"Den glemte børsjuvelen" - skriver Kapital

Kaaresve
AKSO 11.04.2024 kl 11:10 101607

Siste mulighet for å få med seg utbytte i undevurderte AKER SOLUTIONS i dag.
Les deg opp om den undervurderte juvelen her ; https://www.finansavisen.no/finans/2024/04/08/8111674/den-glemte-borsjuvelen
Redigert 12.04.2024 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
SuperSeven
25.11.2024 kl 19:55 2748

Du forstår at kursmålene til Barclays og DNB gjelder kursen FØR utbytte?

Jeg har sittet med aksjen lenge og har fulgt med. Ikke her på forumet og jeg har investert tilstrekkelig lenge i aksjer til å tro på kursmålene til diverse meglere.

Alt er perfekt fordi prisen på aksjen er til en hver tid hva kjøpere og selgere blir enige om å handle på. Når noen kjøper og selger aksjer seg imellom i et forsøk på å lure amatørene så er dette fordi det finnes aksjeinvestorer som ikke har tilstrekkelig informasjon, kompetanse og tro på sine investeringer.
Nickhead
25.11.2024 kl 20:33 2652

Dette må være noe av det minst innsiktsfulle på en god stund.
Du påstår at du har vært inne i aksjen over lengre tid!!
Det tror jeg ikke noe særlig på, for da hadde du ikke formulert deg slik,hvis da ikke forståelse er sterkt fraværende
fersk1
25.11.2024 kl 20:38 2633

Det er ikke tvil om at aksjen er billig nå. Spent på morradagen. Opp til 31? Kursmålene til alle meglerhus ble jo satt med utgangspunkt i at utbytte kom. Snittet er 55. Så god oppside her.
SuperSeven
25.11.2024 kl 21:45 2493

Hvorfor er mitt innlegg så lite innsiktsfullt?

Sitter på 175.000 AKSO aksjer og stort sett holdt på mine aksjeposter siden COVID. Jeg er i mitt profesjonelle yrke ofte i kontakt med Aker Solutions og mener å kjenne selskapet ganske godt.
SuperSeven
25.11.2024 kl 21:47 2483

Hvilke snitt er 55? Aksjemeglerne du her antageligvis sikter til bør du ikke alltid stole på. De er ikke i markedet for at Ola Dunk skal tjene penger.
fersk1
25.11.2024 kl 22:01 2436

Gjennomsnittet av alle meglerhus ja. Mange som følger de og har gjort gode penger på det.
fersk1
25.11.2024 kl 22:03 2434

Så du mener at kursmålene de har satt er helt på trynet? Er det sånn å forstå?
SuperSeven
25.11.2024 kl 22:09 2410

Les hva jeg skriver, så forstår du at jeg ikke sier at "kursmålene" er på tryne.
Jeg sier at du ikke bruke disse som eneste input for dine investeringer. Du må ha forståelse for hva disse kursmålene er og ikke er.
Nickhead
25.11.2024 kl 22:18 2381

I all beskjedenhet så kjenner jeg veldig meget godt til "selskapet "
Akso.
Men derifra til å forstå hvordan børsen fungerer er en helt annen idrett.
Når jeg leser dine innlegg litt mer nøye,forstår.jeg at alt du skriver er ønsketenkning og bare vås.
Men selvsagt, noen trenger litt oppmerksomhet i en grå hverdag
ibyx
26.11.2024 kl 09:27 2050

Tja. Hva skal man si?
Sånn ganske stille og rolig har DnB nedgradert kursmålet nærmest "teknisk" fra 48 til 27.96024

Eller 28 som det heter i dagens morgenrapport:
https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/markets/analyser-rapporter/norske/aksjemorgen/AD241126.pdf

Men igår var kursmålet fortsatt 48 kroner.... Tillitsvekkende?
https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/markets/analyser-rapporter/norske/aksjemorgen/AD241125.pdf

Er det vanlig å justere kursmål nærmest automatisk på denne måten relatert til utbytter?

Her er en slags mulig "halv" begrunnelse?
The NOK21/share dividend is largely equal to its liquid investments in SLB shares and fixed
income securities. Hence, it can distribute the dividend with limited impact on its cash balance
provided that the SLB shares and fixed income securities are divested. 60% of the EV in our
SOTP is non-operating items (OneSubsea, SLB and fixed income securities). We would
normally value these at a discount but as the company will distribute to shareholders, we value
them fully.

Det har altså ikke særlig innvirkning hevdes det her. men de må selge SLB-aksjene. Vel de har jo økt i verdi siden dette ble skrevet.

Man får større tillit til Barclays med sitt kursmål på 67 kroner...

I praksis kan dette ha forledet flere til å ta dårlige beslutninger som fx ikke å selge på åpning igår?
Så tenker kanskje flere at med dagens opplysninger er det vel best å lette seg da?
Dermed er det raskt andre som ser dette som en mulighet, som kanskje solgte på 31 kroner igår?
Kanskje de liksom "visste" at kursmålet skulle kjøres ned, men ikke før på tirsdag!
Dersom det nærmest er "teknisk" justert, hvorfor da ikke igår?
Blir litt matt av disse signalene og timingen altså...
Å senke kursmålet slik sender ganske sterke signaler til markedet, gjør det ikke?
Redigert 26.11.2024 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
SuperSeven
26.11.2024 kl 09:56 1982

Du gir deg ikke...

Hva er det egentlig som plager deg mest med AKSO-aksjen og markedets verdisetting?

DNB-kursen på kr. 48 var som du sikkert forstår før utbetaling av utbytte. Nå er selskapet "tømt" for cash, så det nye kursmålet til DNB er 28 kroner. Hva er problemet? Det er jo ikke DNB som bestemmer prisen på aksjen.

Hvorfor har du større tillitt til Barclays kursmål på kroner 67? Dette kursmålet er altså 120% over dagens kurs. Hvorfor skal dette være riktigere? Ser du enorme kontrakter i horisonten hvor AKSO kan klare marginer på +20%?
ibyx
26.11.2024 kl 10:07 1951

Vanligvis pleier MarketScreener å fange opp endringer i kursmål ganske raskt.
https://www.marketscreener.com/quote/stock/AKER-SOLUTIONS-ASA-18088137/consensus/
Mean consensus
HOLD
Number of Analysts
11
Last Close Price
29.76NOK
Average target price
55.27NOK
Spread / Average Target
+85.73%
High Price Target
67.00NOK
Spread / Highest target
+125.13%
Low Price Target
47.00NOK
Spread / Lowest Target
+57.93%

Her bør man følge nøye med de neste dagene for å se om andre praktiserer samme "tekniske" justeringer som DnB?
Kanskje er det bare meg som er fullstendig uvitende om hvordan dette skal foregå? :-)

Til sammenligning hadde de kursmål i Schibsted (SCHA) på 320NOK før ex-utbytte 30.5.24. (utbytte var 77,10NOK)
Ikke før tidligst 17. juni endres kursmålet ned til 270. Hvor er den «tekniske» justeringen her? I tillegg er nedgraderingen 20 NOK mindre enn utbyttet. Noe som tyder på andre begrunnelser og at det altså ikke var noen «teknisk» justering av kursmål som følge av utbytte i Schibsted?

Fint om du kan forklare hvorfor det ekstraordinære utbyttet ikke førte til tilsvarende "tekniske" kursmålsendring hos DnB Superseven!

29.5 https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/markets/analyser-rapporter/norske/aksjemorgen/AD240529.pdf
30.5 https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/markets/analyser-rapporter/norske/aksjemorgen/AD240530.pdf (ex-dag 70NOK)
31.5 https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/markets/analyser-rapporter/norske/aksjemorgen/AD240531.pdf (2. dag ex-ubytte og slik sett analogt til dagens AKSO)
17.6 https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/markets/analyser-rapporter/norske/aksjemorgen/AD240617.pdf (270 NOK)

PS Grunnen til at jeg har større tillit (foreløpig) til Barclays er at de ikke sender det *jeg* oppfatter som diffuse og ikke-koherente signaler (kfr ulik praksis via SCHA) til markedet. Men det er sikkert bare mitt problem! :-)
Redigert 26.11.2024 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
SuperSeven
26.11.2024 kl 10:15 1924

Hva DNB's meglere bruker som argumentasjon/parametre for sine kursmål må du spørre dem om. Som investor bruker jeg lite tid på disse meglerhusene da jeg er inneforstått med at de ikke jobber for at JEG skal tjene mest mulig penger.
Rui
26.11.2024 kl 10:18 1917

Kursmål settes vanligvis med 6 til 12 måneders horisont av DNB. Sist kursmål fra DNB i egen rapport om AKSO var 01 november. DNB marked vurderte da kursmålet inkludert utbetaling av utbytte på 21 kr. DNB redegjorde for sine synspunkter for både 2025/26 og tok høyde for 21 kr i utbytte og vurderte fremtidig kursmål til 48,-Kr.
Det er dette kursmålet som fortsatt er gjeldene etter mitt syn inntil ny rapport foreligger fra DNB marked om AKSO.
At noen i DNB marked har trukket fra utbyttet på 21 kr i kursmålet i opplistingen av alle selskapene på DNB marked sin rapport må være feil, og bero på dårlig internkontroll i avdelingen.

ibyx
26.11.2024 kl 10:25 1892

Nå synes jeg du sklir på argumentene dine og "gjemmer" deg litt bak DNB. Du kan ikke først hevde at dette er helt riktig og samtidig da la være å påvise eller stille spørsmål ved at det var feil praksis med SCHA... Det ligner mistenkelig på en form for cherry-picking. Men er man "markedsdeterminist" så er det meste perfekt. "Alt er som det er".
Det er selvsagt mulig det er en god forklaring på ulik praksis. Den hadde det vært interessant å høre, men inntil videre skurrer dette med automatisk justering av kursmål etter ekstraordinære utbytter for min del. QED Schibsted... :-)
ibyx
26.11.2024 kl 10:28 1873

Jeg vil helst også tolke dette slik i beste mening som en slurvefeil. Men også i traderen til DNB har dette kursmålet da forplantet seg. Det er nemlig der det "tekniske" tallet 27.96024 står "as we speak"
Det er altså ikke holdbart dersom dette er en feil.
Særlig når vi nå ser at kursen stiger.
Subjektivt oppleves dette som "manipulering"...
Redigert 26.11.2024 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
Rui
26.11.2024 kl 11:16 1773

For å avklare dette vil jeg oppfordre alle inkludert deg om å kontakte DNB marked og legge frem problemstillingen og be dem om et svar på hva som er bankens korrekte kursmål.
Hvis det mot formodning skulle være riktig med 28 kr som kursmål, vil det være svært mange aksjonærer som føler seg lurt av DNB. Det er ingen logikk i å redusere kursmål med 62% fra 48 til 28 i løpet av få dager etter at de har gitt ut en grundig analyse av selskapet.
Nickhead
26.11.2024 kl 11:32 1742

Virker som det er mange som kjøper/selger utifra dnb's
anbefalinger.
Det e fali det 😄
Potlaskatt
26.11.2024 kl 11:43 1707

Den holder jo igjen kursen for oss småaksjonærer. Er kursmålet 48 eller eller 28? Elendig arbeid fra en av de største meglerhusene.
ibyx
26.11.2024 kl 11:51 1686

Det er så... 😅
Men det må da være noe prinsipielt rundt dette med å senke *kursmålene* automatisk (altså ikke kursen teknisk sett som OSE må gjøre) på ex-dagen.
Og det gjøres med den største selvfølgelighet uten ytterligere melding til "kunder" og markedet generelt.
I tilfellet SCHA så vi fx hvordan Morgan Stanley *senket* kursmålet dagen *før* ex-utbytte med utbyttesummen 77NOK 29.5.24...
https://www.marketscreener.com/quote/stock/SCHIBSTED-ASA-1413269/news/Morgan-Stanley-lowers-target-price-for-Schibsted-to-330-Norwegian-kroner-407-reiterates-overweigh-47244015/

Det hadde sendt riktigere signaler til markedet om DnB også hadde opptrådd slik.
Men nå er det åpenbart slik at deler av markedet er i villrede om de mener det eller om det bare er en "fat finger"? Hva kan den fingeren være verdt?
ER dette bare nok et eksempel på bruk av redskaper i "verktøykassa"?
AmatørK
26.11.2024 kl 11:58 1664

Det er som her, som i andre selskaper. Folk som kverulerer på hvorfor kursen ikke er høyere, eller at det er mørke krefter og manipulasjon.

Tror folk er tjent med å innse at børsen fungerer slik at det er kjøpere og selgere, prisen på aksjen settes av disse ettersom hva de til stadighet blir enige om. Kursmål fra analytikere kan påvirke litt, men det er underliggende i selskapet som gir trenden opp eller ned mener jeg. Fordi basert på dette så vil de som har litt peiling enten selge eller kjøpe seg opp.

Det er smarte og store penger som styrer markedet. Om flere seriøse og litt større aktører ser at her er aksjen billig, ja da handles aksjen nordover. Fordi å ikke kjøpe ville vært å la penger ligge på gaten.

Kjøp på egen vurdering og ikke bruk så mye energi på analytikere, konspirasjoner og den slags. AKSO går godt nå, Pris på ca 30kr aksjen er verken billig, eller dyrt. Det er midt på. EPS for 2024 blir kanskje ca 5.5kr aksjen om det fortsetter ish som nå. Kanskje ish 6kr om vi får et resultat som Q1 igjen for Q4. Det tilsvarer et utbytte neste år på 2.5kr ish, kanskje 3kr om vi er heldige. 10% direkteavkastning, ikke gæli.

Skal det opp mot 50-tallet tror jeg selskapet må dra noen kaniner opp av hatten. Fremvekst og økte bidrag fra Subsea kan være en slik kanin, så lenge AKSO leverer på kjernevirksomheten.
SuperSeven
26.11.2024 kl 12:12 1630

Takk AmatørK.

Endelig et fornuftig innlegg her inne. Jeg forstår ikke hvorfor folk henger seg så fryktelig opp i hva meglerne setter som kursmål. Meglere er betalt av store investorer som gjerne ønsker prisen så lav som mulig i selskaper hvor de ønsker å investere, og så høy som mulig i selskaper hvor de ønsker å selge sine aksjeposter. Meglerne er her et fint medium som kan benyttes i et forsøk på å "manipulere" aksjekursen.

Har sittet en årrekke i MPCC og her har jo DNB hele tiden hatt alt for lave kursestimater.
ibyx
26.11.2024 kl 12:16 1616

Ser du for deg noen mulig relasjon mellom "Det er smarte og store penger som styrer markedet." og "det er mørke krefter og manipulasjon" for å sette det litt på spissen? :-)
Det som skjedde i GameStop var ganske unikt fordi det var mange småaksjonærer som blåste opp kursen bla. som svar på shorting osv såvidt jeg husker. Ifølge "markedsdeterminister" er dette 100% ok. Pris er pris. Tilbud og etterspørsel osv.
Hvorfor er det så vanskelig å se for seg at slik opp- eller nedblåsing foregår hele tiden, men av andre aktører enn et kobbel av småaksjonærer?
Jeg tviler på om det er nødvendig alltid at "seriøse og litt større aktører ser at her er aksjen billig" for å skape "action".
Nickhead
26.11.2024 kl 12:22 1589

"endelig et fornuftig innlegg "
Da forstås det slik at alle dine innlegg altså bare er vås??
Eller ?
ibyx
26.11.2024 kl 13:05 1497

Men våre objektive venner i Investtech bryr seg jo ikke om kursmål...
Aker Solutions viser en sterk utvikling innenfor en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Dette signaliserer økende optimisme blant investorene og indikerer videre kursoppgang. Aksjen har støtte ved cirka 24.00 kroner og motstand ved cirka 31.80 kroner. Volumet har tidligere vært høyt rundt kurstopper og lavt rundt kursbunner. Volumbalansen er også positiv, noe som styrker trendbildet.

Da får vi krysse fingrene for at støtten er sterk og at taket er av papir! 🤞 🚀
Potlaskatt
26.11.2024 kl 18:06 1253

Akso i pluss og Subsea 7 endte 4% ned. De pleier å følge hverandre så en sterk dag av Akso.
ibyx
26.11.2024 kl 19:14 1161

Litt artig det der. Våre venner i DnB har kursmål på nesten +50% her!
e24 meldte etter Q3 forrige torsdag:
Kraftig resultathopp for Subsea 7
Subsea 7 mer enn tredoblet overskuddet i tredje kvartal. Neste år venter oljeservicekjempen inntekter på opp mot 7,2 milliarder dollar.

Men at insidere benytter seg av "sell on news" som meldt igår er selvsagt uhørt...
Slikt må selvsagt utnyttes/straffes etter en passe tenkepause...

Ved utgangen av kvartalet var ordrereserven på 11,3 milliarder dollar, opp fra 10,8 milliarder dollar for et år siden.

Gitt dette var vel AKSO ikke så verst idag likevel?
Faren for innsideslag er vel nærmest ikke-eksiterende i AKSO nå?

Men kom ikke å si at store aktører ikke "ratter rundt" i begge! 😅
Nickhead
26.11.2024 kl 19:43 1130

Du må "ratte" deg ut sub,så vi får litt oppgang 😅
AmatørK
I går kl 11:00 740

Ser flere oppdaterte kursmål. som i grunn bare trekker fra utbyttet og flere kursmål er nå midt på 40-tallet.

Selskapet er jo solid og det ser lovende ut fremover. Jeg håper på at de øker ordinært utbytte noe og at vi kanskje kan få 2.5-3kr neste år med litt optimisme. Selskapet sender jo tydelige signaler om at de ønsker å utbetale overskudd.

Gjorde selv et lite kjøp i dag på 30kr. Fint å legge på litt her tenker jeg.
Redigert i går kl 11:01 Du må logge inn for å svare
ibyx
I går kl 11:40 677

Ser at både SEB og Barclays nedjusterer med 20 og 21 kr ja.
Det er visst litt "valgfritt" å gjøre før eller etter ex-dagen?
https://www.marketscreener.com/quote/stock/AKER-SOLUTIONS-ASA-18088137/news/Barclays-cuts-Aker-Solutions-target-price-to-NOK-46-67-reiterates-Equal-Weight-BN-48470107/
De klarer i det minste å melde endringene til markedet da..

Legger seg nesten påfallende stabilt rundt 30 kroner nå. For dem med utbytteretter er kursen på en måte fortsatt ca 51 kroner da.
Dersom det er slik "gamet" er vil jeg klart avvente utviklingen på mandag i og med at peers har falt mer når utbyttet er medregnet.
Sia
I dag kl 09:39 311

Her satses det på en skikkelig oppsving når utbyttepengen er utbetalt:-)
ibyx
I dag kl 10:12 241

Jeg er litt skeptisk nå til for mye løft før mandagen mtp påfyll. Det er subjektivt erfaringsbasert...
Ta det for det det er.. 😅

Flere som henger seg på nå også...
RBC sänker riktkursen för Aker Solutions till 33 norska kronor (53), upprepar sector perform
Nickhead
I dag kl 10:26 203

Denne passer best til trading nå
Inntil videre

Rui
I dag kl 10:28 197

Det er meget sterkt at aksjen klatrer hver dag i første uken etter x dag. Det er overraskende positivt, og noe jeg ikke trodde skulle skje. Hadde forventet at enkelte store finansielle eiere ville jobbet hardere for å holde kursen nede, slik at de kunne reinvestere utbyttet til en lavest mulig kurs i neste uke. Jeg er enig med deg i at neste uke når utbyttene kommer vil vi få et sterkt kjøps press på aksjen. Ser også at enkelte her på forumet (uten å nevne navn) jobber iherdig for å skape negativitet for å holde kursen så lav som mulig til de selv kan reinvestere utbyttet i neste uke. jeg mener og tror at vi vil få en god reise nordover frem mot nyttår.
Sia
I dag kl 11:18 103

Her er vi helt samstemt! Om noen er negative på forum, så har det ingen ting å si for kursen :-)