HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste

kodenavn
HAUTO 22.04.2024 kl 10:04 55011

As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.

Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
kodenavn
11.09.2024 kl 10:31 451

Fredag i forrige uke var Höegh Autoliners ute med en markedsoppdatering, noe som ble godt mottatt i markedet. I løpet av børsdagen steg aksjen nesten fem prosent til 118,20 kroner.

Höegh Autoliners fraktet 1,2 millioner kubikkmeter (cbm) last på pro rata-basis i august, og kunne vise til en gjennomsnittlig bruttorate på 103,60 dollar pr. cbm mens den gjennomsnittlige nettoraten var på 88,90 dollar pr. cbm.

«August ble nok en måned med rekordhøye fraktrater grunnet den pågående reprisingen av last og vårt fokus på å optimalisere handelsnettverket og lastemiksen», uttalte Höegh Autoliners-sjef Andreas Enger i forbindelse med oppdateringen.

Analysefakta

Aksje: Höegh Autoliners
Meglerhus: Arctic Securities
Anbefaling: Kjøp (Kjøp)
Kursmål: 165 (159)

I en ny analyse fra Arctic Securities beskriver analytiker Kristoffer Barth Skeie markedsoppdateringen som solid. Han gjentar sin kjøpsanbefaling på aksjen, og hever kursmålet fra 159 til 165 kroner.

Analytikeren oppjusterer estimatene for tredje kvartal, og forventer nå et EBITDA-resultat på 201,4 millioner dollar, noe som er ti prosent over konsensus. Når det gjelder utbyttebetaling estimerer Skeie at rederiet deler ut 1,17 dollar pr. aksje, fem prosent over konsensus.

-Höegh Autoliners forventer at kontraktsdekningen vil nå 80 prosent innen utgangen av 2024.

«Våre estimater for 2025 tar utgangspunkt i at volumene som skal fornyes har en rate på 70 dollar/cbm (57 dollar/cbm i 2026), noe som antyder at vi tar høyde for en viss nedside. I et slikt scenario ser vi fortsatt en P/E på 3,1 for neste år», skriver Arctic Securities i sin oppdatering.

Ifølge analytikeren er det en viss bekymring i markedet for at inntjeningen skal ha nådd en topp, noe som forklarer hvorfor aksjen handles til en løpende P/E på rundt 3. Skeie forventer en attraktiv yield i årets andre halvdel, og konkluderer med at aksjen er verdt å eie fremover.

Tirsdag omsettes Höegh Autoliners-aksjen for 120,00 kroner, opp 0,8 prosent. For at det nye kursmålet skal innfris, må aksjen stige ytterligere 37 prosent.
kodenavn
10.09.2024 kl 15:58 698

7.- i utbytte forrige kvartal.
Dette kan anses for normalt ordinært kvartalsutbytte fremover.
Dette utgjør 23 % i året.
i tillegg kommer ekstrautbytte på gevinst ved salg av gamle ubelånte skip.
I februar ble det utbetalt 19.-pr. aksje
Og mer kommer i de neste kvartalene
kodenavn
10.09.2024 kl 13:02 862

Arctic høyner sitt kursmål fra 159.- til 165.-
Det er dårlig nytt for de de 4 mill aksjene som er short.
Godt nytt for alle andre :)
desirata
09.09.2024 kl 14:16 1179

Da kan vi se frem til et extra utbytte på kr.3,40 utpå våren 2025 engang, men blir vel flere innen den tid. Ca 35% per år er ikke mange som matcher
Winter is Here
09.09.2024 kl 08:16 1441

Höegh Autoliners ASA – Sale of Höegh New York
Oslo, 9 September 2024: Höegh Autoliners ASA (“Höegh Autoliners” or the “Company”, ticker code HAUTO), through its subsidiary Höegh Autoliners Shipping AS, has reached an agreement for the sale of the owned vessel Höegh New York (IMO 9295830) for a price of USD 60.6 million.

Höegh New York (6,500 CEU) was built at DSME shipyard in 2005. She is sailing under the NIS flag and is debt-free. The vessel will be owned and served in Höegh Autoliners’ trade network before her delivery to the new owner within first quarter 2025.
Winter is Here
06.09.2024 kl 07:07 2152

Höegh Autoliners ASA (HAUTO) – August 2024 Trading Update
In August 2024, Höegh Autoliners (the Company, ticker code “HAUTO”) transported 1,2 million cbm of cargo on prorated basis. Transported cargo in the last three months (June - August) was 3.5 million cbm.

Average prorated gross freight rate in August 2024 was USD 103.6 per cbm (+7.6% compared to average gross rate in Q2 2024). Average prorated gross freight rate in the last three months was USD 99.7 per cbm.

Average prorated net freight rate in August 2024 was USD 88.9 per cbm (+6.9% compared to average net rate in Q2 2024). Average prorated net freight rate last three months was USD 86.4 per cbm.

HH/BB share of prorated volumes carried in August was 26%. Last three months the prorated HH/BB share was 24%.
kodenavn
05.09.2024 kl 14:41 2423

Chinese car exports represent a significant game changer for the industry. We remain bullish on the structural growth of Chinese car exports. For example, Høegh Autoliners has signed a new five-year contract with a major East Asian company for the transport of cars, mainly electric vehicles (EVs), from Asia to Europe, valid until the end of 2028.
kodenavn
03.09.2024 kl 23:01 2745

We remain positive on car shipping companies like Wallenius Wilhelmsen (WAWI) and Høegh Autoliners (HAUTO), as they are set to renegotiate longer-term contracts at current, historically high levels. In 2024, WAWI and HAUTO will renegotiate approximately 50% and 30% of their contract portfolios, respectively, with HAUTO says rates more than double the existing levels, from below USD 50 per cubic meter of cargo (CBM) to above USD 100 per CBM. WAWI, traditionally more conservative, has commented that they are in "the same market" as HAUTO.

Conclusion: At the current share prices, we estimate dividend yields of 30-40% for 2025 and 2026, respectively, with a target price of NOK 173 per share for HAUTO and NOK189 for WAWI, which will increase by ~NOK 10 per quarter as long as the cycle remains as strong as it is today.
gw60
30.08.2024 kl 17:30 3497

De betaler utbytte hvert kvartal, så hva tror du da skjer i november?😁
fiat2000
30.08.2024 kl 16:02 2304

Noen her som vet om Hauto kommer med flere utbytter i 2024?
kodenavn
29.08.2024 kl 09:10 2717

For the past months, car sales have flattened out in the major economies China, S. Korea, Japan, USA, UK, and Germany, while car exports have been continuing to rise, especially out of China and Japan.

We still view the market balance as highly favourable for the car carrier operators such as HAUTO and WAWI and believe that car sales will pick up in the seasonally stronger 4Q (e.g., new models arriving to market). Globally, we expect car sales to be flat y/y in 2024 and thus hit c. 87m vehicles by the end of the year.

kodenavn
28.08.2024 kl 11:28 2996

Bilskipsaksjene har vært litt lunkne i det siste.
Det har kanskje vært litt usikkerhet hos enkelte hvordan ekstra EU-avgift på elbiler ville slå ut på Kina-eksporten til EU, og dermed bilshipping.
Det er det tydiigvis ingen grunn til å frykte.
Det er fulle skip og fantastisk inntjening. HAUTO trykker penger.

Car carriers: Chinese vehicle exports up 29% YOY

MARKET NEWS
Car carriers: Chinese vehicle exports up 29% YOY
Chinese customs authorities reported 572k vehicle units exported from the country in July, which on a per-day basis was up 9% MOM and up 29% YOY, leaving the July tally ~7.1x the 2019-average. 93k (16%) vehicle units were exported to Russia in July, leaving the total exports number excluding those to Russia at 479k which is up 33% YOY. 34% (194k units) were shipped to Europe, which came up 8% MOM (per-day basis) and was ~13% higher than the year prior. Of total units exported, 25% were electric passenger vehicles. This compares to 30% in 2023, 28% in 2022 and 23% in 2021. The July EV tally was up 21% MOM on a per-day basis, and up 14% YOY, while ICE (internal combustion) passenger vehicles came up 7% to 283k units, which is 33% higher than last year's reading. Furthermore, China exported 46k trucks in July, unchanged MOM.

35% of Chinese electric vehicle exports in July went to Europe, while 30% was other Asian demand and 13% went to Oceania. Europe's share of Chinese EV exports has averaged 37% YTD, versus ~3% in 2019. Chinese EV exports to Europe came up 31% MOM on a per-day basis and was down 4% YOY, with the majority of volumes heading to Belgium (42%), United Kingdom (13%), Germany (9%), and Turkey (8%).


desirata
27.08.2024 kl 13:00 3296

Det har alltid svinget endel i Hauto, men kommer de med 15kr i neste utbytte. Blir det ikke lett å sitte short. Aksjen vil stige 10kr på det.
piff
27.08.2024 kl 09:46 3426

Ja er overraskende over kursutvikling etter guiding og resultat.
Shortene sitter på en forholdsvis stor post her over 0.5 %. Og medvirkende til nedgangen fra toppen kr.136.5 14 feb.
Skal dog legge til at segmentet har vært fallende for de fleste selskaper med unntak.
Reprisingen vil komme utover høsten mot q3 når markedet for alvor ser potensialet i Hauto.
kodenavn
27.08.2024 kl 09:28 3470

Det er smått utrolig at ingen kaster seg over Hoegh Autoliners. Alt går på skinner, og et vedvarende fantastisk utbytte.
Hittil i år 32,68 i utbytte på en aksje som nå omsettes for 112.-
Det er slike aksjer man skal ha.
megabea
26.08.2024 kl 17:32 3701

Takker - det er helt korrekt.
Det kan ta sin tid å få på plass karbon merking på produktene, men/hvis/når dette kommer så er hauto klar.
Som jeg (og du) er inne på så er det i dag ikke en markeds fordel.
Oljen vil være her en stund ennå.
desirata
26.08.2024 kl 14:40 3847

Korrigerer følgende innlegg.

Aurora skipene, som (kan ) gå på ammonia, får halvert kapasiteten.(De vil ikke gjøre det enda, inntil noen andre betaler for det.
Det vil si at de (isåfall) bare seile halvparten av det de gjør i dag før de må "bunkre".
megabea
26.08.2024 kl 13:35 3929

Svært lite tydeligvis.
Ser en på kvartalet - marginalt, ser en på året - marginalt.
Det som tydeligvis skjedde var at for 2023 var kontraktene reforhandlet og en fikk en større innsparing på bunkers (som det heter) for (topp) året 2023.
At tallet i 2024 holder seg er også forbausende (kanskje) for vi vet at seilingstiden er forlenget med stengningen/omseilingen av Rødehavet.
Det ser ut til at ro-ro segmentet har gjort som tørr bulk og seiler med lav fart for innsparing.

Men du er inne på noe interessant her for Aurora skipene, som går på ammonia, får halvert kapasiteten.
Det vil si at de kan bare seile halvparten av det de gjør i dag før de må "bunkre".
Og vil ammonia være tilgjengelig hvor som helst?
Lengre seilingstid?
Lengre seilingstid gir lavere volum?
bernes
24.08.2024 kl 10:13 4485

HAUTO betaler for bunkersforbruket til skipene så lav oljepris vil gi lavere operasjonsutgifter.
Om det er knyttet noen betingelser i de langsiktige avtalene mot oljepris vet jeg ikke.
rolas
23.08.2024 kl 19:16 4784

Hvordan påvirkes Hoegh av oljepris ?
Så enkelt som lavere oljepris gir lavere fraktkost som gir bedre inntjening ?
megabea
17.08.2024 kl 10:44 6104

Angående selskaps verdier hentet fra siste presentasjon.

(FA 14.08.24)
Höegh Autoliners har pumpet ut utbytter på 9,3 milliarder kroner på under to år. Nå dreier rederiet mer av kapasiteten fra spot-laster til lange kontrakter.

SIKRER LANGE AVTALER: – Vi inngår nye og forlenger eksisterende kontrakter og skaper en plattform for god inntjening i flere år fremover, sier Höegh Autoliners-sjefen
Höegh Autoliners anslår den verdijusterte egenkapitalen til 27,6 milliarder kroner. Det tilsvarer 145 kroner pr. aksje, 18 prosent over aksjekursen i 13-tiden onsdag.

Legg merke til at dette er verdijustert - net present value - ikke NAV.
Du kan lese mer om dette under note 3 i Q2 rapporten.

Ellers har jeg ingen formening om hvor høyt budet bør være
desirata
16.08.2024 kl 13:41 6509

NAV ledelsen presente sist uke var $13,5 per aksje =145kr.

Det er antydet fra analytikere at et bud må være over 160kr aksjen.

Grimaldi følger nok med.
megabea
16.08.2024 kl 10:19 6721

Kommer det inn bud så ser enn vel ikke for seg at det går over NAV - 133 - eller gjør vi det?
Gram ble solgt til NAV verdi.

Må innrømme at jeg er litt i tvil over det som skjer for det ligner veldig på at noen "pynter på brura" for tiden.
megabea
16.08.2024 kl 10:12 6745

VAE er i Q2 118% høyere enn fleet market book value.
Dette er en meget volatil verdi som raskt kan endre seg blir markedet mettet.
Det er bedre å se på NAV den gir deg verdien på papiret/aksjen.
canarias
16.08.2024 kl 08:35 6908

Fantastisk bra visibilitet Hauto begynner å få,
ledelsen har vært flinke i tillegg til at de har blitt særdeles aksjonærvennlige.
Vi kan bare glede oss til fortsettelsen.
Kommer det inn bud på Hauto må det graves dypt i lomma for å få aksept,
kodenavn
16.08.2024 kl 00:40 7154

Fra Q2-pres: VAE per share: USD 13.5 (NOK 145) 1

Og fra shorterregister:
Det er en del aksjer som må kjøpes her på et tidspunkt., 7,5 mill aksjer.
NO0011082075 HOEGH AUTOLINERS ASA 7 511 829 3.92% 14.08.2024
gw60
16.08.2024 kl 00:04 7184

Det du sier her blir interessant, må regne med at det er 10 - 15 mill aksjer short så de må kjøpe aksjer for tilbakelevering (normalt går kursen opp)..Så de vil bruke sine midler for å kjøre kursen ned så langt som mulig. Så derfor vil det mest sannsynlig komme en dupp i aksjen, da bør man vurdere kjøp. Følg med på shorthandelen de neste dager.https://ssr.finanstilsynet.no/
megabea
15.08.2024 kl 22:28 7298

Slår dette til så vil jo kursen komme etter.
Ekstra utbytte blir det vel ikke, men det øker utbyttet.
megabea
15.08.2024 kl 22:17 7329

145 - det må være feil.
Du hadde nok rett første gang.
Og så blir den 133 om noen dager.
kodenavn
15.08.2024 kl 13:55 7741

Dette blir bare bedre og bedre.
Thus, the announced USD120m vessel sales in Q3 should beef up the Q3 dividend to NOK15/share on our numbers
Rui
15.08.2024 kl 12:07 7875

Oppdatering i dag fra DNB Market:
HÖEGH AUTOLINERS ASA
Producing substantial payouts.
We find the company’s outlook into H2 supportive of continued strong cash flow yield, and the company is sticking to its policy of churning out excess cash as
dividends. Thus, the announced USD120m vessel sales in Q3 should beef up the Q3 dividend to NOK15/share on our numbers. Further, we estimate 60% of today’s
market cap should be covered by distributions by end2026. We reiterate our BUY and NOK153 target price.
Looking further ahead, we believe shareholders can expect NOK76/share in distributions by end-2026e(~60% of the current share price), after which “the company would be left with a relatively modern fleet in a market with upside optionality to continued strong demand growth potentially extending the cash flows to 2027e and beyond.
desirata
15.08.2024 kl 10:43 8004

Stakkars de som har shortet Hauto, 8m aksjer til en milliard kroner. De kan ikke sove godt for tiden, dersom aksjen forsetter stige. Så har de ingen valg enn å dekke seg inn, som igjen vil bidra til videre økning. Perfect storm for oss andre -
kodenavn
15.08.2024 kl 09:10 8185

As noted by HAUTO and peers, 2024 should remain firm in terms of rates, backed by strong YTD growth in car export figures. With less renewals scheduled for ‘25/26, HAUTO should thus increase contract coverage for the coming years which, all else equal, should result in higher pricing, we believe. We maintain our NOK 150/sh TP, equal to 5x FSest 2025 P/E (150/sh, 25.04.2024). Buy reiterated.
megabea
14.08.2024 kl 21:19 8557

Det ser ut til at en stor del av finansverden ikke har peiling på hauto de selger aksjer hver dag, og i dag er hauto ikke bare i nærheten av ATH, men den topper også short listen med en short på 1000 mill. De leser i hvert fall ikke denne siden da hadde de blitt skremt.
Kanskje de har sett ordreboken?
megabea
14.08.2024 kl 19:42 8696

Selger unna de gamle skipene og deler ut pengene, og de nye kommer gratis eller?
canarias
14.08.2024 kl 16:46 8909

Enig der desirata, forøvrig enormt volum også i sluttauksjonen og HAUTO sluttet på dagens høyeste, meget sterkt.
desirata
14.08.2024 kl 16:09 8981

Hauto vil gi normalt ca.7kr i kvartals utbytte, men iom de får masse nybygg. Så vil de selge unna eldre skip, gjerne 3-4 skip årleg. Kan da regne med extra utbytte i overnevnte tilfelle på 12-13kr årleg. Totalt oppimot 40kr og ikke mindre enn 35kr.

Aksjen burde derved prises 50kr mere, nærmere 200 enn 150. Pga risiko premie vil dette ta tid. Det blir lignende MPC sin case.