Stolt Nielsen - når vil verdiene synliggjøres? Ved 600 pluss?

Hvanå
SNI 28.03.2024 kl 09:55 11687

Selskapet gir gode utbytter. Hva med å skille ut deler av selskapet for å synliggjøre de store verdiene som i dag er godt skjult i en mulig for lav kurs. Våger noen å synse på det? Den siste tiden har den vaket mellom 375 og 400. Utviklingen siste tre måneder er imponerende 29 prosent. ABG Sundal Collier oppjusterer kursmålet på Stolt-Nielsen til 547 kroner, og flere henger seg på om ikke annet med et litt lavere kursmål (pluss minus 500). Mener å ha lest at et meglerhus hadde regnet seg fram til reelle verdier på 595 - og det er her jeg lurer på hvorfor blir ikke dette synliggjort på en bedre måte?

Kan noen hjelpe?

https://www.stolt-nielsen.com/annual-report-2023/

https://finance.yahoo.com/quote/SNI.OL/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAADOSxp9PN33pkVgutqaMCGLKoSHcvDRyQvuIEQQqCtCyegDGYltulVnQVZ207GEyctawT-icp_jjr4rICcsLIBanywtfMRGyOydBdWm6JUccnAt5z3eOwqx4ePwosujmO3w_7amGfIM7kh8pRIzqkqDzn3U4PwdFBv_xPlbGP5-7

Redigert 17.04.2024 kl 23:13 Du må logge inn for å svare
ibyx
08.10.2024 kl 10:46 1698

Tydelig at Fearnley har en "fanskare":
VOLUME: 20.8K
65 DAY AVG: 38.31K
54% VS AVG

Så får det ikke hjelpe at det lyder litt hult av ekko...

Peer ODF holder seg bra på "tøysevolum" i forhold.
VOLUME: 4.59K
65 DAY AVG: 44.35K
10% VS AVG

YTD er verdidiskrepansen i prosentpoeng er nå ca 15, noe som er helt i toppen av utslag i perioden...
ibyx
08.10.2024 kl 11:22 1664

363NOK -3,46%
Godt arbeid!

Rette til minus selvsagt!
Redigert 08.10.2024 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
ibyx
08.10.2024 kl 12:40 1628

La oss se litt på ordlyden i Fearnleys begrunnelse for nedgradering:
Etter en svak oppgang i TCE-inntjeningen for Stolt-Nielsen i tredje kvartal, forventer selskapet at resultatene vil tikke ned i fjerde kvartal, men snu opp igjen i første kvartal 2025.

Siste setningsledd synes ikke å være i overensstemmelse med hva selskapet sier?

However, spot
freight rates are expected to recover towards the end of the fourth quarter...

However, while third quarter TCE earnings were at record levels, the fourth quarter,
whilst still strong, is expected to be lower. Cargoes booked at lower spot freight rates during the
seasonally slower third quarter will negatively impact the fourth quarter average TCE. However, spot
freight rates are expected to recover towards the end of the fourth quarter and into 2025.

Så når er "towards the end of a quarter"? Primo desemeber? Senest medio desember?
Det er ihvertfall ikke i begynnelsen av Q1 25...

Ifølge data fra Poten er visse NON ECO MR som en tentativ "chemical-indikator" opp over 70% siden 1. oktober til idag (19K>33K)
https://x.com/ed_fin/status/1841012474633499020
https://x.com/ed_fin/status/1843544296252711367

Volume: 39.12K
65 Day Avg: 38.31K
102% vs Avg

VWAP 364.46NOK

Regn med en rask tur under 360 igjen... 🎪🎣😅
Redigert 08.10.2024 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
ibyx
08.10.2024 kl 16:56 1549

Litt status for kursmål etter Q3

Pareto 526 476. -9,5%
Seb 500 465 -7%
Abg 521 515 -1%
Fearnley 515 465 -9,7%
DNB 533 530 -0,5%

FA oversikt
6 kjøp
Lav 450
Høy 560
Snitt 511
Oppside til median 55%

Da venter vi bare på at det sjette huset skal nedgradere…

Etter at q3 ble kjent har kursen ved dagens børsslutt falt 7%. (388>360,5)
Her bør det altså være begrenset mer å hente dersom man skal ta de mest pessimistiske analytikerne på alvor… og i hovedsak kun forholde seg til dem...
Redigert 08.10.2024 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
Mindfull
08.10.2024 kl 18:42 1508

Norne sec 480 450
rubbersoul
08.10.2024 kl 20:18 1463

Guidingen til Stolt-Nielsen dreier seg om hvor mye en velger å legge inn en industriell tilnærming. Høy guidingen vektlegger dette, lav guiding vektlegger SNI mer som shippingselskap. Selskapet selv ønsker jo utvikle seg industrielt, men hvor mye en skal vektlegge dette, kan en jo diskutere. Uansett er det vanskelig å finne såkalte peers for Stolt-Nielsen. Det nærmeste er Odfjell som de jo har eierandel i. Men Odfjell er mer shipping. Og Stainless Tankers er bare shipping.

SNI fortsetter å være i en fin stigende trend. Kursen kan falle ned til rundt 330 kr uten at en trenger å bekymre seg. Krasjer børsen i løpet av høsten er vi der.

Jeg tror at kjemikalie langsiktig er mer stabilt enn produkt og råolje. Årene 2025/2026 kan bli riktig trivelige. Er en tålmodig vil dette bli veldig bra.
ibyx
09.10.2024 kl 09:16 1334

Konsensus nedgradering er dermed 5,65% mens fallet etter Q3 nå er 7,5%
Blir å selge ODF som gjerne om ikke så lenge går 10% opp og kjøpe SNI som da er 10% under dagens kurs...😅
Når noen jobber for verdidiskrepans...👏🎪
ibyx
09.10.2024 kl 10:30 1300

Atlantisk MR-frakt har nå nær doblet seg siden 1. oktober. Ikke helt uten relevans for SNI?

Her jobbes det uanfektet videre med salgpress, men det er gjerne for lite og når det løsner på oppsiden får man ikke kjøpt tilbake det man gevinstsikret ved å løpe etter...

Volume: 8.52K
65 Day Avg: 39.05K
22% vs Avg

Peer ODF snapper MR-signalene litt bedre?
Redigert 09.10.2024 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
ibyx
09.10.2024 kl 13:01 1250

Kanskje er det litt vilje til en videre knekk her?

VOLUME: 21.14K
65 DAY AVG: 39.05K
54% VS AVG

vs. ODF idag
VOLUME: 2.51K
65 DAY AVG: 44.5K
6% VS AVG

Enhver får vurdere... Kanskje er det lurt å selge for å kjøpe igjen billigere slik "de" gjør her nå?
ibyx
09.10.2024 kl 18:46 1180

Er det et forsøk på gjentakelse av høsten ifjor som trigger selgerne?
Diskrepansen vs ODF er nå ca 30 prosentpoeng. Det er helt i toppsjiktet i perioden.
ibyx
10.10.2024 kl 09:47 1098

If you can´t beat them... which of course you can´t...
Tok stoploss på minus 2%.
Så nå venter jeg også på det *egentlige* kursmålet på 291,50 fra desember ifjor.
Ok, det blir gjerne kjøpt før det. Inflasjonsregulert og sånn.
Redigert 10.10.2024 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
ibyx
10.10.2024 kl 20:12 1010

Tredje dag med fallende volum...
Neste rekyl blir gjerne på høyere volum enn mandagens?
ibyx
11.10.2024 kl 10:11 908

Liten tvil om det jobbes systematisk for å skape distanse til peer ODF!
VOLUME: 6.84K
65 DAY AVG: 37.66K
18% VS AVG

ODF:
VOLUME: 129
65 DAY AVG: 43.82K
0% VS AVG

Det må altså være et fokus på å devaluere de delene av SNI som *ikke* rateutsatt, ettersom ODF har mer av slikt og ikke utsettes for samme devaluering?
Altså, prisingen av "terminals/industrials" er nedadgående?
Isåfall hvorfor?
Er det litt AKSO/SUBC/oljeservice-syndrom?


Vært nede i 353 foreløpig idag. Virker som det er slutt på de større huggene ned? Men retningen opprettholdes...
Forøvrig laveste siden 15. januar og prosentdiskrepansen vs ODF siste år maxer snart... pt ca 34 prosentpoeng. Maksverdi ca 36.

PS. Planter et obs-flagg her mtp posisjonering. NSKOG er også en slik kandidat. Uten sammenligning forøvrig.
Og bare mine meningener selvsagt. Tenk selv.
Redigert 11.10.2024 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
ibyx
11.10.2024 kl 16:16 816

Slite selgerne litt her nå?
Eller er det i hovedsak "kontrollerte pareringer"?
Et par friske småaksjonærkjøp ville nok skapt litt action?
rubbersoul
11.10.2024 kl 19:46 764

Det har jo kommet en serie av nedgraderinger fra en rekke meglerhus den siste tiden og du så jo hvordan det gikk med kun 1 nedgradering (eller rettere øksing) i Frontline. Jeg kan bare svare for ett meglerhus og de er noe skuffet over inntjeningen fra terminaldivisjonen. I tillegg mener de at Containerdivisjonen er påvirket av havnestreiken, samt at det ikke er mer å hente innen tank på kort sikt. Og da blir det nedgradering/justering.

Hvis jeg skal forsøke å filosofere litt så tror jeg utviklingen i markedet innen de segmentene SNI opererer er basert på en mer generell utvikling i BNP i verden. Her spiler selvsagt oljen også inn, men kjemikalietank vil trolig kunne ha vekst også etter peak oil. Akkurat nå er det usikkerhet rundt Kina som jo har stor betydning for verdensøkonomien. Setter pris på nærmere presisering av andre her men tror mer på slike elementer enn hva som skjer i AKSO/SUBC/oljeservice (min første storgevinst var i SUBC7 i sin tid, men følger ikke selskapet så tett nå)

Den diskrepansen du snakker om mellom Odfjell og SNI ser ikke jeg. Odfjell har falt 27% siden topp og SNI har falt 31%. Nå skal det sies at en må legge til utbyttet i Odfjell (tror ikke SNI har hatt utbytte i perioden men har ikke sjekket så nøye) så avviket er litt større, men likevel. Vi snakker om maks 10% avvik mellom 2 selskaper som ikke nødvendigvis følger hverandre så tett i det korte bildet.

Jeg kjøper Odfjell og SNI om dagen ut fra at jeg har stor tro på fremtidsutsiktene innen sektoren. Jeg bruker TA og chartene ser bra ut. Jeg trader ikke, men bruker chart til å underbygge vurderingen av selskapet. Hjelper ikke om jeg har trua på selskapet dersom alle piler peker nedover. Det går som regel ikke bra. Jeg er forberedt på kortsiktig nedgang for både ODF og SNI og har en glidende Stop Loss i SNI på noe under 320 akkurat nå. Du refererer til et kursmål på 291??? Hvor har du det fra?? Skjer det skal jeg kjøpe SNI for alle pengene jeg har solgt på høyere kurs
ibyx
12.10.2024 kl 10:17 653

Takk for svar/kommentar. Ikke så lett å danne seg et bilde av et slikt selskap.
"Kursmålet" mitt på 291 er litt ironisk ment og henspiller på at dette er en syklisk aksje. Dermed svinger den vel både "naturlig", men også strategisk forsterket (short, gevinstsikring osv) i tillegg som kan overstyre "objektive" utslag? Slikt som skal være basert på det "fundamentale" som ikke sjelden, som her, gjerne har generert helt ok kursmål langt over dagskurs.
291 var dermed dit kursen falt/ble drevet ifjor høst. Så hva betyr det når kursmål senkes med ca 7% i snitt for *kursen*?
Og det med at "ikke er mer å hente innen tank på kort sikt" føyer seg da inn i dette bildet, selv om utsagnet kommer etter at kursen har falt 20-25%.
Selv synes jeg det er i tøffeste laget å forholde seg for mye til TA i dette tilfellet.
Dersom da ikke det oppstår/produseres HS-formasjon el. For noen blir det nesten uimotståelig å "følge opp".
rubbersoul
12.10.2024 kl 12:05 607

Det er ikke meningen å hakke på deg, Ibyx, men du har svært mange innlegg og det du skriver er i beste fall unøyaktig. For SNI var høsten i fjor en eneste stor oppgangsperiode. Årsykelen 2022/2023 bunnet ut i august på ca 250 kr og kursen steg omkring 35% i løpet av et par måneder. Da er det ikke så rart at kursen trenger en pause og får en dermed en ny midlertidig kursbunn på 291 kr så sent som 14. desember 2023.

Ironi er å si eller skrive noe du ikke mener eller det motsatte av hva du mener. Det krever dessuten at du har en viss innsikt i at mottakeren har den samme forståelsen som deg. Ellers vil gjerne mottakeren oppfatte det du sier/skriver som bokstavelig. Derfor vil feks barn ha vanskeligere for å forstå ironi. For barn kan en feks løse det opp ved å feks si "Jeg bare tulla!", men dette blir jo litt snodig overfor voksne. Og det er ikke nok i seg selv å bruke anførselstegn, det må mer til.

Ingen leser har forutsetning for å forstå at kursmålet ditt på 291 kr var ironisk ment. Det er du som trekker frem tallet, ingen andre. Så hvis du ikke har et kursmål på 291 kr, hvorfor skriver du det da?

TA for meg hjelper meg med timing på kjøp og har fungert utrolig bra på SNI de siste 3 årene. Ikke alle aksjer er like tydelige basert på TA, men SNI er det. Jeg klarer ikke å selge basert på TA, der må jeg basere meg på subjektive kursmål. Men igjen, jeg må ha trua på selskapet i seg selv. Og innen shipping er det ordreboka jeg følger mest med på.
ibyx
12.10.2024 kl 14:44 546

Synd at det kom så dårlig ut. Poenget var bare å vise, åpenbart på en uheldig måte, til den antagelsen at ratene og dermed langt på vei kursene svinger med årstidene som de vel typisk gjør i tankmarkedet?
Om det var bunn på ca 282 (dn) eller ca 291 (NN) ifjor er dermed ikke hovedpoenget. Jeg tenker da på desemberbunnen, ikke august som du jo har rett i faktisk var fjorårsbunn. Jeg så vel strengt talt kun et år tilbake. Det var sikkert ikke så lurt. Men hvor kom desemberbunningen fra? Atypisk utslag eller sesongdrevet det også?

Men du har gjerne rett i at det ikke er så rart at den faller tilbake rett og slett fordi den har gått så mye de siste par årene. Det kan vel da være ekstra vanskelig å snakke om og påvise sesongvariasjoner med slik stigning? I lys av de store utslag vi ser i kursen nå blir det ikke fort da et visst "lottopreg" med betydelig effekt når selv faktisk relativt små kursjusteringer foreligger?
Jeg blir forresten ikke overrasket om de samme husene som nå nedgraderer oppgraderer aksjen igjen om et halvt år fordi inntjeningen øker pga av sesongvariasjoner. Man løper til dels etter her som mange også vil mene at man gjør i TA.

TA passer kanskje bra her da, når kursen nærmest får "flyte" og man trenger noe å tolke det med? Og så tolker flere likt fordi redskapene er entydige nok (men ikke dermed nødvendigvis objektivt gyldige!) og det blir litt selvoppfyllende? Jeg har for lite kunnskap om det, men avviser det ikke. Jeg leser dog at andre mener TA i shipping er bare tøys. Så meningene er heldigvis delte!
Det vil overraske meg om denne ikke er over 400 igjen innen utgangen av januar. Kanskje blir det en tur til 320/30 først?
Men det er bare mine elendige gjetninger da. :-)
rubbersoul
13.10.2024 kl 14:17 388

Sesongvariasjoner er i høyeste grad til stede i tank. Men det blir litt som med været, det er varmt om sommeren og kaldt om vinteren. Men når begynner det å snø og når smelter snøen (les: når starter kursoppgangen og når slutter den)? Det varierer fra år til år. Innen råolje er dette ganske tydelig. I fjor bunnet kursen først for DHT, i år bunnet kursen først for Okeanis. Rater og kursutvikling samsvarer, men ikke 100%, det kan være andre ting i det korte bildet som bestemmer kursen. Det beste eksempelet her er vel utviklingen i oljeaksjer sammenliknet med oljeprisen. Utviklingen i feks Equinor og AkerBP viser at det er ikke bare oljepris som spiller inn på aksjekurs, det kan være andre elementer også. Og slik er det også med tank.

TA er for å slippe å tolke hvorfor kursen går opp eller ned, det er for å slippe å bruke tid på daglige funderinger, som du gjør, på hvorfor kursen går opp eller ned i ett selskap mens den ikke gjør det i et annet. TA er kun en registrering av at det er slik og ferdig med det. Du får fundere rundt desemberbunnen i SNI, jeg bruker ikke tid på det. TA hjelper meg til å slippe å måtte følge med hele tiden.

Jeg bruker mest tid på presentasjoner og det er altså ordreboka som jeg synes er mest interessant. Nybygg, skraping, skyggeflåte, verftskapasitet osv. Prøver å følge med på dette så godt jeg kan. Rater er morsomt det, men jeg synes faktisk det er underordnet! Rett og slett fordi jeg hjemme på kjøkkenet har null forutsetning for å kunne vurdere om en rate for en aktuell seilingsdistanse er god eller dårlig. I tillegg synes jeg at det er interessant at de ulike selskapene i noenlunde samme sektor har så ulik tilnærming til markedet (feks gjeldsgrad og alder på flåten). TA er kun en støttefunksjon, ingenting annet. Men okei, jeg kjøper tank ut fra TA og jeg kjøper IKKE olje (for tiden) ut fra TA. Og innen tank i vid forstand tror jeg altså mest på kjemikalietank i et litt lenger perspektiv. Men jeg tar en årssykel om gangen. .
ibyx
I går kl 20:06 178

353. Det var jo ganske hederlig i lys av at "MR-indikatoren" fra produktmarkedet skled under 30K igjen?
Og dermed "senket" halv-peer Hafnia det dobbelte av SNI.
Skal man ta det som et tegn på at "bunnen er nær"?
Av og til er det gjerne en fordel å "gå litt under radaren"?
Chemicals? What chemicals?

Clarkson’s: “The market is pricing in a 5% decline in ship values for crude tankers and a 12% decline for product tankers, implying daily rates of $39,000 for non-eco VLCCs and $28,000 for LR2s.”
ibyx
I dag kl 11:33 48

SNI er definitivt med på moroa idag, men ikke like ivrig prosentmessig som bjellesauene FRO og Hafnia da!
Men volumet friskt!
VOLUME: 25.25K
65 DAY AVG: 35.89K
70% VS AVG