Hexagon Purus H2 (tung)transport, buss watch, Nikola m.m.
De som har fulgt med noen år, kjenner denne avtalen, verdt i overkant av 2.3 milliarder NOK (€200 millioner) + mulig ytterligere oppside, for HPUR.
https://www.globenewswire.com/news-release/2021/04/29/2219300/0/en/Hexagon-Purus-selected-by-Nikola-Corporation-to-supply-hydrogen-cylinders-for-serial-production.html
Nikola-aksjen har lenge vært ute i grov sjø på børsen og aksjekursen har blitt gruset. De første hydrogendrevne tungtransportkjøretøyene (39) har imidlertid nådd markedet de siste månedene, og har blitt levert til kunder. Tidlige uttalelser kan tyde på kundetilfredshet. Så nå blir det spennende å følge fortsettelsen her. Ambisjonen er masseproduksjon.
Dagen i dag var en livlig børsdag i Nikola. Solid prosentvis kursoppgang på volum langt, langt over gjennomsnitt.
https://finance.yahoo.com/quote/NKLA
Hva annet vet vi, utover kontrakten med Nikola, om potensialet til Hexagon Purus når det gjelder hydrogendrevet tungtransport? Vel, konkret at de har jobbet med hydrogendrevet tungtransport siden høsten 2020 sammen med Hino Trucks (100% eid av Toyota) i Project Z. Og fra Project Z vet vi jo at det for lengst har blitt generert en monsteravtale til Hexagon Purus (verdt ca. 21.4 milliarder NOK [$ 2 milliarder]) som innebærer at Hexagon Purus skal produsere batterielektriske tungtransportkjøretøy for Hino Trucks. Project Z har helt fra starten av fokusert både på batterielektrisk og hydrogendrevet tungtransport.
https://www.hino-global.com/corp/news/2020/20201006-002702.html
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/03/15/2627351/0/en/Hexagon-Purus-signs-landmark-long-term-agreement-with-Hino-Trucks-for-zero-emission-heavy-duty-trucks-in-the-U-S.html
Og hertil vet vi at Hexagon Purus er valgt av Ford til å levere til prototype Ford skal levere til et prestisjetungt EU-prosjekt når det gjelder hydrogendrevet tungtransport .
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/12/07/2792237/0/en/Hexagon-Purus-awarded-purchase-order-by-Ford-Trucks-to-deliver-a-hydrogen-fuel-storage-system-for-their-prototype-heavy-duty-truck.html
Kenworth er en joker. Hexagon Composites lenge levert til Kenworths gassdrevne tungtransportkjøretøy. Andre jokere er heller ikke utenkelig.
Et relevant spørsmål å stille: Vil eventuell suksess for Nikola, gjøre at 'alle de andre' med ambisjoner innen hydrogendrevet tungtransport nå får det mer travelt?
13.08.2024
En tilføyelse helt til slutt, i dag 13.08.2024. Hydrogenbuss hadde jeg helt 'glemt' i denne trådstarten. Det blir helt feil. Når det gjelder hydrogendrevne busser, er Hexagon Purus nemlig leverandør av drifstoffsystemer til bussprodusenter som New Flyer, Solaris, CaetanoBus og NesoBus. Og nå i det siste har f.eks. Solaris meldt om en rekke ordrer for hydrogenbusser, fra flere europeiske nasjoner.
https://www.globenewswire.com/news-release/2021/04/29/2219300/0/en/Hexagon-Purus-selected-by-Nikola-Corporation-to-supply-hydrogen-cylinders-for-serial-production.html
Nikola-aksjen har lenge vært ute i grov sjø på børsen og aksjekursen har blitt gruset. De første hydrogendrevne tungtransportkjøretøyene (39) har imidlertid nådd markedet de siste månedene, og har blitt levert til kunder. Tidlige uttalelser kan tyde på kundetilfredshet. Så nå blir det spennende å følge fortsettelsen her. Ambisjonen er masseproduksjon.
Dagen i dag var en livlig børsdag i Nikola. Solid prosentvis kursoppgang på volum langt, langt over gjennomsnitt.
https://finance.yahoo.com/quote/NKLA
Hva annet vet vi, utover kontrakten med Nikola, om potensialet til Hexagon Purus når det gjelder hydrogendrevet tungtransport? Vel, konkret at de har jobbet med hydrogendrevet tungtransport siden høsten 2020 sammen med Hino Trucks (100% eid av Toyota) i Project Z. Og fra Project Z vet vi jo at det for lengst har blitt generert en monsteravtale til Hexagon Purus (verdt ca. 21.4 milliarder NOK [$ 2 milliarder]) som innebærer at Hexagon Purus skal produsere batterielektriske tungtransportkjøretøy for Hino Trucks. Project Z har helt fra starten av fokusert både på batterielektrisk og hydrogendrevet tungtransport.
https://www.hino-global.com/corp/news/2020/20201006-002702.html
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/03/15/2627351/0/en/Hexagon-Purus-signs-landmark-long-term-agreement-with-Hino-Trucks-for-zero-emission-heavy-duty-trucks-in-the-U-S.html
Og hertil vet vi at Hexagon Purus er valgt av Ford til å levere til prototype Ford skal levere til et prestisjetungt EU-prosjekt når det gjelder hydrogendrevet tungtransport .
https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/12/07/2792237/0/en/Hexagon-Purus-awarded-purchase-order-by-Ford-Trucks-to-deliver-a-hydrogen-fuel-storage-system-for-their-prototype-heavy-duty-truck.html
Kenworth er en joker. Hexagon Composites lenge levert til Kenworths gassdrevne tungtransportkjøretøy. Andre jokere er heller ikke utenkelig.
Et relevant spørsmål å stille: Vil eventuell suksess for Nikola, gjøre at 'alle de andre' med ambisjoner innen hydrogendrevet tungtransport nå får det mer travelt?
13.08.2024
En tilføyelse helt til slutt, i dag 13.08.2024. Hydrogenbuss hadde jeg helt 'glemt' i denne trådstarten. Det blir helt feil. Når det gjelder hydrogendrevne busser, er Hexagon Purus nemlig leverandør av drifstoffsystemer til bussprodusenter som New Flyer, Solaris, CaetanoBus og NesoBus. Og nå i det siste har f.eks. Solaris meldt om en rekke ordrer for hydrogenbusser, fra flere europeiske nasjoner.
Redigert 30.11.2024 kl 18:56
Du må logge inn for å svare
Session88
19.12.2024 kl 17:14
736
Takk Pepper,
Fin artikkel som setter hydrogen i et positivt lys.
Jeg visste ikke at Cummins også jobber med fuel cells.
Fin artikkel som setter hydrogen i et positivt lys.
Jeg visste ikke at Cummins også jobber med fuel cells.
Rect Angel
19.12.2024 kl 17:45
714
Fine innspill Candelstick og DrPepper. Mye baissing og 'spøkelseshistorier' som diktes opp om hydrogen nå, relatert til Trump.
Candelsticks linkede artikkel om manglende tilbudsside for tiden i Califonia når det gjelder tyngre ZEV kjøretøy, indikerer forhåpentligvis på kort sikt fortsatt gode utsikter for Nikolas FCEV tungtransporter og ikke minst for Hexagon Purus's og Hino Trucks's 100% batterielektriske TERN RC8 når salget til kunder starter opp i Q1 2025, ifølge seneste oppdatering fra Purus under Q3 2024. Og i 2025 starter jo også Purus opp med leveranser til Toyotas produksjon av 'one stop solution' for hydrogendrevet tungtransport hvor Toyota har valgt Purus som leverandør av komplette drivstoffsystemer med integrert batterisupport.
Candelsticks linkede artikkel om manglende tilbudsside for tiden i Califonia når det gjelder tyngre ZEV kjøretøy, indikerer forhåpentligvis på kort sikt fortsatt gode utsikter for Nikolas FCEV tungtransporter og ikke minst for Hexagon Purus's og Hino Trucks's 100% batterielektriske TERN RC8 når salget til kunder starter opp i Q1 2025, ifølge seneste oppdatering fra Purus under Q3 2024. Og i 2025 starter jo også Purus opp med leveranser til Toyotas produksjon av 'one stop solution' for hydrogendrevet tungtransport hvor Toyota har valgt Purus som leverandør av komplette drivstoffsystemer med integrert batterisupport.
Redigert 19.12.2024 kl 18:12
Du må logge inn for å svare
DrPepper
19.12.2024 kl 18:56
649
Stämmer verkligen att de ska leverera till Toyota i 2025? sida 9 i kvartalsrapporten står: HYDROGEN
MOBILITY
Volumes in 2025 is mainly expected
as call-offs from existing framework
agreements with transit bus
customers as well as Nikola for
heavy-duty trucking.
MOBILITY
Volumes in 2025 is mainly expected
as call-offs from existing framework
agreements with transit bus
customers as well as Nikola for
heavy-duty trucking.
Rect Angel
19.12.2024 kl 19:57
594
Godt spørsmål. Kan selvfølgelig tenkes at jeg husker feil, men mener bestemt at Holum ved en eller annen anledning sa at leveransene til Toyota under denne avtslen ville starte i 2025, men greier ikke å finne noen bekreftelse på dette nå gjennom nettsøk.
Avtalen:
Hexagon Purus to supply Toyota Motor North America for serial production of heavy-duty fuel cell electric powertrain kits
May 22, 2024 01:00 ET |
https://www.globenewswire.com/news-release/2024/05/22/2886163/0/en/Hexagon-Purus-to-supply-Toyota-Motor-North-America-for-serial-production-of-heavy-duty-fuel-cell-electric-powertrain-kits.html
Avtalen:
Hexagon Purus to supply Toyota Motor North America for serial production of heavy-duty fuel cell electric powertrain kits
May 22, 2024 01:00 ET |
https://www.globenewswire.com/news-release/2024/05/22/2886163/0/en/Hexagon-Purus-to-supply-Toyota-Motor-North-America-for-serial-production-of-heavy-duty-fuel-cell-electric-powertrain-kits.html
DrPepper
19.12.2024 kl 21:38
516
"May 02, 2023 | ANAHEIM, Calif. Kenworth today announced it will begin production of its Class 8 zero emissions T680 hydrogen fuel cell electric vehicle (FCEV), powered by Toyota fuel cell technology. Initial customer deliveries are planned for 2024 with serial production planned in 2025"
Märkligt de inte nämner det i kvartalsrapporten, kanske det har blivit fördröjt. https://www.powerprogress.com/news/kenworths-class-8-t680-fcev-on-track-for-2025-production/8036834.article
ser de skriver sent 2025, så kanske inga intäkter förrän 2026, vad vet jag..
Märkligt de inte nämner det i kvartalsrapporten, kanske det har blivit fördröjt. https://www.powerprogress.com/news/kenworths-class-8-t680-fcev-on-track-for-2025-production/8036834.article
ser de skriver sent 2025, så kanske inga intäkter förrän 2026, vad vet jag..
Rect Angel
19.12.2024 kl 22:18
476
Fint DrPepper. Da har jeg nok hørt det jeg trodde, ved en eller annen anledning. Takk for oppdateringen. 👍
Og Kenworth ja. Her har vi altså en stor allerede etablert kunde av Hexagon Agility/Comp på drivstoffsystemer for RNG CNG drevet tungtransport Så mer og mer Hexagon Group for Kenworth
Og Kenworth ja. Her har vi altså en stor allerede etablert kunde av Hexagon Agility/Comp på drivstoffsystemer for RNG CNG drevet tungtransport Så mer og mer Hexagon Group for Kenworth
Redigert 20.12.2024 kl 00:57
Du må logge inn for å svare
DrPepper
20.12.2024 kl 10:47
287
https://www.transparencymarketresearch.com/type-4-hydrogen-cylinder-market.html
Marknaden för Type 4 hydrogen cylindrar beräknas öka med 13% per år, läs denna artikel, mycket informativ om vilka marknader som är drivandes etc etc.. 1 miljard dollar i värde 2023, beräknas vara drygt 4 miljarder dollar 2034.
Marknaden för Type 4 hydrogen cylindrar beräknas öka med 13% per år, läs denna artikel, mycket informativ om vilka marknader som är drivandes etc etc.. 1 miljard dollar i värde 2023, beräknas vara drygt 4 miljarder dollar 2034.