💰 WAWI - Kursmål: 200,- 💰
Venter dobling i bilfraktaksje
ABG Sundal Collier oppjusterer det allerede skyhøye kursmålet på bilfraktaksje, og venter med det en dobling i aksjekursen.
Analytiker Petter Haugen i ABG hever kursmålet på Wallenius Wilhelmsen fra 194 til 200 kroner. Til sammenligning ble aksjen omsatt for 98 kroner før børsåpning fredag, og Haugen ser altså en oppside på 104 prosent.
Han gjentar naturlig nok kjøpsanbefalingen
ABG Sundal Collier oppjusterer det allerede skyhøye kursmålet på bilfraktaksje, og venter med det en dobling i aksjekursen.
Analytiker Petter Haugen i ABG hever kursmålet på Wallenius Wilhelmsen fra 194 til 200 kroner. Til sammenligning ble aksjen omsatt for 98 kroner før børsåpning fredag, og Haugen ser altså en oppside på 104 prosent.
Han gjentar naturlig nok kjøpsanbefalingen
Redigert 10.05.2024 kl 08:53
Du må logge inn for å svare
ibyx
17.01.2025 kl 11:34
4046
Shopping shipping?
Kun 4,5% mer ned nå så har TA-trollet fått sitt!
Er det slik at markedet tar litt tidlig sell on news på oransjemannen i shipping?
Kun 4,5% mer ned nå så har TA-trollet fått sitt!
Er det slik at markedet tar litt tidlig sell on news på oransjemannen i shipping?
Redigert 17.01.2025 kl 11:36
Du må logge inn for å svare
ibyx
17.01.2025 kl 11:54
3975
Sikkert ganske ok. I Wawi er det jo heller lite oppgang å ta "sell on news" eller noe på...
Faller ikke på særlig volum heller:
Volume: 223.89K
65 Day Avg: 460.77K
49% vs Avg
Peer Hauto med halve markedsverdien faller på betydelig høyere volum idag.
Der venter man gjerne på 100-inngang?
Faller ikke på særlig volum heller:
Volume: 223.89K
65 Day Avg: 460.77K
49% vs Avg
Peer Hauto med halve markedsverdien faller på betydelig høyere volum idag.
Der venter man gjerne på 100-inngang?
Redigert 17.01.2025 kl 12:00
Du må logge inn for å svare
ibyx
17.01.2025 kl 12:13
3929
TA igjen her. Dersom vi har en HS-formasjon som er uavsluttet skal den altså til ca 84. Starten blir da "MonsterMonday" 5. august med 84NOK.
Men topp og halslinje kan indikere bunn ned mot 80 og i "verste" fall ca 75?
Men topp og halslinje kan indikere bunn ned mot 80 og i "verste" fall ca 75?
ibyx
17.01.2025 kl 14:18
3749
Men 85,7. Da begynner vi kanskje å snakke om at "du treffer ikke alltid bunnen"?
Tanjiro
17.01.2025 kl 16:19
3614
Tok et lodd her nå, er allerede vektet en del i bilfrakt da jeg har Hauto fra før, men denne ser altfor attraktiv ut på dagens kurser. Konmer mest sannsynlig til å gå opp igjen før rapporten neste måned, har sett det samme mønsteret før. Med trump som president er markedet usikkert, og for den langsiktige investor gjelder det å sitte på gode verdiselskaper som tjener penger og betaler fine utbytter.
Green2030
22.01.2025 kl 09:57
2647
– Feil å sammenligne oss med Höegh Autoliners og MPC
Wallenius Wilhelmsen har falt med over 30 prosent på børsen på fire måneder. - Vi blir sett på som en shippingaksje og vi blir sammenlignet med rene shippingselskaper som Höegh Autoliners og MPC. Begge deler blir feil, sier konsernsjef Lasse Kristoffersen.
Sentimentet i shipping endret seg betydelig mot slutten av fjoråret. Etter tre-fire år med kraftig børsoppgang begynte pilene å peke nedover igjen og shippingindeksen på Oslo Børs falt med rundt 30 prosent fra sommeren 2024 og frem til årsskiftet. Wallenius Wilhelmsen er et av selskapene som fikk smake pisken og aksjen har nå, justert for utbytte, falt med over 30 prosent siden den toppet ut på 138 kroner i september i fjor.
– Sentimentet i shipping har endret seg og denne endringen treffer også oss. Vi blir fortsatt sett på som en shippingaksje, sier Lasse Kristoffersen.
Wallenius Wilhelmsen-sjefen mener at selskapet ikke har vært flinke nok til å fortelle markedet om hva de egentlig driver med.
– Vi blir sammenlignet med Höegh Autoliners, som er blant verdens beste til å frakte biler fra havn til havn. Vi mener naturligvis at vi er minst like flinke som Höegh til å gjøre akkurat den jobben, men vi er i tillegg en betydelig aktør både på landbasert logistikk og på terminal. Vi er best på å frakte biler og andre tyngre kjøretøyer helt fra fabrikk og ut til ferdigstilling for kundene.
Solid kontraktsportefølje
Wallenius Wilhelmsen har i dag en børsverdi på rundt 37 milliarder kroner samtidig som selskapet ventes å generere et ebitda-resultat på i overkant av 20 milliarder kroner i inneværende år.
– Ebitda-resultatet er omtrent identisk med vår årlige positive cashflow og prisingen av aksjen tyder på at markedet ikke tror dette vedvarer. Men vi tror 2025 vil bli et bra år med et ebitda-resultat som er 5-10 prosent høyere enn fjorårets justerte ebitda.
Store deler av inntjeningen de neste årene er ifølge Kristoffersen også sikret gjennom rederiets solide kontraktsportefølje.
– Rundt 70 prosent av kontraktfornyelsene ble gjort i 2023 og 2024 da fraktratene lå på historisk høye nivåer. Ratene på de forskjellige kontraktene vi inngikk i 2023 for 2024 ligger 20 til 100 prosent høyere enn de nivåene de har ligget på tidligere, sier Wallenius Wilhelmsen-sjefen.
Rett før årsskiftet fornyet Wallenius Wilhelmsen fraktkontrakten med Hyundai og Kia. Netto fraktinntekter i avtaleperioden som løper fra og med 2025 til og med 2029 anslås til 4,2 milliarder dollar, tilsvarende 45 milliarder kroner, eller over 9,5 milliarder kroner pr. år.
– Kontrakten er den største vi noensinne har inngått og den viser at vi er en langsiktig industriell aktør. Det er lite tradisjonell shippingpreg på denne typen kontrakter, sier Kristoffersen.
Kina og Trump
Dette betyr imidlertid ikke at Wallenius Wilhelmsen ikke er eksponert mot verdensøkonomien. Det har vært en nedgang i transportvolumene på rundt 5 prosent i forbindelse med konflikten i Rødehavet på grunn av redusert kapasitet. På samme tid har eksportvolumene fra Kina økt slik at det har vært underskudd på kapasistet, spesielt for RoRo-skip. Bileksporten fra Kina er fortsatt opp i absolutte tall, men ettersom den nå er på mange millioner biler er den prosentmessige veksten ikke like høy nå som den har vært de seneste årene.
– Verden ser dessverre ut til å fokusere mindre på klima akkurat nå, noe som blant annet skyldes svakere økonomi og flytting av offentlig pengebruk fra det grønne skiftet til sikkerhet og forsvar. Men vi har ingen tro på at omstillingen til el-biler vil bli reversert. Den har til nå vært hjulpet av insentiver, men fremover vil markedet drive veksten selv da det rett og slett er billigere biler å bygge, eie og ikke minst drive med tanke på drivstoffutgifter.
Nye tollsatser fra Donald Trump kan ifølge Lasse Kristoffersen også få negative konsekvenser for bilskipmarkedet.
– Trump er spesielt ute etter å ramme Kina. Det er imidlertid svært få kinesiske biler som i dag importeres til USA og det er allerede høye tollsatser på disse bilene. De store effektene vil først komme hvis Trump øker tollsatsene på biler importert fra Europa, Japan og Korea, sier Wallenius Wilhelmsen-sjefen.
Wallenius Wilhelmsen har falt med over 30 prosent på børsen på fire måneder. - Vi blir sett på som en shippingaksje og vi blir sammenlignet med rene shippingselskaper som Höegh Autoliners og MPC. Begge deler blir feil, sier konsernsjef Lasse Kristoffersen.
Sentimentet i shipping endret seg betydelig mot slutten av fjoråret. Etter tre-fire år med kraftig børsoppgang begynte pilene å peke nedover igjen og shippingindeksen på Oslo Børs falt med rundt 30 prosent fra sommeren 2024 og frem til årsskiftet. Wallenius Wilhelmsen er et av selskapene som fikk smake pisken og aksjen har nå, justert for utbytte, falt med over 30 prosent siden den toppet ut på 138 kroner i september i fjor.
– Sentimentet i shipping har endret seg og denne endringen treffer også oss. Vi blir fortsatt sett på som en shippingaksje, sier Lasse Kristoffersen.
Wallenius Wilhelmsen-sjefen mener at selskapet ikke har vært flinke nok til å fortelle markedet om hva de egentlig driver med.
– Vi blir sammenlignet med Höegh Autoliners, som er blant verdens beste til å frakte biler fra havn til havn. Vi mener naturligvis at vi er minst like flinke som Höegh til å gjøre akkurat den jobben, men vi er i tillegg en betydelig aktør både på landbasert logistikk og på terminal. Vi er best på å frakte biler og andre tyngre kjøretøyer helt fra fabrikk og ut til ferdigstilling for kundene.
Solid kontraktsportefølje
Wallenius Wilhelmsen har i dag en børsverdi på rundt 37 milliarder kroner samtidig som selskapet ventes å generere et ebitda-resultat på i overkant av 20 milliarder kroner i inneværende år.
– Ebitda-resultatet er omtrent identisk med vår årlige positive cashflow og prisingen av aksjen tyder på at markedet ikke tror dette vedvarer. Men vi tror 2025 vil bli et bra år med et ebitda-resultat som er 5-10 prosent høyere enn fjorårets justerte ebitda.
Store deler av inntjeningen de neste årene er ifølge Kristoffersen også sikret gjennom rederiets solide kontraktsportefølje.
– Rundt 70 prosent av kontraktfornyelsene ble gjort i 2023 og 2024 da fraktratene lå på historisk høye nivåer. Ratene på de forskjellige kontraktene vi inngikk i 2023 for 2024 ligger 20 til 100 prosent høyere enn de nivåene de har ligget på tidligere, sier Wallenius Wilhelmsen-sjefen.
Rett før årsskiftet fornyet Wallenius Wilhelmsen fraktkontrakten med Hyundai og Kia. Netto fraktinntekter i avtaleperioden som løper fra og med 2025 til og med 2029 anslås til 4,2 milliarder dollar, tilsvarende 45 milliarder kroner, eller over 9,5 milliarder kroner pr. år.
– Kontrakten er den største vi noensinne har inngått og den viser at vi er en langsiktig industriell aktør. Det er lite tradisjonell shippingpreg på denne typen kontrakter, sier Kristoffersen.
Kina og Trump
Dette betyr imidlertid ikke at Wallenius Wilhelmsen ikke er eksponert mot verdensøkonomien. Det har vært en nedgang i transportvolumene på rundt 5 prosent i forbindelse med konflikten i Rødehavet på grunn av redusert kapasitet. På samme tid har eksportvolumene fra Kina økt slik at det har vært underskudd på kapasistet, spesielt for RoRo-skip. Bileksporten fra Kina er fortsatt opp i absolutte tall, men ettersom den nå er på mange millioner biler er den prosentmessige veksten ikke like høy nå som den har vært de seneste årene.
– Verden ser dessverre ut til å fokusere mindre på klima akkurat nå, noe som blant annet skyldes svakere økonomi og flytting av offentlig pengebruk fra det grønne skiftet til sikkerhet og forsvar. Men vi har ingen tro på at omstillingen til el-biler vil bli reversert. Den har til nå vært hjulpet av insentiver, men fremover vil markedet drive veksten selv da det rett og slett er billigere biler å bygge, eie og ikke minst drive med tanke på drivstoffutgifter.
Nye tollsatser fra Donald Trump kan ifølge Lasse Kristoffersen også få negative konsekvenser for bilskipmarkedet.
– Trump er spesielt ute etter å ramme Kina. Det er imidlertid svært få kinesiske biler som i dag importeres til USA og det er allerede høye tollsatser på disse bilene. De store effektene vil først komme hvis Trump øker tollsatsene på biler importert fra Europa, Japan og Korea, sier Wallenius Wilhelmsen-sjefen.
desirata
22.01.2025 kl 09:59
2638
Winter is Here skrev Er det mulig at denne går til 70-74 på mellomlang sikt ?
Er det muleg temperaturen i Stavanger blir minus 15 grader i Stavanger neste måned.
Som man roper i skogen - - -
Som man roper i skogen - - -
ibyx
22.01.2025 kl 10:03
2622
"Feil å sammenligne oss med Höegh Autoliners og MPC"
Men så var det "bløffen" om at markedet alltid har rett da! 😅
Er forresten ikke denne priset som før hootieaksjonene begynte for alvor?
Hvor mye meravkastning har WAWI egentlig hatt siste år som kan tilskrives hootiene?
Det sies at de har og hadde mye på lange kontrakter så effekten er kanskje en del mindre her enn med spot produkt og kjemikalie som ferdes i Suez til vanlig?
Og hvor mye er inntjening ved landbasert logistikk og terminal påvirket av situasjonen i Suez?
Kan det rett og slett tenkes at Wawi vil overraske ved neste Q/guiding ved at inntjeningen ikke er nevneverdig påvirket og dermed at nedgangen er negativ psykologisk "bonuseffekt"? Litt sånn collateral damage?
"Nominelt" er aksjen ned ca 10% siste året. Utbyttejustert opp ca. 11%
Kilde: https://www.dn.no/investor/aksje/S37/WAWI/WALLENIUS%20WILHELMSEN
Forbehold om feil.
For HAUTO som det altså ifølge CEO er feil å sammenligne med er de samme målene ca +1% og +52% (!)
(Oslo February 14, 2024) Wallenius Wilhelmsen reported strong performance for the fourth quarter of 2023 with EBITDA at USD 454m. For the full year, Wallenius Wilhelmsen delivered a record EBITDA of USD 1,807m and a net profit of USD 967m. The Board proposes a dividend of 50 percent of net profit for 2023 and a new semi-annual pay-as-you-go dividend policy for 2024 and beyond.
12.12.24:
Outlook for 2024: We now expect adjusted EBITDA for 2024 to be in the range of USD 1,880 million to USD 1,910 million, representing a year-over-year improvement from 2023 of 4-6%.
kurs 18.12.23: 92,50NOK
Men så var det "bløffen" om at markedet alltid har rett da! 😅
Er forresten ikke denne priset som før hootieaksjonene begynte for alvor?
Hvor mye meravkastning har WAWI egentlig hatt siste år som kan tilskrives hootiene?
Det sies at de har og hadde mye på lange kontrakter så effekten er kanskje en del mindre her enn med spot produkt og kjemikalie som ferdes i Suez til vanlig?
Og hvor mye er inntjening ved landbasert logistikk og terminal påvirket av situasjonen i Suez?
Kan det rett og slett tenkes at Wawi vil overraske ved neste Q/guiding ved at inntjeningen ikke er nevneverdig påvirket og dermed at nedgangen er negativ psykologisk "bonuseffekt"? Litt sånn collateral damage?
"Nominelt" er aksjen ned ca 10% siste året. Utbyttejustert opp ca. 11%
Kilde: https://www.dn.no/investor/aksje/S37/WAWI/WALLENIUS%20WILHELMSEN
Forbehold om feil.
For HAUTO som det altså ifølge CEO er feil å sammenligne med er de samme målene ca +1% og +52% (!)
(Oslo February 14, 2024) Wallenius Wilhelmsen reported strong performance for the fourth quarter of 2023 with EBITDA at USD 454m. For the full year, Wallenius Wilhelmsen delivered a record EBITDA of USD 1,807m and a net profit of USD 967m. The Board proposes a dividend of 50 percent of net profit for 2023 and a new semi-annual pay-as-you-go dividend policy for 2024 and beyond.
12.12.24:
Outlook for 2024: We now expect adjusted EBITDA for 2024 to be in the range of USD 1,880 million to USD 1,910 million, representing a year-over-year improvement from 2023 of 4-6%.
kurs 18.12.23: 92,50NOK
Redigert 22.01.2025 kl 10:40
Du må logge inn for å svare
Rui
29.01.2025 kl 10:08
2192
Nordea med nyt kursmål for WAWI. Fortsatt kjøpsanbefaling. Det mest interessante er at WAWI nå har et kursmål som er 5 kr høyere en HAUTO.
Dette er i tråd med mine egne vurderinger, og noe som jeg mener i større grad utover året vil gjenspeile finanshusenes kommende kursmål.
Da er neste spørsmål hva selskapet kommer med for 4 kvartal 12 februar.
Slik som selskapet med ledelsen har kommentert selskapet, og forventningene til inneværende år, og årene videre, er det god grunn til å forvente et godt resultat for 4 kvartal.
Da kan vi fort få en akselererende kurs økning i WAWI utover året.
29.01.2025 09:15:05
WAWI/HAUTO: NORDEA MARKETS NEDJUSTERER KURSMÅL, GJENTAR KJØP
Oslo (Infront TDN Direkt): Nordea Markets nedjusterer kursmålene på Wallenius Wilhelmsen og Höegh Autoliners til henholdsvis 140 kroner (160) og 135 kroner (160). Meglerhuset gjentar kjøpsanbefalingene på begge selskapene.
Det fremgår av to analyser fra Nordea onsdag.
"Höegh Autoliners sikrer seg høye rater og booker COA-er med lengre varigheter (for eksempel mer enn fire år for nye kontrakter signert de siste 12 månedene). Fraktratene vil etter hvert normaliseres ettersom flåteleveransene for alvor øker fra andre halvår 2024, men sterkere markedsutsikter og bedre inntjeningsvisibilitet tilsier bedre utsikter på 2024-2026-estimatene", skriver Nordea.
For Wallenius Wilhelmsen peker meglerhuset på sterkere kommende kontraktsfornyelser med bedre vilkår, og argumenterer for at inntjeningen vil holde seg til tross for betydelig kommende flåtevekst frem mot 2026.
Dette er i tråd med mine egne vurderinger, og noe som jeg mener i større grad utover året vil gjenspeile finanshusenes kommende kursmål.
Da er neste spørsmål hva selskapet kommer med for 4 kvartal 12 februar.
Slik som selskapet med ledelsen har kommentert selskapet, og forventningene til inneværende år, og årene videre, er det god grunn til å forvente et godt resultat for 4 kvartal.
Da kan vi fort få en akselererende kurs økning i WAWI utover året.
29.01.2025 09:15:05
WAWI/HAUTO: NORDEA MARKETS NEDJUSTERER KURSMÅL, GJENTAR KJØP
Oslo (Infront TDN Direkt): Nordea Markets nedjusterer kursmålene på Wallenius Wilhelmsen og Höegh Autoliners til henholdsvis 140 kroner (160) og 135 kroner (160). Meglerhuset gjentar kjøpsanbefalingene på begge selskapene.
Det fremgår av to analyser fra Nordea onsdag.
"Höegh Autoliners sikrer seg høye rater og booker COA-er med lengre varigheter (for eksempel mer enn fire år for nye kontrakter signert de siste 12 månedene). Fraktratene vil etter hvert normaliseres ettersom flåteleveransene for alvor øker fra andre halvår 2024, men sterkere markedsutsikter og bedre inntjeningsvisibilitet tilsier bedre utsikter på 2024-2026-estimatene", skriver Nordea.
For Wallenius Wilhelmsen peker meglerhuset på sterkere kommende kontraktsfornyelser med bedre vilkår, og argumenterer for at inntjeningen vil holde seg til tross for betydelig kommende flåtevekst frem mot 2026.
desirata
29.01.2025 kl 10:59
2143
Enig i det du sier. Det er helt naturleg og logisk at Wawi stiger mere enn Høegh. Iom. Høegh betaler 100 % av EPS i utbytte, mens Wawi betaler 50%. Dersom de eks. har EPS kr. 50, bør Wawi ha 25kr høyere kurs enn Høegh etter et år.
Dette er teoretisk, men markedet verdsetter selskap som betaler høyt utbytte. "One bird in the hand" faktoren.
Dette er teoretisk, men markedet verdsetter selskap som betaler høyt utbytte. "One bird in the hand" faktoren.
Rui
29.01.2025 kl 12:07
2063
WAWI har som kjent en utbyttepolitikk på utbetalinger halvårlig, 50% av netto overskudd. Det har ført til at selskapet nå har en svært høy kontantbeholdning, noe som fremmer muligheten for store utbytter, spesielt ekstraordinære. Som understående fra Artic Securities i begynnelsen av året påpeker mener de at utbytte kapasiteten er utrolige 63,-Kr i 2025 (68% av dagens kurs). Terminalen som ble solgt i 2024 bringer inn i Q4, eller i Q1-25, ytterligere 2 milliarder NOK netto i kassen til WAWI.
Jeg forventer at det vil bli utbetalt et ordinært utbytte samt et ekstraordinært utbytte i tillegg i Q4.
Artic Securuties: Vi estimerer utbytte kapasiteten til rundt 63 kroner pr. aksje fra fjerde kvartal til utgangen av 2025, mens utbyttet i samme periode trolig blir mer enn 24 kroner – tilsvarende 25 prosent av dagens aksjekurs.
Jeg forventer at det vil bli utbetalt et ordinært utbytte samt et ekstraordinært utbytte i tillegg i Q4.
Artic Securuties: Vi estimerer utbytte kapasiteten til rundt 63 kroner pr. aksje fra fjerde kvartal til utgangen av 2025, mens utbyttet i samme periode trolig blir mer enn 24 kroner – tilsvarende 25 prosent av dagens aksjekurs.
Rui
08.02.2025 kl 12:08
1489
Potensielle tollreduksjoner som skisseres under kan gi økt transportbehov for biler for WAWI og HAUTO.
Reduserte tollsatser på amerikanske biler på 7,5% vil også måtte medføre redusert toll på Kinesiske biler på 7,5% iht. reglene i verdens handelsorganisasjon (WHO).
Denne tollreduksjonen tror jeg vil bli innført raskt for å blidgjøre det oransje møkka tryne, og unngå videre eskalering av handelskrigen som han har iverksatt..
EU vil tilby lavere toll på amerikanske biler
For å blidgjøre USA og Donald Trump vurderer EU å tilby lavere toll på importerte amerikanske biler.
Det skriver avisen Financial Times.
Bernd Lange, leder for EUs handelskomité, signaliserer at tollen settes ned fra dagens ti prosent til nærmere 2,5 prosent som USA har på europeiske biler.
Hvis tollen på amerikanske biler settes ned må tilsvarende gjøres for biler fra andre land, som Kina, for å sikre likebehandling i henhold til regelverket i Verdens handelsorganisasjon (WTO).
EU har ilagt elbiler fra Kina er straffetoll på 35 prosent begrunnet med statlig subsidiering, og EU skal være trygg på at denne tollen blir liggende fast.
I 2022 importerte EU kun 271.476 biler fra USA, mens det andre veien ble eksportert 738.436 biler fra EU til USA.
President Donald Trump har gjentatt flere ganger at han vil innføre toll på alle varer fra EU, i størrelsesorden 25 prosent.
En annen interessant observasjon relatert til de siste to kursmål fra finanshusene, er at WAWI av Artic Securities, og av DNB fra 01.02 nå priser inn et høyere kursmål en for HAUTO.
Dette er helt naturlig. Selskapet flommer over av fri kapital, og med deres utbyttepolitikk vil jo verdien i selskapet stadig øke mer en for HAUTO som tar ut 100% av netto inntekter ved utbytteutbetalinger.
Det som er bra med dette, er at vi får fortsatt høye utbytte utbetalinger, men noe lavere en for HAUTO, men høyere verdi på aksjebeholdningen en om en sitter med HAUTO aksjer. Gevinsten i kursgevinst om nevnte finanshus får rett målt mot dagens kurs er 25%.
Summen av dette mener jeg blir bedre en å sitte i HAUTO.
Reduserte tollsatser på amerikanske biler på 7,5% vil også måtte medføre redusert toll på Kinesiske biler på 7,5% iht. reglene i verdens handelsorganisasjon (WHO).
Denne tollreduksjonen tror jeg vil bli innført raskt for å blidgjøre det oransje møkka tryne, og unngå videre eskalering av handelskrigen som han har iverksatt..
EU vil tilby lavere toll på amerikanske biler
For å blidgjøre USA og Donald Trump vurderer EU å tilby lavere toll på importerte amerikanske biler.
Det skriver avisen Financial Times.
Bernd Lange, leder for EUs handelskomité, signaliserer at tollen settes ned fra dagens ti prosent til nærmere 2,5 prosent som USA har på europeiske biler.
Hvis tollen på amerikanske biler settes ned må tilsvarende gjøres for biler fra andre land, som Kina, for å sikre likebehandling i henhold til regelverket i Verdens handelsorganisasjon (WTO).
EU har ilagt elbiler fra Kina er straffetoll på 35 prosent begrunnet med statlig subsidiering, og EU skal være trygg på at denne tollen blir liggende fast.
I 2022 importerte EU kun 271.476 biler fra USA, mens det andre veien ble eksportert 738.436 biler fra EU til USA.
President Donald Trump har gjentatt flere ganger at han vil innføre toll på alle varer fra EU, i størrelsesorden 25 prosent.
En annen interessant observasjon relatert til de siste to kursmål fra finanshusene, er at WAWI av Artic Securities, og av DNB fra 01.02 nå priser inn et høyere kursmål en for HAUTO.
Dette er helt naturlig. Selskapet flommer over av fri kapital, og med deres utbyttepolitikk vil jo verdien i selskapet stadig øke mer en for HAUTO som tar ut 100% av netto inntekter ved utbytteutbetalinger.
Det som er bra med dette, er at vi får fortsatt høye utbytte utbetalinger, men noe lavere en for HAUTO, men høyere verdi på aksjebeholdningen en om en sitter med HAUTO aksjer. Gevinsten i kursgevinst om nevnte finanshus får rett målt mot dagens kurs er 25%.
Summen av dette mener jeg blir bedre en å sitte i HAUTO.
GullHårAllOve
08.02.2025 kl 12:48
1444
Det siste du skriver er årsaken til jeg har akkumulert mer i WAWI enn i HAUTO. Jeg tror også at vi i WAWI vil få utbytte lengre enn i HAUTO. Jeg har tidligere tenkt 25 og kanskje 26, nå tror jeg at jeg faktisk på at både 27 og 28 og vil gi veldig god avkastning. Denne aksjen sitter jeg helt rolig i på tross av voldsomme svingninger.
desirata
12.02.2025 kl 07:47
978
Veldig sterkt resultat fra Wawi og de uttaler at dette året blir mellom 0-10% bedre. Avhengig av sentiment, Trump, m.m. så kan aksjen stiger en tier og mere. Dersom de vil betale 20-25kr i årleg utbytte, kan den forsvare en tre-sifret kurs.
Winter is Here
12.02.2025 kl 07:49
975
Ektrsaordinært utbytte itillegg til vanlig utbytte for 2H 2024.
1.24 USD ex date 26 mars, utbetaling 28 april
1.24 USD ex date 26 mars, utbetaling 28 april
Torine
12.02.2025 kl 23:24
667
Finansavisen 12.2– Vi øker utbyttet, vi øker resultatet og vi fortsetter å styrke vår kontraktsportefølje, sier adm. direktør Lasse Kristoffersen i Wallenius Wilhelmsen. På børsen ble utbyttet på henholdsvis 529 millioner dollar for andre halvår og 782 millioner dollar totalt for hele fjoråret, mottatt med jubel. Onsdag formiddag var aksjen opp 6,2 prosent til 98,85 kroner.– Jeg ønsker ikke å spekulere i hvorfor aksjekursen går i været, men det er vel ikke tvil om at markedet liker høye utbytter, sterke resultater og svært gode resultatutsikter også for 2025, sier Kristoffersen.
Bilskipsrederiet vil betale ut mellom 30 og 50 prosent av nettoresultatet i ordinært utbytte for 2025 . – Vi forventer at vi kommer til å ligge helt i toppen av utbytterangen. Cashsituasjonen tilsier dette. Om det vil bli utbetalt ekstraordinære utbytter i tillegg, er det opp til styret å bestemme, sier Kristoffersen.
Bilskipsrederiet vil betale ut mellom 30 og 50 prosent av nettoresultatet i ordinært utbytte for 2025 . – Vi forventer at vi kommer til å ligge helt i toppen av utbytterangen. Cashsituasjonen tilsier dette. Om det vil bli utbetalt ekstraordinære utbytter i tillegg, er det opp til styret å bestemme, sier Kristoffersen.
Rui
14.02.2025 kl 10:28
329
Da gikk det fortere en jeg hadde sett for meg at WAWI`s aksje kurs ble høyere en HAUTO.
Som tidligere påpekt i tidligere innlegg relatert til de to kursmålene fra to av finanshusene, er WAWI av Arctic Securities, og av DNB fra 12.02 priset til et høyere kursmål en HAUTO. Dette regner jeg med vil fremkomme i nye kursmål fra andre finanshus etter hvert.
Det er helt naturlig. Selskapet flommer over av fri kapital, og med deres utbyttepolitikk vil jo verdien i selskapet stadig øke mer en for HAUTO som tar ut 100% av netto inntekter ved utbytteutbetalinger.
Det som er bra med dette, er at vi får høye utbytte utbetalinger,(nå ser det også ut for at utbyttene i WAWI blir større en for HAUTO i 2025 og 2026),og høyere verdi på aksjebeholdningen en om en sitter med HAUTO aksjer. Gevinsten i kursgevinst om nevnte finanshus får rett målt mot dagens kurs er 25%.
Summen av dette er betydelig bedre en å sitte i HAUTO.
Utdrag av DNB sin oppdaterte rapport om WAWI etter fremleggelsen av H2 rapporten 12.02.2025
WALLENIUS WILHELMSEN ASA
Start of something good
The inaugural H2 extraordinary dividend marks a new beginning for a company that has spent recent years shedding debt and improving its balance sheet. We view his move positively, and believe it is just the beginning. Our forecasts suggest cNOK90/share could be distributed to shareholders by end-2027. We reiterate
our BUY, but have cut our target price to NOK123 (125).
Marginal revisions following Q4. We have made minor changes to our underlying estimates after the Q4 report, but have raised our volume expectations on a growing fleet and increased our rate estimates, but these are largely offset by higher costs. In sum, we have lowered our 2025e EBITDA by 1%, raised 2026e by 1%, and raised 2027e by 3%.
Rosy outlook for 2025e and beyond. The company’s revised guidance implies 2025 EBITDA of USD1,900m–USD2,090m; our estimate is USD2,085m versus consensus of USD2,006m. We believe the renewed contract backlog should solidify cash flow in the years ahead, with upside potential on marginal short-term volumes (preferably lucrative H&H cargo) as the company begins adding capacity and could see a Red Sea reopening allowing for further volume increases. As renewals take full effect from Q2, we continue to see positive earnings momentum for Wallenius Wilhelmsen.
Appealing capital returns as company turns new leaf. Wallenius Wilhelmsen has used the upcycle to strengthen its balance sheet and is comfortable in its current
situation. Hence, Q4 marked the first extraordinary dividend, and we expect more, as continued strong cash flows compound. We estimate NOK91/share (95% of the share price) in FCFE by end-2027, and believe NOK90/share should be available for distributions, even when accounting for the equity for 16 additional newbuilds.
BUY reiterated, but target price cut to NOK123, based on a combination of our forecast for distributable cash flows through 2027.
Som tidligere påpekt i tidligere innlegg relatert til de to kursmålene fra to av finanshusene, er WAWI av Arctic Securities, og av DNB fra 12.02 priset til et høyere kursmål en HAUTO. Dette regner jeg med vil fremkomme i nye kursmål fra andre finanshus etter hvert.
Det er helt naturlig. Selskapet flommer over av fri kapital, og med deres utbyttepolitikk vil jo verdien i selskapet stadig øke mer en for HAUTO som tar ut 100% av netto inntekter ved utbytteutbetalinger.
Det som er bra med dette, er at vi får høye utbytte utbetalinger,(nå ser det også ut for at utbyttene i WAWI blir større en for HAUTO i 2025 og 2026),og høyere verdi på aksjebeholdningen en om en sitter med HAUTO aksjer. Gevinsten i kursgevinst om nevnte finanshus får rett målt mot dagens kurs er 25%.
Summen av dette er betydelig bedre en å sitte i HAUTO.
Utdrag av DNB sin oppdaterte rapport om WAWI etter fremleggelsen av H2 rapporten 12.02.2025
WALLENIUS WILHELMSEN ASA
Start of something good
The inaugural H2 extraordinary dividend marks a new beginning for a company that has spent recent years shedding debt and improving its balance sheet. We view his move positively, and believe it is just the beginning. Our forecasts suggest cNOK90/share could be distributed to shareholders by end-2027. We reiterate
our BUY, but have cut our target price to NOK123 (125).
Marginal revisions following Q4. We have made minor changes to our underlying estimates after the Q4 report, but have raised our volume expectations on a growing fleet and increased our rate estimates, but these are largely offset by higher costs. In sum, we have lowered our 2025e EBITDA by 1%, raised 2026e by 1%, and raised 2027e by 3%.
Rosy outlook for 2025e and beyond. The company’s revised guidance implies 2025 EBITDA of USD1,900m–USD2,090m; our estimate is USD2,085m versus consensus of USD2,006m. We believe the renewed contract backlog should solidify cash flow in the years ahead, with upside potential on marginal short-term volumes (preferably lucrative H&H cargo) as the company begins adding capacity and could see a Red Sea reopening allowing for further volume increases. As renewals take full effect from Q2, we continue to see positive earnings momentum for Wallenius Wilhelmsen.
Appealing capital returns as company turns new leaf. Wallenius Wilhelmsen has used the upcycle to strengthen its balance sheet and is comfortable in its current
situation. Hence, Q4 marked the first extraordinary dividend, and we expect more, as continued strong cash flows compound. We estimate NOK91/share (95% of the share price) in FCFE by end-2027, and believe NOK90/share should be available for distributions, even when accounting for the equity for 16 additional newbuilds.
BUY reiterated, but target price cut to NOK123, based on a combination of our forecast for distributable cash flows through 2027.
Redigert 14.02.2025 kl 10:33
Du må logge inn for å svare