💰 WAWI - Kursmål: 200,- 💰

Gulltider
WAWI 21.04.2024 kl 09:25 38185

Venter dobling i bilfraktaksje
ABG Sundal Collier oppjusterer det allerede skyhøye kursmålet på bilfraktaksje, og venter med det en dobling i aksjekursen.

Analytiker Petter Haugen i ABG hever kursmålet på Wallenius Wilhelmsen fra 194 til 200 kroner. Til sammenligning ble aksjen omsatt for 98 kroner før børsåpning fredag, og Haugen ser altså en oppside på 104 prosent.

Han gjentar naturlig nok kjøpsanbefalingen
Redigert 10.05.2024 kl 08:53 Du må logge inn for å svare
fiat2000
I dag kl 10:33 221

Noen som vet hvorfor dei betaler 2 utbytter på samme dag i mars?
Rui
14.02.2025 kl 10:28 872

Da gikk det fortere en jeg hadde sett for meg at WAWI`s aksje kurs ble høyere en HAUTO.
Som tidligere påpekt i tidligere innlegg relatert til de to kursmålene fra to av finanshusene, er WAWI av Arctic Securities, og av DNB fra 12.02 priset til et høyere kursmål en HAUTO. Dette regner jeg med vil fremkomme i nye kursmål fra andre finanshus etter hvert.
Det er helt naturlig. Selskapet flommer over av fri kapital, og med deres utbyttepolitikk vil jo verdien i selskapet stadig øke mer en for HAUTO som tar ut 100% av netto inntekter ved utbytteutbetalinger.
Det som er bra med dette, er at vi får høye utbytte utbetalinger,(nå ser det også ut for at utbyttene i WAWI blir større en for HAUTO i 2025 og 2026),og høyere verdi på aksjebeholdningen en om en sitter med HAUTO aksjer. Gevinsten i kursgevinst om nevnte finanshus får rett målt mot dagens kurs er 25%.
Summen av dette er betydelig bedre en å sitte i HAUTO.

Utdrag av DNB sin oppdaterte rapport om WAWI etter fremleggelsen av H2 rapporten 12.02.2025
WALLENIUS WILHELMSEN ASA
Start of something good
The inaugural H2 extraordinary dividend marks a new beginning for a company that has spent recent years shedding debt and improving its balance sheet. We view his move positively, and believe it is just the beginning. Our forecasts suggest cNOK90/share could be distributed to shareholders by end-2027. We reiterate
our BUY, but have cut our target price to NOK123 (125).
Marginal revisions following Q4. We have made minor changes to our underlying estimates after the Q4 report, but have raised our volume expectations on a growing fleet and increased our rate estimates, but these are largely offset by higher costs. In sum, we have lowered our 2025e EBITDA by 1%, raised 2026e by 1%, and raised 2027e by 3%.
Rosy outlook for 2025e and beyond. The company’s revised guidance implies 2025 EBITDA of USD1,900m–USD2,090m; our estimate is USD2,085m versus consensus of USD2,006m. We believe the renewed contract backlog should solidify cash flow in the years ahead, with upside potential on marginal short-term volumes (preferably lucrative H&H cargo) as the company begins adding capacity and could see a Red Sea reopening allowing for further volume increases. As renewals take full effect from Q2, we continue to see positive earnings momentum for Wallenius Wilhelmsen.
Appealing capital returns as company turns new leaf. Wallenius Wilhelmsen has used the upcycle to strengthen its balance sheet and is comfortable in its current
situation. Hence, Q4 marked the first extraordinary dividend, and we expect more, as continued strong cash flows compound. We estimate NOK91/share (95% of the share price) in FCFE by end-2027, and believe NOK90/share should be available for distributions, even when accounting for the equity for 16 additional newbuilds.
BUY reiterated, but target price cut to NOK123, based on a combination of our forecast for distributable cash flows through 2027.
Redigert 14.02.2025 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
Torine
12.02.2025 kl 23:24 1210

Finansavisen 12.2– Vi øker utbyttet, vi øker resultatet og vi fortsetter å styrke vår kontraktsportefølje, sier adm. direktør Lasse Kristoffersen i Wallenius Wilhelmsen. På børsen ble utbyttet på henholdsvis 529 millioner dollar for andre halvår og 782 millioner dollar totalt for hele fjoråret, mottatt med jubel. Onsdag formiddag var aksjen opp 6,2 prosent til 98,85 kroner.– Jeg ønsker ikke å spekulere i hvorfor aksjekursen går i været, men det er vel ikke tvil om at markedet liker høye utbytter, sterke resultater og svært gode resultatutsikter også for 2025, sier Kristoffersen.
Bilskipsrederiet vil betale ut mellom 30 og 50 prosent av nettoresultatet i ordinært utbytte for 2025 . – Vi forventer at vi kommer til å ligge helt i toppen av utbytterangen. Cashsituasjonen tilsier dette. Om det vil bli utbetalt ekstraordinære utbytter i tillegg, er det opp til styret å bestemme, sier Kristoffersen.
Winter is Here
12.02.2025 kl 07:49 1517

Ektrsaordinært utbytte itillegg til vanlig utbytte for 2H 2024.

1.24 USD ex date 26 mars, utbetaling 28 april
desirata
12.02.2025 kl 07:47 1521

Veldig sterkt resultat fra Wawi og de uttaler at dette året blir mellom 0-10% bedre. Avhengig av sentiment, Trump, m.m. så kan aksjen stiger en tier og mere. Dersom de vil betale 20-25kr i årleg utbytte, kan den forsvare en tre-sifret kurs.
GullHårAllOve
08.02.2025 kl 12:48 1986

Det siste du skriver er årsaken til jeg har akkumulert mer i WAWI enn i HAUTO. Jeg tror også at vi i WAWI vil få utbytte lengre enn i HAUTO. Jeg har tidligere tenkt 25 og kanskje 26, nå tror jeg at jeg faktisk på at både 27 og 28 og vil gi veldig god avkastning. Denne aksjen sitter jeg helt rolig i på tross av voldsomme svingninger.
Rui
08.02.2025 kl 12:08 2031

Potensielle tollreduksjoner som skisseres under kan gi økt transportbehov for biler for WAWI og HAUTO.
Reduserte tollsatser på amerikanske biler på 7,5% vil også måtte medføre redusert toll på Kinesiske biler på 7,5% iht. reglene i verdens handelsorganisasjon (WHO).
Denne tollreduksjonen tror jeg vil bli innført raskt for å blidgjøre det oransje møkka tryne, og unngå videre eskalering av handelskrigen som han har iverksatt..

EU vil tilby lavere toll på amerikanske biler
For å blidgjøre USA og Donald Trump vurderer EU å tilby lavere toll på importerte amerikanske biler.
Det skriver avisen Financial Times.
Bernd Lange, leder for EUs handelskomité, signaliserer at tollen settes ned fra dagens ti prosent til nærmere 2,5 prosent som USA har på europeiske biler.
Hvis tollen på amerikanske biler settes ned må tilsvarende gjøres for biler fra andre land, som Kina, for å sikre likebehandling i henhold til regelverket i Verdens handelsorganisasjon (WTO).
EU har ilagt elbiler fra Kina er straffetoll på 35 prosent begrunnet med statlig subsidiering, og EU skal være trygg på at denne tollen blir liggende fast.
I 2022 importerte EU kun 271.476 biler fra USA, mens det andre veien ble eksportert 738.436 biler fra EU til USA.
President Donald Trump har gjentatt flere ganger at han vil innføre toll på alle varer fra EU, i størrelsesorden 25 prosent.

En annen interessant observasjon relatert til de siste to kursmål fra finanshusene, er at WAWI av Artic Securities, og av DNB fra 01.02 nå priser inn et høyere kursmål en for HAUTO.
Dette er helt naturlig. Selskapet flommer over av fri kapital, og med deres utbyttepolitikk vil jo verdien i selskapet stadig øke mer en for HAUTO som tar ut 100% av netto inntekter ved utbytteutbetalinger.
Det som er bra med dette, er at vi får fortsatt høye utbytte utbetalinger, men noe lavere en for HAUTO, men høyere verdi på aksjebeholdningen en om en sitter med HAUTO aksjer. Gevinsten i kursgevinst om nevnte finanshus får rett målt mot dagens kurs er 25%.
Summen av dette mener jeg blir bedre en å sitte i HAUTO.
Rui
29.01.2025 kl 12:07 2604

WAWI har som kjent en utbyttepolitikk på utbetalinger halvårlig, 50% av netto overskudd. Det har ført til at selskapet nå har en svært høy kontantbeholdning, noe som fremmer muligheten for store utbytter, spesielt ekstraordinære. Som understående fra Artic Securities i begynnelsen av året påpeker mener de at utbytte kapasiteten er utrolige 63,-Kr i 2025 (68% av dagens kurs). Terminalen som ble solgt i 2024 bringer inn i Q4, eller i Q1-25, ytterligere 2 milliarder NOK netto i kassen til WAWI.
Jeg forventer at det vil bli utbetalt et ordinært utbytte samt et ekstraordinært utbytte i tillegg i Q4.

Artic Securuties: Vi estimerer utbytte kapasiteten til rundt 63 kroner pr. aksje fra fjerde kvartal til utgangen av 2025, mens utbyttet i samme periode trolig blir mer enn 24 kroner – tilsvarende 25 prosent av dagens aksjekurs.
desirata
29.01.2025 kl 10:59 2685

Enig i det du sier. Det er helt naturleg og logisk at Wawi stiger mere enn Høegh. Iom. Høegh betaler 100 % av EPS i utbytte, mens Wawi betaler 50%. Dersom de eks. har EPS kr. 50, bør Wawi ha 25kr høyere kurs enn Høegh etter et år.

Dette er teoretisk, men markedet verdsetter selskap som betaler høyt utbytte. "One bird in the hand" faktoren.
Rui
29.01.2025 kl 10:08 2734

Nordea med nyt kursmål for WAWI. Fortsatt kjøpsanbefaling. Det mest interessante er at WAWI nå har et kursmål som er 5 kr høyere en HAUTO.
Dette er i tråd med mine egne vurderinger, og noe som jeg mener i større grad utover året vil gjenspeile finanshusenes kommende kursmål.
Da er neste spørsmål hva selskapet kommer med for 4 kvartal 12 februar.
Slik som selskapet med ledelsen har kommentert selskapet, og forventningene til inneværende år, og årene videre, er det god grunn til å forvente et godt resultat for 4 kvartal.
Da kan vi fort få en akselererende kurs økning i WAWI utover året.

29.01.2025 09:15:05
WAWI/HAUTO: NORDEA MARKETS NEDJUSTERER KURSMÅL, GJENTAR KJØP
Oslo (Infront TDN Direkt): Nordea Markets nedjusterer kursmålene på Wallenius Wilhelmsen og Höegh Autoliners til henholdsvis 140 kroner (160) og 135 kroner (160). Meglerhuset gjentar kjøpsanbefalingene på begge selskapene.
Det fremgår av to analyser fra Nordea onsdag.
"Höegh Autoliners sikrer seg høye rater og booker COA-er med lengre varigheter (for eksempel mer enn fire år for nye kontrakter signert de siste 12 månedene). Fraktratene vil etter hvert normaliseres ettersom flåteleveransene for alvor øker fra andre halvår 2024, men sterkere markedsutsikter og bedre inntjeningsvisibilitet tilsier bedre utsikter på 2024-2026-estimatene", skriver Nordea.
For Wallenius Wilhelmsen peker meglerhuset på sterkere kommende kontraktsfornyelser med bedre vilkår, og argumenterer for at inntjeningen vil holde seg til tross for betydelig kommende flåtevekst frem mot 2026.
ibyx
22.01.2025 kl 10:03 3164

"Feil å sammenligne oss med Höegh Autoliners og MPC"
Men så var det "bløffen" om at markedet alltid har rett da! 😅

Er forresten ikke denne priset som før hootieaksjonene begynte for alvor?
Hvor mye meravkastning har WAWI egentlig hatt siste år som kan tilskrives hootiene?
Det sies at de har og hadde mye på lange kontrakter så effekten er kanskje en del mindre her enn med spot produkt og kjemikalie som ferdes i Suez til vanlig?
Og hvor mye er inntjening ved landbasert logistikk og terminal påvirket av situasjonen i Suez?

Kan det rett og slett tenkes at Wawi vil overraske ved neste Q/guiding ved at inntjeningen ikke er nevneverdig påvirket og dermed at nedgangen er negativ psykologisk "bonuseffekt"? Litt sånn collateral damage?

"Nominelt" er aksjen ned ca 10% siste året. Utbyttejustert opp ca. 11%
Kilde: https://www.dn.no/investor/aksje/S37/WAWI/WALLENIUS%20WILHELMSEN
Forbehold om feil.

For HAUTO som det altså ifølge CEO er feil å sammenligne med er de samme målene ca +1% og +52% (!)


(Oslo February 14, 2024) Wallenius Wilhelmsen reported strong performance for the fourth quarter of 2023 with EBITDA at USD 454m. For the full year, Wallenius Wilhelmsen delivered a record EBITDA of USD 1,807m and a net profit of USD 967m. The Board proposes a dividend of 50 percent of net profit for 2023 and a new semi-annual pay-as-you-go dividend policy for 2024 and beyond.

12.12.24:
Outlook for 2024: We now expect adjusted EBITDA for 2024 to be in the range of USD 1,880 million to USD 1,910 million, representing a year-over-year improvement from 2023 of 4-6%.

kurs 18.12.23: 92,50NOK
Redigert 22.01.2025 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
desirata
22.01.2025 kl 09:59 3180

Er det muleg temperaturen i Stavanger blir minus 15 grader i Stavanger neste måned.

Som man roper i skogen - - -
Green2030
22.01.2025 kl 09:57 3189

– Feil å sammenligne oss med Höegh Autoliners og MPC
Wallenius Wilhelmsen har falt med over 30 prosent på børsen på fire måneder. - Vi blir sett på som en shippingaksje og vi blir sammenlignet med rene shippingselskaper som Höegh Autoliners og MPC. Begge deler blir feil, sier konsernsjef Lasse Kristoffersen.

Sentimentet i shipping endret seg betydelig mot slutten av fjoråret. Etter tre-fire år med kraftig børsoppgang begynte pilene å peke nedover igjen og shippingindeksen på Oslo Børs falt med rundt 30 prosent fra sommeren 2024 og frem til årsskiftet. Wallenius Wilhelmsen er et av selskapene som fikk smake pisken og aksjen har nå, justert for utbytte, falt med over 30 prosent siden den toppet ut på 138 kroner i september i fjor.
– Sentimentet i shipping har endret seg og denne endringen treffer også oss. Vi blir fortsatt sett på som en shippingaksje, sier Lasse Kristoffersen.
Wallenius Wilhelmsen-sjefen mener at selskapet ikke har vært flinke nok til å fortelle markedet om hva de egentlig driver med.
– Vi blir sammenlignet med Höegh Autoliners, som er blant verdens beste til å frakte biler fra havn til havn. Vi mener naturligvis at vi er minst like flinke som Höegh til å gjøre akkurat den jobben, men vi er i tillegg en betydelig aktør både på landbasert logistikk og på terminal. Vi er best på å frakte biler og andre tyngre kjøretøyer helt fra fabrikk og ut til ferdigstilling for kundene.

Solid kontraktsportefølje
Wallenius Wilhelmsen har i dag en børsverdi på rundt 37 milliarder kroner samtidig som selskapet ventes å generere et ebitda-resultat på i overkant av 20 milliarder kroner i inneværende år.

– Ebitda-resultatet er omtrent identisk med vår årlige positive cashflow og prisingen av aksjen tyder på at markedet ikke tror dette vedvarer. Men vi tror 2025 vil bli et bra år med et ebitda-resultat som er 5-10 prosent høyere enn fjorårets justerte ebitda.

Store deler av inntjeningen de neste årene er ifølge Kristoffersen også sikret gjennom rederiets solide kontraktsportefølje.
– Rundt 70 prosent av kontraktfornyelsene ble gjort i 2023 og 2024 da fraktratene lå på historisk høye nivåer. Ratene på de forskjellige kontraktene vi inngikk i 2023 for 2024 ligger 20 til 100 prosent høyere enn de nivåene de har ligget på tidligere, sier Wallenius Wilhelmsen-sjefen.
Rett før årsskiftet fornyet Wallenius Wilhelmsen fraktkontrakten med Hyundai og Kia. Netto fraktinntekter i avtaleperioden som løper fra og med 2025 til og med 2029 anslås til 4,2 milliarder dollar, tilsvarende 45 milliarder kroner, eller over 9,5 milliarder kroner pr. år.
– Kontrakten er den største vi noensinne har inngått og den viser at vi er en langsiktig industriell aktør. Det er lite tradisjonell shippingpreg på denne typen kontrakter, sier Kristoffersen.

Kina og Trump
Dette betyr imidlertid ikke at Wallenius Wilhelmsen ikke er eksponert mot verdensøkonomien. Det har vært en nedgang i transportvolumene på rundt 5 prosent i forbindelse med konflikten i Rødehavet på grunn av redusert kapasitet. På samme tid har eksportvolumene fra Kina økt slik at det har vært underskudd på kapasistet, spesielt for RoRo-skip. Bileksporten fra Kina er fortsatt opp i absolutte tall, men ettersom den nå er på mange millioner biler er den prosentmessige veksten ikke like høy nå som den har vært de seneste årene.

– Verden ser dessverre ut til å fokusere mindre på klima akkurat nå, noe som blant annet skyldes svakere økonomi og flytting av offentlig pengebruk fra det grønne skiftet til sikkerhet og forsvar. Men vi har ingen tro på at omstillingen til el-biler vil bli reversert. Den har til nå vært hjulpet av insentiver, men fremover vil markedet drive veksten selv da det rett og slett er billigere biler å bygge, eie og ikke minst drive med tanke på drivstoffutgifter.
Nye tollsatser fra Donald Trump kan ifølge Lasse Kristoffersen også få negative konsekvenser for bilskipmarkedet.

– Trump er spesielt ute etter å ramme Kina. Det er imidlertid svært få kinesiske biler som i dag importeres til USA og det er allerede høye tollsatser på disse bilene. De store effektene vil først komme hvis Trump øker tollsatsene på biler importert fra Europa, Japan og Korea, sier Wallenius Wilhelmsen-sjefen.

Winter is Here
18.01.2025 kl 09:24 3925

Er det mulig at denne går til 70-74 på mellomlang sikt ?
Tanjiro
17.01.2025 kl 16:19 4155

Tok et lodd her nå, er allerede vektet en del i bilfrakt da jeg har Hauto fra før, men denne ser altfor attraktiv ut på dagens kurser. Konmer mest sannsynlig til å gå opp igjen før rapporten neste måned, har sett det samme mønsteret før. Med trump som president er markedet usikkert, og for den langsiktige investor gjelder det å sitte på gode verdiselskaper som tjener penger og betaler fine utbytter.
ibyx
17.01.2025 kl 15:43 4203

Riktig ibyx!
Kanskje har vi sett bunnen for H1 idag?
ibyx
17.01.2025 kl 14:18 4289

Men 85,7. Da begynner vi kanskje å snakke om at "du treffer ikke alltid bunnen"?
ibyx
17.01.2025 kl 12:13 4470

TA igjen her. Dersom vi har en HS-formasjon som er uavsluttet skal den altså til ca 84. Starten blir da "MonsterMonday" 5. august med 84NOK.
Men topp og halslinje kan indikere bunn ned mot 80 og i "verste" fall ca 75?
GullHårAllOve
17.01.2025 kl 11:55 4512

Noe sånn ja. Ganske fascinerende greier....
ibyx
17.01.2025 kl 11:54 4516

Sikkert ganske ok. I Wawi er det jo heller lite oppgang å ta "sell on news" eller noe på...
Faller ikke på særlig volum heller:
Volume: 223.89K
65 Day Avg: 460.77K
49% vs Avg

Peer Hauto med halve markedsverdien faller på betydelig høyere volum idag.
Der venter man gjerne på 100-inngang?
Redigert 17.01.2025 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
SLE
17.01.2025 kl 11:48 4539

Kan hende vi ser 84,05kr før oppside, men jeg kjøpte nå på 87,7kr.
ibyx
17.01.2025 kl 11:34 4587

Shopping shipping?
Kun 4,5% mer ned nå så har TA-trollet fått sitt!

Er det slik at markedet tar litt tidlig sell on news på oransjemannen i shipping?
Redigert 17.01.2025 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
desirata
17.01.2025 kl 11:15 2809

Ja, hva er EPS beregnet til dette året 25-30kr aksjen. Dvs PE på 3 !
GullHårAllOve
17.01.2025 kl 11:01 2841

Det er ganske sinnsykt at en av de beste aksjene på børs når det gjelder å tjene penger handles for disse summene. Men markedet bestemmer og når noe er syklisk da er det, det uansett hvor mye penger de tjener på lange kontrakter.
ibyx
17.01.2025 kl 10:39 2885

Wawi til støttenivå 84? Virkelig?
Men nå er jo Hauto også attraktiv idag da. 🤔
ibyx
15.01.2025 kl 16:03 3362

Ok. Takk for info. Kan virke som markedet kjører Wawi i rykk og napp pga en viss treghet. Dykker dypere når det løsner liksom. Når det blir "konsensus" om at den "egentlig har gått for høyt". Vel. Det betyr jo at det er potensial også selvsagt.
desirata
15.01.2025 kl 14:13 3461

Det kan være flere årsaker enn utbytte nivået, men tror de har sånn ca. samme drift og kontrakts dekning. Wawi er 2,5 ganger større enn Høegh og mere logistic provider. Dør - dør. Vil nevne en ting til; WW er ikke populær i markedet, lite aksjonær vennlig.

Eksempel MPC gav for 2 år siden like høye utbytter som Høegh, men kursen gikk ikke så mye. Vanskeleg å si, men generelt verdsetter markedet utbytter veldig høyt. En ser når et selskap reduserer utbytte, så kan aksjen faller ganske mye på kort tid.
ibyx
15.01.2025 kl 14:02 3478

desirata skrev Et ord; utbytte
Ok. Ser de betalte ca 47NOK i utbytte i 2024 vs ca 28NOK i Wawi, men kursen har vært noe høyere i forhold så forskjellen er litt mindre enn kroneforskjellen.
Utbyttejustert er likevel siste års kursoppgang 65% vs 20%. Litt høy premie for høyere utbytte?
https://www.dn.no/investor/aksje/S1659/HAUTO/HOEGH%20AUTOLINERS%20ASA
Redigert 15.01.2025 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
SLE
15.01.2025 kl 11:36 3662

Ikke store volumet nei, men det kjøpes fortsatt på 91-92kr som er en «høyere lav». Ser også kjøp mot slutten av handelsdagene. Er nok noen få markedsflyttere som laster seg opp billig, samt tester stop-loss’ene fra de som kjøpte på 96-97kr.
ibyx
15.01.2025 kl 11:06 3708

Moderat volum
Volume: 108K
65 Day Avg: 473.73K
23% vs Avg

En større post ble presset ut på litt stoplossraid.
Hvor mye har Hautos oppdatering på litt svakere rater å si?
Noe på kurs, men langt ifra noen selloff?
Er mye fokus på det negative og lite på positive signaler i denne i det siste?
Som Gøteborgkontrakten i går og Eukor-avtalen fra slutten av desember.
ibyx
15.01.2025 kl 10:40 3745

Ligger nå marginalt lavere enn samme tid for 2 år siden. Dermed er vel Wawis "rødehavsbonus" priset ut?
Kursen har beveget seg mellom ca 65 til 135 siste 2 år.

Til sammenligning er peer Hauto ca 65% høyere priset enn for 2 år siden.
I og med at markedet aldri tar feil, hva i hovedsak skyldes denne premien for Hauto?
Redigert 15.01.2025 kl 10:43 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.01.2025 kl 13:01 4033

FOMO-rallyet i produkt og crude vedvarer....
Men kanskje er det håp for andre skipstyper snart?
https://youtu.be/U2YFOJv0C8Y?t=1699
SLE
06.01.2025 kl 21:53 4938

Ikke han du spør, men Tradingview viste for et par dager siden analysepriser på max 156kr, min 84kr.

Ser den er justert idag til 166,1kr med en gjennomsnitt på 126,9kr.

DNB viser en inntekt pr aksje på 140,7kr for de siste 12 månedene. Mangler oppdaterte tall for utbytter og prognoser for 2025, den er sist oppdatert 31.10.24.

Kan ikke se annet at aksjen er blitt oversolgt pga usikkerheter, og har en potensiell mer oppside enn nedside.
GullHårAllOve
06.01.2025 kl 19:47 5066

Kunne tenkt meg å se hva som ligger bak de estimatene på 63 kr i utbytte. Høres mye ut. Men tar det gjerne 💰💰

Er kursmål 153 justert for utbytte, vet du det?

At det er en pengemaskin er det lite tvil om.
Rui
06.01.2025 kl 19:36 5094

Artic Securities analytiker Kristoffer Barth Skeie har WAWI som et av sine toppvalg i 2025 med kursmål på 153,-NOK.
Han mener rederiets kontraktsdekning og utbyttekapasitet bør telle mer enn at det bygges mange skip i segmentet.
Wallenius Wilhelmsen har kapitalisert på de seneste årenes rekordsterke bilfraktrater og inngått avtaler for rundt 70 prosent av sine volumer de neste to årene, forteller analytiker Kristoffer Barth Skeie i Arctic Securities.
Den nylig fornyede avtalen med Hyundai og Kia strekker seg nå ut 2029 og vil alene gi inntekter på 4,2 milliarder dollar, ifølge analytikeren.
Sentimentet rundt bilfrakt har surnet, fordi det høye antallet bestilte skip har dominert overskriftene, men rederiets kontraktsdekning og utbyttekapasitet bør veie tyngre, mener Skeie.
Vi estimerer utbyttekapasiteten til rundt 63 kroner pr. aksje fra fjerde kvartal til utgangen av 2025, mens utbyttet i samme periode trolig blir mer enn 24 kroner – tilsvarende 25 prosent av dagens aksjekurs.
Rui
02.01.2025 kl 12:08 5575

Fin dag for de fleste shipping selskap i dag.
WAWI er i siget med fint oppgang siste uken.
Når en ser på den såkalte stjerneanalytikeren Petter Haugen sine analyser etter 16 desember da WAWI la frem utsiktene for 2025, er det lett å tenke at han kun er en medgangs supporter, og at hans analyse og nedsabling av kursmålet etter presentasjonen 16 desember ikke henger på greip.
Kan fort mistenke selskapet eller Petter Haugen å ha en egen agenda for analysen .

Finansavisen hadde i går 01 januar en egen artikkel om saken ( Se understående klipp fra artikkelen i finansavisen skrevet av Tore Bang).
Frem til fredag 13. desember, da Wallenius-kursen sto i 103 kroner, hadde han et kursmål på 190 kroner. Med andre ord kunne kundene til Haugen forvente nesten en (ny) dobling av pengene.
Men så kom «Black Monday», 16. desember. Wallenius Wilhelmsen la frem en oppdatering om tingenes tilstand i rederiet. De kommer fortsatt til å tjene masse penger i 2025, med en økning i kontantstrømmen (EBITDA) på 5 til 10 prosent. Dette var noe svakere enn analytikerne forventet, men ikke dramatisk.
Likevel falt aksjekursen i løpet av to dager med 15 prosent til 88 kroner.
Nå var ikke Haugen like bull på Wallenius Wilhelmsen lenger. Kursmålet ble i en tretrinns rakett torpedert fra 190 til 110, så 100, for å ende opp på 80 kroner! Årsak: Han var redd for den høye kontraheringen av nye bilskip.
Say no more.
Tore Bang

Det som jeg synes er mest forkastelig i Petter Haugen sin analyse er å skylde på høy kontrahering av nye bilskip. Dette har vært kjent i lange tider og har ikke endret seg noe vesentlig siste måneden.
I etterkant av Petter Haugen sine analyser kom den store 5 årige kontraktsfornyelsen av frakt av Hyundai- og Kia biler like før jul som representerer 4,2 Milliarder USD( 47 milliarder NOK)
Denne kontrakten representerer bortimot en fjerdedel av totalomsetningen med Wallenius Wilhelmsens bilskip de neste fem årene.
For min del fikk jeg kjøpt meg opp under 90,-Kr, noe som jo er hyggelig, men det er også en annen historie her som vi småaksjonærer bør lære av, det er å gjøre egne vurderinger og ikke høre for mye på finanshusene, da flere synes å ha egne agendaer for sine analyser dessverre.
Otto40
27.12.2024 kl 18:10 6103

Jeg tror hovedårsaken til den ulike oppgangen er utbyttepolitikken. Siden 2022 har Hauto betalt omtrent 65 kroner i utbytte. Wawi har betalt omtrent halvparten i løpet av siste 12 år. Dette er penger som er viktige for den allmenne investor og kanskje spesielt viktig etter at "alle" har begynt å kjøpe aksjer på Oslo Børs.

I tillegg kan det nevnes at:
Wawi handles til en P/E: 4,74 og EPS: 20,03(alle tall fra Nordnet).
Hauto handles til en P/E: 3,14 og EPS: 36,01

Ved å se kjapt på presentasjoner for 2024 virker det også som Hauto har en bunnlinje som er litt nærmere topplinja, enn det Wawi klarer å levere jevnt over.

Wawi er hardt straffet den siste tiden og personlig tror jeg dette i alt for stor grad handler om alle de lave kursmålene som er satt den siste tiden og at folket har glemt å regne på selskapet selv, kanskje kan dette være et riktig tidspunkt å fylle på ytterligere.

karve
27.12.2024 kl 15:53 6214

Godt oppsummert Rui 👌 Det eneste jeg ville nevnt i tillegg var at Hauto også scorer mest overfor aksjonærer ved sin månedlige oppdatering av markedet. Der kommer Wawi i skyggen. Jeg har selv satset mest på Hauto lenge, men nå er det for meg " all inn " i Wawi. Tror vi får noen positive overraskelser i 2025 .
desirata
27.12.2024 kl 15:49 6224

Takk for innlegg. Jeg forstår hva du mener at store utbytter drar opp kursen og favoriser dette selskapet. Dette er ikke logisk, men markedet har rett. Desuten tenker de: one bird in d hand - - -

Ved inngang dette året stod begge aksjene i ca. 90kr.
Høegh betaler ut 47,60 i utbytte og stiger til 114.
Wawi betale 18,70 i utbytte og stiger til kun 95. Wawi sier de betaler halve EPS i utbytte. En kan da anta at 20kr er igjen i selskapet. Dvs forholdet burde vært motsatt eller Wawi 20kr høyere kurs. Jeg tror neppe det skjer.

Du nevner to store eiere i Wawi og hver gang CEO har en presentasjon, så faller aksjen 10% Vet ikke hvorfor, men markedet liker det ikke. Annen faktor er at WW er kjent som ikke / lite aksjonær vennlig, ref kursen på moderselskapet til 50% rabatt.
Rui
27.12.2024 kl 15:24 6251

En av hovedgrunnene mener jeg er utbyttepolitikken. Her er det stor forskjell mellom WAWI og HAUTO. For et år siden i desember var kursen omtrent 90,-NOK for begge aksjene.
I januar meldte HAUTO om utbetaling av et ekstraordinært utbytte på 20,-Kr. Dette sammen med utbetaling på bortimot 100% av overskudd i utbytte hvert kvartal har bidratt til en stadig økende kurs forskjell mellom selskapene tror jeg.
WAWI med sin mindre aksjonærvennlige halvårlige utbytte politikk, og skuffelsen i februar i fjor da det ikke ble utbetalt ekstraordinært utbytte som de fleste finanshus antydet, bidrog til en dårligere kursutvikling en for HAUTO. I februar er det igjen utbytteutbetaling for Q3 & Q4 i WAWI, og ratene er stort sett de samme som for HAUTO. Selskapet har også solgt en terminal som iht. selskapets plan skal bli bokført i Q4. Her snakker vi om 2 milliarder i netto fortjeneste.
Det er to store hovedeiere i WAWI som kontrollerer 76%, noe som gjør at mindre aksjonærer ikke blir hørt på samme måten som i selskap med mindre dominerende eierskap.
Selskapet er i en svært god posisjon til å kunne utbetale et stort ekstraordinært utbytte i februar, og med den historikken angående kursutvikling siste år har jeg tro på at det vil bli utbetalt ekstraordinært utbytte denne gang.
Jeg stilte selv et spørsmål til selskapet tidligere i år om de ville vurdere å gå over til kvartals utbetalinger i 2025. Svaret var at de så for seg å fortsette med halvårlige utbetalinger.
Når alt detter er sagt, mener jeg at WAWI har flere ben å stå på en HAUTO, og med dagens store kontrakt, løpende over 5 år, ligger alt til rette for en betydelig kursøkning i 2025.
desirata
27.12.2024 kl 14:31 6319

Veldig bra og viktig kontrakt, men aksjen forblir lav priset.

Wawi er opp 32% i 2024, men Høegh er opp 86%. Burde vel være samme, eller Wawi mere opp, iom de betaler kun halvparten av EPS i utbytte, resten blir igjen i firmaet, dvs hos aksjonærene.

I tilegg har WW terminaler, US government kontrakter og mere logistikk. WW er 2,5 ganger større, men stort sett samme skipstyper og ratenivå. Jeg sitter i begge, men vurderer å overvekten WW. Har noen synspunkter på denne skjev prisingen.
ibyx
27.12.2024 kl 13:41 6379

Mulig at HS-formasjonen som startet med venstre skulder 15.8 brenner ut her da? Bunnet kanskje på 87,50NOK den 20.12?
Det er neppe nå man øker shorten i det minste?

Men på Shareville tenker man slik:
Negativt at de inngår kontrakt med en flytende pris. Denne kontrakten sier dermed svært lite om inntjening.

Dermed er det vel rigget for lavere innganger fortsatt! 😅
Redigert 27.12.2024 kl 14:04 Du må logge inn for å svare
Rui
27.12.2024 kl 13:13 6422

Da kom kontrakten som en del av oss har ventet på med Hyundai og Kia samt økt eksport også fra kina. WAWI øker kontraktsperioden fra 3 til 5 år, og kontraktsummen er beregnet til 4,2 Milliarder USD( 47,5 milliarder). Dette utgjør i snitt nærmere 20% av total kvartalsomsetning pr kvartal i hele kontraktsperioden. Rate økningen i kontrakten er på linje med markedsrater, og i tråd med denne type kontrakter.
Forventer at vi over nyttår vil få nye økte kursmål fra finanshusene.
Melding :
EUKOR Car Carriers, part of the Wallenius Wilhelmsen group, has renewed its contract with Hyundai Motor Car and Kia Motor Car corporations, increasing both duration and volumes. "The contract confirms Wallenius Wilhelmsen`s strong position in Korea and cements our long-term partnership with Hyundai Motor
Group," says Lasse Kristoffersen, President & CEO of Wallenius Wilhelmsen.
"The contract is nothing short of historic for EUKOR and Wallenius Wilhelmsen," says Xavier Leroi, EUKORs CEO and heading the Shipping segment at Wallenius
Wilhelmsen.
The new contract contains two major changes from the previous one. The duration has been increased from three to five years and the share of Korean exports has
been increased from 40% to 50%.
The agreement also entails additional volumes exported from China. The total estimated net freight revenue is USD 4.2 billion over the duration of
the contract. The freight rate increases are in line with market rates for a contract of this nature.
The put and call agreement linked to HMG's 20% ownership share in EUKOR remains in place and has not been discussed as part of the negotiations.
Redigert 27.12.2024 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
20.12.2024 kl 09:53 6860

LoL, ABG kursmål 84 ?

Jeg så det var flere som var bekymret for økte utgifter.
ibyx
20.12.2024 kl 09:46 6871

Kanskje heller ikke idag?
Men det virker som noen har programmert robotene sine med TA-støttet bear?
Litt makrokrøll så kan det skje fort?

edit. nå så jeg også at ABG nedjusterer fra 100 til 84 med hold. Det er ikke bra at rekken av nedjusteringer styrkes.
https://www.finansavisen.no/tdn/2024/12/20/06423444/hauto-wawi-abg-sundal-collier-nedjusterer-kursmal-gjentar-hold
Redigert 20.12.2024 kl 09:51 Du må logge inn for å svare