Hexagon Purus H2 (tung)transport, buss watch, Nikola m.m.

Rect Angel
HPUR 25.03.2024 kl 22:11 52671

De som har fulgt med noen år, kjenner denne avtalen, verdt i overkant av 2.3 milliarder NOK (€200 millioner) + mulig ytterligere oppside, for HPUR.

https://www.globenewswire.com/news-release/2021/04/29/2219300/0/en/Hexagon-Purus-selected-by-Nikola-Corporation-to-supply-hydrogen-cylinders-for-serial-production.html

Nikola-aksjen har lenge vært ute i grov sjø på børsen og aksjekursen har blitt gruset. De første hydrogendrevne tungtransportkjøretøyene (39) har imidlertid nådd markedet de siste månedene, og har blitt levert til kunder. Tidlige uttalelser kan tyde på kundetilfredshet. Så nå blir det spennende å følge fortsettelsen her. Ambisjonen er masseproduksjon.

Dagen i dag var en livlig børsdag i Nikola. Solid prosentvis kursoppgang på volum langt, langt over gjennomsnitt.

https://finance.yahoo.com/quote/NKLA


Hva annet vet vi, utover kontrakten med Nikola, om potensialet til Hexagon Purus når det gjelder hydrogendrevet tungtransport? Vel, konkret at de har jobbet med hydrogendrevet tungtransport siden høsten 2020 sammen med Hino Trucks (100% eid av Toyota) i Project Z. Og fra Project Z vet vi jo at det for lengst har blitt generert en monsteravtale til Hexagon Purus (verdt ca. 21.4 milliarder NOK [$ 2 milliarder]) som innebærer at Hexagon Purus skal produsere batterielektriske tungtransportkjøretøy for Hino Trucks. Project Z har helt fra starten av fokusert både på batterielektrisk og hydrogendrevet tungtransport.

https://www.hino-global.com/corp/news/2020/20201006-002702.html

https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/03/15/2627351/0/en/Hexagon-Purus-signs-landmark-long-term-agreement-with-Hino-Trucks-for-zero-emission-heavy-duty-trucks-in-the-U-S.html

Og hertil vet vi at Hexagon Purus er valgt av Ford til å levere til prototype Ford skal levere til et prestisjetungt EU-prosjekt når det gjelder hydrogendrevet tungtransport .

https://www.globenewswire.com/en/news-release/2023/12/07/2792237/0/en/Hexagon-Purus-awarded-purchase-order-by-Ford-Trucks-to-deliver-a-hydrogen-fuel-storage-system-for-their-prototype-heavy-duty-truck.html


Kenworth er en joker. Hexagon Composites lenge levert til Kenworths gassdrevne tungtransportkjøretøy. Andre jokere er heller ikke utenkelig.

Et relevant spørsmål å stille: Vil eventuell suksess for Nikola, gjøre at 'alle de andre' med ambisjoner innen hydrogendrevet tungtransport nå får det mer travelt?


13.08.2024

En tilføyelse helt til slutt, i dag 13.08.2024. Hydrogenbuss hadde jeg helt 'glemt' i denne trådstarten. Det blir helt feil. Når det gjelder hydrogendrevne busser, er Hexagon Purus nemlig leverandør av drifstoffsystemer til bussprodusenter som New Flyer, Solaris, CaetanoBus og NesoBus. Og nå i det siste har f.eks. Solaris meldt om en rekke ordrer for hydrogenbusser, fra flere europeiske nasjoner.
Redigert 30.11.2024 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
Session88
19.12.2024 kl 17:14 1653

Takk Pepper,
Fin artikkel som setter hydrogen i et positivt lys.
Jeg visste ikke at Cummins også jobber med fuel cells.
Rect Angel
19.12.2024 kl 17:45 1630

Fine innspill Candelstick og DrPepper. Mye baissing og 'spøkelseshistorier' som diktes opp om hydrogen nå, relatert til Trump.

Candelsticks linkede artikkel om manglende tilbudsside for tiden i Califonia når det gjelder tyngre ZEV kjøretøy, indikerer forhåpentligvis på kort sikt fortsatt gode utsikter for Nikolas FCEV tungtransporter og ikke minst for Hexagon Purus's og Hino Trucks's 100% batterielektriske TERN RC8 når salget til kunder starter opp i Q1 2025, ifølge seneste oppdatering fra Purus under Q3 2024. Og i 2025 starter jo også Purus opp med leveranser til Toyotas produksjon av 'one stop solution' for hydrogendrevet tungtransport hvor Toyota har valgt Purus som leverandør av komplette drivstoffsystemer med integrert batterisupport.
Redigert 19.12.2024 kl 18:12 Du må logge inn for å svare
DrPepper
19.12.2024 kl 18:56 1567

Stämmer verkligen att de ska leverera till Toyota i 2025? sida 9 i kvartalsrapporten står: HYDROGEN
MOBILITY
Volumes in 2025 is mainly expected
as call-offs from existing framework
agreements with transit bus
customers as well as Nikola for
heavy-duty trucking.
Rect Angel
19.12.2024 kl 19:57 1511

Godt spørsmål. Kan selvfølgelig tenkes at jeg husker feil, men mener bestemt at Holum ved en eller annen anledning sa at leveransene til Toyota under denne avtslen ville starte i 2025, men greier ikke å finne noen bekreftelse på dette nå gjennom nettsøk.

Avtalen:

Hexagon Purus to supply Toyota Motor North America for serial production of heavy-duty fuel cell electric powertrain kits

May 22, 2024 01:00 ET | 

https://www.globenewswire.com/news-release/2024/05/22/2886163/0/en/Hexagon-Purus-to-supply-Toyota-Motor-North-America-for-serial-production-of-heavy-duty-fuel-cell-electric-powertrain-kits.html
DrPepper
19.12.2024 kl 21:38 1431

"May 02, 2023 | ANAHEIM, Calif. Kenworth today announced it will begin production of its Class 8 zero emissions T680 hydrogen fuel cell electric vehicle (FCEV), powered by Toyota fuel cell technology. Initial customer deliveries are planned for 2024 with serial production planned in 2025"

Märkligt de inte nämner det i kvartalsrapporten, kanske det har blivit fördröjt. https://www.powerprogress.com/news/kenworths-class-8-t680-fcev-on-track-for-2025-production/8036834.article

ser de skriver sent 2025, så kanske inga intäkter förrän 2026, vad vet jag..
Rect Angel
19.12.2024 kl 22:18 1392

Fint DrPepper. Da har jeg nok hørt det jeg trodde, ved en eller annen anledning. Takk for oppdateringen. 👍

Og Kenworth ja. Her har vi altså en stor allerede etablert kunde av Hexagon Agility/Comp på drivstoffsystemer for RNG CNG drevet tungtransport Så mer og mer Hexagon Group for Kenworth
Redigert 20.12.2024 kl 00:57 Du må logge inn for å svare
DrPepper
20.12.2024 kl 10:47 1203

https://www.transparencymarketresearch.com/type-4-hydrogen-cylinder-market.html

Marknaden för Type 4 hydrogen cylindrar beräknas öka med 13% per år, läs denna artikel, mycket informativ om vilka marknader som är drivandes etc etc.. 1 miljard dollar i värde 2023, beräknas vara drygt 4 miljarder dollar 2034.
Rect Angel
03.01.2025 kl 15:11 877

Meget god, fersk, signifikant US makro-nyhet inn mot helgen.


After Fierce Lobbying, Treasury Sets Rules for Billions in Hydrogen Subsidies

With a lucrative tax credit, the Biden administration is hoping to establish a new industry that might help fight climate change.

Listen to this article · 6:53 min

By Brad Plumer
Reporting from Washington
Jan. 3, 2025, 8:45 a.m. ET

The Biden administration on Friday made final its long-awaited plan to offer billions of dollars in tax credits to companies that make hydrogen, in the hopes of building up a new industry that might help fight climate change.
...
The Energy Department estimates that the use of cleaner forms of hydrogen could grow to 10 million tons per year by 2030, up from virtually nothing today.

But political uncertainty looms. A new Congress could repeal the tax credits, although hydrogen generally enjoys support from both Democrats and Republicans and a number of oil and gas companies have invested in hydrogen technologies. The Trump administration could also revise the rules around the credits, although that could take years.
...
The new tax credit will be worth up to $3 per kilogram, which could bridge the gap in some cases but not all. Technology costs would have to decline sharply.
...

https://www.nytimes.com/2025/01/03/climate/hydrogen-subsidies-biden-treasury.html
Redigert 03.01.2025 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
04.01.2025 kl 20:26 682

Aksjene som omtales her, er vel alle opp godt over 20%, bare i løpet av de to siste børsdager.

Hexagon Purus aksjen er på sin side ned over 4% i løpet av de to samme børsdager på Oslo Børs.

Vanskelig å skjønne annet enn at Biden-administrasjonens skattestimuli, offentligjort fredag, bør være en like positiv nyhet for Hexagon Purus's hydrogenbaserte USA-virksomheter såvel innen lagring og transport av hydrogen som hydrogendrevet tungtransport, som det de tolkes som av markedet i USA, for disse amerikanske selskapene.


Hydrogen Stocks, Including Plug Power (PLUG), FuelCell (FCEL), Advance After Tax Credit Criteria Eased

Larry Ramer
Fri, January 3, 2025 at 8:44 PM GMT+1 2 min read

Bloom Energy (BE), Plug Power (PLUG), FuelCell Energy (FCEL), and Nikola (NKLA) are among the hydrogen stocks rallying today. They are surging after the Biden administration today unveiled rules that will make it significantly easier for companies to obtain tax credits for producing green hydrogen in the next several years.

https://finance.yahoo.com/news/hydrogen-stocks-including-plug-power-194421342.html
Redigert 04.01.2025 kl 20:34 Du må logge inn for å svare
Rect Angel
I går kl 14:31 371

Kanskje litt masete og ikke så veldig gjevt med suksessive svar på/kommentarer til egne innlegg, og må vel kanskje bare innse at interessen for den litt overraskende kursutviklingen i Hexagon Purus i kjølvannet av Bidens regjeringens offentliggjøring av sterke økonomiske stimuli til hydrogenproduksjon ikke er veldig stor her. Poster likevel denne betraktningen.

For veldig interessant å observere hvordan nærmest alt av 'hydrogenaksjer' har reagert positivt siden Bidens endelige 'tax credits'/støtteordninger ble offentliggjort, for kort tid siden.

Unntaket 'som bekrefter regelen' er Hexagon Purus som har falt ca. 10% siden offentliggjøringen, som er globalt markedsledende innen transport og lagring av hydrogen og som har sterk tilstedeværelse og produksjon i USA.

Konklusjon: Markedet i USA tror på betydelig økning i produksjon av hydrogen, og hydrogen er ikke noe man kan lagre og transportere i baklommen. Så fortsettelsen i USA for Norges globale markedsleder innen transport og lagring av hydrogen blir spennende å følge. .
Redigert i går kl 14:35 Du må logge inn for å svare
DrPepper
I går kl 14:39 342

Jag såg det. Men de har börjat gå ner igen. Man ska nog hålla sig undan denna sektor i 3 till 4 år och se vad som sker. Hexagon Purus tror jag kommer klara sig på sikt, även om Nikola går i konkurs och Tern blir fiasko. Jag är övertygad om att vi har en aktiekurs på 7 kronor 2027. Det vore ju fantastiskt bra, men jag är optimist.
Rect Angel
I går kl 14:45 328

He, he. Hadde jeg delt ditt syn på tilstanden i Hexagon Group, hadde jeg definitivt solgt alt og eventuelt kjøpt meg inn igjen ved tro på 'bedre vær'.

Har selv stor tro på Hexagon Group i et ethvert tidsperspektiv.
DrPepper
I går kl 15:22 283

Jag måste hänga kvar, försöka snitta ner mig så gott det går. Finns de som har det värre, en del köpte ju för 80 kronor, de tycker jag synd om. Mycket som ser mörkt ut nu för bolaget på makronivå, men det är ju nu de ska skörda framgångarna och börja tjäna pengar på det som byggts upp, så vi får hoppas de klarar av det, jag är skeptisk men vi får se. Hoppas de får fart på fabriken i Kina, där satsas enormt mycket på hydrogen.

Tern har nu en återförsäljare https://donahuetrucks.com/
De omsätter för runt 80 miljoner kronor årligen. Ser mörkt ut.
Redigert i går kl 15:44 Du må logge inn for å svare
aksjeintr
I går kl 18:36 172

DrPepper. Vedrørende Tern. Litt tidlig å konkludere fremtiden her siden de er helt i startgropa. Om det er en eller 5 forhandlere pt er helt uvesentlig. Markedet for NIKOLA og Tern er prematurt, men det sagt, her kan ting snu fort. Markedet for disse vil komme og da er de i førersetet. Markedet ser ut til å tro at Trump kommer til å sable ned all satsing på hydrogen mm. Kan forstå usikkerheten, men at det totalt sett er så svart som det later til at markedet liker å tro med Trump ved roret velger jeg å vedde mot. Kan ikke annet en å vurdere HPUR som veldig oversolgt/undervurdert pt, men markedet må vel ha noen bevis på at selskapet er på rett vei først. Så gode tegn på det i 2024 men med kansellert Daimler og Trump klarte fint å ødelegge for dette.

Men som nevnt innledningsvis, Tern er jeg ikke bekymret for. Dette blir bra etterhvert er mitt bet.
Erdna Invest
I går kl 18:37 166

Link til TG: https://t.me/BergenCarbonSolution

10.01.2025 skjer det!

Interessen for å utfordre algoritmene og motarbeide de som presser BCS-aksjen ned, vokser stadig. Hvis du deltar i andre fora eller plattformer, oppfordrer vi deg til å dele tidspunktet for når denne «kampen» sparkes i gang. Jo flere som er med, desto sterkere blir vi!

Bli med på dugnaden og gi shorterne en real lærepenge – hver innsats teller!