lav prising av vekstselskap ??

mithra
REACH SUBSEA 15.04.2024 kl 11:25 472

Jeg har sett på regnskapene i Reach Subsea.
I perioden 2021 har selskapet tredoblet omsetningen, firdoblet resultatet før skatt og tredoblet egenkapitalen.
De er engasjert i et bredt spekter av undervannsaktiviteter med fjerstyrte roboter og overvannskonstruksjon med plattforminstallsjonsarbeider innenfor olje/gass og vindturbiner.
I samarbeide med bl.a Kongsberg gruppen, ligger de langt fremme i å utvikle og ta i bruk ny teknologi - ubemannet morskip for elektriske ROVer.
De har startet en internasjonal ekspansjon gjennom kjøp av et australsk undervannsrobot selskap.
Det har vel alle tegn på å være et såkalt vekstselskap.

Og allikevel- det er priset med en P/E på bare 6,7 - ifølge Nordnet.
Som et vekstselskap med gode resultater, et tilsynelatende robust marked og en sterk balanse ,burde vel P/E ligget nærmer 20 ????

Jeg regner med det finnes en god forklaring som jeg ikke kan lese ut av regnskapet..
Kan noen forklare hvorfor de er priset så lavt ????
fosa
15.04.2024 kl 13:49 395

https://www.finansavisen.no/finans/2024/04/07/8115718/reach-subsea-i-all-time-high-kan-ha-nadd-toppen

Det er spesielt at en aksje eller selskap på denne størrelsen og med beskjedent omsatt volum blir dratt frem på denne måten i Finansavisen
Selv om det her er snakk om en negativ sammenheng så trigger dette meg til å henge på og eventuelt øke posisjon.
Skalleknarp
15.04.2024 kl 14:12 378

Det er vel lov å spørre hva som egentlikg er nyhetsverdien her hvor man egentlig bare stiller spørtsmål - spekulerer uten å hensynta annet enn det tekniske..
Let it be
I dag kl 17:31 134

Skal bli spennende når Q2 for 2024 blir offentliggjort. Reach blir her på forumet nesten ikke kommentert. Offshore skips markedet skal vare i flere år i følge
analytikere med gode rater. Og de mer profilerte Subsea og PSV selskaper på Oslo Børs skal til himmels igjen. Blir Q2 lik som Q1 for Reach vil de ha en cash flow
fra driften på MNOK 180. Øker inntektene med 20 % og kostnadene 10 % ifht Q1, ja da kan det plusses på MNOK 70. Og skal de oppnå det over flere kvartaler, ja da skal det bli fart på kursen. Skal en være i det optimistiske hjørnet skulle en ikke bli forundret om det kommer en melding om status drift for Q2, som vil være positiv.
Det er bestilt nytt innleid skip, som leveres i 2026. Som noen meglere sier, så må det nye bestillinger til for å serve markedet frem til 2028. Da vil jeg mene at Reach
vil være det selskapet som har størst mulighet for å kunne bestille, finansiert i fra driften.
Spennende