"Den glemte børsjuvelen" - skriver Kapital

Kaaresve
AKSO 11.04.2024 kl 11:10 72108

Siste mulighet for å få med seg utbytte i undevurderte AKER SOLUTIONS i dag.
Les deg opp om den undervurderte juvelen her ; https://www.finansavisen.no/finans/2024/04/08/8111674/den-glemte-borsjuvelen
Redigert 12.04.2024 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
10PS
I dag kl 09:50 985

Takkar. Var dessverre denne gang på utsiden men tar en pott ut på dagen.
ibyx
I dag kl 10:02 943

Vurder for det det er verdt resepsjonen i markedet/kurs ved Schibsted sitt ekstraordinære utbytte mtp på relevans for AKSO nå...
Dette traff vel markedet først for alvor med denne meldingen 22.3: https://newsweb.oslobors.no/message/614340
Ta så en titt på kursutviklingen derfra til ex-ubyttedato 30.5 https://newsweb.oslobors.no/message/620125

2 måneder er "laaang" tid på børs. Mye kan skje liksom...
AKSO har lagt 3 ukers tid til ex-dato. Det er ikke fullt så leenge... men nok tid for å finne på "ugagn" og "spillopper"! 😅🎪
Eller er det "likviditetsfremming" eller noe slikt det kalles?
Redigert i dag kl 10:06 Du må logge inn for å svare
Garcia
I dag kl 10:20 884

Så kommer vel ordinært utbytte neste år også vil jeg gjette...
Vil tro den vil gå bra frem mot x dag, dagens kurs er jo lavere enn når de slapp q2....
ibyx
I dag kl 10:31 837

Holdt på å gå inn i starten, men snudde i døra og tenkte at, vent! Dette er "Robbie-AKSO"...
Ser ikke bort ifra at det skal genereres tvil og sell-off I løpet av 3 uker.
Kanskje ikke under 50, men slettes ikke umulig.
Noen vil kanskje "regne på" på framtidige utbytter eller noe som kanskje ikke vil leve opp til peers osv?
Vi bør kanskje ikke glemme hvem som henter ut det største utbyttet her heller? 😅🎪
Man bør være "notorisk skeptisk" til hvordan dette selskapet "kjøres" på børs mtp de siste par årene?
Nickhead
I dag kl 10:37 814

Du skal ikke være "redd" Robbie, du skal utnytte Robbie
Forstår at du har vært helt ute av Akso,du har ikke tapt penger,men du har bommet noe helt jævlig😔
ibyx
I dag kl 10:48 765

Men jeg bommet ikke så "jævlig" at jeg kjøpte til 54NOK i juli... 😅

Nickhead 24.7 (AKSO-kurs: 52,20NOK)
"Oljen ned
Nasse blodrød
Dow ned 1.25
Nå begynner krakket
Akso et sted på 40 tallet før helgen"

Hverken nasse eller dow har vel senket AKSO direkte, olja derimot er en litt bedre kandidat (ca $81 da). Kanskje også OSX?
24.7 var den ca $87, nå ca $73.
https://www.marketwatch.com/investing/index/osx

Visst bommet jeg! Omtrent som man bommer i lotto!
Man skulle hatt noen "gode venner" på Lillehammer!
:-)
Redigert i dag kl 10:55 Du må logge inn for å svare
10PS
I dag kl 11:07 711

Du av alle her på forumet hadde fortjent å være på innsiden av aksjen før meldingen kom .Du har holdt liv i aksje forumet og gitt mye info om akso i tiden som har vært. NÅ blir AKSO kanskje et solid utbytteselskap fremover og da er dette bare begynnelsen på en lang opptur. Aksjen faller litt tilbake, men tror at den spretter i etterhandelen da noen store ser fremtidens muligheter for god inntjening i en aksje som har stått på stedet hvil i mange år.
ibyx
I dag kl 11:22 659

Zoomer vi ut 5 år for å se trenden i sektoren ser vi at AKSO faktisk har gått ca 207% nå med utbytter hensyntatt som vist her:
https://www.dn.no/investor/aksje/S222/AKSO/AKER%20SOLUTIONS
Tilsvarende har peer SUBC gått ca 107%
https://www.dn.no/investor/aksje/S54/SUBC/SUBSEA%207

Underprestert?
Noe å tenke på?

Så skal selvsagt kursen *automatisk* justeres ned på ex-dagen av børsen. Slik er det vel alltid. (Noen på Shareville mener vest ikke det)
Så det blir 21NOK ned fra sluttkurs dagen før. Det er selvsagt der den store usikkerheten ligger!
Slutter den fx på 60NOK så skal den teknisk sett åpne på 39NOK osv.
Så spørs det da hvilke utbyttesttartegier som velges framover, selvsagt på bakgrunn av underliggende utbytteevne (resultater). Kan vi stole på at AKSO leverer på dette fordi de betaler ekstraordinæres utbytte nå?

Litt underlig å tenke på at dersom sluttkurs var som nå 52NOK og ex-dag var imorgen, så skulle den åpne på 31NOK... Det hadde på en måte da vært å "eksponere" verdiene?
Redigert i dag kl 11:27 Du må logge inn for å svare
Bullmarked
I dag kl 11:34 618

Tenk oss som sitter med snitt på 6 tallet fra Kværner sin tid og som ikke kjøpte nærheten nok. 350% av investert beløp på ett utbytte får duge. Men alt for lite aksjer : )
Stepping
I dag kl 11:35 615

Da blir det vel ny giv når junaiten åpner!
Larsipan23
I dag kl 11:52 557

Hvorfor er du så opptatt av hva kursen teknisk sett åpner på dagen etter ex-dato, dette er da vitterlig ikke relevant med mindre man tenker og selge aksjene sine kl 09.00.01 dagen etter ex-dato, noe som for meg fremstår som helt meningsløst. Solide selskaper faller ikke over tid, men opprettholder verdi, tiltross for at man utbetaler utbytte. Se f.eks på DNB, og hvordan kurs utviklingen var har uken etter utbytte i våres. Alternativt se til hvordan Veidekke aksjen presterte når det ble kjent at eiendomsdelen skulle selges, og selskapet betalte dette som ekstraordinært utbytte og hvordan aksjen historisk har prestert etter det ekstraordinære utbytte. Gitt at akso fortsetter og prestere slik de nå har gjort, og fortsetter med økende ordinære utbytter, vil nok kursen være høyere om 1 år enn den er idag.
ibyx
I dag kl 12:04 512

"med mindre man tenker og selge aksjene". Det var mtp på det lille ordet "man". Historikken er ikke helt god vs "man" i denne.
På *papiret* har det jo vært lite "elendighet", ikke sant? Det er gammelt nytt. Men likevel "trynes" kursen av "man" igjen og igjen.
Det er antagelig *svært* god mulighet for å kjøpe den under 50NOK igjen innen 22. november.
Jeg tror heller ikke den kan bli kjøpt for 31NOK hverken før eller like etter utbytte. Likefullt. Børsen må skru ned åpningskursen (ikke først handel!) ex-dagen uansett hva den slutter på dagen før. Grunnen til justeringen er selvsagt at verdiene er tappet ut av selskapet. Var du ikke med på å ta ut gevinsten skal du selvsagt ikke måtte kjøpe deg inn på ex-dagen som om du hadde fått denne gevinsten...

Dersom det skulle komme til et taktskifte her så står det som vanlig ikke på det "underliggende"...
Men merk også som nevnt at peer SUBC i sektoren har prestert langt dårligere de siste 5 årene. Hvis vi snakker litt lengre sektortrender da.
https://www.finansavisen.no/tdn/2024/10/31/06409893/akso-aksjonaerer-uttrykte-onske-om-utbytte-eikrem

PS. Intradagsfall fra HOD til nå er ca 5,5%
Noen har med andre ord gjort noen fine klipp allerede og har kanskje valgt å kjøpe seg inn igjen?
"Robbie er din venn" 🎪😅
Redigert i dag kl 12:26 Du må logge inn for å svare
Larsipan23
I dag kl 12:27 443

Jeg vil vel heller argumentere motsatt, som du selv skriver har det vært en betydelig positiv utvikling de siste 5 årene, faktisk langt over min forventning. At det er store bevegelser mellom kvartalene anser jeg som støy. At det har blitt en viss fornyet skepsis siden salget av subseadelen vurderer jeg som helt narurlig, og er noe også jeg har kjent på, da Røkke er og forblir Røkke. For Akso sin del vil jeg påstå at denne usikkerheten nå er utradert.

Hvis selskapet fortsetter og tjene mellom 1 og 2 kr på aksje i hvert kvartal, la oss si de neste 5 årene. Vil ikke det ordinære utbytte bli 2 kr neste år, men kanskje 4, deretter 6 osv, du skjønner tegningen. Fortsetter Akso og tjene penger, vil den langsiktige utviklingen bli bra, med all sannsynilghet ikke like god som de siste 5 årene, men hensyntatt fremtidige utbytter og forventet utviklingen fremdeles meget god.

At du kan gå kjøpt Akso under 50 de neste 4 ukene er fullt mulig, og jeg ønsker deg lykke til med det, jeg for min del sitter heller veldig stille, i hvertfall nå som kontaktbeholding er avklart, veien videre ser bra ut for selskapet, og man har fremdeles en eierandel i det nye JV som Røkke helt sikkert vil synligjøre hvis han mener dette ikke er tilstrekkelig henyntatt i aksjekursen til Akso. Er det noe Røkke kan bedre enn alle andre, er det og vise frem de verdiene han mener resten av markedet ikke ser.
Garcia
I dag kl 12:32 421

Jeg kjøpte flere aksjer..
Dagens kurs burde jo vært "tatt ut" på q resultatet alene...
Bra utbytte og det kommer nok mer i april mnd...
ibyx
I dag kl 12:34 410

Skjønner du ikke bare har lange briller på (som jeg også tok på), men også er "long". Det er fint. Veldig mange har dog uttrykt sin frustrasjon over 2 års stillstand hvor man har opplevd at det fundamentale triggere og resultater har blitt oversett.
Men får vi en utvikling som i Schibsted etter sitt "monsterutbytte" i mai så er det håp om:
1. Kursen skal slutte høyere enn idag den 21. november. La oss gjette på fx 59NOK?
2. Kursen vil etter 4-5 måneder nå opp hit igjen en gang imars/april.
Det skal selvsagt renne litt vann i havet i mellomtiden...

https://www.nordnet.no/market/stocks/16105679-schibsted-a
sjekk kurs pr 30.5 til idag.

PS. En liten detalj bare..
Historisk sett stiger AKSO mest på høye volum som idag og 12. juli.
VOLUME: 3.85M
65 DAY AVG: 463.43K

Det hender også at det kastes ut ganske mye på bunner som fx. 8. og 9. februar.
Men trenden er ofte "opp som en bjørn" og ned som lemen dag etter dag... Dette er et "mysterium"... Hvor blir de som "forsvarer" sine store volumkjøp til "høy" pris av?
Short + long?
Redigert i dag kl 12:45 Du må logge inn for å svare
Garcia
I dag kl 12:50 361

Har jo vært i aksjen siden de delte ut aksjer i 2020 ?
Det avgjørende er jo selvfølgelig resultater og videre guiding.
Leverer de fortsatt gode utbytter og solide Q tall er jo saken biff spør du meg...
Plutselig blir KIR populær igjen og drar med seg Akso.
Skulle utlendinger finne veien tilbake til Oslo børs mister vel robotene mulighet til å kjøre kursen på samme måte...
Larsipan23
I dag kl 12:53 346

Svingninger vil det alltid være, men så lenge det fundamentale og tilliten er på plass, vil en aksje over tid gå opp. Det mener jeg det nå ikke er noen tvil om i Akso. De er hoffleverandør til Aker BP, har en eierandel i et solid JV, og fått marginene på plass. Også kan jo selvfølgelig det fundamentale endre seg, Kina kan bli et shitshow uten like, OPEC kan øke produksjonen utover hva som ligger til grunn idag osv.. I så fall blir det ikke noe moro verken i oljeservice eller på Oslo børs..
ibyx
I dag kl 12:55 336

Er ikke udelt negativ altså! Er bare "godt vaksinert..." 😅
Det med utlendinger, svak krone osv er nok en medvirkende negativ greie.
Et annet akerselskap, Akerbp er kanskje mer eller like mye "underpriset" slik sett nå?
Redigert i dag kl 12:56 Du må logge inn for å svare
ibyx
I dag kl 13:11 277

Er jo litt artig dette da!
Volume: 3.97M
65 Day Avg: 463.43K
857% vs Avg

Nesten sikker på at vi må tilbake til blokksalget denne gang for å se høyere dagsvolum?

Au, det ordet "blokksalg"... smak på det igjen... 😅
(Staten selger jo ikke uten dette utbyttet eller tilsvarende da..)

Redigert i dag kl 14:03 Du må logge inn for å svare
Garcia
I dag kl 13:18 254

Ser den..
Aker BP er også underpriset ja, og glem ikke akast så ser vi det samme der...
Så kan en spørre seg om hvorfor ?
Sikkert samme med Aker også, så hva skjer hvis KIR blir populær bland investorer igjen ?

På dagens presentasjon sier jo finansdirektøren at driveren bak det store utbytte er ønske fra aksjonærene.
Ser vi nye takter fra selskapet ?
Redigert i dag kl 14:02 Du må logge inn for å svare
ibyx
I dag kl 14:03 139

En gang for lenge lenge lenge siden kom det en kontakt som har blitt priset inn og ut utallige ganger siden...
https://www.akersolutions.com/news/news-archive/2022/aker-solutions-sikrer-flere-store-kontrakter-med-aker-bp--rekordhoy-ordreinngang/
Stepping
I dag kl 15:06 45

Er du innafor lov verket nå etter hvert? Det kreves ikke ingeniør utdannelse for å skjønne at folk skal inn i denne nå men det var dette med manipulasjon da!