Hexagon Purus H2 (tung)transport, buss watch, Nikola m.m.

Rect Angel
HPUR 25.03.2024 kl 22:11 52153

De som har fulgt med noen år, kjenner denne avtalen, verdt i overkant av 2.3 milliarder NOK (€200 millioner) + mulig ytterligere oppside, for HPUR.

https://www.globenewswire.com/news-release/2021/04/29/2219300/0/en/Hexagon-Purus-selected-by-Nikola-Corporation-to-supply-hydrogen-cylinders-for-serial-production.html

Nikola-aksjen har lenge vært ute i grov sjø på børsen og aksjekursen har blitt gruset. De første hydrogendrevne tungtransportkjøretøyene (39) har imidlertid nådd markedet de siste månedene, og har blitt levert til kunder. Tidlige uttalelser kan tyde på kundetilfredshet. Så nå blir det spennende å følge fortsettelsen her. Ambisjonen er masseproduksjon.

Dagen i dag var en livlig børsdag i Nikola. Solid prosentvis kursoppgang på volum langt, langt over gjennomsnitt.

https://finance.yahoo.com/quote/NKLA


Hva annet vet vi, utover kontrakten med Nikola, om potensialet til Hexagon Purus når det gjelder hydrogendrevet tungtransport? Vel, konkret at de har jobbet med hydrogendrevet tungtransport siden høsten 2020 sammen med Hino Trucks (100% eid av Toyota) i Project Z. Og fra Project Z vet vi jo at det for lengst har blitt generert en monsteravtale til Hexagon Purus (verdt ca. 21.4 milliarder NOK [$ 2 milliarder]) som innebærer at Hexagon Purus skal produsere batterielektriske tungtransportkjøretøy for Hino Trucks. Project Z har helt fra starten av fokusert både på batterielektrisk og hydrogendrevet tungtransport.

https://www.hino-global.com/corp/news/2020/20201006-002702.html

https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/03/15/2627351/0/en/Hexagon-Purus-signs-landmark-long-term-agreement-with-Hino-Trucks-for-zero-emission-heavy-duty-trucks-in-the-U-S.html

Og hertil vet vi at Hexagon Purus er valgt av Ford til å levere til prototype Ford skal levere til et prestisjetungt EU-prosjekt når det gjelder hydrogendrevet tungtransport .

https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/12/07/2792237/0/en/Hexagon-Purus-awarded-purchase-order-by-Ford-Trucks-to-deliver-a-hydrogen-fuel-storage-system-for-their-prototype-heavy-duty-truck.html


Kenworth er en joker. Hexagon Composites lenge levert til Kenworths gassdrevne tungtransportkjøretøy. Andre jokere er heller ikke utenkelig.

Et relevant spørsmål å stille: Vil eventuell suksess for Nikola, gjøre at 'alle de andre' med ambisjoner innen hydrogendrevet tungtransport nå får det mer travelt?


13.08.2024

En tilføyelse helt til slutt, i dag 13.08.2024. Hydrogenbuss hadde jeg helt 'glemt' i denne trådstarten. Det blir helt feil. Når det gjelder hydrogendrevne busser, er Hexagon Purus nemlig leverandør av drifstoffsystemer til bussprodusenter som New Flyer, Solaris, CaetanoBus og NesoBus. Og nå i det siste har f.eks. Solaris meldt om en rekke ordrer for hydrogenbusser, fra flere europeiske nasjoner.
Redigert 30.11.2024 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
04.01.2025 kl 20:26 303

Aksjene som omtales her, er vel alle opp godt over 20%, bare i løpet av de to siste børsdager.

Hexagon Purus aksjen er på sin side ned over 4% i løpet av de to samme børsdager på Oslo Børs.

Vanskelig å skjønne annet enn at Biden-administrasjonens skattestimuli, offentligjort fredag, bør være en like positiv nyhet for Hexagon Purus's hydrogenbaserte USA-virksomheter såvel innen lagring og transport av hydrogen som hydrogendrevet tungtransport, som det de tolkes som av markedet i USA, for disse amerikanske selskapene.


Hydrogen Stocks, Including Plug Power (PLUG), FuelCell (FCEL), Advance After Tax Credit Criteria Eased

Larry Ramer
Fri, January 3, 2025 at 8:44 PM GMT+1 2 min read

Bloom Energy (BE), Plug Power (PLUG), FuelCell Energy (FCEL), and Nikola (NKLA) are among the hydrogen stocks rallying today. They are surging after the Biden administration today unveiled rules that will make it significantly easier for companies to obtain tax credits for producing green hydrogen in the next several years.

https://finance.yahoo.com/news/hydrogen-stocks-including-plug-power-194421342.html
Redigert 04.01.2025 kl 20:34 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
03.01.2025 kl 15:11 498

Meget god, fersk, signifikant US makro-nyhet inn mot helgen.


After Fierce Lobbying, Treasury Sets Rules for Billions in Hydrogen Subsidies

With a lucrative tax credit, the Biden administration is hoping to establish a new industry that might help fight climate change.

Listen to this article · 6:53 min

By Brad Plumer
Reporting from Washington
Jan. 3, 2025, 8:45 a.m. ET

The Biden administration on Friday made final its long-awaited plan to offer billions of dollars in tax credits to companies that make hydrogen, in the hopes of building up a new industry that might help fight climate change.
...
The Energy Department estimates that the use of cleaner forms of hydrogen could grow to 10 million tons per year by 2030, up from virtually nothing today.

But political uncertainty looms. A new Congress could repeal the tax credits, although hydrogen generally enjoys support from both Democrats and Republicans and a number of oil and gas companies have invested in hydrogen technologies. The Trump administration could also revise the rules around the credits, although that could take years.
...
The new tax credit will be worth up to $3 per kilogram, which could bridge the gap in some cases but not all. Technology costs would have to decline sharply.
...

https://www.nytimes.com/2025/01/03/climate/hydrogen-subsidies-biden-treasury.html
Redigert 03.01.2025 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
DrPepper
20.12.2024 kl 10:47 824

https://www.transparencymarketresearch.com/type-4-hydrogen-cylinder-market.html

Marknaden för Type 4 hydrogen cylindrar beräknas öka med 13% per år, läs denna artikel, mycket informativ om vilka marknader som är drivandes etc etc.. 1 miljard dollar i värde 2023, beräknas vara drygt 4 miljarder dollar 2034.
Rect Angel
19.12.2024 kl 22:18 1013

Fint DrPepper. Da har jeg nok hørt det jeg trodde, ved en eller annen anledning. Takk for oppdateringen. 👍

Og Kenworth ja. Her har vi altså en stor allerede etablert kunde av Hexagon Agility/Comp på drivstoffsystemer for RNG CNG drevet tungtransport Så mer og mer Hexagon Group for Kenworth
Redigert 20.12.2024 kl 00:57 Du må logge inn for å svare
DrPepper
19.12.2024 kl 21:38 1053

"May 02, 2023 | ANAHEIM, Calif. Kenworth today announced it will begin production of its Class 8 zero emissions T680 hydrogen fuel cell electric vehicle (FCEV), powered by Toyota fuel cell technology. Initial customer deliveries are planned for 2024 with serial production planned in 2025"

Märkligt de inte nämner det i kvartalsrapporten, kanske det har blivit fördröjt. https://www.powerprogress.com/news/kenworths-class-8-t680-fcev-on-track-for-2025-production/8036834.article

ser de skriver sent 2025, så kanske inga intäkter förrän 2026, vad vet jag..
Rect Angel
19.12.2024 kl 19:57 1132

Godt spørsmål. Kan selvfølgelig tenkes at jeg husker feil, men mener bestemt at Holum ved en eller annen anledning sa at leveransene til Toyota under denne avtslen ville starte i 2025, men greier ikke å finne noen bekreftelse på dette nå gjennom nettsøk.

Avtalen:

Hexagon Purus to supply Toyota Motor North America for serial production of heavy-duty fuel cell electric powertrain kits

May 22, 2024 01:00 ET | 

https://www.globenewswire.com/news-release/2024/05/22/2886163/0/en/Hexagon-Purus-to-supply-Toyota-Motor-North-America-for-serial-production-of-heavy-duty-fuel-cell-electric-powertrain-kits.html
DrPepper
19.12.2024 kl 18:56 1188

Stämmer verkligen att de ska leverera till Toyota i 2025? sida 9 i kvartalsrapporten står: HYDROGEN
MOBILITY
Volumes in 2025 is mainly expected
as call-offs from existing framework
agreements with transit bus
customers as well as Nikola for
heavy-duty trucking.
Rect Angel
19.12.2024 kl 17:45 1253

Fine innspill Candelstick og DrPepper. Mye baissing og 'spøkelseshistorier' som diktes opp om hydrogen nå, relatert til Trump.

Candelsticks linkede artikkel om manglende tilbudsside for tiden i Califonia når det gjelder tyngre ZEV kjøretøy, indikerer forhåpentligvis på kort sikt fortsatt gode utsikter for Nikolas FCEV tungtransporter og ikke minst for Hexagon Purus's og Hino Trucks's 100% batterielektriske TERN RC8 når salget til kunder starter opp i Q1 2025, ifølge seneste oppdatering fra Purus under Q3 2024. Og i 2025 starter jo også Purus opp med leveranser til Toyotas produksjon av 'one stop solution' for hydrogendrevet tungtransport hvor Toyota har valgt Purus som leverandør av komplette drivstoffsystemer med integrert batterisupport.
Redigert 19.12.2024 kl 18:12 Du må logge inn for å svare
Session88
19.12.2024 kl 17:14 1275

Takk Pepper,
Fin artikkel som setter hydrogen i et positivt lys.
Jeg visste ikke at Cummins også jobber med fuel cells.
DrPepper
19.12.2024 kl 16:52 790

Artikel idag i Forbes.

"Long-Haul Hydrogen-Fueled Trucks Are Taking A Worthwhile Journey"

https://www.forbes.com/sites/kensilverstein/2024/12/19/long-haul-hydrogen-fueled-trucks-are-taking-a-worthwhile-journey/
DrPepper
19.12.2024 kl 16:11 831

Aktien går som vanligt kan man säga :) Blir nog ingen aktieraket som en del trodde hahaha... Men det gör ju inget om man har tänkt snitta ner sig, jag tror man kan tjäna enormt på denna aktie om man är lite långsiktig, snitta ner sig ordentligt så inköp kanske blir runt 4 kronor när den sjunker dit, den bör gå upp med tiden om inget katastrofalt sker.. vid 4 kr så har vi ett börsvärde på ca 1 miljard, inte orealistiskt i denna marknad, detta är bara bra. Jag tror börsvärdet kan gå mot 15 miljarder när allt går för fullt, 6 miljarder i omsättning, de bör ju kunna få ett ebita på 10 vilket genererar en vinst på 600 miljoner per år. Pe tal blir då runt 25, är det orimligt? Jag tänker mig en 5 års period...
Redigert 19.12.2024 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
18.12.2024 kl 17:54 1211

Nikola åpner ny hydrogenfyllestasjon i Nord-California.


Nikola Secures New HYLA Location in West Sacramento

Published December 18, 2024

West Sacramento station marks HYLA’s first modular refueling station in Northern California

A significant step in HYLA’s plan to connect current HYLA stations to northern central California

This new HYLA station will be commercially operational in January 2025
...
Working alongside state and local jurisdictions, HYLA is securing a robust hydrogen supply chain and refueling infrastructure to support its growing fleet customer base. Nikola’s expansion of its HYLA fueling network into West Sacramento will further accelerate the adoption of hydrogen fuel electric trucks across California, helping to further zero-emissions transportation efforts across the United States.

California State Senator Christopher Cabaldon stated, “California’s hydrogen future first launched in West Sacramento with the global Fuel Cell Partnership, so it is exciting to welcome Nikola’s new HYLA station to the city at the core of the region and national logistics network. Hydrogen offers rapid refueling and long working range at load, which is ideal for trucking. This new hydrogen fueling station will help accelerate adoption of zero-emission trucks in California, right here in the state capital region.”
...

https://www.nikolamotor.com/nikola-secures-new-hyla-location-in-west-sacramento
Redigert 18.12.2024 kl 18:02 Du må logge inn for å svare
DrPepper
17.12.2024 kl 20:36 1382

Jag kollade lite i kvartalsrapporten,

"Hydrogen mobility, which covers revenue from the sale of type 4 hydrogen cylinders and
cylinder systems for hydrogen-powered on-road and off-road vehicles, continued to
develop strongly in the quarter and made up 29% (15%) of HMI segment revenue in the
third quarter of 2024. This represents 163% year-over-year growth and was mainly driven
by increased deliveries to transit bus OEM customers such as Solaris, CaetanoBus and
New Flyer and heavy-duty vehicle customer Nikola."

29 % av 514 miljoner, jag trodde det var mer.. Så Nikola kanske står för 50 miljoner i kvartalet? Det är ju inte så mycket pengar i detta som jag ser det, bättre satsa på lagring och transport som står för 59 % idag.

" 59% (59%) of the HMI segment revenue in
the third quarter of 2024 stemmed from hydrogen infrastructure solutions, which grew
34% year-over-year. Within hydrogen infrastructure solutions, hydrogen distribution
modules made up most of the revenue in the quarter with product deliveries to customers
like Air Liquide, Linde, Plug Power and Lhyfe. Revenue from mobile refueling stations also
increased year-over-year as units was delivered to the Polish energy company PAK-PCE
during the third quarter of 2024."
Redigert 17.12.2024 kl 20:37 Du må logge inn for å svare
DrPepper
17.12.2024 kl 17:46 1467

Jag hoppas du har rätt, men det ser rätt mörkt ut för de. Ska bli intressant att se hur många lastbilar de säljer detta kvartal, de måste slå förra kvartalet som var okej, 88 lastbilar. Om Nikola lyckas sälja såpass många, man undrar då hur etablerade varumärken kan sälja inom samma segment, borde ju kunna 5 dubblas bara pga att de har förtroende och en kundbas sedan tidigare.
aksjeintr
17.12.2024 kl 09:39 1596

NIKOLA har penger ut Q1 2025, så å si at dem går konk om noen uker er vel litt å ta i. Faren for konkurs er selvfølgelig der, men jeg tenker at NIKOLA har kommet for langt og har for mye på gang til at det vil bli det endelige utfallet. De er i ferd med å bygge et helt økosystem rundt sine lastebiler (sammenlignbart med hva Tesla gjorde med ladestasjoner i Norge) og siden dette har kommet så langt og på mange måter er unikt i lastebilverden så vil de finne en finansieringsløsning. På en eller annen måte vil NIKOLA sine lastebiler fortsette fremover tror jeg.
DrPepper
16.12.2024 kl 20:00 1808

Intressant gällande priser, hydrogen buss mot för elektrisk, nu är detta riktiga ordrar i USA, är ju Purus som kommer laga dessa tankar. https://batteriesnews.com/the-octa-board-of-directors-approved-the-purchase-of-40-hydrogen-fuel-cell-buses-and-10-battery-electric-buses-for-the-oc-bus-fleet/

Priset för en hydrogen buss är 1,59 milj dollar. Elektrisk är 1,39 milj dollar efter att alla subventioner och så är beräknade.. Inte så stor skillnad i pris, gäller att få ner priset på hydrogen bara...


Intressant information från Tyskland, det är Purus som levererar tankarna till solaris för dessa bussar, intressant är att Hexagon Purus nämns speciellt i artikeln,

https://www.kreisgg.de/kreisverwaltung/presse/aktuelle-mitteilungen/nachrichten-einzelansicht/emissionsfrei-unterwegs-im-oepnv-und-in-der-abfallwirtschaft

"Den här fordonens drift säkerställs av ett leveransavtal för vätgas mellan Riedwerke Liefer GmbH (RVG) och Air Liquide", säger Hendrik Frey, verkställande direktör för RVG och medlem av Riedwerkes styrelse. Bussarna fylls med väte vid Groß-Gerau bussdepå med hjälp av en mobil tankstation från Wystrach/HEXAGON Purus, som också stöds av federala fonder. Denna mobila bensinstation, som ägs av projektpartnern Hy2Serv GmbH, kommer att säkerställa tankning tills vår egen stationära bensinstation tas i drift. Av redundansskäl beställdes även en så kallad mekanisk dispenser från HEXAGON som upprätthåller möjligheten att tanka om själva tankningssystemet inte finns tillgängligt av underhållsskäl."
Redigert 16.12.2024 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
DrPepper
16.12.2024 kl 19:39 1833

Nikola lär gå i konkurs de närmsta veckorna, inte en chans de klarar detta, de har nu börjat avskeda ännu flera. De försöker desperat få tag i pengar, kommer inte att lyckas. Hur stor försäljning har Hexagon purus till Nikola? Är ju inte bra betyg för hydrogen lastbilar om Nikola går i konkurs, kanske det inte finns så stor marknad, för det är ju enbart de som serietillverkar.. Kan Purus aktien gå till 3 kronor om Nikola går i konkurs? då fyller jag på mera :)
Redigert 16.12.2024 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
DrPepper
15.12.2024 kl 20:50 2081

Tekanalyse skrev Fantastiske nyheter
ja Kalifornien ligger i framkant kan man säga. Ska hydrogen lyckas så måste det subventioneras från myndigheters håll, utan subventioner från norska staten hade inte Norge haft många elbilar...Marknaden i Kalifornien är ju enorm, så bra Hexagon Purus är där.
DrPepper
15.12.2024 kl 17:55 2234

https://hydrogen-central.com/california-approves-14-billion-plan-to-build-thousands-more-vehicle-chargers-boost-zev-infrastructure-electric-charging-and-hydrogen-refueling-stations/

California approves $1,4 billion plan to build thousands more vehicle chargers, boost ZEV infrastructure – electric charging and hydrogen refueling stations

ett måste om hydrogen ska göra succe.

Storlek på Kaliforniens ekonomi:
Bruttoinlandsprodukt (BNP): År 2023 passerade Kalifornien en BNP på 4 biljoner USD, vilket gör det till den största delstatsbaserade ekonomin i USA.
Om Kalifornien vore ett självständigt land skulle dess BNP vara den femte största ekonomin i världen, efter USA, Kina, Japan och Tyskland.
Redigert 15.12.2024 kl 18:05 Du må logge inn for å svare
DrPepper
14.12.2024 kl 11:43 2462

"The Tern RC8 is now approved to receive HVIP incentives! If you’re a small fleet and/or you run dragage as a part of your operation, there are still funds available to support your purchase, significantly reducing your up-front acquisition costs. Available funding is limited and won’t last forever. Get in touch to learn more!" https://www.instagram.com/p/DDiXt2xyfso/

Det sparar ju 75-100k dollar per lastbil beroende på flottans storlek... Får hoppas de kommer igång och säljer bra, annars blir ju aktien en större flopp än vad den varit hitintills..

Dessa lastbilar är godkända.

https://californiahvip.org/vehicle-category/heavy-duty/


Redigert 14.12.2024 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
Tekanalyse
13.12.2024 kl 22:28 2624

Oppbygning av bull formasjon. Opp til 6kr for å teste nivået der
Tekanalyse
09.12.2024 kl 17:19 2911

Kommer litt an på hvordan man ser på det.

Investtech:
"Aksjen har brutt et motstandsnivå på kort sikt og gitt kjøpssignal fra kortsiktig trading range. Aksjen har støtte ved cirka 5.00 kroner og motstand ved cirka 9.00 kroner.
Anbefaling en til seks måneders sikt: KJØP.
Tekanalyse
09.12.2024 kl 15:24 3045

Aksjen er svært sterk teknisk. Gode kjøpsmuligheter i dag mens aksjer tester litt dag/ukesstøtte på sin ferd videre oppover. 50% opp til neste motstand, og det kan gå fort.
DrPepper
02.12.2024 kl 18:32 3403

Ska bli intressant att se hur försäljningen kommer att gå gällande denna hydrogenbil som är framtagen av Honda och GM.

https://www.honda.se/cars/world-of-honda/mer-om-honda/news-events/vaerldspremiaer-foer-honda-cr-v-e-fcev.html

"Bränslecellssystemet har utvecklats gemensamt av Honda och General Motors (GM) och tillverkas av deras gemensamma bolag, Fuel Cell System Manufacturing, LLC. Modellen ska tillverkas i Ohio, USA, kommer att exporteras till Japan och har försäljningsstart i Nordamerika i slutet av 2024."

Det är ju viktigt att de stora aktörerna inom just denna kategori börjar använda hydrogen, för det måste till många tankställen för att hydrogen ska slå på riktigt.

En som provkör bilen:

Honda CR-V e:FCEV | Is this Hydrogen Fuel Cell the FUTURE?

https://www.youtube.com/watch?v=Fdmq2h0RtVc
Redigert 02.12.2024 kl 18:44 Du må logge inn for å svare
Tekanalyse
02.12.2024 kl 17:02 3493

Hexagon Purus som nummer 5 på investtechs potensielle nyttårsraketter. Av de 10 aktuelle selskapene, er det HPUR som scorer best når det kommer til sannsynlighet for en realistisk reprising av aksjen. Algoritmen nevner 11kr.
Session88
01.12.2024 kl 19:49 3699

Restplassno skrev Ny ordre for hpur?
Ja, det står i artikkelen:)
aksjeintr
01.12.2024 kl 14:53 3882

Ref artikkelen om Cali og New Flyer. Dette er bare toppen av isfjellet. HPUR skal få å drive med de neste årene, tror ikke vi skal bekymre oss for det.
aksjeintr
01.12.2024 kl 14:50 3883

NIKOLA legger til rette for infrastruktur for fyllestasjoner som igjen vil bidra til økt salg av lastebiler. NIKOLA blir en «one stop shop» for de som søker hydrogen løsning for transport. Tror 2025 kan bli året der NIKOLA får opp etterspørselen betraktelig.
Rect Angel
30.11.2024 kl 18:57 4157

November 29, 2024  Updated: November 29, 2024

Hydrogen Energy Revolution: Nikola’s Innovations and PureWave’s Game-Changer

ByJennifer L

https://carboncredits.com/hydrogen-energy-revolution-nikolas-innovations-and-purewaves-game-changer/


CarbonCredits.com

https://carboncredits.com/
SuperSeven
27.11.2024 kl 09:02 4353

Bare så synd at størrelsen på kontrakten ikke imponerer noen (The total value of this contract is estimated to be approximately USD 6.3 million).

Har stor tro på selskapets fremtid, men dette er ikke nok til å få fart på aksjekursen alene.
Rect Angel
26.11.2024 kl 23:40 4465

Ser at kveldens gode nyhet om børsmelding av ny avtale om leveranse til New Flyers produksjon av hydrogenbuss allerede er postet et par ganger på aksjeintrs helt dagsferske, glimrende trådstart. Men tar den med her også ettersom den jo faller godt inn under trådtittel.


Hexagon Purus selected by New Flyer for the fifth consecutive year to supply hydrogen cylinders for transit buses in North America

i dag kl. 22:30 ∙ Global Newswire

(Oslo, Norway, 26 November 2024) Hexagon Purus, a world leading manufacturer of zero-emission mobility and infrastructure solutions, has been selected by New Flyer, North America's largest mass mobility solutions provider, to supply hydrogen cylinders for the fifth consecutive year. New Flyer, a subsidiary of NFI Group Inc. ("NFI"), is playing a key role in enabling zero-emission transportation in North America, deploying hydrogen buses and infrastructure in cities across the U.S. and Canada.

Hexagon Purus will continue to provide its Type 4 hydrogen storage cylinders for New Flyer's next generation, zero-emission hydrogen fuel cell-electric transit bus, the Xcelsior CHARGE FC™, enabling a driving range of 370+ miles/600 km on a single refueling. The total value of this contract is estimated to be approximately USD 6.3 million.

Production of the Type-4 hydrogen storage cylinders will be out of Hexagon Purus' facility in Westminster, Maryland (U.S.). Since 2020, Hexagon Purus has delivered hydrogen cylinders for more than 200 New Flyer hydrogen fuel cell-electric transit buses.

Driving Energy Transformation

"New Flyer's next generation zero-emission hydrogen fuel cell-electric transit bus, the Xcelsior CHARGE FC, is North America's most advanced hydrogen bus and is built on decades of experience and innovation," says Brad Barnes, Strategic Sourcing Vice President, NFI. "We are thrilled to continue our longstanding partnership with Hexagon Purus and look forward to supporting our customers by putting more high-performing hydrogen fuel cell-electric transit buses on the road in North America during 2025".

"We have built a strong relationship with New Flyer over several years, and we are very happy to continue supporting them in 2025", says Michael Kleschinski, EVP Mobility & Infrastructure. "There is an increasing demand for zero-emission solutions in public transportation, and New Flyer's hydrogen fuel cell-electric transit bus offering plays a vital role in decarbonizing public transportation".

Timing

The cylinders will be delivered throughout 2025.

About the market

The mobility sector is accountable for approximately 20% of annual carbon emissions globally, and hydrogen has a significant role to play in reducing these emissions, particularly in "hard to abate" sectors. Making green hydrogen available for use in amongst other the mobility sector is critical to reduce carbon emissions.

As hydrogen, a key contributor to the energy transition, continues to build momentum globally, more than 30 countries have released hydrogen roadmaps. According to the Hydrogen Council, the number of announced hydrogen projects grew in 2023 by about 35% to over 1,400, equaling USD 570 billion investments. Green hydrogen is projected to supply up to 25% of the world's energy needs by 2050.

https://www.nordnet.no/market/news/b4fecda6-b30c-4d44-9bcd-a71052947d6d
Redigert 26.11.2024 kl 23:50 Du må logge inn for å svare
Candelstick
24.11.2024 kl 18:55 4729

Burde bli bra. 👍
Husker fra Q2 presentasjonen det ble nevnt at Hpur hadde begynt å produsere enheter for salgsrepresentantenes utsalgssteder.
aksjeintr
24.11.2024 kl 12:37 4854

Fin artikkel her for de som er interessert å lese litt mere om Tern. Den er riktignok fra mai i år, men like fult aktuell, spesielt det som omhandler «made in USA». HPUR er involvert i veldig mye spennende som vil bære frukter fom 2025.

https://cleantechnica.com/2024/05/20/toyota-launches-class-8-tern-100-electric-truck-at-us-market/amp/
Rect Angel
24.11.2024 kl 12:30 4865

Hexagon Purus er som kjent leverandør av drivstoffsystemer til Solaris's produksjon av hydrogendrevne busser.


More hydrogen-powered buses for Konin. Solaris to supply the "Bus of the Year 2025"

20.11.2024

Solaris Bus & Coach will deliver 5 articulated hydrogen buses to Konin. The operator has chosen the Solaris Urbino 18 hydrogen model, winner of the prestigious European Bus of the Year 2025 award. This will be the debut of this model in Poland. The contract is scheduled to be completed by 2026.

Today, representatives from Solaris Bus & Coach and MZK Konin signed a contract for the supply of five Urbino 18 hydrogen buses that will join the city’s fleet in 2026. This investment continues Konin commitment to zero-emission hydrogen technology in public transport. In 2022, Solaris provided the operator with an Urbino 12 hydrogen model, which was the first hydrogen bus used in public transport in Poland. Now, MZK Konin has chosen to buy five units of the articulated version from the manufacturer.

The Solaris Urbino 18 hydrogen bus has recently received the prestigious Bus of the Year 2025 title, awarded by an international jury following several days of testing. The winning model has already been put into service in several European cities, including Cologne, Aschaffenburg and Barcelona. This contract marks the debut of the Solaris articulated hydrogen bus in Poland.

“At Solaris, our mission is to advance sustainable urban mobility, and it is exciting to see Konin investing in zero-emission technology. We’re proud to see the hydrogen-powered Solaris bus as part of this transformative journey, bringing comfort to passengers and cleaner air to the city,” said Mateusz Figaszewski, Institutional Partnerships & External Relations Director at Solaris Bus & Coach.

https://www.solarisbus.com/en/press/more-hydrogen-powered-buses-for-konin-solaris-to-supply-the-bus-of-the-year-2025-2248
Redigert 24.11.2024 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
DrPepper
20.11.2024 kl 14:26 5148

Det är ju bra, problemet är ju att det är Nikola som säger det, de är pressade, hade varit mer intressant om exempelvis Toyota gått ut och sagt något, deras ord väger 100 ggr mer än Nikola..
Rect Angel
20.11.2024 kl 12:41 5230

Ønsker man å få denne artikkelen opplest i sin helhet og lytte istedet for å lese, er det bare å åpne linken.


Nikola leader talks future of hydrogen-powered trucks in US

What’s coming in zero-emission trucking

Brinley Hineman
Tuesday, November 19, 2024

Nikola Corp. (NYSE: NKLA) leader Ryan Clayton said the rising demand for hydrogen could require as many as 50 fueling stations in the next three years to meet the need. 

Speaking with FreightWaves CEO Craig Fuller at FreightWaves’ F3: Future of Freight Festival, Clayton discussed the future of hydrogen in trucking. Nikola, which is working to build solutions for a zero-emission world, offers both hydrogen and electric Class 8 trucks. The company also developed HYLA to distribute hydrogen.

“That’s going to take a tremendous push, not just from Nikola or HYLA,” the Nikola global head of sales said. “It’s going to take an ecosystem coming together, which we’re seeing.” 

Nikola sees its trucks being used in government fleets, ports and drayage. 
...
He hinted at changes coming next year for the company, including “a lot of big names.”

“This isn’t the end,” he said. “This is just the beginning for us.”

https://www.freightwaves.com/news/nikola-leader-talks-future-of-hydrogen-powered-trucks-in-us

Rect Angel
26.10.2024 kl 12:16 5667

Spørsmål fra analytikerne om innhenting av kapital er vel egentlig en gjenganger under Q & As i forbindelse med Hexagon Purus's kvartalspresentasjoner. Under Q & A etter Q1 2024, tror jeg det var, svarte Alam noe sånt som at "We have a good dialog with the different stakeholders on this..."

Og her får vi demonstrert og bekreftet dette i praksis, for dette fungerer jo i praksis som innhenting av $21.5 millioner (ca. 235 millioner NOK) i frisk kapital, i påvente av at kontantstrømmen utvikler seg suksessivt gunstigere for selskapet.

Elegant og veldig gode nyheter.
Redigert 26.10.2024 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
DrPepper
25.10.2024 kl 19:55 5783

12,9m USD återstår att betala in, jag vet inte när..
Candelstick
25.10.2024 kl 19:37 5737

Bra det, men når skal resterende betales inn?
Redigert 25.10.2024 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
DrPepper
25.10.2024 kl 19:16 5745

"(25 October 2024 -- Oslo, Norway) Reference is made to the stock exchange release by Hexagon Purus ("the "Company") on 18 April 2023, where Hexagon Purus Systems USA LLC, a subsidiary of the Company, and Panasonic Energy Co., LTD ("Panasonic") signed a multi-year agreement for the supply of lithium-ion battery cells from Panasonic's new facility in Kansas, USA. The agreement included a requirement for Hexagon Purus to pre-pay approximately USD 43 million (of which approximately USD 8.6 million has been paid to date) for capacity reservation purposes, subject to the achievement of certain milestones.

Hexagon Purus Systems USA LLC and Panasonic have today signed an amended supply agreement. Amongst other, the parties have agreed to reduce the outstanding pre-payment amount of USD 34.4 million to USD 12.9 million.

As already stated in the stock exchange release on 18 April 2023, the supply of battery cells from Panasonic's new facility in Kansas are expected to commence in 2026, and the battery cells will be compliant with the United States-Mexico-Canada (USMCA) trade agreement as well as eligible for Inflation Reduction Act (IRA) incentives."

Detta är ju bra nyheter, Genom att minska den återstående förskottsbetalningen från 34,4 miljoner USD till 12,9 miljoner USD frigörs kapital för Hexagon Purus, vilket kan användas för andra investeringar eller operativa ändamål. Detta förbättrar bolagets likviditet och finansiella flexibilitet.
Candelstick
25.10.2024 kl 18:05 5766

Kanseleringen forstyrrer Likviditetsbudsjettet som påvirker De Tre Helligheter : Profitt, Kvalitet og Kundetilfredshet.
Daimler kom med en uttalelse som ivaretar Kvalitet og Kundetilfredshet, men Hpurs ledelse sa at de ikke kunne erstatte ordreboken på kort sikt, ergo blir Profitt nedjustert.
DrPepper
25.10.2024 kl 16:19 5808

Väntat. "Carnegie nedgraderer sin anbefaling på Hexagon Purus til hold fra kjøp, og nedjusterer kursmålet til 8 kroner fra tidligere 13 kroner etter den kansellerte kontrakten med Daimler, ifølge en oppdatering fredag.

Carnegie anslår at omsetningen i tredje kvartal 2024 var 581 millioner kroner, opp 53 prosent på årsbasis. Ebitda i kvartalet anslås til -64 millioner kroner, som inkluderer en positiv effekt fra et kanselleringsgebyr på 30 millioner kroner fra Daimler."

Men aktiekursen håller sig stabil, så det är kanske botten vi har nått nu..
Rect Angel
25.10.2024 kl 15:13 5819

Såvidt meg bekjent, har Hexagon Purus hele veien levert på den meget spentstige guidingen man ga markedet så tidlig som ved børsintro 2020, frem til kanselleringen av avtalen med DTNA kom, for noen uker siden.

En kansellering som selskapet uttaler ikke vil påvirke guidet omsetning for 2024, men redusere omsetningen i 2025 og forskyve EBITDA break-even med noen måneder inn i 2026, mot tidligere guidet i løpet av 2025.

Ut over dette avdramatiserer selskapet kanselleringen og hevder man etterhvert vil kunne erstatte avtalen med andre prosjekter med bedre marginer for selskapet. Børsen dramatiserer på sin side kanselleringen veldig. Litt som forventet, fra begge hold.

For meg fremstår imidlertid kursfallet (ca. -35%) i løpet av tre uker som i overkant, ikke minst når vi vet at rammeavtalen med Hino Trucks om batterielektriske TERN har en potensiell verdi på $2 milliarder mens den kansellerte rammeavtalen med DTNA hadde en potensiell verdi på $150 000.
Redigert 25.10.2024 kl 15:15 Du må logge inn for å svare
DrPepper
25.10.2024 kl 14:34 5839

Jo de har byggt upp mycket under de senaste åren, men det är ju inget nytt, allt detta har ju varit på bordet sedan de noterades, så inga nyheter på den fronten, däremot "fina" avtal och så, men ändå har aktiekursen kollapsat om man ser de senaste 4 åren. Det är ju positivt att de 20 största ägarna håller sina positioner, men de är nog knappast nöjda med detta resultat, de största sitter ju på optioner som ger de god avkastning så de klagar väl inte. De 4 största äger 70 % av alla aktierna, det förklarar kanske varför aktien slår hårt åt det ena eller det andra hållet, är ju inte så mycket aktier ute på "fria" marknaden. Bolaget har extremt mycket att bevisa hösten 24 och våren 25...
Rect Angel
24.10.2024 kl 23:34 3145

Ja, du kan så si og spørre, men jeg kan ikke svare. Man gjør seg jo selvfølgelig sine tanker, men disse endrer ikke aksjekursen så ser ikke noe stort poeng i å prate høyt om kortsiktig kursutvikling. Der er så mange aktører, motivasjoner, strategier, tidshorisonter osv. på børs. Og så har vel Topp 20 f.eks. økt beholdningen med 5- 6% siden siste kapitalinnhenting. Men hva betyr nå det? Nei, si det...

Det fokuseres veldig på at selskapet foreløpig har brukt mer penger enn det tjener. Personlig tenker jeg at jeg skjønner at det koster å, i løpet av noen ganske få år, bygge 7 produksjonsanlegg på 3 kontinent og fylle disse med med produksjonsutstyr, råvarer og kvalifiserte ansatte. Men så har de jo som du påpeker også litt av en partner-/kundeportefølje å slå i bordet med. Det var jo f. eks. primært partnerskapet med Toyota jeg fokuserte på i mitt forrige innlegg. Og hadde jeg ikke trodd dette vil utvikle seg til en god business hvor inntektene etterhvert vil overstige utgiftene, hadde jeg selvfølgelig kvittet meg med aksjene. Men dette er kun noen personlige betraktninger. Time will show.
Redigert 25.10.2024 kl 00:08 Du må logge inn for å svare