💰 WAWI - KursmĂ„l: 200,- 💰

Gulltider
WAWI 21.04.2024 kl 09:25 28698

Venter dobling i bilfraktaksje
ABG Sundal Collier oppjusterer det allerede skyhÞye kursmÄlet pÄ bilfraktaksje, og venter med det en dobling i aksjekursen.

Analytiker Petter Haugen i ABG hever kursmÄlet pÄ Wallenius Wilhelmsen fra 194 til 200 kroner. Til sammenligning ble aksjen omsatt for 98 kroner fÞr bÞrsÄpning fredag, og Haugen ser altsÄ en oppside pÄ 104 prosent.

Han gjentar naturlig nok kjĂžpsanbefalingen
Redigert 10.05.2024 kl 08:53 Du mÄ logge inn for Ä svare
    «
  • 1
  • 2
  • »
Winter is Here
16.12.2024 kl 07:49 5278

Updated 2024 Guidance and 2025 Financial Year Outlook
As communicated during our Q3 results presentation, we are providing an update on the market outlook for 2025 and a more detailed guidance for 2024.

Outlook for 2024: We now expect adjusted EBITDA for 2024 to be in the range of USD 1,880 million to USD 1,910 million, representing a year-over-year improvement from 2023 of 4-6%.

Outlook for 2025: Based on the current market situation, our current expectations on contract renewals and our forecast, we anticipate adjusted EBITDA for 2025 to be 5-10% higher than in 2024. This guidance is based on the following assumptions:
‱ Sale of MIRRAT completed in Q1
‱ Continued avoidance of the Red Sea
‱ No material adverse events

If we exclude earnings from MIRRAT in both years, the expected YoY increase in adjusted EBITDA will be 7-12%.

Market Balance: We expect 2025 to be another solid year for Wallenius Wilhelmsen based on cargo volumes and contract coverage. While we observe some signs of softness in the auto segment, we see potential for volumes to recover in 2025 as several OEMs have cut back production in the latter half of 2024 to balance inventories. The introduction of new models in 2025 may contribute positively to volumes.

High and heavy volumes are assumed to remain muted for much of 2025, with a possible uptick towards the end of the year.
kodenavn
16.12.2024 kl 09:26 5127

Ned 6 %
Hvordan tenker folk ?
Forventet EBITDA 2 milliarder dollar= 22,3 milliarder.
BĂžrsverdi 41 milliarder.
Hvis ikke dette er bra, sÄ skjÞnner ikke jeg.
Dette er blant OSEs beste inntjeninger, og sÄ er kursen ne ?
God bedring til alle investorer som selger .

Selskapet venter at justert ebitda for 2025 vil vÊre fem til ti prosent hÞyere i 2025 enn i 2024, mens det for 2024 forventes en justert ebitda pÄ 1.880-1.910 millioner dollar, noe som tilsvarer en oppgang pÄ fire til seks prosent sammenlignet med 2023. Samtidig varsler selskapet at det er Þkende usikkerhet knyttet til 2025.

Arctic Securities skriver at 2024-guidingen peker mot en justert ebitda i fjerde kvartal pÄ 431-461 millioner dollar, der intervallets midtpunkt er lavere enn bÄde meglerhusets estimater og konsensus for fjerde kvartal pÄ henholdsvis 525 millioner dollar og 504 millioner dollar.

Guidingen for 2025 peker mot en justert ebitda pÄ mellom 1.974 og 2.101 millioner dollar, med et midtpunkt pÄ 2.038 millioner dollar. Til sammenligning er Arctics forventing og konsensus for 2025 pÄ henholdsvis 2.327 millioner dollar og 2.079 millioner dollar.

Til tross for lavere enn ventet guiding, mener Arctic at en ebitda som reflekterer 28 prosent av selskapsverdien er en indikasjon pÄ at aksjen er billig.
desirata
16.12.2024 kl 09:33 5105

Vi kan regne med utbytte fra Mirrat terminal salg pÄ 4-5kr engang i 2025.

Har noen regnet pÄ utbytte i Wawi neste Är, forutsett at de betaler halve EPS. ?
GullHĂ„rAllOve
16.12.2024 kl 11:29 4889

Min fĂžrste tanke er det samme som din. Hva tenker folk pĂ„ her? De tjener mye penger, vil gjĂžre det ogsĂ„ fremover. Veksten er der fra hĂžye nivĂ„er fra fĂžr. Solid selskap pĂ„ alle mĂ„ter. men dette er shipping pĂ„ sitt verste. Folk hĂžre pĂ„ en analytiker med en agenda. Å nedgradere aksjen med 80 kr pĂ„ denne guidingen er useriĂžs spĂžr du meg. Jeg sitter videre med mine aksjer, tar utbytter og tror at kursen vil vĂŠre noe hĂžyere utover neste Ă„r og faktisk videre inn i 26 ogsĂ„. Som Arctic mener jeg ogsĂ„ at denne er billig nĂ„. Kan ikke skjĂžnne annet med de estimatene.
Winter is Here
16.12.2024 kl 12:14 4817

ABG setter kursmÄl til 110 kroner ?

"ABG Sundal Collier-analytiker Petter Haugen har vraket kjÞpsanbefalingen sin pÄ rederiet og satt et kursmÄl pÄ 110 kroner"

https://e24.no/boers-og-finans/i/eMy19M/wallenius-wilhelmsen-knekk-paa-boers-analytiker-vraker-kjoep
Redigert 16.12.2024 kl 12:15 Du mÄ logge inn for Ä svare
AmatĂžrK
16.12.2024 kl 12:15 4815

Netto resultat ligger ann til Ä bli ca USD 1050 millioner nÄr man konkluderer Q4. Gi og ta litt, alt avhenger litt av hvordan Q4 blir, men ca USD 1050 millioner.

Da blir EPS ca 27kr, sÄ da blir utbyttet 13.5kr da :)
Redigert 16.12.2024 kl 12:24 Du mÄ logge inn for Ä svare
desirata
16.12.2024 kl 12:22 4793

Takk for den.

Vi kan vi regne extra dividend fra terminal salget, 5kr dersom alt og halvparten dersom samme politikk som med net result. I tilegg blir det noen skipsalg og det kan gi noe extra, men utgjÞr ikke sÄ mye som hos HÞegh, pga over dobbelt sÄ mange aksjer i Wawi. Derfor kun 1-en krone per skipsalg per aksje. Anyway 15-20kr aksjen er meget bra
GullHĂ„rAllOve
16.12.2024 kl 12:24 4792

Snitt kursmÄl er ca 140 nÄr alle tas med. Fleste har tross alt stadig kjÞp.

Seks analytikere har kjÞpsanbefaling, to anbefaler «hold» og én har salgsanbefaling, ifÞlge Bloomberg. Det gjennomsnittlige kursmÄlet er pÄ 139,8 kroner, mens aksjen avsluttet til 103,2 kroner fredag.
kodenavn
16.12.2024 kl 14:24 4652

Det kan ikke bli sÄ mye bedre. Og selskapet har 75-80 prosent kontraktsdekning pÄ gode rater.
Dagens kursutvikling er merkelig. Jeg tror det kan gÄ fort opp igjen.

FA:
FÞr bÞrsÄpning meldte rederiet at det venter en justert EBITDA i 2024 pÄ 1.880-1.910 millioner dollar og at dette vil bli 5-10 prosent hÞyere i 2025.

Guidingen for 2025 indikerer en justert EBITDA pÄ mellom 1.990 og 2.085 millioner dollar.

«Utsiktene er marginalt under konsensus, cirka 2 prosent. Likevel, guidingen er mer presis enn fryktet og aksjen prises til 3,2 ganger inntjening», skriver SEB i en oppdatering.
Winter is Here
16.12.2024 kl 14:38 4616

Markedet lytter til Norges beste shippinganalytiker ?

"Norges beste shippinganalytiker tar frem slaktekniven
Aksjekursen i bilfraktrederiet Wallenius Wilhelmsen faller 7 prosent pÄ Oslo BÞrs etter noe skuffende guiding og en analyse fra ABG Sundal Collier. "

https://www.finansavisen.no/shipping/2024/12/16/8220014/petter-haugen-i-abg-tar-frem-slaktekniven
Redigert 16.12.2024 kl 14:39 Du mÄ logge inn for Ä svare
kodenavn
16.12.2024 kl 16:20 4477

Hvilke briller har Petter Haugen pÄ seg her ?

«De overraskende svake utsiktene og de forsiktige markedskommentarene fjerner de mest potensielle positive katalysatorene, noe som fÄr oss til Ä tro at markedet ikke er villig til Ä prise Wallenius Wilhelmsen hÞyere enn i dag, til tross for de nÄvÊrende lave multiplene og med NAV-rabatt», skriver ABG Sundal Collier.

Selskapet guider en EBITDA-Þkning pÄ 5-10 % fi 2025, fra et fantastisk nivÄ i 2024

Hvis dette er skuffende utsikter, hva skal man da si om andre selskaper pÄ OSE, med dÄrlig inntjening og null utbytte ?
Med dÄrlige balanser og emisjonsrisiko, med P/E 12-15 og null utbytte ?
Disse synes analytikerne er interessante.
MĂ„ si at jeg foretrekker WAWI og HAUTO
desirata
16.12.2024 kl 16:41 4453

Tull Ä dra fram masse om og dersom verden vil bestÄ. Det er risiko og farer for alle virksomheter.

Jeg har fÞlgt med Wawi i ca.2 Är og aldri har mr. Kristoffersen klart Ä ha en god presentasjon. Aksjer faller ganske mye hver gang etterpÄ han legger fram. Derfor selg Wawi fÞr presentasjon og kjÞp en uke etterpÄ.
sis
16.12.2024 kl 20:33 4270

Snedig hvordan all mulig slags grÄstein skal snakkes opp og puttes penger i ja, mens selskaper som bader i penger blir sablet ned.

Kursen til NAS fikk juling i sommer og har enda ikke hentet seg inn, til tross for et nytt godt Är. Oljeselskapene er den ene billige aksjen etter den andre. Yara har ogsÄ fÄtt gjennomgÄ. NÄ var det visst Wallenius Wilhelmsen sin tur (og til en viss grad Höegh Autoliners). Fordi Venus kanskje kommer i konjunktur med Merkur? Og en analytiker som snakker om "svake utsikter?" Ja vel. Man mÄ vel bare takke og bukke.
GullHĂ„rAllOve
16.12.2024 kl 20:37 4256

Det er bÄde snodig og helt mÞrkt....
Winter is Here
17.12.2024 kl 09:19 3925

Meglerhuset SEB har satt en hold-anbefaling pÄ Wallenius Wilhelmsen, ifÞlge Bloomberg. KursmÄlet er jekket ned til 100 kroner.

Dermed er den tidligere kjÞpsanbefalingen vraket etter bilfraktrederiets ferske guiding lagt frem mandag. OgsÄ ABG Sundal Collier nedgraderte aksjen mandag.

Fire meglerhus har nÄ hold-anbefaling, like mange som har kjÞpsanbefaling. Ett har salgsanbefaling.

Wallenius Wilhelmsen-aksjen falt 6,83 prosent til kurs 96,15 kroner mandag. Det gjennomsnittlige kursmÄlet er nÄ pÄ 122,8 kroner, mens det fÞr gÄrsdagens guiding var pÄ 139,8 kroner, ifÞlge Bloomberg.

I tidlig handel tirsdag faller aksjen ytterligere rundt fire prosent.
ibyx
17.12.2024 kl 10:21 3811

Ble litt nysgjerrig pÄ hva som foregÄr her uten helt Ä forstÄ kjÞret sÞrover.
Kastet et blikk pÄ grafen og begynner nÄ Ä lure pÄ om noen kjÞrer slutten av en mulig lang HS-formasjon som startet med bunnen i august?
Det kan ihvertfall forklare noe av "salgsentusiasmen"?

Utrdag fra Investtech:
Aksjen har brutt et stÞttenivÄ og gitt salgssignal fra langsiktig trading range. Aksjen har stÞtte ved cirka 84.00 kroner og motstand ved cirka 104 kroner.

Ikke noe om HS-formasjon da, men stÞttenivÄet ligger "selvsagt" et stykke ned (noe som er veldig vanlig da, nÄr man "lÞper etter" markedet med blyant og linjal?)

Vel. Blir jo ikke mindre interessant Ä fÞlge med pÄ nÄ uansett!
Klatrer pÄ listen over potensielle bÞrsraketter?
Redigert 17.12.2024 kl 10:33 Du mÄ logge inn for Ä svare
ibyx
17.12.2024 kl 12:28 3643

Gitt en gyldig HS-formasjon (vurder selv, eller anvend verktÞy?) sÄ kan det vÊre et potensial ned til ca 170NOK?
https://aksjeanalyse.wordpress.com/tekniske-formasjoner/hode-og-skulder-formasjon/
Antatt hode= 135
Halslinje= 105 osv

HS-formasjoner er ekle greier som i kortere eller litt lengre tid kan overstyre underliggende sterkere realiteter?
Ingen spesialist pÄ dette, men har sett det utspille nok ganger etterhvert.
Kun mine betrakninger. Ingen anbefalinger.
GullHĂ„rAllOve
17.12.2024 kl 13:30 3563

Ned til 170? Aksjen er i 90. Skrev du dette i riktig trÄd?
ibyx
17.12.2024 kl 15:16 3435

Upps. Konteksten gir deg vel svaret. Mente selvsagt 70... ok, 75 da...
Og det er nok "best scenario" HS-output som bĂžr ha en god porsjon "makrostĂžtte" i tillegg vil jeg tro.
Redigert 17.12.2024 kl 15:17 Du mÄ logge inn for Ä svare
desirata
17.12.2024 kl 15:41 3403

To forskjellige synspunkter:

ForstÄr de som sier de ser ingen triggere som kan heve kursen, kun fall. RÞdehavet kan Äpne, ratene faller pga ordrebok, ditto nye kontrakter. De vil legge fram gode resultater, men det er allerede diskontert og kjent. Derved ingen lÞft, kun nedside.

Samtidigt vil de betale bra utbytter, 15-20kr aksjen i 2025 og sikkert bra Äret etterpÄ ogsÄ. PÄ et tidspunkt vil utbytte trumfe aksjekursen, men hvor er breaking point. 70 eller 80kr ?
ibyx
17.12.2024 kl 15:48 3390

Uansett gÄr det unna her nÄ! Nesten minus 8%.
Kan vÊre greit Ä fÄ det raskt overstÄtt?
Dette er jo ikke oljeservice hvor man kan gnage og file sidelengs i "evigheter"...
Dette er shipping... svisj.. vosj vosj...
Redigert 17.12.2024 kl 15:49 Du mÄ logge inn for Ä svare
desirata
18.12.2024 kl 03:29 3158

Norges beste shipping analytiker:

Som har hausset stortank siste 2Ära. Han spÄdde rater godt over 100k og dobling i aksjekursene. Resultatet er rater pÄ 11k, dvs en ti-del og aksjekurser pÄ halvparten.

SÄ hva er sÄ bra analyser her ? En kan ikke hÞre pÄ disse folka, kun lese for info.
ibyx
18.12.2024 kl 12:46 2928

SÄ fÄr vi se om TA er mer dugandes?
Rundt 84 er antydet som stÞtte og sannsynlig kortsiktig oppnÄelig..
Dagen idag er isÄfall en mulighet.
GullHĂ„rAllOve
18.12.2024 kl 13:04 2894

GĂ„r vel neppe til 84 i dag.
ibyx
20.12.2024 kl 09:46 2498

Kanskje heller ikke idag?
Men det virker som noen har programmert robotene sine med TA-stĂžttet bear?
Litt makrokrÞll sÄ kan det skje fort?

edit. nÄ sÄ jeg ogsÄ at ABG nedjusterer fra 100 til 84 med hold. Det er ikke bra at rekken av nedjusteringer styrkes.
https://www.finansavisen.no/tdn/2024/12/20/06423444/hauto-wawi-abg-sundal-collier-nedjusterer-kursmal-gjentar-hold
Redigert 20.12.2024 kl 09:51 Du mÄ logge inn for Ä svare
Winter is Here
20.12.2024 kl 09:53 2485

LoL, ABG kursmÄl 84 ?

Jeg sÄ det var flere som var bekymret for Þkte utgifter.
Rui
27.12.2024 kl 13:13 2048

Da kom kontrakten som en del av oss har ventet pÄ med Hyundai og Kia samt Þkt eksport ogsÄ fra kina. WAWI Þker kontraktsperioden fra 3 til 5 Är, og kontraktsummen er beregnet til 4,2 Milliarder USD( 47,5 milliarder). Dette utgjÞr i snitt nÊrmere 20% av total kvartalsomsetning pr kvartal i hele kontraktsperioden. Rate Þkningen i kontrakten er pÄ linje med markedsrater, og i trÄd med denne type kontrakter.
Forventer at vi over nyttÄr vil fÄ nye Þkte kursmÄl fra finanshusene.
Melding :
EUKOR Car Carriers, part of the Wallenius Wilhelmsen group, has renewed its contract with Hyundai Motor Car and Kia Motor Car corporations, increasing both duration and volumes. "The contract confirms Wallenius Wilhelmsen`s strong position in Korea and cements our long-term partnership with Hyundai Motor
Group," says Lasse Kristoffersen, President & CEO of Wallenius Wilhelmsen.
"The contract is nothing short of historic for EUKOR and Wallenius Wilhelmsen," says Xavier Leroi, EUKORs CEO and heading the Shipping segment at Wallenius
Wilhelmsen.
The new contract contains two major changes from the previous one. The duration has been increased from three to five years and the share of Korean exports has
been increased from 40% to 50%.
The agreement also entails additional volumes exported from China. The total estimated net freight revenue is USD 4.2 billion over the duration of
the contract. The freight rate increases are in line with market rates for a contract of this nature.
The put and call agreement linked to HMG's 20% ownership share in EUKOR remains in place and has not been discussed as part of the negotiations.
Redigert 27.12.2024 kl 13:15 Du mÄ logge inn for Ä svare
ibyx
27.12.2024 kl 13:41 2003

Mulig at HS-formasjonen som startet med venstre skulder 15.8 brenner ut her da? Bunnet kanskje pÄ 87,50NOK den 20.12?
Det er neppe nÄ man Þker shorten i det minste?

Men pÄ Shareville tenker man slik:
Negativt at de inngÄr kontrakt med en flytende pris. Denne kontrakten sier dermed svÊrt lite om inntjening.

Dermed er det vel rigget for lavere innganger fortsatt! 😅
Redigert 27.12.2024 kl 14:04 Du mÄ logge inn for Ä svare
desirata
27.12.2024 kl 14:31 1940

Veldig bra og viktig kontrakt, men aksjen forblir lav priset.

Wawi er opp 32% i 2024, men HĂžegh er opp 86%. Burde vel vĂŠre samme, eller Wawi mere opp, iom de betaler kun halvparten av EPS i utbytte, resten blir igjen i firmaet, dvs hos aksjonĂŠrene.

I tilegg har WW terminaler, US government kontrakter og mere logistikk. WW er 2,5 ganger stÞrre, men stort sett samme skipstyper og ratenivÄ. Jeg sitter i begge, men vurderer Ä overvekten WW. Har noen synspunkter pÄ denne skjev prisingen.
Rui
27.12.2024 kl 15:24 1874

En av hovedgrunnene mener jeg er utbyttepolitikken. Her er det stor forskjell mellom WAWI og HAUTO. For et Ă„r siden i desember var kursen omtrent 90,-NOK for begge aksjene.
I januar meldte HAUTO om utbetaling av et ekstraordinÊrt utbytte pÄ 20,-Kr. Dette sammen med utbetaling pÄ bortimot 100% av overskudd i utbytte hvert kvartal har bidratt til en stadig Þkende kurs forskjell mellom selskapene tror jeg.
WAWI med sin mindre aksjonÊrvennlige halvÄrlige utbytte politikk, og skuffelsen i februar i fjor da det ikke ble utbetalt ekstraordinÊrt utbytte som de fleste finanshus antydet, bidrog til en dÄrligere kursutvikling en for HAUTO. I februar er det igjen utbytteutbetaling for Q3 & Q4 i WAWI, og ratene er stort sett de samme som for HAUTO. Selskapet har ogsÄ solgt en terminal som iht. selskapets plan skal bli bokfÞrt i Q4. Her snakker vi om 2 milliarder i netto fortjeneste.
Det er to store hovedeiere i WAWI som kontrollerer 76%, noe som gjÞr at mindre aksjonÊrer ikke blir hÞrt pÄ samme mÄten som i selskap med mindre dominerende eierskap.
Selskapet er i en svÊrt god posisjon til Ä kunne utbetale et stort ekstraordinÊrt utbytte i februar, og med den historikken angÄende kursutvikling siste Är har jeg tro pÄ at det vil bli utbetalt ekstraordinÊrt utbytte denne gang.
Jeg stilte selv et spÞrsmÄl til selskapet tidligere i Är om de ville vurdere Ä gÄ over til kvartals utbetalinger i 2025. Svaret var at de sÄ for seg Ä fortsette med halvÄrlige utbetalinger.
NÄr alt detter er sagt, mener jeg at WAWI har flere ben Ä stÄ pÄ en HAUTO, og med dagens store kontrakt, lÞpende over 5 Är, ligger alt til rette for en betydelig kursÞkning i 2025.
desirata
27.12.2024 kl 15:49 1845

Takk for innlegg. Jeg forstÄr hva du mener at store utbytter drar opp kursen og favoriser dette selskapet. Dette er ikke logisk, men markedet har rett. Desuten tenker de: one bird in d hand - - -

Ved inngang dette Ă„ret stod begge aksjene i ca. 90kr.
HĂžegh betaler ut 47,60 i utbytte og stiger til 114.
Wawi betale 18,70 i utbytte og stiger til kun 95. Wawi sier de betaler halve EPS i utbytte. En kan da anta at 20kr er igjen i selskapet. Dvs forholdet burde vĂŠrt motsatt eller Wawi 20kr hĂžyere kurs. Jeg tror neppe det skjer.

Du nevner to store eiere i Wawi og hver gang CEO har en presentasjon, sÄ faller aksjen 10% Vet ikke hvorfor, men markedet liker det ikke. Annen faktor er at WW er kjent som ikke / lite aksjonÊr vennlig, ref kursen pÄ moderselskapet til 50% rabatt.
karve
27.12.2024 kl 15:53 1833

Godt oppsummert Rui 👌 Det eneste jeg ville nevnt i tillegg var at Hauto ogsĂ„ scorer mest overfor aksjonĂŠrer ved sin mĂ„nedlige oppdatering av markedet. Der kommer Wawi i skyggen. Jeg har selv satset mest pĂ„ Hauto lenge, men nĂ„ er det for meg " all inn " i Wawi. Tror vi fĂ„r noen positive overraskelser i 2025 .
Otto40
27.12.2024 kl 18:10 1721

Jeg tror hovedÄrsaken til den ulike oppgangen er utbyttepolitikken. Siden 2022 har Hauto betalt omtrent 65 kroner i utbytte. Wawi har betalt omtrent halvparten i lÞpet av siste 12 Är. Dette er penger som er viktige for den allmenne investor og kanskje spesielt viktig etter at "alle" har begynt Ä kjÞpe aksjer pÄ Oslo BÞrs.

I tillegg kan det nevnes at:
Wawi handles til en P/E: 4,74 og EPS: 20,03(alle tall fra Nordnet).
Hauto handles til en P/E: 3,14 og EPS: 36,01

Ved Ä se kjapt pÄ presentasjoner for 2024 virker det ogsÄ som Hauto har en bunnlinje som er litt nÊrmere topplinja, enn det Wawi klarer Ä levere jevnt over.

Wawi er hardt straffet den siste tiden og personlig tror jeg dette i alt for stor grad handler om alle de lave kursmÄlene som er satt den siste tiden og at folket har glemt Ä regne pÄ selskapet selv, kanskje kan dette vÊre et riktig tidspunkt Ä fylle pÄ ytterligere.

Rui
02.01.2025 kl 12:08 1194

Fin dag for de fleste shipping selskap i dag.
WAWI er i siget med fint oppgang siste uken.
NÄr en ser pÄ den sÄkalte stjerneanalytikeren Petter Haugen sine analyser etter 16 desember da WAWI la frem utsiktene for 2025, er det lett Ä tenke at han kun er en medgangs supporter, og at hans analyse og nedsabling av kursmÄlet etter presentasjonen 16 desember ikke henger pÄ greip.
Kan fort mistenke selskapet eller Petter Haugen Ă„ ha en egen agenda for analysen .

Finansavisen hadde i gÄr 01 januar en egen artikkel om saken ( Se understÄende klipp fra artikkelen i finansavisen skrevet av Tore Bang).
Frem til fredag 13. desember, da Wallenius-kursen sto i 103 kroner, hadde han et kursmÄl pÄ 190 kroner. Med andre ord kunne kundene til Haugen forvente nesten en (ny) dobling av pengene.
Men sÄ kom «Black Monday», 16. desember. Wallenius Wilhelmsen la frem en oppdatering om tingenes tilstand i rederiet. De kommer fortsatt til Ä tjene masse penger i 2025, med en Þkning i kontantstrÞmmen (EBITDA) pÄ 5 til 10 prosent. Dette var noe svakere enn analytikerne forventet, men ikke dramatisk.
Likevel falt aksjekursen i lĂžpet av to dager med 15 prosent til 88 kroner.
NĂ„ var ikke Haugen like bull pĂ„ Wallenius Wilhelmsen lenger. KursmĂ„let ble i en tretrinns rakett torpedert fra 190 til 110, sĂ„ 100, for Ă„ ende opp pĂ„ 80 kroner! Årsak: Han var redd for den hĂžye kontraheringen av nye bilskip.
Say no more.
Tore Bang

Det som jeg synes er mest forkastelig i Petter Haugen sin analyse er Ä skylde pÄ hÞy kontrahering av nye bilskip. Dette har vÊrt kjent i lange tider og har ikke endret seg noe vesentlig siste mÄneden.
I etterkant av Petter Haugen sine analyser kom den store 5 Ă„rige kontraktsfornyelsen av frakt av Hyundai- og Kia biler like fĂžr jul som representerer 4,2 Milliarder USD( 47 milliarder NOK)
Denne kontrakten representerer bortimot en fjerdedel av totalomsetningen med Wallenius Wilhelmsens bilskip de neste fem Ă„rene.
For min del fikk jeg kjÞpt meg opp under 90,-Kr, noe som jo er hyggelig, men det er ogsÄ en annen historie her som vi smÄaksjonÊrer bÞr lÊre av, det er Ä gjÞre egne vurderinger og ikke hÞre for mye pÄ finanshusene, da flere synes Ä ha egne agendaer for sine analyser dessverre.
Rui
06.01.2025 kl 19:36 714

Artic Securities analytiker Kristoffer Barth Skeie har WAWI som et av sine toppvalg i 2025 med kursmÄl pÄ 153,-NOK.
Han mener rederiets kontraktsdekning og utbyttekapasitet bĂžr telle mer enn at det bygges mange skip i segmentet.
Wallenius Wilhelmsen har kapitalisert pÄ de seneste Ärenes rekordsterke bilfraktrater og inngÄtt avtaler for rundt 70 prosent av sine volumer de neste to Ärene, forteller analytiker Kristoffer Barth Skeie i Arctic Securities.
Den nylig fornyede avtalen med Hyundai og Kia strekker seg nÄ ut 2029 og vil alene gi inntekter pÄ 4,2 milliarder dollar, ifÞlge analytikeren.
Sentimentet rundt bilfrakt har surnet, fordi det hĂžye antallet bestilte skip har dominert overskriftene, men rederiets kontraktsdekning og utbyttekapasitet bĂžr veie tyngre, mener Skeie.
Vi estimerer utbyttekapasiteten til rundt 63 kroner pr. aksje fra fjerde kvartal til utgangen av 2025, mens utbyttet i samme periode trolig blir mer enn 24 kroner – tilsvarende 25 prosent av dagens aksjekurs.
GullHĂ„rAllOve
06.01.2025 kl 19:47 688

Kunne tenkt meg Ă„ se hva som ligger bak de estimatene pĂ„ 63 kr i utbytte. HĂžres mye ut. Men tar det gjerne 💰💰

Er kursmÄl 153 justert for utbytte, vet du det?

At det er en pengemaskin er det lite tvil om.
SLE
06.01.2025 kl 21:53 561

Ikke han du spÞr, men Tradingview viste for et par dager siden analysepriser pÄ max 156kr, min 84kr.

Ser den er justert idag til 166,1kr med en gjennomsnitt pÄ 126,9kr.

DNB viser en inntekt pr aksje pÄ 140,7kr for de siste 12 mÄnedene. Mangler oppdaterte tall for utbytter og prognoser for 2025, den er sist oppdatert 31.10.24.

Kan ikke se annet at aksjen er blitt oversolgt pga usikkerheter, og har en potensiell mer oppside enn nedside.
GullHĂ„rAllOve
06.01.2025 kl 23:51 420

👌👌
    «
  • 1
  • 2
  • »