optioner som ger de god avkastning så de klagar väl inte. De 4 största äger 70 % av alla aktierna, det förklarar kanske varför aktien slår hårt åt det ena eller det andra hållet, är ju inte så mycket aktier ute på "fria" marknaden. Bolaget har extremt mycket att bevisa hösten 24 och våren 25...
Rect Angel
25.10.2024 kl 15:13
5487
Såvidt meg bekjent, har Hexagon Purus hele veien levert på den meget spentstige guidingen man ga markedet så tidlig som ved børsintro 2020, frem til kanselleringen av avtalen med DTNA kom, for noen uker siden.
En kansellering som selskapet uttaler ikke vil påvirke guidet omsetning for 2024, men redusere omsetningen i 2025 og forskyve EBITDA break-even med noen måneder inn i 2026, mot tidligere guidet i løpet av 2025.
Ut over dette avdramatiserer selskapet kanselleringen og hevder man etterhvert vil kunne erstatte avtalen med andre prosjekter med bedre marginer for selskapet. Børsen dramatiserer på sin side kanselleringen veldig. Litt som forventet, fra begge hold.
For meg fremstår imidlertid kursfallet (ca. -35%) i løpet av tre uker som i overkant, ikke minst når vi vet at rammeavtalen med Hino Trucks om batterielektriske TERN har en potensiell verdi på $2 milliarder mens den kansellerte rammeavtalen med DTNA hadde en potensiell verdi på $150 000.
En kansellering som selskapet uttaler ikke vil påvirke guidet omsetning for 2024, men redusere omsetningen i 2025 og forskyve EBITDA break-even med noen måneder inn i 2026, mot tidligere guidet i løpet av 2025.
Ut over dette avdramatiserer selskapet kanselleringen og hevder man etterhvert vil kunne erstatte avtalen med andre prosjekter med bedre marginer for selskapet. Børsen dramatiserer på sin side kanselleringen veldig. Litt som forventet, fra begge hold.
For meg fremstår imidlertid kursfallet (ca. -35%) i løpet av tre uker som i overkant, ikke minst når vi vet at rammeavtalen med Hino Trucks om batterielektriske TERN har en potensiell verdi på $2 milliarder mens den kansellerte rammeavtalen med DTNA hadde en potensiell verdi på $150 000.
Redigert 25.10.2024 kl 15:15
Du må logge inn for å svare
DrPepper
25.10.2024 kl 16:19
5476
Väntat. "Carnegie nedgraderer sin anbefaling på Hexagon Purus til hold fra kjøp, og nedjusterer kursmålet til 8 kroner fra tidligere 13 kroner etter den kansellerte kontrakten med Daimler, ifølge en oppdatering fredag.
Carnegie anslår at omsetningen i tredje kvartal 2024 var 581 millioner kroner, opp 53 prosent på årsbasis. Ebitda i kvartalet anslås til -64 millioner kroner, som inkluderer en positiv effekt fra et kanselleringsgebyr på 30 millioner kroner fra Daimler."
Men aktiekursen håller sig stabil, så det är kanske botten vi har nått nu..
Carnegie anslår at omsetningen i tredje kvartal 2024 var 581 millioner kroner, opp 53 prosent på årsbasis. Ebitda i kvartalet anslås til -64 millioner kroner, som inkluderer en positiv effekt fra et kanselleringsgebyr på 30 millioner kroner fra Daimler."
Men aktiekursen håller sig stabil, så det är kanske botten vi har nått nu..
Candelstick
25.10.2024 kl 18:05
5435
Kanseleringen forstyrrer Likviditetsbudsjettet som påvirker De Tre Helligheter : Profitt, Kvalitet og Kundetilfredshet.
Daimler kom med en uttalelse som ivaretar Kvalitet og Kundetilfredshet, men Hpurs ledelse sa at de ikke kunne erstatte ordreboken på kort sikt, ergo blir Profitt nedjustert.
Daimler kom med en uttalelse som ivaretar Kvalitet og Kundetilfredshet, men Hpurs ledelse sa at de ikke kunne erstatte ordreboken på kort sikt, ergo blir Profitt nedjustert.
DrPepper
25.10.2024 kl 19:16
5412
"(25 October 2024 -- Oslo, Norway) Reference is made to the stock exchange release by Hexagon Purus ("the "Company") on 18 April 2023, where Hexagon Purus Systems USA LLC, a subsidiary of the Company, and Panasonic Energy Co., LTD ("Panasonic") signed a multi-year agreement for the supply of lithium-ion battery cells from Panasonic's new facility in Kansas, USA. The agreement included a requirement for Hexagon Purus to pre-pay approximately USD 43 million (of which approximately USD 8.6 million has been paid to date) for capacity reservation purposes, subject to the achievement of certain milestones.
Hexagon Purus Systems USA LLC and Panasonic have today signed an amended supply agreement. Amongst other, the parties have agreed to reduce the outstanding pre-payment amount of USD 34.4 million to USD 12.9 million.
As already stated in the stock exchange release on 18 April 2023, the supply of battery cells from Panasonic's new facility in Kansas are expected to commence in 2026, and the battery cells will be compliant with the United States-Mexico-Canada (USMCA) trade agreement as well as eligible for Inflation Reduction Act (IRA) incentives."
Detta är ju bra nyheter, Genom att minska den återstående förskottsbetalningen från 34,4 miljoner USD till 12,9 miljoner USD frigörs kapital för Hexagon Purus, vilket kan användas för andra investeringar eller operativa ändamål. Detta förbättrar bolagets likviditet och finansiella flexibilitet.
Hexagon Purus Systems USA LLC and Panasonic have today signed an amended supply agreement. Amongst other, the parties have agreed to reduce the outstanding pre-payment amount of USD 34.4 million to USD 12.9 million.
As already stated in the stock exchange release on 18 April 2023, the supply of battery cells from Panasonic's new facility in Kansas are expected to commence in 2026, and the battery cells will be compliant with the United States-Mexico-Canada (USMCA) trade agreement as well as eligible for Inflation Reduction Act (IRA) incentives."
Detta är ju bra nyheter, Genom att minska den återstående förskottsbetalningen från 34,4 miljoner USD till 12,9 miljoner USD frigörs kapital för Hexagon Purus, vilket kan användas för andra investeringar eller operativa ändamål. Detta förbättrar bolagets likviditet och finansiella flexibilitet.
Candelstick
25.10.2024 kl 19:37
5405
Bra det, men når skal resterende betales inn?
Redigert 25.10.2024 kl 19:59
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
26.10.2024 kl 12:16
5334
Spørsmål fra analytikerne om innhenting av kapital er vel egentlig en gjenganger under Q & As i forbindelse med Hexagon Purus's kvartalspresentasjoner. Under Q & A etter Q1 2024, tror jeg det var, svarte Alam noe sånt som at "We have a good dialog with the different stakeholders on this..."
Og her får vi demonstrert og bekreftet dette i praksis, for dette fungerer jo i praksis som innhenting av $21.5 millioner (ca. 235 millioner NOK) i frisk kapital, i påvente av at kontantstrømmen utvikler seg suksessivt gunstigere for selskapet.
Elegant og veldig gode nyheter.
Og her får vi demonstrert og bekreftet dette i praksis, for dette fungerer jo i praksis som innhenting av $21.5 millioner (ca. 235 millioner NOK) i frisk kapital, i påvente av at kontantstrømmen utvikler seg suksessivt gunstigere for selskapet.
Elegant og veldig gode nyheter.
Redigert 26.10.2024 kl 12:45
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
20.11.2024 kl 12:41
4897
Ønsker man å få denne artikkelen opplest i sin helhet og lytte istedet for å lese, er det bare å åpne linken.
Nikola leader talks future of hydrogen-powered trucks in US
What’s coming in zero-emission trucking
Brinley Hineman
Tuesday, November 19, 2024
Nikola Corp. (NYSE: NKLA) leader Ryan Clayton said the rising demand for hydrogen could require as many as 50 fueling stations in the next three years to meet the need.
Speaking with FreightWaves CEO Craig Fuller at FreightWaves’ F3: Future of Freight Festival, Clayton discussed the future of hydrogen in trucking. Nikola, which is working to build solutions for a zero-emission world, offers both hydrogen and electric Class 8 trucks. The company also developed HYLA to distribute hydrogen.
“That’s going to take a tremendous push, not just from Nikola or HYLA,” the Nikola global head of sales said. “It’s going to take an ecosystem coming together, which we’re seeing.”
Nikola sees its trucks being used in government fleets, ports and drayage.
...
He hinted at changes coming next year for the company, including “a lot of big names.”
“This isn’t the end,” he said. “This is just the beginning for us.”
https://www.freightwaves.com/news/nikola-leader-talks-future-of-hydrogen-powered-trucks-in-us
Nikola leader talks future of hydrogen-powered trucks in US
What’s coming in zero-emission trucking
Brinley Hineman
Tuesday, November 19, 2024
Nikola Corp. (NYSE: NKLA) leader Ryan Clayton said the rising demand for hydrogen could require as many as 50 fueling stations in the next three years to meet the need.
Speaking with FreightWaves CEO Craig Fuller at FreightWaves’ F3: Future of Freight Festival, Clayton discussed the future of hydrogen in trucking. Nikola, which is working to build solutions for a zero-emission world, offers both hydrogen and electric Class 8 trucks. The company also developed HYLA to distribute hydrogen.
“That’s going to take a tremendous push, not just from Nikola or HYLA,” the Nikola global head of sales said. “It’s going to take an ecosystem coming together, which we’re seeing.”
Nikola sees its trucks being used in government fleets, ports and drayage.
...
He hinted at changes coming next year for the company, including “a lot of big names.”
“This isn’t the end,” he said. “This is just the beginning for us.”
https://www.freightwaves.com/news/nikola-leader-talks-future-of-hydrogen-powered-trucks-in-us
DrPepper
20.11.2024 kl 14:26
4815
Det är ju bra, problemet är ju att det är Nikola som säger det, de är pressade, hade varit mer intressant om exempelvis Toyota gått ut och sagt något, deras ord väger 100 ggr mer än Nikola..
Rect Angel
24.11.2024 kl 12:30
4532
Hexagon Purus er som kjent leverandør av drivstoffsystemer til Solaris's produksjon av hydrogendrevne busser.
More hydrogen-powered buses for Konin. Solaris to supply the "Bus of the Year 2025"
20.11.2024
Solaris Bus & Coach will deliver 5 articulated hydrogen buses to Konin. The operator has chosen the Solaris Urbino 18 hydrogen model, winner of the prestigious European Bus of the Year 2025 award. This will be the debut of this model in Poland. The contract is scheduled to be completed by 2026.
Today, representatives from Solaris Bus & Coach and MZK Konin signed a contract for the supply of five Urbino 18 hydrogen buses that will join the city’s fleet in 2026. This investment continues Konin commitment to zero-emission hydrogen technology in public transport. In 2022, Solaris provided the operator with an Urbino 12 hydrogen model, which was the first hydrogen bus used in public transport in Poland. Now, MZK Konin has chosen to buy five units of the articulated version from the manufacturer.
The Solaris Urbino 18 hydrogen bus has recently received the prestigious Bus of the Year 2025 title, awarded by an international jury following several days of testing. The winning model has already been put into service in several European cities, including Cologne, Aschaffenburg and Barcelona. This contract marks the debut of the Solaris articulated hydrogen bus in Poland.
“At Solaris, our mission is to advance sustainable urban mobility, and it is exciting to see Konin investing in zero-emission technology. We’re proud to see the hydrogen-powered Solaris bus as part of this transformative journey, bringing comfort to passengers and cleaner air to the city,” said Mateusz Figaszewski, Institutional Partnerships & External Relations Director at Solaris Bus & Coach.
https://www.solarisbus.com/en/press/more-hydrogen-powered-buses-for-konin-solaris-to-supply-the-bus-of-the-year-2025-2248
More hydrogen-powered buses for Konin. Solaris to supply the "Bus of the Year 2025"
20.11.2024
Solaris Bus & Coach will deliver 5 articulated hydrogen buses to Konin. The operator has chosen the Solaris Urbino 18 hydrogen model, winner of the prestigious European Bus of the Year 2025 award. This will be the debut of this model in Poland. The contract is scheduled to be completed by 2026.
Today, representatives from Solaris Bus & Coach and MZK Konin signed a contract for the supply of five Urbino 18 hydrogen buses that will join the city’s fleet in 2026. This investment continues Konin commitment to zero-emission hydrogen technology in public transport. In 2022, Solaris provided the operator with an Urbino 12 hydrogen model, which was the first hydrogen bus used in public transport in Poland. Now, MZK Konin has chosen to buy five units of the articulated version from the manufacturer.
The Solaris Urbino 18 hydrogen bus has recently received the prestigious Bus of the Year 2025 title, awarded by an international jury following several days of testing. The winning model has already been put into service in several European cities, including Cologne, Aschaffenburg and Barcelona. This contract marks the debut of the Solaris articulated hydrogen bus in Poland.
“At Solaris, our mission is to advance sustainable urban mobility, and it is exciting to see Konin investing in zero-emission technology. We’re proud to see the hydrogen-powered Solaris bus as part of this transformative journey, bringing comfort to passengers and cleaner air to the city,” said Mateusz Figaszewski, Institutional Partnerships & External Relations Director at Solaris Bus & Coach.
https://www.solarisbus.com/en/press/more-hydrogen-powered-buses-for-konin-solaris-to-supply-the-bus-of-the-year-2025-2248
Redigert 24.11.2024 kl 12:30
Du må logge inn for å svare
aksjeintr
24.11.2024 kl 12:37
4522
Fin artikkel her for de som er interessert å lese litt mere om Tern. Den er riktignok fra mai i år, men like fult aktuell, spesielt det som omhandler «made in USA». HPUR er involvert i veldig mye spennende som vil bære frukter fom 2025.
https://cleantechnica.com/2024/05/20/toyota-launches-class-8-tern-100-electric-truck-at-us-market/amp/
https://cleantechnica.com/2024/05/20/toyota-launches-class-8-tern-100-electric-truck-at-us-market/amp/
Candelstick
24.11.2024 kl 18:55
4396
Burde bli bra. 👍
Husker fra Q2 presentasjonen det ble nevnt at Hpur hadde begynt å produsere enheter for salgsrepresentantenes utsalgssteder.
Husker fra Q2 presentasjonen det ble nevnt at Hpur hadde begynt å produsere enheter for salgsrepresentantenes utsalgssteder.
Rect Angel
26.11.2024 kl 23:40
4132
Ser at kveldens gode nyhet om børsmelding av ny avtale om leveranse til New Flyers produksjon av hydrogenbuss allerede er postet et par ganger på aksjeintrs helt dagsferske, glimrende trådstart. Men tar den med her også ettersom den jo faller godt inn under trådtittel.
Hexagon Purus selected by New Flyer for the fifth consecutive year to supply hydrogen cylinders for transit buses in North America
i dag kl. 22:30 ∙ Global Newswire
(Oslo, Norway, 26 November 2024) Hexagon Purus, a world leading manufacturer of zero-emission mobility and infrastructure solutions, has been selected by New Flyer, North America's largest mass mobility solutions provider, to supply hydrogen cylinders for the fifth consecutive year. New Flyer, a subsidiary of NFI Group Inc. ("NFI"), is playing a key role in enabling zero-emission transportation in North America, deploying hydrogen buses and infrastructure in cities across the U.S. and Canada.
Hexagon Purus will continue to provide its Type 4 hydrogen storage cylinders for New Flyer's next generation, zero-emission hydrogen fuel cell-electric transit bus, the Xcelsior CHARGE FC™, enabling a driving range of 370+ miles/600 km on a single refueling. The total value of this contract is estimated to be approximately USD 6.3 million.
Production of the Type-4 hydrogen storage cylinders will be out of Hexagon Purus' facility in Westminster, Maryland (U.S.). Since 2020, Hexagon Purus has delivered hydrogen cylinders for more than 200 New Flyer hydrogen fuel cell-electric transit buses.
Driving Energy Transformation
"New Flyer's next generation zero-emission hydrogen fuel cell-electric transit bus, the Xcelsior CHARGE FC, is North America's most advanced hydrogen bus and is built on decades of experience and innovation," says Brad Barnes, Strategic Sourcing Vice President, NFI. "We are thrilled to continue our longstanding partnership with Hexagon Purus and look forward to supporting our customers by putting more high-performing hydrogen fuel cell-electric transit buses on the road in North America during 2025".
"We have built a strong relationship with New Flyer over several years, and we are very happy to continue supporting them in 2025", says Michael Kleschinski, EVP Mobility & Infrastructure. "There is an increasing demand for zero-emission solutions in public transportation, and New Flyer's hydrogen fuel cell-electric transit bus offering plays a vital role in decarbonizing public transportation".
Timing
The cylinders will be delivered throughout 2025.
About the market
The mobility sector is accountable for approximately 20% of annual carbon emissions globally, and hydrogen has a significant role to play in reducing these emissions, particularly in "hard to abate" sectors. Making green hydrogen available for use in amongst other the mobility sector is critical to reduce carbon emissions.
As hydrogen, a key contributor to the energy transition, continues to build momentum globally, more than 30 countries have released hydrogen roadmaps. According to the Hydrogen Council, the number of announced hydrogen projects grew in 2023 by about 35% to over 1,400, equaling USD 570 billion investments. Green hydrogen is projected to supply up to 25% of the world's energy needs by 2050.
https://www.nordnet.no/market/news/b4fecda6-b30c-4d44-9bcd-a71052947d6d
Hexagon Purus selected by New Flyer for the fifth consecutive year to supply hydrogen cylinders for transit buses in North America
i dag kl. 22:30 ∙ Global Newswire
(Oslo, Norway, 26 November 2024) Hexagon Purus, a world leading manufacturer of zero-emission mobility and infrastructure solutions, has been selected by New Flyer, North America's largest mass mobility solutions provider, to supply hydrogen cylinders for the fifth consecutive year. New Flyer, a subsidiary of NFI Group Inc. ("NFI"), is playing a key role in enabling zero-emission transportation in North America, deploying hydrogen buses and infrastructure in cities across the U.S. and Canada.
Hexagon Purus will continue to provide its Type 4 hydrogen storage cylinders for New Flyer's next generation, zero-emission hydrogen fuel cell-electric transit bus, the Xcelsior CHARGE FC™, enabling a driving range of 370+ miles/600 km on a single refueling. The total value of this contract is estimated to be approximately USD 6.3 million.
Production of the Type-4 hydrogen storage cylinders will be out of Hexagon Purus' facility in Westminster, Maryland (U.S.). Since 2020, Hexagon Purus has delivered hydrogen cylinders for more than 200 New Flyer hydrogen fuel cell-electric transit buses.
Driving Energy Transformation
"New Flyer's next generation zero-emission hydrogen fuel cell-electric transit bus, the Xcelsior CHARGE FC, is North America's most advanced hydrogen bus and is built on decades of experience and innovation," says Brad Barnes, Strategic Sourcing Vice President, NFI. "We are thrilled to continue our longstanding partnership with Hexagon Purus and look forward to supporting our customers by putting more high-performing hydrogen fuel cell-electric transit buses on the road in North America during 2025".
"We have built a strong relationship with New Flyer over several years, and we are very happy to continue supporting them in 2025", says Michael Kleschinski, EVP Mobility & Infrastructure. "There is an increasing demand for zero-emission solutions in public transportation, and New Flyer's hydrogen fuel cell-electric transit bus offering plays a vital role in decarbonizing public transportation".
Timing
The cylinders will be delivered throughout 2025.
About the market
The mobility sector is accountable for approximately 20% of annual carbon emissions globally, and hydrogen has a significant role to play in reducing these emissions, particularly in "hard to abate" sectors. Making green hydrogen available for use in amongst other the mobility sector is critical to reduce carbon emissions.
As hydrogen, a key contributor to the energy transition, continues to build momentum globally, more than 30 countries have released hydrogen roadmaps. According to the Hydrogen Council, the number of announced hydrogen projects grew in 2023 by about 35% to over 1,400, equaling USD 570 billion investments. Green hydrogen is projected to supply up to 25% of the world's energy needs by 2050.
https://www.nordnet.no/market/news/b4fecda6-b30c-4d44-9bcd-a71052947d6d
Redigert 26.11.2024 kl 23:50
Du må logge inn for å svare
SuperSeven
27.11.2024 kl 09:02
4020
Bare så synd at størrelsen på kontrakten ikke imponerer noen (The total value of this contract is estimated to be approximately USD 6.3 million).
Har stor tro på selskapets fremtid, men dette er ikke nok til å få fart på aksjekursen alene.
Har stor tro på selskapets fremtid, men dette er ikke nok til å få fart på aksjekursen alene.
Rect Angel
30.11.2024 kl 18:57
3824
November 29, 2024 Updated: November 29, 2024
Hydrogen Energy Revolution: Nikola’s Innovations and PureWave’s Game-Changer
ByJennifer L
https://carboncredits.com/hydrogen-energy-revolution-nikolas-innovations-and-purewaves-game-changer/
CarbonCredits.com
https://carboncredits.com/
Hydrogen Energy Revolution: Nikola’s Innovations and PureWave’s Game-Changer
ByJennifer L
https://carboncredits.com/hydrogen-energy-revolution-nikolas-innovations-and-purewaves-game-changer/
CarbonCredits.com
https://carboncredits.com/
Tekanalyse
01.12.2024 kl 13:32
3612
Mye gode nyheter i løpet av en helg:
https://www.h2-view.com/story/octa-invests-78m-in-hydrogen-and-battery-bus-fleet/2117976.article/
https://www.h2-view.com/story/octa-invests-78m-in-hydrogen-and-battery-bus-fleet/2117976.article/
aksjeintr
01.12.2024 kl 14:50
3550
NIKOLA legger til rette for infrastruktur for fyllestasjoner som igjen vil bidra til økt salg av lastebiler. NIKOLA blir en «one stop shop» for de som søker hydrogen løsning for transport. Tror 2025 kan bli året der NIKOLA får opp etterspørselen betraktelig.
aksjeintr
01.12.2024 kl 14:53
3550
Ref artikkelen om Cali og New Flyer. Dette er bare toppen av isfjellet. HPUR skal få å drive med de neste årene, tror ikke vi skal bekymre oss for det.
Tekanalyse
02.12.2024 kl 17:02
3160
Hexagon Purus som nummer 5 på investtechs potensielle nyttårsraketter. Av de 10 aktuelle selskapene, er det HPUR som scorer best når det kommer til sannsynlighet for en realistisk reprising av aksjen. Algoritmen nevner 11kr.
DrPepper
02.12.2024 kl 18:32
3070
Ska bli intressant att se hur försäljningen kommer att gå gällande denna hydrogenbil som är framtagen av Honda och GM.
https://www.honda.se/cars/world-of-honda/mer-om-honda/news-events/vaerldspremiaer-foer-honda-cr-v-e-fcev.html
"Bränslecellssystemet har utvecklats gemensamt av Honda och General Motors (GM) och tillverkas av deras gemensamma bolag, Fuel Cell System Manufacturing, LLC. Modellen ska tillverkas i Ohio, USA, kommer att exporteras till Japan och har försäljningsstart i Nordamerika i slutet av 2024."
Det är ju viktigt att de stora aktörerna inom just denna kategori börjar använda hydrogen, för det måste till många tankställen för att hydrogen ska slå på riktigt.
En som provkör bilen:
Honda CR-V e:FCEV | Is this Hydrogen Fuel Cell the FUTURE?
https://www.youtube.com/watch?v=Fdmq2h0RtVc
https://www.honda.se/cars/world-of-honda/mer-om-honda/news-events/vaerldspremiaer-foer-honda-cr-v-e-fcev.html
"Bränslecellssystemet har utvecklats gemensamt av Honda och General Motors (GM) och tillverkas av deras gemensamma bolag, Fuel Cell System Manufacturing, LLC. Modellen ska tillverkas i Ohio, USA, kommer att exporteras till Japan och har försäljningsstart i Nordamerika i slutet av 2024."
Det är ju viktigt att de stora aktörerna inom just denna kategori börjar använda hydrogen, för det måste till många tankställen för att hydrogen ska slå på riktigt.
En som provkör bilen:
Honda CR-V e:FCEV | Is this Hydrogen Fuel Cell the FUTURE?
https://www.youtube.com/watch?v=Fdmq2h0RtVc
Redigert 02.12.2024 kl 18:44
Du må logge inn for å svare
Tekanalyse
09.12.2024 kl 15:24
2712
Aksjen er svært sterk teknisk. Gode kjøpsmuligheter i dag mens aksjer tester litt dag/ukesstøtte på sin ferd videre oppover. 50% opp til neste motstand, og det kan gå fort.
Tekanalyse
09.12.2024 kl 17:19
2579
Kommer litt an på hvordan man ser på det.
Investtech:
"Aksjen har brutt et motstandsnivå på kort sikt og gitt kjøpssignal fra kortsiktig trading range. Aksjen har støtte ved cirka 5.00 kroner og motstand ved cirka 9.00 kroner.
Anbefaling en til seks måneders sikt: KJØP.
Investtech:
"Aksjen har brutt et motstandsnivå på kort sikt og gitt kjøpssignal fra kortsiktig trading range. Aksjen har støtte ved cirka 5.00 kroner og motstand ved cirka 9.00 kroner.
Anbefaling en til seks måneders sikt: KJØP.
Tekanalyse
13.12.2024 kl 22:28
2292
Oppbygning av bull formasjon. Opp til 6kr for å teste nivået der
DrPepper
14.12.2024 kl 11:43
2130
"The Tern RC8 is now approved to receive HVIP incentives! If you’re a small fleet and/or you run dragage as a part of your operation, there are still funds available to support your purchase, significantly reducing your up-front acquisition costs. Available funding is limited and won’t last forever. Get in touch to learn more!" https://www.instagram.com/p/DDiXt2xyfso/
Det sparar ju 75-100k dollar per lastbil beroende på flottans storlek... Får hoppas de kommer igång och säljer bra, annars blir ju aktien en större flopp än vad den varit hitintills..
Dessa lastbilar är godkända.
https://californiahvip.org/vehicle-category/heavy-duty/
Det sparar ju 75-100k dollar per lastbil beroende på flottans storlek... Får hoppas de kommer igång och säljer bra, annars blir ju aktien en större flopp än vad den varit hitintills..
Dessa lastbilar är godkända.
https://californiahvip.org/vehicle-category/heavy-duty/
Redigert 14.12.2024 kl 12:01
Du må logge inn for å svare
DrPepper
15.12.2024 kl 17:55
1902
https://hydrogen-central.com/california-approves-14-billion-plan-to-build-thousands-more-vehicle-chargers-boost-zev-infrastructure-electric-charging-and-hydrogen-refueling-stations/
California approves $1,4 billion plan to build thousands more vehicle chargers, boost ZEV infrastructure – electric charging and hydrogen refueling stations
ett måste om hydrogen ska göra succe.
Storlek på Kaliforniens ekonomi:
Bruttoinlandsprodukt (BNP): År 2023 passerade Kalifornien en BNP på 4 biljoner USD, vilket gör det till den största delstatsbaserade ekonomin i USA.
Om Kalifornien vore ett självständigt land skulle dess BNP vara den femte största ekonomin i världen, efter USA, Kina, Japan och Tyskland.
California approves $1,4 billion plan to build thousands more vehicle chargers, boost ZEV infrastructure – electric charging and hydrogen refueling stations
ett måste om hydrogen ska göra succe.
Storlek på Kaliforniens ekonomi:
Bruttoinlandsprodukt (BNP): År 2023 passerade Kalifornien en BNP på 4 biljoner USD, vilket gör det till den största delstatsbaserade ekonomin i USA.
Om Kalifornien vore ett självständigt land skulle dess BNP vara den femte största ekonomin i världen, efter USA, Kina, Japan och Tyskland.
Redigert 15.12.2024 kl 18:05
Du må logge inn for å svare
DrPepper
15.12.2024 kl 20:50
1749
ja Kalifornien ligger i framkant kan man säga. Ska hydrogen lyckas så måste det subventioneras från myndigheters håll, utan subventioner från norska staten hade inte Norge haft många elbilar...Marknaden i Kalifornien är ju enorm, så bra Hexagon Purus är där.
DrPepper
16.12.2024 kl 19:39
1501
Nikola lär gå i konkurs de närmsta veckorna, inte en chans de klarar detta, de har nu börjat avskeda ännu flera. De försöker desperat få tag i pengar, kommer inte att lyckas. Hur stor försäljning har Hexagon purus till Nikola? Är ju inte bra betyg för hydrogen lastbilar om Nikola går i konkurs, kanske det inte finns så stor marknad, för det är ju enbart de som serietillverkar.. Kan Purus aktien gå till 3 kronor om Nikola går i konkurs? då fyller jag på mera :)
Redigert 16.12.2024 kl 19:41
Du må logge inn for å svare
DrPepper
16.12.2024 kl 20:00
1476
Intressant gällande priser, hydrogen buss mot för elektrisk, nu är detta riktiga ordrar i USA, är ju Purus som kommer laga dessa tankar. https://batteriesnews.com/the-octa-board-of-directors-approved-the-purchase-of-40-hydrogen-fuel-cell-buses-and-10-battery-electric-buses-for-the-oc-bus-fleet/
Priset för en hydrogen buss är 1,59 milj dollar. Elektrisk är 1,39 milj dollar efter att alla subventioner och så är beräknade.. Inte så stor skillnad i pris, gäller att få ner priset på hydrogen bara...
Intressant information från Tyskland, det är Purus som levererar tankarna till solaris för dessa bussar, intressant är att Hexagon Purus nämns speciellt i artikeln,
https://www.kreisgg.de/kreisverwaltung/presse/aktuelle-mitteilungen/nachrichten-einzelansicht/emissionsfrei-unterwegs-im-oepnv-und-in-der-abfallwirtschaft
"Den här fordonens drift säkerställs av ett leveransavtal för vätgas mellan Riedwerke Liefer GmbH (RVG) och Air Liquide", säger Hendrik Frey, verkställande direktör för RVG och medlem av Riedwerkes styrelse. Bussarna fylls med väte vid Groß-Gerau bussdepå med hjälp av en mobil tankstation från Wystrach/HEXAGON Purus, som också stöds av federala fonder. Denna mobila bensinstation, som ägs av projektpartnern Hy2Serv GmbH, kommer att säkerställa tankning tills vår egen stationära bensinstation tas i drift. Av redundansskäl beställdes även en så kallad mekanisk dispenser från HEXAGON som upprätthåller möjligheten att tanka om själva tankningssystemet inte finns tillgängligt av underhållsskäl."
Priset för en hydrogen buss är 1,59 milj dollar. Elektrisk är 1,39 milj dollar efter att alla subventioner och så är beräknade.. Inte så stor skillnad i pris, gäller att få ner priset på hydrogen bara...
Intressant information från Tyskland, det är Purus som levererar tankarna till solaris för dessa bussar, intressant är att Hexagon Purus nämns speciellt i artikeln,
https://www.kreisgg.de/kreisverwaltung/presse/aktuelle-mitteilungen/nachrichten-einzelansicht/emissionsfrei-unterwegs-im-oepnv-und-in-der-abfallwirtschaft
"Den här fordonens drift säkerställs av ett leveransavtal för vätgas mellan Riedwerke Liefer GmbH (RVG) och Air Liquide", säger Hendrik Frey, verkställande direktör för RVG och medlem av Riedwerkes styrelse. Bussarna fylls med väte vid Groß-Gerau bussdepå med hjälp av en mobil tankstation från Wystrach/HEXAGON Purus, som också stöds av federala fonder. Denna mobila bensinstation, som ägs av projektpartnern Hy2Serv GmbH, kommer att säkerställa tankning tills vår egen stationära bensinstation tas i drift. Av redundansskäl beställdes även en så kallad mekanisk dispenser från HEXAGON som upprätthåller möjligheten att tanka om själva tankningssystemet inte finns tillgängligt av underhållsskäl."
Redigert 16.12.2024 kl 20:09
Du må logge inn for å svare
aksjeintr
17.12.2024 kl 09:39
1264
NIKOLA har penger ut Q1 2025, så å si at dem går konk om noen uker er vel litt å ta i. Faren for konkurs er selvfølgelig der, men jeg tenker at NIKOLA har kommet for langt og har for mye på gang til at det vil bli det endelige utfallet. De er i ferd med å bygge et helt økosystem rundt sine lastebiler (sammenlignbart med hva Tesla gjorde med ladestasjoner i Norge) og siden dette har kommet så langt og på mange måter er unikt i lastebilverden så vil de finne en finansieringsløsning. På en eller annen måte vil NIKOLA sine lastebiler fortsette fremover tror jeg.
DrPepper
17.12.2024 kl 17:46
1135
Jag hoppas du har rätt, men det ser rätt mörkt ut för de. Ska bli intressant att se hur många lastbilar de säljer detta kvartal, de måste slå förra kvartalet som var okej, 88 lastbilar. Om Nikola lyckas sälja såpass många, man undrar då hur etablerade varumärken kan sälja inom samma segment, borde ju kunna 5 dubblas bara pga att de har förtroende och en kundbas sedan tidigare.
DrPepper
17.12.2024 kl 20:36
1050
Jag kollade lite i kvartalsrapporten,
"Hydrogen mobility, which covers revenue from the sale of type 4 hydrogen cylinders and
cylinder systems for hydrogen-powered on-road and off-road vehicles, continued to
develop strongly in the quarter and made up 29% (15%) of HMI segment revenue in the
third quarter of 2024. This represents 163% year-over-year growth and was mainly driven
by increased deliveries to transit bus OEM customers such as Solaris, CaetanoBus and
New Flyer and heavy-duty vehicle customer Nikola."
29 % av 514 miljoner, jag trodde det var mer.. Så Nikola kanske står för 50 miljoner i kvartalet? Det är ju inte så mycket pengar i detta som jag ser det, bättre satsa på lagring och transport som står för 59 % idag.
" 59% (59%) of the HMI segment revenue in
the third quarter of 2024 stemmed from hydrogen infrastructure solutions, which grew
34% year-over-year. Within hydrogen infrastructure solutions, hydrogen distribution
modules made up most of the revenue in the quarter with product deliveries to customers
like Air Liquide, Linde, Plug Power and Lhyfe. Revenue from mobile refueling stations also
increased year-over-year as units was delivered to the Polish energy company PAK-PCE
during the third quarter of 2024."
"Hydrogen mobility, which covers revenue from the sale of type 4 hydrogen cylinders and
cylinder systems for hydrogen-powered on-road and off-road vehicles, continued to
develop strongly in the quarter and made up 29% (15%) of HMI segment revenue in the
third quarter of 2024. This represents 163% year-over-year growth and was mainly driven
by increased deliveries to transit bus OEM customers such as Solaris, CaetanoBus and
New Flyer and heavy-duty vehicle customer Nikola."
29 % av 514 miljoner, jag trodde det var mer.. Så Nikola kanske står för 50 miljoner i kvartalet? Det är ju inte så mycket pengar i detta som jag ser det, bättre satsa på lagring och transport som står för 59 % idag.
" 59% (59%) of the HMI segment revenue in
the third quarter of 2024 stemmed from hydrogen infrastructure solutions, which grew
34% year-over-year. Within hydrogen infrastructure solutions, hydrogen distribution
modules made up most of the revenue in the quarter with product deliveries to customers
like Air Liquide, Linde, Plug Power and Lhyfe. Revenue from mobile refueling stations also
increased year-over-year as units was delivered to the Polish energy company PAK-PCE
during the third quarter of 2024."
Redigert 17.12.2024 kl 20:37
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
18.12.2024 kl 17:54
879
Nikola åpner ny hydrogenfyllestasjon i Nord-California.
Nikola Secures New HYLA Location in West Sacramento
Published December 18, 2024
West Sacramento station marks HYLA’s first modular refueling station in Northern California
A significant step in HYLA’s plan to connect current HYLA stations to northern central California
This new HYLA station will be commercially operational in January 2025
...
Working alongside state and local jurisdictions, HYLA is securing a robust hydrogen supply chain and refueling infrastructure to support its growing fleet customer base. Nikola’s expansion of its HYLA fueling network into West Sacramento will further accelerate the adoption of hydrogen fuel electric trucks across California, helping to further zero-emissions transportation efforts across the United States.
California State Senator Christopher Cabaldon stated, “California’s hydrogen future first launched in West Sacramento with the global Fuel Cell Partnership, so it is exciting to welcome Nikola’s new HYLA station to the city at the core of the region and national logistics network. Hydrogen offers rapid refueling and long working range at load, which is ideal for trucking. This new hydrogen fueling station will help accelerate adoption of zero-emission trucks in California, right here in the state capital region.”
...
https://www.nikolamotor.com/nikola-secures-new-hyla-location-in-west-sacramento
Nikola Secures New HYLA Location in West Sacramento
Published December 18, 2024
West Sacramento station marks HYLA’s first modular refueling station in Northern California
A significant step in HYLA’s plan to connect current HYLA stations to northern central California
This new HYLA station will be commercially operational in January 2025
...
Working alongside state and local jurisdictions, HYLA is securing a robust hydrogen supply chain and refueling infrastructure to support its growing fleet customer base. Nikola’s expansion of its HYLA fueling network into West Sacramento will further accelerate the adoption of hydrogen fuel electric trucks across California, helping to further zero-emissions transportation efforts across the United States.
California State Senator Christopher Cabaldon stated, “California’s hydrogen future first launched in West Sacramento with the global Fuel Cell Partnership, so it is exciting to welcome Nikola’s new HYLA station to the city at the core of the region and national logistics network. Hydrogen offers rapid refueling and long working range at load, which is ideal for trucking. This new hydrogen fueling station will help accelerate adoption of zero-emission trucks in California, right here in the state capital region.”
...
https://www.nikolamotor.com/nikola-secures-new-hyla-location-in-west-sacramento
Redigert 18.12.2024 kl 18:02
Du må logge inn for å svare
Candelstick
19.12.2024 kl 08:03
675
Begynner å bli manko på tilgjengelig nullutslipp fartøy i California
https://www.zerohedge.com/political/californias-regulations-causing-truck-shortages-rising-costs-industry-says
https://www.zerohedge.com/political/californias-regulations-causing-truck-shortages-rising-costs-industry-says
DrPepper
19.12.2024 kl 16:11
499
Aktien går som vanligt kan man säga :) Blir nog ingen aktieraket som en del trodde hahaha... Men det gör ju inget om man har tänkt snitta ner sig, jag tror man kan tjäna enormt på denna aktie om man är lite långsiktig, snitta ner sig ordentligt så inköp kanske blir runt 4 kronor när den sjunker dit, den bör gå upp med tiden om inget katastrofalt sker.. vid 4 kr så har vi ett börsvärde på ca 1 miljard, inte orealistiskt i denna marknad, detta är bara bra. Jag tror börsvärdet kan gå mot 15 miljarder när allt går för fullt, 6 miljarder i omsättning, de bör ju kunna få ett ebita på 10 vilket genererar en vinst på 600 miljoner per år. Pe tal blir då runt 25, är det orimligt? Jag tänker mig en 5 års period...
Redigert 19.12.2024 kl 16:12
Du må logge inn for å svare
DrPepper
19.12.2024 kl 16:52
459
Artikel idag i Forbes.
"Long-Haul Hydrogen-Fueled Trucks Are Taking A Worthwhile Journey"
https://www.forbes.com/sites/kensilverstein/2024/12/19/long-haul-hydrogen-fueled-trucks-are-taking-a-worthwhile-journey/
"Long-Haul Hydrogen-Fueled Trucks Are Taking A Worthwhile Journey"
https://www.forbes.com/sites/kensilverstein/2024/12/19/long-haul-hydrogen-fueled-trucks-are-taking-a-worthwhile-journey/